Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Vetelin eilen sipsien kanssa selaista SantaMarian cheddarjuusto dippiä, kunnes tuli mieleen, että saiskohan sitä edes syödä?? Sitähän säilytetään kaupassakin ihan vain lämpimässä..

 

 

 

Kyllä mä ainakin söin raskausaikana sitä ihan samalla tavalla kuin ennenkin...

Eikä mulle tullut siitä mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin tänään jauhemaksapihvejä ja mielestäni olen käsittänyt maksan syönnin niin, ettei sitä syö yltiöpäisesti, jottei sitä A-vitamiinia tule liikaa. Siitähän se on kiinni. Ja maksamakkara on suurta herkkua ja varmaan jossain vaiheessa raskautta ostan pötkön sitä, mutta pitää syödä vähän ja tasaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin söin raskausaikana välillä maksamakkaraa ja maksalaatikkoa...Mutta en nyt sentään kokoaikaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
viimeksi kun olin raskaana, niin oli hesarissa sellainen tutkimus, että (muistaakseni) yli puolessa raakana ostettavasta lohesta on jo valmiiksi listeriaa. tämä johtui jotenkin siitä kalan käsittelystä laitoksessa, en nyt enää tarkkaan muista koko juttua enkä pikaisella kuukkeloinnilla löytänyt. mutta ei siis itse graavattu kala ole välttämättä sen turvallisempaa.

 

Listeria on ihan todellinen riski. Sitä ei mitenkään ylihysterisoida. Listeria on todella yleinen maabakteeri. Ikäväksi sen tekee, sen että sitä on vaikea tuhota ihan peruspesulla, jos se on päässyt pesiytymään. Yleensä listeria tulee tuotantolaitoksiin kaivoista tai jalkineista. Raaka-aineessakin sitä on valmiina. Itse graavattua kalaa voi syödä, jos pystyy pitämään kalan alle + 3 asteessa. Mikä harvoin kotona onnistuu. Jääkaapissa kun on yleisesti +6 astetta. Syy, miksi listeriaa mielestäni esiintyy raskaana olevilla verrattain vähän on se, että suomalaiset naiset ovat fiksuja. Moni lapsen turvallisuuden takia ovat tarkkoja ruuasta. Joskus ehkä liikaakin. Mutta parempi se, kuin keskenmeno. Hysteeriseksi ei kannata kuitenkaan jos on vahingossa vierailulla syönyt jotain mistä ei ollut ihan varma.

 

Se, että on joskus raskaudessa syönyt jotain ns. kiellettyä, eikä tullut mitään, on hyvää tuuria. Se ei tarkoita, että tuote olisi turvallinen ja kaikkien raskaana olevien olisi hyvä syödä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tietääkö kukaan riittääkö kasviksille pelkästään pesu vai pitääkö kaikki kuoria ? Esim. kurkkua en ole kyllä muistanut kuoria salaattiin. Neuvolassa eivät oikein osanneet sanoa.

 

Evira suosittelee riskiryhmään kuuluville vihannesten pesun+kuorimisen listeriariskin takia. Tosin minusta listeriariski on pienempi kasviksissa kuin esim. tyhjiöpakatussa kalassa hapen takia. Mutta tuo siis elintarviketurvallisuusviraston ohje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos E. Vekaralle rooibos-vastauksesta! :) Näin sen itsekin olen järkeillyt, mutta kun kaikkea vatvoo niin kauan päässään, ettei sitten enää tiedä mitä mistäkin ajattelisi. :P

 

Vetelin eilen sipsien kanssa selaista SantaMarian cheddarjuusto dippiä, kunnes tuli mieleen, että saiskohan sitä edes syödä?? Sitähän säilytetään kaupassakin ihan vain lämpimässä..

 

Mun mielestä purkissa ei ole mainintaa että juusto olisi valmistetu pastöroidusta maidosta. Sen takia itse jätin väliin, ihan vaan varmuuden vuoksi. Avattunahan se pitää säilyttää jääkaapissa, mutta homehtuu muuten aikas äkkiä sielläkin, ihan muutamassa päivässä. :huh: Eli tuoreena ainakin kannattaa popsia, jos muuten tekee mieli. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole paljoa jaksanut stressata noista ruoka asioista. Tuorejuustoja koitan vältellä, mut jos nyt jossain on tarjolla en suustani sylje. Muuten menen aikas entisellä linjoilla. Kahviakin tulee juotua pari kolme kuppia päivässä. Menen tässä sillä tuntumalla, että jos kaikkea stressaa niin sitä saakin sitten tosiaan stressata kaikkea.

