Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Siinähän se otsikossa tuli. Lisätään vielä, että mihin (Facebookiin, tänne, blogiin)? Tuleeko mietittyä sitä, että kuvia voi oikeasti kopioida kuka tahansa?

 

Tuli mieleen tästä jutusta: http://sascian.blogspot.com/2012/05/internetin-valevauvat.html#comment-form , jossa siis muutaman bloggaajan kuvia oli otettu ja esitetty omana IRC-galleriassa. Itse säikähdin tuota tapausta niin, että laitan oman blogin illalla salasanan taakse, niin että tiedän ketkä sitä lukevat. Facebookissa on tytön kuvia, mutta vain vähän ja näkyvät vain mun kavereille, joita on alle 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En (yleensä) laita. Joitakin yksittäisiä kuvia olen saattanut keskustelufoorumeille laittaa niin kuin tännekin muokatut kasvokuvat joulutervehdykseen. En kuitenkaan jaa lasten kuvia (enkä muitakaan kuvia elämästämme) edes Facebookiin, koska kuvien oikeudet ovat samantien Facebookilla. Vaikkeivät he voisikaan kuvia jatkokäyttää mihinkään, minua kiusaa pelkkä ajatus, että ottamani kuvat eivät ole omiani. Blogiin olen laittanut joitain kuvia, mutta se onkin salasanan takana ja lukijat ovat tuttuja muutenkin.

 

Ja pelkästään mua ei kiusaa ajatus, että tulisin tunnistetuksi tai että joku kopioisi kuviani ja käyttäisi niitä väärin. Lisäksi inhottaa, että joku pervo katselee lasteni kuvia ja "runkkaa". Mietin välillä ylipäätänsäkin ihmisten intoa laittaa kuvia mistä tahansa esille (raskausmahat, rinnat, alapäät...). Vaikkei niistä tulisikaan tunnistetuksi ja vaikka kuva jaettaisiin nettiin hyvässä hengessä, niin aina löytyy joku sairas, joka innostuu näistä kuvista ja kiittelee mielessään sitä, joka kuvan nettiin laittoi. Itse en halua olla yksi niistä, mutten toisaalta halua olla ylihysteerinenkään, jos joskus jotain kuviani jossain julkaisen. Sellainen koko elämän levittäminen kaikkien nähtäville ei vain ole tapaistani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo laittanut yhtäkään lapsen kuvaa mihinkään. Kerran on yksi miehen puolen sukulainen laittanut kuvan Fb:iin kysymättä meidän kantaamme asiaa. Ystävällisesti sit kirjoitin että poistaisi koska emme halua lapsen kuvia nettiin. Mulla on Fb:ssa vain yksi kuva jossa olen itse, muut profiilikuvat on (olleet) eläimistä, maisemaa tms. Myönnän että olen joskus vuosia sitten lisännyt sinne enempi omia kuvia kunnes aloin miettiin, eikä ne kuvat välttämättä netin ulottuvuuksista oo mihinkään häipyneet vaikka ne aikapäiviä sit poistinkin Fb:sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan blogiin (avoimeen) tytöstä kuvia niin että kasvot eivät ole tunnistettavissa, kuvaan aina jotenkin viistosta, takaa tms. ja tätä olen tehnyt alusta asti. Itseäni ja miestä en ole koskaan näyttänyt ja nimiä, asuinpaikkaa ym. en kerro. Blogi on suht. suosittu ja lukijoita tulee koko ajan lisää joten kyllähän se välillä pelottaa.. Toisesta lapsesta en varmaan julkaise kuvia jos blogia silloin vielä ehdin pitää. Blogi perustettiin alunperin tytön vauvavuonna ja onhan siitä tärkeä tullut. Mietin joskus lopettamista joten kovin montaa vuotta en blogia aio enkä ehdi pitää.

 

