Lioni

Alkuraskauden hermoilijat

979 posts in this topic

Minette ja Kukka-Maari: Tavallaan lohduttavaa, että muillakin on ollut samanlaisia vaivoja ja että se on ollut ihan normaalia. Kai se vain on uskottava, että raskauteen kuuluu monenlaisia vaivoja ja kipuja. Mistäköhän sen sitten tietää, milloin oikeasti on syytä huolestua :huh:

 

Minä täällä edelleenkin odottelen testituloksia ja että joudunko ultraan. Mahtaisikohan siellä vielä mitään näkyäkään näin aikaisilla viikoilla? Luultavasti ei. Olen myös jo alkanut epäilemään, että kuvittelinko kokonaan kaikki yölliset kivut, koska koko aamun olo on ollut ihan normaali. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuuskis, mulla on ihan sama olo, että mistä tietää mikä kipu on liian kovaa..? Kaikilla kuitenkin erilainen kipukynnyskin.. Mutta ei auta kuin toivoa parasta, ja uskoa, että tää kaikki on normaalia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuuskis ja Kukka-Maari, mulla oli tosi kurjia kipuja alkuraskaudessa ja gynen mukaan ne johtuivat joko kohdun venymisestä tai jostain keltarauhaskystasta. Aluksi niitä oli vain päiväsaikaan, mutta vähän myöhemmin myös yöllä, joten nukkumisesta ei meinannut tulla mitään. Luin omaa päikkyäni taaksepäin ja näemmä rv7+0 oli ensimmäinen aamu, kun heräsin kivuttoman yön jälkeen. Ja siihen loppuivat kivut kuin seinään, mutta siihen asti olo oli kyllä usein melko tuskallinen. Mulla kipuihin auttoi liikkuminen ja lämpö (sauna, suihku, kuuma kaurapussi), sekä pahimpien kipukohtausten aikana Panadol Zapp. Jos haluatte lukea noista mun kivuistani tarkemmin, niin oon kirjoitellut niistä päiväkirjaani (linkki alla). Tsemppiä kipujen kanssa, kyllä ne jossain vaiheessa loppuvat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsemppauksesta ja kokemuksista Maiskikselle. Täytyy käydä lukemassa sun päikystä tarkemmin kipukokemuksia :) Mulla on itseasiassa ollut täysin kivuton olo torstain ja perjantain välisen yön jälkeen. En tiedä pitäisikö olla kiitollinen vai huolestunut. Perjantaina kävin tosiaan ultrassa ja eihän siellä tietenkään mitään näkynyt. Lääkärikin kuitenkin varoitteli, että siellä ei luultavasti näy mitään, koska silloin oli meneillään vasta raskausviikko 5+0 ja mun kiertokin on pitkähkö 33 päivää. Kohdun limakalvo oli kuitenkin paksuuntunut ja se kuitenkin viittaa raskauteen. Mitään viittauksia kohdunulkopuoliseen raskauteen ei vielä ainakaan löytynyt. Lääkäri otti multa verikokeen, josta ilmeisesti katsoivat raskaushormonin määrän. Pitää mennä vielä uuteen verikokeeseen huomenna. Jos raskaushormoni on huomenna tuplaantunut perjantain lukemaan verrattuna, niin sitten kaiken pitäisi kuulemma olla hyvin (ainakin toistaiseksi).

 

Kukka-Maari, ihan totta puhut. Kaikilla on tosiaan erilainen kipukynnys. Musta tuntuu, että mä lähdin lääkäriin ehkä vähän turhankin helposti :rolleyes: Ehkä sen ajan kanssa oppii tietämään, että mikä kipu on liian kovaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuuskis, hienoa että kaikki kuitenkin näillä näkymillä ok :) Me ollaan muuten aika samoissa, kun mulla oli rv 5+1 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukka-Maari, Jee! :P Toivottavasti meillä molemmilla pysyy kyytiläinen mukana matkassa.

