Lioni

Alkuraskauden hermoilijat

979 posts in this topic

Sellainen olo, että ei siellä kuitenkaan mitään ole, raskaustesti vaan huijaa. Mitään 'oireita' kun ei ole. Vaikea uskoa että olisis edes raskaana. Odottelen 1,5vko päässä olevaa ekaa neuvolaa, josko jotain sykkeitä kuultaisiin. Jos sitten voisi jo uskoa, että mahassa matkustaa joku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mulla ei ees neuvolassa mitään kuunneltu. viikon päästä ultra, siellä pitäisi jo jotain näkyä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei sykkeitä kuunnella, kun ne tuskin sieltä vielä edes kuuluukaan. Tietysti jos eka käynti tulee vasta myöhemmillä viikoilla niin sit. Mulla kuunneltiin sykkeitä ekaa kertaa 9+2 ja hyvin kuului, joillakin on kuunneltu ekaa kertaa vasta myöhemmillä vklla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen voiolla-oire ilmaantui vissiin. Koko illan ollut vähän omituinen olo, olen mittaillut lämpöä.. Nousi tuossa alkuillasta 36.8 (normaalilämpö 35.8-36) ja on nyt pysynyt siinä. Voiskohan tätä pitää jonkinlaisena oireena kun oireettomus häirittee. :blink:

 

Tämä kylläkin olis varmaan pitänyt laittaa tyhmiä kysymyksiä-topikkiin.. :lol: Antakaa anteeksi väsyneelle kukkujalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oivoi, saatte sekaanne yhden hermoheikon lisää! Viimeviikon torstaina (12.2) ekan plussan sain, ihan selkeät viivat oli, mutta silti eilen en malttanut olla ostamatta uutta testiä. Tänään tein uuden ja vieläkin selkeämmät viivat tuli :rolleyes: Eka neuvola olis 27pvä perjantaina.. Miten ihmeessä maltan odottaa??

Tosin mieli jo vähän parempi, kun tuon toisen testin tein.. Muutamia oireita on ollut, tissit aivan törkeen arat aina ajoittain, alavatsaa välillä vihlaisee ja paleltaa joskus kovasti vaikka olis kolme villapaitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin ilmoittaudun varovaisesti mukaan. Sain raskaustestiin tosi hailakan viivan perjantaina 13.2. Eilen testasin uudestaan, ja plussaviiva tuli jo selvästi näkyviin.

 

Mulla on jotenkin tosi epäuskoinen olo. Pelottaa aika tavalla, miten tuo "hiutale" pysyy mukana. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako liittyä seuraan? Sain kaksi viivaa testiin eilen, omien laskujen mukaan tänään olis rv 4+1. Sain KM:n jouluna ja nyt tämä uusi plussa tuli yllättävän nopeasti vain yksien menkkojen jälkeen. Mitään muita oireita ei vielä ole kun vaan myöhässä olevat menkat. Olo on ollut tosin aika rauhallinen, se "normaali" pms-kiukkuolo ei ole vaivannut. Mutta hirvittää jos jouluinen km toistuu eikä tämäkään jaksa loppuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sama tilanne kuin Tinulla, km oli jouluna ja nyt olen plussannut yksien menkkojen jälkeen. Vielä pelottaa koska kaikki on niin alussa mutta yritän pysyä positiivisena. Varasin alkuraskauden ultran parin viikon päähän (noin viikolle 7+5) ja toivottavasti sillon on kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin täällä hermoilemassa. Tammikuussa oli km, ja tämä tärppäsi heti seuraavasta kierrosta, eli yksiäkään menkkoja ei ehtinyt tulla väliin. Viikkoja on vasta 5+4, eli tosi alussa vielä ollaan ja uusi km pelottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos Joy :wub: Ihanaa, että tärppi saatiin ja toivottavasti pikkuinen pysyy mukana loppuun asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäpä myös yksi alkutaipaleen kulkija. Neuvola-ajan soitin eilen ja täytyy kyllä tänään vielä yksi testi tehdä, vaikka perjantainen olikin selkeä plussa eikä kuukautisista ole ollut tietoakaan. Minä hölmö miehelleni kerroin jostain lukeneeni, että myös tuleva isä voi olla ikäänkuin empatiaraskaana ja olen sitten saanut kuulla vaikka mitä "raskausoireita", joita hän on itseltään diagnosoinut. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas hermoilen kun tuo testin viiva ei ollut vahvistunut kahdessa päivässä. <_< Haalea on edelleen tänään tiistaina, mutta nyt se sentään oli jo tasaleveä kontrolliviivan kanssa, kun sunnuntainen testiviiva oli vähän kapeampi (CBn testi).

