Lilynen

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

356 posts in this topic

Joo pitääpä pestä vaikka jo huomenna. Villapesu varmasti riittävän hellä. Jos oikein muistan niin taisin kyllä pestä aikoinaan poikaa varten hommatun Patapuminkin ennen käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antakaas jotain vinkkiä, mikä olisi hyvä koroke/alusta/jalusta tms äitiyspakkaukselle ? Pinnasänky tulee meidän makuuhuoneeseen yönukkumista varten alusta saakka mutta alakertaan päiviksi olisi kiva saada joku lepopaikka ja ajattelin äp-laatikkoa kauniisti vuorattuna. Nyt on vain ongelma, mihin sen laittaa. Siis kaikki ideat otetaan vastaan :)

 

Katosta roikkuvaa kangaskehtosysteemiä pakkaukselle en ajatellut meille sopivaksi (loft-asunto - korkea huonekorkeus sekä isoveljet, näen jo miten ne antaisi vauvalle vauhtia...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli niin arkisissa paikoissa, kuin nojatuolin päällä, sohvan päällä, tasolla (leveä) jne :) Kuitenkin sellaisessa paikkaa, mistä se ei tipu :)

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluisikohan tämän otsikon alle... Minkälaisia autoon sopivia tuttipullon lämmitäjiä teillä on? Sellainen tupakansytyttimeen käyvä siis hakusessa.

Meillä oli esikoisen aikaan sellainen Biltemasta hommattu autoon sopiva vedenkeitin. Hidashan se oli, mutta toimi.... eikä maksanut paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluisikohan tämän otsikon alle... Minkälaisia autoon sopivia tuttipullon lämmitäjiä teillä on? Sellainen tupakansytyttimeen käyvä siis hakusessa.

 

Vanha Philips, kotikunnan FB-kirppikseltä ostettu. Ihan kiva, kai, mutta käytännössä ei ole käytetty kuin kerran ja se on hiiiiiiidas. Kätevää oli se, että mukana on sekä tupakansytytinpää että adapteri (tms.) tavalliseen verkkovirtaan. Kympin taisi maksaa.

 

Jos kuumaa vettä on saatavilla, esim. tuttipullon lämmittää siinä paljon nopeammin. Ruoka on sitten asia erikseen, mutta hidas se tosiaan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tekis itse hoitolaukkuun hoitoalustan, jota tarvittaessa esim reissussa/autossa voisi käyttää, niin mistä materiaalista kannattaisi? Vahakangas toinen puoli? Entäs toinen? Harso, pyyhe, puuvillakangas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tekis itse hoitolaukkuun hoitoalustan, jota tarvittaessa esim reissussa/autossa voisi käyttää, niin mistä materiaalista kannattaisi? Vahakangas toinen puoli? Entäs toinen? Harso, pyyhe, puuvillakangas?

 

Mä tekisin varmaan toisen puolen PUL-kankaasta (sellaisesta kuin vaipoissakin on) ja toiset jostain imevästä ehkä :D sitten voi huolettomammin pestä, kun vahakangas ei kestä kauheasti pesuja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tekisin semmosesta kankaasta jonka vois helposti pyyhkiä (molemat puolet välin jotain pehmeetä) enkä imevästä sillä jos vaihdon aikana tulee pissa ja se imeytyy niin kiva tehdä seuraavaa vaihtoa läpimärän ja haisevan alustan kanssa. Mut mulla onkin kaupankin oma alusta semmonen ettei sitä laiteta pesukoneeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mäkään en ihan ymmärrä tota imemisen tarvetta.. Itse tekisin molemmat puolet jostain kosteudenpitävästä (esim. PUL), joka on helppo pyyhkiä puhtaaksi. Väliin jotain tyyliin vanua pehmikkeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt sellaisen alustan itse, että toinen puoli PUL-kangasta ja toinen fleeceä. Nyt jos tekisin, niin käyttäisin coolmaxia fleecen sijaan meidän kuumakallelle. Ja yhdeltä laitaa olen jättänyt tuon "auki", niin saa froteepyyhkeen laitettua sisään (ja kun se ei ole kiinni tuossa, niin tuo alusta kuivuu nopeammin pesun jälkeen). Mutta tuo on lähinnä kotona ilmakylpyilyalustana. :) Reissualustaksi mäkin laittaisin PUL+PUL ja jotain pehmikettä väliin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt sellaisen alustan itse, että toinen puoli PUL-kangasta ja toinen fleeceä. Nyt jos tekisin, niin käyttäisin coolmaxia fleecen sijaan meidän kuumakallelle. Ja yhdeltä laitaa olen jättänyt tuon "auki", niin saa froteepyyhkeen laitettua sisään (ja kun se ei ole kiinni tuossa, niin tuo alusta kuivuu nopeammin pesun jälkeen). Mutta tuo on lähinnä kotona ilmakylpyilyalustana. :) Reissualustaksi mäkin laittaisin PUL+PUL ja jotain pehmikettä väliin. :)

