Monalisa

Vaunut maailmalla

77 posts in this topic

Myönnän että musta on muodostunut vaunu "fanaatikko" viimeisen kahden vuoden aikana ja ne tuntuvat edelleen kiinostavan. Nyt kesäloma reissun jälkeen jäin miettimään että miten erilaista on vaunuilu kulttuuri eri maissa. Millaisilla menopeleillä liikutaa missäkin maailman kolkassa.

 

Olisi kiva jos laittaisitte kokemuksia ja erityisesti kuvia eri maiden vaunu malleista. Toki saa kertoa muistakin lastentervikkeista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, hauska aihe Monalisa! Viimeaikoina on toi matkustelu ollut raksan takia vähän jäissä, mut raskaana ollessa käytiin häämatkalla Skotlannissa ja siellä näkyi "ylläriylläri" paljon Bugaboon rattaita, Quinnyja ja samantaipaisia muitakin rattaita

bugaboo_cameleon-thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin nyt kesällä Wienissä ja siellä huomattavan monet äidit lykki Quinnyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruotsissa (tai ainakin Tukholmassa) näkyy paljon näitä Kronan-merkkisiä vaunuja (sekä polkupyöriä):

400011116.jpg

 

Myös paljon yllämainittuja Bugaboita.

 

Urban Jungle (hollantilainen One Tree Hill) on myös suosittu merkki:

Urban_01.jpg

MB06-UL102-copy.jpg

 

Tuplarattaina näkyy Phil&Teds sekä Urban Jungle:

E3RedDouble_1.jpg

 

MB06-UD204-copy.jpg

CarrycotUJB.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on vasta aikaa vastata ja liitellä kuvia ;)

 

Meidän ;) viimeisin matka suuntautui Kanadaan. Toisaalta eron huomasi heti Eurooppaan, mutta paljon samaa näky. Yksi ero minkä tulin havainneksi on se että mitkä täällä ovat matkarattaita ovat siellä ihan tavallisia rattaita. Siellä matkikset ovat sellaisia ihan pieniä ( näyttävät oikeesti miedän nukenrattailta ) sattareita.

 

Siellä käytetään myös TOSI paljon travelsysteemiä. Vauvat ovat travelsystemissä ihan kaupoissa, puistoissa, huvipuistoissa, eläintarhassa jne. Itse kiinnititin siihen huomiota koska täällä painotetaan sitä että kaukalossa ei saisi olla pitkiä aikoja putkeen. Tuolla esim tuo eläintarha oli useamman tunnin reissu kun sen kiersi ympäri. Samoin paikallisella "seurasaarella/korkeasaarella" oli paljon kaukalossa matkaavia vauvoja, ja sinne tultiin lautalla viettämään koko päivää.

 

Toinen mikä mielestäni oli "hassu" juttu, oli pyörien peräkärry. Niitä näkyi paljon lapsi kohteissa. Siis sellasia peräkärryjä josta saa etupörän lisäämällä rattaat. Ei se muuten olisi ollut hassua, mutta nämä kysesiset ihmiset eivät varmastikkaan tulleet kohteisiin pyörillä vaan autolla. En nähnyt kovin montaa pyörää matkan aikana muutenkaan. Toinen mikä oli suosittu kulkupeli lastenpaikoissa oli vedettävä muovi kärry. Niitä näkyi paljon saarella ja eläintarhassa. Kaksos ja sisarus rattaita oli paljon myös liikenteessä.

 

Phil l&Tedisit olivat suosittuja myös siellä ja samoin näkyi One tree hilliä. Kätevän näköinen systeemi, jota en ole muualla nähnyt oli peräkkäin istuvatavat jossa takana oli pystyi seisomaan tai istumaa. Takana olijalle oli kehitelty vähän edistyksellisempi seisomalauta. Tietenkin näkyi paljon Bugaboota ja jonkin verran Quinnyä ( Zappeja ) Varsinaisia hyökkäysvaunuja en nähnyt kuin muutamat, ne olivat Chiccoja tai Peg Peregoja. Quinnyllä näytti olevan siellä myynnissä nelipyöräinen malli jotka bongasin muutaman kerran. Peg Peregoja oli siellä myös paljon liikenteessä. Ihan perinteisiä Plikoja, mutta myös kätevän näköisiä Unoja. Ne olivat tosi kätevän näköisiä vauvan kopan kanssa.

