Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Minä kaipaisin juomaehdotuksia. Kuuma juotava, varsinkin tee, tuntuu maistuvan. Mustaa teetä ei viitsi hirveästi juoda kofeiinin takia, ja jotain muuta sitten pitäisi keksiä lisäksi. Voiko mitään teetä tai "teetä" juoda ns. kohtuuttomia määriä (1-2 l päivässä) turvallisesti? Vai pitäisikö vaihdella, aamulla mustaa, lounaalla minttua, sitten kupillinen rooibosta ja toinen kamomillaa...

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko kuuma vesi + puristetun sitruunan mehu + hunaja liian ankeaa..? Sitä ainakin voisi juoda mielinmäärin. Ei siitä kyllä teetä saa millään ilveellä, mutta onpa ainakin kuumaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minä kaipaisin juomaehdotuksia. Kuuma juotava, varsinkin tee, tuntuu maistuvan. Mustaa teetä ei viitsi hirveästi juoda kofeiinin takia, ja jotain muuta sitten pitäisi keksiä lisäksi. Voiko mitään teetä tai "teetä" juoda ns. kohtuuttomia määriä (1-2 l päivässä) turvallisesti? Vai pitäisikö vaihdella, aamulla mustaa, lounaalla minttua, sitten kupillinen rooibosta ja toinen kamomillaa...

 

Itse juon vihreää teetä. Ei sitäkään tietysti mielinmäärin saa lipittää, mutta wikipedian mukaan 5 kuppia vihreää teetä sisältää kofeiinia saman verran kuin 1 kuppi kahvia tai 2 kuppia mustaa teetä. Saat siis juoda ainakin tuplamäärän vihreää teetä ;) Itse olen ihastunut Rainbown maustettuun vihreä tee-lajitelmaan, jossa makuina on sitruuna, marja, persikka(nam!!) ja minttu. Entä pidätkö kuumasta kaakaosta?

 

Rooibos-teessä ei ole kofeiinia, mutta tietääkö joku kuuluuko rooibos-tee kiellettyjen listalla oleviin yrttitee-juomiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä luullut, että noilla yrttiteillä tarkoitetaan lähinnä sellaisia luontaistuotekauppojen yrttijuomia, joiden sisältöä ei ole kovin helppo selvittää. En ole koskaan kuullut, että rooiboksen juomista pitäisi jotenkin välttää/säännöstellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on sellainen käsitys, että rooibos sinällään on ihan ok kohtuullisina määrinä, mutta esim. meiltä löytyy vaan sellaista rooibosta, jossa on mukana myös mm. inkivääriä ja kanelia, ja kombinaationa on siis sellainen mitä en viitsi juoda edes joka päivä.

 

Kyllä se taitaa olla niin, että mitään ei voi saisi juoda mielin määrin. Paitsi sitä hunajavettä :lol: Juuri se nyt ei vaan maistu. Eikä kaakao, mikä on ihan tyhmää, kun pitäisi sitä maitoakin jotenkin saada alas ettei tarvitsisi syödä kalkkitabletteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
meiltä löytyy vaan sellaista rooibosta, jossa on mukana myös mm. inkivääriä ja kanelia, ja kombinaationa on siis sellainen mitä en viitsi juoda edes joka päivä.

 

Viittaatko tuohon inkivääriin? Inkiväärirajoitushan tarkoittaa inkiväärivalmisteita, ei inkiväärin käyttöä mausteena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä on vähän kaikkea mahdollista ja epämääräisiä määriä. On olevinaan jotenkin terveysvaikutteistakin :lol: Siksi en viitsi paljon käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no nimenomaan kai sellaisia "emmää tiiä mistä tässä on" -yrttiteejuomia kai ihan oikeastikin pitäis välttää juomasta suuria määriä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, mä otin selvää energiajuomista. Niille ei löytynyt mitään syytä miksi ne on "ei suositella raskaana oleville" tekstin alla. Ainoa on kofeiini, mutta sitä saa saada tietynmäärän päivässä. Ja yhdessä pullossa ei ole sitä määrää kofeiinia. Yhden valmistaja sanoikin ettei tule juotua vahingossa liikaa. Ja elintarvikevirastosta sanottiin että se kofeiini on ainoa vaarallinen sikiölle liikaa käytettynä. Tosin en mä nyt jokapäivä ala ottaan energiajuomaa, mutta silloin tällöin voi siis huoletta ottaa jos vaan laskee sen kofeiinin määrän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olen yrittänyt kans syödä monipuolisesti nytten mutta en kyllä ihan tarkkaan noudata myös neuvola ohjeita tai tarkotan että en oo syömättä kokonaan niitä ruokia mitä pitäsi välttää!! syön sillon tällö maksamakkaraa leivän päällä ja myös tuorejuustoja sillon tällön :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen hommannut kotiin kofeiinitonta Earl Greytä ja sitä juon jos tekee mieli teetä ja kofeiinikiintiö on jo siltä päivältä täynnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
syön sillon tällö maksamakkaraa leivän päällä ja myös tuorejuustoja sillon tällön :)

