Fian

Vauvakuume/odotus ja ylipaino?

132 posts in this topic

Minä kans ylipainoinen. Painoindeksi on 30 ja kiloja n.12 liikaa. Vauvakuume vaivaa ja yritystäkin on.

Esikoista kun aloin odottamaan oli painoa 6kg vähemmän. Raskausaikana tuli 25kg painoa (siitä kuitenkin 10kg nestettä raskausmyrkytyksen takia). 2kk synnytyksestä paino oli pudonnut takaisin samaan kuin ennen raskautta ja imetysaikana paino putosi noin pari kiloa alle lähtöpainon, mutta sitten töihin lähdettyäni tuli takaisin ja tuplana. :angry:

 

Mulla on gynen mukaan "ehkä" lievä PCO ja olen alkanut epäilemään myös noita mun kilpirauhasia. Sairastan nimittäin diabetesta ja sillä on osansa asiaan.

 

Mutta jospa se tästä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Kata. :) Päätin nyt kuitenkin siihen että yritän pudottaa tammikuun loppuun mennessä 6kg, jolloin olisin lievän ylipainon puolella. Tässä ketjussa todettiin aiemmin että kilo kuussa olisi vielä ok vauhti. Meillä vauvahaaveet kääntyvät yrityksen puolelle aikaisintaan 21.11.09 ja siihen mennessäkin ehtisi pudottaa kolme kiloa. Minulla on myös kohonnut diabetesriski, joten sen puolesta olisi tosi hyvä saada painoa alas ja liikuntaa ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen aikaan mulla oli tarkoituksena laihduttaa ennen tärppiä ja kuinka kävikään en ehtiny laihduttaa kuin muutaman hassun kilon kun olin jo raskaana eli ekasta kierrosta tärppäsi. Nyt olen päättänyt että kiloja on lähdettävä jo ennen yritystä jos vaikka sitten joskus sais sellaisen ihana raskausmahan eikä olis kun maapallon puolikas kuin olin esikoisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tosi hienoa kuulla, että tärppäsi ekalla yrityksellä ylipainosta huolimatta. Oliko sinulla sinulla paljonkin ylipainoa silloin (muistatko mikä oli painoindeksi?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ esikoista odottaessa BMi oli 33. Nyt painoa on vähän enemmän niin BMI on varmaan 34 eli olen päättäny että ainakin on päästävä siihen painoo mitä oli ennen esikoista ja mielellään paljon vähemmän :D

 

(töissä rauhallista niin ehtii roikkumaan täällä :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhe ja tuttavat kyselevät vähän väliä,että olenko raskaana ku maha pömpöttää. Mulla painoindeksi 26 ja kaikki ylimääräinen tuppaa ain valumaan vatsan ympärille. Nyt olemme miehen kanssa tjottailleet kaksi kuukautta ja nyt tänä aamuna varmistui, että meille tulee pikkuinen :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minäkin haaveilen vauvasta, mutta itseäni jarruttaa ehkä eniten juurikin tuo ylipaino. Gynekologini sanoi, että luultavasti näilläkin lukemilla kaikki menisi ihan hyvin, mutta kuitenkin oman voinnin ja jaksamisen kannalta olisi ihan hyvä, jos saisi vaikka 10 kiloa tippumaan. Ylipainoa noin 15 kiloa. :mellow:

 

Palaan tähän ketjuun. Kuumeilu jatkuu ja ylipainoa on. Näitä asioita pohtiessa välillä masentaa ja ketuttaa, kun miettii mikä tässä on järkevää. Ideaali olisi, että lähtöpainoa saisi pudotettua, mutta ei se niin helposti ja nopeasti tapahdu, vaikka yrittää liikkua ja kiinnittää huomiota syömisiin. Kunnallisella tasolla mua kyykytettiin jo pari vuotta sitten ylipainoni takia tosi pahasti: uhkailtiin etten saa pian ylipainoni vuoksi pillereitä ja syyllistettiin mua jo etukäteen, jos tulen raskaaksi näillä lukemilla, ettei se ole hyvä asia. :( Sen jälkeen kävin siis tuolla yksityisellä ^, joka olisi siis tosi ok lääkäri. Mutta ei mahda mitään, tänne ketjuun minäkin kuulun eli tuutte varmaan jatkossa mua näkemään. ;)

Edited by Sunflower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh. Minulla tärppäsi ekalla kerralla toukokuussa, mutta raskaus päättyi keskenmenoon. Raskasta oli, mutta olen asennoitunut ettei ollut vielä oikea aika.

