Kenguru

Ohut kohdun limakalvo ja sen hoito

33 posts in this topic

Tätä aihetta on sivuttu joissain ketjuissa, mutta omaa ketjua tälle en löytänyt. Katsotaan, onko kiinnostusta. Itselläni on todettu viivamaisen ohut, vain 1 mm, kohdun limakalvo viimeisimmässä ultrassa. Edellisellä kerralla n. 3 kk aiemmin paksuus oli 3 mm. Paksuus tietty vaihtelee kierron eri vaiheissa normaaliolosuhteissa, mutta itselläni tuo ohut limakalvo tuntuu olevan yksi merkittävä ongelma. Lievää pco:maisuutta havaittu myös toisessa munasarjassa. Lapsettomuuslääkärille on jo aika varattuna, koska gyne ei ole erikoistunut tämän osa-alueen lääkityksiin. Aloitin viikko sitten vähähiilihydraattisen ruokavalion ja e- sekä muut vitamiinilisät (foolihappo jo ennestään) hoitaakseni näitä molempia ongelmiani.

 

Miten teillä on hoidettu ohutta limakalvoa ja millaisin tuloksin? Lääkkeet ja ei niin viralliset hoitometodit kiinnostavat kaikki enkä usko olevani yksin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et ole yksin, itseänikin kiinnostaa :)

 

Mun mielestä mullakin on hieman liian ohut tuo limis. Ensimmäisessä ultrassa kp9 se oli 4,6mm ja toisen ultran epikriisiä en ole saanut, joten en muista/tiedä mitä se oli siinä. Kerroin tästä huolestani hoitavalle lääkärilleni joka otikki huoleni tosissaan ja oli hieman samaa mieltä (tosin selitti, ettei välttämättä sillä limiksen paksuudella ole niin väliä, kunhan sen rakenne on hyvä). Tämän takia minulle määrättiin Letrozolet eikä Clomifenia, joilla pitäisi olla sama vaikutus ilman limiksen ohentamista. Sain käsityksen, että jos tärppiä ei käy, niin sitten aletaan syksyllä ultraamaan enemmän ja seuraamaan sitä, tarvittaessa saan sitten jonkin pistoshoidon siihen.

 

Muoks. Toisessakin ultrassa oli kp9 4,6mm.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ohut kohdun limakalvo on ollut ainoa syy, mitä on voitu hoitaa. Nyt tosin sekin on vähän kyseenalaista, kun limakalvon biopsiasta tuli aivan normaalitulos, eikä kiinnittymiselle pitäisi olla esteitä. Eli limakalvon rakenne on mulla ollut aina jotakuinkin täydellinen, mutta ohuus on aiheuttanut huolta. Vahvat E-vitamiinit toivat huomattavaa parannusta, samoin pregnyl-pistokset useampana päivänä peräkkäin. Alkionsiirrot on tehty lääkkeellisiin kiertoihin, jolloin estrogeenillä on voitu kasvattaa limakalvoa suotuisiin mittoihin.

 

Mulla siis limis on ollut kaikkea väliltä 3-5mm siinä oviksen tienoilla, lääkkeillä ja/tai e-vitamiineilla on saatu se kasvamaan sinne 6-8mm. Ei se vieläkään täydellinen ole, mutta koepalan tutkimustulokset nyt kuitenkin viittaavat siihen että aivan riittävä se on vaikka ei lähentele vielä sitä toivottavaa kymmentä milliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menkkoja ei pillereiden lopettamisen jälkeen kuulunut, Teroilla tulivat normaalisti ja nyt taas ilman Teroja ei mitään. Kiertopäivät siis ovat mitä ovat, samoin ovulaatio. LH-tasot ovat koko ajan korkealla ja ovistikun mukaan viimeisimpänä ultrauspäivänä menossa olikin oikea superovulaatio. Sillä 1 mm limiksellä. :D Eli se niistä tikutteluista. Gynen mukaan ovuloinnin avittaminen paksuntaisi myös limistä, mutta Clomeja ei voi määrätä vaan juurikin jotain vaihtoehtoista lääkettä.

