Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Ei kannata stressata, mä oon elävä todiste, että voi käydä myös hyvin ja ruokavaliolla pärjätä, vaika edellisessä raskaudessa olis ollu hankalampikin radi.Toki itelläkin koko ajan semmonen pieni pelko, vaikka en stressaakaan enää, että kyllä tässä vielä voi tulla joku yllättävä käänne.. :P Varsinkin pelkään että toi hepatoosi valvomisineen ei ainakaan positiivisesti tähän vaikuta, mut sit pistellään vaan inskaa, ei siinä mitään. Hyvä kun moinen aine olemassa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäsköhän munkin ilmoittautua tänne, jos siis vain porukkaan mahtuu vielä?

 

Kerronpa taustoja eli 2 edellisessä raskaudessa ollut ruokavalio hoitoinen radi. Lapset ollu syntyessään: esikoinen 3540g ja toinen 3920g, arvot pysyneet hyvinä kun on vaan jaksanu syödä oikein( aina en siis ole jaksanu panostaa ruokavalioon ja silloin ylityksiä tullu.)

 

Nyt siis kävin eilen rasituksessa ja ilmeisesti tässä raskaudessa en pääse niin "helpolla", omat mittaukset eilisen rasituksen ajalta oli ihan hirveen korkeet, joten nyt hirvittää että saanko suoraan insuliinin, ei oo tosiaan kokemusta miten helpolla ne tota insuliinii rupee tarjoomaan?

No huomenna olis neuvola jossa toivottavasti hieman viisastun... Ja paastoarvo on ollu nyt alkuraskauden aikana koholla melkeenpä kokoajan, oon saanu sen laskemaan vain iltaliikunnalla ja tarpeeks myöhäsellä iltapalalla... Harmi vaan et näin aikasilla viikoilla jo tuntuu olevan näin vaikeeta tää...

 

Joten vinkkejä kaivataan ja tietysti tukea tähän vähän surkeaan fiilikseen... :dash2:

 

Yritän lueskella ketjua taaksepäin et tutustuisin muihin kirjoittelijoihin :girl_smile:

 

12+3

Edited by heihei85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa heihei ja pois surkeus! Riippuu ihan ylitysten määrästä ja suuruudesta ja dieetistä, että tarjoovatko miten helposti insuliineja, mulla tais olla useita ylityksiä mittausajanjaksolla, katsovat myös kokonaisuutta.. Mut sanoisin, että jos vaan sitä ehdottavat, niin kannattaa ottaa! Helpottaa elämää todella paljon ja vauvan ja sun parhaaksihan se on. Varsinkin kun viikkoja noin vähän, niin hankalaksihan se menee muuten, jos joutuu hirveesti kikkailemaan pitääksen arvot kurissa ja hölkkäämään yötä myöten pimeessä yms.
Itse pelkäsin ekassa raskaudessa insuliineja itsessään aivan turhaan ja stressasin ja valvoin ja murehdin yöt ja sokerit oli vielä pahemmassa jamassa. Neuvolalla varsinkin hirveän nuiva suhtautuminen insuliineihin ja pelotellaan niillä, vaikka oikeastihan insuliini on lääke siinä missä mikä tahansa. Jos pää on kipeä ja muu ei auta, otat panadolia. Jos sokerit ei pysy muuten kurissa, niin sitten otetaan insuliinia.
Peloteltiin myös, että vauva joutuu sokeritiputukseen insuliinidiabetikoilla ja mä typerä ajattelin että "eiiii insuliinia"! Mutta ei kukaan sanonut, että nimenomaan se pienentää sitä riskiä, kun sokerit saadaan tasapainoon ja koska insuliinidiabetikoilla se radi on niin paha, niin se paha radi aiheuttaa sen riskin että vauva joutuu tiputukseen, ei se insuliini sinänsä.
Itelle tää ketju oli sillon henkireikä, kun omassa pienemmässä fb:n vauvaryhmässä oli toki myös muita radikkoja, niin heillä kaikilla ruokavaliohoito ja pääsivät niin vähällä ja itse taas taistelin koko ajan dieetin kanssa ja olin ainoa, joka joutui insuliinia käyttämään, niin koin olevani oikea megaluuseri. Neuvolakin puhui musta niin päivitellen, että oikeasti kuvittelin, että olen joku erikoisuus, vasta naikkarilla tajusin että hei en todellakaan ole ainoa insuliiniraskausdiabetikko ja siellä lääkäri naurahti että sun annoshan on vielä ihan todella pieni! :)


Mulla oli eilen pelkopolikätilön kanssa keskustelu, missä vihdoin saatiin tuo edellinen synnytys(epäonnistunut käynnistys) taputeltua täysin. Mä olin niin helpottunu kun kuulin että oli menty metsään ja mitä vaihtoehtoja olis ens kerralla, koska tosiaan tämäkin vauva huitelee yläkäyrällä ja sit on toi hepatoosi, joten käynnistys rv38 on todennäköisesti tälläkin kerralla ajankohtainen. Muutenkin käynti oli tosi ihana ja tää kätilö tosi empaattinen, ihmetteli myös miks mies näytti niin tutulta ja lopulta selvis että hän oli juurikin se kätilö, joka oli miehen ja esikoisen kanssa siirtynyt leikkurista hoitohuoneeseen ja kylvettänyt vauvan ja antanut miehen paidan sisään kenguruhoitoon ja syötettäväksi. :wub:  Tämähän oli siis miehelle todella suuri juttu ja minustakin ihanan liikkistä.

