Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Minuakin kiinnostaisi tuo rahka ja myös raejuusto!! Raejuustohan on pehmeää juustoa, eli olettaisin, ettei sitä myöskään kuumentamattomana suositeltaisi?

 

Kauhea homma tässä opettelemisessa, söin juuri eilen keitettyä parsakaalia jääkaappikylmänä, vaikka ruuantähteet pitäisikin aina kuumentaa... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyn nyt täältäkin, kun kysyin varmaan väärästä ketjusta aikaisemmin:

onko Becel Kevyt Kasvirasvalevite 38% turvallinen?

 

Becelin niitä Pro.activ-tuotteitahan ei suositella raskaana oleville mutta ainakaan tuon paketin päältä en mistään löytänyt edes pienellä sitä pränttiä ettei suositella raskaana oleville...? Tietääkö siis joku...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan näin maalaisjärjellä järkeiltynä en kyllä käsitä miksei skyr-rahkaa saisi syödä, saahan normaalia rahkaakin ja jugurtteja. Ei siinä mitään niin erityislaatuisen ihmeellistä kai kuitenkaan ole? Itse söisin ihan huoletta. Eihän se, että on maitotuote, tarkoita automaattisesti sitä, että on jotenkin riski.

 

Eikä raejuusto miun käsittääkseni kyllä rinnastu noihin pehmeisiin juustoihin. Korjatkoon joku jos olen väärässä. Lisäksi ne on mielestäni pastöroituja, eli sikälikin turvallisia.

 

Becel-tuotteissa ja vastaavissa se ei-suositeltava osuus on ne kasvisterolit (tai mitkälie), eli siis ne kolesterolia alentavat ainesosat. Jos niitä on, ei suositella, mutta niissä ei käsittääkseni riski ole vastaava kuin listeriassa (eli kertaluonteinen) vaan siinä, miten ne säännöllisessä käytössä vaikuttavat elimistöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mielestäni on turvallinen, kun ei "aktiivisesti" pyri alentamaan kolesterolia, kuten Pro activ ja benecol tekevät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Mitä suuhusi laitat?"

 

Ihan liikaa irtokarkkeja!! Miten mä pääsen niistä eroon - tämä vauva on saanut varmaan ihan liikaa irtisten väriaineita sun muita lisäaineita :( Miten mä saan tätä karkinhimoa hillittyä!?! Kaikki väkevät salmiakit ja kirpeät hedelmäkarkit on vaan niin... koukuttavia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on hirmuinen himo maustamattomaan jogurttiin ja nyt mies oli ostanut Lidlistä Saksassa ilmeisesti valmistettua Eridanous Greek Style Creamy-jogurttia ja siinä lukee vaan maito..? Mahtaako jollain olla faktaa siitä onko se pastöroitua vai ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eikö aikaisemmin ole mainittu että Lidlin tuotteet ovat turvallisia syödä? Joku oli kysynyt asiaa asiakaspalvelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Suomessa myytävissä tuotteissa pitää lukea, jos on tehty pastöroimattomasta maidosta. Eli jos tuoteluettolossa lukee vain maito tai juusto, niin silloin se on tehty pastoröidystä maidosta.

 

Itse söin viime raskaudessa sushia myös ravintolassa, mutta vain kasvisversioita. Oli niin suuri hino, että oli pakko saada edes jotain sushia. Kotona sitten tein muitakin itselleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten mä en nyt löydä mistään, että oliko maksalaatikolle jotain turvallista määrää, jonka voi syödä vai onks se big no no kokonaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Espoon sivuilla sanotaan, että pääruokana syötäviä maksaruokia tulisi välttää kokonaan. Sen mukaan vain maksamakkaraa voisi välillä syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattelin kaupassa tuoteselosteita ja maksaa oli yleensä maksamakkarassa 25-30% , laatikossa taas 15-20%.

Ainakin meidän ja monen muun kunnan raskausajan ruokaohjeissa sanotaan, että maksamakkaraa saa käyttää enintään 200g viikossa, joten sen perusteella maksalaatikkoa saisi syödä viikossa siis saman verran ja vähän enemmänkin (jos ei siis syö maksaa missään muussa muodossa sitten).

 

Itse oon kyllä syönyt edellisellä kierroksella maksalaatikkoa ihan normaaliannoksen ja ihan normaalisti kuin muutoinkin, meillä sitä syödään siis ehkä kerran kuussa tai harvemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain nyt ihan kauheen paniikin kehitettyä itselleni tuosta maksa-asiasta!

Söin pari päivää sitten hyvällä ruokahalulla maksamakkaraleivän, jossa sitä maksamakkaraa oli PALJON!

Muistelin, että saa syödä, kunhan ei mene ihan överiksi ja syö vain harvoin.

 

Nyt sitten luin tuolta ruokasuosituksista tämän:

"Maksamakkara ja -pasteija - enintään 200 g / viikko, ei yli 100 g kerralla, ja päivittäisessä käytössä enintään 30 g / päivä (vastaa kahta viipaletta tai 2 rkl)"

 

En nyt osaa arvioida, kuinka monta grammaa sitä siinä leivällä oli, mutta neljä n. 1,5cm viipaletta taitaa olla kivasti enemmän kuin esim 2 rkl...

