Lilynen

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

356 posts in this topic

^ onhan niitä, mutta olivat aika tavalla kalliimpia kuin normipehmusteet :D

 

niistä puoliväliin jäävistä pehmusteista kannattaa tarkistaa, ettei ole muotoon ommeltu, sillon se on liian leveä kapeaan kehtoon. Ja kannattaa myös huomioida pehmusteen korkeus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi käyttämätön kehtosetti jossa pehmuste, peitto ja verho. Laita yv:tä jos kiinnostaa hieroa kauppoja.

 

 vauvansankyyn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan lakanoista oli keskusteltu. Mun mielestä ne Ikean muotoonommellut kuminauhalliset pinnasängyn aluslakanat on parhaita, niiden kanssa saa helposti petattua patjan päälle kosteussuojan ja petarin (nekin tietenkin Ikeasta :D) paketiksi ja pötkäytettyä sänkyyn. Niitä lakanoita myydään muostaakseni 2 kpl paketeissa eikä maksa tietenkään paljoa.

 

Harsoistakin oli puhetta (vähän aikaa sitten, mutta vastaan silti). Ne äitiyspakkausharsot ei oo kyllä ainakaan Pikku Piia-merkkisiä, ne on ihan erituntoisia ja eivät pysy mun mielestä niin hyvänä, niitä en kyllä ainakaan osta lisää. Äitiyspakkausharsot on tosiaan parhaita, jos vaan joku vielä tietäis että mistä niitä saa ostaa, ja kertois täällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on äitiyspakkaus 2010 ja sen harsot on mun mielestä ihan hirveitä. Ainakin narukuivatuksella ovat ihan kauhean koppuraisia, kuin raastinrautaa jos ei käytä huuhteluainetta :girl_prepare_fish:  En sitten tiedä onko muissa pakkauksissa ollut parempia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just eilen otin uudesta äitiyspakkauksen harsosta irti tarran, jossa luki Pippi. En kyllä tiedä, onko aiempina vuosina ollut samoja harsoja, tuskin. Varsinkin, jos niitä oli pakkauksessa enemmän (nythän oli vaan yksi). Pikaisen googlauksen perusteella ainakin tästä nettikaupasta saa noita Pippi-harsoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on äitiyspakkaus 2010 ja sen harsot on mun mielestä ihan hirveitä. Ainakin narukuivatuksella ovat ihan kauhean koppuraisia, kuin raastinrautaa jos ei käytä huuhteluainetta :girl_prepare_fish:  En sitten tiedä onko muissa pakkauksissa ollut parempia...

 

Samaa mieltä. Halvalla lähtee ne muutamat harsot, jos ne jonkun mielestä on hyviä.  :girl_prepare_fish: Kaitpa eri pakkauksissa on ollut eri valmistajien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän mun mielestä hyvät harsot on 2011 pakkauksesta, ja ne on musta päinvastoin pehmeämpiä kuin meidän muut harsot. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyspakkauksen harsojen laatu vaihtelee vuosittain ihan hurjasti. Jonain vuonna on kuulema ollut Ruskovillan harsojakin, jotka ovat oikeesti hyvälaatuisia. Toisinaan on taas ihan surkeita riepuja.

 

Ruskovillan lisäksi hyviä harsoja ovat ainakin Ullrike, Mam ja Popolino (narukuivatuksessa aika karkeita, mutta käytön myötä pehmenee). Makuasia sitten, mikä harso on se paras.

 