Olihan tuo vähän creepy tuo Sascian juttu. Ymmärrän kuinka tuohtunut sitä on varmaan ollut. Ja ehkä hivenen peloissaan. Mietin vaan mitkä motiivit ajaa ihmistä esittämään toisten lapsia omanaan? Vitsinä? Provona? Huomionhakuisuutena? Onko kyseessä ehkä jopa hieman sairas ihminen? Ainahan sitä ottaa tietoisen riskin kun alkaa netissä omaa elämäänsä levittelemään mutta samoin sitä aina ajattelee että ei se omalle kohdalle osu se väärinkäyttö. Jonkun kohdalle se vaan valitetettavasti joskus osuu :( Eikä tämä ole ainut juttu tuolla blogimaailmassa, kyllä näitä välillä kuulee ja näkee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitan fb:hen toisinaan, mutta olen rajannut kuvat niin, ettei niitä näe edes kaikki ystäväni. Onhan se hurjaa, että netissä kuvia voidaan käyttää miten tahansa. Toisaalta kuka tahansa voi kuvata meitä julkisella paikalla ja tehdä kuvilla mitä tahansa, eikä siihen pysty edes itse vaikuttamaan. Missään ei siis kuitenkaan ole täysin turvassa. Alastonkuvia en laittaisi edes vauvasta esim. kylpykuvia tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kauhean usein laita lasten (tai omia) kuvia nettiin, mutta se johtuu ihan vaan laiskuudesta. Minua ei kummemmin häiritse mikään noista asioista.

 

Jos joku kopioi kuviani ja esittää niitä ominaan, niin se on sitten omaa tyhmyyttään. Tietty olisihan se ikävää, jos niitä esim. muokattaisiin ja käytettäisiin pilkallisesti tai muuten ikävissä yhteyksissä, mutta silti, se on kopioijan omaa tyhmyyttä eikä tee meistä mitenkään viallisia.

 

Jos joku käyttää minun tai lasteni kuvia runkkaamiseen tms., niin se ei mielestäni vahingoita meitä mitenkään. Tietty jos sitten ottaisi selville meidän asuinpaikan ja tulisi raiskaamaan meidät, mutta en nyt ihan käsitä miksei joku yhtä hyvin voisi valita meidät kadulta ja seurata meitä kotiin ja tehdä saman. En koe että meissä on mitään niin erityistä, että joku viitsisi etsiä juuri meidät sitä varten.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on FB:ssä pojan kuvia rajatulle katsojakunnalle, lisäksi blogissa on kuvia pojasta, mutta nyt kun poika ei enää näytä klassiselta vauvalta kuvaan sitä niin ettei kasvot näy suoraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nettigalleriassa salasanan takana meidän kaikki kuvat. Mies siis ylläpitää palvelinta, jolla kuvat on. Kuvia ei ole nähnyt kun läheiset sukulaiset ja kaverit. Joitakin kuvia laitoin tänne kun neiti oli vauvanpyöreä, mutta en ole enää laittanut. FB:ssä olen laittanut tytön ekana jouluna meidän joulukorttikuvan julkisesti joulutoivotuksena, mutta viime vuonna en tehnyt enää sitäkään. Muutama sukutapaamisessa otettu kuva tytöstä on myös FB:ssä, ne saavat olla (tyttö vajaan vuoden) mun puolesta, mutta lisää kuvia en toivoisi enää FB:hen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitan kuvia vain ja ainoastaan suljettuun blogiini. Joskus Veikan synnyttyä vilautin täälläkin päikyssä, mutta viimeistään kokemusten kautta sitä viisastuu eikä enää tulisi mieleenkään laittaa mihinkään missä ei voisi oikeasti itse tietää ketkä kaikki kuvan näkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne jos laitan, niin vain ja ainoastaan omaan päikkyyni ja hyvin harvoin. Päikyllä on aika pieni lukijakunta. FB:ssa mulla on luotuna "poikaa varten" erillinen ryhmä, johon laitan kuvia ja johon kuuluu n. 20 ihmistä. Näin ulkomailla asuvana on kuitenkin kiva, että ystävät näkevät edes silloin tällöin mltä meidän lapsi näyttää ja mitä se touhailee.

Muualle nettiin en laita.

 

Ärsyttää tietenkin, että FB omistaa kuvien oikeudet, mutta en jaksa uskoa, että juuri meidän palleroinen olisi niin ylimaailmallisen ihana, että sen kuvia käytettäisiin jossain FB:n promojutuissa tms ;) Nettipervoja en jotenkaan osaa pelätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylpykuvia mäkään en julkaisisi missään. Unohdin aloitusviestiin mainita, että kuvia on myös meidän kuukausiryhmän FB-ryhmässä, joka on salattu ja suljettu. Ei sielläkään tosin mitenkään paljon, 1-4 kuukaudessa.

 

Naddan viestiin viitaten, en mäkään ihan tajua sitä että levitetään koko elämä netissä. Joo, mun päikyssä esim. on todella henkilökohtaisia juttuja ja paljon, mutta ei kuvia, ja lukijakuntakin on rajattu. Jotenkin sitä luottaa siihen että täällä ne hörhöt saadaan kiinni ennen sitä sataa viestiä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen todella yllättynyt, kuinka moni suhtautuu negatiivisesti lasten kuvien julkaisuun netissä ja ei julkaise mitään.