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumma kyllä mulla on niin varma olo tästä raskaudesta, että varmistustestiä ei ole tarvinnut tehdä. Sain kyllä testiin sen verran vahvan viivan, ettei ollut epäselvyyttä. Yksi testi kyllä odottelisi kaapissa, joten voisihan sen ihan huvin vuoksi tehdä, ja katsoa minkälainen viiva ilmestyy. Mutta muuten sitten jännitän ja hermoilen kovasti, että kuinka kyytiläinen pysyy mukana. Edellinen kun päättyi keskenmenoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt vähän hermostuttaa nuo syömishommat, tai hermostuttaa kun en osaa päättää, kuinka suurta stressiä niistä otan. Pesto on suurta herkkua, mutta siinä olevan juuston vuoksi sitä ei kai pitäisi syödä. Ja sekin hermostuttaa, kun en osaa päättää, että kannattaako värjätä enää tukkaa vai ei. Voihan :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ongelma tukan värjäämisen kanssa. Luin, ettei alkuraskaudessa välttämättä kannattaisi värjätä, mutta mä en vaan kestä olla tän pään kanssa enää kovin montaa viikkoa ilman värjäystä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arvioiden 50-70% sikiöistä menehtyy kohtuun raskauden ensimmäisten viikkojen aikana. Poiketen muista lajista, ihmissikiö on kovasti uhattuna etenkin raskauden alkutaipaleella. Oheisessa taulukossa esiteteään sikiön mahdollisuuksia selvitä hengissä raskauden loppuun asti (Lähde: Medicine of the Fetus and Mother, Reece et al, 1992).

 

Raskauden kesto (hedelmöityksestä) Selviytymismahdollisuus loppuraskauteen Riski kuolla kohtuun kyseisenä aikana

0-6 pv 25% 56%

7-13 pv 55% 25%

14-20 pv 73% 8%

3-5 rvk 80% 8%

6-9 rvk 96% 7%

10-13 rvk 92%* 4%

14-17 rvk 96% 1%

18-21 rvk 97.5% <1%

22-25 rvk 98% 0.33%

26-29 rvk 98% 0.30%

30-33 rvk 98% 0.30%

34-37 rvk 99% 0.34%

>37 rvk >99% 0.7%

 

*: Luvut ovat suoraan oppikirjasta. Selviytymistä koskevaa lukua tulkitaan siten, että esim. jos pääsee rakennekaikututkimukseen (n. 18-21 rvk) asti ongelmitta, niin tuolloin enään. 2% raskauksista menee kesken. 3-5 rvk:n keskenmenoista suurin osa tapahtuu ennen 5. rvk:a)

 

Keskenmenoriskiin vaikuttavat oleellisesti myös äidin ikä, aikaisempien keskenmenojen tai onnistuneiden raskauksien määrä. Pienimmät riskit ovat <35 vuotiailla (keskimäärin 5-10%). Tämä nousee 17%:iin >35 vuotiailla, 23%:iin >40 vuotiailla ja on >50% yli 44 vuotiailla.

 

Tää taulukko ei oikein aukea mulle... Voisiko joku vähän valaista mua? :rolleyes: Otetaan nyt tilanne, että raskaus on kestänyt 14-20 pv. Sikiön todennäköisyys selviytymismahdollisuus on 73% ja riski kuolla kohtuun ko. aikana on 8%. Mitä sitten niille 19 %:lle muille tapahtuu? Sama epäloogisuus on viikoilla 6-9, joilloin todennäköisyydet ovat yhteensä yli 100 %. Vai tulkitsenko mä tätä nyt väsyneenä jotenkin väärin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en ymmärrä tuota 6-9rv:n juttua, mutta luulen, että siinä on typo, ja pitäis lukea 86%, eihän se selviämisprosentti muuten vois vko 10-13 olla taas pienempi.