Pääsin opiskelemaan ja nyt viimeisimpänä lääkäri sanoi vauvanyritykseen Ei.

Eli minulla on sitten (todettiin äsken) metabolinen oireyhtymä enkä saa vauvaa yrittää ennen kuin olen laihduttanut, diabetesriskien takia.

Mutta eipä vauvakuumeelle hirveästi voi mitään.

 

Varsinkin kun sain tietää mun äidin suvussa vaihdevuosien tulevan jo alle nelikymppisenä tai just 40v!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä painoindeksi näyttää korkeita lukemia ja painovähennysklubiin tullut liityttyä. Heti kun tän kauhean flunssan saa jollain keinolla pois, lähden taas lenkkeilemään.

 

Meillä on miehen kans nyt parin kuukauden yritystauko keskenmenojen takia ja ajattelin saada painoa hieman alemmaksi tällä aikaa mikäli onnistuu.

 

Kauheata stressiä en asiasta kuitenkaan ota, kropan ehdoilla mennään. Oon kauhea herkuttelija, joten ananas tms toivottavasti auttaa makeanhimoon :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

täällä joulupukki toi wii:n ja olen jäänyt siihen ihan koukkuun joten josko siitä olis apua painon pudotukseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylipainoa sellaiset 15 kiloa :( salakavalasti vaan vuosien varrella kertyny. Noh ei olla vielä edes aloitettu yrittämään niin kai tässä olis sitten hyvin aikaa tehdä asialle jotain. Olen vaan niin peruslaiska yksilö että saa nähdä mitä tulee :D Tekosyitä laiskottelulle ja herkkujen mussutukselle on vaan liian helppo keksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös reilusti ylipainoa ja kova yritys saada sitä pois jo ihan raskaaksitulon takiakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama täällä, reilusti ylipainoa. Tarkoituksena on pudottaa n. 10 kiloa (ainakin) kevään aikana, katsotaan miten käy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vauvakuumeilija kanssa, jolta ylipainoa löytyy n 20 kg. Nyt vuodenvaihteesta lähtien ollaan koetettu lisätä liikuntaa ja katsoa tarkemmin mitä suuhun pistää. Vyötäröltä kadonnut 2 cm, painosta kilo. Vauvaa aletaan yrittämään vasta häidemme jälkeen (syyskuussa), joten siihen asti jos saisi edes 10 kg pois niin voisi hieman turvallisemmin mielin alkaa yrittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tässä joka päivä tulee ajatelleeksi, miten ylipaino vaikuttaa raskautumiseen, mutta uskon sen silti olevan yksilöllistä. Sanotaan, että raskaus on ikkuna naisen terveyteen, joten kuvittelisin siis esimerkiksi äitiysneuvolan osaavan neuvoa ja tukea raskaana olevan äidin ylipainoon liittyvissä asioissa.

 

Tällä hetkellä on painonpudotussessio menossa. Etenen siinä piku hiljaa. Pääasia minulle tällä hetkellä olisi kuitengin tupakoinnista irti pääseminen, mikä loppuu viimeistään plussatessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilusti ylipainoa omaava kuumeilija tulisi kanssa pölisemään tänne :) Jos täältä saisi jotain tukea oman painon pudottamiseen.

Miten teillä on lähteny paino putoamaan? Mä itte sain pudotettua syksyn aikana 6kg ja nyt ois tarkotus että kesään mennessä jos tippuisi ainakin toiset 5 mutta mieluiten nopeampaan.

Mulla siis ylipainoa on todella reilusti. Uskoisin että enemmän kuin kenelläkään muilla täällä kirjottajista. Mutta pikku hiljaa hyvä tulee. Nyt on ollu vähän tylsää ku on joko ollu liikaa pakkasta tai sitten kauhea lumipyry tai liukasta (kun kaatuilen huonon tasapainon takia) niin oon yrittäny zumbaa kotona (ja sunnuntaisin ihan ryhmään) ja sitten muutenkin yritän liikkua kotona mm kuntopyörällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi ylipainoinen kuumeilija.

