Solina

tupakointi ja vauvakuume

147 posts in this topic

kysymys kuuluu että poltatko nyt vauvan yrittämisen aikana ja aitko lopettaa jos tulet raskaaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poltin, en polta enää. Lopetan pillereiden syönnin parin viikon päästä ja sitten tjot.

Päätin lopettaa tupakoinnin ennen kuin on pakko, eli en olisi missään nimessä polttanut raskaana...enkä varmaan yrittämisen aikanakaan.

Ja mikä hienointa, helppoa on ollut!! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poltin yli kymmenen vuotta, nyt olen ollut kohta 7 kuukautta ilman. En ole ikinä tehnyt mitään yhtä vaikeaa ja mulla oli apuna lääkitys ja hoitaja + laaja tukijoukko. Kehotan lopettamaan jo ennen yrityksen aloittamista sillä jos koet jotain edes sinnepäin kuin minä niin se stressi ei voi tehdä hyvää. Mulla toimi hyvänä motivaationa tjottailun aloitus :)

 

En siis tosiaan halua lannistaa vaan sanon vain että tumppaa ajoissa. Ensimmäisten kuukausien jälkeen haju- ja makuaistit toimivat uskomattoman hyvin ja tuntuu että ilmaa voi vetää keuhkoihin tuplasti. Eikä enää hengästytä kun spurttaa. Jos haluat jotain vinkkiä tai neuvoa niin voin yrittää auttaa parhaani mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse asiassa lopetettiin mieheni kanssa n. puoli vuotta ennen häitä, kun päätettiin että silloin ei sauhutella (ja jos oltaisiin juuri häiden alla lopetettu, niin kyllä oltaisiin sorruttu). Yllättävän helppoa meillä molemmilla oli lopettaminen (poltin n. 4 vuotta), tai aika suhtellistahan tuo on. Kyllähän sitä vieläkin tulee välillä mieli.

 

Nyt kun lasta yritetään niin eipä tarvitse lopettamisesta stressata. Raskaana ollessa en todellakaan haluaisi polttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poltin myös yli kymmenen vuotta. Lopetin toukokuussa 2007. Helppoa ei ollut, mutta kyllä kannatti. Kertaakaan en ole lopettamispäätöstä katunut. Varsin tyytyväinen olen, koska jos nyt raskautuu on yksi asia vähemmän mietittävänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen polttanut 17 vuotta. Välillä olen lopettanut ja tietysti reilun vuoden välillä polttamatta kun tyttöä odotin ja imetin. Mulle on aina lopettaminen ollut helppoa, mutta nyt... nyt ei millään meinaa onnistua! Ollaan vuoden päivät yritetty toista lasta ja koko sen ajan olen yrittänyt lopettaa polttamisen. Keväällä onnistuinkin pariksi viikoksi, mutta taas sorruin. Miks tää on nyt tällä kertaa niiiiin vaikeeta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äiskä, oletko yrittänyt lääkkeillä? Ite käytin uudempaa valmistetta joka on markkinoilla, se vaikuttaa suoraan aivojen nikotiinireseptoreihin. Sen kanssa aloitin ja jatkoin nikotiinipurkalla ja laastareilla. Ei kyllä "apuvälineet" sitä urakkaa helpoksi tehneet.

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maro, en ole edes harkinnut vielä lääkkeitä. Koitan vielä hakea sitä päättäväisyyttä. Jos sitä ei pian löydy, niin sitten otan työterveyteen yhteyden. Nikotiinilaastareilla olen ennen lopettanut, mutta nyt ne ei tunnu tehoavan yhtään <_<

 

Asiaan saattaa vaikuttaa tämä kesä. On vaan mukamas niin hienoa mennä istuskelemaan tuonne lämpimälle terassille :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinhän se on. Itse kaipaan sitä istuskelua mutta ei se ole sama alkottoman tuopin kanssa ilman savuja. Mulla oli lopettaessa laastari ja purkat, kyl välillä tuntui silti kuin ei olis mitään ollut. Sai sitä purkkaakin jauhaa niin et oli leuat kipeet ja vatta täynnä ilmaa <_< . Nyt ei ole kuukauteen tullut enää niitä pahoja "pakko saada kohtauksia", voi olla että johtuu tuosta kyytiläisestä :D

 

