Fian

Vauvakuume/odotus ja ylipaino?

132 posts in this topic

Minulla on BMI tällä hetkellä huikeat 32. En tiedä miten tilanne on päässyt näin pahaksi.

Olen vuoden sisällä, ihan tosta noin vaan, lihonnut yli 10kg. Totta kai se on raaka fakta, että normaalipainoiset ihmiset saavat helpommin raskauden alulle, mutta mihin ylipainoa ei toisaalta ole rasite?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myöskin ylipainoinen, terve vaan! 162/97 ja raskaana ollaan :D Puol vuotta yrittämistä takana ja epäilyistäni huolimatta onnistuimme. Raskausajandiabetes on varmastikin tosiasia, siihen olen jo henkisesti varautunut.. Tulee kyllä liikuttua, kiitos koiran, mutta herkuttelu on niiiin helppoa (varsinkin kun on miehenä ns.läpipaskova kukkakeppi :D, joka voi syödä mitä vaan lihomatta..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka vaan, täällä kans yksi riittävän määrän vararavintoa itselleen haalinut tyyppi :D Joo, oon suunnilleen Mallan mitoissa (ja mun mies on myös tätä voin-syödä-mitä-vaan-ja silti-pysyn-kukkakepin-mitoissa -tyyppiä). Toki huolestuttaa, estääkö tämä ylipaino mahd. raskautumisen ym...

Viime vuonna tiputin melkein 18 kg mutta siitä on tullut osa jo takaisin :hysteric:No, kesää kohti tulee jotenkin ihan toisenlainen motivaatio pitää ittestään huolta. Ainakin mulle tuolla valon lisääntymisellä ja ilman lämpenemisellä on suuri merkitys. Aattelin aloittaa karppaamisen uusiksi tässä, se on todistetusti mulle sopiva tapa syödä. Liikuntamäärää pitää kans nostaa. Onneks tuo ihana miehekkeeni laittoi mun pyörän kuntoon, niin pääsen pyörällä töihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen reippaasti ylipainoinen ja laihdutusurakka olisi edessä.

meillä on yritystä takana jo 1v9kk ja uskon, että paino vaikuttaa siihen, etten ole raskaaksi tullut.

Tietysti sekin vaikeuttaa, kun kierto heittelee miten sattuu (jatkuvasti yli kp60).

 

Lääkäriltä kyselin viime vuonna apua turvalliseen laihduttamiseen, mutta se ei välittänyt asiasta tippaakaan, että ensin katsotaan muut jutut :girl_impossible:

Kilpirauhasen pientä vajaatoimintaa on, mutta vielä en ole lääkkeitä siihen saanut.

Edited by Vilhelmiina83

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suosittelen lämpimästi hakemaan hoitoa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Jos saat ne arvot kuntoon, saattaa se vaikuttaa paitsi kiertoosi myös painoosi sekä raskaaksi tulemiseen. :)

Tässä ketjussa on aiheesta keskustelua.

Terveyskeskus- tai työpaikkalääkärit eivät aina oikein ymmärrä noiden arvojen päälle, joten erikoislääkäri on tässä asiassa oman kokemukseni mukaan paras suunta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä painon vaikuttaminen raskautumiseen on varmastikin hyvinkin yksilöllistä. Itse aikoinani toista haaveillessani, asetin ensimmäiseksi tavoitteeksi painon pudottamisen. Terveydenhoitaja ystäväni sano jo silloin, että älä suotta murehdi, jos oikeen kovasti sitä vauvaa haluat niin ei kun vaan yrittämään. Laihutat siinä yrityksen lomassa ja jos tuut raskaaksi niin ainahan sitä ennättää sitten raskauden jälkeenkin laihduttaa..

 

Niin ja minulla sitä ylipainoa on ihan runsaasti 162cm/ 104kg. Mutta liikun kuitenkin aika paljon sekä syön melko terveellisesti. Luulenkin, että näillä elämäntavoilla on enemmän merkitystä raskauden aikaisessa hyvinvoinnissa kuin itse kiloilla. Kiloista huolimatta olen tullut raskaaksi kaikki sen 4 kertaa ensimmäisestä kierrosta. Ensimmäinen raskaus päättyi varhaiseen keskenmenoon, toisesta raskaudesta syntyi tyttö ja kolmannesta poika. Tyttären odotusaika oli tosi helppo, ainoastaan verenpaine alkoi loppuraskaudessa kohoamaan ja synnytys käynnistettiin rv. 39+3. Pojan odotus oli hankalampi varhaisten supistusten takia, mutta tuohonkaan ei ollut syynä ylipaino vaan minulla todettu streptokokki-B

 

Nyt mielenkiinnolla odotankin, että mitä tämä raskaus tuo tullessaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta rohkaisevaa lukea ettei ylipaino ole raskaudelle este :)

 

Solveigille kiitoksia tuosta linkistä :)

Ja Silkkikselle onnea raskauden johdosta :) Joten ehkä minullakin on vielä toivoa vaikka painoa on muille jakaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin yksi ylipainoinen vauvakuumeilija.. (n. 100 kg/165 cm, huoh..) 4 kk yritystä takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on yksi ylipainoinen kuumeilija. smile.gif

 

Yritys aloitettiin vuosi sitten, mutta mulla on erittäin epäsäännölliset kuukautiset.