Kiloja lähtenyt jo reilusti, mutta matkaakin on vielä. Kesään mennessä olisi kiva olla jonkinasteisessa kunnossa. Tosin nyt oon jossain pirun jumissa, mutta eiköhän tämä tästä. Lievästi lihavan puolella olen ja alempana kuin ennen ensimmäistä lasta, mutta silti matkaa normaalipainoon on vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt varsinaisesti kuumeile, mutta lapsi saanee luvan tulla vuoden sisään. Ehkäisyn poisjättämiseen mennessä mä haluaisin olla normaalipainoinen, eli reilu 20 kg pitäisi painoa pudottaa... Ihan jo oman hyvinvoinnin kannalta. Ja mä toivon, ettei tilanne repeäisi käsiin ihan niin pahasti raskauden aikana, jos pudotettavaa ei olisi paljon "joka tapauksessa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on kertynyt runsaasti ylipainoa ja pelkään sen vaikuttavan raskautumiseeni. Pitäis jotenkin vaan saada pudotettua sitä painoa ja omaksua ne terveemmät elämäntavat. -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

tämä on ollut aika hiljainen ketju, kivaa kun uusia nimiä ilmaantuu. Jos vaikka saatais tähänkin ketjuun uutta eloa.

Edited by Kyllikki79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kuume noussut ihan eksponentiaalisesti ( :wub: ) ja huomenna olisi taas tarkoitus aloittaa tiukka ruokakuri (aamiainen, välipalat, kaksi lämmintä ruokaa) sekä pitkät lenkit koiran kanssa. Kymmenkunta kiloa olen jo saanut jätettyä kaupan karkkihyllyyn ja lenkkipolkujen varsille, mutta tosiaan ihan kiitettävästi sitä painoa on pudotettavaksi tulevaisuudessakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka kaikille! :)

 

Mä olen 162 pitkä ja paino on tällähetkellä n.93kg.

Mun paino on pääosin mahassa, pepussa ja reisissä.

Yläkroppa ei ole niinkään "lihavan näköinen" ja naamasta ei kukaan usko koskaan että painan niinkin paljon kun painan.

Liikun hyvin paljon ja monipuolisesti ja syön terveellisesti n.600kcal vajeella päivittäin, mutta repsahtelen.

Lihasta mulla on hyvin paljon joten paino ei ole pelkkää läskiä, vaikka sitä on lihasten päällä hyvin paljon.

 

Yritykset vaaviin meillä on jo miekkosen kanssa menossa, mutta ei viellä ole tärpännyt.

Kolmas kierto menossa yrityksissä.

Lekurin mukaan kaikki ok.

 

Mä vähän pelkään raskautumista ja ajatusta siitä että olen raskaana ja synnytän, mutta tahto on onneksi kovempi kun pelko. Enemmän mua pelottaa se että kun ekankerran astelen neuvolaan, niin mua katotaan huonolla kun olen ylipainoinen.

 

Pieni positiivinen asia on onneksi takaraivossa painosta:

1,5v sitten painoin 15kg enemmän, jollon en uskaltanut edes ajatella tulevani raskaaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pudotin 4-5kg tammi-helmikuussa nurtileteilla. Sen jälkeen olen korvannut lounaan salaattilounaalla ja muuten vähempikalorisella ruokavaliolla. Yritystä on takana heinökuusta 2009 alkaen, joten mietin että onkohan tuolla ylipainolla enemmänkin merkitystä, että pitäiskö taas ottaa joku tehokuuri välillä. Mutta toisaalta raskautuminen ei varmastikaan onnistu laihiskuukautena, joten ei haluis missata yhtään kiertoa.. Yritä nyt sit tasapainoilla noitten asioiden välillä :huh:

Mulla on nyt painoa 78,5kg ja pituutta 167cm. Olishan se hyvä saada tuosta vielä pois kilo jos toinenkin. Tuon tiukan nutrauksen jälkeen kierto lyheni kyllä 36:sta 32:een ja viimeksi jopa 29päivään, eli kaippa se pudotus jotenkin hormonitoimintaankin vaikutti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen käynyt ketjua joskus lueskelemassa, kun olisi painonpudotus ajankohtaista täälläkin. Olen 170 cm pitkä ja painoa on n. 75 kg, mieluusti väh. 5 kg olisi hyvä saada pois, jotta olisi BMI 25 ja sama kuin esikoisen odotuksen alkaessa. Esikoisen imetys on juuri loppunut ja uskon, että sekin on osaltaan vaikuttanut painonpudotuksen jumimiseen. Mulla on todettty pco-tyyppisyyttä munasarjoissa jo vuosia sitten ja ennen esikoisenkin tärppäämistä, kierto on tällä hetkellä n. 38 päivää, joten painonpudotus olisi tuokin huomioiden hyvä juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now