Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Siis onko parmesaani ok vai ei (pastan päälle raastettuna, eli ei kuumennettuna)? Sehän on kova juusto, enkä ikinä olisi tullut ajatelleeksi, että siinä ois jotain ongelmaa...

 

Joku sanoi kananmunista, että raaka kananmuna ehkei ois turvallista raskaana ollessa? Onko tästä tarkempaa tietoa kellään? Raaka kananmuna kun on olennainen osa mun lempparicarbonaraa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aito parmesaani valmistetaan pastöroimattomasta maidosta, sen takia siinä on listeriariski vaikka onkin kova juusto.

 

Raaka kananmuna on joissain maissa kielletty salmonellariskin vuoksi, mutta suomalaisissa munissa ei ole salmonellaa eli saa syödä raakanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan kysynyt tätä jo aiemminkin... Jos olen, niin vastaus on jäänyt epäselväksi. Eli mikä on kalaisan sushin tilanne - olettaen, että on tehty ehdottomasti tuoreesta kalasta? Merilevästä valmistetut rullat eivät ole kai ok, jos ei tiedä jodipitoisuutta, mutta mites nigiri? Muna-, kasvis- ja tofusushia olen syönyt, mutta tuo kala vaan himottaisi. Pahoinvointi on just nyt kovasti päällä ja tekisi mieli jotain raikasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä söin edellisessä raskaudessa pari kertaa lohimakeja. Ostin kalaa kun se oli edellispäivänä pyydettyä ja kuljetin sen kotiin kylmävaraajien välissä, ja valmistin jokseenkin heti. Jääkaapissakin pidin sen kylmäkalikoiden välissä. Eihän sitä suositella, mutta näin tein silti ja hyvää oli. Söin myös ne muutamat harvat kerrat tosiaan makeja, kun ei sitä noria niissä niin paljoa mielestäni ole. Himoitsin merilevää ihan mahdttomasti koko raskausajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en syönyt, ja tuskin syön tälläkään kertaa. Mutta voihan asiasta puhua kokin kanssa, hän kuitenkin toivottavasti tietää kalan alkuperän ja siitä, miten se on säilytetty. Tai no, ehkä on aika epätodennäköistä, että kokki sanoisi, ettei suosittele kalansa syömistä, kun se ei ole ihan tuoretta :P

 

Mutta en kyllä uskaltaisi syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asun Australiassa, ja täällä on pitkälti samankaltaiset "kieltolistat" kuin Suomessakin, tosin joitakin eroavaisuuksiakin löytyy. Täällä riskituotteiksi lasketaan pehmeiden juustojen ja tyhjiöpakatun raa'an kalan lisäksi mm.

 

-lihaleikkeleet (valmiiksi pakatut, lihatiskiltä ja delistä ostettavat, esim. patongin välissä)

-valmissalaatit

-kaikki raakana tai kylmänä tarjottavat merenherkut

-pehmisjäätelöannokset

-kypsennetty ja kylmänä myytävä kana (leikkeleenä, paloina, valmispakkauksissa tai delissä)

-idut

-raaka kananmuna

 

Kalojen osalta kehotetaan välttämään erityisesti suuria petokaloja, joihin kerääntyy ilmeisesti erityisen paljon elohopeaa: hai, miekkakala, marlin. Myös mm. tiettyjen tonnikalalajien syömistä pitäisi rajoittaa (kokonaan ei tarvitse kuitenkaan välttää). Yllättäen tuorejuusto on kuitenkin sallittua, kun olen ymmärtänyt, että Suomessa sitä kehotetaan varomaan. Sushia siis täälläkin kehotetaan välttämään, mutta toisaalta täältä saa takuutuoretta, vastapyydettyä kalaa (Fish Market ihan kalasataman vieressä, jatkuvasti tuoretta saalista suoraan kalastajilta), joten sellaisesta varmaan uskaltaisi ainakin itse tehdä ja syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tarkemmin tietoa tuosta kiellettyjen listalla olevasta inkivääristä? Ihanko kokonaan olisi syytä luopua inkiväärin käytöstä kokkauksessa (meillä aika ahkerasti käytössä, vaikka tietysti ne on pienehköjä määriä per annos)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei tarvi ruoassa välttää, mutta inkivääriä sisältävissä ravintolisissä lukee nykyään "ei suositella raskaana oleville". Tämä sen takia, että vielä pari vuotta sitten oli yleistä markkinoida inkivääritabletteja nimenomaan raskauspahoinvoinnin hoitoon. Evira päätti sitten kieltää sen, koska oli jotain tutkimuksia joissa eläinkokeissa isot inkiväärimäärät oli haitallisia.

