Sign in to follow this  
Followers 0
TEK

Minkä ikäisenä kylpylään?

42 posts in this topic

Aloin vaan miettimään että minkä ikäisenä vauvan voi viedä, tai milloin olette ekan kerran vieneet kylpylään?

 

Me ollaan lähdössä parin viikon päästä saariselälle 6,5kk ikäisen kanssa, mutta nyt vielä jätetään kylpylä väliin. Kun jostain luin että ei alle 1v suositeltaisi hygieniasyistä, vedessä voi siis olla liikaa pöpöjä.

 

Tosin rupesin sitten kyllä miettimään sitä, että häämatkallamme oltiin kans kylpylässä, ihailtiin siellä vauvakuumeen kourissa niitä onnellisia pieniä polskijoita, joista osa oli kyllä ihan varmasti alle 1v!

Ehkä tuokin riippuu vähän sitten että miten pöpökammoisia vanhemmat on, että milloin uskaltaa viedä.

 

Me ei olla mitenkään pöpökammoisia kyllä, mutta on vielä muitakin syitä jättää se kylpylä väliin. Esim se että poika ei osaa vielä oikein istua. Kivempaa olisi varmaan mennä sitten vasta kun se lapsen voi vähäksi aikaa välillä istuttaa siihen lasten matalan altaan pohjalle käsistään (tai no ei nyt tietenkään irti asti käsistä missään vaiheessa).. Ja ei näin pieni varmaan viihtyisikään kuin 5-10min siellä läträämässä.. Nyt tuntuu itselle turhan työläältä siis vielä, eiköhän tuo saa tarpeeksi iloa irti vedestä ihan omassa kylpyammeessa kotona.

 

Ehkä sitten ensi lomalla (talviloma mahdollisesti, jolloin lapsi olisi 1v2kk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me hurjat veimme 5 kk ikäisen kylpylään. Vauvalla oli tosi kivaa! Ei siellä kyllä ihan mihin tahansa viitsinyt mennä, istuttiin sellaisessa pienessä lämpimän veden paljussa (+32) enimmäkseen keskenämme. Ja kun lastenaltaalla oli enemmän rakoa, niin mentiin sinne. Vauva ei tietenkään vielä millään tavalla istunut, mutta kun itse istui altaan reunalla niin vauva oli joko polvilla mahallaan tai sitten roikotettiin pystyssä ja polki vettä. Vesilelut oli tosi jänniä katseltavia, erityisesti sellainen pieni vesimylly johon isin sitten piti kaataa vettä kannulla :) Noin puolituntinen taidettiin altailla viettää, sen verran jaksaa vauvauinnissakin hyvin.

 

Vauvan kannalta on kyllä melko sama, onko se vesi omassa ammeessa vai isossa altaassa. Hauskaa on joka tapauksessa. Meille tuo vauvan kylpylään vieminen oli vähän pakkohomma, kun muuten ei oltaisi itse päästy ollenkaan yhdessä kylpylään. Arveltiin, että ei siellä nyt niin paljon pöpöjä voi olla. Vauvalle kyllä iski nuha seuraavana päivänä tuosta kylpyläkäynnistä, mutta todennäköisesti se ei siitä tullut vaan oli tarttunut aiemmin (ehkä neuvolasta pari päivää aikaisemmin). Jos nuhaa ei olisi tullut, niin oltaisii viety vauva myöhemmin uudestaan, ihan aamusta niin että olisi puhtaammat vedet ja olisi voinut ehkä vähän sukelluttaakin.

 

Aikuisille kylpyläkäynti pienen vauvan kanssa ei välttämättä ole ihan listahinnan väärti. Pukemiset ja pesemiset ovat kuitenkin hirmu säätöä, eikä siellä voi niin pitkäänkään olla kuin ehkä kahdestaan olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin mä arvelinkin, että kyllähän osa niitä vauvoja vie pienempänäkin! Itsekään en siis pelkästään pöpökammon takia jättäisi viemättä.

 

Me ei olla käyty missään vauvauinnissa, joten sen takia olen taas sitten ehkä arempi ja epäluuloisempi tuon viihtyvyyden kannalta. Siis sekä oman että vauvan. Tuntuu just että saattaisi olla hitsin iso show pukemisineen kaikkineen, tosi lyhyt se aika itse kylpemässä suhteessa rahaan ja vaivaan.

