Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Silli on raakaa kalaa, joka on vältettävien listalla. Harmi sinänsä, välillä tekee niin kovasti mieli kananmuna-sillivoileipää... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lukenut joskus jostain et jotku neuvola tädit on antanut luvan syödä...Käskenyt vaan varoa sitä suolapitoisuutta jne..Ite en tiedä mitään ku en pahemmin kalaa syö...Mut kannattaa kysellä neuvolasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen kuullut, että silliä saisi syödä, mutta en muista perusteluja.

 

Ihanaa, kun ei ole enää monta päivää siihen, että saa syödä taas normaalisti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silliä lasipurkista uskaltaa syödä, siinä listeriariski on minimaalinen eikä listeria kasva. Vakuumisilliä ei kannata syödä. Eli kylässä sillikaviaarit yms. kannattaa jättää väliin, sillä ne tehdään usein vakuumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silli on raakaa kalaa, joka on vältettävien listalla.

 

Pieni virhe :) Silli ei ole raakaa kalaa. Se on kypsennetty suola-/marinadilaukassa. Silliä ei kuitenkaan kypsennetä mitenkään uudelleen pakkaamisen jälkeen. Sillissä itsessään ei ole listeriaa (yleensä, joskus on) mutta se on erittäin herkkä saamaan listerian esim. lattiakaivon kautta pakkauskoneeseen päässeestä maabakteeri listeriasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä tarkistaa neuvolassa tämä asia. Vakuumipakattuja tuotteita en syö muutenkaan, mutta purkkisillihän ei ole vakuumipakattua, vaan säilyke ilmeisesti. Tuntuu, että nuo ruokarajoitukset ovat taas hieman löystymään päin, esim. joissakin suosituksissa saa syödä itsegraavattua, tuoretta graavikalaa ja tuoretta tuorejuustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pieni virhe :) Silli ei ole raakaa kalaa. Se on kypsennetty suola-/marinadilaukassa.

 

Meinasin ensin kirjoittaa, että silli on raakakypsytettyä kalaa. Naikkareilla tämmöisessä samaisessa ketjussa viime vuonna ainakin monet kommentoivat, että silli olisi hyvä jättää väliin.

 

Mulle neuvolassa sanottiin, että pääsääntöisesti jos lämmittää ruoan hyvin, ei vaaraa pitäisi olla. Eineksetkin pitäisi lämmittää mieluiten uunissa, mikroaaltouunissa bakteerit eivät välttämättä kuole.

 

Jokainen tietysti valitsee itse, mitä suuhunsa laittaa, mutta itse jätän sillin syömättä raskausaikana varmuuden vuoksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lukenut joskus jostain et jotku neuvola tädit on antanut luvan syödä...Käskenyt vaan varoa sitä suolapitoisuutta jne..I

 

Sen verran tuosta sillin suolapitoisuudesta. Viidestä palasta silliä saa 13 % päivän suolasuosituksesta. Nykyään sillit eivät ole enää ollenkaan niin suolaisia kuin parisenkymmentä vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasketaanko silakka samaksi kuin silli eli voi syödä kohtuudella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku teistä ollut lähiaikoina laivalla buffetissa syömässä ja mitä uskalsitte syödä?

 

Me ollaan lähdössä Tukholmaan ensi viikon alussa ja mietinkin nyt että mitä uskallan valita lautaselle.