Käytiin myös kattomassa uudella synnärillä, kun on rempattu eri paikkaankin, että mä voin nyt ihan kaikki vanhat muistot heittää romukoppaan tätä uutta synnytystä ajatellessani ja luottavaisin mielin mennä tällä kertaa, mietittiin myös mitä voisi tehdä tällä kertaa toisin(tätä kyllä mietitty jo lääkärienkin kanssa, mut halusin nyt kätilönkin näkökulmaa). Toki myös pitää olla varautunut siihen, että jos joku juttu ei mene mielen mukaan tms, niin pitää saada suu auki. Ollu kyllä kaikki tosi mukavaa henkilökuntaa tälläkertaa, ei oo ketään semmosta nuivaa tms ollut ja joka kerralla kätilöt ja lääkärit kysyneet(vaikka olis ollu ihan eri syystä käynti), että onko tuohon pelkoon yms liittyen jotain kysyttävää ja tsempanneet yms.

Meni nyt vähän ot:ksi, mutta siis joo, tarkoitus oli sanoa, että nyt kun tuo iso stressinaihe ja kivi vierähti sydämeltä, niin meikäläinen nukkui kuin tukki, heräämättä kertaakaan ees veskiin. Aamulla vs oli 10h paaston jälkeen 4,6 :) Yeaaaah!
Mulla oli äitipolikin ton hepatoosin takia maanantaina, niin lääkäri katto sokeriseurannan samalla ja totes, että selkeästi olet paremmassa kunnossa nyt fyysisesti ku viimeks, mutta itse olen sitä mieltä että kyllä tuo muutos on enimmissä määrin henkinen :D Meinaan en oo edellisestä raskaudesta laihtunut kuin viitisen kiloa(+ mitä nyt on tämän raskauden aikana iteltä lähteny, kun painoa yhteensä tullu alusta alkaen 100grammaa eilisen neuvolapunnituksen mukaan) ja päinvastoin nyt on ollu niin kovia liitoskipuja ja kipeitä supistuksiakin, että kauppareissu alkaa olee siinä rajoilla, että onko liian rasittavaa "liikuntaa". En kyllä tykkää autolla lähteä mihinkään ees hirveesti, kun autoon astuminen aj poistulo tekee tosi kipeää, saati jossain kylässä istuskelu pitkään. Eilinen yhtiökokouskin oli ihan rajoilla, kesti vaan tunnin, mutta kova puutuoli niin hyvä ettei koko toosa pudonnut :rolleyes: Päivät menee siis pääasiassa sohvalla maaten ja rauhassa kotiaskareita tehden ja esikoisen kanssa leikkien. Ei mulla esikoisesta näin kovia liitoskipuja ollu!!

Eilisellä neuvolakäynnillä(joo oli vähän äksöniä eilen, koko päivä täys ohjelmaa) myös kurkattiin noita mittareita, kun mulle tuli epäilys että jos se olis kuitenkin rikki, kun näyttää niin epäilyttävän matalia arvoja :D Mä olin syöny himassa tuntia ennen ku neuvola-aika oli ja siellä sit odotustilassa mittasin vähän turhan ajoissa 1h sokrut, ehkä 55min syömisen jälkeen ja näytti 7,5. No vielä alle rajojen, mut aattelin et oho ompa korkee, ku yleensä ollu tuolla samalla aamupalakattauksella alle 7. Ku pääsin sisään niin tuli heti puheeks tuo mittarin kalibrointi. Sanoi ettei oo sitä nestettä, mut että hänen mittari on juuri 2vkoa sitten kalibroitu että samalla ku ottaa hb:n niin testataas molemmilla mittareilla, et mitä näyttävät. Neuvolan mittari näytti 5,8 ja mun oma 5,4eli hurja pudotus sokerissa jonkun reilun 10minuutin sisällä! Kuulemma tommonen alle 0,5mmol heitto menee ihan normaalin virhemarginaalin piikkiin, eli kyllä mä voin tähän mittariini luottaa. Mainitsin tosta että mitä itse mittasin siinä aikasemmin, niin totes että kyllä sulta sit näköjään ainakin insuliinia erittyy ja oli taas hyvä muistutus, että miksi kannattaa olla mullakin huithapelilla se munakello, eikä vaan silmämääräisesti 5-10minuutin tarkkuudella mitata.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo tunnin arvo on vähän ärsyttävä just sen takia, että en läheskään aina muista katao, mitä kello oli tarkalleen, kun ruokailun lopetin. Mäki oon muutaman kerran mitannut tunnin arvon kaks kertaa, noin 5-10 minsan välein ja toisinaan pudotus on ollut melko huima, eli kaippa mullakin sitten sitä insuliinia erittyy. Täytyisi vaan nyt muistaa vähän tarkemmin sitä kelloa syynätä ruuan yhteydessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta selvitty ja ei siellä ollu kun 1 arvo koholla, se saamarin paasto oli koholla, 2 muuta oli ihan ok. Nyt sit taas aloitetaan tiheillä kotimittauksilla 2 viikkoa ja uus neuvola ja katotaan miten sit eli jos saan pidettyä arvot hyvinä niin ei ainakaan vielä terkkari ollu huolissaan eikä alottamassa insuliinia( onneksi on niin hyvä ja ihan terkkari joka jaksaa tsempata, kannustaa, kuunnella mun valitusta ja masistelua)

Joten nyt pitää vaan jaksaa liikkua ja syödä oikein.

