Charlize

nukkumajärjestelyt

27 posts in this topic

KErtoisitteko yleisesti teidän nukkumajärjestelyistä - minkä kokoinen perhe olette, minkä ikäisiä lapsia, ollaanko perhepedissä, omissa sängyissä, omissa huoneissa jne.

 

Itse olen nukkunut tähän asti perhepedissä esikoisen 1v 11 kk kanssa, isä nukkuu omassa huoneessaan. Nyt viime aikoina jos esikoinen herää niin tahtoo vilistää aamuyöstä/ aamusta isän viereen nukkumaan.

 

Kuukauden sisään on meille tulossa vauva niin sitä tässä nyt mietiskellään että kuinka meidän nukkumajärjestelyt muuttuvat. Esikoisen tulisi toki mennä sitten omaan sänkyyn, mutta jääkö samaan huoneeseen kuin äiti ja kuopus ( jotka nyt sitten nukkuvat samassa pedissä, se on niin helppoa jo yöimetyksenkin kannalta.) vai meneekö isän huoneeseen ja niin pois päin.

 

KErtokaapa kuinka teillä ja onko tilanteet / ratkaisut toimineet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi lasta, jotka nukkuvat lastenhuoneessa. Esikoinen nukkui pinnasängyssä vanhempien huoneessa 1v 2kk ikäiseksi, sitten muutettiin isompaan asuntoon ja neiti sai oman huoneen ja sinne isojen tyttöjen sängyn. Koko perheen unenlaatu parani tästä muutosta. Kuopus nukkui pinnasängyssä vanhempien huoneessa n. 6kk ikään asti ja muutti sitten pinnasänkyineen ison siskonsa kanssa samaan huoneeseen. Tähän loppuivat esikoisen iltajuoksut, joita oli harrastanut pikkusiskon syntymästä saakka. Kolmas laspi syntyy elokuussa ja hänetkin todennäköisesti siirretään pinnasänkyineen nukkumaan siskojensa kanssa samaan huoneeseen kun ikää on n. 6kk

 

Meillä perhepedittömyyteen on varmasti vaikuttanut se, etteivät tytöt ole heräilleet syömään yöllä, joten ketään ei ole tarvinnut siirtää minnekään keskellä yötä. Lisäksi mun oma uni kärsii siitä jos en saa riittävästi tilaa nukkua (miehenkin kanssa on välillä ahdistava nukkua liian lähekkäin). Esikoinen on nukkunut kaksi kertaa elämässään yön mun vieressä ja en kyllä nukkunut kumpanakaan yönä yhtään. Toisella kerralla oltiin kyläreissulla ja neiti pyöri ja potki koko yön niin että olin aamulla ihan mustelmilla ja toisella kerralla neiti oli kovassa kuumeessa ja hikosi mun kainalossa niin paljon että ei tullut mun nukkumisesta mitään. Osa valvomisesta meni toki huolen piikkiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi vielä kolmihenkinen perhe, äiti, isä ja poika. Toka lapsi tulossa. Meillä esikoinen on aina nukkunut omassa sängyssään, ekat 4 kk meidän makuuhuoneessa, sitten omassa huoneessaan, ja tämä järjestely on toiminut meillä alusta asti oikein hyvin. Vauvan yöheräilyt ja -syötöt ovat hoituneet rauhallisesti, nopeasti ja tehokkaasti ilman suurempaa sirkusta. Isä ei yleensä ole edes herännyt niihin, enkä itsekään ole kokenut mitenkään hankalaksi nousta sängystä sen verran, että saan lapsen syötettyä,Tokan kanssa tarkoitus jatkaa samaan tapaan. Mulle on tosi tärkeää, että äidin ja isän sänky on äidin ja isän sänky, jossa äiti ja isä nukkuvat yhdessä. Vanhemmatkin saavat tankattua toistensa läheisyyttä siinä,se auttaa jaksamaan kiireisessä arjessa, jossa muuten on vaikea järjestää rauhallisia kahdenkeskisiä hetkiä. Lisäksi nukun paremmin miehen vieressä, jotenkin vauvan vieressä nukkuminen ei tahdo onnistuakaan.

