Pudde

Muita 4-5-vuotiaita, jotka eivät vaan "viitsi" mennä ajoissa pissalle?

15 posts in this topic

Kunhan vaan tuli mieleen kysyä, että löytyykö muita... Ja jos on jotain hyviä ehdotuksia, siitä miten pitäisi toimia niin mielellään kuulisin :girl_smile:

 

Meillä siis 4,5-vuotias tyttö, joka ei etenkään ulkona ollessa suostu tunnustamaan, että on pissahätä. Puhumattakaan siitä, että lähdettäisiin käymään sisällä ajoissa pissalla. Joudumme koko ajan ulkona kyttäämään hädän merkkejä ja sitten hirveän väännön & itkukiukuttelun kanssa sisälle. Keskimäärin kerran viikossa pestään ulkovaatteet, koska neiti on jo ehtinyt pissaamaan niihin. Hän ei myöskään juuri koskaan tunnusta pissanneensa housuun, vaan asia tulee useimmiten ilmi vasta sitten kun tullaan sisään. Mieluummin on siis vaikka pari tuntia pissahousuissaan :wacko: Ongelmana on siis se, että hän ei suostu hyväksymään sitä että pissa vaan tulee ajallaan ja yrittää siksi pidättää kun ei malta keskeyttää omia toimiaan pissalla käydäkseen.

 

Joskus ihmetellään Miehen kanssa kuinka kauan tämän asian (että pissalla on kaikkien pakko käydä) hyväksyminen kestää, kun tätä asiaa on aina välillä väännetty jo kaksivuotiaasta asti :rolleyes: Sitkeä (tai hidas & kovapäinen) sissi meillä siis on, raivoissaan sitten huutaa: "en tykkää Jumalasta kun pakottaa ihmiset pissaamaan" :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä.

 

Tai onneksi ei enää :D

 

Oli just tuota "Onko vessahätä?" "ei oo" ja hetken päästä pissat housussa :hysteric:

 

Ajattelin, että jos on vaikka virtsatietulehdus ja ei siksi pysty pidättämään, tai lirahtelee - tosin tuli aina ihan koko satsi eikä lirua housuun. Kokeiltiin ensin kuitenkin sellaista, että tehtiin tytön kanssa yhdessä taulukko missä oli 20 palluraa ja aina kun oli mennyt yö + päivä ilman pissaa housussa, niin sai värittää pallukan. Kun taulukko oli täynnä, mentiin ostamaan Schnooks mitä oli halunnut. Vahinkoja taulukon olemassaoloaikana ei tullut YHTÄÄN, eli ne 20 pissatonta päivää menivät putkeen. Eikä ole tullut sen jälkeenkään.

 

Ennen tätä oli kokeiltu jo kaikki mahdolliset - pesee itse housunsa, ei kiinnitetä huomiota asiaan, todettiin vaan että jaahas, no menepä sitten housupyykille. En tiedä oliko huomionhakuisuutta vai vaan tuota että ei yksinkertaisesti viitsinyt mennä vessaan, mutta onneksi loppui tuolla keinolla.

 

Kannattaa siis kokeilla ainakin, ja tosiaan myös sulkea pois se tulehduksen mahdollisuus ettei siitä johdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin pienenä juuri tuollainen. :rolleyes: Kyse oli tosiaan viitsimisestä, ja siitä, että halusin olla ajattelematta koko pissahätää. Etenkin ulkoleikeissä, kun tunsin, että kohta lirahtaa ja nyt vielä ehtisi vessaan jos lähtisi, niin tavallaan päätin vain olla menemättä, että jos ei sitten tarvitsisikaan. Vessassakäynti oli muuten minusta ihan hauskaa ja ok, mutta vessahätää en halunnut monesti myöntää edes itselleni. Vanhempani eivät ikinä komentaneet tai vaatineet tai laittaneet minua pesemään omia pissojani tai varsinaisesti edes "vakavasti" yrittäneet keskustella asiasta kanssani, enkä usko että se olisi edes auttanut vaan tehnyt vaan asiasta turhaan suuremman. Ei niillä lapsen aivoilla vain pystynyt käsittämään koko juttua sen paremmin, ja kyllä sen sitten lopulta itse tajusi. Onhan niissä pissahousuissa oikeasti aika kurja olla ja kyllä se "kiinnijääminen" hävetti tarpeeksi vaikka siitä ei sen suurempaa haloota nostettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
enkä usko että se olisi edes auttanut vaan tehnyt vaan asiasta turhaan suuremman.

