Lioni

Alkuraskauden hermoilijat

979 posts in this topic

Kiitos paljon Betty84 vastauksesta! Tuli paljon rauhallisempi olo, ettei välttämättä olisikaan mikään huonosti vaikka "oireettomia" päiviäkin on :) Voi että kun olisi rikas niin kävisin varmaan joka viikko ultrassa :D Seuraava on vasta sitten tämän kuun lopulla.. Nyt sen vasta kunnolla tajuaa, mitä se sananlasku tarkoittaa: "odottavan aika on pitkä" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinpä! Enkä mä usko että se tämän helpommaksi muuttuu mitä pidemmälle odotus etenee. Ensin pelätään kun ei ole oireita tai ne on hirveän voimakkaita, sitten saadaan jännätä loppuraskauden ajan onko kaikki kunnossa ja syntyykö lapsi terveenä, ja sen jälkeen huolehditaankin seuraavat monta kymmentä vuotta ettei lapselle vaan satu mitään :D

 

Mulla on taas vaihteeksi aika luottavainen olo. Tunnen itseni vähän tyhmäksi kun juuri kerkesin valittaa et mulla ei oo mitään vatsatuntemuksia, ja sit ne alkoikin heti eilen illalla kun kävin nukkumaan... Pitikin taas olla hätähousu ja pelätä olemattomia, niitä viikkoja kun ei tosiaan ole kasassa vasta kun 5+6 niin hyvin ehtii ilmestyä vielä vaikka minkälaista oiretta. Mä oon vähän sellanen "kaikkimullehetinyt"-tyyppi :D

Ainiin ja sitä mun pitikin vielä kysyä, että tiedättekö miks niin monet eri raskauslaskurit näyttää ihan eri tuloksia? Lasketaanko LA ja rv:t aina sen 28:n päivän kierron mukaan? Mun kierto on ~25 päivää ja lähes poikkeuksetta kaikki laskurit näyttää että oisin pidemmällä kuin mitä oikeasti olen. Joidenkin laskureiden mukaan olisin jo viikolla 6+, mutta sitten kun laitan kierron pituudeksi 28 päivää niin tulee sama tulos minkä itsekin oon saanut kun lasken suoraan kalenterista, eli tuo 5+6. Hyvin sekavaa :rolleyes:

 

Mä olen yrittänyt psyykata itseäni siihen tilaan, että ei sitä keskenmenoa tai tuulimunaa kannata pelätä, kun ei sille kuitenkaan itse mitään mahda. Se tapahtuu jos tapahtuu. Mun mielestä joku sanoi jollain foorumilla (olipa selkeetä) tosi hyvin, että jos nyt hirveästi murehtii mahdollista keskenmenoa ja sitten se tuleekin, niin on ikäänkuin murehtinut samaa asiaa jo kaks kertaa, kun sen sijaan vois nauttia tästä hetkestä ja raskaudesta nyt ja murehtia niitä ongelmia vasta sitten jos niitä tulee :)  Helpommin sanottu kuin tehty, mut viisaita sanoja silti.

 