Ensimmäiset 2 kk pillereiden jälkeen oli 28 ja 32 päivää,

mutta sitten ilmeisesti pillereiden "vaikutus" lakkasi ja kierrot on ollut 42 - 52 päivää!!

 

Kun alettiin yritys mun BMI oli 35.

Kävin gynellä kyseleen syytä kiertojen pituuteen ja hän kehoitti laihduttaa (tietenkin tutkittuaan että kaikki on ok).

Syksyn ja talven ajan yritin laihduttaa, mutten onnistunut.

Kevään aikana olen saanut tiputettua BMI:n 30:ksi ja viime kierto oli kuin olikin 32 päivää!!

Saa ny nähdä mitä seuraava kierto on, tänään kp 27.

(Tietenkin toivon olevani raskaana ja kp 32 aion testata!)

Tuo 32 pituinen kierto saattoi olla ihan sattumaa, mutta toivon että painon pudotus sai sen aikaan!

 

Tässä ketjussa oli aiemmin puhetta, että vaikeuttaakohan laihdutus raskaaksi tulemista.

Toivon että ei, sillä olen nyt laihtunut 3 kk aikana reilusti. Enkä ole tullut raskaaksi.

Mutta en ole typerästi laihduttanut. Olen ottanut mallia karppaajilta, eli olen jättänyt (vehnä)jauhot ja sokerit minimiin.

Riisiä ja perunaa syön paljon vähemmän kuin ennen.

Proteiinia ja hyvää rasvaa (eli öljyä ja pähkinöitä) käytän runsaasti.

Kolesteroliarvojeni takia en uskalla voita ja kermaa käyttää niinkuin karppaajat.

Kasviksia syön todella paljon. Vähintään sen puoli kiloa päivässä, mutta usein jopa kilon.

En ole varsinaisesti dieetillä, tavoitteeni on pitää nykyinen ruokavalio aina ja ikuisesti.

Ja hiilareiden jättäminen on vaikuttanut mun masuun! Enää ei ole ikinä ilmaa masussa!

Ja turvotus on täysin lähtenyt. Siis maha ei pömpötä!

(Epäilen hiilarittomuutta, sillä kun olen sortunut syömään esim nuudeleita tai pastaa tai leipää, on masu ollut iso ja täynnä ilmaa)

 

Mua ei varsinaisesti haluta olla normaalipaininoinen, mutta äiti haluan olla.

Jos laihduttaminen oikeesti auttaa, teen sen mielelläni.

Ja vaikka ei autakaan, ei mua haittaa olla laihempi.

(Bussiin mahdun helpommin istumaan, ei reidet tursua viereiselle penkille yms.)

 

Paljon tsemppiä meille kaikille painon kanssa taisteleville.

Ja tietenkin se on niin, että ylipaino ei estä raskaaksi tulemista, vaan se saattaa vaikeuttaa sitä.

(Yks mun kaveri ei millään pysty ymmärtään, että jos jonkun asian on todettu vaikuttavan toiseen asiaan, siinä ei ole välttämättöntä syy-seuraus-suhdetta)

 

Tulipas pitkä viesti näin heti ekalla kertaa tällä foorumilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yksi vauvakuumeilija, jolla lievää ylipainoa. :girl_sigh: Vielä reilu vuosi sitten olin omissa mitoissani ja siis normaalipainon puolella mutta nyt on painoa kertynyt sellainen 10kg ylimääräistä ja mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. :girl_sad: Lääkitystä koitetaan tässä nyt saada kohdilleen, jotta pystyisin alkaa tuota painoakin vähän tässä pudottelemaan (ja ennen kaikkea pääsisin muistakin oireista eroon). Tuntuu niin epätoivoiselta edes laihduttaa, kun ei paino liiku mihinkään (korkeintaan pyrkii nousemaan :angry:) vaikka ruokavalio on kunnossa ja harrastan liikuntaa mielestäni aika paljonkin nykyään. Jotenkin musta vaan tuntuu, että ei voida vielä alkaa edes yrittämään lasta, kun olen "näin ylipainoinen" (BMI 27 ja risat) ja pelkään, että miten tämä kroppa edes kestäisi raskautta, kun on tuota painoa jo ennestään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylläpä ärsyttää ja harmittaa, kun lääkärissä kävin keskenmenon takia ja nyt tuli sairaskertomus tai mikä tuo nyt on.. Ja lukee, että "Status: Obeesi potilas."