 

Tulen vielä kommentoimaan tänne omaa napaani, koska olen päässyt niin hyvin vauhtiin siinä. ;) Kävin tänään vielä verikokeessa ja iltapäivällä lääkäri soitti ja kertoi raskaushormonin tuplautuneen perjantain lukemasta. Kuulemma kaikki vaikuttaisi olevan ihan hyvin (vaikka toisaalta olisi se hormoni kuulemma voinut enemmänkin nousta). Joka tapauksessa lääkäri halusi vielä laittaa mut kontrolli-ultraan perjantaina, joten sinne taas matkani käy. Mutta tosiaan kaikki näyttäisi olevan oikeasti ihan hyvin. Ugh, olen puhunut. Jospa en nyt enää täyttäisi koko keskustelua omilla höpinöilläni :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein enää tiedä mitä tästä raskaudesta pitäisi ajatella. Kävin tänään taas ultrassa ja kohdussa näkyi joku pieni papunen ja jotain välkkymistä (lääkäri kommentoi, että ei ole varma voiko uskoa silmiään). En tiedä olisiko se voinut olla syke vai jotain ihan muuta. Lisäksi löytyi joku pieni tummempi läikkä joka on ilmeisesti hematooma(?). Lääkäri ei oikein kunnolla osannut kommentoida, että tarvitseeko siitä olla huolissaan.

 

Sitten tulin kotiin ja sain jossain vaiheessa puhelinsoiton sairaalasta. Raskaushormoni oli kuulemma nyt reilu 2000 (tarkka lukema meni ohi, koska olin juuri kaupan kassalla maksamassa ostoksiani). Yritin kysellä, että tarvitseeko nyt huolestua, mutta sain vain vastaukseksi: "onhan se noussut viime kerrasta, mutta ei mitenkään räjähdysmäisesti". Yritin googlailla hcg-arvoja ja ilmeisesti näillä viikoilla sen olisi hyvä olla jo korkeampi ja monissa paikoissa kerrottiin, että hormonin hidas nousu valitettavasti usein ennakoi keskenmenoa. Sain uuden ajan vajaan kahden viikon päähän. Nyt olen ihan paniikissa tuosta alhaisen kuuloisesta hormoniarvosta, enkä oikein tiedä mitä ajatella. Sunnuntaina pitäisi lähteä ulkomaanmatkalle ja suoraan sanottuna vähän pelottaa lähteä mihinkään, vaikkei minulla vielä mitään keskenmenoon viittaavia kipuja tai vuotoja olekaan ollut. Silti pelottaa, että keskenmeno iskee ja olen silloin maassa, jonka kieltä en puhu.

 

Onko kellään kokemuksia hcg:n hitaasta noususta ja että onko se johtanut keskenmenoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuuskis, paljonkos sulla on viikkoja? 6+1 ?

http://metku.net/~pesu/faq.php <- tuolla sivustolla olevan taulukon mukaan sun hcg-arvot on ihan normaalin rajoissa. Omasta kokemuksestakin voin sanoa että googlaaminen ei ole fiksua kun hermoilee raskausjuttuja :D

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin jo ihan maani myynyt, kun tiistaina ultrattiin rv 6+3 eikä näkynyt kunnon sikiökaikua (jotain pientä kuitenkin) eikä sykettä. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti on tuulimuna. Vähäistä vuotoakin oli, ensin vaaleanpunaista ja sitten ruskeaa.

 

Eilen perjantaina kävin uudelleen ultrassa. Vatsakipujen syy löytyi. Se ei ollutkaan keskenmenokipua, vaan 5 cm kysta. Ja samalla näkyi alkio ja sydämen syke!!! Voi parhautta :)

 

Tuo kysta nyt vähän hermostuttaa. Tiistaisessa ultrassa sitä ei ollut ollenkaan, eli se on kasvanut noin isoksi parissa päivässä. Äsken olin kävelyllä ja välillä piti pysähtyä, kun alavatsaan (kystan kohdalle) sattui. :( Lääkäri sanoi, että kysta voi olla ns. toiminnallinen ja jos se poistetaan, raskaus voi päättyä siihen. Tämän takia hän kielsi ensi viikolle suunnitellun ulkomaanmatkan, lenkkeilyt, hyppimiset ym: kysta ei saa kiertyä, silloin munasarja voi mennä kuolioon. Ja pitää varoa myös sitä, ettei kysta puhkea, koska sen vuodon tyrehdyttäminen voi vaatia leikkauksen! Eli ihan hissuksiin olen nyt...

