Lilynen

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

356 posts in this topic

Anoppi lupasi ostaa meille sitterin. Millainen on hyvä sitteri? Onko Baby Björnin sitterillä ja esim. Emma-merkkisellä muuta eroa kuin hinta (139€/39€)?

 

Mieleeni juolahti että myös vaunusuoja olisi tarpeen, nämä Kurtis Baby Peacet ovat tosi nättejä. Ollaan ajateltu myös kantoliinan hankkimista.

 

Eli: minkä anoppi meille ostaa, a)sitterin, b)vaunusuojan vai c) kantoliinan? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kantoliinailijat ei varmaan ole sun kanssa samaa mieltä :rolleyes:

 

Baby Björnin ja Emman sittereillä on ainakin se ero, että ne liikkuvat/keinuvat eri tavalla.

siitä miten tuo BB toimii, Emmasta en löytänyt videota mutta mitä kylässä muistelen sitä kokeilleeni niin se taitaa keinua enemmän silleen kuin kiikkustuolit eikä samoin kuin tuo BB "joustamalla" ylös-alas. Sitterimerkeillä on myös eroa siinä, että kuinka moneen erilaiseen kulmaan ne saa asetettua ja minkä ikäisestä lähtien niitä saa käyttää. Toi BB kestää kovaa kulutusta ja sen saa ostettua paljon edullisemmin käytettynä, jos haluaa :) Eiköhän tuo Emmakin ihan asiansa aja, mun vähäisellä kokemuksilla parista kyläpaikasta se tuntui kyllä jotenkin vähän hankalalta/huterolta. Meillä itsellä on ollut siis Fisher Pricen sitteri, niitä löytyy noiden kahden väliin jäävästä hintaluokasta tosi kivannäköisiä!

 

Kantoliinasta mulla ei ole kokemusta kuin parin käytön verran, koska tykkäsinkin sitten itse enemmän kantorepusta. Joku kantoväline on mun mielestä kyllä ihan kätevä olla olemassa, meillä se on ollut ihan pelastaja vieläkin (nyt 1,5v lapsi) päikkärinukuttamisessa kyläreissuilla tai esim. junassa/lentokoneessa.

 

Itse olen vaunuissa käyttänyt vähän nätimpää kuvioharsoa ja pyykkipoikia (sellaiset söpöt pyöreät), mutta tuo Kurtis on nätti ratkaisu myös. Itse en ole sitä kuitenkaan raaskinut ostaa, joten jos mä olisin sä niin laittaisin anopin ostamaan sen niin eipä tule itse tuhlattua "turhakkeeseen" :grin: Vaunusuoja itsessään ei ole mun mielestä turhake tosiaankaan, oli ihan tärkeä lisäsuojus meidän talvivauvalla, mutta tuossa Kurtisissakin tuntuu tuotemerkki itsessään ihan vaan tuovan sitä lisähintaa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee jee, mielipiteitä laidasta laitaan! :lol:

 

Meillä ei ollut sitteriä eikä kyllä oltaisi tarvittukaan. Ajateltiin, että jos vauva ei ole sylissä tai jossain nukkumassa, sen on hyvä olla esim. lattialla tai muualla makuullaan, jotta oppisi löytämään raajojaan ja tuntisi tarvetta opetella kääntymään ja liikkumaan leluja kohti jne., kun taas sitterissä oleminen tuntuisi olevan jotenkin passivoivaa. Ne satunnaiset hetket kun vauvaa piti "säilyttää" jossain "istumassa" ennen kuin vauva osasi itse istua tai olla, hoituivat varsin näppärästi turvakaukalossa. ;) (Minusta sitteri on muutenkin vähän edellisen sukupolven juttu. Karkeasti sanottuna, ainakin omassa lähipiirissä ne samat tädit ja anopit jotka sitteriä meillekin tyrkyttivät ovat myös niitä, jotka kannattavat kellon mukaan imettämistä ja soseita 3kk lähtien ja kauhistelevat vauva kainalossa nukkumista, jne.)

 

Vaunusuoja on tosi söpö, mutta myös minun mielestäni vähän ylimääräinen. Meilläkin käytettiin harsoa ja pyykkipoikia. Tuollaisia varta vasten kehitettyjä verhoja tulee vastaan aika harvoin, mutta eihän sitä voi kieltää etteikö olisi tosi ihastuttava.