 

Lääkärikäynnillä ylipainosta ei puhuttu sanaakaan.

 

Tuli kyllä tosi lihava olo tuosta kommentista. :girl_to_take_umbrage2: Kyllähän minä yritän koko ajan laihduttaa. Mut ei se oo niin helppoa :girl_cry:

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hali sulle, Elena! Sä oot täydellinen just tuollaisena! lipsrsealed.gif

 

Älä masennu tuosta, lääkärit on joskus pönttöjä! skilletgirl.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos piristyksestä :lipsrsealed: Kyllähän minä itsekin tiedän olevani ylipainoinen ja yritän kovasti koko ajan laihduttaa ja syödä terveellisesti. Se vain ei tunnu mun kropalta oikein onnistuvan.. Ja jotenkin tuo obeesi-sana on vaan niin ärsyttävä ja ruma, tulee mielikuva jostain järjettömän lihavasta ihmisestä, vaikka onkin ihan vaan lääkärin työhön kuuluva asia kirjata sekin asia ylös. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Mä haluan tulla tsemppaamaan myös ylipainoisia kuumeilijoita. Taidan olla itsekin sellainen... :)

 

Tuohon Curryn lainaamaan Kätilöliiton (munkin mielestä syyllistävään...) tekstiin haluaisin myös kommentoida:

Ylipainoa oli reippaasti ekassa raskaudessa, BMI 34.

-raskaaksi tulin heti ekalla yrityksellä

-ultrat saatiin loistavasti tehtyä, ar-ultra tehdään täällä aina ja kaikille sisäkautta

-sydänäänet oli helppo saada kuuluviin, samoin sf-mitta saatiin otettua eikä siinä ollut mitään poikkeavaa

-repeämät synnytyksessä oli vähäiset eikä siis sektiota, synnytys sujui mallikkaasti (mitä nyt käynnisteltiin)

-raskauden aikana mikään vaiva (eli pahoinvointi ja liitoskivut)ei johtunut ylipainosta

-ei raskausdiabetesta

-paino nousi vajaa 10 kg. Tämä oli kyllä asia, mistä halusin itsekin pitää kiinni. 30 kg olisi ollut varmasti ihan liikaa.

-ihana neuvolantäti ei ikinä sanonut mitään poikkipuolista painosta

Musta on kurjaa, että tuo teksti kuulostaa siltä kuin ylipainoisen raskaus menisi joka tapauksessa pieleen.

 

Nyt kuumeilen, mutta haluan myös laihtua, sillä ylipainon kanssa taaperon perässä juokseminen on melko hengästyttävää. Mun mielestä lapsi on mahtavin syy laihduttaa! (koska jotenkin koen, ettei mun hyvä olo ole niin tärkeä asia...)

 

H&M:lta ja Lindexiltä löytyi äitiysvaatteita kokoa 46. Tosin Lindex lopetti äitiysmalliston kesällä 2008. Mun mielestä H&M:n mama-malliston 46 on melko reilu. Ja saiskohan kuvastosta jopa isompiakin kokoja?

 

Ja kumma kyllä, munkin lähipiirissä vain normaalipainoisilla on ollut lapsettomuusongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vuosikausia tapellut painoni kanssa. Yläaste aikoihin sain elämäni ensimmäistä kertaa laihdutettua itseni normaalipainoiseksi ja sen jälkeen masennuksen seurauksena paino tuli korkoineen takaisin. Nyt BMI varmaan ~38. Viimeisin "taistelu" on ollut miinusta 10-15kg kesän jälkeen, josta on siitäkin varmaan tullut takaisin muuton/rempan yhteydessä vähintäänkin osa. Tämä on niiiiiin rasittavaa :(. Nyt vuosien pähkäilyn jälkeen päätimme miehen kanssa aika spontaanisti aloittaa tjottailun, joten saa nähdä miten käy tällä ruholla :mellow:.

 

 