Juuri tuon takia meillä toimittiin niin, että kummemmin kommentoimatta vaan todettiin että juu, sitten se on pestävä housut. Tyttö itsekin sanoi välillä pyykätessään "jos viitsii pissiä housuun niin pitää sitte viitsiä pestä housut" :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos molemmille nopeista vastauksista!!! :)

 

zinae: Teidän tyyli kuulostaa varsin tutulta. Suurimman osan ajasta meillä suhtaudutaan housuun pissaamiseen (etenkin minä) varsin rennosti asenteella "no höh, mennäänpä vaihtamaan vaatteet ja ensi kerralle sitten vessaan ajoissa". Joskus kuitenkin menee hermo, kun näkee että kysymys on nimenomaan ihan vaan viitsimisestä ja tämä on todellakin nähty jo niiiiiiiiiiin monta kertaa <_< Meillä tosin on jo käytössä tarrapalkinnot, mutta luulen että voisimme tehdä kylppäriin erillisen tarrataulukon ihan vaan pissaamista varten ja laittaa palkinnoksi vaikka LittlePetsejä ;)

 

Itse en usko, että meillä ihan helpolla neiti luovuttaa tämän pissajutun kanssa, koska tätä on tosiaan jatkunut jo kaksivuotiaasta (on siis oppinut alunperin potalle oikeastaan ihan itsestään) saakka... Välillä neiti osaa ja viitsii esimerkillisesti ja sitten tulee taas vaikeampi vaihe, jolloin taistellaan tuulimyllyjä vastaan. Mutta näin meillä edetään kaiken muunkin kehityksen kanssa eli välillä mennään tasaisesti eteenpäin ja sitten yht'äkkiä tulee aivan käsittämättömiä kausia :rolleyes: Eikä näillä siis ainakaan tunnu olevan yhteyttä muuhun elämäntilanteeseen, ihan vaan 1-3 kertaa vuodessa taannutaan äkillisesti ja ruvetaan tahkoamaan samoja asioita kuin esim. vuosi aikaisemmin ja hirveällä vastustuksella & turhautumisella :blink: Ja todellakin meillä revitään suurimmat kiukkuraivarit esimerkiksi siitä, että tarvitsee pissata, tai että tarvitsee syödä, tai nukkua tai vaikka pukea :huh: Toisaalta hyvähän se toisaalta on ettei sen "suurempia" ongelmia pienen elämässä ole B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maimai: Arvostan tuota selitystä omasta asenteestasi todella paljon! Vielä kerran kiitos siitä, oli hyvä saada vahvistusta omille ajatuksilla koska jotakuinkin näin olin juurikin ajatellut neitimme ajattelevan. Voi teitä hölmöläisiä :wub::lol: Repesin kyllä ihan totaalisesti kun luin vastaustasi, koska se sopi niin hyvin meidän neitiimme :D Ihan kuin olisin yht'äkkiä lukenut netistä oman lapseni ajatuksia, tai tältä minusta siis tuntui vaikka en oikeasti voikaan tietää mitä pikku ihmisen mielessä liikkuu :blush:

 

Mies tuossa juuri totesi tänään, että kyllä tyttö tarhassa jättää pois housuun pissaamisen enkä tätä oikeastaan epäilekään, sillä aikaisemmin hoidossa ollessaan on aina suhtautunut vessakäynteihin ihan ok. Täällä kotona kun ei ole sitä lapsivertaisryhmää, jossa kaikkien täytyisi mennä vessaan aina samaan aikaan :( Muistaisitko vielä minkä ikäisenä lopetit housuun pissaamisen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan muista milloin pissailu helpotti, mutta se harveni kyllä paljon jo ennen eskaria. Päiväkodissa vahinkoja ei käsittääkseni tapahtunut, eikä sitten eskarissa tai koulussakaan, mutta kotipihassa kyllä, samoin kuin kavereiden luona. Kyse taisi olla lähinnä siitä, että noiden housuunpissailujen tapahtuessa sellaista "ulkopuolelta määritettyä pissallemenohetken määrittämistä" ei tapahtunut, ja ajattelemattomuuttani en itse osannut sitä tehdä. Eli jos vahnemmat kysyivät, että tarvitseeko käydä pissalla, niin sanoin että ei, mutta jos asia ilmoitettiin niin, että käyppäs vielä pissalla ennen kuin lähdet pihaan, niin kävin ihan mielelläni ja mukisematta (niin kuin päiväkodissakin). Koulussa pissajutuista osasi jo itse pitää huolta, tosin kyllä ekaluokkalaisena muistan ainakin yhden tapauksen, jolloin kotipihassa lirautin kiipeilytelineellä, kun olin vihdoinkin päässyt kiipeämään hyvälle paikalle eikä hyvää leikkimis-flowta viitsinyt keskeyttää... :blush: Sisko vaan katsoi ja tuhahti vieressä puoli-huolestuneena, että "Maimai, sulta valuu pissaa!" :rolleyes:

 

Vanhimmillani muistan olleeni kolmasluokkalainen, usko tai älä. Pissavahinko oli ihan samanhenkinen kuin tuolloin leikki-ikäisenä, eli leikin ollessa kesken jätin vaan kuuntelematta hälytyskelloja ja yritin olla tiedostamatta koko pissahätää, kunnes oli liian myöhäistä. Olin vielä kaverin luona kylässä, ja oli kyllä aika hämmentävä hävetä ja tuskailla, että miten tässä nyt näin kävi. Tuolloin olin kuitenkin jo piiiitkään ollut pissailematta ympäriinsä ja tuo oli TOSI poikkeuksellista, mutta sellaista ihan samanlaista kuitenkin.

 

Nykyään olen ihan normaali. :grin: Tosin luonteessa on kyllä tuota samaa, laajennettuna vaan muihin juttuihin. Osaan tosi tehokkaasti sulkea tietoisuuden ulkopuolelle häiritseviä asioita ja joudun tsemppaamaan ihan tosissani etten lykkää tärkeiden asioiden hoitamista liian pitkälle, mutta se ei taida olla kovin harvinaista. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt kohta 4 ja puoli ja välillä lirahtelee. Osaa käydä itse vessassa ja käy kyllä käskettäessä, mutta jos ei muista käyttää riittävän usein, ei kyllä vapaaehtoisesti käy. Tähän kun yhdistetään valtava rakko (on kuvattu pienenä), ei tulos ole hauska. Sitten kun lorisee niin todellakin lorisee. Pitkän aikaa oli ihan ok eikä vahinkoja käynyt, mutta joskus viime syksynä alkoi lirahdella. Käytimme lääkärissäkin kun epäilin ensin virtsatietulehdusta (parikuukautisena ollut kaksi tulehdusta) mutta mitään ei löytynyt. Aika monesti vaikuttaa siltä, että on tosiaan liian hauskaa eikä pysty käyttämään yhtään keskittymiskyvystä rakkonsa hallintaan. Todella monta kertaa vahinko on käynyt kun poika on ollut tietokoneella pelaamassa jotain erityisen kivaa. Viime aikoina myös sänkyyn on lirahdellut, aina siis nukkumaan käydessä. Yökuiva on ollut varmaan puolitoistavuotiaasta.

 

Joskus epäilen pojan lirauttavan ihan tahallaan että pääsisi suihkuun (kun sitä tosiaan valuu sukatkin täyteen niin on pestävä kunnolla) mut useimmiten taitaa kyse olla ihan siitä, ettei viitsi mennä vessaan kun kaikki muu on kivempaa.

 

Täytyy varmaan tehdä noin että saa pisteitä niistä päivistä kun vahinkoja ei ole käynyt, jos se motivoisi poikaa ihan oma-alotteisesti käymään vessassa. Himoitsee ihan mitä tahansa Angry Birds -juttuja niin niillä voisi saada olemaan kuivana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla ihan tyypillistä käytöstä 4-vuotiaille tuo pissanlirauttelu, oli sitten kyse viitsimisestä tai pissahädän "huomiotta jättämisestä/unohtamisesta". Meillä sekä poika että tyttö päästävät välillä vahinkopisaroita (poika joskus jopa vahinkopissat!) housuun, kun ulkoa ei ehditä ajoissa vessaan tai jostakin syystä vängätään isiä/äitiä vessaseuraksi, eikä kumpikaan kotitöiltään juuri silloin ehdi tms. Sitten parutaan, että "Mulla tuli pissi housuun, yhyyyyyy! En ehtinyt pytylle, yhyyyyyy!" ja me vaan miehen kanssa pyöritellään päätä ja silmiä, että "Pitikö sitten seisoa tuossa vessan ulkopuolella jalat ristissä kitisemässä!" jne. :rolleyes::girl_sigh: Turhauttavaa ja tympäiseväähän sitä on koko ajan olla vaihtamassa lapsille uusia housuja, mutta eiköhän tuo vahinkolirauttelu ajan ja iän kanssa lopu. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa touhua täällä. Aina ei edes pelkkä pissaläikkä housuissa riitä, vaan pesen kurahousuja ainakin kerran viikossa. :P