Mua tietenkin huolettaa toi keskenmeno-asia senkin takia, kun en oo vieläkään päässyt irti tupakasta vaikka tässä kovasti heti plussasta lähtien sitä oon yrittänyt, ja luin, että siinä missä ei-tupakoivilla km riski on 10-15% luokkaa niin tupakoivilla se on jotain 33% :( Tuo on kyllä se viimeinen niitti miksi haluan mokomasta myrkystä nyt kokonaan eroon. Ei siinä mitään jos km tulee koska alkiossa/sikiössä on jotain vikaa tai jos lapsi luonnostaan syntyy epämuodostuneena tai saa adhd (tai jonkun muun) diagnoosin, sen pystyn vielä hyväksymään. Mutta mä kyllä vihaisin koko loppuelämäni itseäni jos olisin itse nuo aiheuttanut pienokaiselle... Ja vain sen takia, että mun itsekuri ja tahdonvoima oli niin heikot etten päässyt irti tupakasta. Harmittaa jo tarpeeksi sekin etten ollut "täydellinen" tuleva äiti ja pystynyt lopettamaan tupakointia kuin seinään heti kun sain plussan testiin. Noh, päivä kerrallaan ja nikotiinipurkkaa pureskellessa :) Täytyy vaan ajatella, että jos kerta niin moni muukin on päässyt eroon tupakasta, niin miksen sitten minä - varsinkin kun mulla on näin loistava motivaattori! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei opri, mun täytyy kyllä sanoa, että mä lopetin röökin polton heti plussaan, pari vielä poltin "järkytykseen." :D Mulla oli niin järkyttävä olokin, että pelkkä röökin haju sai yökkäämään. Mutta....ekan kolmanneksen jälkeen, kun pahoinvointi alkoi hellittää, niiin mun oli vaan kerta kaikkiaan pakko polttaa. :( Mulla on ollu tosi hankalaa ja paljon kaikenlaista vaivaa, niin sitten kun vain tuntui siltä että rööki rauhoittaisi hermoja, niin sitten poltin. Ja se auttoi oikeasti. Mutta sitten meni taas monta viikkoa ilman, nyt esim. pääsiäisenä poltin 1-3 päivässä, ja välillä en yhtään. Jotenkin se rööki vaan helpottaa raskaan päivän päätteeksi hermoja! Sitten olen vaan ajatellut,että monet polttaa koko raskauden ja tulee ihan terveitä lapsia. En kuitenkaan älyttömiä määriä polta, enkä edes joka päivä! Typerää, tiedän, ja ajattelen kyllä joka kerta röökiä sytyttäessä, että ei pidä tehdä tästä säännöllistä ja loppumetreillä lopettaa taas kokonaan. Mut jotenkin olen ajatellut, että jos se tekee mulle paremman olon, niin sitten voin se yhden kyllä polttaa! En kyllä julkisesti ole polttanut, mutta miehen nähden kyllä, ja onneksi se ei mua mitenkään tuomitse. Tuntuu että ihmiset kyllä heti tuomitsee, eikä se mikään ihme olekaan tietysti.

Tsemppiä sulle lopettamisen kanssa!!:) Koita keksiä tilalle jotain muuta aktiviteettia, helpottaisiko se? Tai sitten edes vähennät reippaasti, sekin jo auttaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja mun tietääkseni LA lasketaan kyllä oman kierron mukaan?:) mutta en kyllä osaa sanoa oikein varmaksi, kun ei kauheasti ole aiempaa kokemusta!:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, pitäis kyllä keksiä jotain muuta aktiviteettia tai edes vähentää. Mun tarvii vissiin olla 24/7 liikkeellä, kun oon huomannut että kotona ollessa ja tylsistyneenä tulee poltettua enemmän kuin silloin jos oon esim. hoitamassa asioita virastoissa :lol:

Mä en halua olla niitä äitejä, joita ihmiset katsoo pahasti kun julkisella paikalla sytytän tupakan vaikka maha näkyy ihan selvästi. Joka kerta sytyttäessäni röökin tunnen hirveän huonoa omaatuntoa, mut jotenkin siitä tavasta on vaan niin vaikeaa päästä eroon.. Ihmisiähän me kaikki vaan ollaan, enkä mä usko että yks rööki hermojen rauhoittamiseen silloin tällöin haittaa ihan hirveästi, nikotiini kun kuitenkin poistuu 48 tunnissa elimistöstä. Tai sitten nää on vaan näitä polttajien tapoja selitellä itselleen miks voi ottaa vielä yhden :D

 

Mutta siis tosiaan, huono tapahan tämä on ja aina vaan parempi mitä nopeammin pääsee eroon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tiedät ovispäivän niin siitä kannattaa laskettuaika laskea. Kyllähän sitten viimeistään ultrassa ne viikot selviää :)

 

 

