Thilda

Esikoisenodottajan äitienpäivä?


28 posts in this topic

Vietittekö esikoista odottaessanne äitienpäivää jo raskausaikana vai oliko ensimmäinen äitienpäivä vasta synnytyksen jälkeen? Tuntuiko äitienpäivä äitienpäivältä vaikka sikiö oli vasta hyvin pieni? Onnittelivatko muut ihmiset jo tulevaa äitiä? Juhlistiko lapsen isä äitienpäivää?

 

Kysymyksiä, kysymyksiä... Kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa kukin käsittää itsensä äidiksi ja miten asia näkyy tällaisen erityispäivän yhteydessä?

 

(Saa siirtää/poistaa jos vastaava ketju on jo olemassa, minulle ei vielä ole kovin hyvin vaukkareiden rakenne tuttu.)

 

Edit: Nyt kun muutama ääni on tullut, huomaan, että kysymykset on huonosti muotoiltu. Kakkoskysymyksen ekalla vaihtoehdolla tarkoitan lähinnä sitä, että asia on mielessä niin, että minulla on tänään äitienpäivä, eli siis jos ensimmäiseen vastaa kyllä, voi vastata toiseen 1 tai 2. Sorry :/

Edited by Thilda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sitä itsensä äidiksi tunsi jo hyvinkin pian, mutta kun poitsu syntyi maaliskuussa niin äitienpäivän aikaan ei oltu raskaana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies toi kyllä oma-aloitteisesti aamiaisen sänkyyn ja mainitsi ohimennen tulevasta äitiydestä, mutta ei sen kummemmin päivää juhlittu. En koe olevani äiti ennen kuin lapsi on sylissä asti. Mutta ensi vuoden äitienpäivä siintää jo mielessä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varsinaisesti viettänyt äitienpäivää eilen mutta olihan se mielessä, suurena kiitollisuutena meneillä olevaa raskautta kohtaan. Mielessä oli myös viime vuotinen lapsettomien lauantai jolloin toivuin tuulimunasta (ja lääkkellisestä tyhjennyksestä) ja soin ajatuksen toki heillekin jotka edelleen viettää lapsettomien lauantaita eivätkä äitienpäivää. Ensi vuonna sitten odotan kukkia mieheltä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun muutama ääni on tullut, huomaan, että kysymykset on huonosti muotoiltu. Kakkoskysymyksen ekalla vaihtoehdolla tarkoitan lähinnä sitä, että asia on mielessä niin, että minulla on tänään äitienpäivä, eli siis jos ensimmäiseen vastaa kyllä, voi vastata toiseen 1 tai 2. Sorry :/

Edited by Thilda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin yhtyä täysin Tuulipuun kirjoituksiin :) Äitienpäivänä muistettiin omia äitejämme+mummoja. Ensi vuonna toivottavasti sylissä on oma terve vauva ja voimme viettää äitienpäivää. Lapsettomien lauantaina lähetin kiitokset yläkertaan, FB:n äitienpäivän hehkutuksiin edelleen vaikea suhtautua neutraalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aikanaan 12 viikkoa esikoisen raskaudessa juuri äitienpäiväksi ohittaneena juhlistimme päivää kukilla ja onnittelukortilla, jonka olivat allekirjoittaneet sekä mieheni että masuvauva :girl_in_love: Lisäksi kävimme ravintolassa syömässä, mikä on kyllä meille aika tavallista :blush: Suurin osa muista ihmisistä ei vielä tiennyt raskaudesta enkä siis muilta muutenkaan olisi onnitteluja odottanut.