 

Kai nämä kaikki asiat kulkevat vähän käsi kädessä, joten siksi ajattelin laittaa myös ei-lääkkeelliset keinot peliin täysillä. Eikä niistä keinoista muutenkaan haittaa ole, päinvastoin. Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen ja syönyt varmasti keskivertokansalaista terveellisemmin, mutta voisin elää pelkällä suklaalla ja sokerilla. Herkkuhirmu siis. Ihmettelenkin miten helposti tämä sokeriton ja vehnätön kuuri on alkanut. Ei mitään mielitekoja. Oliiviöljy virtaa ja rahkaa kuluu. Parsakaali suorastaan himottaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itse söin alkuun viikon 800iu/vrk (2 kapselia), sitten vähensin puoleen tuosta. Eli yhdessä kapselissa on vähän vajaa 300mg annos. Ja tärkeää on valita sellainen valmiste, jossa on kaikkia eri tokoferoleja (eli alfa-, beta-, gamma- ja delta-tokoferoleja) ja mielellään luonnollisessa muodossa. Eli silloin tokoferolin edessä on etuliite d- eikä dl-.

 

 

Mä itse olen todennut hyväksi nämä, ja ei ole hinnalla pilattuja :)

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, noin paljon? Syötkös/söitkös sinä lisänä mitään muita vitskuja esim. multivitamiinia? Ite oon uskaltanut vain yhden päivään multivitamiinin lisäksi vetää näitä: http://www.terveyska...LT/Products/617 ja tuossakaan ei ole kuin 50mg.

 

Muoks. Linkki

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä, noin paljon. Se on toki yli saantisuositusten, mutta koska E-vitamiini on turvallinen suurissakin määrissä kuuriluontoisesti, ja tutkimuksissa tuollaisen annoksen oli todettu toimivan limakalvo-ongelmien parantamisessa, niin uskalsin kokeilla. Mulla alkoi muistaakseni 1kk jälkeen tulla herkästi mustelmia, joten pienensin sitten vielä annosta puoleen. E-vitamiinihan ohentaa verta, joten mustelmaherkkyys saattaa kasvaa ja jos veren hyytymisessä on jotain ongelmia, niin siinä tapauksessa sitä ei kannata syödä.

 

Mä olen syönyt kyllä vaikka mitä vitamiineja, mutta nyt tällä hetkellä en syö yhtään mitään, koska en usko säännöllisen vitamiinien puputtamisen olevan hyväksi kenellekään joka syö edes jotakuinkin monipuolisesti. D-vitamiinia syön talvet läpeensä, mutta valoisaan aikaan en. Ennen hoitoa vedän sitten taas kuurin E-vitamiinia, sinkkiä, foolihappoa, omega-3:sta ja tällä kertaa kokeilen myös antioksidantteja (rypäleensiemenöljyä ja granaattiomenauutetta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin tälläisen tekstin täältä: "Hedelmöityshoitojen yhteydessä tämän on todettu vaikuttavan myös hedelmällisyyteen; implantaation todennäköisyys on vähäisempi, jos endometriumin paksuus jää alle seitsemän millimetrin (Schild ym. 2001)."

 

Eli mitäs konsteja niitä oli..?

-E-vitamiini

-Greippimehu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä poimin ton E-vitamiini joskus kesällä tosta talviunen viestistä, olen syönyt nyt sitä isolla annoksella neljä kiertoa. Mulla oli myös Clomit samaan aikaan käytössä 3 kierron ajan, joten ihan varmaksi ei voi mennä sanomaan kumpi enemmän hyödytti mutta Clomeja en syö enää ja E-vitamiinia aion jatkaa kierron ekat 2 vkoa ainakin lapsettomuuspolille saakka (menee varmaan pari-kolme kk ensihaastatteluun), jolloin varmaan mittaavat ultrassa limakalvon ja tiedän, onko se paksuuntunut viime kevään mittauksista. Sellainen käytännön huomio on tullut kuitenkin tehtyä, että edelliset kuukautiset (eli kolmas E-vitsku-/neljäs Clomikierto) olivat selkeästi runsaammat, jolloin voidaan olettaa limakalvon mahdollisesti paksuuntuneen...kivaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä E-vitskua söit? Tuota samaa kuin Talviuni?