 

Ääni annetaan siis kantovälineelle, tosin liinan ohella haluan heittää ilmoille ajatuksen kantorepusta! Meillä manduca on ollut ihan huippu ja siinä on kannettu niin pariviikkoista kuin yli vuoden ikäistäkin, ja yhä vaan tuntuu kätevämmältä koko vehje. Monipuolinen, pitkäikäinen, helpostilähestyttävä ja äärettömän kätevä monissa paikoissa, jos vertaa vaikka rattaisiin. Jos reppu ei kiinnosta, niin toivokaa ihmeessä kantoliinaa. Siinä sitten kannattaa vaan miettiä haluaako trikooliinan, jolla voi kantaa jo ihan pientä ja jonka solmiminen on helpompaa mutta jolla ei voi kantaa kovin painavaa lasta, vai kudottua liinaa, joka sopii vähän isomman kantamiseen mutta joka on vähän vaikeampi kesyttää. Näistä suosittelen trikoista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas sitteri oli ihan ehdoton sillä meillä on innokas isokokoinen koira. Ja koira osasi heti väistää sitteriä mutta ei välttämättä lattialla makaavaa vauvaa. Niinpä meillä on sitteri ollut tosi tärkeä, varsinkin kun neiti nukahti siihen tosi helposti pikkuvauvana. Meillä on Emman halpissitteri jonka ostin työkaverilta. Kokemusta ei ole mistään kalliista BB:n sitteristä mutta tuo Emma on ollut hyvä eikä nyt ole tullut mieleenkään että toiselle lapselle hommattaisiin jotain muuta. Siinä on portaaton selkänoja säätö joten asennon saa hyvin muutettua. Ja keinumistoiminta on mun mielestä ihan tasainen ja on ollut neidinkin mieleen ilmeisesti.

 

Eli kyllä sitterillekin oma käyttäjäkuntansa löytyy :D Ja vaikka meillä neiti olikin pikkuvauvana paljon sitterissä niin ihan normisti on kehittynyt kääntymisessä yms (tai on ollut ainakin kaikkien oppaiden mukaisesti oikeassa ikähaarukassa)

 

Vaunusuoja on mustakin söpö ja se on ehkä sellainen mitä ei tule itse ostettua kovinkaan helpolla. Mutta saman asian kyllä hoitaa siisti harso ja söpöt pyykkikset tai meillä oli vanhojen vaunujen kanssa käytössä pienet hainhampaat.

 

Kantoliinaa mä en taas ostaisi itselleni koska mua ei liinailu kiinnosta. Joku pikaliina meillä oli mutta aika pian myin sen pois käyttämättömyyden vuoksi. Toisaalta meidän neiti viihtyi paljon muuallakin kuin sylissä joten jos olisi lapsi jota olisi pakko kantaa sylissä kun ei muualla viihtyisi niin ehkä liinailun näkisi toisella tapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten ilmottautuu mamma jolla on noi kaikki :grin:

 

Aluksi meillä oli Emman sitteri mutta se hajosi kankaistaan. Meni kyllä takuukorjaukseen. Saatiin sitten BB lainaksi ja täytyy sanoa, että parempi oli. Varsinkin kun poika oppi istumaan vasta 8 kuisena kunnolla ja kiinteät aloitettiin 4 kk iässä. Söi nuo ruoat siinä sitterissa. Ja asento oli mielestäni parempi kuin Emmassa. (Ja vaikka sitteri meillä olikin oli poika paljon lattialla ja kääntyikin 2 kk iässä selältä mahalleen).

 

Vaunuissa on tuo vaunusuoja ja hyvin on toiminut. Jotenkin en halunnut pyykkipoikia vaunuihin, joten tuo oli ihan loistava. Mutta nyt on tullut paljon vastaavia markkinoille kuin tuo Kurtis ja ne on myös edullisempia.

 

Trikoista kantoliinaa käytettiin paljon kesällä, koska pojalla oli koliikki ja tykkäsi nukkua pystyasennossa sylissä. Erinomainen myös matkoilla. Ja helppo käyttää (vaatii tosin muutaman harjoituskerran). Jos asuu pk-seudulla niin siellä järjestetään ilmaisia kantoliinakursseja, josta saa vinkkejä sidontoihin tai omiin ongelmiin. Liina ostettu käytettynä 20 €.

