Lilynen

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

356 posts in this topic

siis miksi oot käyttänyt harsoja? siinähän on se pääntuki mitä ei saa irti? vai jääkö se liian pystyyn teidän autoon se kaukalo, jolloin olisi kannattanut ostaa joku toinen..

 

Pää pääsee retkottamaan sivulle pääntuessa, vaikka pienentäjä on käytössä. Kokeiltiin sitä asennon muuttavaa kaukalon lisäosaa, mutta ei apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eli se on liian pystyssä sitten se kaukalo varmasti :/ koska ei siinä kuulu (eikä toki muissakaan!) pään retkottaa. mites jos nukahtaa kaukaloon, joka on esim lattualla tasaisella, onko asento sitten huono?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En löytänyt tätä vaikka koitin haulla etsiä.

 

Minkä pituinen kantoliinan tulisi olla? Olen katsonut netistä niitä ja on vaikka minkä pituisia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

eli se on liian pystyssä sitten se kaukalo varmasti :/ koska ei siinä kuulu (eikä toki muissakaan!) pään retkottaa. mites jos nukahtaa kaukaloon, joka on esim lattualla tasaisella, onko asento sitten huono?

Kyllä plikan pää tuppaa vähän retkottamaan, samalla tavalla kuin autossa. Ei mitään maailman kauheinta nojaa, muttei pää mitenkään mukavassakaan asennossa (mielestäni) ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ei vauva viihtynyt tuossa Britaxin kaukalossa yhtään. Meidän autoon se meni telakkaan myös niin, että pää jäi sitten huonoon asentoon ja lapsi liian pystyyn. Kaikki automatkat oli pelkkää huutoa, eikä muutenkaan viihtynyt kaukalossa. Vain silloin kun se oli rattaissa kiinni. Meidän poika oli/on muutenkin aika kiukkuinen ja huutava, joten en heti tajunnut sen johtuvan asennosta kaukalossa. Eikä varmasti pelkästään siitä johtunutkaan.

Vaihdettiin kuitenkin Maxi-Cosin Pebbleen ja pahimmat ongelmat poistuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En löytänyt tätä vaikka koitin haulla etsiä.

 

Minkä pituinen kantoliinan tulisi olla? Olen katsonut netistä niitä ja on vaikka minkä pituisia..

 

4,6/4,7m (ns. koko 6 kantoliinaslangissa ;) ) on se peruspituus, jolla useimmat saavat kietaisuristin tehtyä. Jos itsellä on ympärysmittaa enemmän ja tykkää kietaisuristissä tehdä solmun eteen, niin silloin 5,2m (eli koko 7) voisi olla parempi pituus. Trikoiset liinat on ymmärtääkseni yleensä siinä 5m paikkeilla ja ns. yhdenkoon.. Mun mielestä alussa oli mukava saada se solmu eteen, joilloin vyötärön ympärille tuli sellainen ylimääräinen selkää tukeva tukivyö ;) Kietaisuristi on siis se perussidonta, jolla vauvaa kannetaan edessä. Kudotulla voi sitoa sitten myöhemmin selkäänkin ja niissä saattaa riittää lyhyempikin liina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kietaisuristi 2 ^^ on se perussidonta joka yleensä trikoisen kanssa opetellaan :)

musta taas liian pitkä liina ei ole kesällä esim kiva, koska on muutenkin kuuma.

 

me sovitettiin eri kaukaloita autoon ennen ostoa, oli siis graco ja britax vaihtoehtoina lopulta. graco jäi liian pystyyn, ja jäi kauppaan. ja se ei vakuuttanut miestä kun oli kuulemma heppoinen ja pieni :D

angstasinkin tuolla toisella puolella, että oltaisiin annettu tuo meidän britax lähipiiriin. on testivoittaja, siisti kaukalo jne.

ostivat kuitenkin autobabyn käytettynä (näkisköhän tän testejä jostain, ja tähän useasti sopii vaan 6kk saakka-logicon edeltäjä.) sovittamatta sitä ostohetkellä ainakin puoli vuotta sitten. nyt kun on 2 vkoa laskettuun aikaan niin asensivat autoon --> jää liian istuvaan asentoon. mutta ehkä tajuavat sen kun vauvan pää retkottaa ekan kerran että ei ole hyvin :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

kietaisuristi 2 ^^ on se perussidonta joka yleensä trikoisen kanssa opetellaan :)

musta taas liian pitkä liina ei ole kesällä esim kiva, koska on muutenkin kuuma.

 

Mäkin tykkään käyttää lyhyempiä (kudottuja) liinoja kesällä :) mutta jos kysessä on ensimmäinen/ainoa liina, niin silloin suosittelisin kyllä sitä pitkää.. Ja levittämätön kietaisuristi (sopii jo pienelle, kunhan niska on tuettu) ja tuplaristi (oliskohan tää 3-4kk ylöspäin) on ainakin vauvalle viileämpiä sidontoja, kun niissä ei ole kangaskerroksia niin paljon. Tuplaristi on kantajallekin ilmava sidonta, kun siinä pääsee ilma kiertämään sivuilta. Ja nämä sidonnat ovat siis kudotuille liinoille, tarkennetaan tämä vielä. Jotkut tykkää käyttää helteillä kanssa reppuja ja neliöliinaa, kun niissäkin pääsee ilman kiertämään sieltä sivuilta hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sopii toki, mutta trikoisen liinan kanssa pitää olla vauvan ympärillä 3 kerrosta. noi on sitten kudotulle kuten kerroit :)