 

Voin tosin kuvitella, että "vaikeamman" vauvan kanssa perhepeti saattaisi tuntua helpommalta, varsinkin jos vauvalla olisi vaikeuksia nukkua omassa sängyssä, mutta rauhoittuisi perhepedissä. Ja toisaalta työssäkäyvä isä tarvitsee yöunensa, vaikka se vaatisi sitten eri tilassa nukkumista kuin äiti/lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä hetkellä yksi lapsi ja nukkumaan hän menee omaan sänkyyn, joka siis samassa huoneessa ja joskus yöllä otan sen viereen kun rupeaa itkemään. Meilläkin on loppukesästä tulossa perheen lisäystä joten olisi melko tärkeää tehdä muutoksia nyt, eikä sitten vauvan kanssa säätäen (en halua, että esikoine ajattelee että hänet häädetään vierestä vauvan takia, joten homma pitäisi oppia ennen). Eli vauva tulisi meidän viereen nukkumaan ja esikoisen pitäisi nukkua yöt omassa sängyssään... Itse tykkäisin eniten siitä, että kaikki nukuttaisi perhepedissä yhdessä, mutta sänkymme on parvella miehen puolelta sänkyä on melko pitkä pudotus, joten kaksi lasta on liikaa siinä sängyssä (valitettavasti...)

 

Sitten vaan kun tietäisi miten saan esikoisen nukkumaan omassa sängyssään koko yön... joskus se onnistuu vahingossa jos on ollut todella todella väsynyt. Toisaalta jännittää, miten kaksi lasta samassa huoneessa luonnistuu, varsinkin jos vauva itkee paljon. Meillä ei ole kuin yksi makuuhuone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nukuttu aina siten, että vauva on nukkunut reilun vuoden ikään vanhempien makkarissa omassa sängyssään ja vanhemmat ovat nukkuneet omassa sängyssään. Koskaan ei ole vanhemman tarvinnut toiseen huoneeseen siirtyä nukkumaan, koska vauva on pysynyt omassa pömpelissään syötöistä huolimatta ja vauvat ovat olleet hyviä nukkujia.

 

Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan n. 1,5-vuoden iässä ja pikkuveli siirtyi sinne seuraksi, kun ikää oli vähän reilu vuosi. Esikoinen oli tällöin 3-vuotias. Siitä asti ovat nukkuneet samassa huoneessa. Seuraavan kerran nukkumisjärjestelyt muuttuvat todennäköisesti siten, että vauva siirtyy isoveljen seuraksi reilun vuoden iässä ja esikoinen saa oman huoneen.

 

Perhepetiä meillä ei edes harkittu, koska en osaa nukkua vauvan ollessa vieressä. Tällaisilla järjestelyillä meillä kaikilla on ollut hyvä yöuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ovat nukkumajärjestelyt olleet aina enemmän tai vähemmän sekavat. Esikoinen on ollut huono nukkuja ja yli vuoden verran ainoa tapa saada edes jonkinlaiset yöunet koko perheelle oli nukkua lapsi kainalossa ja rinta saatavilla. Usein mies tuolloin siirtyikin työhuoneen puolelle öiksi, jotta sai yhtenäisemmät unet. Vähitellen esikoinen saatiin siirrettyä välistämme sivuvaununa olevaan omaan sänkyynsä, mutta kun sänkyä siirrettiin kauemmas parisängystämme, hän ei taaskaan suostunut nukkumaan kuin välissämme. Joskus parivuotiaana sitten suostui ensimmäistä kertaa menemään omaan sänkyynsä illalla nukkumaan. Nyt hän on noin 2,5-vuotias ja tulee useimpina öinä omatoimisesti väliimme, joskus tosin nukkuu koko yön omassa sängyssään.