Mutta jos puklirättejä kaipaa, niin minä olen todennut ihan parhaiksi siihen tarkoitukseen flanelliliinat. Ostin Eurokankaan palalaarista melko ohutta flanellia kivoilla kuvioilla, ja leikkasin sen 55*55 cm palasinsi, saumuroin reunat. Ihanan pehmeitä mihin tahansa harsoihin verrattuna. Luulenpa, että vastaasia flanelliliinoja löytyy myös valmiina, ainakin jostain nettikaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo flanellivinkki onkin hyvä, kiitos! Mulla on vuoden 2011 äitiyspakkauksen harsot, ja ne on mun mielestä just niitä hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vielä kaikille kehdon reunapehmustevinkeistä. Ehkä olen itse hakenut hieman väärillä hakusanoilla. Ja Hermione, kauniit kehtotarvikkeet. Kiitos tarjouksesta! Eivät ehkä kuitenkaan ole ihan meidän näköiset. Toivottavasti joku ne vaikka tästä bongaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä niistä harsoista, että mä tykkään niistä 2011 harsoista siksi, että ne käy musta parhaiten sellaisiksi yleisharsoiksi joita voi käyttää kaikkeen, vaippaimuista pöydän pyyhkimiseen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui täysin yllättäen ja pyytämättä tuttipullonlämmitin :huh:

Ekan kanssa lämmiteltiin pumpattu maito ihan vaan vedenkeittimen vedellä. Onkos tuollainen lämmitin kätevä ja nopea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä kyljessä lukee kauan kestää lämmitys jääkaappi- tai huoneenlämpötilasta. :) 3-5 minuuttia muistaakseni, ruokapurkin aikaa en muista. Meillä on kyseinen laite lainassa, mutta käyttökerrat olleet harvassa koska ei ole ollut tarvetta.

 

Muoks, ainiin, toki jos teidän ei ole Aventin niin mun ohje on puutaheinää. :pupu_1:

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko pyykkikoneen päälle laittaa minkä tahansa hoitoalustan? Pitääkö alustalla olla jotkut reunat tai jalusta, jos se ei tule "oikeaan" hoitopöytään?

Osa alustoista on lyhempiä kuin toiset, eli varmaankin vauvan jalat tulevat alustan ohi pikemmin. Onko 60 cm pitkä alusta vielä käyttökelpoinen?

Mitä tarvikkeita hoitoalustan lähistölle pitää välttämättömästi varata, muuta kuin uudet vaipat ja pyykkikori? Mahtuvatko ne johonkin seinälle ripustettavaan pehmolokerikkoon? Aikeissa siis kestovaippailla. 

 

t. nimim. minikylppäri + minipyykkikone 50x60 cm  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pyykkikoneen (sellainen peruskoko, n. 55x60 cm ehkä) päällä vain tavallinen Pikku-Piian hoitoalusta. Tämän tyyppinen siis. Pituutta tuolla näkyy olevan 65 cm, mutta viimeiset sentit siitä menee tuohon pääpehmusteeseen. Ja sitä on käytetty ja käytetään edelleen, lapsi nyt kaksi vuotta ja 88 cm. Onhan sillä jalat tullut yli jo pitkään, varmaan melkein alusta asti kun oli pitkä vauvana, mutta vielä mahtuu peppu kyytiin just ja just ja se riittää. :D Se huono puoli on, että melko aikaisin jouduttiin kääntämään "sivuttain", niin että koneen sivusta päin hoidellaan, kun niin päin on vähän pidempi eikä törmää lapsen pää johtoihin ja putkiin. Mutta siihen oppi nopeasti eikä siinä enää ole edes mitään outoa, kun meillä kuitenkin mahtuu jotenkin seisomaan siinä koneen sivussa. Ihmeempiä reunoja tai muita mä en kaipaa ja hyvällä korkeudellakin tuo on sekä mulle (160 cm) että miehelle (190 cm).

 