Mulla kyllä oli päättäväisyyttä kun tiesin että lopettamisen jälkeen annetaan pienen tulla jos on tullakseen, mun kohdalla se ei vaan riittänyt :( Taitaa multa uupua tuota itsekuria?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tupakointi voi vähentää hedelmöittymisen mahdollisuutta, eli kannattaa lopettaa tai ainakin vähentää jo ennen raskauden yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tässä sitä nyt istun ja jauhan ekaa nokotiini purkkaa :unsure:

mä ajattelin kans mun mieheni kanssa et nyt ois hyvä lopettaa

ja kaikkein parasta on että nyt voidaan ruveta tosihommiin.

jos meillekin nyt suotaisiin se pikkuinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistava homma.gen078.gif Siitä se alkaa päivä kerrallaan. Muista palkita itseäsi tietyin väliajoin niin on jotain odottamista! Onnea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin kun jätettiin ehkäisy pois. Ihan helposti meni 3 kk ilman sen kummempaa mielitekoakaan polttaa. Keskenmenon jälkeen lipsuin polttamaan silloin tällöin muutaman tupakan ja siitähän se taas alkoi. Nyt poltan muutaman (n. 0-7 kpl) päivässä, vaikka ehkäisyä ei ole ja raskaustoiveet on suuret. Jostain syystä lopettaminen tuntuu nyt tosi vaikealta.

 

Oon polttanut jo vuosikaudet, mutta yleensä vain muutamia savukkeita päivässä. Fyysisesti en koe olevani riippuvainen, tupakoimattomuudesta en saa vieroitusoireita, päinvastoin olo on vaan parempi. Olen aina ajatellut, että raskaus ja oma lapsi on se ainoa juttu mikä on riittävän suuri motivaattori lopettamiseen. Ja se on kyllä varmaa, että jos raskaaksi tulen niin polttaminen loppuu ehdottomasti saman tien. Mutta kyllä mä itseäni soimaan ja ruoskin tästä että poltan vaikka toive (ja mahdollisuuskin) raskaudesta on koko ajan mielessä. Kyllä tää on helvetillinen aine. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netistä poimittua:

 

Jo ensimmäisen vuorokauden aikana lopettamisesta

 

  • Häkä häviää elimistöstä
  • Keuhkot alkavat puhdistua limasta ja muista tupakoinnin aiheuttamista jätteistä
  • Sydänkohtauksen riski alkaa laskea

Kolmen ensimmäisen vuorokauden kuluttua

 

  • Nikotiini on poistunut elimistöstä
  • Haju- ja makuaistisi ovat alkaneet parantua
  • Keuhkojen toiminta paranee ja hengittäminen tulee helpommaksi

Kolmen ensimmäisen kuukauden kuluttua

 

  • Elimistön verenkierto paranee
  • Käveleminen ja juokseminen on helpompaa
  • Energisyys lisääntyy
  • Yskä ja hengitysvaikeudet alkavat vähentyä

1-2 vuoden kuluttua

 

  • Sydänkohtauksen ja -kuoleman vaara on vähentynyt puoleen tupakoitsijaan verrattuna
  • Riski sairastua sepelvaltimotautiin laskee tupakoimattomien tasolle

10 vuoden kuluttua

 

  • Keuhkosyövän riski vähenee puoleen tupakoitsijaan verrattuna
  • Munuaissyövän vaara alenee tupakoimattomien tasolle
  • Vuosien tupakoimattomuus parantaa myös ahtautuneita verisuonia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä poltin lauantaina yhden, sunnuntaina kolme, maanantaina viisi. Eilen ja tänään onkin taas lipasunut, mutta määrä on pysynyt kuitenkin reilusti alle sen, mitä normaalisti päivässä poltin eli 15-20. Viikon sisällä mä kyllä lopetan kokonaan.

Ja mikä parasta, ilman mitään korvaavia aineita ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vielä sauhetellaan, tosin vähenemään päin ollut kokoajan, nyt enää pari päivässä. Sitten viimeistään loppuu kokonaan kun plussataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti sauhuttelu loppuu pian, ainakin sitä kovasti yritämme. Viimeistään sitten, jos tulen raskaaksi. Toivotaan kuitenkin, että saataisiin tumpattua jo ennen sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oltiin viikko mökkilomalla.

tupakkalakko pitää ja ylihuomenna tulee 2 viikkoa täyteen purkan jauhamista.

jipii :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now