Sign in to follow this  
Followers 0
hallon

Navan ja vatsalihasten palautuminen

51 posts in this topic

Miulla kyllä vatsa on edelleen pieni pömppö, ja raskauskiloja jäljellä n. 7kg. Iho ei roiku ja raskausarpiakin tuli navan lähettyville vain pari pientä. Napa taas on varsinainen kuoppa ja kraateri :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerrottakoon tännekin että kävin vihdoinkin lääkärillä näyttämässä mahaani. Ei ole tyrä, mutta "tyräntyyppinen" ilmiö, eli vatsalihakset ja muut kudokset ovat venyneet niin paljon että eivät olekaan palautuneet enää yhteen. Sain lähetteen fysioterapiaan kuntousta varten, mutta mikään liikunta mikä itsestä tuntuu hyvältä ei kuulemma ole haitallista. Höh, en silti uskalla alkaa treenailemaan vatsoja. Ja pelkkä ajatuskin tuntuu työläältä näin parin vuoden tauon jälkeen. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on sama juttu. Toisen raskauden jälkeen eivät vatsalihakset palautuneet, mutta en siitä silloin erikoisemmin kysellyt (enkä myöskään rajoittanut vatsalihasten treenaamista), kun kolmas oli suunnitteilla. Nyt kolmannesta synnytyksestä on 3 kk, ja vatsalihasten välissä on odotetusti selvä rako, joka tuskin mihinkään katoaa. Jälkitarkastuksen yhteydessä oli tarkoitus kysyä neuvoa lääkäriltä, mutta unohdin...

Kerrothan hallon sitten, minkä tyyppisiä harjoitteita siellä fysioterapiassa tehdään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta hooverin ym. syvien vatsojen tekemisestä ja pilateksesta raskauden aikana (eli vähän OT, sori, mutta siitäkin ketjussa puhutaan): ei ole haittaa ainakaan meidän terveysaseman fysioterapeutin mukaan eikä myöskään muutaman kirjastosta lainaamani raskausliikunta -aiheisen kirjan mukaan. Päinvastoin lantionpohjan ja syvien vatsojen tekemistä suositellaan (ja neuvolasta järjestetyllä odottajien fysioterapiakäynnillä syviä vatsoja erikseen harjoiteltiin).

 

Mulla on jo kuukauden-pari ollut ihan selvä rako suorien vatsalihasten välissä, ja se nousee "harjanteeksi" jos yritän istumaannousua. Käyn pilateksessa, joka on nimenomaan raskaana oleville suunnattu, ja ihan rankkoja syviä vatsoja siellä vedetään, tavanomaisia pilatesliikkeitä paitsi esim. sataset helpotettuina ja vatsallaan ei tietenkään maata. Eilen olin myös raskausjoogassa, jossa siinäkin oli pari liikettä jotka vaati staattista pitoa vatsalihaksilla. Bodypumpissa oon tehnyt hoovereita. En ole huomannut mitään ongelmia.

 

Muoks. Se on toki eri asia, jos syvien vatsojen tekeminen tuntuu huonolta tai sattuu. Halusin tässä vaan tuoda sen näkökulman, että ei tarvitse varmuuden vuoksi välttää.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole vieläkään uskaltautunut tekemään vatsalihasliikkeitä missään muodossa, sillä pelkään, että mullakin on tuo rako vatsalihasten välissä. Älytöntä pelkoa sinänsä, sillä en ole mitenkään testannut asiaa. Mitenkäs se taas testattiinkaan? Jos rako on iso, sen varmasti huomaa, mutta entäs jos kyseessä onkin pienen pieni, lähes huomaamato rako. Voiko silloin alkaa jumpata vatsaa normaaliin tapaan? :unsure:

 

Mulla on jäänyt (ja osin tullutkin suklaan syönnin myötä... :rolleyes: ) alavatsaan röllykkä, josta haluaisin päästä pikkuhiljaa eroon. Syvien vatsalihasten jumppaaminen olisi huonon selkänikin takia äärimmäisen tärkeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minä en ole vieläkään uskaltautunut tekemään vatsalihasliikkeitä missään muodossa, sillä pelkään, että mullakin on tuo rako vatsalihasten välissä. Älytöntä pelkoa sinänsä, sillä en ole mitenkään testannut asiaa. Mitenkäs se taas testattiinkaan? Jos rako on iso, sen varmasti huomaa, mutta entäs jos kyseessä onkin pienen pieni, lähes huomaamato rako. Voiko silloin alkaa jumpata vatsaa normaaliin tapaan? :unsure:

 