 

Kuopuksen pitäisi syntyä loppukesästä ja esikoinen olisikin tarkoitus muuttaa omaan huoneeseensa juhannuksena tai viimeistään heinäkuun alussa. Todennäköisesti saa sinne lattialle kaveriksi isänsä ainakin totutteluvaiheessa, mahdollisesti myös vauvan synnyttyä mies nukkuu esikoisen kanssa, jos tämä tulokaskin on huono nukkuja ja kaipaa tiheitä imetyksiä. Kuopuksen unenlahjoista riippuu, missä vaiheessa hän siirtyy isoveljensä seuraksi lastenhuoneeseen, hieman epäilen, ettei ainakaan ensimmäisen vuoden aikana...

 

Ennen esikoisen syntymää ajattelin, etten mitenkään pysty nukkumaan samassa sängyssä lapsen kanssa, kun heräilin joskus miehenkin kääntyilyihin, mutta kun on ollut jatkuvassa univajeessa yli kolme vuotta, sitä nukkuu vaikka päällään, jos muuhun ei ole mahdollisuuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli todella huono nukkumaan ja hänen ollessa pari kuukautta vanha mies pakeni toiseen huoneeseen ja esikoinen alkoi nukkua samassa sängyssä minun kanssani. Suunnilleen 2-vuotiaana hän sai oman sängyn joka laitettiin minun sängyn viereen ja siinä hän nukkuu edelleen. Kuopus nukkui alusta asti minun vieressä ja oli huomattavasti parempi nukkumaan kuin veljensä. Hänkin siirtyi sitten omaan sänkyynsä 2-vuotiaana. Eli minun sängyn molemmilla puolilla nukkuvat nyt omissa sängyissään. Mies nukkuu yhäkin toisessa huoneessa ja on varsin tyytyväinen tilanteeseen.

 

Kolmannen olisi määrä syntyä loppusyksystä ja aion kyllä nukuttaa hänetkin minun viereeni kun koen sen kaikista helpoimmaksi ettei tarvitse nousta ylös syöttämään. Esikoinen on jo puhunut että hän haluaisi omaan huoneeseen (hän on siis kohta 5-vuotias) ja ajattelimmekin että hän siiryisi sinne tässä kesän aikana. Toki takaisin saa tulla jos se ei jostain syystä onnistukaan. Kuopus on ilmoittanut haluavansa pysyä äidin vieressä. Kaikki käy, kunhan jokainen saa nukuttua mahdollisimman hyvin. :)

Edited by ireis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitä on tällä hetkellä äiti, isä ja pian 1,5-vuotias poika. :)

 

Ennen pojan syntymää olin varma ettei perhepeti olis yhtään meidän vaihtoehto. Olen ollut itse aina melko huono nukkuja ja ajattelin etten pysty itse rentoutumaan jos pikkuinen on samassa sängyssä. Olin tehnyt pojalle pedin äp-laatikkoon ja pinnasänky oli hommattu. Käytäntö oli kuitenkin ihan toista mihin olin varautunut. Poika nukkui ehkä kaksi ekaa kotiyötä äp-laatikossaan meidän sängyn vieressä ja kävin toisessa huoneessa imettämässä öisin. Sit kun pääsin rintakumeista eroon ja opin imettämään makuuasennossa, siirryttiin perhepetiin ihan itsestään, asiaa mitenkään sen kummemmin vatvomatta. Yösyötöt sujuivat tosi hyvin, mieskään ei niihin yleensä edes herännyt eikä tarvinnut sytyttää valoja, lähteä toiseen huoneeseen yms. Ja sain sittenkin nukuttua tosi hyvin vieressä tuhisevasta vauvasta huolimatta (tai ehkä juuri siksi) :). Huomasimme että kun vauvan laittaa sängyssä tarpeeksi ylös, vanhempien tyynyjen väliseen kaistaleeseen, niin itselläkin on luottavaisempi ja rennompi olo että se on varmasti turvassa ja sillä on tarpeeksi tilaa hengittää.

