Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Ainoastaan facebookiin, jossa oma tilini on varsin rajattu ja omista kavereistanikin olen karsinut kuvien näkemisoikeuden hyvin monelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lukenut (vielä) kaikkia vastauksia, mutta halusin kirjoittaa (taas) siitä, että kaikki mitä nettiin laittaa, jää sinne ja voi päätyä vääriin käsiin. Ei siis auta mitkään rajaukset tai muut, että "vain kaverit näkee", koska niitä kuvia on helppo linkata eteenpäin, jos joku niin haluaa.

 

Mä julkaisen jonkin verran kuvia pojista, mutta oon vähentänyt määrää, kun pojille on tullut ikää lisää. Mitään uimahousukuvia tms. en julkaise. Kuvia on nykyisin lähinnä fb:ssa, koska sitä kautta kaverit ja sukulaiset näkevät poikia, kun eivät livenä niin usein näe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä en oikein tahdo ymmärtää, että miksi julkistaa suurin mitoin oman lapsen kuvia tuntemattomille ihmisille. Jotenkin, hmmm, julkisuushakuiselta tuntuu tuollainen. Haluttais olla julkkiksia itsekin?

 

Näin sen on oltava :grin:

 

Ikävä totuus: Tavallisten ihmisten tavallisesta arjesta kertova blogi ei kauheita lukijajoukkoja kerää, että se siitä julkkikseksi pääsystä. :girl_mad: Siihen tavoitteeseen pääsemiseksi on olemassa paljon tehokkaampiakin keinoja, jotka saa toteutettua huomattavasti pienemmällä vaivannäöllä.

 

Minun blogini ideana ei ole esitellä lasten kuvia, vaan kertoa meidän arjesta. Pääasiassa tutuille mutta mielellään myös sellaisille tuntemattomille jotka ovat samanlaisessa elämäntilanteessa, itse kun tykkään lukea sellaisten ihmisten blogeja. Ketään muuta se tuskin kiinnostaa. Kuvia laitan piristykseksi, koska tykkään ottaa kuvia ja koska itse en jaksa lukea blogeja joissa ei ole ollenkaan kuvia tai sitten pelkästään jotain persoonattomia kuvia kukista tai tuolinjaloista (jos olisin kiinnostunut kukista tai tuolinjaloista, lukisin varmasti sellaisia blogeja ja ottaisin itsekin vastaavia kuvia).

 

Ihan pelkkiä kuvia ja pikkuisen suurempina määrinä näytän sitten vain läheisille (joita ei tule kasvokkain tavattua), ne ovat suljetussa nettigalleriassa. Ihan siksi, että sellaisia määriä paperikuvia ei kukaan voi ulkomaille lähettää saati s-postilla jurnuttaa, ja minun sukulaiseni nyt vain eivät livenä meidän lapsia juuri näe. Tokihan sinne galleriaan voi joku hakkeroitua jos kokee sen vaivan arvoiseksi, ei sielläkään mitään laittomuuksia tai edes alastonkuvia ole, vain melkoiset määrät sellaisia otoksia jotka eivät varmasti ketään tuntematonta kiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä se mikä itseä eniten ihmetyttää on ihmiset jotka laittavat lastensa kuvia mutta eivät omiaan. En tiedä jos ajatus on että lasten kuvat ovat kiinnostavampia kuin aikuisten, mutta tulee vaikutelma että ollaan omasta yksityisyydestä tarkempia kuin lasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä laitan tosi vähän omia kuvia, fb:ssäkin on vaan pari, ja moninkertaisesti lapsen kuvia, vaikka en niitäkään mitenkään kauheasti. Syitä on kaksi.

 

1) Lapsi kasvaa koko ajan ja eron huomaa kuvistakin jo kuukauden välein otettuna (varsinkin ekan vuoden aikana) kun taas mun naama pysyy melko samana jopa vuodesta toiseen. Lapsesta on siis musta huomattavasti mielenkiintoisempaa nähdä usein kuvia, näin ainakin itse ajattelen muiden kuvia katsellessa.