 

Kiitos Mimu tervetulotoivotuksista ja tsempeistä, kyllähän mie otan ne insuliinit jos en muuten saa noita pysymään kurissa, mutta kyllä nyt yritän ruokavalioo ja liikuntaa sovittaa silleen et saisin pidettyy noi hyvinä...

 

Saako kysyä Mimu et johtuuko sun radi sukurasitteesta vai ?

 

Mulla on monta tekijää tuohon sukurasite, ylipaino, huonot elämäntavat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos inska määrätään, niin laittaako ne yleensä ateria- vai pitkävaikutteisen inskan? Vai riippuuko ihan hoidettavasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heihei85, Mulla on KAIKKI riskitekijät. On suvussa(äidillä jo heti 2-tyypin) diabetesta, ylipainoa mulla on tosi paljon, ikääkin jo reilusti yli kolmenkympin.. :P
Toi paastoarvo on siitä kökkö, että siihen voi vaikuttaa aika rajallisesti, paaston pituudella ja iltapalan monipuolisuudella(hyvää hiilaria, hyvää rasvaa ja reilusti proteiinia) jossain määrin, myöhäisiltapalaa kantsii myös koittaa ja pähkinöitä(hyvää rasvaa ja protskua ja vaikka mitä muuta), niistä muutama tuttu radikko saanu apua sokeriarvoihin. Enkä ny tarkota mitään suolapähkinöitä, vaikka on nekin radikolle hyviä snackseja, kun ei oo paljoa hiilaria. :)

Mulla itellä myös vaikuttaa ehkä kaikkein eniten se, että miten nukun ja onko stressiä.
Ton uv-aaton äitipolin jälkeen mähän valvoskelin ja stressasin yöt vauvan painoa, vaikka mulla arvot ollu siihen asti tosi hyvät ja kas, mun arvot pomppas sillä viikolla ihan rajalle! Nyt taas on ollu järjestäen melkeen kaikki alta viiden, kun on uni taas maistunut ja on hyväksyny faktat, ettei radi kasvata mun vauvoja, vaan mun ihan oma ylipaino.. :(
Hyvä että sulla on hyvä terkkari!!
Mulla noi seurattiin äitipolin puolella heti kun radi-diagnoosi tuli, täällä vissiin tapana niin. Siellä taas käskettiin eka mittailla ja sit kiristää dieettiä ja sit mittailla ja vaikka mulla oli jo esim siinä 2. sokerirasituksessa esim paastoarvo yli 6, niin ei tuntunu heillä olevan mitään kiirettä niitä insuliineja alotella ja tuntu sitte näin jälkikäteen katottuna, et ku insuliinit alotettiin, niin radi paheni sitä mukaa, ku insuliinia uskallettiin lisätä ja hoitotasapainon saaminen kesti aika pitkään.
Harmittaa jälkikäteen, kun itsekin niitä niin pelkäsin, ettei tullut mieleenkään että olisin niitä jo aikaisemmin pyytänyt. Itsellä siis tosiaankaan ei mikään dieetti toiminut, että olis saanu aamun paastoarvot pidettyä kurissa. Paitsi se joskus auttoi, että jos söin pienesti jotain keskellä yötä, mutta se tyrmättiin että on taas huono juttu, että yöllä pitää olla kunnollinen pidempi paasto, että ruuansulatuselimistön yms pitää saada leponsa myös välilä!

Pippurivene, jos aamun paastoarvoissa on ylityksiä, niin silloin pitkävaikutteinen iltaan. Sitte taas jos aterian jälkeisissä, niin luulen että aika paljon yritetään sitte panostaa siihen dieettiin/ruokailurytmiin/annoskokoihin yms eka, mut jos siinäkään ei oo kiristämistä, niin sitten varmaan tulee ne ateriainsuliinit. Jälkimmäisistä mulla ei ole kokemusta, enkä oo kuullu että niitä jouduttais hirveesti radikoilla käyttämään.
Yleensä raskausdiabetikkojen ongelma on nimenomaan tuo paastoarvo ja huonoin sokerinsieto aamuisin ja paranee iltaa kohti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohhoh, ton pelkopolikäynnin jälkeen jokainen aamuarvo on ollu alle viiden, vaikka paasto ja yöunet olis ollu mitä. En voi ku hämmästellä, mut toisaalta mulla on nyt painokin pysyny 100g tarkkuudella samana, et omaa läsää lähtenyt aika hyvin, että liekö sillä insuliinin tuotannon kanssa hyvinkin jotain tekemistä, kun vauva kuitenkin kasvaa hurjaa vauhtia koko ajan.. Sokruhoitajakin oli kommentoinut että tosi hyvältä näyttää, että samaan malliin jatkat ja ens polikäynnillä vilkaistaan niitä taas. Tosin eipä niissä ny mittään kattomista ole sen kummemmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mäkin kurkin pitkästä aikaa tänne :) uusi rasitus tulossa muutaman viikon päästä, ja koska mulla ne kotimittauslaitteet on niin katsoin vähän tilannetta. iloisesti yllättyneenä sain todeta, että paastoarvo josta viimeksi napsahti oli eilen 4.2 ja tänään 3.7! jei! ärsyttää kun se rasitus on niin erikoistapaus ja kehon äärirajoille viemistä, mullakin vaikka viimeks sain dg niin ei kotona mikään arvo mennyt yli ja näin. ei siinä radi-dg:ssä muuten mitään, mutta ku se saattaa vaikuttaa potilashotelliin pääsyyn TAYSissa :(