 

Kun poika oli 9 kk, siirtyi hän omaan huoneeseensa nukkumaan. Muistelen sen menneen aluksi huippuhyvin, sen jälkeen on sujunut vaihtelevasti. Poika nukahtaa aina itse omaan sänkyynsä, mutta nyt on jo monta kuukautta ollut tapana hakea hänet meidän väliin jos yöllä kitisee tai itkeskelee siten ettei silittelyllä rauhoitu. Meidän puolesta noin pieni lapsi saakin aivan hyvin tulla väliin nukkumaan ja hakemaan turvaa ja läheisyyttä. Se kurja puoli siinä vaan on että lapsen kasvaessa hänen pyörimisensä ja potkimisensa on aina vaan häiritsevämpää. Siinä mielessä olisi siis kivempi jos nukkuisi koko yön omassa sängyssään mutta eiköhän se tule sitten aikanaan.

Edited by Maria Corona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitä on tällä hetkellä isä, äiti ja 3v. poika. Poitsu nukkui ekat 3kk meidän huoneessa. Huoneessa oli äp-laatikkoon tehty sänky, jossa kehdonjalat. Lähinnä poitsu kuitenkin nukkui mun vieressä kun kamalalta väsymykseltä en jaksanut istuallaan syöttää, vaan otin pojan ekalle syötölle viereen ja siihen nukahdettiin molemmat ja yleensä loppuyö menikin siinä, imettäessä ja nukkuessa. Pojan ollessa sen n. 3kk meidän uni oli kuitenkin niin hajanaista, kun poikakin nukahti melkein heti rinnalle sänkyyn ja sitten syöttöjä oli koko ajan jne. että siirrettiin lapsi omaan makkariin, meidän makkarin viereen, pinnasänkyyn. Kaikkien unenlaatu parani. Yösyötötkin väheni, kun menin pojan makkariin sohvalle hoitamaan imetyksen ja sitten muksu takaisin omaan sänkyynsä(eli poika söi kerralla kunnolla). Siellä se on siitä lähtien nukkunut. Joitain oikein väsyneitä öitä tuli vielä, jolloin en vaan jaksanut syöttää istualtaan ja ne poika oli kainalossa. Muutoin on ollut joka yön omassa sängyssään. Ei tuo oikeen edes osaa nukkua vieressä. Joskus jossain reissussa on vieressä ollut.

 

Kohta syntyy uusi vauva, joka tulee meidän makkariin alkuun äp-laatikossa, sitten pinnis-sivuvaunussa mun puolelle sänkyä. Kunhan nähdään millainen nukkuja tulokas on ja miten menee yösyötöt, niin uskoisin vauvan siirtyvän veljensä kanssa samaan huoneeseen suht ajoissa, mutta saapa nähdä. En ole etukäteen sen suuremmin suunnitellut, kun pitää nyt katsella mikä olis toimivin ratkaisu. Alkuun ihan varmasti vauva nukkuu yöt mun vieressä ja imetykset hoituu makuullaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset ovat nyt 4v, 7v ja 14v.

 

Vauvana ovat kaikki nukkuneet ensimmäisen vuoden omassa sängyssään meidän vanhempien makuuhuoneessa. Sen jälkeen ovat siirtyneet nukkumaan omaan sänkyyn omaan huoneeseensa. Kuopus siiryi 1v iässä nukkumaan siskonsa kanssa samaan huoneeseen. 1v iästä eteenpäin ovat nukkuneet pääasiassa yöt omassa sängyssä joskus kuitenkin siirtyivät aamuyöllä nukkumaan meidän vanhempien väliin. Nykyisin kaikki nukkuvat läpi yön omissa sängyissään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitä on kotona 3 tällä hetkellä, minä tyttäremme Maisa ja mieheni. Meidän perheeseen kuuluu myös vanhemmat tytöt 13 ja 15v, joilla on oma huone, jossa on Maisan 3,7v lelut.

