Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Kotiuduin tuolta laivareissulta ja ihan hengissä vielä. :)

 

Jätin perushommat (graavikalat, mädin, parmankinkun, mozzarellan) syömättä mutta muuten söin lähes kaikkea. Niin ja punaista lihaa en syönyt koska ei ollut kuin medium-vaihtoehto. Söin salaatteja ihan surutta, Vikinglinella oli menossa Kalifornia-teemaviikot ja paljon oli tarjolla erilaisia ruokaisia salaatteja joissa oli ihan sallittuja aineksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vappu lähestyy..

Olenkohan ihan hassu tai ylivarovainen, kun mietin että voiko simaa juoda? Siis sen (pienen) alkoholipitoisuuden takia. Kaupan simoissa on muistaakseni noin 0,8% alkoholia, mutta tein tässä pari päivää sitten simaa itse, kun se on niin hyvää munkkien kanssa :) Parista lasillisesta tuskin on haittaa, mutta kotisiman alkoholipitoisuudesta minulla ei ole mitään tietoa...

Onko kukaan muu mietiskellyt samaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaupasta saa alkoholitonta light-simaa..Mut ei kai siitä haittaa ole jos esimerkiksi juo laillisen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join eilen kaksi lasia Marlin simaa ja sitten mieheni muistutti minua, että siinähän on sitten alkoholia. Pidän määrää kuitenkin mitättömän pienenä joten tuskin tarvitse olla huolissaan kunhan nyt ei koko puolitoista litraa juo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin aion juoda itsetekemäämme simaa. Joihan sitä lapsenakin litratolkulla enkä muista tulleeni hiprakkaan, korkeintaan sokerihumalaan...

 

Mikä muuten on alkoholittoman juoman raja? Alkon sivuilta katselin alkoholittomia kuohuviinejä ja Elysee Arenassa oli 2,2 % alkoholia ja se luokiteltiin alkoholittomaksi. Toisessa kuoharissa (en muista nimeä) oli vain 0,5 %. Ostan tuota toista, mutta jäin miettimään asiaa.

Edited by Marmalade

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kummilapset juo simaa lasitolkulla, eivätkä örvellä kännissä, joten tuskin alkoholipitoisuus on kovin suuri :D Välillä toivois, että simassa olis enemmmänkin alkoholia niin rauhottuisivat :rolleyes:

Edited by Emuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öh tuota, mä lopettelin eilen 1,5litran Marlin simapullon, jossa alkoholia tosiaan on tuo 0,8%. Taisin siitä juoda lähemmäs litran yksin parin päivän aikana, suurimman osan eilen siinä kun muut joi siidereitään. En suostu uskomaan että siitä olisi sikiölle haittaa...

Edited by Ines

Share this post


Link to post
Share on other sites

eikös ihan piimässäkin ole joku pieni prosentti alkoholia, näin muistelen ainakin lukeneeni. tuskin pari simalasillista haittaa tekee, itse ajattelin antaa omatekemään simaa lapsellekin maistiaiseksi, kun ei se kuitenkaan mun mielestä mikään alkoholijuoma ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helleforsin simapullossa ei ole mitään merkintää alkoholipitoisuudesta, joten olettaisin sen olevan täysin alkoholitonta.

 

Einesten suhteenhan on jotain rajoituksia, että pitäisi hyvin lämmittää yms, mutta saako kaupan eineshyllyissä myytävää perunasalaattia syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta simasta:

 

Mun kaveri oli ostanut mua varten light simaa, joka on täysin alkoholitonta. Se on kuitenkin makeutettu sakkariinilla, joka taitaa olla kiellettyjen listalla. Ennemmin joisin siis tavissimaa jos määrä jäisi melko pieneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en kyllä jaksaisi huolestua simojen pienistä alkoholiprosenteista. Raskauden aikana olen muutaman kerran maistellut ihan tavallista kuohuviiniä tai punaviiniä pieniä määriä (tyyliin puoli lasillista ruuan kanssa) ja juonut silloin tällöin saunajuomaksi pullollisen low-alcohol -siideriä (1%). Eiköhän tässä siitä huolimatta odotella ihan tervettä lasta.

 

Mulla on ihanan rento neuvolan terkkari, joka sanoi joskus, että on terveellisempää nauttia hyvällä omallatunnolla lasinpohjallinen viiniä kuin menettää sen takia yöunensa ja stressata raskautensa pilalle :P

Edited by MissPiggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enemmän mää miettisin siman sokerimäärää, jos nyt ylipäätään jotain, kuin sitä alkoholia. Ei sitä tietenkään määrättömästi kannata juoda. En nyt kehota ketään juomaan alkoholijuomia raskaana, mutta ei noin pienistä määristä ole haittaa. Itse vedin alkoholin suhteen tiukkaa linjaa, mutta kyllä mää muutaman low-alcohol siiderin join saunan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi alkoholimäärät on niin pieniä että sitä simaa pitää vetää järjetön satsi tosi nopeesti jos meinaatte että sitä alkoholia jää ihan vereen asti eikä maksa polta sitä heti pois. Sitä paitsi pelkällä tavallisella limsallakin saa isoilla määrillä hiukan kuivuneeseen kroppaan promilleja sen järjettömän sokerimäärän takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin kyllä syödä perunasalaattia näin vappuna, ja paljon muutakin! Mikä siinä perunasalaatissa voisi olla haitallista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai siinä perunasalaatissa ole mitään muuta ongelmaa kuin suolaisuus..? Ja kyllähän suolaa voi jonkin verran syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pelättiinköhän viestissä majoneesia? Tässä Eviran vastaus:

"Onko raa’an kananmunan tai raakaa kananmunaa sisältävien tuotteiden (esim. majoneesi, kakkutaikina, munavaahto) syönti turvallista?