 

Joten ei varmaan yhtään helpottanut valintaasi :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajateltiin, että jos vauva ei ole sylissä tai jossain nukkumassa, sen on hyvä olla esim. lattialla tai muualla makuullaan, jotta oppisi löytämään raajojaan ja tuntisi tarvetta opetella kääntymään ja liikkumaan leluja kohti jne., kun taas sitterissä oleminen tuntuisi olevan jotenkin passivoivaa. Ne satunnaiset hetket kun vauvaa piti "säilyttää" jossain "istumassa" ennen kuin vauva osasi itse istua tai olla, hoituivat varsin näppärästi turvakaukalossa. ;)

 

Ekasta virkkeestä olin etukäteen samaa mieltä eikä meille sitteriä hankittu etukäteen. Mutta vauva ei viihtynytkään lattialla hetkeäkään, jos ei sillä päällä ollut, mitä en vaan jaksanut kun en päässyt aamuisin vessaan tai syömään tai mitään vaan aina oli vauvapunnus mukana. Sitteri hankittiinkin sitten vauvan ollessa pariviikkoinen ja pelasti mun elämän. Ei se siinäkään alkuun pitkiä aikoja viihtynyt, mutta sen verran, että sain haettua ruuan ja käytyä vessassa rauhassa. Kannatti. Kaukalossa istutuksesta en sitten olekaan samaa mieltä, ainakaan jos käyttöä on useammin kuin hetki silloin tällöin. Kaukalo on huimasti jäykempi ja siksi huonompi vauvan selälle. Sen verran monesti piti vauva johonkin jättää ekan puolen vuoden aikana, että sitteri oli tarpeen. Sitteri tuli tarpeeseen myös, kun aloitettiin kiinteät ennen kuin syöttötuolissa istuminen onnistui. Sitä ainakaan en olisi halunnut kaukalossa tehdä, oli sen verran sotkuista puuhaa.

 

Meidän sitteri on Emmaakin halvempi Viki ja ajoi musta asiansa. BB:tä kehutaan monesti, että vauva osaa itseään keinuttaa siinä, tuossa meidän halpiksessa ei kyllä missään vaiheessa oppinut, mutta sitä oli aikuisen helppo keinuttaa jalalla. En mä siinä niin pitkiä aikoja kuitenkaan halunnut vauvaa istuttaa, että olisin hienompia ominaisuuksia kaivannut. Saman valitsisin, jos vielä pitäisi. (Paitsi nyt ottaisin sen lelukaarella, jota meillä ei ole. Laitoinkin usein sitterin leikkimaton kaaren alle, mutta se ei sitten ollut niin helposti siirrettävissä.)

 

Kantoliina mulla on ollut tosi vähällä käytöllä mutta kantoreppua (Manduca) käytettiin melko paljon ihan alussa varsinkin. Vauva rauhoittui siihen hyvin. Kantoliinan/-repun tarve on varmasti ihan ihmisestä kiinni, joku kantaa paljonkin ja toiselle on ihan turha. Jos olet kiinnostunut kantamisesta, hanki se liina heti alkuun. Jos ei kiinnosta, älä turhaan yritä seurata trendejä vaan jätä hankkimatta.

 

Vaunusuojaa meillä ei ole eikä tarvittaisikaan. Me ei olla ikinä harsoakaan käytetty. En tykkää peittää hengitysaukkoa. Harso toimii siinä hyvin mutta onhan tuo verho nätimpi. Ihan mistä kukin tykkää ja mihin haluaa panostaa.

 

Itse pistäisin anopin hankkimaan kantorepun (tai -liinan). En haluaisi kallista sitteriä tai vaunuverhoa ollenkaan niin ehdottomasti valitsisin arvokkaamman repun. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös meillä sitteri oli tarpeellinen. Alkuun sitä ei hankittu, sillä meillä oli käytössä oli oma vanha sitterini. Sen mekanismin hajottua ostimme Emman 15 kg painorajan sitterin isolle muksullemme, ja todella harmitti kun ei tullut kunnon sitteriä hankittua aiemmin. Meillä poika ei viihtynyt lattialla pientä hetkeä pidempään, ei huovan/peiton päällä eikä leikkimatolla, joten pakko oli olla jokin paikka, missä viihtyi. Meillä on iso turvakaukalo, ja sen säilöminen jatkuvasti pienissä oleskelutiloissa olisi ollut tosi hankalaa.

