Solina

tupakointi ja vauvakuume

147 posts in this topic

Mulla on nikotiinilaastarit kaapissa ja olen lopettamassa tämän kuun aikana.Yritystä meillä ei oo käynnissä eikä ajankohdasta tietoakaan mutta haluan olla mahdollisimman valmis sitten kun alkaa tapahtua.

 

Polttanut oon kohta 10 vuotta ja välissä 3kk kun lopetin mutta retkahdin uudelleen.

 

Päänsärkyjä ja levotonta oloa tiedossa mutta uskon että selviän kun pitää mielessä mahdollisen elämänalun sitten joskus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei ole vielä yritys päällä, mutta ajattelin kokeilla onnistuuko lopettaminen. Nyt takana yksi kokonainen viikko, jotain sekin. Olen polttanut tosin hyvin vähän (enemmänkin viihdepolttaja), mutta kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin polttamisen plussaan. Välillä on tehnyt mieli, mutta senhän tietää ettei se niin hyvältä maistu, miltä sen kuvittelee maistuvan.

 

Noihin korvaustuotteisiin suhtaudun minäkin kriittisesti. Tarkoitushan olisi päästä eroon nikotiinista ja nuo tuotteet sitä aina sisältävät. Helpommin se käy, kun lopettaa kerralla, katkaisee sen riippuvuuden heti. Vertaa esim. alkkiksiin -> ei niitäkään hoideta antamalla pari kaljaa vähemmän per päivä, kunnes ollaan nollassa. :P

 

Jos haluaa lukea aiheesta hyvän kirjan, niin kannattaa tutustua Carr, Stumppaa tähän. On vähän jenkkihössötystä, mutta paljon tiukkaa asiaakin, mikä unohtuu pössytellessä. Tuolla olen itse kerran lopettanut ja muutama kaveri. Ei tosin kannata aloittaa enää uudelleen sen jälkeen... <_<

 

Tsemppiä lopettaville! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin esikoisen kohdalla plussaan. Päätin, että jatkan mahdollisimman normaalia ja stressitöntä elämää, koska aikaa tärppiin saattaa mennä vaikka kuinka ja kauan. Mun silloinen terkka sanoikin, että luonto on niin fiksusti hoitanut, että niin kauan, kun äiti ei tiedä olevansa raskaana, hän ei voi vahingoittaa lastaan. No plussa tulikin sitten heti ekasta kierrosta ja tupakointi loppui siihen, eikä tehnyt ollenkaan tiukkaa.

Aika pian imetyksen loppumisen jälkeen sorruin uudestaan tupakoimaan.

 

Tätä toista raskautta yrittäessä menin samalla periaatteella ja tämäkin sitten tärppäsi taas ekasta kierrosta, mutta nyt on ollut tosi vaikeeta lopettaa. Vaikka tässä välissä tupakointi oli paljon vähäisempää, kuin ennen esikoista, eli arkena en päivisin polttanut ollenkaan. Oon ollu tosi kireä ja "murheissani", en ollut ollenkaan valmis luopumaan tupakasta :rolleyes: . Itsestään selvää lopettaminen on kuitenkin ollut ja kun tulee se "ja nyt kyllä marssin ostamaan askin", se on mennyt heti ohi, kun on ihan todellinen syy miksei sitä voi tehdä.

 

Ei tullut mullakaan mieleenkään käyttää mitään korvaavia tuotteita. Haitallisiahan nekin on ja miksi suotta pitkittää kärsimystään ;) Toissapäivänä tuli viikko viimeisesistä savuista ja nyt alkaa olla pahin ohi ja alan nauttia niistä positiivista asioista, joita savuttomuus on mukanaan tuonut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa,

2kk polttamatta eikä tee edes tiukkaa :D

Hyvä motivaatio tämä kuumeilu, odotellaan plussaa tälle vuodelle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lopetin kun tupakat loppu perjantaina eikä tee mieli edes. tuntuu etten varsinaisesti koukussa ole koskaan ollutkaan. polttanut olen seurassa ja kun ei ole muuta tekemistä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion lopettaa, jos/kun tulen raskaaksi. Puoli vuotta olen polttanut jo huomattavasti aiempaa vähemmän. Muutama hyvä lopettamisyritys on hiljattain ollut, joten uskon onnistuvani, kun tiedän odottavani vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ratkesin taas..

Kun mies ei vaan onnistu lopettamaan, tai edes vähentämään, niin tuntuu turhalta sinnitellä tuhkiksen hajuisen miehen rinnalla. Kun ei raskautta saada aikaiseksi niin, että mä olen savuton, niin sama kai se sitten on :(

 

Äh. Tiedänhän minä, että hyvä se olisi olla polttamatta. Nyt vaan kyrsii niin pahasti, niin koittaa jotenkin keksiä itselleen hyviä syitä polttaa. Mutta kyllä mä taas nousen, ja saan intoa ja voimaa heittää tupakat nurkkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tupakoin silloin tällöin, jos plussa tulee niin en kyllä enää yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt ollu polttamatta koko raskauden, eikä tee yhtään mieli.