 

2) Lapsi on söpö, mä en. :D Samasta syystä laitan lapsen kuvia kotona kehyksiin vaikka musta itsestäni ei ole esillä kuin joku 20+ vuotta vanha otos.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Lapsi on söpö, mä en. :D

 

Jotakuinkin samat ajatukset täälläkin :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika samalla tavalla ajattelen. Kyllä ne mun Suomessa asuvat ystävät tietävät miltä mä näytän, vaikkei usein nähdä (hiustyylikin pysynyt kolmatta vuotta samana), mutta ne ei tiedä miltä lapsi missäkin iässä näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan tarkoita sellaista että laitetaan 5 kuvaa lapsista ja yhdessä näkyy myös itse, vaan että syystä tai toisesta ei haluta laittaa omaa kuvaa esille, mutta lasten puolesta tehdään toisenlainen päätös. Jonkun verran olen törmännyt tähän foorumeilla ja blogeissa, yhtään sellaista fb-kaveria mulla ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ihmetyttää ja vähän ärsyttääkin (vaikka turha siitä on itselleen hernettä nenään ottaa!) se, että moni kaveri on laittanut omaksi fb-profiilikuvakseen lapsensa kuvan. Se alkaa muistuttaa jo identiteettivarkautta, vaikka kyseessä onkin vauva/taapero. Kyllä nyt vähintäänkin profiilikuvana sais olla ihan reilusti se oma pärstä, tai jos syystä tai toisesta ei halua ollenkaan omaa kuvaa siihen, niin ei sit kuvaa ollenkaan tai joku maisema tms. Ja jos välttämättä haluaa esitellä jälkikasvuaan proilikuvassakin, niin olkoon sit vaikka joku perhepotretti, mutta oma naama mukana!

 

Itse en oikein ymmärrä pelätä tai huolestua, vaikka netissä kuvia itsestä ja lapsista onkin. Oma kuva nyt on jo työnantajankin puolesta pantu firman nettisivuille komeilemaan, niin miksei sitten omille sivuille myös. Fb:ssä on kaikenlaisia kuvia lähinnä lomamatkoista, juhlista yms, joten aika oudolta tuntuis, jos niistä sensuroisi pois lasten kuvat.Ehkä sitten kun lapset ovat vähän isompia, saavat itse olla päättämässä kuvien käytöstä, mutta mitä pahaa voi olla siinä, että äidin fb-albumissa on vauvan kuva? Ihan oikeasti? Musta ainakin on ihana nähdä vähän kauempanakin asuvien kavereiden lapsista kuvia, ovathan ne tärkeä osa kyseisten kavereiden elämää, ja samalla pysyy paremmin itsekin mukana kehityksessä (osaa ostaa sitten niille tyyliin sopivaa vaatetta yms. lahjaa).

 

Itse asiassa vasta tämän keskustelun myötä havahduin siihen, että kaikki ei halua kuvia itsestään/lapsistaan nettiin. Eihän siinä mitään, mutta eipä ole tullut aiemmin mieleenkään, kun kaikki omat kaverit on aika innokkaita kuvien laittajia ja tagaajia. Ei ole tullut mieleen närkästyä, vaikka kuvia meikäläisestäkin on sinne laitettu (ihan kysymättä) ja tagattu. So what. Monet itse asiassa pyytävät laittamaan yhteisiä kuvia ja tagaamaan. Kivahan niitä muistoja on jakaa, näin siis ainakin mun mielestä. Vaikka julkisuus teoriassa voi olla rajatonta, käytännössä ne kuvat ei kovin laajaa joukkoa kiinnosta, enkä nyt ihan heti keksi, miten kukaan voisi mua tai perhettäni niillä vahingoittaakaan, todellisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan tarkoita sellaista että laitetaan 5 kuvaa lapsista ja yhdessä näkyy myös itse, vaan että syystä tai toisesta ei haluta laittaa omaa kuvaa esille, mutta lasten puolesta tehdään toisenlainen päätös. Jonkun verran olen törmännyt tähän foorumeilla ja blogeissa, yhtään sellaista fb-kaveria mulla ei ole.