 

Ja meillä on niin kiva tilanne, että vanhempani ovat lähdössä reissuun mukaan, joten vauvan takia meiltä ei jää sitten itseltä kylpyläkäynti väliin, koska vanhempani voivat katsoa poikaa välillä sen aikaa kun me tehdään miehen kans kahdestaan juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aikuisille kylpyläkäynti pienen vauvan kanssa ei välttämättä ole ihan listahinnan väärti. Pukemiset ja pesemiset ovat kuitenkin hirmu säätöä, eikä siellä voi niin pitkäänkään olla kuin ehkä kahdestaan olisi.

 

 

Itse myös tätä mieltä, vaikka onhan sitä pienen riemua kiva katsoa edes se puolituntia. Mutta oma "rentoutuminen" kylpylässä jää kyllä silloin toiseen kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva on käynyt vauvauinnissa nelikuisesta, ja kylpylässä käytiin muistaakseni 7-kuisena, kivaa oli ja reilun tunnin jaksoi polskia! (Vauvauinnissa kerta on aina puoli tuntia.) Myös meillä oli tiedossa tuo, että alle vuoden ikäiselle ei yleisiä halleja ja kylpylöitä suositella, ilmeisesti juuri hurjan bakteerikannan vuoksi tms. Mutta puhdistuuhan sielläkin vedet yön aikana kuten monesti vauvauinnissakin (ihan uimahalleissahan niitäkin pidetään). Mentiin heti aamusta kun kylpylä aukesi, oli vielä arkipäivä ja vähän väkeä. Sukelluttaa ei uskallettu.

 

Ei meidänkään vauva tuolloin vielä istunut itse, lastenaltaassa istuttiin kuten kotona lattiallakin eli itse selän takana tukena. mutta kivempiä oli isot lämpimät altaat joissa sitten uitettiin päästä päähän eri asennoissa. Vauva nautti silminnähden, piti iloista pulputusta koko ajan. :) Tykkää kylpeäkin mutta kyllä sen eron noihin väljiin vesiin huomasi. Käytiin poreammeessakin eikä ne poreetkaan säikäyttäneet, polki vaan jaloilla kuplille vastaan. :) Lopuks rentouduttiin semmosen mietolämpöisen saunan alalauteella sen verran että öljysin pojan.

 

Uskon että on suurempi kynnys jos takana ei oo vauvauintia, mutta toisaalta vauvat yleensä nauttii vedestä.. Ja jos isovanhemmat on mukana niin voittehan ensin kokeilla vauvan kanssa, ja jos ei tämä siitä nauti tai sitten kun väsähtää, niin viedä vauvan heille ja nautiskella loppuaika kaksin. :)

 

Niin ja tottumattoman vauvan kanssa kannattaa mennä veteen niin, että pitää vauvaa itseään vasten lähellä vartaloa, ja sitten vasta kun on hetki oltu ihokontaktissa veden alla niin pikkuhiljaa vaihtaa asentoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mähän alan tässä sittenkin innostua että entä jos kuitenkin kokeilisi.. Just joskus aamulla aikaisin niin olisi puhtaammat vedet.

Kynnys vaan on tosiaan suurempi kun ei olla missään vauvauinnissa käyty. Vedestä kyllä tykkää, mutta onhan siinä kylpylässä muutakin "outoa" kuin se vesi; iso tila, valot, kaiku..

 

Pitänee neuvotella vanhempieni kanssa että onnistuisko jonkunlainen kylpylä-vuoro-järjestely kätevästi.

Ja tietysti ensin tiedustella millaisia altaita siellä edes on (en tiedä), vaikka kyllähän kai yleensä kunnollisissa kylpylöissä on pientä ja isoa lämminvesiallasta jokaa lähtöön..?

 

Peseytyminen kylpylässä kans kyllä hiukan epäilyttää. Me ollaan aina vaan käytetty poika kotona kylvyssä, ei siis ikinä pelkässä suihkussa. Mitenhän sekin sitten sujuisi.. Senhän voi toki kokeilla sen suihkussakäynnin sujuvuuden kotona etukäteen.. (meillä on nyt just sellainen ikä että oikein mikään ei suju niinkuin pitäisi. Poika haluaa itse päättää asentonsa, pistää normaalisti vahvasti hanttiin esim vaipanvaihdossa kun ei juuri silloin haluaisikaan olla vaikka selällään..)