 

Mä oon samalla idealla tehnyt joskus alustan :) ideana siis se, että jos ne pissat tulee, niin ne ei sitten valu sitä alustaa pitkin omille jaloille ;) meilläkin käytettiin sitä tosiaan lähinnä ilmakylpyalustana.

 

Joka tapauksessa tekisin sellainen, että sen saa pestyä koneessa ja jos on molemmin puolin hylkivää matskua, niin siinähän voi pitää vaikka harsoa tai froteenpalasta pyllyn alla.. Meidän lapsi pissasi vaipanvaihdossa aika usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tyttö täyttää vuodenvaihteessa 1 vuotta ja on silloin tällä kasvuvauhdilla hieman yli 80cm, niin kannattaako ostaa talvihaalari kokoa 80 vai 86? Tytöllä nuo vaatekoot ovat tulleet koko ajan hieman jäljessä pituuteen nähden, koska on hoikka. Tällä hetkellä pituutta on n. 76cm ja vaatteista käytössä koot 68 ja 74.

 

Onko kokemusta, mitä kokoa tuo äitiyspakkauksen toppahaalari vastaa? Jos sitä käyttäisi loppuvuoden ja sitten kevääksi ostaisi isomman, niin mikä olisi siitä seuraava koko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyspakkauksen haalari on yleensä sopiva sellaisille n. 8-11kk ikäisille eli jotka istuvat vaunuissa, mutta eivät vielä tarvitse muutenkaan vielä mitään superteknisiä ominaisuuksia. Varmaan menis teillä siis just loppuvuoden.

 

Mutta en mä silti ostaisi kuin 80 senttisen siksi seuraavaksi. Nehän on tarkoitettu juuri vuosikkaille keskimäärin ja ulkovaatteet ovat vielä isompia kuin sisävaatteet yleensä. Haalari ei kuitenkaan saa olla hirveästi liian iso näillä, jotka yrittävät juuri siinä talvella opetella kävelemään.

 

Meidän Palleroinen on kanssa aika pitkä, muuten sellainen keskikokoinen kait ja varastossa on jemmassa pari koon 80 haalaria, joilla ajattelin mennä talven. Ainakin vielä ne näyttävät niiin isoilta tuolle.

 

Voithan tehdä tosiaan niin, että käytät jouluun asti äitiyspakkauksen haalaria ja sitten joulualesta ostat uuden haalarin. Niitä löytää kyllä aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reimalta 74/80cm, Mololta ehkä isompi :D noi koot vaihtelee merkeittäin tosi paljon.. Mun mielestä Molon koot vastaa aika hyvin kokoaan, eli niissä ei ainakaan kannata laskea, että on kuitenkin superreiluja. Muutenkin käyttötarkoitus vaikuttaa aika paljon. Jos lapsi lähinnä möllöttää raittaissa, niin siinä ei tosiaan välttämättä tarvita niin teknisiä ominaisuuksia, varsinkin jos käyttää sadesuojaa jos on märkää. Jos taas esimerkiksi kantaa lasta, tai hän on kyykkäily/kävelyiässä, kannattaa varmistaa että lahkeet ovat varmasti tarpeeksi pitkät! Vauvahaalareissa on usein jumalattoman pitkä torso ja lyhyet lahkeet  :girl_sigh:

 

Ja turvaistuimessakin ne vyöt pitää saada ihan sinne nivusiin, eli kannattaa hankkia sellainen haalari, että ei sitten nilkat vilku kylmällä!