 

Mutta lohduttaa etten oo ainut. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi voi, tuttua on... Meillä 4.5 vuotias, joka pissaa housuunsa välillä monta kertaa päivässä. Hän oppi kuivaksi jomelkeo varhain, 1v9kk muistaakseni. Hän oli täysin yö- ja päiväkuiva kunnes hän täytti 3 vuotta. Pikkusisar oli juuri syntynyt ja yhtäkkiä tämä aiemmin täysin kuva lapsi alkoi kastella ihan jokapäiväisesti. Neuvolasta epäilivät tämän johtuvan pikkusisaren syntymästä ja kyllä se kastelu menikin itsestään ohi muutaman kuukauden kuluttua.

Nyt kun tyttö oli runsas 4v minä menin ensimmäistä kertaa hänen aikanaan töihin, en siis ollut enää kotiäiti kuten hän oli tottunut. Taas alkoi pissaaminen ja nyt jopa tuhriminen sitten kaupan päälle. Jatkuu vieläkin, tätä on ollut nyt pari kuukautta.

Tuntuu olevan paljon myös juuri sitä, että vaikka nyt kysyy että onko pissahätä ja saa kieltävän vastauksen, niin 5 minuutin päästä on pissat housussa.

 

Raskasta mutta toivottavasti ohimenevää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän herra 4-vee on viimeiset pari kuukautta käyttänyt noin 3-5 alushousut päivässä! Syynä tähän on n. puoli desiä pissaa per kalsarit (vahingossa, kuulemma)... <_< Välillä on päiviä, ettei hänellä ole yksiäkään puhtaita alushousuja, kun tämä pyykkäri ei pysy enää vauhdissa mukana... :rolleyes:

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla oli taas vähän parempi kausi hetken aikaa kun kokeilimme tarrataulukkoa, johon sai tarran vain niinä päivinä kun ei käynyt yhtään vahinkoa, mutta nyt on taas pari kertaa käynyt vahinko nukkumaan käydessä. Suorastaan ärsyttää kun poikaa itseään ei asia tunnu ahdistavan yhtään, ihan iloisesti ilmoittaa että pissi tuli sänkyyn. Onneksi sentään se nesteen määrä on vähentynyt jonkin verran ja päiväsaikaan älyää käydä itse vessassa. Tähän on luultavasti auttanut päiväkodin aloitus, siellä ei ole käynyt ollenkaan vahinkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostanpa aihetta vähän ylöspäin. 

 

Meillä reilu 5 vee tyttö on nyt kastellut öisin reilu puoli vuotta, ei ole ehtinyt missään vaiheessa yökuivaksi. Viime talvena kuitenkin kuivia öitä alkoi olla muutamia joten otettiin yövaippa pois eikä sitä nyt takaisinkaan viitsi ottaa käyttöön. 

Päiväkuiva on ollut  siitä kahden vanhasta, mutta etenkin nyt syksyllä on tullut jo aika isoksi ongelmaksi päiväkastelu. Joka päivä tulee pyykkiä, niin päiväkodissa kuin kotona. Useimmiten kyseessä on pientä lirahtelua ja tytön itsensä mukaan ei ehdi vessaan ajoissa, mutta itse uskon ettei vaan viitsi. Minä itse alan vain olla todella kypsä tähän tilanteeseen, etenkin kun tiedän että tyttö tiedostaa hätänsä ja osaisi siellä vessassa käydä ajoissa. Virtsatesti on kerran tehty ja oli negatiivinen. Nyt on lisäksi ilmaantunut hyvin voimakas haju pissaan. Alkuun neuvolakin oli sitä mieltä, kuten itse myös, että johtuu päiväkodin aloittamisen aiheuttamasta stressistä (vaihtui siis kokopäiväiseksi osapäivähoidosta), mutta päiväkodissa on jo pitkään mennyt hyvin ja tyttö on siellä reipas, tosin välillä koettelee rajoja. 

Haastavaa tästä tekee senkin, ettei neiti suostu lääkärin vastaanotolla yhteistyöhän yhtään! pistää kaikin voimin hanttiin eikä suostu edes sanaa sanomaan, joten kiva siinä on lääkärin tutkia. 

 

Hälytinpatjaan ollaan neuvolan kautta jonossa ja nyt on tarkoitus kokeilla tuota palkintotaulukkoa, jos se vähän motivoisi neitiä nyt ainakin päivisin käymään ajoissa vessassa. Esikoisella ei moista vaivaa ole ollut ollenkaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now