 

Ja se pesu kai kannattaisi aika huolellisestikin tehdä kylpylän jälkeen.. Jaiks! Mitähän muutenkaan pojan (lievä) atooppinen ihottuma tykkää kloorivedestä??? Entä jos se onkin allerginen sille?? Onkohan sellainen kovin yleistä..

 

Paljon on siis asioita jotka yhdessä pienessä kylpyläkäynnissä mietityttää, ja pelottaa! En osaa sanoa vielä uskalletaanko kokeilla vai ei.. (joo, mä oon välillä ihan nössö mamma.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ottaa huomioon, että kovin pieni vauva saattaa äkkiä alkaa palelemaan vedessä.

 

Tuo meidän 1,5vee palelee oltuaan 10-15 min 32 asteisessa vedessä. Kotona nimittäin käydään niin kuumassa suihkussa ettei ole tottunut viileämpiin vesiin :rolleyes: Kannattaa siis totuttaa vauvaa viilentämällä kylpyvettä vähän kerrallaan.

 

Uimahallissa 28 asteinen vesi oli pojan mielestä aivan jäätävää joten alahuuli alkoi väpättää jo minuutin pulahduksen jälkeen ja siihen loppui uimareissu :lol:

 

Jos tuota peseytymistä yms miettii, kannattaa suihkutiloihin ottaa mukaan esim pyyhkeillä vuorattu auton turvakaukalo. Sitä on näppärä kantaa ja vauvan voi kääriä siihen peseytymisen jälkeen kun vielä itse käy suihkussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suihkuun on tosiaan hyvä totutella etukäteen ja samaten hiukan viileämpään veteen. Me käytiin Aulangon kylpylässä ja siellä oli iso allas 32-asteinen, poreamme tais olla 35 tms. Ilma oli tosi lämmintä joten ei kyllä paleltu.

 

Kerran vauvauinnissa oli vedenlämmitin rikki ja vesi oli 28-asteista, ja siinä oikeesti paleltiin sekä lapset että aikuiset.

 

Niin ja kannattaa selvittää suositellaanko atoopille, jos iho esim. meneekin rikki niin sit jo oisin huolissani niistä hallin pöpöistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon peseytymiseen... Me tehtiin meidän kylpyläreissulla niin, että minä kävin ensin pesemässä tytön (oli kyllä silloin jo yli 1-vuotias eli ei mikään vauva) ja vein hänet isälleen kylpytakissa sinne kylpylän puolelle. Sitten menin peseytymään itse ja sen jälkeen hain tytön, että isä pääsi pesulle. Toisella kerralla mummi oli mukana, jolloin mummi oli tytön kanssa äidin peseytymisen ajan. Yksin tytön kanssa ei omasta peseytymisestä olisi tullut yhtään mitään.

 

Meidän tyttö ei tykkää käydä suihkussa, mutta kyllä se suihkun alla peseytyminen jotenkuten onnistui siitä huolimatta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en alle vuoden vanhaa veisi muualle kuin vauvauintiin. Niissä on veden puhtaus ja lämpötila testattu. Ehtii sitä isompanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monissa kylpylöissä järjestetään ennen avaamisaikaa vauvauintia, joten veden puhtaus ja lämpötila ovat riittävät. Siellä missä me käytiin, ei ole vauvauinteja, mutta sellainen lappu oli kyllä seinällä jonka mukaan täyttäisi nekin vaatimukset. Illalla tosin vesi on aina likaisempaa, mutta jos heti aamusta menee niin varmasti on riittävän puhdasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Kuusamon Tropiikista? Ollaan menossa sinne suunnalle lomalle muutaman viikon päästä ja olisi kiva päästä käymään kylpylässäkin. Vauvauinnissa ollaan käyty 4 kk ikäisestä.