 

PS. Isänpäivänä (joka oli kaksi päivää ennen suunniteltua käynnistystä) annoin miehelleni itse kokoamani isyyspakkauksen ja onnittelukortin, jossa oli masuvauvan viimeisin ultrakuva mukana :girl_pinkglassesf: (Mies oli sen verran liikuttunut, että tuli ihan kyyneleet silmiin :give_heart: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin, ettei osunut raskausajalle, esikoinen syntyi kolme viikkoa ennen äitienpäivää, mutta ei tuota päivää oikein mitenkään dramaattisesti itse juhlittu. Oma perhe on jotenkin niin tuore asia, että äitienpäivä meni lähinnä minun ja miehen äitien juhlimisella, eikä se oikein itseäni kyllä haitannut (itsekin vaikeuksia mieltää itseäni äidiksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitienpäivä meni lähinnä kyläilessä omalla äidilläni ja anopilla, eikä mieskään minua mitenkään huomioinnut. Eipä sillä, että olisi tarvinutkaan huomioida, kun enhän varsinaisesti vielä äiti ole. Ensi vuonna sitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein aikanaan esikoisesta raskaustestin kaksi päivää äitienpäivän jälkeen. Raskausoireita mulla kuitenkin oli jo, joten kyllä se (mahdollinen) raskaus oli mielessä koko päivän ja pieni ajatus siitä, että ehkä mäkin olin jo äiti, vaikkei kukaan sitä tiennyt. Edes miehelle en ollut kertonut raskausoireista mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitienpäivä osui raskausajan alkupuolelle, mutta ei juhlistettu mitenkään. Tulevat isoisovanhemmat muistaakseni onnitteli tulevaa äitiä jo seuraavan vuoden varalta, mutta en muista että muut ois. En kokenut tuolloin olevani vielä äiti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä osui tänä vuonna äitienpäivä mun ja miehen vuosipäivän kanssa samalle päivälle, joten sitä juhlistettiin :D Vaikea siis sanoa, juhlistettiinko myös äitienpäivää nyt jo jotenkin... Luulisin kuitenkin, että äitienpäivää olisi muutenkin jotenkin juhlistettu, vaikkei vauva vielä olekaan syntynyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vietin äitienpäivän käynnistyksessä, joten kyllä se äitienpäivä oli mielessä todellakin :) Aamusta se oli lähinnä jännää, kun ei tiennyt ehditäänkö saada vauva syliin vielä äitienpäivän puolella. Iltapuhteella sitä oli lähinnä turhautunut, kun mitään ei ollut synnytyksen suhteen tapahtunut. Mies toi ruusukimpun sairaalaan, äitienpäiväruusuista puhui ja se kyllä lämmitti kovasti mieltä! Oli vähän pettynyt olo, kun olin koko raskauden ajan ollut varma, että pääsen viettämään äitienpäivää jo vuonna 2011. En arvannut, että lapsi viihtyy mahassa niin tappiin asti, että päivätolkulla joutuu käynnistelemään.

 

Edellistä isänpäivää juhlittiin pienimuotoisesti, ostin miehelle muistaakseni jonkun "isän käsikirjan" tmv jonka annoin lahjaksi. Koin, että kyllä me vanhempia jo ollaan, vaikka vauva vasta mahassa asustelikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En viettänyt odotusaikana, laskettuun aikaan oli pari kuukautta enkä vielä kokenut olevani äiti, kun lapsi ei ollut vielä maailmassa. :)

Muoks. Tarkoitan siis, etten tavallaan uskonut omaan äitiyteeni ennen kuin olin varma siitä, että lapsi oikeasti syntyy eikä raskaus mene kesken.

Edited by Lily*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä vietin, laskettu aika oli elokuussa. Ei mitään sen ihmeempää, niin kuin ei nytkään, jonkun pienen lahjan sain mieheltä ja käytiin ulkona syömässä.

Kyllä minä ajattelin olevani äiti, vaikka vauva olikin vielä masussa. Äitinähän minua puhuteltiin neuvolassakin jo ekasta käynnistä lähtien. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei osunut äitienpäivä raskausajalle. Sain kuitenkin joiltain onnitteluja, niiltä, jotka ajatteli mun olevan jo äiti, niiden kahden keskenmenneen nimittäin.