Nyt on Viikkarilla menossa california-viikot ja siellä on paljon äyriäisiä ym. ruokalistalla. Noihan vaan taitaa olla niitä helpoimmin pilaantuvia ruokia. Graavikalat ym. jätän tietysti syömättä, samoin tuorejuustot kun eihän niistä tiedä millaisista sammioista on otettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisit ihan vaikka kysästä neuvolasta tai sitten matkan järjestäjältä asiasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talventyttö: Täällä pohditaan samoja kysymyksiä. Ollaan parin viikon päästä menossa laivalla Saksasta Suomeen ja matkaruokailut hoituu buffetista. Olen noudattanut aika tarkasti Suomessa ekan raskauden aikana saatuja ohjeita vältettävistä ruoka-aineista ja lisäksi vielä tämän toisen raskauden aikana Belgiasta saatuja ohjeita, joiden mukaan ei mm. pitäisi syödä salaattia ravintoloissa tms. paikoissa, joissa ei ole varmuutta sen huolellisesta pesemisestä. Ajattelin mennä samojen periaatteiden mukaan myös laivamatkalla, joten ruokavaihtoehdot buffetissa jää varmaan aika vähiin. Onneksi lämpimiä ruokia on yleensä tarjolla ihan kivasti, ja kylmistäkin varmaan aina jotain syötäväksi kelpaavaa löytyy. Jos hyviä puolia hakee, niin ei varmaan tule syötyä liikaa buffetissa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pohdin sellaista, miten paljon "herkkuja" voi syödä raskausaikana? Esimerkiksi karkit, suklaa, pullat yms. sokerinen.

Lakritsista ja salmiakista on annettu suosituksia, mutta miten muut karkit? Eihän ne terveellisiä ole, eikä hampaille hyväksi, mutta voiko herkkujen syönti olla vahingollista sikiölle? Painoa saa raskauden aikana tulla, olisi hyväkin jos tulisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse pohdin sellaista, miten paljon "herkkuja" voi syödä raskausaikana? Esimerkiksi karkit, suklaa, pullat yms. sokerinen.

Lakritsista ja salmiakista on annettu suosituksia, mutta miten muut karkit? Eihän ne terveellisiä ole, eikä hampaille hyväksi, mutta voiko herkkujen syönti olla vahingollista sikiölle? Painoa saa raskauden aikana tulla, olisi hyväkin jos tulisi.

 

Just oli pari päivää sitten uutisissa juttua sokerivauvoista, joita syntyy, kun odottava äiti syö liikaa sokeria odotusaikana. Eli huomattavan kookkaita vauvoja, noin viisikiloisia. Ei siinä jutussa kuitenkaan käynyt ilmi, että paljonko pitää mättää makeaa, että riski kasvaa. Mä olen syönyt ehkä kerran viikossa karkkia, en usko, että siitä on haittaa. Mutta jos joka päivä mässyttää, niin eihän se hyväksi ole vauvalle, eikä kyllä äidillekään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä luin jostain (enkä nyt kyllä yhtään muista mistä), että äidin sokerinsyönnillä olisi vaikutusta sikiön kokoon vain silloin jos äidillä on raskausdiabetes. mutta kun en muista nyt lähdettä, niin en tiedä miten luotettavaa tietoa oli. paha vaan kun ainakin mun tekee paaaaljon enemmän mieli makeaa raskaana ollessa kuin muulloin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun esikoinen syntyi aika isokokoisena, sokerit oli koko raskausajan normaalit. Söin kyllä etenkin loppuaikana turhan paljon pullaa, suklaata jne. Uskon, että vaikutti vauvan kokoon, koska viimeisinä kuukausina vauva imee äidin ravinnosta erityisen paljon sokereita itselleen. En ottanut asiaa kovin vakavasti silloin ja toisekseen en pystynyt vaan hillitsemään itseäni. Toisaalta myös uskon, että joillain tämä käy helpommin kuin toisilla, sillä moni kavereistani on herkutellut huomattavasti enemmän ja synnyttänyt pienempiä vauvoja. joten mene ja tiedä.

 

nyt odotan toista ja olen kyllä paljon tiukempi ruokavalion suhteen; pyrin välttämään valkoisia jauhoja, karkkia ja sokereita ylipäänsä. syön esim. maustamatonta jugurttia. En kuitenkaan mitenkään absoluuttisesti karta kaikkia maailman herkkuja, vaan kaikkea harkiten. Saa nähdä, onko tällä vaikutusta tulevan vauvan kokoon. voi tulla raportoimaan sitten aikanaan :) Sen voin ainakin jo nyt todeta, että oma olo on kyllä todella paljon virkeämpi ja parempi kun syö terveellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kovasti muuttanut ruokavaliota raskauden takia, lähinnä jätin pois (tietysti) alkoholin ja satunnaiset maksaruuat, tyhjiöpakatun kalan ja tietyt juustot. Lakritsia, sallittuja kevytlimsoja ym. olen ottanut silloin tällöin ja vain vähän kerrallaan, kun ovat määrästä kiinni eivätkä kerrasta poikki. Mätiä ja kylmäsavulohta tekisi eniten mieli, Valion Brie-juustoa uskallan ehkä maistella vähän myöhemmin, ja toki mahdollisimman tuoreena. Aiemmin tapasin syödä jääkaapista kaikenlaisia pari päivää vanhoja ruuanjämiä hyvin kuumennettuna, mutta siitä olen kyllä luopunut.