 

 

Tässä kuva "nukenrattaista" joita oli paljon liikenteesä. Hintaa oli alle 20$

pTRU1-4112291dt.jpg

 

Tälläiset olivat yleisimpiä travelsysteemejä

pTRU1-3000221dt.jpg

 

Tässä käytännölliset sisarus rattaat

pTRU1-3986323_alternate3_dt.jpg

 

Peg Pregon Unot.

pTRU1-4300882dt.jpg

 

Tässä tälläinen vedettävä kärry

pTRU1-2787460dt.jpg

 

Nyt pitää katsomaan huutavaa lasta, mutta jatkan jos tulee vielä jotain kivaa mieleen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vauvat ovat travelsystemissä ihan kaupoissa, puistoissa, huvipuistoissa, eläintarhassa jne.

Mä ihmettelin tätä samaa katsoessani telkusta sitä Meille tulee vauva -ohjelmaa, onko se nyt amerikkalainen vai kanadalainen, mutta kuitenkin. Siinä kun kävelyllekin lähdettiin pienen vauvan kanssa travelsystemillä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä ihmettelin tätä samaa katsoessani telkusta sitä Meille tulee vauva -ohjelmaa, onko se nyt amerikkalainen vai kanadalainen, mutta kuitenkin. Siinä kun kävelyllekin lähdettiin pienen vauvan kanssa travelsystemillä.. :rolleyes:

 

Mä katoin sitä ohjelmaa kanssa ja kiinitin huomiota samaan asiaan jo silloi. Mun mielestä oudointa on siinä se että niitten travel system on yleesä rattaiden päällä eikä rungossa. Joten eikö olisi mukavempaa laittaa se vauva ihan vaan niihin rattaisiin? Kun ne kerran on jo matkassa mukana! Kun me oltiin reissussa oli siellä tosi kuuma ja ihmisillä oli kaiken maailman aurinko suojia niiden kaukaloiden päällä. Muutaman kerran tuli mieleen että se vauva raukka tukehtuu sinne kaukaloon. Ilmavampi se ratasosa on. Niillä oli muuten UV suojiakin kaukaloihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ihan samanlainen vaunubongailija ja -friikki kuin Monalisa. Oltiin juuri Italiassa, Ranskassa ja Sveitsissä. Italiassa ja Ranskassa näkyi enimmäkseen erilaisia matkarattaita, joita selvästi käytettiin ihan pääasiallisina kulkupeleinä. Italiassa etenkin nämä Chiccot olivat in:

chicco_trio_for_me_auto_fix_vertigo.jpg

 

Sveitsissä näkyi aika paljon Quinnyä ja etenkin Bugaboota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanarialla kattelin, että aika paljon porukalla tuntui olevan Mac Larenin matkiksia. Ja Bugaboota ja Quinnya oli kans paljon (sivuhuomautuksena, että nämä eivät ole yhtään meikäläisen makuun).

 

Kreikassa en merkkejä ihan hirveesti bongaillut, mutta matkiksia tuntu paikallisilla olevan ihan normikäytössä.

 

Travel systemejä mä kans joillakin näin käytössä. Ei mene myöskään mun jakeluun. Mielestäni vauvan on paljon kivempi kölliä ilmavissa rattaissa, kuin jököttää hiostavassa kaukalossa. Moni perustelee, että nukkuvaa vauvaa ei voi nostaa. Kyllä meidän poika ainakin lähes aina jatkaa uniaan, kun sen istuimesta nostaa rattaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Kööpenhaminassa näkyy paljon Bugabooita, Urban Jungleja, Easy Walkereita ja Phil&Tedsejä. Eli näppäriä ja trendikkäitä rattaita.

 

Toisena suuntauksena näkyy valtavia (Emmaljungan?) vankkureita, jotka ovat oikeasti sängyn kokoisia ja joihin on pedattu kaikki tyynyt ja peitot ja vehkeet. :D Niissä matkustaa myös taaperoikäisiä istuen vuodevaatteidensa keskellä turvavaljaiden avulla kytkettyinä. Välillä myös näkyy, että kyydissä on sekä vauva ja jalkopäässä istuva sisarus. Näitä valtamerialuksia ei tosiaankaan mahdu kahta bussiin, vaikka periaatteessa kuuluisikin. :rolleyes:

 

Muoks. Esimerkiksi Gessleineja ja Quinnyjä ei täällä oikeastaan näy lainkaan. Teutonia (Funeja) jonkun verran sen sijaan.