 

Musta tässä voi hyvin olla takana tuo sama ajatus. Itse taisin ensimmäisen fb-kuvan itsestäni (tai ainakin naamastani) laittaa, kun tyttö oli syntynyt ja aloin hänestä laittaa kuvia. Onnistuin sitten löytämään yhden kuvan, jossa hyväksyin oman ulkonäköni niin laitoin sitten senkin. Takana kyllä juuri tuo sun ajatuksesi, että on hassua, jos ei ole yhtään kuvaa itsestään vaikka on lapsesta. Ymmärrän siis hyvin sekä kummastuksesi että mahdollisen syyn tuohon toimintaan. :girl_sigh: Osalla voi toki olla hassu ajatus omasta yksityisyydestä, mutta ei kaikilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä mulla tavallaan on takana ajatus myös yksityisyydestä siinä että en laita päikkyyn /blogiin omia kuviani. (Hyvin harvoin tosin lapsenkaan kuvia). Mun esim. opiskeluaikaiset kaverit ja entiset työkaverit varmasti kyllä tunnistavat mut juttujen perusteella jos sattuvat sinne joskus jostain eksymään, mutta esim. joku entinen kouluaikainen tuttu tai randomtuttu yliopistolta ei, eikä tosiaan tarvitsekaan. Kuvan näyttämällä kyllä. Jos laitan pojan kuvan, eivät nämä satunnaistyypit osaa yhdistää poikaa minuun eli se keitä olemme pysyy salassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös se näkökulma, että lapsista tulee otettua noin 100 kertaa enemmän kuvia kuin itsestä, en hirveästi viihdy kameran edessä. Itsestä ei siis juurikaan edes ole kuvia mihinkään laitettavaksi. Ja onhan nuo lapset tosiaan paljon söpömpiä kuin minä. Silti FB:sta kyllä löytyy kuvia minustakin (jopa enemmän kuin lapsista, koska profiilikuvaa vaihdan useammin ja lasten kuvia postaan sinne harvemmin). Lisäksi kyllä myös se, että minä olen kuvasta tunnistettavampi kuin lapset sellaisille ihmisille, joiden ei mun puolesta välttämättä minua tarvitse netissä tunnistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä se mikä itseä eniten ihmetyttää on ihmiset jotka laittavat lastensa kuvia mutta eivät omiaan. En tiedä jos ajatus on että lasten kuvat ovat kiinnostavampia kuin aikuisten, mutta tulee vaikutelma että ollaan omasta yksityisyydestä tarkempia kuin lasten.

 

Tänne foorumille en omaa kuvaani laittaisi, koska haluan sentään olla vähän vähemmän helposti tunnistettavissa. Ihan vaan jo sen takia ettei seuraavaksi esim. työpaikan juorukellojen kautta leviä kaikki kirjoittamani ja niille sitten naureskellaan selän takana. En siis kirjoita mitään mitä en päin naamaakin voisi sanoa, mutta harmittaisi esim. tyypillinen lapsiperheellisten haukkuminen (työpaikallani suurin osa on lapsettomia) että reposteltaisiin mun jutuilla "hahaha, katsokaa nyt miten tuokin on kadonnut ihan mammalandiaan". Lapsen kasvot muuttuvat niin nopeasti, että häntä on vaikeampi tunnistaa ja monen mielestä "kaikki vauvat ovat samannäköisiä" niin tunnistaminen vaikeutuu siitäkin.

 

Facebookiin sitten taas en nykyään enää laittele omia kuvia ellei ole joku "hyvä" syy eli esim. lomamatkakuvia voin laittaa. Lapsen kuvia on oikeastaan aina hyvä syy laittaa, koska niillä voi esitellä esim. uusia taitoja tai nopeaa kasvua läheisille. Itsekin olen siis rajannut, että kenelle lapsen kuvat näkyy. Omia kuvia jos lätkisin samaa tahtia faboon kuin lapsesta, niin johan siinä alkais tulla itserakkaan maine, että eikö tuokaan mitään muuta tee kuin ihailee itseään kameran ja peilin kautta. Mua ainakin itseä häiritsee suuresti yksi facebook-kaveri (nuori aikuinen), joka laittaa vähintään kerran viikkoon itsestään kuvia, missä poseeraa herutustyyliin ja niitä sit ilmeisesti pitäis kehua että oi että oot nätti :huh: Kavereiden lasten kuvia sen sijaan on kiva katsella, koska niissä on joku muukin järki kuin että katso ku föönäsin tukan nätisti ja eiks mul on tänäänki tosi ihanat törröhuulet :lol:

 

 

edit. ja siis meillä asuu lähes kaikki sukulaiset satojen kilometrien päässä, joten netin kautta kuvien jako on järkevintä. Ei nähdä kasvokkain kuin muutaman hassun kerran vuodessa.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt mietin jo sitäkin että miettivätkö ne, jotka laittaa vaikka 200 kuvaa lapsestaan viikossa, ettei kaikki suinkaan ajattele että se teidän mukula on söpö? Kun eiköhän kaikki aikuiset kuitenkin tavallaan tiedä että toki ne omat lapset on söpöjä mutta muiden lapsista ei jaksa katsella 50 uutuuskuvaa per päivä ;) Eli se lapsen yksityisyydensuojan rikkominen menee tavallaan ihan hukkaan jo.

 

Minusta on outoa se jos laittaa oman FB-profiilinsa profiilikuvaksi jonkun lapsen kuvan. Tulee jotenkin outo olo kun näkee siinä vauvan naaman ja teksti on tyyliin "Venähti palaveri pitkäksi, kylläpä keppana maistuisi". Siis sen identiteettivarkaus-aspektin lisäksi.

 

Mielenkiintoisia juttuja kuitenkin, kiva lukea perusteluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä sitten kun lapset ovat vähän isompia, saavat itse olla päättämässä kuvien käytöstä, mutta mitä pahaa voi olla siinä, että äidin fb-albumissa on vauvan kuva? Ihan oikeasti? Musta ainakin on ihana nähdä vähän kauempanakin asuvien kavereiden lapsista kuvia, ovathan ne tärkeä osa kyseisten kavereiden elämää, ja samalla pysyy paremmin itsekin mukana kehityksessä (osaa ostaa sitten niille tyyliin sopivaa vaatetta yms. lahjaa).

Mäkään en oikein ymmärrä, että pienellä lapsella tulisi olla oikeus päättää kuvistaan. Mun mielestä vanhemmat saavat päättää lastensa kuvista ihan samalla tavalla, kuin muistakin lasta koskevista asioista. Tietysti hyvän maun rajoissa ettei laita esille esim. jotain kuvaa, jossa lapsi on alastomana. Musta on otettu vauvana sellainen kuva, jossa makaan alastomana peiton päällä nurmikolla. Joskus teini-ikäisenä hävetti tosi paljon nähdä se kuva meidän perheen ja isovanhempien valokuva-albumissa.

 

Mulle fb on väline, jolla kaukana asuvat kaverit ja ulkomaan sukulaiset pystyvät seuraamaan lasten kehitystä. Kuvat eivät kuitenkaan näy ihan kaikille fb-kavereille.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt mietin jo sitäkin että miettivätkö ne, jotka laittaa vaikka 200 kuvaa lapsestaan viikossa, ettei kaikki suinkaan ajattele että se teidän mukula on söpö? Kun eiköhän kaikki aikuiset kuitenkin tavallaan tiedä että toki ne omat lapset on söpöjä mutta muiden lapsista ei jaksa katsella 50 uutuuskuvaa per päivä ;)

 

Mä en oo ikinä ymmärtänyt niitä valituksia, että ei saisi laittaa fb:hen paljon kuvia lapsestaan (tai itsestään tai ihan mistä vaan) tai ei vaikka saisi hehkuttaa elämäänsä tai jotain. Vaikka laittaisi sen 200 kuvaa viikossa, ei niistä fb:ssä lävähtäisi näkyville etusivulle kuin enintään ehkä kymmenen-parinkymmenen luokkaa. Loput pitää sitten ihan itse katsojan käydä esille näpäyttämässä. Miksi tehdä se, jos ei kiinnosta? Mä en siis itse lisää paljoakaan kuvia, mutta ne jotka lisään on lähinnä tarkoitettu kiinnostuneiden mummojen ja tätien silmille, ja kyllä, niitä oikeasti kiinnostaa. Loput voivat jättää katsomatta. Jos taas jo ne muutama etusivun vilautus häiritsee voi klikata sitä "unsubscribe from (photos by) x" nappia tai jopa poistaa kavereistaan. Ei se ole sen vaikeampaa. Blogiin sitten taas voi vaan jättää menemättä. Meidän lapsiblogi ainakin on nimenomaan lapsiblogi. Siellä on kuvia lapsesta ja piste. Jos ei kiinnosta, anna olla.