Rako testataan siten, että selällään maaten kohota yläselkää lattiasta ja kokeile samalla painellen, missä kohtaa tuntuu jännittyneet vatsalihakset navan molemmin puolin ja että onko niiden välissä navan yläpuolella kohti rintakehää pystysuora railo, jonka leveys (sivusuuntaan) on yli 2 cm. Se rako on siis samassa kohtaa kuin linea negra, jos sulla sellainen ylävatsassa on. Mulle on siis neuvottu, että alle 2 cm rako on sama kuin ei rakoa ollenkaan.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mulla on sama juttu. Toisen raskauden jälkeen eivät vatsalihakset palautuneet, mutta en siitä silloin erikoisemmin kysellyt (enkä myöskään rajoittanut vatsalihasten treenaamista), kun kolmas oli suunnitteilla. Nyt kolmannesta synnytyksestä on 3 kk, ja vatsalihasten välissä on odotetusti selvä rako, joka tuskin mihinkään katoaa. Jälkitarkastuksen yhteydessä oli tarkoitus kysyä neuvoa lääkäriltä, mutta unohdin...

Kerrothan hallon sitten, minkä tyyppisiä harjoitteita siellä fysioterapiassa tehdään?

 

Mulla on myös ihan sama juttu, paitsi, että kolmannesta synnytyksestä on pian 11 kk. Mun maha näyttää mukavasti siltä, kuin neljäs muksu ois hyvää vauhtia tulossa, kun napakin on edelleen ulos pullahtanut. Onni onnettomuudessa on se, ettei kolmen lapsen kans käytännössä yksin elävänä mahan muotoa ehdi kauheasti mietiskellä. Toinen asia on sitten se, miltä se maha näyttää, kun sitä taas ehtii ajattelemaan... :rolleyes: Vakavasti puhuen on epäilty, että mullakin saattaa olla jotain tyränpoikasta navassa. Kummempia neuvoja en kuitenkaan saanut, kun en varsinaisesti siis lääkärissä käynyt. Sisko vaan käski odottaa siihen asti, että se saa sen tyrän leikata. Eikä mulla mitään sitä vastaan ookaan, jos sisko sitten myös samalla hieman karsii kertynyttä rasvakudosta ja kiristää vatsanahkaa. B)

 

Olisin myös kiinnostunut noista ohjeista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mun maha on periaatteessa ihan ok vaikka onkin löysä (4vk synnytyksestä) mutta palautuuko tuo löllö "kraaterinapa" kiintemmäksi??? Mun navasta tuli jättimäinen kuoppa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli napa kraaterina tosi pitkään, nyt tarkistin tilanteen (6kk synnytyksestä), ja näyttää melkein samalta kuin ennen, vähän on vielä löysää nahkaa ympärillä :)

 

Nolo tunnustus: luulin pitkään, että mulla oli navassa vielä sitä pigmenttiä, kun linea negrakin erottuu haaleana edelleen. Sitten yksi päivä satuin vähän rapsuttamaan sitä ruskeaa, niin sehän lähti irti :D Taisikin olla vain likaa :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

PMLats, sama homma mulla: ma nayttelinkin kaikille vahankin kiinnostuneille etta katsokaapa kun on vielakin tumma navanymparys, onkohan taa ihan normaalia, kunnes aiti sanoi mulle etta likaahan se vaan on ja kun hankasin kunnolla suihkussa niin nainhan se oli! :D Ei noloa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jep, täällä myös sama tyhmän kohtalo... :rolleyes: Vaikka kai se oli kuollutta venynyttä ihoa eikä varsinaista likaa? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, en siis ole yksin :D Offtopiccina jatkettakoon, että navan peseminen tuntuu kyllä inhottavalta, en oikein tiedä miksi se on niin herkkä paikka :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on viela ainakin 2 sormen kokoinen vali vatsalihasten valissa. Sairaalassa sanoivat, etta vatsalihaksia saa alkaa treenaamaan joko silloin kuin on vain yhden sormen kokoinen vali tai 6vkoa synnytyksesta, kuitenkin siten etta missaan tapauksessa ennen 6 vkoa ei saa tehda lihastreenia.

 

Mulla on vatsaa viela jonkin verran, napakin on viela ulospain kaantynyt, mutta eniten arsyttaa tuo mahan ryppyisyys.

 

Tietaako kukaan lahteeko se pois ja jos, niin missa vaiheessa?

 

Edit: synnytyksesta nyt siis 1vko 2 paivaa.

Edited by mari.com.au

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on vatsaa viela jonkin verran, napakin on viela ulospain kaantynyt, mutta eniten arsyttaa tuo mahan ryppyisyys.

 

Tietaako kukaan lahteeko se pois ja jos, niin missa vaiheessa?

Lähtee se, ajan kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahan ryppyisyys kyllä häviää, ainakin itselläni iho palautui suht normaaliksi. Mutta kauankohan siinä meni, en oikein muista. Muutama kuukausi varmaankin.