Tuohon tupkana polttoon! Lukekaapas sellainen kirja kuin Allen Carr - stumppaa tähän. Sitä kaikki kehuu ja sillä on moni mun tuttava- ja ystävä piiristä lopettaneet, myös sen avulla ovat lopettaneet silloin kun ovat tulleet raskaaksi. Ideana on polttaa vielä silloin kun sitä lukee, mutta kirjan päätteeksi sitten lopetetaan. Kirjaa lukiessa oikein odottaa sitä että saa viimein sen tupakan jättää pois, näin ovat kaikki kertoneet :)

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tumppasin silloin kun raskaustesti näytti plussaa! Tai siis samalla tavalla taisi käydä että muutaman poltin "järkytykseen" :)

Päätin vain että nyt ei ole kyse enää pelkästään minun tarpeistani, enkä oikeasti edes sitä tupakkaa tarvitse. Mies lopettanut noin vuosi sitten ja toimii hyvänä tsempparina itselle! Tämän ei ole tarkoitus olla mikään moite vaan ymmärrän sen oikeasti että tupakasta on vaikea päästä eroon!

Lääkäri sanoi minullekkin että jos stressaat tupakasta kauheasti niin polta mielummin, se on pienempi paha sikiölle. Tsemppiä!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon tupkana polttoon! Lukekaapas sellainen kirja kuin Allen Carr - stumppaa tähän. Sitä kaikki kehuu ja sillä on moni mun tuttava- ja ystävä piiristä lopettaneet, myös sen avulla ovat lopettaneet silloin kun ovat tulleet raskaaksi. Ideana on polttaa vielä silloin kun sitä lukee, mutta kirjan päätteeksi sitten lopetetaan. Kirjaa lukiessa oikein odottaa sitä että saa viimein sen tupakan jättää pois, näin ovat kaikki kertoneet :)

Tsemppiä!

 

Kiitos vinkistä! Täytyypä katella löytyiskö tuota kirjastosta kun oon menossa sinne tänään muutenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä kirjaa ollutkaan meidän kirjastossa, pitäs vissiin lähteä kiertelemään muita kirjastoja sitten. Mut nyt ainakin menee hyvin, kun ei tuo nikotiinipurkka olekaan niin pahan makuista mitä pelkäsin. Tein itseni kanssa sellasen diilin, että nappaan aina purkan suuhun silloin kun yleensä on tottunut polttamaan tupakan, mutta jos oikein kova tupakanhimo yllättää niin sallin itselleni sen yhden savukkeen, jonka jälkeen palaan takasin ruotuun :)

 

Tänään 6+0 ja enää tasan viikko ar-ultraan! Melkein kaksi viikkoa tässä on nyt kulunut sen plussatestin jälkeen, ja pakko myöntää että aika nopeasti se aika kuitenkin loppujen lopuksi on kulunut, vaikka ei ihan siltä tuntunut niinä pahimpina päivinä kun kärvistelin epätietoisuuden kanssa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epätietoisuus on kauheinta! Tuohan on tosi hyvin jo tuon tupakan suhteen! :)

 

Kaikki sitä sanoo että aika menee tosi nopeasti, mutta tuntuu itsestä silti että aika vain matelee eteenpäin :D Seuraava ultra on 24.4 ja siihen tuntuu olevan i-k-u-i-s-u-u-s... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla ketjun ulkopuolelta kommentoimaan tuosta tupakoinnista. Joku siitä jo mainitsikin, että jos ei yksinkertaisesti pysty millään lopettamaan ja ottaa hirmuisen stressin tupakan lopettamisesta, ni sit on sikiölle paras polttaa se yks tai kaks tupakkaa päivässä. Mun kaverilla oli sellanen tilanne, että se kauheesti stressas tupakoimattomuudesta ja se alko saamaan tosi kipeitä supistuksia, jotka helpotti vaan tupakalla. Lääkärinsä kanssa sitten sopivat, että 1-3 tupakkaa se sai polttaa päivässä, koska keskenmenon riski ois ollu todella suuri. Siis tottakai kannattaa lopettaa, mutta että jos siitä tulee niin hirmuinen stressi, ni kannattaa ehkä miettiä, pystyiskö edes vähentämään siihen pariin tupakkaan päivässä :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, olis vaan pitäny tajuta lopettaa ajoissa. Eilen illalla tuli vähän ruskeaa vuotoa ja sama jatkui tänään lievien menkkakipujen kanssa. Keskenmeno pelottaa ihan hurjan paljon ja ärsyttää etten pysty itse tekemään mitään :( järki sanoo että alkuraskauden vuodot on ihan tavallisia, mut silti alitajunta muistuttaa noista kivuista... voiko tulla vuotoa ja menkkakipuja, mutta silti kaikki olla hyvin? Tosiaan kun tää vuoto on ihan ruskeeta ja sitä tuli yhteensä alle teelusikallinen, eikä nää kivutkaan oo mitään perusjomotuksia vaan just ja just tunnen ne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en varsinaisesti hermoile, mutta olo on melko hämmentynyt.

