Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Facebookiin olen laittanut, rajatulle ryhmälle. Harkitsen aika tarkkaan, mitä kuvia laitan ja niissä ei koskaan näy esim. naapuruston lapsia,koska heidän vanhemmilta en ole lupaa kysynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitoin esikoisen vauva-aikana facebookiin kuvia, mutta nyt musta on tullut tosi varovainen. Enemmänkin olen laittanut sitten salaisiin ryhmiin, jossa on ne oikeasti hyvät ystävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä, siis maha pystyssä, olen sitä mieltä etten laittaisi.

Toisaalta en ole bloggaaja tai kovinkaan aktiivinen päivittämään fb:tä, joten en usko tämän tuottavan vaikeuksia..

 

Hieman jännittää miten käy, mahtaako isä/mummut/kummit/yms. olla samaa mieltä kanssani, tai kunnioittaa tätä pyyntöä mutta aika näyttää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan lapseni kuvia ainoastaan facebookiin ja sielläkään kaikki kaverini eivät kuvia näe vaan ainoastaan lähimmät sukulaiseni ja ystäväni, tarkkaa määrää en ole laskenut, mutta arvelisin luvun olevan siinä 60 paikkeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Facebookiin olen laittanut kuvia kavereiden nähtäväksi. Poistan kuvat kyllä aika nopeasti eli en jätä niitä sinne kuukausiksi/vuosiksi... Blogiin lisäilen myös kuvia, mutta se on salasanan takana vai tutuille ja sukulaisille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran suojelen omaa ja lapseni yksityisyyttä, että kummankaan kuvia ei nettiin tule. Itse suhtaudun hyvin epäileväisesti facebookiin ja muihin vastaaviin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita kenenkään kuvia FB:iin. Salasanan takana olevaan blogiin laitan kuvia ja juttuja. Eikä ikinä mitään naku- tai pottakuvia. Lukijoita on vain muutama. Mummit ja kummit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita lapsen kuvia nettiin, taannoisessa Meidän Perhe-lehdessäkin (lokakuun?) oli muuten asiasta juttua, en tiedä onko asiasta vinkattu täällä. Itse en luota esim. facebookin (tieto)turvallisuuteen, ja kaikenlaisia hakkereitahan kuitenkin on olemassa. Muutenkaan en luota facebookin yksityisyyteen joten henkilökohtaisia tietoja itsestäni en sinne halua laittaa.

Oman lärvini kuvia voin nettiin laittaa, mutta mieluummin en kuitenkaan laita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies ei halua yhtäkään lapsen kuvaa nettiin. Ei halunnut sinne kuvia edes mun mahasta. Joten kunnioitan hänen toivoitaan lasten kuvien suhteen. En itsekkään niitä montaa sinne haluaisi laittaa, saavat lapset itse sitten laittaa isompana kuvansa nettiin jos tykkäävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelen tällä hetkellä, että voisin laittaa pienestä lapsesta joitakin suht harvoja ja valittuja kuvia, ei mitään naku- tai  pottailukuvia tosiaankaan, enkä haluaisi esim. facebookissa postailla jatkuvasti vauvakuvia muiden ärsytykseksi. Sitten kun lapsi jo jotain asiasta ymmärtää, kunnioittaisin lapsen omaa toivetta. Mä en näe kauheana mörkönä sitä, että täysin tavalliset ja viattomat kuvat johonkin leviäisivät, mutta musta asiaa kannattaa toki harkita tarkkaan eikä miettimättä julkaista lapsista mitä sattuu. Mä en myöskään olisi heti kieltämässä, jos lapsi joskus isompana esiintyisi vaikka koulun nettisivuilla jossain kuvassa, tai päätyisi vaikka johonkin sanomalehtijuttuun ja itse haluaisi mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon laittanut faceen, harkitusti kuvia rajatulle yleisölle. En näe siinä mitään haittaakaan. Salasanasuojatussa blogissa sitten enempi kuvia mummeille ja kummeille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lataa lastenkuvia nettiin, en halua olla itse tunnistettavissa, enkä siis myöskään lasteni. Hauska on muuten jakaa ajatuksia toisten kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni ei halua mitään kuvia nettiin, eikä varsinkaan facebookiin. Itse haluaisin muutaman harkitun kuvan laittaa mutta koska tämä on hänen linjansa niin pysymme siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut Fb koko perheestä joitakin mukavia kuvia.. Esim. Kesäisiä Mökkeily kuvia, ei kuitenkaan vähäpukeisia, vaan lähinnä kalastus & vaahtokarkkien grillauskuvia. He ovat niin vanhoja jo että olen keskustellut asiasta heidän kanssaan, ja kaikki sillä linjalla että jos joku meidän kuvia itselleen nappaa, niin ei se ehkä mukavalta tunnu, mutta ei meitä suuremmin järisytäkkään :)