 

Maksamakkarahan ei enää kuulukaan kiellettyjen listalle ja ei kai niissä tuorejuustoissakaan ole rajoituksia jos vaan on pastöroidusta maidosta tehty, kuten esim. Valion Violat on.

 

 

Tänään yritin etsiä pastöroidusta maidosta tehtyä sulatejuustoa.... en löytänyt, en edes Valiolta tai Arla-Ingmanilta (tai ainakaan paketeissa ei lukenut). Olenko sokea vai muuten vaan tyhmä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni Suomessa käytännössä kaikkiin maitotuotteisiin käytetään pastöroitua maitoa ihan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kävin Valion sivuilta tutkimassa ja löysin "Usein kysyttyjä kysymyksiä"-osiosta seuraavan:

 

Voiko Valion tuotteissa olla listeriaa?

Kaikki Valion valmistamat tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Osassa emmental juustoista käytetään ns. termisointia, joka on pastörointia hieman lievempi lämpökäsittely. Kyseiset juustot ovat kovia ja pitkään kypsytettyjä ja sellaisena turvallisia. Valikoimassa on muutamia tuontijuustoja, jotka valmistetaan pastöroimattomasta maidosta eli raakamaidosta. Nämä ovat Roquefort, Parmigiano Reggiano sekä lisäksi tuorepakatut Appenzeller, Morbier AOC ja Comte.

 

On olemassa tiettyjä riskielintarvikkeita, joiden käyttöä viranomaiset eivät suosittele raskauden aikana. Näistä löytyy tarkempaa tietoa esimerkiksi Elintarvikevalvontaviraston EVIRA:n, KTL:n ja Maito ja Terveys ry:n internet-sivuilta.

 

Listeria bakteeri on yleinen ympäristössä kuten maaperässä, kasveissa ja eläimissä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. Listeria pystyy lisääntymään myös jääkaappilämpötiloissa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72° C astetta). Hyvä käsittelyhygienia, myös kotikeittiössä, on tärkeää; erityisesti kypsät ja raa'at tuotteet tulee säilyttää ja käsitellä erillään ja kädet, veitset ja leikkuulaudat tulee pestä huolellisesti raakojen tuotteiden käsittelyn jälkeen. Pakkaukseen merkittyjä säilytysohjeita tulee noudattaa. Yli-ikäistä tuotetta ei pidä käyttää.

 

Kaikkien Valion juustojen puhtautta valvotaan tiukasti. Tuotteissa ja tuotantoympäristössä ei sallita Listeria bakteeria. Tämä varmistetaan korkealla tuotantohygienialla. Esimerkiksi AURA sinihomejuuston tuotantoympäristöstä puhtausnäytteet otetaan päivittäin. Sulate-juustot ja Viola tuorejuustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä edellisessä raskaudessa soitin sulatejuustoista valion kuluttajapalveluun ja sieltä sanottiin, että sulatejuustojen valmistusprosessi on sellanen että se massa kuumennetaan useenpaan otteeseen. Eli vaikka paketissa ei pastöroinnista mitään lue, niin sitä saa syödä (ja lakisääteisesti kaikki kotimaiset eli suomessa valmistetut maitotuotteet on pastöroitu...)

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maksamakkarahan ei enää kuulukaan kiellettyjen listalle ja ei kai niissä tuorejuustoissakaan ole rajoituksia jos vaan on pastöroidusta maidosta tehty, kuten esim. Valion Violat on.