Maisa nukkuu meidän makuuhuoneessa omassa sängyssään siitä asti kun muutettiin uuteen asuntoon, ja sitä ennen meidän keskellä, minkä johdosta mieheni sitten siirtyi nukkumaan muualle.

Nyt on tulossa helmikuussa meille vauva ja varmaan sitten molemmat nukkuvat meidän makkarissa ainakin jonkun aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös pähkäilen saman asian kanssa. Meillä poika 1v7kk joka nukkuu pääosin yöt pinniksessä meidän huoneessa, kuitenkin aika usein tahtoo aamuyöstä viekkuun nukkumaan. Nukkui yöimetysten ajan eli n.ekat 9kk perhepedissä ja pinnasänkyyn tottuminen oli tosi työlästä :-)

Nyt reilu kk päästä mulla laskettuaika ja mietin että miten meitin käy.. poitsulla on oma huone jossa jatkettava sänky muttei ole sinne suostunut käymään edes päikkäreille. Mä olen itekkin aika laiskasti yrittänyt häntä sinne kyllä totuttaakin ;)

 

Neuvoja kaipailen, vinkkejä kuinka totuttaa toinen isompaan sänkyyn. Vai onko meillä kohta makkarissa kaksi pinnasänkyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän perheessä on kohta kolme lasta. Makuuhuoneita on kaksi: toinen aikuisille ja toinen lapsille, tällä hetkellä ovat siis yksi- ja kaksivuotiaat. Vauva saa nukkua aikuisten makkarissa niin kauan kuin mahtuu äp-laatikkoon, sen jälkeen voi siirtyä pinnikseen lastenhuoneeseen. Keskimmäisen täytyy silloin luovuttaa oma pinnasänkynsä, ja hänelle on suunnitelmissa hankkia tilalle joku laidaton pinnasänky tms. Esikoinen nukkuu jatkettavassa lastensängyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin mietin tota äitiyspakkauslaatikkoa, että jos tuo isoveikka nukkuu viel pinniksessä niin nukkuisiko vauva siinä jonkin aikaa..tiedä häntä. En jaksa stressata nukkumisista, kaikki järjestyy kyllä :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset 2v1kk ja 5kk. Esikoinen nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä ja kuopus meidän sängyssä keskellä. Äp-laatikkosänky kuopuksella oli, mutta parin ekan viikon jälkeen se jäi pois käytöstä, kun nukkui paremmin vieressä. Suunnitelmissa on lähiaikoina siirtää esikoinen matkasänkyyn (kunnon patjalle kuitenkin) ja kuopus pinnasänkyyn, ainakin niin, että illalla menee sinne nukkumaan, vaikka sitten yöllä taas siirtyisikin viereen. Sitten aikanaan, suunnilleen kun kuopus on vuoden vanha, siirretään molemmat lapset toiseen makuuhuoneeseen.

 