Mä en näköjään koskaan tänne tullut kertomaan miten kävi :D. Tärppäsi ensimmäisestä kierrosta :lipsrsealed:. Elikkä muutama viikko tuon kirjoittamisen jälkeen tein plussatestin. Ja seuraus siitä onkin jo 10,5 kuukautinen :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin ylipainoa on ihan riittämiin. Raskautumiseen ja raskaanaolemiseen se ei ole minulla kuitenkaan vaikuttanut. Ensimmäinen sai alkunsa toisesta kierrosta ja toista yritettiinki jo 5 kuukautta.. Ultrien eikä minkään muunkaan puolesta ole ollut ongelmia. :) Oishan se ollu kiva olla laihempi ja päästä kunnolla esittelemään pientä söpöä vauvamasua, vaan pääasia, että kaksi tervettä lasta on vieressä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä kertomukset huojentaa kovasti. Itse olen myös ollut BMI 30+, mutta nyt ennen yritystä olen saanut painoa pudotettua BMI 27:aan. Jostakin luin, että pienikin painon pudotus auttaisi tässäkin asiassa, joten toiveet on korkealla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös runsaasti ylipainoa ja olen jo vuosia miettinyt, että tulenkohan koskaan raskaaksi näillä kiloilla (pituus 172 cm/paino 114kg) Niin siinä vain kävi, että plussasin melko nopeasti; yk3. Neuvolassa en ole vielä käynyt, mutta puhelimessa kun mainitsin painoni, niin terkkari vain naurahti ja sanoi, että kyllä se siitä, ei stressiägrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä odottelen kauhulla neuvolaan menoa.. (vaikken ole vielä edes plussannutgirl_sigh.gif)

 

 

Jotenkin tuo paino on vaan minulle NIIN arka asia..

BMI huitelee nyt aika pysyvästi 31 paikkeilla.

 

Itseään niskasta kiinni ottaminen ei vaan ole HELPPOA niin kuin hoikkaset kuvittelevat..girl_cry2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä ainakaan jaksa stressata mun ylipainostani ja mieskin sanoo aina että olen juuri sopiva tuollaisena girl_in_love.gif joten pidän läskit ja olen onnellinen girl_in_love.gif mä oon 180 cm/ 108kg. Viimeksi kun olin raskaana olin silloinkin ylipainoinen eikä mulle kertaakaan sanottu et LAIHDUTA tai tarkkaile mitä syötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kuumeileva pikkuisen ylipainoinen tytsy, 162 cm ja 72 kg. Yrityksissä olis hoikistua vähän ennen yrittämistä mutta eipä tuo vakavaa ole vaik ei onnistuiskaan. Kuhan ei lisää tulis painoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa yritys nyt tässä kierrossa ja aloittelen toden teolla myös syömisen tarkkailun ja liikunnan. Meinas vaan nyt mennä kahvit väärään kurkkuun kun luin, että liika laihduttaminenkin voi olla este raskautumiselle - vaikka se ylipaino ei olisikaan. :( ota nyt siitä sitten selvää? Eli pitänee kuitenkin syödä ainakin joku 1500kcal että on himpun verran vajaalla. Elien söin 1300kcal, joten se voi olla jopa liian vähän. Yritän pitää sitten huolta, että liikuntaa tulee maltillisesti ja säännöllisesti, mutta ei liian extremeä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäkin asiassa on kai mukana kanssa se, että onko sulla millainen kroppa: johtuuko paino kehoon kertneestä rasvasta, lihasmassasta tai niiden yhdistelmästä... Itselläni on tuo viimeinen. Kuitenkin oon kuullut, että parhaiten raskautuu normaalipainoiset ja hiukan ylipainoa olevat. En ole varma asiasta. Kuitenkin uskon että jokaisen naisen kroppa toimii jokaisessa tapauksessa (kuten tässä) hieman erilaiselta. Ok, ymmärrän nämä mahdolliset rasitusriskit sydämmelle ja muille elimille jne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tahtoisin kovasti laihtua. Olen yrittänytkin, mutta jotenkin aina kaikki yritykset kaatuu johonkin... mihin tahansa. Tahdonvoimaa ei siis vaan ole riittävästi. Vielä en edes ole raskaana, mutta pelkään jo valmiiksi, mitä käy jos (ja toivottavasti kun) tulen raskaaksi... Painoa tulee varmasti monta kiloa lisää ja sitten synnytyksen jälkeen BMI on suurin piirtein 100. :D No ei kai sentään. Voi olla, että jos sitä oikeasti olisi raskaana ja tietäisi, että se oma hyvinvointi vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, niin tulisi ehkä syötyä terveellisemmin. Minä kyllä liikun paljon, 5-6 kertaa viikossa, mutta syön vain liikaa. Tällä hetkellä BMI jotain 29-30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kyllä liikun paljon, 5-6 kertaa viikossa, mutta syön vain liikaa. Tällä hetkellä BMI jotain 29-30.

 

Mulla aika sama tilanne. Tosin tällä hetkellä syönkin suht terveellisesti ja olen laihtunut vaatekoon nyt kevään aikana, mutta paino on samassa ajassa laskenut vain puolisen kiloa.

 

Vähän jännittää, miten meidän yritys lähtee käyntiin. Mulla on siis BMI 29,7 tällä hetkellä ja ilmeisesti vielä jonkinasteinen PCOS. :girl_sad: Mullekin paino on todella arka asia, joten tietysti toivoisin ettei lääkärille tarttisi mennä asiasta...

Edited by annahelena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now