Maalaisjärjellä... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on hieman huolestuttavaa, että tällä palstalla ihmiset esittävät omia mielipiteitään faktoina. En nyt tarkoita edellistä kirjoittajaa. Jotenkin ruuan kanssa kaikki ihmiset ovat asiantuntijoita. En nyt sano, että pitää olla ylihysteerinen. Mutta oikeesti, ei meidän elintarviketurvallisuusvirasto suosituksia tuulesta ole temmannut. Esim. vuonna 2006 kaksi suurinta ruokamyrkytysepidemiaa oli vihannesten aiheuttamaa. Noroviruksella saastuneet tuorevihannekset johtivat yli 400 henkilön sairastumiseen yhden vihannesten käsittelijän toimittamien salaattien välityksellä. Saastunut raaka-aine taas oli yhteys 11 % epidemian syntyyn.

Onneksi Suomessa pyritään koko ajan parempaan ruokahygieniaan. Mutta siihen on vielä matkaa ja ongelmat ihan todellisia.

Edelleen toistan :) Jos menee vahingossa syömään jotain ehkä haitallista, ei siitä kannata panikoida. Mutta mahdolliset oireet kannattaa ottaa tosissaan. En ymmärrä, miksi tiettyjä tuotteita pitää ehdoin tahdoin syödä. Tai no, mitä sillä mulle väliä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Esim. vuonna 2006 kaksi suurinta ruokamyrkytysepidemiaa oli vihannesten aiheuttamaa. Noroviruksella saastuneet tuorevihannekset johtivat yli 400 henkilön sairastumiseen yhden vihannesten käsittelijän toimittamien salaattien välityksellä.

 

Olen periaatteessa samaa mieltä, ymmärrän että tarkoitat vain hyvää enkä todellakaan itse söisi esim. graavilohta, mutta välillä vaan ahdistaa hysteriointi asioista, joille ei vaan voi mitään (mm. tämä yllä oleva lainaus). Miten tavis voi tietää, onko niissä vihanneksissa virusta? Paljon on mukana myös huonoa tuuria, jota ei yksinkertaisesti voi välttää. Itse uskon, että voisin raskauden aikana paljon huonommin, jos jättäisin esim. työpaikkaruokailussa kaikki tuoresalaatit väliin tai jos stressaisin itseni kuoliaaksi listerianpelolla, koska ainahan joku virus voi hypätä johonkin kaupan ruokaan, jollain käsittelijällä voi olla likaiset kädet, kylmäketju katketa jne. Jatkuva stressi kaikesta on suurempi haitta sikiölle kuin teoreettinen huono tuuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä, sitä voi kyllä saada itsensä aivan paniikkiin. Ja sitä ei helpota se, että tuntuu että tiedot ovat ristiriitaisia. Itse ajattelin noudattaa mahdollisimman tarkoin neuvolasta saamiani ohjeita (kun nyt pääsisin ensin sinne neuvolaan asti) ja sillä hyvä. En tiedä onko muutenkaan hyväksi käyttää kaikkea aikaansa netissä lukemassa kaikkia kamalia uhkakuvia... :unsure:

 

Täysin samaa mieltä olen siitä että nämä "söin sitä-ja-sitä eikä mulle mitään käynyt" -ohjeet täytyy kyllä todella jättää omaan arvoonsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ines: mä tarkoitin oikeastaan tuolla sitä, pitääkö vihanneksia kuoria. Jotkut kun tuntuivat olevan sitä mieltä ettei tarvitse. Toin vain esille, että kyllä vihanneksissakin on vaara. Tosin ihan erilainen ja eri luokkaa; listeriamäärät ovat pienempiä ja monesti vaarattomampaa kantaa kuin tyhjiöpakatussa kalassa. Kyllä mäkin söisin työpaikkaruokalassa hyvällä omatunnolla salaatteja. Niistä kun voi terveetkin sairastua. Tosin enemminkin noroviruksiin. Mutta oireet kannattaa siis ottaa tosissaa kunhan ei kehitä mitään mielessään :lol:

Noista netin uhkakuvista. Tosiaan hysteeriseksi ei kannata ryhtyä. Mutta terveet ihmiset eivät yleensä hahmota, että listeria voi olla vaarallista riskiryhmiin kuuluville kuten raskaanaoleville ja vanhuksille. Terve ihminen helposti unohtaa tai ei edes huomaa pieniä mahaoireita. Miksi tuon tämän esille niin usein on juuri tämä ajattelu, että "olen aina ennenkin tähän asti syönyt eikä mitään ole tullut". No ei kai, kun olet ollut terve etkä riskiryhmässä. Eikä se mahatauti yleisesti ole niin kiva raskaanaollessa kun terveenäkin se on tosi ikävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse seuraan ruokaa laittaessa/ostaessa neuvolan antamia ohjeita, mutta vaikka vahingossa suuhun menisi hiukan tuorejuustoa, jonka alkuperämaata en tiedä, niin en siltikään ole sormia kurkkuun laittamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako ginsengiä syödä? Ostin itselleni sellasen ihanan vihreän jääteen siiderin ym korvikkeeksi, mutta siinähän on lisäksi tuota ginsengiä, en ole uskaltanut juoda...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin sulatejuusto muuten lasketaan? Onko se tuorejuusto? Söin eilen pari voileipää, joiden päällä oli ihanaa kalkkunasulatejuustoa. Olimme kylässä, ja kävin sitten vaivihkaa utsimassa, että sulatejuusto on kotimaista. Tuoteselosteessa luki vaan että "juusto", ei puhuttu mitään siitä, onko se juusto tehty pastöroidusta maidosta vai ei. Huoh. Se oli kyllä älyttömän hyvää sulatejuustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse ajattelin noudattaa mahdollisimman tarkoin neuvolasta saamiani ohjeita