 

Muoks. Vastaankin itse, sain sieltä meilillä vastauksen heti maanantaiaamuna: vauvalle riittää pelkkä lahkeellinen uikkari, vaippaa saa käyttää jos haluaa. Veden lämpötila on lastenaltaassa 33 C ja muualla 31 C (eli ihanan lämmintä :D ). Ja vauvauintiakin kuulemma on tarjolla sunnuntaiaamuisin klo 9-10.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsi oli 10,5kk kun oltiin ensimmäisen kerran kylpylässä. Kävimme siellä lomareissun aikana kahdestikin ja molemmat kerrat heti aamulla varhain, kun vesi oli puhdasta ja ihmisiä vähän. Poika oli mulla mukana suihkupuolella ja saunassa. Vedessä läiskyttelystä poika kovasti tykkäsi (saatiin pari kivaa videotakin) ja suihkun&saunan puolella ilme oli vakava ja hyvin tarkkaavainen. Varmaankin äänien kaikuminen hämmästytti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskaa (vajaat 9 kk) käytettiin taas kylpylässä ja varmaan pahimpaan ruuhka-aikaan illalla :rolleyes: Eipä tuo onneksi sairastunut, ja kivaa oli läiskytellä. Mennään seuraavaksi kuitenkin varmaan ihan aamusta, pääsee lastenaltaalle ja ehkä voisi sukeltaakin.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyselen vähän ohi ketjun aiheen, mutta mikä olisi hyvä/kiva kylpylä lapsiperheelle? Eli ollaan ajateltu lähteä viettämään viikonloppua jonnekin kylpylään ja ottaa tyttö mukaan. Hakusessa olisi kylpylä, jossa olisi lapsille hyvät altaat ja viihdykettä muutenkin, ei siis mikään aikuisten kylpylä (kuten mun mielestä esim. Tampereen kylpylä on).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin suositella lämpimästi kylpylä Flamingoa Vantaalla. Meidän poika viihtyi hyvin ja lastenallas oli oikein kiva. Myös me aikuiset tykättiin. Oltiin siellä pari viikkoa sitten, poikamme on nyt 2v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska vauvauintiin ei ole päästy ja uimisesta paljon pidämme, kävimme ensi kertaa kylpylässä pojan ollessa 3kk. Mukaan otin rattaat joissa oli turvakaukalo ja se suojattu pyyhkeellä. Kestotaskuvaippa ilman imuja piti huolen ettei mahdollinen kakka olisi levinnyt veteen. Kotona ollaan opetettu poika vauvauinnin ohjeiden mukaan sukeltamaan.

Hyvin voi mennä minne tahansa uimaan kunhan muistaa ettei liikaa ahnehdi. Itse uitimme ekoja kertoja 10-15min ja sitten vaippa päälle, kuivaus ja rattaisiin pyyhkeisiin käärittynä. Sen jälkeen oli aikaa itse uida, toisen pysytellessä rattaiden lähistöllä.

En itse ole ajatellutkaan tuota bakteeriasiaa kun lapsella ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Mutta terveitä ollaan yhä, poika nyt 8kk.

 

Niin ja tuohon peseytymiseen: siinäkin rattaat/kaukalo ovat korvaamaton apu, niin saa itsensäkin pestyä. Yhdessä paikassa vain ei riittänyt renkaiden pesu vaan piti pukea renkaisiin suojat hygieniasyistä (niitä mitä kengissä voi olla henkilökunnalla, 2 per rengas). Että voi olla viisasta varata mukaan rengassuojat jos sellaiset omaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin ekaa kertaa kylpylässä kuukausi sitten eli poitsu oli 1v1kk. Vauvauinnissa käymme kylpylässä joka viikko ja kyllä siellä altaassa ennen uinteja polskii muitakin. Tai me käydään nykyään vesipeuhalassa, jossa ei ole enää vauvoja eli alle 1v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan menossa kylpylään, kun poika on melkein 8kk. Me vaan ollaan menossa Naantalin kylpylään, jossa ei ole lastenallasta. Mua vähän mietityttää, että voiko poikaa viedä aikuisten altaisiin/porealtaisiin jo ihan senkin takia, että mitä jos kakka tulee just silloin. Vaikka vaippa olisikin, nin eihän se kaikkea pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oltiin kylpylässä ensi kerran kun poju oli 5kk ja ihan hyvin meni vaikkei ollut lastenallasta. sylissä pidettiin siis ja enimmäkseen istuskeltiin poreammeessa. ollaan käyty paljon pulikoimassa kylpylöissä ja uimahallissa tuon jälkeenkin eikä koskaan ole kakkahätä tullut siellä. enkä ole koskaan käyttänyt sellaista uimavaippaa, se pissa kun kuitenkin lirahtaa sieltä vaipastakin sinne veteen... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvauinnin ohjaajan mukaan vauvat kakkii altaassa todella harvoin. Kakka tulee ehkä kerran vuodessa ja ryhmiä on 4 viikossa.