Edited by PinkOlive

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on menossa omien laskujeni mukaan raskausviikko 5+2. Jo viikko ennen kuukautisten oletettua alkamisaikaa minulla oli menkkamaisia kouristuksia kohdun seutuvilla, muttei munasarjoissa juurikaan. Kipu säteili selkään. Plussa tuli kp 31/n.30, ja heti vahvana. Nyt on pari päivää ollut rauhallista kohtujomotusten suhteen, vaikka vieläkin on välillä hyvin lievää ja ohimenevää menkkamaista kipua siellä main. Eilen sain kuitenkin melkoisen jomottavan ja pistävän kivun ovuloineeseen munasarjaan, ja nyt tietty pelkään kohdunulkoista. Kipu hellitti muutamassa tunnissa ja nyt vain lievästi ajoittain on jomotellut tämän aamun. Yritän rauhoitella itseäni keltarauhasen toiminnalla, mutta yrittääpä siinä sitten..

 

Olen varannut yksityisen gynen keskiviikolle (5+5), ja tiedän, ettei mitään muuta voisi vielä todeta kuin että onko alkio mahdollisesti oikeassa paikassa. Mutta sekin jo rauhottaisi omaa oloa, jos tietäisi asian laidan. Ei se munajohtimen poksahtaminen kuulosta kivalta vaihtoehdolta.

 

Voi olla turhaa hermoilua, mutta mielestäni ihan hyvä tarkistaa tilanne. Eipähän tarvitse sitten jossitella. Sitä vain mietin, kuinka varmasti näihin aikoihin sijainnin voi paikantaa luotettavasti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohdakkeenkukka, mulla oli tuossa vaiheessa menossa suunnilleen juurikin tuo 6+1 (nyt on/oli 7+3), eli sinänsä hcg juuri ja juuri pysytteli siellä taulukon alapäässä. Eipä toi liiallinen googlailu tosiaan kannata. Yleensä sillä vain aiheuttaa lisää huolta itselleen.

 

Mun pelot taisi kuitenkin tällä kertaa osoittautua aiheellisiksi. Lomareissu meni hyvin, lukuunottamatta sitä, että paperiin tuli aina välillä vessareissulla jotain etäisesti punertavaa. Nyt kuitenkin eilen ja tänään vuoto on pikku hiljaa kasvanut ja nyt muistuttaa jo ihan tavallisia menkkoja. Luulisin siis, että tämä oli nyt tässä. Menkkamaisia kipujakin on, mutta onneksi ei vielä mitään sellaista, ettenkö olisi selvinnyt niistä itsekseni. Huomenna on vielä lääkäri, joka varattiin yli viikko sitten. Siellä toivottavasti saan varmuuden tähän tilanteeseen ja voin sitten suunnata ajatukset tulevaisuuteen ja uuten yritykseen.

 

PinkOlivelle onnittelut! Kiva, että syke löytyi, vaikka varmasti kysta pelottaakin. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin. :)

 

Mä en valitettavasti ainakaan osaa vastata Aunen kysymykseen, mutta olen samaa mieltä siitä, että parempi asia on käydä tarkistuttamassa. Mä ainakin henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että kävin lääkärillä omien kipujeni takia, koska sitä kautta pystyin valmistamaan itseäni siihen, että kaikki ei välttämättä menekään hyvin. Nyt ei ehkä tunnu ihan niin pahalta, koska jollain tasolla olin jo osittain valmistautunut tähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikävä kuulla vuodoista Nuuskis! Toivottavasti kaikki selviää huomenna.

 

Kävin gynellä keskiviikkona, jolloin rv 5+6. Minulla tuli edellisenä päivänä veristä vuotoa hieman, joka hiipui iltaa kohden. Gynepäivänä vuotoa ei ollut enää ollenkaan ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Alkio näkyi juuri ja juuri, sykettä ei vielä nähty kunnolla. Tämä gynen mukaan vielä normaalia. Lisäksi oireeni ovat kadonneet. Nyt en ole enää juuri kipeäkään. Toissa iltana alkoi taas tuhruttelu ja nyt tulee hieman vaalenaruskeaa valkovuodon seassa. Gyne sanoi, että jos ei ylly kuukautisten kaltaiseksi vuodoksi, kaikki VOI olla hyvin.