 

Myös vaunuverho meillä oli, talvivauvalla oli kyllä kätevä kun itse en henkkoht voi sietää pyykkipoika/harsoyhdistelmiä. Myin omamme pois käytön loputtua, joten sikälikin Kurtiksen vaunuverho on hyvä sijoitus kun siitä saa käytettynäkin rahaa ;)

 

Meillä oli myös Manducan kantoreppu ja kantopusseja kaksin kappalein, mutta kumpikaan ei meidän lapsella toiminut eikä hän lopultakaan viihtynyt kummassakaan pitkästä harjoittelusta huolimatta. Enkä mä isokokoisena ja suuririntaisena ihmisenä voi sanoa noiden kantovälineiden olleen kantajalle mukavia, päinvastoin. Tosin lapset nyt ovat niin erilaisia, ettei kyllä voi yleistää.

 

Itse kannattaisin sitterin tai vaunuverhon hankkimista.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä muuten myös ruokailut aloitettiin sitterissä koska niin pientä ei voinut syöttötuoliin laittaa. Vieläkin itse asiassa neiti rauhoittuu sitterissä syömiseen paremmin kun taas syöttiksessä pitäisi tehdä kaikkea muuta kuin syödä. Sitterin yhtenä hyvänä ominaisuutena mä pitäisi sitä että siinä on lelukaari. Oli meillä ainakin ehdoton hitti siinä vaiheessa kun kädet alkoi hieman hapuilla leluja. Tosin siinä vaiheessa ostettiin myös leikkimatto lelukaarella joten saihan siinäkin virikkeitä.

 

Meillä muuten uudemmissa vaunuissa ei olisi ollut tarvetta vaunuverholle koska meillä oli kantokopassa pieni kuomu ja sen lisäksi vielä yhdistelmäosan oma kuomu. Näin ollen ylempi ja alempi kuomu suojasi vauvaa niin hyvin että näiden vaunujen kanssa ei käytetty ollenkaan harsoa kun oli paljon suojaisempi kuin ekat vaunut. Eli senkin tarve sitten voi vaihdella vaunumerkin johdosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi meillä oli Emman sitteri mutta se hajosi kankaistaan. Meni kyllä takuukorjaukseen. Saatiin sitten BB lainaksi ja täytyy sanoa, että parempi oli. Varsinkin kun poika oppi istumaan vasta 8 kuisena kunnolla ja kiinteät aloitettiin 4 kk iässä. Söi nuo ruoat siinä sitterissa. Ja asento oli mielestäni parempi kuin Emmassa. (Ja vaikka sitteri meillä olikin oli poika paljon lattialla ja kääntyikin 2 kk iässä selältä mahalleen).

 

Vaunuissa on tuo vaunusuoja ja hyvin on toiminut. Jotenkin en halunnut pyykkipoikia vaunuihin, joten tuo oli ihan loistava. Mutta nyt on tullut paljon vastaavia markkinoille kuin tuo Kurtis ja ne on myös edullisempia.

 

 

polka-kaupasta ostin kai omani talvella. 15, musta uvsuojattu vaunusuoja jossa lukee design by kurtis. ei siis kuvia. oon antanut luvan ostaa itselleni kaikkea kivaa jos tää onkin vika vauva ;)

liinoja löytyy ja tuo emman sitterikin. meiltä se kierrätettiin miehen veljen perheelle, ja saa kuukauden päästä käyttäjän :) pinkki-harmaa oli ja pojalle menee heillä ;)

jos nyt listataan, niin keskimmäisen kanssa sitteri+liina oli korvaamattomat, koska refluksin vuoksi nukkui sitterissä kohollaan yötkin kuukausia. ja liinailtiin ekat 9kk, ennenko rattaat alkoi kelvata.

kuopus viihtyy ihan missä vaan, joten vaunusuoja on aina pakollinen ollut noista.. sitteri oli alakerrassa nukkumapaikkana, ja liinoja käytetään kerran viikossa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ja poika molemmat tykättiin kanssa sitteristä. Mä pääsin käymään aamuisin suihkussa, kun poika istuskeli tyytyväisenä kylppärissä sitterissään, vessan lattialle en olisi halunnut jotenkin laittaa makaamaan, samoin muutamat viikot saatiin aina syödä päivällinen miehen kanssa yhdessä niin, että lapsi oli sitterissä ja sitä välillä keinuttelin jalalla. Välillä nostin terassille, kun päästin koiran pissalle. Isompi vaiva musta olisi ollut aina raahata joku peitto mukaan kun tuo kevyt BB:n sitteri. Turvakaukalon paikka taas oli autossa, ei sitä olisi viitsinyt sieltä edestakaisin kanniskella.