 

En siis yksinkertaisesti ymmärrä miksi mun pitäisi vaikka fb:n tai blogin tapauksessa ajatella kovin kovaa muiden mielipiteitä. Siinä vaiheessa, kun huomaan, että kukaan ei käy blogissa, lakkaan ehkä kuvia laittamasta, mutta niin kauan kuin mummo soittelee ja pyytää lisääkin kuvia, ei mua vaan kiinnosta häiritseekö kuvien määrä jotain toista. Fb:ssäkin kuvakansio on selvästi nimettynä lapsialbumiksi, kai siitä osaa päätellä, että lapsen kuvia siellä on. :girl_sigh:

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mielenkiintoista keskustelua kun on erilaisia näkökulmia.

 

Mulla on ollut tuo sama juttu tähän asti että kun asun ulkomailla niin on kiva laittaa kuvia lähipiirille. Olen ratkaissut sen niin että silloin tällöin laitan tietylle porukalle mailin jossa ehkä 10 kuvaa ja pienet stoorit niihin. Tulee samalla kerrottua hauskoja juttuja lapsen viimeisimmistä puuhista. Tää on tuntunut sopivalta tavalta itselle. Nyt kun muutettiin Suomeen ja ulkomailla asuu vain ystäviä, ei lapsen isovanhempia tai muita jotka on superkiinnostuneita hänestä, niin ajattelen ettei heitä nyt niin paljon minun lapseni kiinnosta että lähettäisin kuvia. Oletus johtuu siitä etten itse ole ihan kauhean kiinnostunut ystävieni lapsista, enemmän niistä ystävistä (ja heidän kuvistaan).

 

Sehän tuossa just on että nyt lapsen syntymän jälkeen kuvien laitto fb:iin on jäänyt oikeastaan kokonaan, vaikka ihan kiva olis joskus laittaa jotain reissukuvia tms. meidän elämästä, niin kuin ennen laitoin (sellaisia kuvia tykkään itse katsoa muiltakin, en poseerauksia, maisemakuvia, eläinkuvia). Mutta hölmöltä tuntuisi laittaa vaan sellaisia missä lapsi ei ole tai ei näy kunnolla. Jää sitten kokonaan laittamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en oikein ymmärrä, että pienellä lapsella tulisi olla oikeus päättää kuvistaan. Mun mielestä vanhemmat saavat päättää lastensa kuvista ihan samalla tavalla, kuin muistakin lasta koskevista asioista. Tietysti hyvän maun rajoissa ettei laita esille esim. jotain kuvaa, jossa lapsi on alastomana. Musta on otettu vauvana sellainen kuva, jossa makaan alastomana peiton päällä nurmikolla. Joskus teini-ikäisenä hävetti tosi paljon nähdä se kuva meidän perheen ja isovanhempien valokuva-albumissa.

 

Mielenkiintoinen ajatus. Miten sä yleensä koet, onko vanhemmilla siis vain oikeuksia lapsen yli, ei esim velvollisuuksia lasta kohtaan? Onhan totta että vanhempi päättää lapsen puolesta, mutta silloin on kyse juuri siitä että koska lapsi ei ymmärrä omaa parastaan niin vanhempi, jolla on suurempi tietomäärä, käyttää sitä tietoaan juuri _lapsen parhaaksi_.