Kyllä, raa’an kananmunan tai sitä sisältävien tuotteiden syönti Suomessa on turvallista. (16.2.2007, Evira)"

 

Joten kyllä perunasalaattia uskaltaa syödä. Tai ainakin sellaisia mihin on käytetty suomalaisia valvotuissa olosuhteissa tuotettua kananmunaa.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ihan matematiikkaan perustuva näkymä siman vaarallisuuteen:

 

Litra simaa vs. pieni lasillinen (12 cl) punaviiniä:

 

SIMA Alkoholia 0,7 % x 1 l (1000 g) = 7 g

PUNAVIINI Alkoholia 12 % x 12 cl (120 g) = 14,4, g.

 

Litra 0,7-prosenttista simaa vastaa siis puolikasta pienimmästä punaviinin ravintola-annoksesta. Ja kun otetaan huomioon, että litra on aika paljon nestettä, ja tulee siksi juotua hitaasti, niin en usko, että simasta voi vauvalle olla minkäänlaisia vaikutuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietiskelin tässä, mitä kaikkea olen ehtinyt syömään ja juomaan, ennen kuin tiesin, että olen raskaana. Kiellettyjen listalta löytyy ainakin 1 kokonainen valkohomejuusto, medium pihvi, maksalaatikkoa, muita juustoja(joita ei olis saanu syödä), kahvia vähintään 5 kuppia/päivä, ½ lasia viini, jonkin verran siideriä ja olutta, light-mehuja/limpparia, energiajuomia(4kpl ½l pulloja). Nämä nyt heti aluksi tuli mieleen.Toivotaan ettei noista nyt syntynyt mitään harmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole hysteerikko perunasalaatin suhteen. :lol: Kunhan vaan pulpahti mieleen tässä kieltolistoja lukiessa (einekset pitäisi lämmittää hyvin -> mutta entäs sellaiset einekset, joita ei kuulu lämmittää??) :)

Mutta hyvä juttu, että saa syödä.

Edited by Lionne

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin, sellaisen pääsäännön mäkin sain neuvolasta. Että lämmittää einekset hyvin, mieluiten tavallisessa uunissa eikä mikrossa. Mutta kyllä mä einessalaatteja olen uskaltanut syödä, jos on pitkä päiväys. Majoneesi- ym. einessalaatit mahdollisimman tuoreena eikä säilytä pitkiä aikoja pöydällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin säikähdin alussa kun tuli vedettyä kaikkee kieltolistalla olevaa (kuten maksalaatikkoa, energiajuomia jne.) ennenkuin tiesin olevani raskaana. Terkka totes ettei niistä sillon ole niin väliä, luonto olis hoitanu hommansa jos niistä olis haittaa ollu.

 

Toi einesten vahtaus mua vähän hämmentää kun tietää kuinka steriilisti niitä valmistetaan. Miten ne muka olis jotenkin epähygieenisempiä kuin muut elintarvikkeet? Esim. einespizza vs. kypsytetty juusto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin siis raskaana ollessa on lisääntynyt riski saada listeria. Ei se sitä tarkoita, että se aina tulisi. Tosiaan olisi ne vaikutukset näkyneet. Mitään panikointia ei kannata ensimmäisistä viikoista ottaa. Kunhan ei myöhemmin turhaan ota riskiä. Listeriariski kun on todellinen.

 

Tuo eines-juttu on mustakin outo. Pääseekö niillä oikeasti valmistuksen jälkeen tuotteet jälkikontaminoitumaan? Vai eikö ne kuumennakaan tuotteita tarpeeksi valmistuksessa? Voisin oikeastaan soittaa hk:lle tai vastaavalle ihan vain mielenkiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eineksissä on monia erilaisia aineksia, joita on käsitelty eri tavoin. Tasainen lämpökäsittely niin ettei ruuan maku ja ravintoarvo kärsi on haastavaa. Steriilejä ne ei tietenkään ole. Useimmat einesruuat kuuluu kategoriaan 3 viikon säilyvyysaika. Silloin niistä on tuhottu elävät bakteerit, eivätkä itiöt ehdi muuttua soluiksi + kasvaa niin lyhyessä ajassa jääkaapissa. Jos taas kylmäsäilytys ei ole toiminut niin tilanne on ihan eri. Suomessa eineksiä kyllä pitäisi voida syödä kylmänä, mutta lämmitys antaa hyvän lisäsuojan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eli noissa ei pääse tuotteet jälkikontaminoitumaan? Enemmän mua siis pohdituttaa listeria ja ehec. Miten ne tuhoutuvat valmisruuissa tehtaassa. Ei niistä muista pöpöistä ole niin paljoa vaaraa raskaana ollessa. Eihän ole tietenkään kiva sairastua mutta nyt ajattelen vauvan parasta.

Mulla kun ei ole mitään käytännön kokemusta valmisruokatehtaasta. En tiedä, miten heidän omavalvonta toimii, millainen haccp, minkä verran sallitaan jäävän prosessin jälkeen mitäkin pöpöjä jne. Siksi on vähän vaikea arvioida tuota sääntöä, että valmisruuat pitäisi kuumentaa.

Kaiken takana on se, että nyt raskauspahoinvoinnissa ainoita asioita mitä pystyn syömään on kylmät lihakebakot :D

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.