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Reimatecin 80 haalari talveksi ja Ronja on talvella samankokoinen tai pienempi kuin Doremifan tyttö. :) Kokeiltiin vk:ta joka on kokoa 74 enkä kyllä pelkää että ois liian iso toi 80 joulu-maaliskuun aikana. Meillä ollaan vuodenvaihteessa arviolta 78-80 pituisia. Liian iso ei tietenkään saa olla, mutta kannattaa tarkistaa ettei nilkat ja ranteet vilku missään tilanteissa.

 

Jos nyt tapahtuu jotain ihmeellistä pitää hankkia koon 74 toppa mutta epäilen suuresti. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälainen patja kannattaa hankkia vastasyntyneellle pinnasänkyyn? Äp:n vaahtomuovipatjan tyylinenkö vai joku muu? Onko patjan kovuudella/pehmeydellä merkitystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hirveän pehmeä ja upottava patja ei saisi olla (kätkytkuoleman riski). Ihan vaahtomuovipatjakin riittää pienelle vauvalle. Me satuttiin ostamaan Ikeasta 35 euron patja koska tyttö tulee luultavasti nukkumaan pinniksessä parin vuoden ikään asti, se taisi jo olla jousipatja... :P Mutta sellaista ei todellakaan tarvitse. :) On kuitenkin myös hyvä pienelle vauvalle.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Patja ei saa olla liian pehmeä, koska se lisää tukehtumisriskiä. Muuten ei väliä.

 

Hyvä patja on musta sellainen, jossa on irrotettava päällinen, koska sen voi pistää paljon helpommin pesuun kuin koko patjan. Jos siis menee lakanasta ja patjasuojuksestakin mahdollisesti läpi pissat tai meidän tapauksessa kaameat puklut.

 

(Meillä on tuon nuorimmaisen sängyssä tällainen,joka on vielä musta riittävän kiinteä, vaikkakin pehmeämmän oloinen kuin muusta maasta ostettu esikoisen patja ja siitä saa tosiaan tuon päällikerroksen irti ja pyykkiin. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10150292/ )

 

Ai niin ja patja pitää olla juuri oikean kokoinen sänkyyn eli patjan ja sängyn väliin ei saa jäädä koloja. Turvallisuuskysymys tämäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, lähinnä mietin, että voiko patja olla liian kova. Mutta siis pääasia, ettei ole liian pehmeä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä näkökulmista talvihaalarikysymykseen! Eli lahkeiden pitäisi toisaalta olla niin pitkät, että nilkat eivät vilku, mutta toisaalta ei liian pitkät, jotta ei kompastu. Eli toisin sanoen juuri sopivan kokoiset! Tyttö on aika pitkäjalkainen, joten täytyy kiinnittää huomiota haalarin mittasuhteisiin.

 

Kokeilin äitiyspakkauksen haalaria tytön päälle ja se on nyt juuri jämptin kokoinen, eli näyttäisi siltä, että se tulee jäämään pieneksi jo ennen joulua. Toisaalta kävelemään oppiminenkin näyttäisi olevan ajankohtaista muutaman kuukauden sisään, joten paras ratkaisu olisi varmaan käyttää äitiyspakkauksen haalaria siihen saakka kun oppii kävelemään ja vaihtaa sitten 80cm:n haalariin. Tuo oli hyvä huomio, että kävelevä vauva tarvitsee hieman enemmän ominaisuuksia haalariltaan.