Oman tuttavapiirini FB-seinät sekä seuraamani blogit ovat lapsen kuvia väärällään, eikä ne yleensä näytä olevan sellaisia, joista lasta ei voisi tunnistaa. Olen siis ajatellut, että lähetulkoon "kaikki" laittelevat vauvakuvia nettiin.

 

En itsekään ole koskaan ajatellut, ettenkö niin voisi tehdä. FB-tilini kun on hyvin suojattu ulkopuolisilta katselijoilta ja muutenkin. Netti on pullollaan ihmisten kuvia, en jaksa uskoa, että juuri minun laittamani yksittäinen kuva aiheuttaisi jotain erityisen pahaa tai olisi sellaisen kohteena. Naivia ehkä, mutta uskon suuren osan ajattelevan näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä laitan kuvia niin Facebookiin kuin suljettuun blogiini. Ja laitanpa kuvia myös näille foorumeille. Näin ulkomailla asuvana minulle on tärkeää, että tutut jotka kuvia haluavat nähdä näin pystyvät tekemään. Ja muutenkaan en jaksa stressata kuvien väärinkäytöstä. Omat lapset ovat mielestäni ihan suloisia mutta suloisia lapsia on netti väärällään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös laittanut lapsista kuvia tänne omaan päikkyyn sekä Facebookiin kavereiden nähtäviksi.

Chimellin kanssa samoilla linkoilla, en usko kuvien houkuttelevan ketään meidän kimppuun. Lasten ja perheiden kuvia on tosiaan netti pullollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan Facebookin, jossa näkyvät kavereille, ja suljettuun blogiin. Molempiin laitan lähinnä sukulaisten iloksi. Kätevää, kun kauempanakin asuvat tai muuten harvoin nähtävät näkevät kuvia. Fb:ssä myös parilla lähisukulaisella on pari kuvaa tytöstä. Ne on musta ok, kunhan lupa kysytään. Kerran yksi sukulainen laittoi kuvia tytöstä kysymättä ja siitä kyllä älähdettiin, vaikka ne kuvat oli ihan samaa tavaraa kuin mulla itsellänikin on esillä. Poisti ne sitten, kysyi lupaa, se annettiin ja laittoi kuvat takaisin.

 

Mä en myöskään näe kovin vakavana asiana laittaa nettiin kuvia. Netti on kuvia pullollaan, kaikennäköisiä. Alastonkuvia en lapsestani nettiin laita mutta muuta en oikein varo. Olen samaa mieltä muiden kanssa, että kyllä musta voidaan ottaa kuva vaikka kadulla, sama se sitten jos itse sen kuvan otan ja laitan näytille.

 

Kovin julkisiin paikkoihin en kuvia laita, kun en näe tarvetta esitellä itseäni tai perhettä tuntemattomille tai vähemmän tutuille. Mutta sekin on vain jotain yksityisyyden halua, ei pelkoa väärinkäytöstä. Tänne palstalle en kuvia laita, kun en halua olla niin helposti tunnistettavissa (vaikka toki olen jutuistanikin, mutta en ehkä ihan niin helposti ainakaan vähän vieraammille, enkä välttämättä yksittäisen jutun perusteella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan sekä nettipalstoille, blogiini että etenkin Facebookiin, koska olen FB:ssa vain siksi, että voin vaihtaa kuulumisia kavereiden ja sukulaisten kanssa kun ei kasvokkain tavata.

 

Meidän lapset liikkuvat ulkonakin niin että ne voi siellä kuka tahansa nähdä ja sen suurempaa riskiä ei ole kuvienkaan näkemisessä. :)

 

Jos joku sitten noita kuvia jostain syystä jossain ominaan esittäisi niin siitä vain, toivottavasti tulee onnelliseksi. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio laittaa lapsen kuvia nettiin. Vasta sitten kun hän on tarpeeks vanha ymmärtämään mitä tarkoittaa se, että kuva on julkisuudessa potentiaalisesti maailman tappiin asti kenen tahansa käytettävissä ja mitä tuo julkisuus edes tarkoittaa, niin sitten asiaa voisi harkita, mutta tuossa vaiheessa lapsi lienee jo aikuinen eli laittelee varmaan sitten itse ne omat kuvansa johonkin :) Ehkä läheisille voisi sähköpostin liitteenä laittaa muttei blogiin, tai varsinkaan Facebookiin!