 

Mikäs oli Talviunen koktaili tärppi kierrossa? Ja en muista jos olen jo onnitellut tai en, mutta Onnea!! :girl_in_love:

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tältä palstalta tuon E-vitamiinin bonganneena söin sitä koko kesän syksyyn asti. Mutta eipä sitä tiedä, oliko sillä mitään merkitystä, kun lääkkeitäkin söin. Jotenkin haluaisin uskoa kuitenkin siihen, että jossain määrin näillä luontaisemmillakin menetelmillä voisi asioita vähän edistää. Muistaakseni oma E-vitamiini oli 300 mg/kapseli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anastacia,

mä söin E-vitamiinia ja L-arginiinia (molemmilla pitäisi olla suotuisa vaikutus limakalvoon) jotka aloitin jo ennen hoitokiertoa, mutta toki mulla oli myös pistoslääkkeet käytössä.

Ei se limakalvo siitä huolimatta paksu ollut, mutta nähtävästi riittävä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mie joskus söin tuota L-arginiinia, ihan kahden purkin verran.

 

Voip olla että ensi kiertoon kokeilen jotain E-vitamiinia, ei siitä varmasti haittaakaan ole. Ja sitten kun on niitä ultria, niin näkis onko siitä oikeasti mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön Solgar:in 268 mg/400 IU ekan viikon 2 kapsulia ja tokan viikon yhen kapsulin. Luontaistuotekaupasta, 15€/50 kapsulia.

 

Ja onnea talviuni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asetyylisalisyylihappo, esim. mini-aspirin/ disperin vaikuttavat ilmeisesti myös limiksen paksuuteenkin.. (?) Netistä myös löytyy paljon positiivisia kokemuksia, tutkimuksia jne.

Itsellä menossa nyt ensimmäinen kierto aspiriini (100mg/pv) kanssa.. 

 

muoks. tuollaisen Plazan keskustelun löysin http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/lapsettomuus/1560293/asetylisalisyylihappo/ aiheesta tuntuu kyllä olevan paljonkin juttuja. Enemmän englanniksi. 

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäki oon kuullut tosta asetyylisalisyylihapon mahdollisesta vaikutuksesta. Mä söin tota E-vitamiinia yli ½ vuotta mutta tässä kierrossa se hitto soikoon jäi väliin kun se oli loppu juuri tämän kierron alkaessa. Ois ollu hyvä nyt just syödä sitä kun ens viikolla on lapsettomuuspolin ensikäynti, jos vaikka ultraavat. Jännittää sekin, onko se limakalvo jonkun tuhannesosamillin paksunen....ku ei se keväälläkään ollut kun 4 mm. Täytyy ens viikolla kysyä mitä mieltä polilla ovat...

Edited by Viki2010

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ultrassa ja ultraaja sanoin että kohdun limakalvo paksuus on 2.7  (kp 16) ja se on ohut mutta ei syytä huoleen et voin keskustella asiasta lääkärin kanssa seuraavalla tapaamiskerralla. Nyt kun kotona googletin asiaa tuli huoli. Toihan on oikeesti todella huono? :girl_cry: Olen siis 24 vuotian nainen ja ensimmäistä lasta aloittelemme yrittään. Mulle tuli sellanen olo ettei tää oo todellista.. Onhan se voinut mitata sen väärin? Mä sanoin miehellekkin et se varmaan mittas sen väärin. Tai sano väärin.. jos sen piti olla 7.2? Mutta oisko toi 7.2 vähän huono tuohon aikaan? 

Luulis että se ultraaja olis ollut huolestuneemman oloinen jos se olis ollut oikeesti noin huono. Nyt se sano että ei huolta vielä ja että puhun lääkärin kanssa.. vai oliks se vaan jotain rauhoittelua?