 

Kyllähän terve järki tässä yrittää muituttaa, että söin vain kerran ja ei se määrä nyt niin valtava ollut, mutta eipä se taas tässä ahdistuksessa auta... rolleyes.gif

Huoh, kyllä aina saa jostain paniikin aikaiseksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin juhliin leipomosta täytekakun, johon tulee marjoja (vadelma, mansikka, herukka...). Marjat, ainakaan vadelmat eivät taatusti ole kotimaisia. Uskaltaako tota syödä? Kun ulkomaiset pakastevadelmathan pitää kuumentaa noro-riskin vuoksi. Olisiko varmempaa vaihtaa marjakakku vaikka hedelmäkakkuun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä seljankukkamehu? jostain olen saanut päähäni että siinä olis jotain haitallista??? on vaan niin örkeen hyvää että ois kiva "janojuoma" kesäksi.

 

Minäkin syön satunnaisesti sushia, tosin varmistan aina, että onko vakuumitonta se kala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin juhliin leipomosta täytekakun, johon tulee marjoja (vadelma, mansikka, herukka...). Marjat, ainakaan vadelmat eivät taatusti ole kotimaisia. Uskaltaako tota syödä? Kun ulkomaiset pakastevadelmathan pitää kuumentaa noro-riskin vuoksi. Olisiko varmempaa vaihtaa marjakakku vaikka hedelmäkakkuun?

 

Tuota kuumentamistahan suositellaan kaikille, ei vain raskaana oleville, eli periaatteessa leipomon pitäisi kyllä tietää se. Kuumentamattomia en itse söisi, voisithan soittaa leipomoon ja kysyä, kuumennetaanko ne vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyn nyt täältäkin, kun kysyin varmaan väärästä ketjusta aikaisemmin:

onko Becel Kevyt Kasvirasvalevite 38% turvallinen?

 

Becelin niitä Pro.activ-tuotteitahan ei suositella raskaana oleville mutta ainakaan tuon paketin päältä en mistään löytänyt edes pienellä sitä pränttiä ettei suositella raskaana oleville...? Tietääkö siis joku...?

 

Mä olen käyttänyt kahden edellisen raskauden aikana Kevyt Beceliä eikä siitä ole raskausdiabeteksen ruokavalioneuvonnassa sanottu mitään pahaa. Ainoastaan kiitelty, kun olen valinnut ns. terveellisemmän rasvan. Myös lapsille on annettu lupa käyttää tuota, koska meillä on suvussa korkean kolesterolin riski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako / aiotteko juoda omatekoista tai kaupan simaa nyt vapun aikaan?

 

Tykkään simasta kovasti, ja yleensä olen valmistanut sitä itse. Nyt en kuitenkaan arvannut, kun ei voi tietää paljonko prosentteja kotisimaan oikein lopulta tuleekaan. Ostin kaupasta täysin alkoholitonta simaa, ja se oli kyllä melkoista kuraa (hirvittävän makeaa ja toisaalta ihan mautonta). Kaapissa odottaa toinenkaupan sima, jossa alkoholia taisi olla 0,6% ja sitä ajattelin kyllä lasin kaksi juoda vapun aikana. Alkoholipitoisuus jää kuitenkin lasillisessa ihan minimaaliseksi, joten uskallan sitä nauttia. Alkoholitonta kuoharia etsin alkosta ja oli ainakin meidän lähialkossa surkea valikoima: vain yksi alkoholiton kuohari, ja sekin makea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pohdin myös itse tuota simaa ja siideriä näin vapun lähestyessä.

 

Stowford pressillä on sellaista low alcohol -juomaa, mut siinä on kyllä hieman alkoholia mukana? Yleensä ottanut pari sellaista baarissa, jos olen ollut autolla liikkeellä. Ehkä yksi pullollinen ei haittaa tai sit otan vain jotain täysin alkoholitonta... Hmmm...

 

Simaa tulee varmaan ostettua ihan kaupan hyllystä.

 

Pohdin näitä juomia juurikin siitä syystä, etten haluaisi vielä koko maailmalle julistaa olevani pieniin päin ja jos käydään jossain kavereiden kanssa baanalla, juhlissa tms, niin "pitää esittää" juovansa jotain tai salaisuus on samantein pihalla. Nyt pääsiäisenä vieraiden edessä join viinilasista spritea ja sanoin juovani valkoviinispritzereitä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako / aiotteko juoda omatekoista tai kaupan simaa nyt vapun aikaan?

Meinasin tulla kysymään samaa. Juuri ostin kaupausta Marlin kotisimaa, kun ajattelin että se on paremman makuista kuin saman merkin tavallinen sima. Kotona huomasin että siinä on alkoholia 0,5 promillea :girl_to_take_umbrage2: Tiedän että monet maistavat raskausaikana joskus esim. viiniä, mutta itse olen täysin jättänyt alkoholipitoiset juomat pois ja nyt mietinkin viitsinkö tuota simaa juoda. Kaiken lisäksi tuo koko sima jäisi mun juotavaksi, kun mies ei simasta välitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiellettyjen listassa oli pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot. Jostakin luin, että suomalaisten isojen valmistajien tuotteita voisi kuitenkin syödä, onko kukaan muu kuullut samanlaista??

 

nimim. Fetajuuston sydänystävä :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täällä ainakin (Keski-Suomessa)oli ihan virallisissa neuvolaohjeissa, että juuri kuvailemiasi juustoja saa syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos LeeLoo vastauksesta! Itse vasta huomenna pääsen neuvolaan soittelemaan ja varaamaan aikaa, joten kaikki tälläset asiat ovat vielä hyvin epäselviä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.