Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

^Vastaan itselleni ja muille tiedoksi. Googlaamisen jälkeen tulin siihen tulokseen että on sama asia, natrium-liitteellä tai ilman. Eli kannatta myös nuo huomioida esim. light-limuissa (ilmeisesti jossain Fantassa on myös tätä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ja lisäksi ulkomailla voi olla eri makeutusaineet käytössä kuin Suomessa, eli light-juomien sisällöt kannattaa tarkistaa aina.

 

Ei tuo natriumsyklamaatti kuitenkaan mikään absoluuttinen kerta-annoksella tappava myrkky ole. Samaa makeutusainetta on mm. Renniessä ja Gavisconissa, joista molemmat ovat odottajille sallittuja närästyslääkkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskaltaako pestoa syödä kuumentamatta, esim. leivän päällä? Missään ruokarajoituksissa tuosta en mainintaa ole nähnyt, mutta olen kuullut että sitä ei välttämättä suositella kuitenkaan sellaisenaan syötäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listeriahan tuossa riskinä on. Itse söisin jos purkki olisi vasta avattu, mutta en söisi pidempään auki ollutta pestoa "raakana". Mutta kuten aina: jokainen arvioi itse riskit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä juustot jaksaa ihmetyttää edelleen. Katsoin kaupassa mm. Pirkan brietä ja vuohenjuustoa, molemmat ovat pastöroidusta maidosta tehtyjä, mutta onko näissä silti jotain rajoitteita? Entä se parmesaani? Neuvolassa ei ollut mitään tietoa siitä eikä minulle ole selvinnyt, että mitkä parmesaanit/parmesaanin kaltaiset juustot ovat pastöroituja (pakkauksissa lukee pelkkä maito). Lisäksi neuvolassa nauroi kyllä aika suoraan sille, että pestoakin pitäisi välttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nuo kaikki taitaa olla vähän sellaisia, joissa suositukset menevät ristiin eri neuvoloiden osalta ja jokainen odottaja tekee lopulta omat päätöksensä siitä mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. :) Ainakin Helsingin neuvoloissa suositellaan välttämään kaikkia pehmeitä juustoja, myös niitä, jotka on tehty pastöroidusta maidosta. Riskinä tässä pidettiin muistaakseni listerian jälkikontaminaatiota esimerkiksi tuotantolinjalta. Jossain toisaalla sitten suositellaan syötäväksi vain isojen suomalaisten valmistajien juustoja. Jos siis ihan varman päälle haluaa pelata niin jättää kaikki tuollaiset väliin, mutta itse olen kyllä toisinaan syönyt esim. Valion valmiiksi pakattua brietä ja fetaa ilman sen suurempia omantunnon tuskia.

 

Tämän ketjun aiemmilla sivuilla suositeltiin Valion Forte-juustoa parmesaanin tilalle. Ja jos jaksaa yhtään kahlata ketjua läpi niin löytyy myös aika hyvin tietoja siitä miksi jotain ruokaa suositellaan vältettäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti leipäjuusto on pehmeää juustoa, mutta meillä sitä onneksi syödään aina uunissa kuumentamisen jälkeen lakkahillon kera, joten olen sitä kyllä nauttinut useamman kerran raskauden aikana..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko punajuurisalaatit ja italiansalaatit vältettävien listalla? Jos kerran valmisruoissa saattaa olla listeriaa ja valmisruoat kehoitetaan lämmittämään hyvin.

 

Kun leipäjuusto on siis pehmeää juustoa, niin silloin varmaan kotijuustokin on? Mutta entä raejuusto?

Jotkuthan tosin syö juuri avatusta paketista fetaa ja tuorejuustoakin (es. suurten valmistajien, pastoroidusta maidosta). Itse haluan pelata juuri varman päälle.

 

Ja sellaistakin on tullut mietittyä, että onko kuivatut hedelmät turvallista syötävää, vai piileekö niissäkin joku riski?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuivattuja hedelmiä olen kyllä huoletta syönyt. Ainakaan omaan järkeen ei käy, että jos normaalisti voi syödä hedelmiä, niin miksei voisi syödä kuivattujakin hedelmiä...

 

Voiko ilmakuivattua kinkkua syödä, jos se on uunissa paistettua? Hirveä himo italialaistyyppiseen pitsaan, jonka päälle tulee mm. ilmakuivattua kinkkua...

