Sign in to follow this  
Followers 0
Mischa

Aavistitko ennen ultraa, että odotat kaksosia

23 posts in this topic

Otsikossa kysymys tulikin! Itse olen hetki sitten vasta plussannut, mutta tänään on pyörinyt mielessä voisinko odottaa kaksosia. Syitä tähän:

 

-näin viime yönä unta, että odotan kaksospoikia (ok, siskollani on kaksospojat, joten tämä selittänee unen)

-Sain digitestiin "raskaana 2-3" ja vielä päiväpissasta kun rv oli 3+6. (Tuolloin olisi pitänyt tulla "raskaana 1-2").

-aamupahoinvointi alkoi tänään (rv 4+3) kun taas kahden aikasemman raskauden kohdalla alkoi vasta viikkoa myöhemmin.

 

No, ehkä hätiköin turhaan, mutta joka tapauskessa olisi mukava kuulla vastauksia tähän! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osittain aavistin. Oireet olivat paljon voimakkaammat ensimmäiseen raskauteen ja sain myös niin selvän plussan iltatestillä. Mutta silti en, kun ultrassa kaksi näkyi, oli se suuri yllätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aavistanut, vaikka tiesin sen olevan hyvin paljon mahdollista. Mikään ei vaan puhunut tuplien puolesta.

 

Viiva tuli testiin kyllä aikaisin, mutta niin mulla on tullut yksösraskauksissakin. Verikokeessa hcg oli juuri ja juuri sitä mitä pitikin, ei siis korkealla lainkaan.

 

Yllätys oli sinänsä siis melkoinen, etenkin kun pakkaa sekoitti vielä voimakas verenvuoto :girl_sigh:

 

Oireetkin alkoivat viiveellä, oksentamaan aloin varmaan ainakin viikkoa myöhemmin kun muista ja rajuudeltaan oli suht samaa luokkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osannut arvata. Toki itsekin tein päiväpissasta digitestin niin, että ois pitänyt tulla 1-2, mutta tulikin "Raskaana 2-3". Ja heitin miehelle vielä 'hyvän' vitsin, että se on sitten sikiöiden määrä. No, ei mennyt läpi se. Mutta ultran jälkeen mies sanoi hississä ultrasta poistuttaessa, että "Siinä testissähän luki, että tulee 2" ;)

 

Meillä ei tosiaan ole oikein mitään tunnettuja monikkoraskauden riskitekijöitä. Niitähän on ainakin äidin puolen kaksosraskaudet, äidin korkea pituus, hedelmällisyyshoidot (vain tietyt hoidot vaikuttavat), hyvä ravitsemustila, musta rotu, äidin ikä (hieman vanhemmat saa herkemmin)... Eli näin 27v 160cm valkoihoisena ilman kaksosia suvussa ja ilman helmällisyyshoitoja olen ilmeisesti syönyt todella laadukkaasti :girl_wink: Onneksi kuitenkin tuplaonni meitä kohtasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kyllä ollu pienintäkään aavistustakaan. Kaksosuuteen oli kyllä mahdollisuus (hoidoilla alkanut raskaus) tiedossa mutta vuotaminen ja oireettomuus puhui puolestaan kieltä ei raskaana. Siksi teinkin ensimäisen testin melkeenpä viikkoa ennen virallista testipäivää ja sillon jo tuli hailakka plussa. Tämän jälkeen vaikka viiva vahvistu myllersi tuulimunaraskaus päässä, edellisen päätyttyä näin. Ja kun vuotokin vaan jatku ja jatku ja oireetonkin olin niin enhän mitenkään voi raskaana olla. Viiva vahstu edelleen ja oli lopulta kontrollia vahvempi.

Olihan se vk 7+3 ultrassa aikamoinen pommi. Mentiin kuulemaan kuinka taas mennään tyhjennyksen kautta mutta siellä ultraaja vaan virnotteli ja tuumas, että kyllä täällä Ville ja Kalle on tulossa :o Siihen loppukin minun kuulo sillä keikalla :pupu_1: kaikki loppu mitä mulle on höpisty on menny taivaan tuuliin.