 

Tein raskaustestin päivää ennen kuukautisten oletettua alkua. Testi oli negatiivinen, ja pian sen jälkeen kuukautiseni alkoivatkin aivan normaalisti. Oletin tietenkin, että en tullut tästä kierrosta raskaaksi. Vuoto oli kuitenkin niukkaa, ja kun niukkuus loppui neljän päivän kuluttua, päätin tehdä vielä yhden raskaustestin (sellaisella "tiedän olevani hysteerinen, mutta varmistetaan tämä nyt vielä" -ajatuksella). Testi oli selvästi positiivinen, ja saman illan digitaalinen testi näytti jo viikkoja 2-3. Varmistelin asiaa vielä pari päivää myöhemmin yhdellä erimerkkisellä testillä, ja plussaa näytti sekin.

 

Laskurien perusteella olisin nyt noin viikolla 5+2. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia oireita. Jos en olisi ollut hieman hysteerinen ja tullut tehneeksi toista testiä, en voisi mistään tietää olevani raskaana. Nyt mietityttää, onko mahassa oikeasti jotakin vai onko tälle jokin muu selitys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulun selvästi tänne! Menkat piti alkaa 16-17.5(ovulaatiosta ei varmuutta), mutta alkoikin ruskea limansekainen vuoto. Todella niukka sellainen, ei tarvinnu sidettä tms. Testasin pe 17.5 haalean plussan ja lauantai aamuna heti selvemmän plussan ja digillä "raskaana 2-3". Testasin samalla viikolla jo aiemmin täysin selvää negaa, edes roskishaamua ei ennen noita tullut.. Missään vaiheessa plussa ei ole ollut yhtä vahva kuin kontrolli viiva, mutta siis ihan silmin nähtävä ja tullut aina jo parissa minuutissa. Ruskeaa vuotoa kestin päivän, mutta sunnuntai aamuna tuli pyyhittäessä ihan kirkasta limansekaista verta. Sitäkin tasan kerran ja sen jälkeen pari tuntia ruskeaa tiputtelua. Taaskaan ei sidettä edes tarvinnu. No oon nyt paniikissa testaillut koko ajan ja tänään sain tälläiset tulokset päivällä (ylempi joku herkkätesti 10 ja alempi David 25): http://aijaa.com/mV7yMW

 

Eikö noiden viivojen pitäisi olla jo tummemmat? Soitin neuvolaan ja nyt seurataan tuota hormonia verikokein joka toinen päivä. Tänään oli eka koe ja huomenna saan vastauksia.. Oon ihan hermona kun kaikki ajatukset pyörii tämän ympärillä :( Kipuja ei ole, eikä vuotoakaan. Jotain hyvin pientä ruskeaa voi vähän olla kun pyyhkii, muuten ihan normi olo.. 

 

Muoks*viikot menkkojen mukaan, tänään 4+4

Edited by tietämätön

Share this post


Link to post
Share on other sites

tietämätön, mun mielestä noi viivat näyttää ihan hyvälle ja selkeille. Ei ainakaan Davidin herkkään testiin tule tasavahvoja viivoja ennen kuin joskus pidemmällä ollessa :) Tässä vertailuksi kuvaa tämän raskauden testeistä (ja kyllä niitä tuli tehtyä paaljon).