 

Kantoliinaa käytin vain muutaman kerran, poika ei vaatinut sylissä pitämistä vaan viihtyi paremmin just tuossa sitterissä tai lattialla ja tuollaista vaunusuojaa tai harsoja suuaukon edessä en käyttänyt lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi miten kivan paljon herättää keskustelua ja mielipiteitä :) kannattaako kantovälinettä, liinaa tai reppua, hankkia jo etukäteen? Mies haaveilee rintarepusta, vaunusuojana tosiaan toiminee harso+pyykkipojat, sitteriksi riittänee vähän edullisempikin. Manduca on siis vain yksi kantoreppumerkki? Ja siinä voi kantaa ihan pientäkin vauvaa.. olisikohan kantoreppu parempi kuin kantoliina? Tästä aiheesta lienee kymmeniä omiakin keskusteluja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantovälinettä voi oman kiinnostuksen mukaan hankkia tai olla hankkimatta etukäteen. Jos tietää, että haluaa semmoista kokeilla, miksipä ei, mutta jos ei ole varma, ehtii sen myöhemminkin. Tietysti sama kuin monessa muussa tarvikkeessa, että jos käytettynä aikoo etsiä saa olla aiemmin liikkeellä, mutta jos haluaa uutena ja kauppa löytyy läheltä, hakee sen helposti sitten kun siltä tuntuu. Mä ostin repun etukäteen, kun tiesin, että kuitenkin semmoisen joka tapauksessa haluan, ja että sen saa myytyä hyvään hintaan pois jos ei tarviikaan. Manducoja esim. saa uutena noin satasella ja käytettynä niitä näky myynnissä noin 80 eurolla (vuosi sitten, en tiedä nykytilannetta). :girl_sigh: Liinoja kierrätetään tosi paljon eli niitä löytyy ostettavaksi käytettynä ja varmasti saa hyvin pidetyn (tai käyttämättömän) liinan poiskin myytyä.

 

Ihan ekana, rintareppu on semmoinen epäergonominen roikotin, jota kukaan asiaan enemmän perehtynyt ei suosittele. Kantoreput on ergonomisempia sekä vauvalle että kantajalle. Manduca on tosiaan vaan yksi kantoreppumerkki, taitaa vaan olla niitä yleisimpiä niin siksi tulee usein esiin keskusteluissa. Jos kantorepuista kiinnostuu, löytyy täältäkin foorumilta keskusteluja niistä. Monissa repuissa voi kantaa ihan pientäkin, ihan kaikissa ei. (Manducassa voi kai 3,5 kiloisesta eteenpäin eli ei välttämättä ihan vastasyntynyttä mutta tosi pientä kuitenkin.)

 

Liinoilla ja repuilla on omat kannattajansa ja monilta löytyy molemmatkin. Me tykätään enemmän repusta, kun se on musta jotenkin helpompi pukea päälle, kun ei tarvii joka kerta säätää sidontoja oikein ja miettiä onkohan se vauva nyt siinä oikein. Tykkään myös siitä, että sama reppu käy vastasyntyneestä 20 kiloon asti, kun taas liinoissa yleensä ensin suositaan trikoista ja sitten kudottua ja mahdollisesti vielä vähän erilaisia eri kokoiselle lapselle, eli pitäisi ostaa ja myydä liinoja välillä. Monien liinailijoiden mielestä tuo on kai vaan kiva juttu, kun saa vaihtelua ja usein kivempia kuoseja kuin repuissa. Mä tykkään yksinkertaisuudesta ja helppoudesta, laiska kun olen. :P Liinakin (trikoinen) mulla on, kun halvalla sain kaverilta, mutta tosiaan oli monesti liian säätöä saada vauva oikeaan asentoon sun muuta. Tykkäsin kyllä siinä siitä, että oli jotenkin "pehmeämmän" oloinen kuin jäykkä reppu. Kotioloissa, kun vaan halusin saada vauvan nukkumaan, tuota siis välillä käytin, mutta kodin ulkopuolella aina reppua. Mies ei ikinä jaksanut yrittääkään sitoa liinaa, mutta reppua on kyllä käyttänyt, samoin kuin lapsen mummo ja täti ja kukakohan muukin.