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä luulisin että voi syödä koska on ollut uunissa, kypsentäminenhän pitäisi tappaa pöpöt

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotijuusto ja raejuusto ovat myös pehmeitä juustoja. Italiansalaatti yms. valmisruokina kuuluvat "riskiryhmään", mutta mä kyllä söisin näitä jos tuote on säilytetty huolellisesti kylmässä eikä pakkaus ole ollut pitkään auki. Kuivattujen hedelmien osalta ei mitään kieltoja ole - tosin papaija kai sisltää jotain keskenmenon todennäköisyyttä lisäävää ainetta (tms.), mutta tämäkään tuskin on kovin merkityksellistä kun papaijoita ei syödä kilotolkulla.

 

Ilmakuivattua kinkkua voi syödä kuumentamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko sushi kielletty vai ei? Periaatteessa kai raaka kala on sallittujen listalla?

 

Mulla on tää syömispuoli ollut tosi vaikeaa, kun työn puolesta on ollut illallisia, joissa ruoka on tilattu valmiiksi (kaikille sama). Olen mm. saanut alkupalaksi graavia kalaa (ei oikein voinut jättää koskemattakaan kun annoksessa ei ollut muuta), korvasienikastiketta (en tajunnut heti mitä se oli) ja kerran kokouslounaaksi oli tilattu sushia (ei mitään vaihtoehtoista vaikka ei kai tuostakaan kaikki tykkää!). Kuohuviiniä ja viiniäkin olen joutunut samoissa tilaisuuksissa ottamaan hörpyn pari. Periaatteessa haluaisin vetää hyvin tiukkaa linjaa (kuten esikoisen kohdalla varsinkin vedin -eri työpaikka), mutta nyt yritän olla ajttelematta noita pakkotilanteita. Siis että menneet ovat menneitä enkä niille enää mitään voi. Onneksi kaikki on mennyt hyvin, mutta silti tahtoo omatunto soimata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Ben& Jerry´s -jäätelöä syödä vai onko siinä käytetty pästöroimatonta maitoa, kun missään ei sanottu mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässähän tulee ihan huono omatunto, kun olen surutta syönyt kaikkea, mitä ei erikseen neuvolan listassa kielletty...

 

Mukaan lukien siis myös jalapenon mainitsema Ben&Jerry's -jäätelö. Googletin tästä hieman tarkemmin, ja valmistajan sivujen mukaan jäätölöä voi syödä. Tässä vielä linkki valmistajan sivuille, jossa todetaan Ben&Jerry's jäätelön soveltuvan raskaana oleville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo niin mäkin kyllä olen ihan surutta syönyt kaikkea mistä ei ole erikseen sanottu. Söin sitten eilen myös tuota B&J:tä, vaikka mitään varmuutta asiasta ei ollut. Ihan vaan siksi, ettei miehen ois tarvinnut syödä yksin.:girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mites sulatejuustot? Meidän neuvolan listassa luki tuorejuustot ja homejuustot (+pastoroimattomat kuten aina). Jos mennään pehmeiden juustojen nimellä, niin silloin kai nekin olis kiellettyjen listalla, jos pitää tiukkaa linjaa..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kyllä syönyt B & J:n jätskejä ihan surutta!

 

Eilen söin kuukauden vanhaa Creme Bonjour tuorejuustoa en niin surutta. Olin siis vanhemmilla kylässä ja äiti pisti sitä sitten keittoon huomaamatta miten vanhaa se oli. Laittoi sen kiehauttamisen jälkeen vielä että tuskinpa ehti kunnolla kuumenemaan. Nyt on sitten vähän epämukava olo. Ei mitään mahaoireita, mutta arvatkaa vaan, listeriapaniikki. Soitan terkkarille iltapäivällä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotijuusto ja raejuusto ovat myös pehmeitä juustoja.

 

Mielestäni tuosta raejuustosta oli mainintaa joskus aiemmin ketjussa ettei se olisi kiellettyjen listalla? Mitenkähän se nyt on?