 

Myös meillä vauvauinnissa on tuo sääntö tiukoista lahkeista, että mahdollinen kakka ei heti leviäisi veteen. MUTTA. Jos se kakka tulee, niin vaikka se pysyisi silmämääräisesti housujen sisällä niin allas suljetaan silti. Bakteerit on kuitenkin jo vedessä, toki vahinko on pienempi mitä vähemmän aikaa tuotos on siellä lillunut. Eikä ole mitään väliä onko välissä vaippaa vai ei, se ei ime kakkaa ja pöpöjä mihinkään mustaan aukkoon sen enempää kuin pelkät uikkaritkaan. Siinä mielessä uimavaipat on ihan turhia, eikä niitä meidän uimahallissa suositellakaan (vaipan sisusnöyhdästä on kuulemma enemmän harmia altaassa).

 

Eli pidä silmällä vauvan pöksyjä, ja heti jos alkaa epäilyttää niin ylös altaasta :rolleyes: Ja jos oikea vahinko tapahtuu eli tavaraa on jo vedessä, niin on muita uimareita kohtaan inhimillistä käydä siitä kertomassa valvojille, vaikka se olisikin noloa...

 

Meillä on hyviä kokemuksia ainakin Rauhalahden kylpylästä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin tuossa pari viikkoa sitten lasten kanssa Ikaalisten kylpylässä, ja huomattiin lastenaltaassa kelluva kakkakikkare. Noustiin heti altaasta ja käytiin sanomassa asiasta valvojille. Valvojat ottivat kakan pois ja tarkistivat muunkin altaan. Mitään evakuointia siellä ei kuitenkaan tehty, vaikka ne, jotka tilanteen huomasivat altaasta lapsineen lähtivätkin.

 

Juttelin sitten asiasta valvojan kanssa, ja hän sanoi, että heidän altaissaan on mittarit, jotka tarkkailevat koko ajan altaiden bakteeritasoa ja syytävät veteen lisää kemikaaleja sen mukaan, jos bakteeritasot kohoavat liikaa. Tuossa tilanteessa, kun altaassa oli kakkaa yksittäinen pieni nökäre, arveli valvoja veden normalisoituvan kymmenessä minuutissa. Eri asia olisi sitten, jos kakkaa olisi ollut isompi määrä ja se olisi levinnyt enemmän, tuolloin allas kuulema olisi tyhjennetty ja putsattu perusteellisesti.

 

Ei mulla ainakaan ole mitään syytä epäillä valvojan kertomaa, eikä me toisaalta olla kovin hysteerisiä tuollaisten asioiden suhteen. Niinpä me sitten jonkun ajan päästä tuosta mentiin hyvillä mielin takaisin sinne altaaseen eikä meistä kellekään tullut mitään jäkiseurauksia.

 

Niin ja se kakka ei kyllä ollut kummastakaan meidän lapsesta peräisin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin tytön kanssa kylpylässä kun tämä oli 9kk ikäinen eikä tullut edes mieleen, etteikö mentäisi... Toisen kerran oltiin kun neiti oli kutakuinkin vuoden. Kokemukset siis Maarianhaminan ja Turun Caribian kylpylöistä. Ensimmäinen yllätti positiivisesti, mutta Caribia oli pettymys. Caribiakin oli ihan ok, mutta meidän mielestä aivan ylimainostettu.

 

Nyt ollaan menossa Naantalin kylpylään. Ollaan miehen kanssa oltu kerran ennenkin ja tiedetään kyllä, ettei se mikään lapsiperhekohde ole. Kiinnostaisi kuitenkin kuulla jos jollain on siitä paikasta kokemusta lapsen kanssa!

 

Vauvauinnissa ei olla käyty koskaan, mutta aivan hyvin kylpylässä selviää muutenkin. Maarianhaminassa ainakin on suihkutiloissa sellaiset istuimet seinässä kiinni, johon saa hetkeksi laitettua lapsen, joka osaa jo istua. Niitä saisi olla muuallakin! Mä kyllä selviän itseni pesemisestä vauva sylissäkin, vaikka ei se niin kivaa olekaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0