 

Ja sitten kun tässäkin on tosi paljon neuvolakohtaisia eroja. Minä en saanut neuvolasta mitään kirjallista ohjetta vältettävistä, terkka ohimennen mainitsi graavikalan, maksan ja pastöroimattomat maitotuotteet sekä pakastevihannesten kypsentämisen. Netistä olen itseasiassa saanut paljon "pätevämmän" oloista ja yksityiskohtaisempaa ohjeistusta.

 

Mutta samaa mieltä olen - kannattaa tiedostaa riskit ja välttää jos epäilyttää, mutta koittaa myös välttää sen panikoinnin (mikä ei aina omalla kohdalla ihan oo onnistunut - nimim. kerran sormet kurkussa... :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mihin sulatejuusto muuten lasketaan? Onko se tuorejuusto?

 

Minun ymmärrykseni mukaan sulatejuusto ei ole tuorejuusto. Tätä selvittelin itse joskus, en enää muista tarkalleen miksi tai että mitä faktaa löysin ( :rolleyes: ), mutta näin tosiaan asian ymmärsin. Lisäksi sulatejuusto ainakin Suomessa pakataan kuumana, joten listeriavaara on ilmeisen olematon. Sulatejuusto ei siis kuulu varsinaisiin "listeriavaaratuotteisiin" kuten tuorejuusto. Tosin tuorejuustokin kuulemma pakataan Suomessa sellaisella tavalla, että siinäkään ei listeriavaaran pitäisi olla kovin korkea (tämän perusteella eräs elintarviketeollisuuteen varsin perehtynyt henkilö ihmettelikin miksi suomalainenkin tuorejuusto on edelleen neuvolan vältettävien listalla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä lopetin kokonaan kahvin juomisen (pelkkä hajukin alkoi tökkimään). Muutenkin olen yrittänyt syödä mahdollisemman terveellisesti (paljon tuoreita vihanneksia yms)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minun ymmärrykseni mukaan sulatejuusto ei ole tuorejuusto. Tätä selvittelin itse joskus, en enää muista tarkalleen miksi tai että mitä faktaa löysin ( :rolleyes: ), mutta näin tosiaan asian ymmärsin. Lisäksi sulatejuusto ainakin Suomessa pakataan kuumana, joten listeriavaara on ilmeisen olematon. Sulatejuusto ei siis kuulu varsinaisiin "listeriavaaratuotteisiin" kuten tuorejuusto. Tosin tuorejuustokin kuulemma pakataan Suomessa sellaisella tavalla, että siinäkään ei listeriavaaran pitäisi olla kovin korkea (tämän perusteella eräs elintarviketeollisuuteen varsin perehtynyt henkilö ihmettelikin miksi suomalainenkin tuorejuusto on edelleen neuvolan vältettävien listalla).

 

Kyllä mä ainakin aion uskaltaa syödä Valion sulate- että tuorejuustoja :) Joskus naikkareissa jollekin oli sanottu Valiolta, että heidän tuorejuustoja uskaltaa raskaana olevat syödä. Luotan siis, että Valio prosessoi tuotteet hyvin sekä linjojen pesu on riittävä eikä jälkikontaminaatiota tapahdu.

Ulkomaalaisia tuorejuustoja en uskalla syödä, sillä en luota heidän omavalvontaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kerkeä nyt lukea koko ketjua läpi, joten anteeksi jos tulee toistoa. Mietityttää feta ja homejuustot. Jossakin listassa sanottiin näin:

"Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot. Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa)."

 

No, raskaana en siis (oletettavasti) ole (tai no ensi viikolla pitäisi testailla). Eli siis fetaa saa syödä, jos on valmistettu pastöroidusta maidosta? Miten aurajuusto?? Muistaakseni on pastöroitua, mutta saa siis syödä vain hyvin kypsennettynä??