 

Joo no mutta noista löytyy tosiaan monia keskusteluja, joihin varmasti kannattaa vähän perehtyä, jos alkaa jotain hankkimaan, mutta tuossa nyt mun pieni vastaukseni, jos siitä jo jotain irti saisit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä etenkin kantoliina kannattaa hankkia etukäteen niin pääsee harjoittelemaan sidontoja jo ennen vauvan syntymää ja lisäksi voisin kuvitella, että kynnys alkaa kantamaan lasta jo pienestä pitäen on matalampi jos kotoa löytyy valmiiksi joku kantoväline. Useinhan lisäksi sanotaan, että vauva tottuu liinaan/reppuun sitä paremmin mitä aiemmin häntä aletaan siinä kantamaan. Sitteri ja vaunusuoja on musta enemmän sellaisia, että ne voi kyllä hankkia sitten jos tarvetta ilmenee, mutta kummallakaan ei ole mikään kiire.

 

Jos ihan rahalliseltakin kannalta miettii niin itse valitsisin jonkun kantovälineen anopin ostettavaksi, noita vaunusuojia kun löytyy halvemmallakin (tai ompelutaitoinen voi varmaan itsekin sellaisen tehdä) ja sittereitäkin on tosi erilaisia tarpeen mukaan hankittavaksi. Monet kantoliinat ja -reput säilyttävät lisäksi arvonsa hyvin eli vaikkei käyttöä tulisikaan itselle niin niistä saa kyllä omansa hyvin takaisin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kommentteja tässä yllä! Kantorepun saa tosiaan myytyä melko takuulla eteenpäin, vaikka toki liinoillakin on aika hyvä jälleenmyyntiarvo. Lisäisin vielä, että jos päädyt trikoiseen liinaan, niin se kyllä kannattaa hankkia etukäteen. Itse olen vakaasti päättänyt, että seuraavan lapsen kanssa otan trikooliinan jo synnärille mukaan (ihan vaan varulta). :P Ei siinä vastasyntyneen kanssa välttämättä jaksa innostua vertailemaan ja etsiskelemään ja opettelemaan kaikkea ihan alusta alkaen, mutta liinasta voi kuitenkin siinä ihan alkuaikoinakin olla jo tosi paljon hyötyä, joten se on hyvä olla odottamassa kotona. Kannattaa tosiaan lukea lisää liinajutuista. Esim. kantoliinakanava.fi on mukava tietopankki aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manduca on joo yksi kantoreppumerkki, meiltä löytyy se ja olen ollut tosi tyytyväinen sen säätömahdollisuuksiin. Ehdin olla 4 päivää yksin kotona vauvan kanssa isyysloman päätyttyä kun totesin että on ihan pakko saada joku kantoväline HETI tai en saa tehtyä yhtään mitään :grin: Meidän poitsu ei niin pienenä suostunut yhtään makoilemaan lattialla yksikseen ja sitterinkin kanssa oli totuttelemista. Kantoliinan ostaisin etukäteen, jos sellainen kiinnostaa, ja harjoittelisin tosiaan niitä sidontoja kunnolla vaikka jauhopussin kanssa :grin: Mä ostin liinan vasta vähän myöhemmin kun vauva oli muutaman kuukauden ikäinen ja ilman kunnollista harjoittelua kun yritin saada lötkön vauvan liinan sisään niin siinä lopulta itki molemmat tuskatumistaan :girl_crazy: En sit lopulta käyttänyt tuota liinaa paljon yhtään, koska manduca oli niin nopea vetäistä päälle. Meillä ei mies ollut yhtään kiinnostunut käyttämään kantoliinaa, koska siinä voi tulla aika kuuma. Mut justiinsa kyllä näin meidän lähikaupassa yhden isän kantavan vauvaa rengasliinassa :)

 