Niinhän mä itsekin ajattelen, mutta ei siinä kauheasti tehnyt mieli juhlistaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä koen äiti-nimityksen edelleen hämmentävänä ja jotenkin ei-itseäni koskettavana joten en erityisemmin viettänyt äitienpäivää. Siinä mielessä asia oli kyllä ajatuksissa että olin kiitollinen mahavauvasta ja siitä että juuri minä saan odottaa vauvaa, se nyt vaan tuntuu niin käsittämättömän suurelta ja ihmeelliseltä asialta.

 

Sattumalta tuli käytyä ulkona syömässä ystävän kanssa, oltiin kaupungilla asioilla ja sitten tuli niin kova nälkä että oli pakko pysähtyä ravintolaan. Ravintolassa jakoivat ruusuja ilmeisesti äideille, koska sieltä poistui naisasiakkaita ruusun kanssa, mutta luulen että me ei vaan näytetty tarpeeksi äideiltä kumpikaan. Ystävän 8-v lapsi ei ollut paikalla ja vaikka olen 7. kuulla raskaana niin se ei varmaan sitten näkynyt. Mietittiin pitäisikö tuosta muistamattomuudesta pahastua mutta jätettiin väliin ;) Ehkä äidit sit näyttää erilaisilta tai käyttäytyy jotenkin äitimäisesti silloinkin kun niitä lapsia ei ole mukana (no, mullahan tavallaan oli).

Edited by nauris12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sitä itsensä äidiksi tunsi jo hyvinkin pian, mutta kun poitsu syntyi maaliskuussa niin äitienpäivän aikaan ei oltu raskaana. :)

 

Sama. Isänpäivä sen sijaan osui odotusajalle, silloin muistin miestä yhdellä pienellä jutulla joka liittyi isäksi tulemiseen. Musta tosin tuntuu, että yleisesti ottaen naiset kokevat itsensä äideiksi jo raskausaikana, miehet sen sijaan itsensä isäksi vasta vauvan syntymän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei juhlistettu, mielessä asia kyllä oli. Sain minä aamulla ekstrasuukon ja maha myös :) Ei sen kummempaa. En odottanutkaan muistamista, vaikka äiti kyllä olin omasta mielestäni jo raskaana. Äitienpäivän aikaan lähenneltiin jo puoltaväliä joten raskauden oli itekin kerennyt kunnolla jo sisäistää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tänä äitienpäivänä muutama onnitteli, vaikka omasta mielestäni en vielä ole äiti. Hyvä mieli siitä kuitenkin tuli kun odottamatta sai äitienpäivä onnitteluja tekstarina puhelimeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vastasin että juhlistin äitienpäivää esikoista odottaessa, ja että en varsinaisesti juhlistanut :D Mutta siis halusin, että mut huomioidaan äitienpäivänä, ja sain mieheltä kukkia, syömässä kävimme anoppilassa ja vietiin sinnekin kukkasia. Eli ei vielä tavallaan juhlittu niin kuin esikoisen syntymän jälkeen (kakkua ja kahvia kotona oman perheen kesken ja lahja mieheltä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei juhlistettu äitienpäivää esikoista odottaessa, mutta kyllä asia erilailla oli mielessä. Ja sain kyllä onnitteluja esim. anopilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En viettänyt,mutta asia oli kyllä mielessä ja mietin,että jos kaikki sujuu hyvin niin ensi vuonna vietän ekaa äitienpäivää,ihanaa! :b_38:  :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emme juhlistaneet miehen kanssa, mutta omalta äidiltäni ja isoäidiltäni sain kyllä itse onnittelut. Koen kyllä itseni sinänsä jo äidiksi, mutta en vielä ihan äitienpäivän verran :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies muisti minua pienellä laajalla ja oma äiti laittoi tekstarin. :D Meillä laskettuaika oli heti seuraava päivä, joten mahdollisuudet äitienpäivä vauvaan oli olemassa. Mutta ei vain tullut sille päivälle, kuten ei ole tullut vieläkään. :P Ensi vuonna juhlitaan sitten kunnolla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now