 

Eli odottelua tämä seuraavat 8 vrk ennen uutta gyne-aikaa on. Olen jo henkisesti luovuttanut. Luulen, että vuoto yltyy tässä tulevan viikon aikana tai kuitenkin lähiviikkoina. Harvoin kait nämä vuotelut johtavat onnelliseen loppuun. Gyne sanoi, ettei tällainen vuotelu normaalia ole, mutta ei välttämättä ole keskenmenon merkki. Niinpä. Eli kattellaan, ja lääkäriin heti, jos vuoto ja kivut yltyvät. Voi surku :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi surku Aunenkin tilannetta :( Toivottavasti kaikki kuitenkin kääntyy parhain päin. Odottaminen on kyllä vaikeinta, mutta eihän näissä asioissa muukaan auta. En tiedä minkälainen tilanne teillä on, mutta ainakin mä yritän lohduttaa itseäni sillä, että sekä mies ja minä olemme vielä nuoria ja yritystäkään ei ole takana ihan hirvittävän kauaa. Kyllä me vielä onnistutaan! En tiedä minkälainen olo olisi, jos tilanne olisi toinen. Nyt täytyy kuitenkin ottaa toivoa sieltä mistä sitä saa. Mä pidän peukkuja pystyssä, että kaikki olisi kuitenkin teillä hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nuuskis! :)

Toivon sydämeni pohjasta, että teilläkin tilanne nyt selviää huomenna ja jos nyt on kyseessä keskenmeno, uusi tärppi tulisi pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hermoiltiin kans aluksi ihan hurjasti. Rankka pahoinvointi tosin lievitti oloa kun mulle kerrottiin sen johtuvan useimmiten korkeista hormonimääristä ja siitä että vauva vie äitin ravinnon jotka tarkoittaa että vauva voi hyvin. emme kuitenkaan kertoneet monellekaan ennen kuin maaginen raja täyttyi ja nyt asiasta tietävät vain perheenjäsenet ja lähimmät ystävät. muut kaverit huomatkoon sitten kasvavan mahan :D taitaapi olla jo syksyllä töihin palatessa edessä kun valmiiksi hoikkana tyttönä näkyy jo. tai sitten tuo ruuansulatusjärjestelmä on rentoutunut ja ei vaan jaksa vetää sisään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvisihän se tilanne ja keskenmeno oli tosiaan kyseessä. Jos jotain positiivista pitää asiasta keksiä, niin ainakin kaikki tuli ulos itsestään. Ei siis tarvinut lääkkeitä tai kaavintaa, mikä olisi tehnyt asiasta varmasti vieläkin ikävämmän. Lääkäri onneksi sanoi, että heti saa jatkaa yrittämistä eikä tarvitse esimerkiksi odottaa, että tulee yhdet menkat välissä. Toivotaan nyt sitten vaan, että pääsen pian taas tänne Odotus-puolelle kirjoittelemaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

olen nyt 6+4 raskaana. eilen aamulla alko kun menin vessaan, tuli paperiin valkovuodon mukana hitusen verta. pelästyin kamalasti, soitin neuvolaan ja sain ajan lääkäriin. se sitten katso, sano että ei ainakaan tällä hetkellä vuoda ollenkaan ja kohdunsuu näyttää ok:lta. ei tiedä mistä johtui.. se sitten lakkasi siinä päivällä/illalla. ennen nukkumaan menoa tuli hitusen taas paperiin. nyt sitten tänään on tullut taas sellaista ruskeaa ja kirkkaanpunaista. ei ole mitään kipuja. lääkäri oli että se on ihan normaalia raskauden alkuvaiheessa. mutta taas se voi myös merkitä tulevaa km:a :| että sille ei voi mitään. tällä hetkellä voi vain odottaa ja katsoa mitä tapahtuu. voisin saada aikasintaan ultran viikon päästä. jännittää, onko kaikki hyvin siellä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että vaaleanruskea on ns. vanhaa verta ei ei tarvitse pelästyä siitä. Aihetta huoleen on silloin, jos veri on tummanpunaista. Ja siltikin kaikki voi olla kunnossa, onhan joillain kahdet "menkatkin" raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle sanottiin että aihetta huoleen on, jos veri on kirkkaanpunaista ja sitä tulee runsaasti. mulla tuli todella vähän

