Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Laitan vain Facebookiin niin että näkyy vain kavereille. Se on niin helppo tapa jakaa parhaat kuvat esim. isovanhempien kanssa. Pidän myös aika tiukkaa linjaa kaverilistan kanssa, puolituttuja en hyväksy kaveriksi. Toisinaan muutkin lisäävät lapsesta kuvia Facebookiin, se vähän mietityttää, kun en tunne heidän kavereitaan. Toistaiseksi en kuitenkaan ole tätä kieltänyt, kun sitä ei niin usein tapahdu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin on facebookissa kuvia lapsesta, mutta olen miettinyt, josko nekin poistaisin. Fb kuitenkin omistaa kuvien oikeuden. Blogiin tai muuhun avoimeen nettisivuun en ikinä laittaisi lapsestani (enkä kyllä itsestänikään) kuvia. Niitä kun ei koskaan saa pois, vaikka blogin poistaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pojan kuvia fb:ssä mutta niin ettei niitä pääse kaikki kattoon. Mutta meillä se on kommikatio väline siskooni joka asuu toisella puolella maapalloa.

Edited by Eevaliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakaan ei ole lapsia vielä, mutta aika tarkkaa linjaa varmasti tulen sitten joskus pitämään, että mitä kuvia lapsista laitan Facebookiin. Vain kavereideni luettavissa olevaan blogiini voisi sitten ehkä enemmän lisäillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aio vauvan synnyttyä laittaa kuvia nettiin. tai jos laitan niin muokkaan ne niin että niitä ei pysty muut käyttämään.

Facebookkiin en ainakaan aio laittaa, tai jos laitan niin ehkä just jostain sormista tai varpaista. Ja kun toi mies ei halua vauvan naamakuvaa sinne. Haluan kuitenkin kunnioittaa hänen mielipidettä.

Itseä ainakin ärsyttää sellaset fb kaverit jotka päivittelee jatkuvasti niistä lapsistaan kuvia ja muutkin päivitykset liittyy niihin lapsiin. Itse en henk. kohtaisesti sitä ymmärrä. Kaikkia kavereita ei välttämättä kiinnosta mitä se oma kullunmuru on oppinut tai miltä se nykyään näyttää. En tarkoita tätä pahalla ja toivottavasti kukaan ei loukkaannu! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhä vähemmän. Facebookissa on pari kuvaa, mutta olen koko ajan varovaisempi nettiin ladattavien kuvien kanssa, vaikka aina on ollut aika korkea kynnys siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aio vauvan synnyttyä laittaa kuvia nettiin. tai jos laitan niin muokkaan ne niin että niitä ei pysty muut käyttämään.

 

Mitä tarkoitat tolla, että "niitä ei pysty muut käyttämään"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aio vauvan synnyttyä laittaa kuvia nettiin. tai jos laitan niin muokkaan ne niin että niitä ei pysty muut käyttämään.

 

Mitä tarkoitat tolla, että "niitä ei pysty muut käyttämään"?

 

Veikkaisin että aikoo laittaa niihin jonkin tekstin josta käy ilmi kenen kuva on. Monesti näitä tekstejä on kuvista mahdoton poistaa ilman että kävisi ilmi että siinä on jokin teksti ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, onko omissa fb-kavereissa sellaisia, joita ärsyttää vauvastani sinne laittamani kuvat (kukaan ei ainakaan ole negatiivisesti kommentoinut, ja toisaalta KAIKKI lapsia saaneet kaverini ovat itsekin laittaneet vähintään muutaman kuvan naperoistaan faceen), mutta sen tiedän, että fb:ssä on sekä omia että miehen sukulaisia, joita nähdään tosi harvoin livenä (asuvat kaukana), ja he ovat nimenomaan toivoneet kuvia lapsesta facebookiin.Toki kuvien näkyvyyden voisi rajata koskemaan vain niitä, jotka nimenomaisesti ovat ilmoittaneet haluavansa nähdä vauvakuvia, mutta toistaiseksi en ole katsonut tarpeelliseksi rajausta, vaan kuvat näkyvät kaikille fb-kavereilleni. Eihän niitä ole pakko mennä tarkemmin tiirailemaan, jos vauvakuvista menee herne nenään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on tytöstä kuvia facebookissa ja kaikille kavereille näkyyvät nuo kuvat. Kaverilistalle otankin siis sellasia ihmisiä joiden suvaitsen kuvat nähdä. Mihinkään muualle nettiin en ole kuvia laittanut enkä varmaan laitakaan. Sähköpostitse olen sukulaisille lähetellyt jotain kuvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en aio vauvan synnyttyä laittaa kuvia nettiin. tai jos laitan niin muokkaan ne niin että niitä ei pysty muut käyttämään.