Sitteri oli meillä ihan ehdoton, koska meidän wc-kylppäri oli niin minimaalinen ettei lattialle mahtunut mukaan vaan vauvan piti olla aina eteisen puolella (wc:n ovi auki). Ei tehnyt mieli laskea vauvaa makaamaan likaiselle lattialle edes alustalla, eikä sitten varsinkaan kun oppi ryömimään ja ois koko ajan karannut imeskelemään kenkiä.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te joilla on noita vaunusuojia - en oo päässyt hypistelemään missään niin kysyisin että onko se kiinnitinrengas samanlainen kuin mitä suihkuverhoissa usein on? Eli sellainen yhdeltä sivulta n sentin auki oleva soikio joka sitten vähän joustaa ja antaa myöten. Mietin itse tekemistä ja noiden kiinnitys näyttää hyvin yksinkertaiselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisään vielä tuosta kantovälineiden etukäteen ostamisesta, että tosiaan etukäteen ostaminen ei ole niin olennaista välttämättä, mutta etukäteen tutustuminen kyllä kannattaa. Jos valinta päätyy vaikka Manducaan tai ihan perusliinaan, jotka löytyvät naapurikaupasta, voi sitten helposti lähettää isän tai mummon kaupoille vaikka sinä neljäntenä päivänä. :grin: Jos taas erikoisempaan, joka pitää ehkä tilata nettikaupasta pitkälla toimitusajalla, ehkäpä kannattaa tehdä se valinta, että tilaa jo etukäteen ja myy sitten tarvittaessa pois.

 

Manducan kanssa ainakin oli ihan mahdotonta harjoitella etukäteen, kun se maha kyllä oli edessä. :grin: Mies sai kaupassa kokeilla suunnilleen, miten se päälle laitetaan, kun mulla ei riittänyt vyöt. Mutta liinan kanssa voi ainakin sitä perussidontatyyliä kyllä harjoitella, että jotain edes asiasta tietää, kun tosipaikan eteen joutuu, vaikka se sitten erilaista onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te joilla on noita vaunusuojia - en oo päässyt hypistelemään missään niin kysyisin että onko se kiinnitinrengas samanlainen kuin mitä suihkuverhoissa usein on? Eli sellainen yhdeltä sivulta n sentin auki oleva soikio joka sitten vähän joustaa ja antaa myöten. Mietin itse tekemistä ja noiden kiinnitys näyttää hyvin yksinkertaiselta.

 

Samantyyppinen. Se aukko ei vaan ole ihan niin iso ehkä max. 0.5 cm. Ja rengas on pyöreä. Mutta antaa myöden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manducan vyöt mietityttää. Jos on isokokoinen mies niin loppuuko vyöt? :( Tuli mieleen tuosta kun raskausmahan kanssa ei riittänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ois mun anoppi ja meillä ei ois jo näitä kamoja, toivoisin näitä:

 

1) Baby Björnin sitteri. Oli esikoisella ihan jatkuvassa käytössä siihen asti että oppi istumaan itse. Vauva viihtyi siinä meillä esim. kun aikuiset söi ja sai siitä katella, saatiin melko alusta asti syödä rauhassa. Voitto. Menee useaan asentoon, älyttömän helppo pestä. Saa litteäksi jos haluaa esim. kuljettaa mökille.

 

2) Kantoreppu. Manduca on tosiaan vain yksi merkki, jonka suosituimmuus mun nähdäkseni perustuu lähinnä niiden aggressiiviseen mainontaan. ;) Meillä on Becon reppu ja olen siihen tyytyväinen - mutta muita en ole kyllä edes kokeillut, koska kavereilla sattui olemaan tämä ja se todettiin meille sopivaksi. Siihen tulee mukana sellainen newborn-lisäke jolla voisi kai kantaa ihan vastasyntynyttä. Manducassa on käsittääkseni enempi jotain säätöjä ja namiskoita, mutta en ole niitä kokenut kaipaavani (päinvastoin, inhoan esineitä joissa on kertaluokkaa enemmän featureja kuin käytän).

 

Kantoliinaa en ehkä toivois. Meillä semmonen on ja alussa käytin sitä kun ei vielä ollut tuota reppua, mutta nyt kun se reppu on niin käytän kakkosen kanssa varmaan enempi alusta asti sitä. Varsinkin lämpimällä se reppu on musta mukavampi, liina hiostaa enemmän. Tää on kyllä tosin niin makukysymys ettei mitään rajaa. Mutta vastaan nyt omasta puolestani.