 Muuten kaikki oli kunnossa (paitsi toinen munuainen oli edelleen pienempi kun normaali mutta niin se on ollut aina eikä aiheuta toimenpiteitä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

NNatalie, jos limakalvo on todellakin ollut 2.7mm, kuulostaa se kovin ohuelta noille kiertopäiville.. Optimaalisin paksuus juuri ovulaation aikoihin on vissiin 8mm-10mm. Ohuemmillakin on tosin onnistuttu raskautumaan. Limakalvon rakenteella on suuri merkitys. Ehkä hän halusi juurikin rauhoitella ja että keskustelet sitten lääkärin kanssa. Kyllähän ohuttakin limakalvoa hoitaa voi. Toivottavasti asia selviää tarkemmin sitten lääkärin kanssa. Tsemppiä, tiedän niin miltä toi tuntuu! 

 

Mulla on limis ollut kaikkea täysin olemattoman ja muutaman millin välillä. Viime ultrassa (oisko ollut kp15 tai 16) limis oli 5mm ja ohueksi sen sanoivat mutta jo edistykseksi kuitenkin. Minun kohdallani huimaa edistystä se onkin koska jossain vaiheessa tervettä endometriumia ei ollut ollenkaan. Mulla on tosin hieman normaalista poikkeava tilanne koska kohtu ja limakalvo on vaurioitunut pahasti kaavinnoista, joten siksi kasvaa hitaasti ja epätasaisesti. Käytössä on estrogeeni limakalvoa paksuunnuttamaan ja korjaamaan sekä itse käytän lisäksi Multivitan Raskaus ja Imetys - vitamiinia ja omega 3 kapseleita. Olen ollut yli vuoden hoidossa ja sinä aikana limis on kasvanut tuohon 5mm. Huomenna menen ultraan polille, jossa näkyy tämän hetkinen tilanne. 

Edited by Talvityttö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy kai siis itsekin marssia hakemaan tohon vitamiinipurkki riviin vielä tuota E-vitskuakin. Vaan eipään se taida enää keretä vaikuttaa. Mutta ollaankaukaa viisaita ja syödään varmuuden vuoks :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on viime keväänä 3,8 ja 4,3 mm ollut limakalvo paksuuntunut niin, että se oli nyt pari viikkoa sitten 8 mm. Tosiaan kesästä saakka loppuvuoteen söin sitä e-vitskua mutten ole enää tämän vuoden puolella sitä käyttänyt. Mikä lie kaikkiaan vaikuttanut mutta paksuuntunut on, aika kiva juttu.

 

Tuo 2,7 mm on tosiaan NNatalie ohut mutta onhan sitä mahdollista paksuntaa estrogeenillä tms. Sanoit, että noilla kiertopäivillä mutta sehän riippuu siitä, minkämittainen kiertosi on ja koska ovuloit jne. Se varmaan selviää kun keskustelet lääkärin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ongelmia limiksen kanssa siitä lähtien ku lopetin pillerit loppuvuodesta.  Limis on vieläkin liian ohut ennen ovulaatiota, mutta olen saanut kasvatettua 1 mm -> 4 mm puolen vuoden sisällä. Olen ollut tosi epätoivoinen asian kanssa, mutta ajattelin kertoa jotain juttua mitä ite tein jos joku saisi niistä apua.

 

Oon nostanu painoa 5 kg ja sillä lienee myös osuutta asiaan (165 cm, nyt 60 kg). Oon syönyt Omega 7-tyrniöljy kapseleita (niitä saa kaikista luontaistuote kaupoista ja Sokokselta tms.) 4 kpl/päivä, e-vitamiinia 2 kpl 50g kapseleita alkukierron ja myös Royal Geleä 2 kpl sekä ainaki yhden avokadon per päivä. 