 

Minusta hyvä lähtökohta on, että kaikki, mikä ei ole täysin välttämätöntä lapselle, voi jättää sikseen kunnes lapsi täysin ymmärtää asian jonka kanssa ollaan tekemisissä ja voi sitten itse tehdä valistuneen päätöksen. Tässä on siis ero esim blogijulkkikseksi joutumisessa ja rokotuksissa. On melko varmasti lapsen etu että lapsi rokotetaan vaikka hän ei voi siihen sanoa juuta eikä jaata, mutta on kyseenalaisempaa, onko lapsen etu se että hänestä on miljoona kuvaa julkisella palvelimella. Jälkimmäinen kun ei varsinaisesti hyödytä häntä lainkaan.

 

Tartuin tähän kun käytit tuota sanaa "oikeus" sellaisessa merkityksessä, että "jee, olen vanhempi, ja mulla on siis oikeus halutessani jyrätä kaikki pienen lapseni tarpeet jos vaan haluan ja jos se on musta kivaa koska lapsi on ihqu ja söpö ja täytyyhän kaikkien biitsituttujenkin nähdä miten SÖPÖ lapsi mulla onkaan" etkä sellaisessa että "minulla vanhempana on oikeus puolustaa ja suojella lastani tarpeettomilta uhilta koska hän on vielä pieni eikä ymmärrä maailmasta ihan kaikkea, ja hänellä on oikeutensa vaikka hän onkin pieni ja ihana".

Edited by laura!
siistitty ylläpidon toimesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa mieltä. Musta tuossa Eva Luna ei edes oikein sanonut, että vanhemmalla on oikeus päättää kaikesta, vaan nimenomaan niin, että ei sillä lapsella itsellään tarvitse olla oikeutta vaan vanhemmalla on velvollisuus tehdä ne päätökset lapsen puolesta. Toisaalta tuota oikeus-sanaa voisi käyttää tässäkin yhteydessä niin, että isomman lapsen kohdalla vanhemmalla on oikeus jyrätä lapsen oma päätös, jos lapsi vaikka haluaisi itse laittaa alastonkuviaan nettiin. Vähän liikaa rivien välistä lukemista taisi tapahtua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä se mikä itseä eniten ihmetyttää on ihmiset jotka laittavat lastensa kuvia mutta eivät omiaan. En tiedä jos ajatus on että lasten kuvat ovat kiinnostavampia kuin aikuisten, mutta tulee vaikutelma että ollaan omasta yksityisyydestä tarkempia kuin lasten.

 

Mä en laita omia kuviani, kun en harrasta itseni valokuvaamista. Se on käytännän asioiden vuoksi vähän hankalaa, eikä oikein mielekästä koska en nyt niinkään välitä ihailla itseäni erikseen valokuvista. Muuten musta on kyllä kuvia netissä, en vain ole itse niitä ottanut enkä laittanut. Tai jos joku ottaa onnistuneen kuvan jossain tilanteessa missä pääasiassa on jokin muu asia kuin minun naamani, voin kyllä sellaisenkin kuvan laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tartuin tähän kun käytit tuota sanaa "oikeus" sellaisessa merkityksessä, että "jee, olen vanhempi, ja mulla on siis oikeus halutessani jyrätä kaikki pienen lapseni tarpeet jos vaan haluan ja jos se on musta kivaa koska lapsi on ihqu ja söpö ja täytyyhän kaikkien biitsituttujenkin nähdä miten SÖPÖ lapsi mulla onkaan"

 

Jaa-a, mäkään en saanut Eva Lunan kommentista todellakaan tällaista kuvaa tuon oikeus sanan käytöstä... Varsinkin kun parin lauseen päästä hän kirjoittaa hyvän maun rajoista jne.

 

Itse ketjun kysymykseen, mä en ole itse ollenkaan fb:ssa joten näin ollen en sinne mitään kuviakaan ole koskaan laittanut. Mies on, mutta hänkään ei ole laittanut mitään kuvia sinne, koska hänellä on salasanasuojattu kuvagalleria muualla netissä. Sen osoitteen + salasana ollaan annettu joillekin sukulaisille & ystäville, ja sieltä löytyy kuvakansiot lapsestamme, lomamatkoista, muuta arkea jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä en ainakaan ajattele, että mun lapset olisivat söpöjä muiden kuin mun mielestä. Vaan että laitan enemmin tiettyihin paikkoihin (eli en mihin tahansa) kuvia lapsista kuin itsestäni, koska lapset ovat mielestäni söpömpiä kuin minä ja heidän kuvansa niitä katsoville mielenkiintoisempia kuin omani olisivat.