 

Mutta kokkauksessa käytän itsekin ihan normaalisti inkivääriä, eikä sitä neuvotakaan missään välttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa noista ruuansulatusjogurteista, ovatko turvallisia?

 

En ole noihin perehtynyt enkä koskaan ajatellut käyttää, mutta satuin voittamaan arvonnassa kuukauden Valio Olo- jogurtit. :grin:

 

muoks. kauheat kirotushäröt...

Edited by TinskuM

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä mieltä olet LeeLoo, uskaltaako ravintoloiden sushi-annoksiin luottaa?

 

Mä en söisi. Kalaa ei kuitenkaan ole säilytetty alle kolmessa asteessa. Sushiahan olisi ihan jäässä jos lämpötila olisi sellainen ettei listeria lisäänny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa noista ruuansulatusjogurteista, ovatko turvallisia?

 

En ole noihin perehtynyt enkä koskaan ajatellut käyttää, mutta satuin voittamaan arvonnassa kuukauden Valio Olo- jogurtit. :grin:

 

muoks. kauheat kirotushäröt...

Eihän niissä ole muuta ihmeempää, kuin maitohappobakteereita ja kuitua lisätty. Sokeria ja lisäaineita niissä tosin on aika reilusti. Mä en kuitenkaan näe syytä, miksi niitä ei voisi syödä (paitsi jos haluaa noita em. mainittuja välttää).

 

Mutta jos et halua noita kuukauden jogurtteja, niin mulle kelpaa! Mä kun olen vedellyt Oloa koko raskausajan tongue.gif

 

 

Muoks. Nyt puhun vain tuosta Olo-jogurtista, Danoneista tms en tiedä mitään.

Edited by Kaakaopapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos! Näin mäkin ajattelin, että maitohappobakteerit taitaa olla isoin ero tavallisiin. Ja ihan sokerisia jukurtteja syön muutenkin, joten valitettavasti en luovu palkinnosta. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Eviran teettämän asiantuntija-arvioinnin mukaan osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle ja aiheuttaa muun muassa solukuolemaa."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälainen suositus on voimassa feta-juustosta, joka on tehty pastöroidusta maidosta? Uskaltaako syödä?

 

Entäpä vihreä tee??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkia juustoja saa syödä, jos ne on kuumennettu kunnolla.

 

Jyväskylässä neuvolassa annettiin lupa syödä pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja, siis tämä on tällä seudulla ihan yhtenäinen, virallinen ohje, jonka kaikki alueen neuvolat antavat. Terkka sanoi, että se koskee kotimaisia isoja valmistajia, jotka takaavat listeriattomuuden. Ja toki omaa järkeä käyttäen: pitkään avattuna ollutta pakettia ei kannata käyttää ainakaan kuumentamattomana. Ulkomaisia hän ei suositellut, koska niiden kylmäketjusta ei ole takuita. Mutta eipä sitä minusta missään nimessä ole noissa kotimaisissakaan.