ei ne avonaiset kyljet takaa viileyttä, koska siinä edessä on se lämpöpatteri kiinni ja hiestä maha märkänä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! :) Ensimmäisen liinan ostoa täällä suunnitellaan. Eli taidan ostaa sellaisen pitkän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Ainun MAM-pullotutteja kokoa 0kk+ (newborn?) ja Aventeja 1-virtauksella Tampeeen alueelta jostain muualta kuin esim. vauvatarvikeliikkeistä? En viitsisi soittaa jokaista markettia läpi. Täältä "kohtalaisen suuresta" naapurikunnasta ei ko. kokoja löydy edes Prismasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylästä oon ostanut aina samasta prismasta, muualta ei oo löytynyt. Nyt kun tuo neitonen on 1v3kk niin just pistin ne pienimmät pullotutit pois ja siirryttiin numeroon 2 :D tilaa enempi jostain lastentarvikeliikkeestä kerralla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manducasta kysymyksiä: Onko uusilla ja vanhoilla kuinka paljon eroa? Tai kuinka paljon mallit on muuttuneet esim. kolmessa vuodessa? Jos ostan sellaisen käytettynä, onko vanhassa mallissa jotain "huonoa" verrattuna uuteen malliin? Olis yks vanhempi kiikarissa, en vielä tiedä kuinka vanha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei niissä mun käsittääkseni ole juuri eroa muuta kuin kuosi ja olisiko joku pehmuste tullut lisää. Mulla ei vanhasta versiosta kokemusta ole, mutta kyllä mä ainakin huoletta voisin semmoisenkin ostaa, jos kohtuuhintaan saisin :). Me päädyttiin hankkimaan Manduca uutena, kun käytettynä ne maksavat niin paljon, että parikymppiä lisää panostamalla sai uuden :girl_sigh: .

 

Tämmöisen tekstin löysin: "MANDUCA NEW STYLE on tyyliltään uudistettu siten, että vuori, pääntuki sekä brodeerattu logo ovat värikoodattuja vastaamaan pääväriä. Rintaremmin soljen paikkaa ja olkahihnojen muotoilua on parannettu kantajan käyttömukavuutta ajatellen. Etuosan tasku on poistettu, jotta lapsen selkään kohdistuisi mahdollisimman vähän lisäpainetta."

 

Ei siis tosiaan taida olla kovinkaan radikaaleja nuo uudistukset :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti arska! Just tuon saman tekstin löysin ja ajattelin, että ei vaikuta kovin radikaaleilta muutoksilta. Olis noin viiskymppiä halvempi kuin uusi, tai kolmekymppiä, riippuen mistä ostaisi. Mutta taidan tutkailla sen, kunhan vain näen, jotta osaan tehdä päätöksen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka vanhaksi lapsi tarttee vaunuja? Tykkään kovasti Jane Tridereista mutta niitä saa käyttää 'vain' 15kg asti. Riittääkö se vai pitääkö niiden jälkeen ostaa vielä toiset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaperopuolelta löytyy ketju "Minkä ikäiseksi lapsi tarvitsee rattaita?", josta varmaan vähän osviittaa saa. :) Mä en osaa vielä vastata, kun lapsi ei ole vielä kahtakaan. Paitsi sen verran, että paino ei ole kaikki kaikessa, vaan myös muulla koolla on väliä. Meillä lapsi ei paina vielä lähellekään 15 kiloa, mutta selkänoja meinaa jäädä lyhyeksi.  :girl_sigh: Ja talvella tarvii usein niin kauheasti toppauksia, että kovin kapeatkaan rattaat ei olisi kivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 6-vuotias painaa nyt noin 20 kiloa, joten painonsa puolesta lapsi saattaa mahtua rattaisiin aika pitkäänkin! :)

3-vuotiaalle otin vielä rattaat mukaan reissuun, sen jälkeen ei olla tarvittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoisin, että vauva ei tarvitse tyynyä lainkaan vaan vasta sen ikäinen jota sanoisin lapseksi. Meidän 1 v 9 kk:lla on sellainen ihan litteä "ensityyny", jota sitäkään se ei tarvitse, koska ei sen pää pysy siellä missä tyyny on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tästä joskus lueskelin itse asiaa miettiessäni ja fiksuin löytämäni vastaus oli, että sitten, kun lapsi (ja juurikin lapsi, ei vauva) itse alkaa laittamaan jotain päänsä alle. Jotain tyynyn korviketta siis, peiton kulmaa, unilelua, äidin tyynyä tms. Me taidettiin noin vuoden iässä hankkia lapselle tyyny, kun alkoi aina meidän sängyssä pitää päätään meidän tyynyillä. Tuo n. vuosi taisi olla aika yleinen vastaus muutenkin. Pärjäisi tuo ilmankin varmasti, mutta ei siitä haittaakaan ole, kun ei enää oikein voi siihen tukehtuakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi on mun mielestä myös paras neuvo. Meidän poika oli vasta aika tasan 2v. kun alkoi meidän sängyssä varastaa tyynyn ja sitten laitettiin hänelle oma tyyny. Ja siltikin tosi usein nukahtaa ihan muualle kuin siihen tyynyn päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kysymys koskee vauvan ammetta ja niitä tukia, joihin vauvan voi asettaa että pysyy paremmin paikoillaan. Eli osaako kukaan sanoa käykö Ikean kylpyammeeseen mikään tuki, vai onko ne jotenkin merkkikohtaisia? Ja ylipäätänsä, onko tuollainen tuki hyödyllinen kapistus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now