 

Olen tällä ja viime viikolla syönyt paljon aurajuustoa, jota en siis ole kypsentänyt, ja mietin, että pitää siis tämä(kin) herkku jättää pois... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin 2 ekaa kuukautta ihan hulluna kreikkalaista salaattia(fetasalaattia) Välillä tein ite ja välillä valmista...Mä aina myyjältä varmistin etta feta on varmasti pastöroitua...Valion sinihomejuustoakin tuli normaalisti syötyä :) Tosin aina ruoan joukossa eikä ilman kuumennusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valion sulatejuustot valmistetaan kypsytetyistä juustoista kuten emmentalista. Sulatejuustojen listeriariskistä en osaa sanoa, kuin että tod.näk. vähäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä olen syönyt melko maalaisjärjellä kaikkea. alkoholi on ihan kokonaan pois. maksaa rakastan, mutta sitäkään en ole syönyt. kerran piti maistaa maksamakkaraa mutta sen maku ei ollutkaan enää hyvää. tuorejuustoja en ole kauheasti ostellut kotiin, mutta ulkona syödessä niitäkin on mennyt. järvikaloja syön entiseen malliin, sillä normaalin kalan syönnillä ei kukaan tavan ihminen voi saada niin suuria määriä pahoja aineita elimistöönsä. eihän kukaan aina syö saman järven kalaa.

 

ei kannata kauheesti panikoida ruokien suhteen, syökää monipuolisesti ja maalaisjärjellä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden aikana vältettäviä ruokia

 

Maksaa, maksamakkaraa ja -laatikkoa tai muita maksaruokia ei suositella raskausaikana, koska ne sisältävät runsaasti A-vitamiinia. Myöskään A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita ei suositella.

 

 

 

Kalaa suositellaan syötäväksi ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Jotkut kalalajit keräävät ympäristösaasteita. Syö suurikokoista silakkaa (yli 17 cm) tai Itämeren lohta korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Suosi sisävesien ahvenesta, kuhasta ja mateesta pieniä yksilöitä. Hauen syöntiä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana ollenkaan, koska se voi sisältää liikaa elohopeaa.

 

 

 

Tyhjiöpakattuja kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalavalmisteita sekä mätiä ja pateeta ei suositella kuumentamattomina listeriavaaran vuoksi. Myös pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa on listeriariski. Useimmat juustot valmistetaan kuitenkin pastöroidusta maidosta. Pehmeiden juustojen (home- ja tuorejuustot) käyttöä ei suositella kuumentamattomina. Kunnollinen kuumentaminen (kauttaaltaan yli 72 °C) tuhoaa listeria-bakteerin.

 

 

 

Alkoholin turvallista käyttömäärää ei ole. Siksi sitä ei suositella raskausaikana.

 

 

 

Runsas suolan käyttö kerää nestettä elimistöön ja aiheuttaa helposti turvotusta raskausaikana. Vähennä suolan käyttöä ruoanvalmistuksessa ja valitse kaupasta vähäsuolaisia elintarvikkeita.

 

 

 

Lakritsi ja salmiakki voivat aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta. Niitä ei ole hyvä syödä usein eikä paljon kerralla.

 

 

 

Merilevävalmisteita on hyvä välttää sekä raskaus- että imetysaikana, koska ne voivat sisältää runsaasti jodia.

 

 

 

Keinotekoisista makeutusaineista aspartaami ja asesulfaami ovat sallittuja, mutta sakariinia ja syklamaattia on hyvä välttää raskaus- ja imetysaikana.

 

 

 

Korvasienet voivat sisältää gyromitriini-myrkkyä käsittelystä huolimatta. Niiden syöntiä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana.

 

 

 

Pellavansiementen runsasta käyttöä on hyvä välttää niiden sisältämien haitallisten aineiden vuoksi. Noin 3 rkl päivässä on turvallinen yläraja.

 

 

 

Kofeiinin vuoksi kahvia on suositeltavaa juoda vain kohtuullisesti, noin 3 kupillista päivässä, ja välttää energia- ja kolajuomien runsasta käyttöä.

 

 

 

Yrttiteet ja ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita. Niiden käyttöä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuossa Empun listassa kannatta muistaa, ettei ulkomaalaisia pastöroituja juustotuotteita kannata syödä. Usein niissä ei pystytä takaamaan, etteikö tuotteet kontaminoidu uudestaan listerialla. Valio vakuuttaa, ettei heillä jälkikontaminaatiota tapahdu.

 

Evira on antanut uuden suosituksen maksamakkaran käytöstä. Luottakaamme siis elintarviketurvallisuusvirastoon:

"Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.

Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa

 

Maksa on monipuolinen ruoka-aine, joka sisältää ravintoaineita, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Näitä ovat mm. foolihappo, A-vitamiini ja rauta. Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesä lähestyy ja uudet perunat, mutta mites silli? Uskaltaako sitä syödä? Eikös se periaatteessa ole raakaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.