 

Pellavansiemeniä en ole ropsinut leivistä pois (neuvolan tätikin oli sitä mieltä ettei tarvitse) ja siltään syötävät vihannekset pelkästään pesen, en kuori (no porkkanat kuorinkin, mutta niin tein aiemminkin).

 

Vappuna tullee muutama harkinnan aihe, kun kaveriporukan valitseman ravintolan listalta löytyy aika niukasti sopivaa, kaikessa tuntuu olevan kylmäsavulohta, parmesaania tai parmankinkkua, enkä viitsisi alkaa tarjoilijalta joka raaka-aineesta erikseen tiukata alkuperää ja laatua. Samoin vappupiknikillä saattaa jäädä osa tarjoomuksista syömättä, koska vaikka tuorejuusto kuinka olisi Valiolta, se seisoo viltillä auringossa liian kauan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vappuna tullee muutama harkinnan aihe, kun kaveriporukan valitseman ravintolan listalta löytyy aika niukasti sopivaa, kaikessa tuntuu olevan kylmäsavulohta, parmesaania tai parmankinkkua, enkä viitsisi alkaa tarjoilijalta joka raaka-aineesta erikseen tiukata alkuperää ja laatua. Samoin vappupiknikillä saattaa jäädä osa tarjoomuksista syömättä, koska vaikka tuorejuusto kuinka olisi Valiolta, se seisoo viltillä auringossa liian kauan.

 

 

Eiko kovat juustot ole ihan sallittujen listalla, eli parmesan pitaisi olla ok. Miksi parman kinkkua ei saa syoda? Muutenkin, olen taalla lukenut etta "cold meats" olisi kiellettyjen listalla, mutta en ole suomalaisilta sivuilta lukenut mitaan tuollaista.

 

Sillia ja kylmasavulohta tekisi kylla kovasti mieli... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasipurkeissa ollutta silliä kyllä uskaltaa syödä.

 

Kysyin yksi päivä elintarvikkeiden analysointiin erikoistuneesta yrityksestä listeriasta. Täällähän hoetaan, että tuorejuustoa uskaltaa syödä, kunhan paketti on juuri aukaistu. Kysyin, kuinka paljon mahdollinen listeria lisääntyy avatussa tuorejuustopaketissa. Heidän mukaansa listeria on melko heikko bakteeri, jos tuotteeseen pääsee muitakin bakteereja. Eli kun hiivat ja homeet - mitä tulee mm. ilmasta- pääsevät valtaan, listeria ei enää menesty tuotteessa. Tosin meneehän aikaa, ennenkuin muut bakteerit alkavat kasvamaan. Enemmänkin listeria tykkää juuri vakuumista mutta toisaalta se pystyy lisääntymään monenlaisissa olosuhteissa. Sen tarkempaa vastausta en saanut.

 

Joten jos joku tietää syyn, miksi (Valion) tuorejuustot pitäisi syödä raskaana ollessa mahdollisimman tuoreena, niin olisi kiva jos kertoisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eiko kovat juustot ole ihan sallittujen listalla, eli parmesan pitaisi olla ok. Miksi parman kinkkua ei saa syoda? Muutenkin, olen taalla lukenut etta "cold meats" olisi kiellettyjen listalla, mutta en ole suomalaisilta sivuilta lukenut mitaan tuollaista.