 

Mun napa puolestaan ei ikinä palautunut entiselleen raskauksien välissä, vaikka aikaa olisi ollut kaksi vuotta. Aiemmin se oli sellainen pohjaton kuilu, pohja ei siis näkynyt, mutta synnytyksen jälkeen pohja jäikin näkyviin. Oletan, ettei vanha söpö napa ole enää realistinen toive, mutta mitäpä tuosta. ;) Kunhan vatsa muutoin palautuu entiselleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli oikeasti ennallaan vasta n. 5-6kk synnytyksestä. Kauiten pysyi tunnoton nahka navan ympärillä. Mutta kyllä se ahkera vatsalihasten harjottelu palkitaan. Kai tää on ihan tapauskohtaista? Jotkut on viikossa entisellään ja menee suunnilleen synnäriltä biitsille bikineissä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla masu palautui yllättävän nopeesti. Näyttää siis lähes samalta kuin ennen raskautta, tietty nahka siinä on hiukka löysempää mut ei roiku millään lailla. Painankin saman verran kuin ennen raskautta, tai painoin jo 2,5 kk synnytyksestä. Mutta eiköhän tämä ole ihan yksilöllistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maha näytti jo n. kuukauden päästä siltä miltä ennen raskautta kun seisoin. Istuessa huomaa tuon roikkuvan nahan <_< Lisäksi odottelen linea negran häviämistä, synnytyksestä nyt 2,5kk. Vatsalihaksia pitäisi alkaa treenailla, ryhti on ihan lysy.

Edited by kupla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt 1,5v synnytyksestä ja huomasin että vatsalihasten välissä on edelleen iso kolo ylös asti. En ole aiemmin sitä niin tarkkaan kokeillut, olen vain ihmetellyt kun navan yläpuolella kolon tosi leveä edelleen, noin kahden sormen levyinen. Ylempänä kolo on pienempi ja kapenee navasta ylöspäin tasaisesti. mutta sen erottaa toinenkin kokeilemalla ihan selvästi. Maha on edelleen pallo, enkä nyt kauheasti ole tehnyt vatsalihaksia, mutta toi kolo ei tunnu enää normaalilta kun synnytyksestä on yli vuosi jo aikaa!!

 

Onko kellään muulla vatsalihasten kuroutuminen kestänyt näin kauaa ja palautuukohan ne edes enää!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

6kk+ synnytyksestä, enkä oo treenannu ja sen huomaa :( sekään ei auta että on herkutellu viimeset 6kk...tai no ekat pari kk se sallittiin mutta sen jälkeen olis voinu vähentää ;) alamaha siis ei ole entisellään ja pitemmillä lenkeillä tuntuu kuinka rasittuu jokin kohta siellä. ylämaha on melkolailla samanlainen kuin ennenkin raskautta. olin ja olen lievästi ylipainoinen.

muoks. ja linea negra, joka oli melko haalea tummimmillaan löytyy vielä tarkkaan katottuna ;)

Edited by Tuulssi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla ei ole vertailukohtaa ennen raskauksia, koska en älynnyt niin tarkasti vatsalihaksiani silloin syynätä. Kuitenkin kahden raskauden jälkeen mulla tuntuu edelleen kolo vatsalihasten välissä. En ole antanut sen haitata, koska ainakaan se ei johdu siitä, että olisin aloittanut rankan vatsalihastreenin liian aikaisin synnytyksen jälkeen tai etten olisi treenannut ollenkaan. Vatsan pömpöttämiseen se ei itselläni juurikaan vaikuta. Samanmallisia mahoja olen nähnyt synnyttämättömilläkin. Kannattaa siis vaan treenailla, niin saat ainakin korsetin kuntoon, vaikkei rako kokonaan umpeutuisikaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi näkymään vatsalihakset taas joskus 2,5kk synnytyksen jälkeen ja masu on kyllä nyt lähes yhtä litteä kuin ennenkin (tai varmaan on ihan yhtä litteä).. Nahka ei jäänyt löysäksi. Rakoa ei ole vatsalihasten välissä, en tiedä vaikuttaako se, että vatsalihakset oli tosi tiukassa kunnossa ennen raskautta? Hieno linea negra löytyy :) Se on mulle ihan riittävä todiste raskaudesta...

 

Jälkiviisaana totean, että ennen raskautta kannattaa olla lihakset hyvässä kunnossa ja pojan ollessa 3vko palasin takaisin kuntosalille. Vatsojen tekemistä lykkäsin tosin niin kauan, että rako oli palautunut tarpeeksi, eli vatsa ei enää pömpöttänyt vatsalihaksia jännittäessä.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0