MUTTA mä näen usein unia, joissa vetelen ihan himona tupakkia ja se tuntuu toooosi hyvälle.

Eli tekeeköhän mun sittekin alitajuisesti jotenkin mieli :rolleyes:

Kovasti olis ajatuksena, etten imetyksen jälkeenkään enää aloita, mutta niin mä päätin viimeksikin... <_<

 

Talviunelle tsemppiä ja voimia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin jo hieman ennen kuin aloitimme yrityksen. Kerran olen kylläkin jo sortunut polttamaan yhden tupakan, kun viime kierron jälkeen tulikin kuukautiset eikä kahta testiviivaa. Sen jälkeen en kuitenkaan enää ole polttanut, onneksi. Minulle ilmeisesti lopettaminen oli aika helppoa kun oli hyvä syy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu yksi ensimmäistä savutonta päivää viettävä kuumeilija! Luin muitten viestejä läpi ja aika moni oli käyttänyt nikotiinikorvaushoitoa, mutta ymmärsin pakkausselosteesta ettei sitä pitäisi käyttää raskaanaollessa?!

 

Yritän nyt irrottautua ihan tavallisen purkan voimin, kun on iiiiihan pikkuruinen mahku että olisi jo salamatkustajaa kyydissä...

 

Tuntuu hieman vaikealta, mutta itselleni en pystyisi ikinä antamaan anteeksi, jos polttaisin raskaana ollessani. Jonkun kommentti siitä, että nikotiinia löytyy vielä viiden vuoden jälkeen oli kyllä "lievä" shokki!!!!

 

Toivottavasti vauvelitoive antaa voimia päästä tästä pirulisesta tavasta eroon!!! Itselläni tilanne, että olen oikeastaan ainoa perheessäni ja ystäväpiirissä joka polttaa, joten lopettaminen lopullisesti olisi kyllä henkisesti helpottavaa (kaikki tuntuu pieniltä moralisoijilta katseineen ja pikku kommentteineen...). Aiheestahan se on, mutta joskus ottaa pattiin!

 

Kata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polttelen satunnaisesti nyt kun olen ollut sairaslomalla, mutta huomenna paluu hullun stressaavaan työympäristöön, enkä oikein tiedä miten olla polttamatta siellä... pitänee jotain keksiä. 2 viikkoa tässä nyt testaamiseen, pitää nyt yrittää pidättäytyä tupakista tää aika ja sitten vielä seuraavat 9 kk jos hyvin käy :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen vähentänyt tupakointia nyt yrityksen aikana 20 savuketta päivässä noin 5 päivässä ja kaikki sauhuttelu loppuu viimeistään kokonaan siinä vaiheessa kun testi näyttää plussaa. Meillä on vauva-asiat vielä vaan haaveissa mutta toivotaan että pian tärppää, yk 2 menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15vuotta( :blink: kyllä se aika sitten rientää..)polttaneena ja useita lopetuksia ja lakkoja KOKEILLEENA!!Voin kyllä ainakin omasta kokemuskesta sanoo, että raskaus on paras apu vieroitusoireisiin. Kun plussa pärähti niin ihan yllätyin kuinka helposti tupakasta pääsi eroon, eikä edes oo tehnyt kauheesti mieli:) ajattelin että se ois tosi vaikeeta, mut jotenkin "ei tee mieli" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo mä oon kans huomannut saman!! Varmaan nää raskaushormonit rauhoittavat mielenkin, kun ei ole pinna kireällä kuin normaalisti jos yrittäin lopettaa kuin seinään :lol:

 

Tupakoimattomien on vaikea ymmärtää miten joku voi tykätä sauhuttelusta, mutta ainakin mun kohdalla pitkäaikainen tupakointi turruttaa sen veran hyvin haju- ja makuaistit, että tupakka oikeesti maistuu hyvältä!

 

Mut ihanaa että siitä tavasta pääsee eroon etenkin niin iloisen asian kuin raskauden ansiosta/ takia :)

 

Tsemppiä sulle Celona röökittömyyteen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ajatellut asian koko ajan niin, että lopetan siihen kun plussa ilmestyy testiin. En nyt mitään älyttömästi polta kyllä, muutaman tupakin päivässä. En mä usko että siitä tulee kovin vaikeeta, onpahan sitten hyvä syy lopettaa. Ja toivon kyllä myös, etten sit aloittaisi edes uudelleen. Katsotaan miten käy... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tupakoinut yli 10 vuotta, yrittaen usein lopettaa ja onnistunutkin muutaman kuukauden siella taalla.. Nyt viimeinkin ajatuksissa siintaa se, etta tana vuonna alamme yrittamaan, ja tupakointi on huomattavasti helpompi lopettaa. (vaikka siis emme edes viela yrita). Tsemppia kaikille muillekin tupakointia lopettaville! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut nyt 3 viikkoa totaalisavuttomana :) Olen niinkin onnellisessa tilanteessa, että mieheni eikä kukaan ystävistäni polta joten on helpompaa olla ilman tupakkaa. Sinällään yllättävän helposti mennyt tämä lopettaminen vaikka 16 vuotta tulikin käryteltyä. Apuina käytin 6 viikon Champix-kuurin ja meinasin jo olla epätoivoinen kun viikolla 3 poltin vielä täyttä häkää. Oli ilo huomata, että 4 viikolla lääkkeiden syönnin aloittamisesta tupakan himo väheni ja se alkoi maistumaan oikeasti pahalle.

