Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Itse en laittaisi lapsen kuvia nettiin. Muutama kuva mielestäni on ok, mutta jos sinne pitää jakaa koko lasten elämä, en todellakaan ymmärrä asiaa. Yksi lähipiiristäni jakaa kaikki kuvat facebookissa ja tuntuu lasten puolesta lähinnä surulliselta. :( Kun kuvat netin ihmeelliseen maailmaan kerran laittaa, ei niitä sieltä pois saa, vaikka kuinka facebookista poistaisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sukulaisille on katsottavana kuvia, jotka eivät näy julkisesti ja Facebookissa yhteensä muutama kuva ollut minulla ja miehellä lapsesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on vielä mahassa, mutta en varmaankaan laita mitään tunnistettavaa kuvaa ainakaan. Emme olleet miehen kanssa vielä edes jutelleet asiasta, kun muussa yhteydessä mies sanoi hyvinkin voimakkaan mielipiteensä siitä, ettei facebookiin tule ikinä lapsemme kuvaa.

 

Kuten Vimpula81 kirjoitti, mäkään en välttämättä haluaisi julkaista lapsesta ainakaan heti mitään sosiaalisessa mediassa, saa nähdä, onko tuo mahdollista.

 

muoks. En ole siis raskaudestakaan siellä mitään kirjoittanut tai julkaissut (rv28). Onneksi ystäväni ovat sen verran fiksuja, ettei kukaan ole siellä mitään siihen suuntaan viitannutkaan.

Edited by SadeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut faceen, mutta mun sivut näkyy ainoastaan ystäville :) Joitakin julkaisuna rajaan niin, että ainoastaan ne lähimmät ystävät näkevät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole laittanut. Pari kuvaa on tullut faceen kavereiden kautta ja se on ok, koska siellä näkyvät vain kavereilleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt raskausaikana ollaan miehen kanssa puhuttu, ettei laiteta ainakaan kasvokuvia tulevasta lapsesta facebookiin. Saa nähdä, muuttuuko mieli myöhemmin, mutta tällä hetkellä se tuntuu sopivalta meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yllättävän moni täällä ei laita lasten kuvia nettiin, verrattuna omaan kaveripiiriin, josta ihan joka ikinen äiti ja isä laittavat lastensa kuvia ainakin facebookiin/instagramiin. Jotkut useammin kuin toiset, mutta yksikään ei siis ole asian suhteen mikään täyskieltäytyjä. Kaverit laittavat myös lasten yhteiskuvia (joissa siis näkyy muidenkin lapsia), mutta eivät tagaa valmiiksi tai muutenkaan nimeä lapsia, joten en osaisi siitä pahastua, vaikken itse kuvia laittaisikaan. Mulle on jäänyt hiukan hämärän peittoon, miksi niitä kuvia ei saisi laittaa. Olkoonkin, että ovat "ikuisesti" sitten siellä. So what. Mainonnassa käytetään kaiken aikaa myös lapsia. Lehtijutuissa ihmiset kertovat elämästään sanoin ja kuvin, lapset mukana. Luokkakuviakin julkaistaan sensuroimatta. Omista kavereista ne, jotka asuvat kauimpana ystävistä ja sukulaisista, laittavat ymmärrettävästi eniten lasten kuvia facebookiin, ja itse tykkään sitä kautta myös seurata kaukana asuvien ystävien elämänvaiheita ja lasten kehitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita, en laita itsestänikään.. Toivon myös ettei kukaan laita meidän lapsien kuvia fb:n, yms. Siskolle oon kerran luvan antanut, kun nätisti pyyti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faceen olen laittanut ja rajannut ne niin että vaan kaverit näkee kuvat. Blogi on myös jota sukulaiset seuraa mutta sekin on piilossa eikä pitäis löytyä hakukoneilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen sisko oli aina tosi tiukkana, ettei yhtään lastensa kuvia saanut joutua nettiin, piti pitkiä saarnoja aiheesta kaikille, jotka suinkin jaksoivat kuunnella (pelkäsi hyväksikäyttäjiä ja tirskistelijöitä ja ties mitä). No, nyt hänen vanhimmat lapsensa 12- ja 13-v. ovat tulleet itse siihen ikään, että ovat aktiivisia somessa, kuvien kera - satojen kuvien kera! Suurin osa on tietysti tuoreita selfie-otoksia, mutta joukossa myös runsaasti lapsuuden kuvia itsestä, sisaruksista ja koko perheestä. Käytännössä pikkuteinit ovat itse laittaneet nettiin koko elämäntarinansa kuvin, ja osa tuoreemmista kuvista on kyllä sellaisia varsinkin tytön osalta, ettei välttämättä olisi kannattanut esitellä kenellekään, saati sitten koko maailmalle. Nyt tuntuu aika turhalta, miten voimakkaasti heidän äitinsä aikanaan "suojeli" lapsiaan. Muitakin nuoria sukulaisia ja ystävien lapsia seuratessa tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että nuorina teineinä haluavat mieluiten täyttää netin omakuvillaan. Mutta jos ja kun suuri osa äideistä täällä vastustaa kuvien laittamista nettiin, onko pointtina se, että lapsen pitää itse saada päättää kuvistaan, mukaanlukien vauvakuvat, vai mikä (pelko jostakin?)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä laitan lapsestakin kuvia Faceen, siinä missä muitakin kuvia. En toki mitään nakuilukuvia, vaan silloin tällöin "normaaleja perhealbumikuvia". Samoin tykkään kovasti myös seurata tuttujen kuvia, kuulumisia valokuvien välityksellä, lasten kasvamista jne. eipä tietty niitä ihmisiä sitten tulekaan seurattua jotka ei elämästään mitään jaa :D mutta, siis tykkään isolla peukulla että pääsen näkemään kaukana olevien ystävien elämää ja lapsia somessa, kun muuten se on melko mahdotonta välimatkojen takia.