 

mutta, mukavaa jatkoa kaikille! mä palailen astialle ku rasitus on tehty :)

Edited by Ekaterina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimu: Mullakin on paino pysynyt aika samana, itseasiassa kilo vai pari on lähteny lähtöpainosta. Mulla vähän sahaa tuo paino, nimittäin joulun aikaan oli paino tipahtanut 500g ja siitä viikko, niin toiset 500g. Mutta taas puntari näyttää samaa lukemaa kuin ennen joulua. Vaikka tuntuu, että syön vähän väliä, niin silti paino ei nouse. Omaa pläskiä on siis ilmeisesti lähtenyt, kun ei paino muutu miksikään. Neukkutäti on ollut tuosta asiasta tosi iloinen! Joka kerta kehuu painoa :) Se tuntuu hyvältä, vaikka mitään kummempaa en sen painon eteen tee. 

 

Toivottavasti saat puhtaat paprut rasituksessa Ekaterina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä te syötte ja miten te liikutte, ettei teille tule painoa?

 

Mua stressaa ehkä eniten nyt toi painon nouseminen, ku oon lisänny liikuntaa ja ruokavalio on joutunu täys remonttiin, ja silti oli tullu 1kg lisää viime neuvolasta :dash2:

Nyt ollu aamuarvot ihan alle rajojen, ja samoin aterian jälkeiset, (yks ylitys on tullu, mut söin väärin ja liikaa), joten jospa se tästä lähtis taas rullaa...

 

Toivottavasti mimu sun synnytys menis tällä kertaa paremmin, jos eka on ollu kauhee, kävin kuikkimassa tuolta hepagestoosi ketjusta, ja olit jotain kirjotellu sinne edellisestä synnytksestä, kuulosti kyllä aika hurjalle, kuin ne on voinu ees tolleen pakottaa tekee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön aika pienehköjä kokoisia annoksia, tarpeeks usein. Turhat hiilarit pois(eli lähinnä valkoinen vehnäjauho ja sokeri) kokonaan, aamulla oon syöny nyt 100% kauraleipää 1-2 viipaletta(riippuen paastoarvosta) ja sen kera kermakahvia tai sitten jotain vähähiilarista eli leipäjuustoa, rahkaa, marjoja tai munia ja pekonia tms tai yhdistelen noita sopivasti. Kaura sopii itselle paremmin kuin ruis, juurikin sen betaglukaanin takia. Kaurapuuroa en oo syöny kyllä hirveen usein, vaikka voisilmän ja keitetyn kananmunan kanssa se olis kyllä ihanteellinen aamupala. Pitäis vaan punnita aina se satsi, kun silmämääräisesti tulee sit tehtyä vähän liikaa puuroa ja sit taas arvot nousee liian lähelle rajaa.. :P
Iltaisin oon syöny sitte vähän vapaammin, eli esim oon ottanu semmostakin rahkaa missä sokeria(kun arvot tuntuu illalla kestävän tuon hyvin ja tulee vähän vaihtelua sit), pähkinöitä, joitain hedelmiäkin vähän joskus, marjoja, sekaleipää. Kasviksia, itsetehtyä marjasmoothiee(maitoa, kermaa, rahkaa, marjoja). 
Perunaa meillä ei paljon syödä, mut esim muusia nyt oli taas uunilohen kans ja säästän noi tommoset sapuskat päivälliselle, jolloin kroppa kestää paremmin. Lisukkeena on usein uunikasviksia/-juureksia tai sitte ihan salaattia, joskus tummaa pastaa. Kaalia käytetään myös jonkun verran lisukkeena, mut nyt se on alkanu olee huono mun mahalle..

Mä en liiku paljoakaan, on niin kovat liitoskivut ja epämääräisiä kipuja muutenkin lantion alueella, sekä supistaa todella herkästi että esim kauppareissut ja imurointi on jo siinä rajalla, että onko liikaa.. Mulla myös vaikuttaa tuohon painonhallintaan tietenkin se, että lähtöpaino on tosi iso, eli sen kurissapito on helpompaa. Mullakin kyllä paino heittelee helpostikin kilon tai pari riippuen ihan et mitä syönyt  ja varsinkin että paljonko juonut!! Turvotus yms vaikuttaa myös, sitä ei onneks nyt tässä raskaudessa ole ollut. Jos haluan herkutella, niin oon syöny sit väh 70% tummaa suklaata(varsinkin se minttu on ihanaa) ja sitäkin sitte "yhdeltä istumalta", ettei niin että yks sillon ja toinen tällöin, vaan että syö kerralla sen määrän minkä kokee kohtuulliseksi, niin ei verensokeri pompi koko ajan ja vielä parempi jos ton yhdistää ruokailuun.