 

IMAG3147.jpg

 

Kuva otettu rv 4+3, ylinnä sofi one step herkkyys 10, keskellä david herkkyys 10 ja alimmaisena pregcheck herkkyys 25. Aikalailla samanlaisilta näyttää noi viivaset kuin sun testeissä :) Niin ja tuossa on vertailtu rv 4+2 testejä noihin rv 4+3. Mulla tuli tasavahva viiva Davidin testiin vasta 5+1, sofi one stepiin ehkä päivää aiemmin.

 

Tsemppiä verikoetulosten odotteluun ja toivottavasti vuotelu on vain jotain raskauteen liittyvää :lipsrsealed:

 

muoks. mulla edellisessä raskaudessa Apteekin Oma antoi aivan kirkuvan testiviivan Davidin herkän testin vasta haamuillessa. Voithan sillä kokeilla jos mietityttää noiden liuskatestien haaleammat viivat :)

Edited by lavella

Share this post


Link to post
Share on other sites

lavella kiitos lohduttavista sanoista! :)


Tein viime perjantaina apteekin oman ja silloin tulos oli tämä: http://aijaa.com/1Gki2y pitäisi varmaan tehdä toinen samanlainen...

Käytin vielä tänä aamuna viimeiset davidit, eli tässä kuvassa samat testit kun eilen. Otettu aamusta ja tosiaan ylempi herkempi kun alempi: http://aijaa.com/TH6gGP

 

Onneksi tänään saa jo ekan verikokeen tuloksen, vaikka en nyt tiedä auttaako se yksi vielä mitään.. Vuotoja ei taaskaan ole ollut..

 

Lisään vielä samoista testeistä kuvan 30min testin ottamisen jälkeen: http://aijaa.com/udJG6m

Edited by tietämätön

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienosti mun mielestä noi viivat vahvistuu :) Eiköhän Apteekin omaan tulis nyt jo paaaaaljon tummempi viivanen. Ja jos vuotojakaan ei ole nyt ollut niin etköhän sä ole tukevasti raskaana. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin tänään ekaa tulosta neuvolasta, mutta kukaan ei ollut paikalla :skilletgirl: Sitten soitin omalle sairaanhoitjalle joka ilmoitti lukeman, mutta ei osannut sanoa siihen yhtään mitään! Kuitenkin kuulostaa mun korvaan naurettavan vähältä: 122... Oon vaan enemmän hermona taas :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni se menis vielä ihan normaaliin määrään, kun kattoo tuota pesun sivuilla olevaa taulukkoa. Varsinkin jos oviksesta ei ole varmuutta ja voihan se olla vain, että nousee hitaasti tuo hcg. 

 

Milloinkas sulla on seuraava verikoe?

Edited by lavella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenna on seuraava koe.. Jännä, että tuo digitesti näyttää kuitenkin edelleen sen 2-3 vaikka noin alhanen tuo arvo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän nyt tännekkin, että tämän päivän arvo oli 221, terkkarin mielestä nousu on hyvä. Vielä perjantaina otetaan yksi koe, että nähdään tuo nousu. Jotain lohduttavaa kuitenkin, että jos kesken olisi jo mennyt niin ei kuulema arvo enään nousisi. Luultavasti ovis on ollut myöhemmin ja mullahan ei siitä kyllä mitään varmuutta ole, olojen perusteella arvelin sen olevan puolessa välissä kiertoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan vielä viimeisimmän tuloksen, eli yli 600 oli nyt tuo arvo ja kuulema hyvä on :) Joten luottavaisin mielin ainakin toistaiseksi nyt :D Neuvolasta olivat sitä mieltä, että luultavasti pitkä kierto vaan ja tuo hormonin pitääkin nousta maltillisesti ja toisaalta nuo arvot ei saa olla hirveen korkeatkaan, että sekään ei välttämättä ole hyvä taas..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, mä odottelinkin jo sun tuloksias (aamusta asti :grin:). Onnea vielä kerran ja tervemenoa tammikuisiin! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now