Edited by Dianna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattumalta näin mainoksen ilmaislehdessä "vaunuista" joita työnnettiin paljon Kanadassa. Kyseessä ovat siis Kanadalaiset Chariot kärryt jotka ovat ilmeiset urheilevan perheen unelma. Niissä on erilliset lisävarusteet pyöräilyyn, juoksemiseen, kävelyyn, hiihtoon, vaellukseen ja sauvakävelyyn. Näitä tuolla juoksupyörällä varustettuna tuli tosi paljon vastaan.

 

c_juoksupak2007.JPG

 

Niin ja paikalliset Quinny Zappit olivat varustettu neljällä pyörällä ja ostoskorilla.

 

pTRU1-4250943dt.jpg

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dianna: onko ne järjettömän isot näitä?

3425_zoom.jpg

 

Inglesinat oli kuulemani mukaan Köpiksessä suuressa huudossa ainakin pari vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika harvassa maassa taidetaan nukuttaa vauvoja ulkona noissa rattaissa. Sen takia ne varmaan onkin monessa maassa "kevyempiä" malleja, jotka on tosiaan tarkoitettu lähinnä liikkumiseen kaupungilla... Noi Monalisan laittamat sisarusrattaat vaikuttaa kyllä aikas kätsyiltä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drusilla: Osa niistä vankkureista taitaakin olla Trille Gigant -mallisia, eikä siis Emmaljungaa kuten väitin. Kai. Merkki on mulle niin vieras, etten ole varma, onko osa valtamerialuksista jotain muuta laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googletin, noihin Trillen lapsivankkureihinhan saa ne yhteensopivat vuodevaatteet jopa varusteena:

 

4334.jpg

 

Ja onhan nuo isot oltava, kun noissa on makuupituuskin 94 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään näitä (paitsi värinä on sähkönsininen):

prod_745138.jpg

 

Myös Chicco:t ja McLarenit on täällä suosittuja, tosin aivan kamalan kalliita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virossa oli viikonloppuna paljon erilaisia matkarattaita, kahdet emmaljungat myös tulivat vastaan. Noissa matkarattaissa oli mulle ihan vieraitakin merkkejä, mutta ainakin parit Gracon ja Maclarenin rattaat pongasin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sveitsin katukuvassa näkee paljon TfK:ta

 

joggster_III.jpg

 

Bugaboota ja Quinnya. Suosittuja ovat myös Teutonia, Hartan sekä Phil & Teds.

 

Joku taisi mainita vauvojen ulkonan ukuttamisesta.. mä en täällä aikakaan tiedä ketään joka niin tekisi ja jos joku jättäis vauvan yksin pihalle vaunuihin nukkumaan, niin varmaan olisivat poliisit pian paikalla. Vauvojen ulkonanukuttaminen talvella on täkäläisille myös suuri ihmettelyn aihe - miten voi pienen vauvan jättää yksin pakkaseen nukkumaan, kun ethän itsekään ulkona nukkuisi. :blink:

Edited by biendli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Saksassa on nähty moneen kertaan tämä rumilus:

 

baby_planet_max_pro_red.jpg

baby_planet_max_pro_side.jpg

 

Futuristiikka on ok, mutta kaikella on rajansa. En ikimaailmassa laittais omaa vauvaa tähän hökötykseen!

Edited by Uusinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo näyttää siltä, kun stereotyyppisen poikamiehen syliin olisi laitettu vauva ja se kannattelisi sitä mahdollisimman kaukana vartalosta suorin käsin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nähnyt parit noita täälläkin. Jotenkin ovat ehkä jopa turhan modernit mun makuuun. Mikä mahtaa olla merkki?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon nähnyt parit noita täälläkin. Jotenkin ovat ehkä jopa turhan modernit mun makuuun. Mikä mahtaa olla merkki?

 

Stokkella ainakin on tuontapaiset futuristiset vaunut ja niitä olen minäkin jokusen kertaa nähnyt. Mies esittelin niitä mulle esikoista odottaessa, mutta on kyllä liian modernit minun makuuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääkaupunkiseudulla on nähnyt yhdet Stokket ihan livenäkin. Ulkomailla enemmän.

 

2007.06.13.nursery.stokke.explory2.jpg

 

Hollannissa lähes kaikki shoppailevat äidit käyttävät maxi Cosin kaukalo + Quinnyn runko -yhdistelmää shoppaillessan ja olenpa niitä nyt kuluneen kesän aikana nähnyt muutamia Suomessakin. Minusta se on näpsäkkä yhdistelmä.

 

282909578_hpv6u-xl.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now