Meillä tarkotuksena olis esim tänään tehdä kokojyvätortilla-pitsaa, on niin ohut se pohja että jää kokonaishiilarimäärä pieneks, kun haluaa välillä jotain vähän mättöruokaakin herkutella..
Tosiaan rasva hidastaa hiilarien imeytymistä ja pitää myös hyvin nälkää, mutta tuossa on sit myös se vaara, että jos syö liikaa hiilaria sen kans, niin verensokeri pysyy ylhäällä pitkään ja ei tule tarpeeksi nopeasti alas, eli kohtuus täytyy muistaa siinäkin.

Joo toi mun synnytys oli aika karmea, mut nyt kun tuolla pelkopolilla käyny ja muutenkin jutellu lääkärien ja hoitajien/kätilöiden kans, niin ymmärtänyt, että 50% siitä traumasta oli huonoa henkilökemiaa(johon olis myös voinu itse vaikuttaa pyytämällä kätilön vaihtoa) ja loppu 50% omaa "vikaa", kun ei saanut suuta auki, vaikka olis pitänyt. Eihän se kätilö mikään ajatustenlukija ole, vaikka miten hyvin tulis toimeen, että kyllä pitää osata itsekin sanoa, jos kokee että nyt kaikki ei mene niinku haluais tai on jotain muuta ongelmaa. Kipu on niin subjektiivinen asia, että ei sitä toinen päältäpäin näe, että onko menty jo esim "rajan yli", saati jos aletaan miettiä sitä henkistä puolta.
Eli vaikka mulla oli kauhutarina ja kätilö oli aika asiatonkin, niin jälkikäteen sille ei oikein enää mitään voi ja sen takia sitä on turha enää vatvoa. Toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta itse voi sitten joihinkin asioihin vaikuttaa. Lähinnä siis nyt keskitytty siihen, että synnyttäjällä on syyllistämättä myös jonkinlainen velvollisuus ja oikeus olla se oman tarinansa päähenkilö.
Ei siis tosiaankaan mitään syyllistämistä, lähinnä vaan tuo pelkopolikätilökin tsemppas että ne omat ajatukset ja tunteet on ihan tosia ja oikeita ja ne kuuluu ja pitää sanoa ääneen, vaikka tilanne onkin jännä ja tuntuu, että kyllä se ammattilainen tietää paremmin! :)

Jos kerran vielä muokkais.. :D

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Tuossa vielä toi ateriamatriisi, vaikka onkin karppaajille, niin hyväkarppaajille on koko taulukko käytössä + kaikille diabetikolle just tuo hyvin usein sopivan kauran voi ottaa vielä noitten lisäks. Toki tämäkin yksilökohtaista et sopiiko, eli kantsii tarkistaa arvot samoin ku hedelmien suhteen ja tutustua myös siihen oman kropan sokerinsietoon eri vuorokaudenaikoina. Esim itsellä appelsiini aamupalan yhteydessä -> arvot paukkuen yli, mut appelsiini illalla iltapalan yhteydessä -> arvot jotain 5-6 välillä.
Ja tarkkana joutuu myös olee kaupassa, aika harva kauraleipä on oikeasti 100% kauraa, vaan sisältävät hyvinkin usein vehnää, jopa enemmän ku sitä kauraa. Nyt kyllä tullu reilusti noita täyskauraisiakin leipiä! :)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kurkin tänne jo hyvissä ajoin. Ekassa raskaudessa tuli radi-diagnoosi muistaakseni rv35, ja nyt ajattelin alottaa ruokavalion seurailun jo heti alusta. Vielä olisi jokunen liuskakin toissa syksyltä tallessa.. Mä kovasti toivon välttyväni tuolta tällä kertaa, inhottavan stressaavaa vaikka itse tarttikin mittailla vaan muutaman viikon verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti mimu ruokavinkeistä, pitää ottaa omaan ruokavalioon käyttöön. Ja kiitti myös tosta linkistä, pitää tutustuu tohon ihan ajatuksen kanssa. Ja jos sieltä oikeesti löytäs jotain kivaa syömistä, kun rupee oleen ruoka-ohjeet aika vähissä, mitä voi tai uskaltaa syödä( ja kun kuitenkin pitäs noi kaks lasta ja mies syöttää aika pitkälti samoilla eväillä...) Ihanaa kun jaksat ja viitit vastailla noin laajasti noihin mun tyhmiin kysymyksiin, jotenkin en oo edellisillä kerroilla hirveesti perehtyny asioihin syöny vaan monipuolisesti ja keventäny ja jättäny ruokavaliosta pois mikä on nostanu noita arvoja.. Nyt vaan alussa säikaytti enemmän kun tuntu et ei toi paasto-arvo laskenu vaikka teki mitä, ja tollasta ei ollu edellisillä kierrosilla... Jännä miten eritavalla voi mennä nääkin asiat, mut mie arvelen et mulla on raskaudet nyt niin peräkkäin ollu, et kroppa vaan ei kestäkkään enää niin hyvin...