 

Miksi? Minusta vanhemman yksi tehtävä on suojella lapsen yksityisyyttä koska lapsi ei vielä itse ymmärrä julkisuuden käsitettä. En oikein ymmärrä niitä vanhempia jotka pitävät julkista blogia lapsistaan, tunnistettavilla kuvilla tai ei, mutta kai he on jotenkin tuon asian itselleen sitten oikeuttaneet. Että jotenkin se oma oman arjen jakamisen ilo on suurempi kuin pienen ihmisen oikeus tulla suojelluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio laittaa lapsen kuvia nettiin. Vasta sitten kun hän on tarpeeks vanha ymmärtämään mitä tarkoittaa se, että kuva on julkisuudessa potentiaalisesti maailman tappiin asti kenen tahansa käytettävissä ja mitä tuo julkisuus edes tarkoittaa, niin sitten asiaa voisi harkita, mutta tuossa vaiheessa lapsi lienee jo aikuinen eli laittelee varmaan sitten itse ne omat kuvansa johonkin :) Ehkä läheisille voisi sähköpostin liitteenä laittaa muttei blogiin, tai varsinkaan Facebookiin!

 

Tummennus mun. Miksi näet facebookin pahempana kuin blogin? Siellähän saa rajattua sen, kuka sen kuvan näkee, vaikkakin facebook omistaa sen jälkeen kuvan käyttöoikeudet. Blogit ovat kuitenkin yleensä julkisia, vai mietitkö tässä nimenomaan niitä blogeja, jotka ovat salasanan takana? Ihan siis selvennyskysymyksenä kysyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan facebookiin kuvia lapsista, mutta kuvat on rajattu vain 1/3 facebook kavereistani. Muutama poikkeus kuvissa on ja ne näkyvät useammallekkin.

Esim. vanhat koulukaverit eivät todellakaan näe lasten kuvia. Mummot, tädit yms. näkevät, sekä osa kavereista.

Ja eihän mun kaikki tilapäivityksetkään näy ihan kaikille. Facebookissa musta on kätevää, kun voi valita mitä näkyy kenellekkin.

 

Tänne en laita. Joskus laitoin jonkun ihan vauvakuvan, mutta niistä ei juuri voi tunnistaa lasta ja nekin oli lähinnä vilautus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naamaan joskus harvoin postailen rajatulle joukolle kuvia ja maaliskuisten Naamakirjaryhmään mahdollisesti, mutta se on melkeinpä siinä. Perheen foorumille voin laitella ja omaan nettigalleriaani salasanan taakse (olen itse ylläpitäjä) jos oikein innostun, mutta en sen kummemmin.

Täällä on yksi yleinen vauvakuva missä ei juuri edes näy kasvoja. Toisella foorumilla on pojan naamakuva (ikää n. 2 vkoa) avatarina.

 

Mies taas lähettelee sukulaisille kuvia sähköpostitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio laittaa lapsen kuvia nettiin. Vasta sitten kun hän on tarpeeks vanha ymmärtämään mitä tarkoittaa se, että kuva on julkisuudessa potentiaalisesti maailman tappiin asti kenen tahansa käytettävissä ja mitä tuo julkisuus edes tarkoittaa, niin sitten asiaa voisi harkita, mutta tuossa vaiheessa lapsi lienee jo aikuinen eli laittelee varmaan sitten itse ne omat kuvansa johonkin :) Ehkä läheisille voisi sähköpostin liitteenä laittaa muttei blogiin, tai varsinkaan Facebookiin!

 

Tummennus mun. Miksi näet facebookin pahempana kuin blogin? Siellähän saa rajattua sen, kuka sen kuvan näkee, vaikkakin facebook omistaa sen jälkeen kuvan käyttöoikeudet. Blogit ovat kuitenkin yleensä julkisia, vai mietitkö tässä nimenomaan niitä blogeja, jotka ovat salasanan takana? Ihan siis selvennyskysymyksenä kysyn.

 

Hyvä kysymys. Lähinnä koska kuulin entiseltä pomolta jutun jossa sen tuttavaperhe oli matkustanut Thaimaaseen, astunut lentokoneesta ja nähnyt oman perhekuvansa valtavassa hammastahnamainoksessa heti kentältä päästyään. Mitään lupia tietysti kukaan kysellyt missään vaiheessa. Voin vaan kuvitella kuinka paljon muita kuvia päätyy kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin tuolta.