Hoitotarvikkeista meillä on käden ulottuvilla ollut kosteuspyyhkeet, pumpulipuikot, alkuun vanulaput, erilaiset rasvat eli perusvoide, sinkkivoide, Bepanthen ja kortisoni, vauvaöljy sekä talkki. Nuo voiteet sun muut nyt on vauvakohtaisia, mutta ne mitä käyttää, tarvii varmasti lähelle. Lisäksi suht lähellä itse kaivataan vauvan hiusharjaa ja kynsisaksia, sekä puhtaiden pyyhkeiden/harsojen pinoa, kun koko ajan ne likaantuu kuitenkin ja tarvii vaihtaa kesken vaipanvaihdon. Nuo ainakin (pyyhepinoa lukuunottamatta) mahtuu johonkin lokerikkoon varmasti (pitääkin itsekin sellainen piakkoin hommata kun entistä hyllyä ei enää ole  :girl_sigh: ), kestovaipoista en sano mitään kun en mitään tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on alusta asti (ja edelleen) käytössä ihan sellainen Pikku-Piian alusta, jonka kolme reunaa on pehmustettu koholleen. Se on pituudeltaan aika lailla sama kuin pesukoneen kansi. Nyt lapsi siis 90-senttinen ja vieläkin välillä siinä vaippoja vaihdetaan vaikka jalat tuleekin jo reippaasti reunan yli. Me väsättiin seinälle hyllyt koska kestovaipat kuitenkin vaativat oman tilansa ja olivat näin helposti aina käden ulottuvilla (+ harsot joita on yksi aina alustan päällä).  Eipä siinä juuri muita tarvikkeita tosin tarvinnut paitsi pyllypyyhkeen ja jonkun peppurasvan, tosin aika harvoin sille oli käyttöä kestojen kanssa. Ja pyykkikori tosiaan kanssa käden ulottuville, vaikka pikkuvauvan kanssa tulikin yleensä käytettyä vaipat lavuaarihuuhtelun kautta.

 

Aika tärkeä pointti on että kaikki vaipanvaihdossa tarvittava pitää olla käden ulottuvilla koska toisella kädellä täytyy pitää aina lapsesta kiinni ettei pääse putoamaan.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eihän siinä välttämättä tarvi olla käden ulottuvilla mitään, jos aina raahaan mukanaan jostain, mutta jos tilaa on muutenkin rajallisesti niin sanoisin, että ne tarpeelliset rasvat, pumpulipuikot, vanulaput, vaipat kannattaa olla jossain korissa vieressä. Meillä myös aika pian huomattiin, että on tosi tympeää kantaa vauvan vaatteita eri huoneesta mukana ja siirrettiin alusvaatteet kylppärin kaappiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kärpänen, Hermione ja merkinkantaja vastauksista!  :lipsrsealed: Huh, me tullaan mahtumaan kylppäriimme sittenkin. Pienen paniikin aiheesta jo ehdin kehittää  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen kyllä huomaa sitten käytännössä mitä kaikkea siihen käden ulottuville tarvitsee ja ennen kaikkea pystyy laittamaan kun kerran tilat on rajalliset. :) Meilläkin hoitoalusta on pyykkikoneen päällä ja yläpuolella olevaan kaappiin on välttämättömien vauvanhoitojuttujen lisäksi pitänyt mahduttaa mm. pyykinpesuaineet yms. Kestovaipat meillä on siinä samassa kaapissa kertisten vieressä, mahtuvat hyvin ainakin vielä toistaiseksi kun niitä on aika vähän. Eikä ne kaikki koskaan ole yhtä aikaa puhtaana kaapissa, vaan osa on aina likaisena odottamassa pesua tai telineessä kuivumassa.

 

Pumpulipuikot ja vanulaput meillä säilytetään vessassa, niitä voi kyllä napata sieltä mukaan vaipanvaihdolle mennessä. Samoin vauvan vaatteet on makkarissa omassa lipastossaan. Pyykkikorit meillä on vaatehuoneessa, kylppärissä ei niille yksinkertaisesti ole tilaa. Eli vaipanvaihdon jälkeen nappaan likaisen kestovaipan ja mahdolliset likaiset vaatteet toiseen käteen ja vien pyykkikoriin. Joskus ne kyllä jää kylppärin lattiallekin odottamaan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kylppärin katossa koukku, josta roikkuu tämmönen (virallisesti kai kenkäteline);

 

kenkalokerikko.jpg

 

Noihin lokeroihin mahtuu täydellisesti kestovaipat/kertsivaipat, yökkäri/päivävaatteet, harja, rasvat jne.. Meillä on pyykkikoneen päällä tämmönen muumi hoitoalunen;

 