 

Kertokaa mulle mistä nyt sit tää johtuu: Pidettiin miehen kaa illalla "herkuttelu ilta" söin lenkkiä, pizzan tyylistä piirakkaa ja popcorneja ( joo ei mitään hirveen terveellistä ja kevyttä, mut kuitenkin...) ja en harrastanu liikuntaa eilen juuri ollenkaan ja aamun paasto-arvo oli 5.3, miten h******ssä, mie en taas tajua, silloin kun oon syöny terveellisesti ja liikkunu niin saattaa olla korkeemmalla? Mistähän toi voi johtua, tähtien asennostako? Vai onko vika nyt siinä et mä syön iltasin kuitenkin aika vähä joten nostaako se sit mulla tota paastoarvoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähtien asennosta, tai sitten ihan ton herkutteluillan syöminkien rasvamäärästä, eli vs on noussut hitaaaastiiii ja tullut alas hitaaaastiiiii :)
Iltaisin kyllä kantsii panostaa siihen iltapalaan, varsinkin proteiiniin ja rasvaan ja syödä reilu ja monipuolinen iltapala, varsinkin ku yleensä kroppa sietää parhaiten hiilariakin, jos se on muuten päivänmittaan ongelma. Pitää nälkää hyvin ja estää sen ns aamunkoittoilmiön, että kun vs aamuyöstä laskee, niin maksa alkaa pukata sokeria vereen ja paastoarvo kohoaa. Eli tosiaan voi olla siitäkin kii, että syöt liian vähän, tai liian suppeasti, että siihen nähden paastosta tulee liian pitkä.

Itellä ei ollu ku rapiat vuosi synnytyksestä ja edellisestä radista, ku tän uuden diagnoosin sain, mutta jostain syystä mä oon nyt päässy vähemmällä. Selkeesti myös sokerinsieto on nyt parantunut tässä viime viikkoina, oli semmonen notkahdus ja nyt taas ollu hyviä arvoja, lounaaks söin nakkia ja muusia ja raejuustoa tänään, niin oli 5,7 jälkeen. Tuohon kyl voi toki vaikuttaa se, että on jo niin perehtynyt asiaan, ettei tarvinnu tehdä mitään kokeiluja ja oli tieto mitä kantsii syödä ja mitä vältellä yms ja annoskoot pidän pieninä, syön sitte vaan useammin ja tosiaan panostan tuohon iltapalaan. En oo myöskään stressannut ja oon nukkunut todella paljon paremmin, mikä kans osaltaan vaikuttaa paljon koko aineenvaihduntaan!

Meillä esikoinen kyllä selkeesti "kärsii" siitä että ruoka on tosi kasvispainotteista, kun on just nyt siinä iässä että karsastelee kaikkea uutta hieman ja toisaalta ei oo vielä ihan tarpeeks hampaita mihinkään kovempiin juttuihin. Hän tykkää eniten just pastasta ja perunasta, tänäänkin oli onnesta soikeena kun sai muusia ja uunilohta, kun eilen oli päivällisellä lisukkeena vaan uunikasviksia(tortillapitsoja tehtiinkin tänään) ja ei meinannut suostua maistamaankaan ja sitte ku maisto paprikaa yms, niin irvisteli vaan ja söi pelkät kanat :P

 

urppis: Tervetuloa, toivotaan että pääsisit vähemmällä tällä kertaa, niinku minäkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kävin tosiaan svo:lla kun maksa-arvot koholla. tänään sain kotiin sen diagnoosilapun ja sinne oli lääkäri kirjoittanut jonnekin kohtaan, että sokerirasitus normaali!  :huh: Ja siihen perään vielä, että olen tehnyt silti kotimittauksia eikä ylityksiä ole tullut... Kyllähän mulla se paastoarvo oli vähän yli rajan, kun se oli 5,4. Noh, taidan uskaltaa taas vähän vähentää mittailuja... Aamuarvotki on ollut nyt jostain syystä tosi hyvät, myös aamun tunni narvo, vaikka se näytti tuossa yhdessä vaiheessa nousevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, kannattaiskohan Martta88 tuokin oikaista kuitenkin tai varmistaa.. Kun sitte et pääse välttämättä sinne synnytystapa-arvioon missä sais sen painoarvionkin, jos ei ole virallista radi-diagnoosia ja ton lausunnon mukaan jos ongelmia jatkossa tulee kotimittauksissa, niin saatat joutua jopa uudestan sokerirasitukseen, tai en tiiä mimmoset tavat eri sairaaloissa on..
Ja siis nyt ku tarkistin noi omat arvot, niin mulla oli tasan rajalla eli 5,3 ja 1h arvo 0,2 yli sallitun ja terkkari heti tuosta paastoarvostakin että vaikka on rajalla niin se jo tarkoittaa että radi on! Että ei ne mullakaan mitenkään hirveesti pielessä nyt tällä kertaa ollu, vaikka olikin semmonen muistikuva ja ku esikoisesta toi paastoarvo oli jo yli kuus..