 

Meillä ei vielä ole yritys päällä mutta salaa ajattelen, että onhan se hienoa jos nyt voin jo lopettaa niin ei sitten vauvaa odottaessa tartte olla hermo kireenä niksojen takia.

 

Tsemppiä kovasti kaikille ketkä ovat lopettamassa tupakoinnin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lopetettiin molemmat tupakointi, nyt kun on yritys meneillään. Minä ehdin sauhutella varmaan 7 tai 8 vuotta, mies 5 vuotta. Tiukkaa on välillä, mutta onpahan kunnon motivaattori ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 päivää täysin savuttomana, ja sitä ennen jo muutama viikko hyvin satunnaisesti savukoiden :)

Mulla on hyvä fiilis tästä, varsinkin kun mieskin tuntuu nyt selvästi yrittävän lopettaa. Saan kummasti voimaa siitä, että meidän mahdollisuudet onnistua kasvaa jopa kymmenillä prosenteilla vaikka vain minä lopettaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luinkin tuosta äsken vanhan viestini. Tilanne on siis meilläkin muuttunut sen verran, että tupruttelu loppui kuin seinään joka kerran kun plussa ilmestyi kehiin, mutta keskenmenojen jälkeen taas repsahdin.

 

Askissa on nyt 2 tupakkia jäljellä jotka poltan tänään ekä aio huomenna enää ostaa uutta askia. Ja sitten pitäs syödä enemmän hedelmiä ja alkaa liikkumaan, ni toivottavasti pahimmat myrkytkin katoavat mahd. nopeasti kropasta.

 

Pitäsköhän lopettaa kuin seinään vaan oletteko te muut turvautuneet esimerkiksi nikotiinipurukumiin? Tahtoisin lopettaa kerralla koko p##kan mutta en tiedä pystynkö siihen. Pelkona on vieroitusoireet ketutuksineen kaikkineen, mutta, mutta.. kokemuksia kaivattaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten jo tuolla aikaisemmin mainitsin niin itse lopetin tuon Champixin avulla. Kallishan se kuuri oli (n. 52-55 e / 2 viikon satsi) mutta tehokas! Nyt olen ollut 2 viikkoa ilman lääkkeitä (joita söin sen 6 viikkoa) ja reilu 3 viikkoa aivan täysin savuttomana. Ja parasta on se, että ei ole edes ollu suurempia hermojen kiristelyjä eikä muitakaan niksojen oireita. En ole missään vaiheessa turvautunut purkkaan tai laastareihin tai muihin vastaaviin.

 

Haen itse vertaistukea tuolta stumppi.fi:n foorumilta ja kyllä siellä on monet aloittaneet lopettamisen käyttämällä joko laastaria tai purkkaa. Onhan se parempi käyttää korvaavia tuotteita hetki jos se helpottaa oloa ja tukee sitä ettei käy ostamassa askia ja laita tupakkaa huuleen. Voihan sitä vaikka kokeilla ekana ihan nollalinjalla mutta jos tuntuu ettei kestä niin ostaa sitten purkkapaketin kun niitäkin niin näppärästi kaupasta nykyään saa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin oman viestini elokuulta ja sen verran päivitystä, että yhtään tupakkaa en ole polttanut. Ensi vieroitus Nicotinelin imeskelytableteilla noin viikon verran ja sen jälkeen reilu kuukauden mega-annoksittain xylitol purkkaa. Plussaa ei ole vielä tullut, mutta olen onnellinen että pääsin suhteellisen helposti eroon polttamisesta. Tosin kyllä kaksi ensimmäistä kuukautta olin enemmän tai vähemmän "tulisilla hiilillä", mutta pikku hiljaa tilanne rauhoittui. Ai niin, "aktiivista polttamista" takana oli noin viisi vuotta.

 

Tsemppiä kaikille!!!

 

Kata

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Moni on sanonut, että ovat xylitol purkan avulla päässeet nopeasti tupakista eroon. Ehkä nikotiinivalmisteet ovat hyvä apu pahinten vieroitusoireiden yli, mutta sitten xylitol purkka on parempi, ettei jää nikotiinikorvaushoitoon koukkuun?

 

Mulla tänään vasta 2. savuton päivä ja nikotiinitabletteja mennyt 3. Vieroitusoireita ei viel ole tullut mutta onneks mies kyll huomaa (siis kuulee) kyll kun pinna alkaa kiristymään :lol:

 

Hajuaisti on vähän parempi ja uni syvempää. Toistaiseksi ihan jees olo ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now