Olen monen kanssa samoilla linjoilla siitä että jos kaikkea alkaa miettimään ja pelkäämään niin saa olla tarkkana aina ja jokapaikassa... Kuten vaikka uimarannalla, ikinä et voi tietää kuka sinusta/ lapsista kuvia nappaa ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en laita. MIelestäni lapsen yksityisyyden suoja pitää sisällään sen ettei hänen kuviaan saa esitellä netissä ennen kuin lapsi on tarpeeksi vanha päättämään itse asiasta.

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan tulen laittamaan facebookkiin, mutta uskoisin niiden olevan ryhmä- tai perhekuvia, eli ei lapsesta yksinään vaan esim. minun kanssani yhdessä.

 

Meillä on lisäksi maksullinen kuvapalvelu käytössä, jonne saa kuvia rajatulle porukalle (ja salasanan taakse), joilla varmasti välitetään kuvia tuleville isovanhemmille, jotka asuvat sen verran kauempana, etteivät lasta näe niin usein.

Edited by Onda

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita mihinkään netissä ja tästä on myös saanyt ystäviä muistuttaa ettei meidän lapsesta laiteta kuvia. Ihmeen paljon ystävät ovat sitä ihmetelleet :dash2:  Minun mielestä lapseni kuvat eivät kuulu kaikkien nähtäville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut facebookiin pojasta kuvia, mutta nyt se on loppu! Tai en siis ainakaan laita enää kuvia joista pojan voisi tunnistuu. Hän on kuitenkin yli kolmevuotias ja jo ihan itsensä näköinen. En siis halua, että lapsi tulevaisuudessa saa harmitella itsestään otettuja kuvia, jotka ovat jatkaneet elämäänsä netissä hänen sitä tietämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut facebookkiin ja google plussaan rajatulle joukolle. Niistäkin poistan ne parin viikon esilläolon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole laittanut mihinkään julkiseen kuvia lapsestani. En olisi edes halunnut ilmoittaa facebookissa lapsen syntymää, mutta pakkohan se oli kun onnentoivotuksia alkoi sinne tulvia. Omia kuvia kyllä löytyy muutama fb:sta ja koiran myös. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva ei ole vielä syntynyt, mutta en tule laittamaan hänestä kuvia facebookiin. Ainakaan selkeitä kuvia, missä vauva on tunnistettavissa. Eli kuvia varpaista tai vaikka selkäpuolelta sylissä saatan laittaa, mutta en kasvokuvia. Lisäksi koko nimeä en aio julkaista. Häistämmekin julkaisin aikoinaan kuvia, missä ei näy vieraiden eikä sulhasen kasvoja, sillä hän ei halua olla facebookissa. Sensuroida ei tarvinnut mutta kuvakulmat ja valinnat olivat sellaisia, että tuo onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Facebookissa profiilikuvassa yhteiskuva lapseni kanssa. Muita kuvia hänestä (enkä itsestäni) en ole nettiin laittanut enkä varmaan laitakaan. Kerran yksi tuttava laittoi lapseni kuvan omalle facebook-sivulleen. Pitkällisen pohdinnan jälkeen uskaltauduin pyytämään häntä ottamaan sen pois, koska en itsekään kuvia omasta lapsestani sinne laita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas oli laitettu meidän lapsen kuva ilman lupaa. Yksi perhe meillä kylässä otti kuvia. Ovat jakaneet ne FB:ssa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now