Mulla arvot on ollu tasaisen hienot. Eilen hepatoosikutinat yllätti ja mies ehdotti jos kokeilisin sitä ataraxia nukkumaanmennessä ekaa kertaa tässä raskaudessa, ku esikoienn hoidossa ja otinkin. Aamulla heräsin ihan pökkelönä ja tööt, hirveä vapina ja sit mittasin sokerin niin oli 4. Mulle siis tosi matala ja tekee jo heikkoa oloa, vaikutaa varmaan myös se, että tuli otettua cittarin salaattibaarista eilen annos ja söin sen iltapalaks ciabattan kans, ei ollu tarpeeks protskua ja rasvaa pitääkseen arvot hyvänä yön yli. Teki vaan niin kovin mieli, että ei taas ajatellu ihan järkevästi. Mut sitä ihmettelen tosiaan, ettei arvo ollu koholla, niinku yleensä mulla on käyny, et liekö jo kroppa tottunu tähän ja alkaa kompensoimaan.. Hieman olo helppas ku sai sokerin nouseen, vielä ku sais tän kooman pois!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, täytyy kysyä vielä asiasta, kahden viikon päästä mulla on äitipolille lääkäri, joten täytyy ottaa puheeksi se silloin. En kyllä tiedä, tarvitsenko erikeen mitään painoarviota, koska luultavasti joudun tuolla äitipolilla nyt käymään kutinan takia. Terkka on kyllä puhunut, että loppuraskaudesta pääsen äitipolille radin takia, mutta vielä ei sinne ole mitään aikaa varattu... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips täältäkin! :)

Mä tuli tuota ateriainsuliiniasiaa kommentoimaan ku mulla on niistä kokemusta parin raskauden osalta. :D

Eli mulla on ollut kahdessa raskaudessa ateriainsuliinit kun tunnin arvot olleet liian korkeita. Mulla ei ole koskaan ollut paaston kanssa ongelmia, vaan tosiaan ne tunnin arvot ovat tuottaneet päänvaivaa. Insuliinit aloitettiin noissa raskauksissa siinä kohtaa, kun tiukallakaan dieetillä ei saanut tunnin arvoja pidettyä "laillisina". Edellisessä raskaudessa jouduin insuliineja laittamaan ennen joka ruokailua, kun lähes kaikki mittaukset menivät yli sallittujen.

Itse olen nyt toista viikkoa mittaillut arvoja (silloin kun olen muistanut); paastot ovat olleet hyviä ja lähes kaikki ruuan jälkeisetkin arvot. Tänään tuli eka ylitys, kun töissä aamupuuron jälkeen söin vielä pienen palan kakkua kun työkaveri oli oman vakinaistamisensa kunniaksi sitä töihin tuonut. Tunnin arvo oli 8,1. Eli oma moka oli tuokin ylitys. ;) Viikkoja mulla on vielä sen verran vähän, että luultavasti mun arvot ehtivät vielä nousemaan insuliinilukemiinkin. Viime raskaudessa näillä viikoilla oli jo insuliinit, joten siihen verrattuna ollaan ihan hyvissä asemissa vielä. :)

Saanuska 19+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kyllä hyvän alun jälkeen lipsunut tosi pahasti iltasyömiset  :girl_mad:  Aamun aloitan edelleen: 4 keitetyn kananmunan valkuaiset, 200-300 g kukka- ja parsakaalia ja 20 g cashewpähkinöitä. Ne pitää mulla hyvin nälkää ja kun hiilareita ei juuri ole, niin aamupalan jälkeinen arvo on aina hyvä  :rolleyes:  Ja mulla ongelma on aina ollut tuossa aamussa. Päivällä kestän aika hyvin hiilihydraatteja ja nyt on kyllä joka ilta menny pienissä määrin jotain herkkua ja se harmittaa ihan hulluna  :(  Tuntuu, etten saa itseäni niskasta kiinni ja kun sokeritkin pysyy aisoissa, niin en ole niin kauheasti ressannu, mutta paino nousee ja liikaa...nyt oli viikkonousu 600 g kun mulla on ollu tavotteena, ettei paino juuri nousis raskausaikana. ääh. 

 

Mietin tuossa myös, kun joku aika sit oli täällä puhetta, että arvo pitäis mitata tasan tunnin päästä syönnistä. Mä en ole koskaan kellon tarkasti mittaillu, vaan noin... ja mietin, et tunnin päästähän sen arvon pitäisi olla korkeimmillaan ja jos jollakin se sokerihuippu onkin jo aikaisemmin tai myöhemmin, niin eikös se huippu juurikin pitäisi löytää ja saada kiinni, koska ne huiputhan juuri kasvattaa sitä vauvaa...ei kait se vauva katso, onko se arvo monen minuutin jälkeen ruuasta mitattu vai oonko nyt ihan väärässä??

