Sign in to follow this  
Followers 0
lafassa

Maidon lämmitys

8 posts in this topic

Missä iässä vauvalle ei tarvitse enään lämmittää maitoa? :) Koitin etsiä haulla mutta en löytänyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen antanut lämmittämätöntä maitoa 5 päivän ikäiselle... Lähdettiin piknikille ja rintatulehduksen pelossa pumppasin maidot kotona pulloon, josta sitten syötettiin, kun vauvalle tuli nälkä. En mä tiedä, onko siihen lämmittämiseen muutenkaan mitään muuta syytä kuin, että se vauvalle todennäköisesti paremmin maistuu. Sivistäköön joku paremmin tietävä minuakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylmää maitoa ei kai suositella annettavan kovin pienille, koska vauva joutuu käyttämään energiaa lämmittääkseen itse maidon. En sitten tiedä missä vaiheessa kylmää maitoa voi/kannattaa alkaa antamaan.

 

Huoneenlämpöinen maito on kuitenkin reilusti lämpimämpää, en tiedä onko siinä jotain suosituksia, mutta tuskin ainakaan kovin korkeaa ikää tarvii odottaa. Ainoastaan ehkä sen maistumisen takia. Eikös monet jo aika pienille pullovauvoille anna öisin korviketta sängyn vieressä odottaneesta purkista?

 

Sairaalassa vastasyntyneelle lämmitettiin lisämaito, mutta sitten samasta pienestä erästä sai antaa vauvalle parinkin tunnin ajan ja tuskin se parikymmentä milliä kovin kauaa merkittävästi huoneenlämpöä lämpimämpänä pysyi. Itse siis uskaltaisin antaa Chandalinan tavoin jo ihan pienelle lämmittämätöntä, mutta ehkä en ainakaan isoa määrää jääkaappikylmää korviketta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä annettiin jo heti vastasyntyneenä huoneenlämpöistä maitoa jos avattiin uusi purkki. Jääkaapissa ollut maito lämmitettiin noin 3-4 kuukauden ikään saakka ja sen jälkeen sitten alettiin antaa sitten jääkaappikylmää maitoa. Meillä neiti huoli kylmän maidon heti eikä mitenkään puistellut päätään sille. Me ei haluttu ihan vastasyntyneelle antaa jääkaappikylmää maitoa juurikin tuon takia että sen lämmittämiseen olisi mennyt turhaan energiaa mutta tuollainen 3kk ikäinen vaikutti jo isommalta. Ja testaamalla sitten selvisikin että neiti huolii kylmää maitoa.

 

Mitään faktatietoa mullakaan ei kyllä ole antaa tähän, pelkästään oma kokemus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan vauva (8vk) juo maitonsa huoneenlampoisena kun siihen sairaalassa ollessa tottui. Taalla annettiin keskolassa maito aina huoneenlampoisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aina juotu huoneenlämpöinen huoneenlämpöisenä ja jääkaappikylmä lämmitettynä, ei aina edes kädenlämpöiseksi koska jätkä on nälkäinen pieni mies ja ilmeisesti joisi maitonsa jääkaappikylmänä (ja vetäisi sen päälle jääkaapin) jos annettaisiin. Näin on ollut oikeastaan aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan annettu muutaman viikon ikäisestä asti juuri avatusta korvikepurkista huoneenlämpöisenä. Hyvin on kelvannut. Jääkaappikylmä on lämmitetty. Pikkupurkit on tosi käteviä reissueväitä, kun maito on heti käyttövalmista, eikä tarvitse etsiä mikroa tai kuljettaa termospullossa kuumaa vettä lämmitystä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva on myös noin 1-2 vkon iästä saanut huoneenlämpöisenä korviketta reissussa. Jääkaappikylmääkin livahti kerran ja se ei oikein uponnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0