 

Mulle vielä sanottiin, että maksamakkaraa saa syödä vain vähän (olisko ollu max. 50g/päivä) ja tuorejuustoja ainoastaan juuri avatusta pakkauksesta, listeriavaaran vuoksi. Eli kun paketti on avattu, ei siitä enää terkkarin mukaan saisi seuraavana päivänä syödä, vaan se jää sitten miehen herkuteltavaksi :) Onko ohjeet tosiaan muuttuneet nyt alle 18 viikon aikana? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei, kun maksamakkaraa saa syödä kohtuudella. Eli ihan liian vähän ;) Sama juttu maksalaatikon kanssa, eli saa syödä, mutta ei koko laatikollista :rolleyes: Näistä syistä jätän maksamössöt kokonaan väliin, ei tuommoiset miniannokset mihinkään riitä :lol:

 

Tuorejuustoissa ei tosiaan ole juuri minkäänlaista vaaraa tehtaalta lähtiessä, mutta jääkaapissa se juusto on oikein hyvä kasvualusta listerialle, vaikka olisi miten monesti kuumennettu valmistettaessa. En vanhempaa tuorejuustoa itse käyttäisi muuhun kuin ruoanlaittoon. En luota omaan käsihygieniaani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko ohjeet tosiaan muuttuneet nyt alle 18 viikon aikana? :D

 

Ohjeet vaihtelevat terveydenhoitajalta toiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen hommannut kotiin kofeiinitonta Earl Greytä ja sitä juon jos tekee mieli teetä ja kofeiinikiintiö on jo siltä päivältä täynnä.

 

Kiitos tiedosta! En ollut tiennytkään, että Earl Greytä on kofeiinittomana! Piti käydä heti ostamassa! Mie olen nimittäin jääny nyt raskaana ollessa ihan koukkuun just nimenomaan Earl Grey -teehen, ja välillä sitä on tullut litkittyä ihan yli kofeiinirajoitusten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vihreä tee kofeiinitonta? Mistä ja minkä merkkistä earl greyta olette löytäneet? Juon teetä välillä useamman mukillisen päivässä, joten osa sais olla varmana kofeiintonta. Oliko se niin, että ainakin valkoinen tee on kofeiinitonta? Tai sit oon ihan hakoteillä näissä jutuissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä valkoisessa että vihreässä teessä on kofeiinia, mutta huomattavasti vähemmän kuin mustassa teessä (kaikissa teepensaan lehdistä valmistetuissa juomissa on luontaisesti kofeiinia). Ai niin, vihreää teetä ei kannata juoda heti aterioiden päälle, se voi heikentää raudan imeytymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin ainoastaan se rooibos on luontaisesti kofeiinitonta. Vihreässä ja valkoisessa on kai jonkin verran vähemmän kofeiinia kuin mustassa teessä. (Wikipedia näyttäis sanovan että 2 kupissa mustaa teetä on samaan verran kofeiinia kuin 5 kupissa vihreää teetä.) Mä en taas itse raskausaikana ole juonut vihreää ja valkoista teetä ollenkaan kun niistäkin oli vähän ristiriitaista tietoa että onko ne turvallisia raskaana ollessa vai ei, mulle kyllä vakuutettiin että se tieto että ne vaikuttaisi jotenkin folaatin imeytymiseen on ihan hölynpölyä.

 

Sitä kofeiinitonta Earl Greytä valmistaa Twinings. Ihan samannäköinen keltainen paketti kuin tavallinen Earl Grey mutta sinisellä pohjalla siinä lukee sitten Decaffeinated.

 

Muoks: Rilla ehtikin jo edelle. :)

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

Minulla ensimmäinen raskaus alussa enkä ole vielä neuvolassa käynyt.

Riittääkö vihanneksille ja hedelmille pelkkä vesipesu vai pitääkö kaikki myös kuoria, omenat, kurkutkin? Kaikki kotimaisetkin tuotteet?

Ja pitääkö kädet pestä tarkasti vielä sen jälkeen, kun on vaikkapa omenan ensin pessyt. Kuinka tarkkana sitä pitää oikein olla? Mistä sen tietää, että onko pessyt varmasti riittäävän huolellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain täällä ketjussa oli keskustelua mascarpone-juustosta, mutta en sitä pätkää nyt tähän hätään löytänyt. Muistaakseni joku oli ostanut pastöroidusta maidosta valmistettua mascarponea. Osaako joku sanoa, kuka oli valmistaja ja mikä kauppa/ketju sitä myy?

 

T. Tiramisuhimoinen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.