 

Sillia ja kylmasavulohta tekisi kylla kovasti mieli... :unsure:

Ajattelin, että ravintolan parmesanista ei voi olla varma, onko se pastöroitua, jos onkin vaikka ulkomaista. Parmankinkku ja sensukuiset serranot sun muut ovat mielestäni raakakypsytettyjä eli eivät välttämättä turvallisia. Mutta nämä ovat lähinnä minun huolenaiheitani, en tiedä ovatko ns. virallisesti riskituotteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko joku teistä ollut lähiaikoina laivalla buffetissa syömässä ja mitä uskalsitte syödä?

 

Me ollaan lähdössä Tukholmaan ensi viikon alussa ja mietinkin nyt että mitä uskallan valita lautaselle.

Nyt on Viikkarilla menossa california-viikot ja siellä on paljon äyriäisiä ym. ruokalistalla. Noihan vaan taitaa olla niitä helpoimmin pilaantuvia ruokia. Graavikalat ym. jätän tietysti syömättä, samoin tuorejuustot kun eihän niistä tiedä millaisista sammioista on otettu.

 

Mä kävin hetki sitten laivalla. Siellä oli noita äyriäisiä jne paljon, mutta kyllä siellä oli tosi paljon muutakin ruokaa. Jätin varmuuden vuoksi syömättä kaiken merestä nostetun. Hyvin riitti valinnanvaraa ja mahantäytettä joka buffetilla (aamiais-, päivällis- ja illallis-), uskalsin jopa syödä salaattia. Vikingin sivuilla on menu josta näkee mikä on laktoositon ym, sieltä kattelin jo etukäteen mitä on tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Parmankinkku ja sensukuiset serranot sun muut ovat mielestäni raakakypsytettyjä eli eivät välttämättä turvallisia. Mutta nämä ovat lähinnä minun huolenaiheitani, en tiedä ovatko ns. virallisesti riskituotteita.

 

Ainakin Belgiassa parmankinkku ja muut samantyyppiset ovat vältettävien listalla toksoplasmariskin takia. Parmankinkku valmistetaan käsittääkseni ilmakuivaamalla, eli sitä ei kuumenneta missään vaiheessa.

 

Näissä ruokajutuissa on kyllä hauskoja kansallisia eroja. Belgialainen lääkärini ei maininnut sanallakaan listeriasta ja kun otin itse asian puheeksi, hän ei juustojen lisäksi tiennyt mitään muuta mistä listerian voi saada. Vakuumipakattujen kalojen listeriariski oli hänelle ihan uusi asia. Sen sijaan toksosta sain A4:n verran ohjeita, ja sitä myös seulotaan verikokeissa kuukausittain. Johtunee ainakin osaksi siitä, että toksoriski on Keski-Euroopassa Suomea suurempi ja että raakaa lihaa syödään yleisemmin kuin Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... joka buffetilla (aamiais-, päivällis- ja illallis-), uskalsin jopa syödä salaattia.
Miksi ei uskaltaisi? Kai tollasissa paikoissa, ja yleensäkin ruokaa myyvissä/tarjoilevissa paikoissa, täytyy pitää huolta aina siitä, että salaatit, kurkut jne. pestään kunnolla. En mä ainakaan jätä missään salaattia ottamatta: en hesellä, kebabilla, ravintolassa, laivalla... Totta kai jokainen päättää itse mitä syö, mutta mä en ainakaan lähde ihan äärimmäisyyksiin. Eihän tässä maailmassa jää mitään syötävää muuten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samoilla linjoilla olen.

 

Nykyään kaikilta pakkaamattomien elintarvikkeiden kanssa työskenteleviltä edellytetään hygieniapassi. Ja siellä kurssilla viimeistään opiskellaan nämä asiat, jollei aikaisemmin ole ollut selvää.

 

Huvitti jossain tätä edeltäneessä ketjussa (olisko ollut naikkareilla), kun joku sanoi, että joskus saattaa syödä jopa huoltoasemalla salaattia... :rolleyes: Itse huoltoasemalla yli 5 vuotta työskennelleenä voin kertoa, että asiat ovat kyllä Suomessa ihan mallillaan myös siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.