 

Limis on vieläkin liian ohut lääkärin mielestä, mutta kyllä pientä edistystä on tapahtunut. Nyt alkoi piikitykset, että ovuloisin ja samalla pitäisi limiksenkin kasvaa  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös pco ja kp 11 oli limakalvon paksuus muistaakseni 3mm ja täysin toimimattoman näköinen kuulemma. Tästä syystä clomit vaihdettiin myös minulla letrozoleihin, jotta ei ohentuisi lisää. Nyt kohta saa taas aloittaa terot jos ei oo tärpänny, eli parin viikon päästäpä sitä kuulee onko ne auttanu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluan tänne kertoa oman kokemukseni, sillä toivon että se rohkaisee monia lapsettomuudesta ja etenkin kohdun limakalvon ohuudesta kärsiviä.

 

Meillä lasta yritettiin 1,5vuotta. Aina tuomiona oli ovuloimattomuus, epäsäännöllinen kierto ja liian ohut kohdun limakalvo. Minulle määrättiin Teroluttien lisäksi Letrozol 2,5mg 1tbl päivässä kypsyttämään munasoluja. Omapäisesti otin kuitenkin vielä lisäksi puolikkaan joka toinen päivä.. Kontrolli ultrassa jollain kp 12 oli hyvä 18mm follikkeli, mutta lääkäri sanoi että limakalvo on niin ohut 4mm että vaikka tärppäisi niin alkio ei tulisi pysymään kiinni. Itku kurkussa vaadin saada Pregnyl-piikkiin joka vielä hormonaalisesti irrottaisi kypsyneen munasolun, eihän siitä haittaakaan olisi. Noh, kun yksityisellä kävin niin sielähän saa tyyliin mitä pyytää ja lääkäri kirjoitti reseptin. Jo kirveen kaivoon heittäneenä pistin kuitenkin piikin, mielessä kuitenkin lääärin terveiset. Lisäksi, Teroluthan paksuntaa kohdun limakalvoa, sen käytön olin aloittanut jo joku puoli vuotta aiemmin 1tbl/pv. Tällä kertaa aloitin sen aikaisemmin, ja taisin ottaa joka toinen päivä puolitoista ja jokatoinen päivä 2tbl.

 

Tällä hetkellä menossa rv 10 ja varhaisultrassa kaikki ok ja sykekin löytyi viikolla 7+1. Eli täällä onnistuttiin kp12 olevalla 4mm limakalvolla.
Toivottavasti tekstistä saa selkoa. :) Tsemppiä siskot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraavassa omia kokemuksia: Mulla on on vajaa vuosi sitten ja 4 kuukautta sitten ultrassa katsottu juuri ovulaation jälkeen, että limakalvo on ollut 5-6 mm paksu, kolmelehtinen kerroksiltaan. Nyt marraskuussa ja joulukuussa limakalvo on ollut juuri ennen ovulaatiota ja ovulaation jälkeen 10 mm paksu ja edelleenkin rakenteeltaan kolmikerroksinen. Olen tosi mielissäni muutoksesta, vaikkakin mun mielestä aina täytyy muistaa, että kyseessä on melkein joka kerta ollut eri mittaaja. Siinähän saattaa helposti tulla useammankin millin heitto, jos mittaaja täppää merkit ultrassa hirveällä kiireellä, ja sama täytyy muistaa follikkelien kokoa mitattaessa.

 

Toivon kuitenkin, että omalla kohdallani ei ole kyse neljän millin mittausvirheestä. :D Lisäravinteita on ollut jokunen apuna: Joka päivä Multivita raskaus, puolen vuoden ajan Vitatabs E-vitamiini 50 mg x 2 (vehnistä), Omega-3 kapseleita x 2 (Lysi, Pirkka..näissä usein myös D+E-vitamiinia vähän), Tohtorin Tolosen Ubikinon Q10 150 mg + satunnaisesti lisänä seleeniä, sinkkiä, C-vitamiiniä. Lähes päivittäen smoothien sekaan CocoVin smoothiemixiä ja tyrni-pellavansiemenrouhetta. Tärppiähän meillä ei vielä ole tullut, mutta nyt on ainakin tuo limakalvomurhe jäänyt taka-alalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now