 

Edelleenhän se riski on olemassa, että listeria on juustoon jostain hypännyt pastöroinnin jälkeen, mutta siitä huolimatta ITSE syön näitä juustoja hyvillä mielin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pajusydän, vihreä tee on ok. Tavallista mustaa teetä ei kannata lipitellä litratolkulla, kun siinä on kofeiinia, mutta vihreässä teessä sitä ei ole. Sen sijaan esim. luontaistuotekauppojen yrttiteesekoitukset ovat pannassa, kun ne saattavat sisältää ihan mitä tahansa. Sen sijaan esim. ruusunmarja- ja kamomillatee, jossa ei ole mitään "ylimääräistä", ovat turvallisia. Noita mä join, kun tarvitsi kuumaa juotavaa ja muu ei pysynyt sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen käsitys, että myös vihreässä (ja valkoisessa) teessä on kofeiinia. Yritin jokin aika sitten hakea asiasta tietoa, mutta vähän hyuonosti löytyi. huh.gif

 

Rooibostee (redbush) on luontaisesti kofeiiniton ja muutenkin turvallinen vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä jaksan aina muistuttaa :lol: Itse en luota mm. italialaisten enkä saksalaisten juustojen laadun valvontaan. Vaikka ovat pastöroituja. Näillä kun on ongelmia tehdashygieniassa. Toiset myöntävät sen ihan suoraan itsekin, toiset välttävät koko aiheen jättämällä testejä tekemättä. Näin siis kärjistetysti. Suomalaisia ja ruotsalaisia uskallan syödä. Varsinkin isojen tehtaiden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen ymmärtänyt, että myös vihreässä teessä on kofeiinia, mutta vähemmän kuin mustassa teessä, eli sitä saa juoda useampia kupillisia ennen kuin suositeltu yläraja tulee vastaan. Itse otan silloin tällöin vihreää teetä, mutta enimmäkseen olen siirtynyt juomaan rooibos-teetä (joka tarkkaan ottaen ei taida olla edes teetä, koska siinä ei käytetä teepensaan lehtiä vaan rooibos-pensaan lehtiä). Siinä ei ole ollenkaan kofeiinia, ja ainakin Etelä-Afrikassa sitä suositellaan erityisesti raskaana oleville. Toisaalta välillä tekee kauheasti mieli kahvia, eikä satunnaisista kahvikupposistakaan tarvitse onneksi kieltäytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa tänään yhtäkkiä mieleeni, että miten on suomalaisten leikkeleiden, esim. savustettu kalkkuna leikkeleenä. Olen sitä syönyt, mutta tänään luin, että esim savustettu kala ei ole riittävästi kypsennetty listerian hävittämiseksi. Siis miten on savustettujen leikkeleiden suhteen? Makkaraa en ole syönyt 15 vuoteen, mutta kalkkunaviipaleita laitan joskus leivän päälle.

 

Suomalaisia tuorejuustoja (niitä levitettäviä) olen syönyt, koska ovat pastaroidusta maidosta tehtyjä. En edes ajatellut, että niissä vois olla jotain.

 

Ystäväni (on itse raskaana, mutta ei vielä tiedä minun raskaudesta) sanoi, että kaikissa lihoissa joiden sisälämpötila ei ole kypsennyksen jälkeen yli 72 astetta (esim. paahtopaisti ja kebab) on listeriavaara. Sitäkään en tajunnut aiemmin. Tämähän pistää miettimään pääsiäisen ruokia.

 

Ai niin, vielä piti kysyä liivatteesta, voiko liivateruokia syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Listeria? Vai tokso?

 

Toksoplasmoosin ehkäisy

Odotusaikana äidin on syytä välttää tartunnanlähteitä, kissoja ja raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa. Lihan toksoplasmat kuolevat hyvin keitettäessä tai paistettaessa. Suomalaisista äideistä kolmasosa on sairastanut toksoplasmoosin, mutta lämpimissä maissa lähes kaikki. Suomalaisen äidin tulisi noudattaa erityisen suurta varovaisuutta ulkomailla tai välttää kokonaan matkustamista maihin, jossa tartuntavaara on suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Savukinkuissa ym. savun maku tulee savuaromista, elikkä näitä tuotteita ei yleensä ole oikeasti edes savustettu. Joten saa syödä, jos lisäaineet ei haittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.