Me nukutaan kaikki hyvin yhdessä ja mä koen yhdessä nukkumisen helpoimmaksi muutenkin, kun ei tarvi yöllä nousta, eikä kuljeskella. Esikoinen ei herää kuopuksen pieniin itkuihin (tosi harvoin kyllä edes yöllä itkee). Mies ja esikoinen posottavat yleensä unta läpi yön, mä havahdun sen kerran tai kaks, kun kuopus tahtoo syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taidettiin nukkua n.10kk ikään asti vanhempien huoneessa (lue: meidän välissä, pinnis leluvarastona :D ), ja kun sitten siirtyi omaan huoneeseen, niin yöunet parani kyllä kaikilla...hetkeksi! Aika nopeasti oppi meinaan sitten kiipeemään pinniksen laidan yli ja kipitti keskellä yötä meidän huoneeseen eikä me sitten koskaan jaksettu palauttaa :girl_sigh: Tossa 3,5v tienoilla kun uhkailin uusien hienojen Salama McQueen-vuodevaatteiden poisviennillä, niin johan alkoi vihdoin nukkua täydet unet omassa huoneessaan :girl_haha: Ei mua kyllä varsinaisesti se vieressä nukkuminen haitannut, mutta se kun kömpi siihen ja kun oon aika herkkäuninen, niin siinä tuli sitten joka kerta pyörittyä enemmän tai vähemmän ennen kuin uni tuli taas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksi lasta, 2v ja 4v. Molemmat nukkuvat omissa sängyissään omissa huoneissaan, pienempi vielä pinnasängyssä ja isompi jatkettavassa sängyssä. Isompi tulee välillä viereen, jos näkee pahaa unta tms. Nuorempi ei ole vauva-ajan jälkeen nukkunut vieressä, ei rauhoitu viereen ollenkaan. Vauvana nukkui paljon vieressä, kun oli ns. vaativa vauva ja mun jaksamista auttoi, kun ei tarvinnut nousta sängystä ylös miljoonaa kertaa yössä. Hän on ollut ihan alusta asti tosi huono nukkuja, heräillyt tiuhaan ja huutanut paljon ja mies siirtyikin vierashuoneeseen nukkumaan aika nopeasti, jotta ei tarvitse mennä rättiväsyneenä töihin. Molemmat muuttivat omaan huoneeseen nukkumaan n. vuoden ikäisenä (ja mies palasi takaisin aviovuoteeseen ;)). Kuopus edelleen heräilee ja huutaa välillä useamman kerran yössä, mutta suurimman osan öistä nukkuu onneksi jo herättämättä.

 

Olen miettinyt, jos siirtäisi lapset samaan huoneeseen nukkumaan, mutta vielä ei olla niin tehty. Tämä järjestely toimii, nukahtavat tosi helposti ja samassa huoneessa nukkuminen helposti aloittaisi nukkumaanmeno-rumban... Näin ainakin monella tuntuu olevan, että nukahtaminen on aika hankalaa kun lapset "häiritsevät" ja villitsevät toisiaan. Ja esikoinen saattaisi herätä pienemmän öiseen kiljuntaan, kun sitä edelleen jonkun verran on. Toisaalta helpompi olisi esim. reissujen kannalta, jos lapset olisivat tottuneet nukkumaan samassa huoneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kakkosta odotellaan ihan näinä hetkinä ja makkari on nyt järjestetty niin että esikoinen (1v 4kk) on lastensängyssä joka on kiinni meidän sängyssä miehen puolella. Minun puolella sängyn vieressä on pinnasänky. Toivotaan että vauva nukkuis ekat kuukaudet miedän välissä, mutta jos ei siinä viihdy niin saa se pinniksessäkin olla. Ja toinen toive ettei esikoinen tulis mustasukkaiseksi, vaan kokis että on samaa nukkumaporukkaa. Ehdottomasti hyvä kyllä kaikkien unen kannalta että esikoinen saa pyöriä vapaasti omassa kaukalossaan vaikka onkin ihan vieressä. Voin kertoa sitten miten toimi kunhan saadaan vauva jonon jatkeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan Tirppiainen on vasta 3kk ja toistaiseksi on nukkunut omassa sangyssaan meidan makkarissa, tykkaan etta vauva on kosketusetaisyydella mutta perhepetia meilla ei ole edes harkittu. Tarkoitus olisi etta joskus tuossa 6kk jalkeen alettaisiin miettimaan siirtoa omaan huoneeseen kunhan saadaan se huone ensin rakennettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä hetkellä niin, että isommat (poika 3v9kk ja tyttö 2v) nukkuvat "lastenhuoneessa", joka on meidän huoneen vieressä ja huoneiden välillä on ovi. Poika nukkuu jatkettavassa sängyssä ja tyttö pinnasängyssä. Vauva (2kk) nukkuu tällä hetkellä vaunun kopassa, kun en sit oo osannut ottaa äitiyspakkausta käyttöön. Vauvan piti nukkua meidän välissä kuten isosiskonsa, mutta jotenkin se ei luonnistunut, niin on nukkunut vaunukopassa. Äp-laatikko oli valmiina, mutta kun ajattelin, että vauva nukkuu perhepedissä, niin laitoin sen pois. Kohta pitää siis saada uusi järjestys.