 

Muoks! Onnellinen toki olen vaikka aika ylläripylläri olikin. En vaan vieläkään oikein osaa ajatella todellisesti,että kaks on tuloillaan :D

Edited by Passiplussa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tiesin jo ennen ekaa ultraa odottavani kaksosia. En tiedä miten sen tiesin, mutta kuitenkin, kun ultrakuvassa paljastui kaksi vahvaa sykettä, oli fiilis heti "näinhän sen piti olla!". Miestä jo kiusasin ennen ultrausta, että oireiden perusteella on kaksi tulossa, tosin toisaalta saattaahan tulokas/tulokkaat olla toista sukupuolta kuin esikoinen (sen verran erilaiset oireet). No tuli kaksi "toista merkkiä" sitten kuin mitä esikoinen on :girl_pinkglassesf: lähisuvussa ei ole kaksosia ja raskaustesti oli ihan normi raskaustesti jonka tein rv 4+2 tilanteessa, kesti jopa hetken aikaa ennen tuloksen muodostumista. Rv 6+5 ultrattiin ekan kerran (13. päivä ja perjantai muuten) ja tuolloin ennen ultraa lääkäri sanoi kohdun olevan "mukavasti kasvanut viikkoihin nähden, voi olla että on hieman pidemmällä raskaus". Siitä jo itse sain vahvistuksen sille mitä sitten ultrassa todettiin. Mutta voin siis vannoa tienneeni ja sen tiedon monelle odotuksesta tienneelle kertoneeni jo ennakolta. Ei tullut yllärinä oikeastaan kenellekään kun sitten vahvistettiin tulokkaita ihan oikeasti olevan kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En todellakaan! Ar-ultraan mennessä olin epäuskoinen koko raskauden suhteen. Olin jo valmistautunut siihen että ei siellä masussa ketään ole, mutta olihan siellä :D ! Ihan kaksin kappalein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultraa edeltävänä iltana puhuin miehelle vauvoista monikossa ja seuraavana päivänä saatiin varmistus. Miehelle uutinen oli enemmän yllätys kuin minulle. Meille siirrettiin kaksi alkiota, joten mahdollisuus oli tiedossa etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minulla oli ns. hiljainen aavistus, sillä pahoinvointi iski niin rajuna. Lisäksi nuoruusvuosieni gynekologi vihjaili, että koska munasoluja irtoaa näemmä pari tai kolmekin kerralla, niin on hyvät tsäänssit saada joskus kaksoset. Yhtä aloin ns. odottamaan normien mukaisesti, mutta kun ultrassa kuulin ja näin, että kaksihan niitä on, niin jotenkin vaan tuli tunne kaiken ihmetyksen ja ihastuksen keskellä, että näinhän sen pitkin mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut käynyt pienessä mielessäkään. Suvussa ei kaksosia, nuorena ja yllätys esikoista odottavana oli melkoinen järkytys kun ensimmäisessä ultrassa 8+5 näkyikin selkeästi kaksi pientä sykettä. Mikäli en olisi makuulla ollut niin olisin varmasti pyörtynyt siihen paikkaan.

 

Raskausoireet ovat olleet kyllä vahvat jo ennen plussaa ja voimakas ympärivuorokautinen pahoinvointi alkoi viikolla 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin useampana yönä unta kahdesta vauvasta, joten mietin, mahtaisiko kaksi nyyttiä olla tulollaan, mutten ihan jaksanut tosissani siihen kuitenkaan uskoa. Suvussa ei kaksosia ole. Ultrassa rv11+1 kuitenkin näkyi kahden pienokaisen sydämen sykkeet. <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse identtinen kaksonen ja en olisi millään arvannut, että saan sellaiset myös itse :lol:Ei tosiaan käyny pienessä mielessäkään.... Menin kuitenkin yksityiselle alkuraskauden ultraan jostain kumman syystä, että olisiko joku etiäinen ollu... Esikoisen aikaan en käynyt kuin kunnallisessa ultrassa rv 12. Onneksi menin ultrassa käymään, rv 7+4 näkyi kaksi pientä toukkaa :wub: Alkuun hirvee järkytys, mutta nyt en voisi kuvitellakaan saavani vain yhtä vauvaa :girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysin puskista tuli tieto kaksosista. Kummankaan suvussa ei kaksosia ole tiedossa ja vaikka itse näin ultraa edeltävänä yönä painajaista kolmosista, niin silti tuntui että lääkäri vaan vitsailee kun alkoi ihmetellä että mitäs täältä löytyykään.. Nyt toki alkujärkytyksen jälkeen täytyy toivoa että molemmat jaksaa mukana, viikkoja kuitenkin vielä tosi vähän (laskennallisesti 9+4). 