 

Vaunusuojana mulla on ollut pyykkipojilla kiinnitettävä harsorätti, en oo muuta kaivannut. :D Eihän se niin nätti ole kuin noi hienommat, mutta se on kivan hengittävä ja semmonen mistä valo menee läpi mutta ei nää kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mOmma! Täytyy siis yrittää noilla kunhan saan vaunut kotiin ja voi alkaa virittelemään, ja tietty nyt tuli mieleen että kannattaa varmaan poiketa jossain käsityö- tai askarteluliikkeessä myös etsimässä sopivia renkuloita.

 

Mä ajattelin ottaa (trikoisen) kantoliinan (ja ehkä rengasliinan myös kun sellainenkin nyt on) mukaan laitokselle kun menen hakemaan vauvaa, saavat siellä sitten opettaa kädestä pitäen että miten se oikein menee kaikista kivuttomimmin ympärille pienen vauvan kanssa. Ergosta on jo käyttökokemuksia ja se menee muutenkin vähän isommalle joten sen voin opetella sitten kotioloissa.

 

Sitä en osaa sanoa että mikä noista mieluiten lahjaksi - eniten suosittaisin kantoreppua, kunnollista sellaista, koska ne on kalliita ja niitä itse tykkäisin käyttää, mutta arpapeliä on viihtyykö vauva siinä tai kokeeko käyttäjä sen tarpeelliseksi. Jälleenmyyntiarvo on toisaalta hyvä eli ehkä sitä silti uskaltaisi toivoa. Sittereitä saa paljon edullisemmin vaikka käytettynä ja itse en osaa sanoa sen tarpeellisuudesta - sekin riippuu vauvasta ja siitä millainen sylikissa hän on ja missä viihtyy ollessaan hereillä. Ehkä jompikumpi noista kuitenkin kun tuon vaunusuojan voi periaatteessa soveltaa vaikka mistä. Toisaalta joillekin tyyli on tärkein ;) eli siinä mielessä suojakin voi olla mieluisa lahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenava on kuukauden ikäinen eli aika tuore tapaus, mutta äänestäisin sitterin puolesta. Meillä on Baby Björnin Balance, johon iskin tenavan tänään ensimmäistä kertaa. Ns. tuttikitinä loppui kuin veitsellä leikaten ja lapsi alkoi syynätä ympäristöään. Näkeehän sitä maailmaa aivan eri tavalla, kun pystyy katsomaan eri suuntiin.

 

Vaunusuoja on nätti lisä, mutta meilläkin ko. virkaa toimittaa värillinen harso, jonka laitan vaunujen ötökkäsuojan alle.

 

Kantoliinaan en osaa ottaa kantaa, koska meiltä löytyy reppu, vaikka sitä ei ole vielä testattukaan. Vilkuilin itse muutamaa liinaa, mutta en missään vaiheessa kokenut niitä niin helpoiksi "asentaa" kuin monet mainostavat.

 

Sitterissäkin kannattaa toki muistaa se, että kaikki tenavat eivät niissä viihdy, mutta ainakin BB:n jälleenmyyntiarvo on kohtalaisen hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sekä Baby Björnin sitteri että Manduca-kantoreppu ovat olleet aivan ehdottomia. Sitteriä tuli käytettyä muidenkin mainitsemissa tilanteissa esim. oman suihkun, astian- tai pyykinpesukoneen tyhjentämisen/täyttämisen yhteydessä, kun vauva piti saada johonkin turvalliseen paikkaan katselemaan touhuja. Lattialla esikoinen ei viihtynyt juuri muutenkaan ennen kuin oppi nousemaan ylös istualleen, oli siis kova pulauttelemaan (vuoden iässä selvisi, että on allerginen maitoproteiinille). Manducaa tuli käytettyä myös kotitöitä tehdessä ja esimerkiksi matkoilla sellaisissa tilanteissa, joissa ei pystynyt kulkemaan rattailla (junan käytävät, hissittömät rakennukset yms.). Meille tuo Manduca monipuolisine säätöineen oli hyvä siksi, että minulla ja miehellä on pituuseroa 25 cm, ja saimme sen käytön opeteltuamme hyvin nopeasti säädettyä sopivaksi kummallekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista vaunusuojista, harsohan ei varmaan suojaa UV-säteilyltä? Joissakin vaunusuojissa kun on erikseen mainittu, että ne ovat UV-suojattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now