 

Muoks. Mutta kenenkään muun kuvaa, lapsen enkä aikuisen julkaise ellei he ole itse antaneet lupaa. Minusta tuon pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys, mutta eipä se taida näin olla..

Edited by *Petite*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan Faceen lähinnä kuvia joista ei saa kasvoista selvää. En laita koskaan lapsista, joiden vanhemmilta en ole saanut lupaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole laittanut mihinkään julkiseen kuvia lapsestani. En olisi edes halunnut ilmoittaa facebookissa lapsen syntymää, mutta pakkohan se oli kun onnentoivotuksia alkoi sinne tulvia. Omia kuvia kyllä löytyy muutama fb:sta ja koiran myös. :grin:

Olen varmaan vähän turhankin yksityinen ihminen, mutta minusta julkiset onnittelut Facebookissa ylittävät tietyn rajan. Jos ko. henkilö itse ei ole lapsen syntymää kaikelle kansalle raportoinut, tuntuu hurjalta, että Facebook-kaverit julkaisevat onnitteluitaan kaikkien nähden. Varmaan pitää poistaa asetuksista se mahdollisuus, että muut voivat julkaista jotain seinälläni, niin ei tarvitse stressaantua tuosta mahdollisuudesta. ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten suhtaudutte kuviin, jotka on otettu julkisella paikalla, esim. leikkipuistossa, ja kuvissa näkyy omien lisäksi muitakin lapsia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en niitä julkaisisi suttamatta toisten lapsia tunnistamattomiksi. Sitä en tiedä, mitä yksityisyydensuojalaki sanoo.

 

Alkuperäiseen kysymykseen totean, että omien lasten kuvia olen laittanut facebookkiin, tosin näkyvät siellä vain kavereille/rajatulle joukolle. Lahjakas hakkeri tosin saa kuvat itselleen halutessaa, mutta suhteellisen neutraaleja kuvia pidän siellä. Tarkoitus kyllä on, että isomman lapsen alkaessa pyöriä siellä ja muualla netissä, otan kuvat pääasiassa pois. Saa sitten lapsi itse päättää minkä verran haluaa pärstäänsä siellä näyttää. Toivottavasti järki pelaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lain mukaan julkisella paikalla kuka tahansa saa vapaasti kuvata (myös ihmisiä), ja kuvia saa julkaista, jos siitä ei aiheudu kuvassa esiintyville vahinkoa. Vahingolla tarkoitetaan todellista vahinkoa, esim. jos kuva on loukkaava tai harhaanjohtava. Omien lasten kanssa esim. huvipuistossa käydessäni niin oma naamani kuin lastenikin naamat ovat epäilemättä päätyneet lukuisien vieraiden perheiden perhealbumeihin, jotka usein nykyaikana päätyvät myös facebookiin, instagramiin yms. Enpä usko monenkaan sutanneen naamojamme siinä pelossa, että sattuisin jotain kautta itsekin näkemään niitä kuvia ja niistä loukkaantumaan.