 

Sekin on hyvä tietää, että eri merkeillä koot vaihtelevat noin paljon. Ostan haalarin todennäköisesti jostain nettikirpparilta, joten palailen varmaan kyselemään eri merkkien mitoituksesta sitten kun löydän ehdokkaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä nyt ollaan kokeiltu housuja kenkien kanssa, niin ei niihin lahkeisiin kyllä kompastu jos ovat liian pitkät. Ennemminkin jäävät siihen kenkien päälle ryppyyn. :) Toki jos on vaikka viitisen kokoa liian isot mutta se on sitten toinen juttu. :P

 

Muistan kun viime vuoden puolella verotoimistossa jonotellessa ihmettelin äitiä joka oli siellä kahden lapsen kanssa. Molemmilla lapsilla oli niin pienet haalarit, että sylissä ja tuolilla istuessa jalkaa paljastui 5-10 senttiä talvikenkien yli. Siinä oli kyllä turhan naftit haalarit molemmilla. Toki tässä taisi olla kyse siitä ettei rahaa ole. :(

 

Ja mitä tulee äp-haalariin, niin sehän sopii vain vaunutteluun eikä maaleikkeihin ollenkaan tai kastuu läpi. Toki jos päälle laittaa kurikset. Meillä ainakin touhutaan jo nyt maassa joten tec-haalari on ihan ehdoton sekä syksylle että talvelle. Vaikkei mitään pyllymäkiä lasketakaan.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi nyrkkisääntö oikean kokoisen haalarin valinnassa on että kun hartiasta ottaa kiinni niin pitää tulla nyrkillinen tyhjää haalaria. (Nyrkki ja nyrkki, heh.) Ja tosiaan lahje voi hyvin mennä poimuille jalassa, pelkällä mittanauhalla teoreettisesti spekuloidessa ottaa helposti liian naftit lahkeet. Pieni lapsi kuitenkin viettää ulkona suurimman osan ajasta kyykyssä/kontillaan jolloin lahkeen pitää olla riittävän pitkä ettei tule lumet sisään. Tosin meidän lapsi ei suostunut vielä 1-vuotistalvena (täyttää marraskuussa) viettää yhtään aikaa lumessa ulkohaalareissa, korkeintaan pulkassa jossa siinäkään ei pysynyt. Eli kärryttelyksi meni eka taaperotalvi. Hän tosin oppi kävelemään ilman tukea vasta 1v3kk ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä lahkeet ei voi olla mitenkään liian pitkät, ennemminkin liian lyhyet. Meillä ainakin jää liian lyhyeksi ensimmäisenä hihat ja sitten niska-haara väli. Meillä on nyt 80cm pitkä poika (joka varmasti kasvaa nopeampaa kuin tytöt) ja hälle ostin 92cm Molon haalarin, mutta nyt onkin vasta elokuu! Huhtikuuhun mennessä pitäisi olla jo 90cm! Ja toisaalta meillä käytetään 80/86cm vaatteita muutenkin. Mutta valmistajillakin pitäisi olla kokotaulukot, mistä näkee ne mitat tarkemmin ja mä oon ihan www.kasvukayrat.fi sivulta käynyt vähän arpomassa pituuskasvun jatkumoa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä lahkeet ei voi olla mitenkään liian pitkät, ennemminkin liian lyhyet. Meillä ainakin jää liian lyhyeksi ensimmäisenä hihat ja sitten niska-haara väli. Meillä on nyt 80cm pitkä poika (joka varmasti kasvaa nopeampaa kuin tytöt) ja hälle ostin 92cm Molon haalarin, mutta nyt onkin vasta elokuu! Huhtikuuhun mennessä pitäisi olla jo 90cm! Ja toisaalta meillä käytetään 80/86cm vaatteita muutenkin. Mutta valmistajillakin pitäisi olla kokotaulukot, mistä näkee ne mitat tarkemmin ja mä oon ihan www.kasvukayrat.fi sivulta käynyt vähän arpomassa pituuskasvun jatkumoa :girl_sigh:

 

Joo Moloa ja Poppia ostaisin vähän reiluna, Reimassa/TTH:ssa riittänee pienempikin koko..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now