 

Mä en kyllä ole saanut sellaista käsitystä, että kukaan tässä ketjussa kirjoittanut olisi halunnut laittaa lapsestaan kuvia esille siksi, että haluaisi korostaa oman lapsensa söpöyttä tai erinomaisuutta muihin verrattuna tai muutenkaan ja lapsensa oikeuksista viisveisaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä tahansa postaukset, mitkä ovat omaan silmään enemmän häiritseviä/kyllästyttäviä kuin ilahduttavia/kiinnostavia (olivat ne sitten tuttavien perhekuvapotretteja tai Ruotsinlaiva-känniääliöjuttuja), pystyy tosiaan piilottamaan omalta Facebook-newsfeediltä. Mä kuulun itse niihin, jotka todella mielellään katselevat lähimpien kavereittensa ja joittenkin vanhojen koulutovereittenkin kuva-albumeita, sitä mukaa kuin nyt kerkeän. Pidän kuvista, valokuvista ja valokuvaamisesta muutenkin hyvin paljon. Lasten elämää hauskempaa ja suloisempaa kuvasarjan aihetta tuskin onkaan. :)

 

Mielipiteitä ja näkemyksiä sen suhteen, mikä lopulta on omalle lapselle ja koko perheelle parasta/mielekkäintä, on taatusti yhtä monia kuin on mielipiteen muodostavia ihmisiäkin. Meistä kukaan ei liene kaikkitietävä, eikä kykene ennustamaan, mikä ratkaisu on kenellekin parhaaksi. Julkisilla uimarannoilla liikkuminen tai lapsikuvien esilläolo blogissa ei vaarantane kenenkään terveyttä tai turvallisuutta radikaalisti. En itse ainakaan jaksaisi elää elämääni peläten jokaikistä mahdollista nurkan takana väijyvää uhkaa. Lasta pitää suojella niin monelta: nälältä, kylmältä, paleltumiselta, yksinäisyydeltä, liikenne- ja muilta onnettomuuksilta, myrkyiltä, kiusaajilta, taudeilta, (joissain tapauksissa myös vakavilta rokotusvaurioilta - meillä koettu tämmöinenkin), jotkut vanhemmat kokevat aiheelliseksi suojata lapsiaan myös esim. mainoksilta ja TV-uutisilta. Jokainen vanhempi joutuu huomaamattaankin käyttämään harkintaa ja päätäntävaltaa lapsensa puolesta päivittäin, sitä enemmän, mitä pienemmästä lapsesta kysymys. Esimerkiksi omalla päihteidenkäytöllään vanhempi saattaisi onnistua vahingoittamaan lapsensa turvallisuutta, tai ainakin turvallisuudentunnetta, aivan siinä lähipiirissä. Sellaiseen verrattuna on pientä jonkun digikuvan esilläolo netissä. Kuvan, joka kuitenkaan ei ole yhtä kuin se lapsi, ja jonka kautta kukaan ei pysty kyseistä lasta koskettamaan. Musta esimerkiks on otettu elämäni aikana ihan hirvittävä kasa kuvia eri sukulaisteni perhealbumeihin ihan näitten aikuisten iloksi, ja vaikken kyseisestä ajatuksesta jossain elämäni vaiheessa ollenkaan nauttinutkaan, niin en mä koe että niiden kuvien olemassaolo tai se että joku niitä katselee, mua mitenkään pystyisi vahingoittamaan, enkä kanna katkeruutta vanhemmilleni siitä että ovat mua paljon kuvanneet (ja antaneet muittenkin sukulaisten kuvata). Jos joku tuttu tai sukulainen ripustaisi kotinsa seinälle jonkin sellaisen kuvan minusta jota en itse välittäisi pitää esillä, niin mä pyytäisin ystävällisesti poistamaan sen.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now