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli alkuraskaudessa joskus rv 7 kerran ihan kirkkaanpunaista verta ja mielestäni aika reippaasti (halkaisiljaltaan n. 5 cm oleva paksu lätäkkö pikkareissa), mutta tähän asti kaikki on mennyt kuitenkin hyvin, nyt on rv 15+2. Edellisessä raskaudessa taas tiputteli pitkään niukkaa ruskeeta vuotoa ja lopulta tuli keskenmeno rv 10+5. Että vaikee noista on mitään ennustaa, ikävä kyllä. Joillainhan saattaa hulahtaa ihan kunnolla tuoretta verta hematoomasta johtuen ja vauvalla ei ole kuitenkaan mitään hätää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

se on just tässä inhottavinta. kun ei tiedä onko aihetta huoleen vai ei.. kun on tullut vähän ruskeaa ja on tullut kirkaanpunaista, on tullut valkovuotoa jossa on häivähdys punaista.. lääkäri oli sitä mieltä kyllä että jos tulee kipuja, niin silloin sairaalaan tai jos terveysasema on auki, niin sinne sitten. sillon se on keskenmeno. mutta kun ei ole kipuja, niin sillon ei olisi syytä huoleen. no, kipuja peläten odotellen

 

tässä sitten heti kuvittelee että pienikin mahaan sattuminen on sitä että keskenmeno :| vaikka olisi ihan normaalia, ei mitään.

Edited by Musha85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella ikävä kuulla Nuuskis keskenmenostasi! :( Onneksi kaikki kuitenkin tuli itsekseen ulos, ja uusi yritys voi alkaa heti. Kun on kerran raskaaksi tullut, se onnistuu hyvin todennäköisesti uudelleenkin. Ja olen ymmärtänyt, että alkuraskauden keskenmenot ovat hyvin yleisiä, joten yhdestä keskenmenosta ei tarvi vielä huolestua.

 

Sepäs se, kun pitäisi vain odotella, että tuleeko ulos vai ei. Minulla on ensi tiistaina ultra ja nyt viikon tiputellu parina päivänä. On ollut kirkasta verta ja kaikenväristä ruskeaa tuhrua, mutta vähän vielä. Ajoittain jomottelee menkkamaisesti, mutta ei kovia kouristuksia. Mieli sanoo, että kesken on mennyt/menossa, mutta ei kait tässä auta panikoida.

 

Ikävintä tässä olis juuri se, että nyt vuotelee ja sitten joskus muutaman viikon päästä menis kesken. Että menis nyt heti jos on mennäkseen. Tarttis jännittää ja pelätä koko ajan. Ärsyttävää tämä on, jos mitä!

 

Lievä pahoinvointi on tullut takaisin, ja samoin nuo jomotukset. Rintojakin hiukka aristaa taas, mutta eihän nuokaan vielä mistään kerro.

Edited by Aune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään kipuja ennen kuin km sitten alkoi. Se niukka ruskea vuoto muuttui parin päivän aikana menkkamaiseksi ja punaiseksi ja sitten alkoi tulva ja kamalan kipeät supistukset. Silloin oli kyllä jo ihan päivänselvää, että homma oli sitten siinä.

 

Alkuraskaus on kyllä yhtä piinaa, jos on jotain vuotoja eikä siinä auta kuin odottaa. Itsellä ei edes varhaisultra helpottanut mieltä kuin hetkeksi, koska se keskenmenoni tuli, vaikka olin ultrassa jo nähnyt oikeankokoisen alkion ja sydämen sykkeen :( Tsemppiä kovasti kaikille piinailijoille, toivotaan parasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana huomata, että on paljon muitakin hermoilijoita, kuin minä.

Itse hermoilen, koska ei ole juuri mitään oireita (7+0). Rinnat ovat kipeät ja siinäpä se oikeastaan on. Ei millään meinaa jaksaa tuonne varoajan loppuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskomatonta, mutta totta. Jo 2 eri testiä näyttää plussa het ekassa ykssa! En millään meinannu uskoa, mutta näin se nyt vaan on.

 

Eilen First Signal antoi selkeän plussan jo minuutin kuluttua ja tänäaamuna Clear Bluen digitaalisen ruutuun ilmestyi minuutissa "raskaana". Voi vitsit! Uskomatonta! :)

Nyt on menossa siis rv 4+6, joten hyvin hyvin alussa ollaan. Toivottavasti tyyppi pysyy kyydissä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now