Ollaan ajateltu hankkia jatkettava kerrossänky isommille lapsille ja vauva saa sit pinnasängyn käyttöönsä. Lastenhuoneeseen ei oikein mahdu kunnolla 2 lastensänkyä ja pinnasänky, siksi mietitään kerrossänkyä. Vauva kuitenkin aluksi nukkuisi vielä meidän huoneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö nukkuin 2v ikään saakka pinniksessä meidän makkarissa. 2iässä siirtyi isojen lasten sänkyyn ja omaan huoneeseen. Hyvin on mennyt :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perheessä kaksi aikuista, yksi tenava iältään 1 v 1,5 kk (tarkkaa, tarkkaa) ja yksi rääpäle pötsissä.

 

Esikoinen on nukkunut koko ikänsä omassa sängyssään, makuuhuoneen toisella laidalla. Muuttaa omaan huoneeseen sitten, kun remontti valmistuu eli toivottavasti jossain 2-vuotissyntymäpäivän paikkeilla. Siihen asti nukumme kaikki kolme (joulukuusta neljä) samassa makkarissa, ellei toinen tenava osoittaudu koliikkihirviöksi, jolloin mies ja esikoinen muuttavat yläkerran vierasmakkariin.

 

Perhepetiä kokeiltiin kahtena yönä esikoisen ollessa minikokoa ja ei, ei ole meidän juttumme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kolmihenkinen perhe ja poika on nukkunut koko ajan meidän makkarissa omassa pinnasängyssä. Ihan vauva-aikana sinne puoleen vuoteen asti nostettiin jossain vaiheessa yötä lapsi aina viereen nukkumaan kun ei meinannut enää omaan sänkyyn nukkua.

Vähän ennen kuin poika täytti 1v3kk siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan, pinnikseen vielä kun alkoi nuo yöhäröilyt olla sitä luokkaa, että kukaan ei meistä enää samassa huoneessa tuntunut kunnolla nukkuvan. Nyt nukkuu yöt heräämättä kertaakaan :)

Jatkettavaan lastensänkyyn olisi tarkoitus poika laittaa viimeistään 2 vuoden iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopus oli vajaa 1v, kun siirtyi isojen poikien sänkyyn (jatkettavaan). sänky on edelleen meidän vanhempien sängyn ja seinän välissä.

Missään vaiheessa poika ei pinniksessä nukkunut. Ihan pikkuvauvana joitain öitä ensisängyssä. Muuten viekussa.

Mut isojen poiken sänkyyn, kun siirrettiin niin siinä sitten nukkui ihan hyvin. 

Muut on siinä pikkasen vajaa 2v:nä siirtyneet pinniksestä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan 4-henkinen perhe. Esikoinen nukkui ekat 3kk lähinnä mun vieressä josta siirtyi suoraan omaan huoneeseen. Tällöin meidäön kaikkien unet parani. Kakkonen nukkui 7-8kk (en muista tarkkaan) meidän makkarissa omassa pinniksessään ja sitten siirtyi veljensä kanssa samaan huoneeseen. Siellä ne tyytyväisenä yhdessä nukkuu. Perhepeti ei vaan toimi meillä, kukaan ei nuku siinä hyvin. Tämä järjestely on meillä paras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now