 

Ja mitä niille lopuille tapahtuu (esim tossa 14-20pv:n kohdalla), niin siis 8% päätyy kesken kyseisenä aikana eli tuolla viikolla, ja loput 19% kuolee sitten myöhemmillä viikoilla. Loppuun asti selviää 73%.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mullakin on ongelma tukan värjäämisen kanssa. Luin, ettei alkuraskaudessa välttämättä kannattaisi värjätä, mutta mä en vaan kestä olla tän pään kanssa enää kovin montaa viikkoa ilman värjäystä..

 

Jos tuntuu pitkältä odottaa esim. viikolle 12, niin laita väri raitoina. Peittää juurikasvun, mutta väriä imeytyy vähemmän päänahkaan. Tai sitten käytä ihan kevytsävytettä.

Mä odotin tuonne viikolle 12 ja siihen juurikasvuunkin tottuu, mut tuskin mitään peruuttamatonta teet vaikka värjäisitkin... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, mitä pidemmälle tää alkutaival menee, sitä hermostuneemmaksi mä oon tullu. Ar-ultra varattuna, eikä millään jaksaisi odottaa niin pitkälle. Vähän pelottaa, et jos kuitenkin tulee keskenmeno tai on tuulimuna... huooooooh!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pärähti juuri 10. viikko käyntiin ja stressaan vieläkin aika tavalla, kuinka tuo "hiutale" pysyy mukana (/löytyykö ekassa ultrassa edes sydänääniä). Ensimmäiset viikot plussaamisen jälkeen olivat kaikkein pahimmat: aina vessaan mennessäni olin jo varautunut siihen, että nyt ne menkat alkaa. :rolleyes: Toisaaltahan sitä sanotaan, että "pessimisti ei pety", mutta olisi se silti ihanaa, jos uskaltaisi alkaa jo nauttia tästä raskaudesta....

 

Mites muilla: onko alkuraskauden pelko jo alkanut hellittämään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain ultra-ajan vasta 9.4. :( Miten ihmeessä mä jaksan odottaa niin kauan, että saan varmuuden siitä, että kaikki on hyvin? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi uusi hermoilija - tuntuu, että tällä hetkellä pelottaa, arveluttaa ja hermostuttaa suurinpiirtein kaikki ja kaikki vaihtoehdot...

 

Testin tein eilen aamulla, ja oli kyllä omaan ensikertalaisen silmään melkoisen nopea + selkeä positiivinen tulos. Vaikka jotenkin ehkä arvasin (vai liekö jälkiviisautta) tuon tuloksen jo ennen testin tekemistä, niin silti se tuntuu uskomattomalta. Niin uskomattomalta se tuntuu, että mä olen ihan varma, että tuo testin positiivinen ei oikeasti olekaan positiivinen, vaan olen jotenkin onnistunut sössimään testitilanteen. No joo, tästä hermoilusta nyt pääsisi tietysti sillä, että tekisi uuden testin, mutta sitten varmaan epäilisin sitäkin...

 

Sitten tietysti hermoilen, että jos se on ihan oikea plussa, niin mitä jos kaikki ei menekään hyvin? Ja sitten toisaalta taas on vähän sellainenkin fiilis, että apua jos kaikki meneekin hyvin :D Jotenkin olen kaikesta niin shokissa, että en pysty edes kunnolla iloitsemaan plussasta, vaikka tiedän, että syytä olisi ja pitäisi. Valmiiksi olen jo ihan varma, että pieleen se menee tämäkin homma kuitenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä luulen, et oon liikaa lueskellu kaikkea, kun stressaan KAIKESTA! Mitä syön, kuinka paljon painoa tulee, onko kaveri mukana, entä jos ei, mitä jos unohdan pakata "synnytyskassin", selviänkö ilman sitä, miten kerron pomolle, jos en huomaa lapsiveden menoa.... :huh: siis mä luulen et oon napsahtanu ennen ku ollaan selvillä vesillä :P miten pieneen mieleen voikaan tupata mitä kummallisempia asioita! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ilmoittaudun hermoilemaan. Ketju ollut ilman kirjoituksia huhtikuun, joten taidan olla täällä yksin panikoimassa :mellow: Nyt menossa rv 5+6 ja ar-ultra vasta 7+3. Oireita sen verran vähän, että tuntuu ihan mahdottomalta uskoa, että olisin raskaana, alkio olisi oikeassa paikassa ja kehittyisi normaalisti. Tämän epäuskon päälle ollut vielä parina päivänä tuhruvuotoa, joka tietysti hieman huolestuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now