 

Mitä tarkoitat tolla, että "niitä ei pysty muut käyttämään"?

 

Veikkaisin että aikoo laittaa niihin jonkin tekstin josta käy ilmi kenen kuva on. Monesti näitä tekstejä on kuvista mahdoton poistaa ilman että kävisi ilmi että siinä on jokin teksti ollut.

 

Juuri näin eli kun tai jos jonkun kuvan laitan missä naama ei näy niin muokkaan kuvan niin että siinä on teksti kenen kuva on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Facebookiin olen laittanut, mutta myöhemmin poistanut suurimman osan. En luota palvelun kykyyn estää niiden leviäminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en oikein tajua, miksei lapsi saisi näkyä facebookin kuvissa siinä missä vanhempansakin. Muutenkin netti, lehdet, tv yms. ovat täynnä lasten kuvia. Lapsia käytetään mainoksissakin jatkuvasti, lapsia on tv-ohjelmissa jne. En vaan kerta kaikkiaan kykenee vakavasti uskomaan, että lapselleni koituisi yhtikäs mitään vahingon vaaraakaan siitä, että hän näkyy joissain facebook-kuvissani. Kaikenlaisia uhkakuvia voi toki maalailla, mutta kuinka todellisina niitä voi pitää, missä mennään normaalijärkisestä huolesta vainoharhaisen pelottelun puolelle?

 

Tosin lapsen itsemääräämisoikeuteen liittyen en ilman lapsen suostumusta laittaisi enää isomman lapsen kuvia nettiin.

 

Juuri näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä vaan facebookiin, niin kuin muitakin kuvia. Asetukset on niin että mun kaverit näkevät kuvat, lisäksi jos taggaan miehen mukaan hänenkin kaverinsa näkevät kuvat missä on lapsen kanssa. Miehen sukulaisille on iso asia että näkevät kuvia jossain ja koska tuonne laittaisin muutenkin niin laitan sinne aina jos tulee uusia kivoja kuvia. En kuitenkaan lsiää päivittäin tai kymmeniä kerralla eli kavereideni seinät eivät ole jatkuvasti täynnä spämmiä. :grin:

 

Sitten kuvia on muutamassa suljetussa paikassa joihin annan linkin tai pääsyn aina tarvittaessa.

 

Ja tuosta "hyväksikäytöstä" en todellakaan ole huolissani, korkeintaan sitten lakiteitse haen joskus rojalteja jos käy kuten turkkilaisen jogurtin miehelle. ;)

 

Lisään vielä, että mulla on myös to-del-la rajattu porukka kavereita. Olisiko 110 ihmistä jotka kaikki on mun sukulaisia, ystäviä tai nykyään vähän kaukaisempia kavereita jotka asuvat toisella puolella Suomea mutta haluan pitää yhteyttä edes tuota kautta.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsia ei vielä ole, mutta minäkään en ihan ymmärrä tätä ylenpaattista panikointia lapsen kuvien suhteen. Kyllä mä uskon laittavani lapsen kuvia esimerkiksi facebookiin, jos meillä lapsi(a) tulee. Toki varmasti laitan kuvat siten, että vain kaverit ne näkee, eikä koko maailma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan kyllä fb:hen, mutta vain todella rajatulle ryhmälle läheisiä ihmisiä. Noin 10 henkilöä näkee lapseni kuvia. hyvä tapa jakaa läheisille kuvat:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fb:ssä on lapsista yhdet kuvat, jotta ulkomailla asuva sukulainen ja muut kauempana asuvat tutut ovat nähneet, minkä näköiset lapset meillä on. Kuvat näkee vain kaverini. Enempää en ole laittanut, enkä laita. Ei ole minun tyylinen juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapset niin isoja, että ennemminkin keskustellaan siitä saako lapset itse laittaa omia kuviaan nettiin esimerkiksi facebookiin. Minä olen luvan antanut molemmille, kunhan kuvat on asiallisia ja fiksuja. Olemme myös poikien kanssa yhdessä katsoneet profiilin asetukset niin, että profiili näkyy vain niille omille kavereille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut kuvia facebookiin ja sähköpostilla lähettänyt myös mummulle. Minusta on kiva katsoa kavereiden laittamia kuvia ja toisin päin.

Edited by glare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen aikaan laitoin, toisenkin vauva-aikana. Nyt olen kaikki lähes kaikki poistanut enkä enää laita uusia. Ahdistaa ajatus, että joutuisivat vääriin käsiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio laittaa. Sukulaiset ja ystävät näkevät vauvan muutenkin. Tuttaville en koe tarvetta esitellä lasta netissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now