Lisäksi mun käsitys tai epäilys FB:tä kohtaan on kasvanut viime vuosina ihan koska he tuntuvat muuttavan yksityisyys- ja muita asetuksia jatkuvasti kysymättä ennakkoon käyttäjien suostumusta, eli vaikka teoriassa tällä hetkellä joku kuva ei näkyisi kenellekään muulle kuin minulle ja kahdelle kaverille niin siitä saattaa tulla yhtäkkiä julkinen yhdessä yössä jos tulee taas joku muutos. FB kun ei kunnioita käyttäjiensä yksityisyyttä tai mitään muutakaan.

 

Mulle on myös itselle käynyt oman tilin kanssa pari todella selittämätöntä kämmiä yksityisyyden kanssa, siis sellaista mille en voi mitenkään keksiä selitystä että miksi joku palvelin toimisi noin, mutta yhtäkaikki pelästyin niistä niin pahasti että suljin koko tilin ja sillä hyvä.

 

Harmittaa lähinnä että FB on yhteisöpalveluista se suosituin! Esimerkiksi Diaspora olisi upea ja turvallinen mutta ei sen käyttö kannata kun 4 tuttavaa tietää sen ja loput 74 ovat Facebookissa. Facebook kun kunnioittaa ihmisten itsemääräämistä ja yksityisyyttä ihan olemattoman vähän ja on olemassa lähinnä mainostajiaan ja nykyisin pörssiä varten.

 

Julkiset blogit ovat toki mielestäni huono myös, mutta suositullakin suomalaisella blogilla esimerkiksi on harvoin useampi kuin muutama sata tai tuhat lukijaa, ja FB-sisältö voi useammin siis levitä paljon laajemmalle kuin blogisisältö. FB:ssä kun et periaatteessa voi määrittää sitä kuka vaikkapa tägää kuvan jne. Tokihan joku voi vaan kopioida valokuvan blogista ja levittää sitä, mutta olen tulkinnut että FB:stä esim mainostajat ja pedofiilit etsivät järjestelmällisemmin kuvia kuin vaikkapa blogilistoilta ihan suuren käyttäjämäärän takia.

 

Itse en siis laittaisi avoimeen blogiin lapsikuvia, suljettuun ehkä mahdollisesti ja jos laittaisin niin todennäköisesti tilapäisesti. Mulla on ollut vuosia blogi joka on lähinnä yhteydenpitoväline tietylle ystäväpiirilleni eli lukijakunta on pysynyt pienenä ja samana n 7 vuotta jo, ja sinne teoriassa uskaltaisin vauvakuvan laittaa. Yleiseen vauvablogiin sen sijaan en.

 

 

Anteeksi pitkä tarina... Oon miettinyt tätä dilemmaa paljon koska toisaalta nykyään netti on niin kätevä yhteydenpitoväline ja sitten toisaalta taas koko verkko on niin uusi asia että esim yksityisyydensuojalakeja ei pysty soveltamaan nettiin sellaisenaan, ts. jos tulee ongelmia niin netti on lainsäädännönkin kannalta ihan täysi villi länsi koska palvelimet voivat sijaita missä tahansa maassa, ne voivat olla salattuja jne eli asioihin on todennäköisesti aivan mahdoton puuttua tai niitä selvittää jos jotain pahaa tapahtuu. Siksi pidän ylivarovaisuuttakin parempana kuin myöhemmin katumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En todellakaan aio laittaa lapsestani ainuttakaan kuvaa Facebookiin tai muuallekaan nettiin. Sama periaate oli hääkuvien kanssa. Ne on meille niin henkilökohtaisia kuvia/asioita ettei niitä haluta kaikille näyttää/jakaa. Jos joku tuttava menee laittamaan meidän tulevasta vauvasta kuvan omaan facebook-tiliinsä niin pyydän poistamaan (samoin oli edelleenkin hää-kuvien kanssa, olempa yhden baari-kuvankin pyytänyt poistamaan). Jaan muutenkin Facebookissa tietoja itsestäni todella vähän, olen eronnut kaikista ryhmistä, poistin nimeni taggaukset muiden ihmisten lisäämiin kuviin, laitan harvoin tilapäivityksiä (esim. raskaudesta en ole siellä kertonut) jne. Kyllä mun vanhat esim. eri ryhmien tiedot varmasti jossain Facebookin omissa tiedostoissa edelleen on mutta kuitenkin.

 

Jos joku haluaa nähdä meidän häistä tai tulevasta vauvasta kuvia niin tervetuloa kylään :) Perheenjäsenille/kummeille/tms varmaan laitetaan välillä ihan multimediaviestillä kuvia vauvasta. Se riittää ihan hyvin, nähdään heitä kuitenkin säännöllisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now