 

Jos kuvaan on päätynyt ystävien tai tuttujen lapsia, on tietysti helpointa kysyä kyseisten lasten vanhemmilta lupa julkaista kuva (mitenkään laitonta julkaiseminen ei ilman lupaakaan ole, mutta kohteliasta varmistaa, ettei pahoita kenenkään mieltä). Itse kyllä hätkähtäisin, enkä mitenkään positiivisesti, jos huomaisin ystäväni sutanneen minun lasteni naamat jostain lasten yhteiskuvasta. Se tuntuisi jotenkin loukkaavalta ja vähän uhkaavalta ja vihamieliseltäkin, vaikka tarkoitus saattaisi tietysti olla vain lasteni yksityisyyden suojeleminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhden ainoan kuvan olen lapsesta laittanut faceen rajatulle ystäväjoukolle ja siinäkin ilmoitin, että tämä on sitten se ensimmäinen ja viimeinen kerta. Omiakaan kuvia en sinne halua ja yleensä pyydän omanikin poistamaan, jos sellaisia ovat kaverit sinne laittaneet. Nykyään ei tarvitse edes sanoa, kun tietävät suoraan olla laittamatta. En tykkäisi myöskään yhtään, jos lapsen kuvia sinne ilmaantuisi. Eli itse suhtaudun näihin tosi nuivasti ja varmaan joidenkin mielestä ylireagoin. Muutenkaan mihinkään julkisesti en tule lapsen kuvia laittamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon laittanut joitain kuvia facebookiin. Kuvat näkyvät vain kavereille, niinkun muutkin asiat profiilissani. En oikein osaa pelätä, että ne sieltä joutuisivat vääriin käsiin, enkä pidä pahana sitä että facebookissa jaetaan elämää kuvienkin muodossa. Sitä vartenhan se on. Vaikka en kyllä toisaalta mikään aktiivinen päivittelijä itse ole :)

 

Meillä on myös suljettu blogi kaukana asuville sukulaisille ja ystäville. Kumpiakin kun on ulkomailla, eikä nähdä kuin korkeintaan kerran vuodessa. Facebookiin laitan kuvia harvoin ja varmaan harvemmin, mitä isommaksi lapsi kasvaa. Blogia päivitetään useammin ja siellä on paljon kuvia lapsesta, meistä ja ylipäänsä meidän elämästä. Blogia kuitenkin pääsee lukemaan vain ihan lähimmät sukulaiset ja ystävät, enkä usko että muita kauhesti meidän kuvat ym. kiinnostaakaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo laittanu kuvia tenavista nettiin enää muutamaan vuoteen. Kaikki vanhat otin pois. Muutama kaveri facessa on laittanu meiän poikia nettiin, mut oon käskeny ottaa pois, kun oon huomannu. Yks ainaki veti herneen nenään, mut oma on ongelmasa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan jo sovittu että mahdollisen tulevan lapsen kuvia ei laiteta nettiin. Miehelle tämä tuntuu olevan tärkeä asia joten en lähde väittelemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Lähinnä koska kuulin entiseltä pomolta jutun jossa sen tuttavaperhe oli matkustanut Thaimaaseen, astunut lentokoneesta ja nähnyt oman perhekuvansa valtavassa hammastahnamainoksessa heti kentältä päästyään. Mitään lupia tietysti kukaan kysellyt missään vaiheessa. Voin vaan kuvitella kuinka paljon muita kuvia päätyy kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin tuolta."

 

Tämä on urbaanilegenda, ei siis totta :)

 

Itseäni ällöttää eräs fb-ystäväni joka jakaa vuoden ikäisen tyttönsä alastonkuvia nettiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now