 

Onneksi yhdellä ystävällä on pari vuotiaat kaksostytöt, niin henkistä tukea sieltä onneksi on saatavilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt tämä toinenkin raskaus alkanut hoidoilla ja kaksi viimeistä alkiota laitetiin kerralla.tiesin samana iltapäivänä olevani raskaana ja tiesin molempien kiinnittyneen, koska tunsin kiinnittymiset eri puolilla kohtua. Odotin kaksosia myös ekasta muutaman viikon, mutta toinen meni kesken.

 

Tiistaina oli istutus ja torstaina lensi aamukaffet takas mukiin, niin se oli sitä myöten selvä. Ja kahdesta olin varma. Ja ultra varmisti sit asian ihan tieteellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aavistanut. Raskauduin km jälkeen heti. Oireet oli vaan tujumpia kuin ykkös raskaudessa. Viiva heti tumma. Olihan se järkytys kun sykettä etsiessä löyty kaks.. ;) Ultras peloteltiin jopa kolmella mut olikin onneks nesterakkula vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä joku vaisto asiasta oli, sillä sanoin miehelle useamman kerran ennen ultraa että mitä jos siellä onkin kaksi..?? No siellähän oli kaksi sitten :D.

 

Itseasiassa ollaan miehen kanssa tässä vuosien varrella vitsailtu että niin sitten kun saadaan ne meidän kaksostytöt.. No nyt meille on tulossa ne kaksostytöt :D.

 

Alkujärkytyksen jälkeen aika ihanaa <3. Meillä on kaksi ennestään, joten lapsiluku alkaa olla täynnä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aavistanut. Ei aikaisempaa raskauskokemusta, joten raskausoireisiin en voi ottaa kantaa. Raskaustestiin tuli kaksi viivaa, joista toinen melko hailakka, testejä tein yht. 3 kpl n. 4 vrk:n aikana, viimeisin oli jo vahvistunut. Kaksosraskaus paljastui ar-ultrassa, jonne menin epäuskoisena koko raskaudesta ja ihana, positiivinen yllätys olikin tuplasykkeet  :) Lapsettomuuspolikinikalla kerrottiin monisikiöraskauden mahdollisuudesta, joten mahdollisuus oli tiedossa. Plussakierrossa siis OI.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aavistanut, vaikka jostain luin, että raskaustestin viiva piirtyy nopeammin kaksosraskaudessa (minulla kävi siis näin). Tein ennen ultraa testin, jonka mukaan minulla oli hieman kohonnut riski/mahdollisuus kaksosiin, mutta aattelin että toi nyt on tuollaista hömppää. Ja testinkin tein vain huvin vuoksi. En ikimaailmassa olisi uskonut, että näin on edes mahdollista käydä, koska kuvittelin, että siihen pitää olla jonkinlainen perinnöllinen alttius.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lapsettomuushoitojen ja alkuraskauden vuodon vuoksi kontrolloitiin hcg:tä, joka olikin tosi korkea. Taustalla oli kahden alkion siirto, joten luonnollisesti osasin tuplia epäillä. Rehellisyyden nimissä olin kuitenkin enemmän peloissani rypäleraskauden mahdollisuudesta, joten tuplat oli lopulta iloinen helpotus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli tuplauutinen np-ultrassa ihan yllätyksenä. Ei villeimmissä kuvitelmissakaan olisi osannut odottaa vastaavaa, kun suvussakaan ei ole lainkaan kaksosia. Näin kyllä yhden tuplaunen ennen ultraa, mutta ei sitten ajatus tälle mahdollisuudelle herännyt vielä siinäkään vaiheessa. Mulla kaksi yksösraskautta takana, joista kaksi ihanaa poikaa, ja nyt olin vaan np-ultraan asti ihan varma, että tyttö tulossa, koska pahoinvointi oli vaan niin paljon voimakkaampaa.

Pahoinvointia lukuunottamatta muut oireet on ollut hyvin samantyyppisiä edellisten raskauksien kanssa. Testiviivatkaan ei mielestäni piirtyneet mitenkään selvästi voimakkaampina alkuvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0