Hoitoalusta%20Muumi%20harmaa.jpg

Kokoa tolla on 49x66cm (pit x lev). Meillä ei ihan pienin pesukone ole joten ton viereen mahtuu vielä puhdistuspyyheboxi, eli se ei ole tossa lokerikossa. Ja meillä vaippa vaihdetaan edelleen tossa tasolla, poitsulla ikää 9kk ja jalathan tossa tulee jo yli pitkän matkaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli Ikean hoitoalusta pyykkikoneen päällä ja siinä lähellä katosta roikkui kehitysmaakaupasta ostettu iso kaksiosainen amppelikori, jossa oli vaipat ja tarpeelliset rasvat. Itse pidettiin ihan kätevänä ratkaisuna. En saa nyt kuvaa liitettyä tällä iPadilla, selventäisi ehkä hieman. Nyt on käytössä isompi kämppä, mutta ajateltiin silti mennä tällä tutulla ja hyväksi havaitulla yhdistelmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaiset harsot on sellaisia mahdollisimman ohuita ja "hötöisiä"? 

 

Meillä on siis kaksia harsoja, toiset on ohuita, pehmeitä ja semmosta harsomaisempaa, ja toiset on paksumpaa ja tanakampaa. Haluaisin lisää niitä entisiä, mutta pesussa on liuennut pois pesulapuista kaikki merkinnät, joten en saa selville minkä merkkisiä ne on. Muistaakseni äitiyspakkauksen 2011 harsot oli noita joita haluan lisää, mutta en ole varma...

 

Näin jälkikäteen vielä. Ne meidän ohuimmat harsot taitaa olla tätä merkkiä. Tai no merkkiähän ei tuollakaan lue :rolleyes: mutta noita kumminkin. En mene vannomaan, mutta ainakin tuo yksi kuosi näyttää tutulta. En yhtään tiedä ovatko niitä mitä teillä tai mistä tykkäät, mutta selvästi läpinäkyvämpiä ovat kuin NameItit. Näkee tuosta kuvastakin. Ei ole ainakaan samoja kuin meidän pakkauksen harsot, mutta meillä onkin vuotta vanhempi pakkaus kuin teillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi ainakin näyttää lupaavilta, kiitos! Eikä tullut edes liian myöhään tieto. Sain käytettynä kasan randomrättejä, niissä osa on semmosia mistä tykkään ja osa ei. Jos saan aikaan niin laitan varmaan ne mistä en tykkää eteenpäin ja ostan noita ohkaisimpia tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten lisää suosituskysymyksiä: mitä harkkahousuja suosittelisitte 1 v 10 kk vanhalle, joka innoissaan istuu pytyllä, mutta ei tee sinne mitään, ja on ruvennut osoittelemaan, että hänelle kanssa pikkarit niin kuin äitillä, eikä mitään tyhmää vaippaa? Onko harkkahousuissa ylipäätään mitään järkeä?

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta kivoimpia ovat olleet joustokantilliset harkkarit, esimerkiksi Hahtuvahullun ja Neppulan. Jos lapsi kuitenkin tekee vielä kaikki tarpeensa vaippaan/housuihin, noissa ei ole mitään järkeä, koska niissä ei riitä imu kuin pikkuliruihin ja kakkaisia harkkareita riisuessa sotkeentuvat lapsen jalatkin niin, että hänen koko alakroppansa joutuu sitten suihkuttelemaan puhtaaksi. Mieluummin ehkä sitten kokeilisin jotain kapeaa, sivunepillistä taskuvaippaa, johon saa enemmän imua ja jonka saa tarvittaessa avattuna riisuttua siististi.

 

Esikoisella märkäpintaiset harkkarit eivät muuten edistäneet kuivaksi oppimista mitenkään, tyyppi pissasi aivan yhtä iloisesti ja piittaamatta niin kertsiin, kestoon, harkkareihin kuin alkkareihinkin, kunnes alkoi malttaa käydä potalla/pytyllä. :lol: Nykyisin hän käyttää harkkareita ulkoillessa varmistuksena (pakkasella saattaa tulla pieni liru housuihin ennen kuin ehtii sisälle pissalle) ja öisin, jottei aamulla tule pahempaa lammikkoa vuoteeseen, jos ei ehdi sieltä ajoissa pissalle (esimerkiksi jonkin aamukatastrofin takia :rolleyes:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now