 

Ärsyttäviä tilanteita tulee. Tilaamaani keittoon oli laitettu pinnalle fetaa, joten ei auttanut kuin syödä pois. Ceasar-salaatti piti tilata ilman parmesaania.rolleyes.gif Kreikkalaisessa ravintolassa jätin feta-salaatin väliin, mutta tsatsikin popsin, toivottavasti oli pastoroituun jugurttiin tehtyä. Taidan jättää kohta ravintolat väliin, kun kaikessa on jotakin kiellettyä tai epävarmaa. dry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuostakin on kaksi koulukuntaa, mä noudatin ainakin oman neuvolan ohjeita joitten mukaan mitään pastöroimattomia juustoja ei saa syödä - Parmesan on siis kovaa mutta ei pastöroitua. Ja caesarsalaatin kastikkeessahan on kai myös sitä parmesania, ja joskus on ollut puhetta että se kastikkeen anjoviskaan ei ehkä olisi riskitöntä.

 

Mä tein raejuuston kanssa niin että söin raskauden aikana mutta pidin huolta että purkki kului loppuun muutamassa päivässä. Samoin fetaa ja tuorejuustoa söin juuri tai edellisenä päivänä avatuista purkeista. Mozzarellaa en syönyt ollenkaan.

 

Joku kyseli sulatejuustoista - ne ei ole pehmeitä juustoja vaan kovista juustoista sulatettuja.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen valinnut ruoka-ainesuosituksissa ns. kultaisen keskitien Suomen ja Saksan välillä. ;) Saksassa ei tunnuta kieltävän lähes mitään (no alkoholi ja ehkä raaka liha tms), kun taas Suomessa on kattavat listat vähän kaikesta mahdollisesta. Olen siis esim. juonut kahvia (vähäisiä määriä enkä ihan päivittäin) sekä light limuja, syönyt joitakin kertoja fetaa, ilmakuivattua kinkkua, pehmeitä juustoja joista ei ole mitään tietoa olivatko pastöroituja vai eivät, salmiakkia ja lakua jne jne... Huomioin kyllä ainakin suurimman osan listan aineista, ja vältän niitä yleensä tai pidän kulutuksen minimissä, mutta täysin nollalinjalle en ole monenkaan ruuan osalta saanut aikaiseksi lähteä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole minäkään lähtenyt nollalinjalle oikein minkään kanssa, paitsi alkoholin. En muutenkaan polta enkä syö lihaa.

 

Neuvolasta sain tarkan listan kaikesta mitä tarvitsee välttää, mutta sielläkin pitivät tärkeimpänä sitä että pesee ja/tai lämmittää kaiken hyvin ja siellä olivat sitä mieltä että varsinkaan juustojen suhteen ei tarvitse ottaa isoa stressiä jos ostaa suomalaisia tuotteita - ne kun ovat lähes kaikki pastöroituja.

 

Olen eniten keskittynyt siihen että syön monipuolisesti ja terveellisesti. Thaimaa-loman aikana söin hyvinkin paljon kalaa (hyvin kypsytettyä). Kotimaisia kasvattamokaloja sen sijaan oon yrittänyt välttää. Olen myös vähentänyt kahvin/teen juomista ja limua en oo juonut lähes lainkaan. "Roskaruokaa" olen myös yrittänyt välttää ja käyttänyt omassa ruuanlaitossa mahd. paljon raaka-aineita.

 

Salmiakkia ja lakua on varmaankin tullut syötyä liikaa alkuraskauden aikana kun salmiakki auttoi pahoinvointiin. Ja jaksottain makea on maistunut hieman liiankin hyvin. Vahingossa on myös tullut syötyä ainakin pellavansiemeniä (niitä tungetaan näköjään todella moniin leipiin), mutta yritän olla ottamatta stressiä niistä asioista. Kyse ei kuitenkaan ole ollut järjettömän isoista määristä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään ole mitään välttelemällä vältellyt.

Maksaa, homejuustoa, kahvia enkä raakaa lihaa käytä muutenkaan, joten ei tuota ongelmia. Kalaa tulee syötyä ihan liian harvoin, saattaa mennä parikin viikkoa ilman minkäänlaista kalaruokaa... Vihannekset, kasvikset, hedelmät ja marjat upposivat hyvin jo ennen raskautta, nyt niiden käyttö on vaan lisääntynyt (Onneksi suomalaisten tomaattien hinnat laskevat koko ajan kesää kohti mennessä ;)).

 

Töissä tulee juotua kupillinen teetä ja joskus iltatee kotona. Vihreää teetä en ole juonut, kun se pisti joltain kiellettyjen listalta silmiin -ei sillä, että olisin muutenkaan vihreän teen suurkuluttuja.

 

Lakut ja salmiakkikaan ei kuulu lempiherkkuihin, joten niitäkään ei tule yli rajoitusten syötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.