 

Jos omat arvot pysyy kurissa, niin mulla on seuraava äitipolikontrolli vasta siellä 35-36 viikon tietämillä, jolloin arvioidaan vauvan kokoa. Vähän pelottaa ja ahdistaa, et mitenhän sen käynnistyspäätöksen kanssa taas käy, kun ovat niin nihkeitä sen suhteen. Mulla on kuitenkin kaikki 3 aikasempaa raskautta käynnistetty ja kaikki lapset yli 4 kg...mut nykyään ei kuulema ole mitään kokorajoja tms., eli vaikka kontrollissa vauva olisi 4 kg, niin välttämättä käynnistystä ei saa  :girl_impossible:

 

nyt siis rv 22+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis tohon sokerihuippuun vaikuttavat niiiin monet tekijät, eniten ehkä ruuan laatu että en usko että sitä on mahdollista mitenkään osua, kuin tuurilla. Taitaa siis olla joku keskiarvo tuo 1h ja nuo radin viitearvothan on todella tiukat! Eli jos syö nopeita hiilareita ja/tai sokerinsieto on hyvä, niin saattaa just käydä noin että käväisee hetkellisesti korkealla ja laskee nopeasti. Sitte taas pitkäkestoista hiilaria syödessä se verensokeri nousee ja laskee hitaammin ja jos tohon yhdistää vielä enemmänkin rasvaa, niin käy niin että verensokeri voi olla korkeammalla pitkään, mutta tasaisempana. Tämä sitten taas käytännössä voi tarkoittaa, että vetää hesemättöä ja arvo on 1h päästä reilusti alle viiterajan, mutta voi olla samaa luokkaa vielä tuntien päästäkin, eli piikkiä ei tule, mutta verensokeri voi olla kohtalaisen korkea vaikka puolikin päivää
Että sikäli en kyllä tiedä kumpi on pahempi tekijä vauvan kannalta, se pitkään ylhäällä oleva sokeri, vai yksittäinen nopea sokeripiikki ja mitä tossa googlailin, niin ei siitä faktatietoa ole oikein olemassakaan, vaan yhteys makrosomiaan on hyvinkin kyseenalainen(http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero;jsessionid=96F0A221D2BF011B9A0556DCEC714500?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo80469)..

Itellä kyllä se verensokeri lähtee nousuun heti, toki riippuen että mitä syö. Yks ilta tehtiin noita tortillapitsoja ja oli pitkä tauko syömisestä ja näläntunne kova, tiedän siitä että vs on matala. Hörppäsin kuitenkin pitsaa tehdessä tölkistä ananasmehut ja hups mitkä "paasto"arvot sain :D Ja tosiaan jos on vs matalalla ja tulee jo hypo-oireita, niin nopeastihan se verensokeri siitä nousee, kun ottaa mehua tai jotain makeaa.. Toki vähän eri asia kuin oikea ruoka. Mua kyllä kans kiinnostaisi ihan faktana nähdä noita käyriä miten mahtaa noi verensokerit mennä terveellä, että mikä olisi se tavoitekäyrä heti siitä ekasta suupalasta. Taitaa vaan olla aika mahdotonta tutkia, kun tuohon vaikuttaa sata eri asiaa, ettei yhtä oikeaa vastausta taida olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosin ainakin se on tutkittu, että aterian jälkeiset ylitykset aiheuttavat makrosomiaa ja paastoarvojen ylitykset taas altistavat riskiä vauvan hypoglykemiaan syntymän jälkeen, että saattaa joutua sokeritiputukseen. Tuo päti ainakin itellä esikoisen kohdalla! Oli siis tiputuksessa jokusen päivän synnytyksen jälkeen, oli toki hieman pullero ja iso, mutta ei varsinaisesti mikään sokerivauva vaikka keskivertoa isompi olikin, jäi vielä reilusti alle virallisen makrosomiadiagnoosin rajan. Mulla siis ruuanjälkeiset oli alle tavoitteiden, tosin ylityksiä oli enemmän kuin nyt. :)

Itsellä on niin paljon ylipainoa, että mä uskon, että ihan sama mitä mä syön, niin todennäköisesti tämäkin vauva tulee olemaan yläkäyrillä ihan puhtaasti sen takia. :( En jaksa enää stressata kokoasiaa, dieetti on kunnossa ja oon pärjännyt nyt ilman insuliineja ja 1h arvot munakellolla mitattuna on viimeaikoina olleet kaikki alle kuutta, saa riittää :P Kyllähän tuo on ihan riittävän hyvä menetelmä nähdä että miten se kroppa ja oma insuliinintuotanto karkeasti ottaen toimii vai toimiiko :)
 

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän alle kolmekiloinen kuopus oli kanssa vuorokauden sokeritipassa. Synnytyksen jälkeinen arvo oli liian matala ja veivät heti tipalle kun oli niin pieni. Tuo vuorokausi meni sitä tippaa purettaessa, muut arvogt olivat järjestäen hyvät. Muut lapset ovat selvinneet ilman. Meillä kaikki lapset ovat mun radista huolimatta olleet melko pieniä, nuorin siis alta kolmekiloinen ja kaks vanhempaa 3360g ja 3260g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiistaina tosiaan svolla ultrattiin vauva, ja painoarvio oli rv 29+2 1,4kg. Lääkäri sanoi, että kasvaa ihan keskikäyrällä, ainakin vielä. Mua vähän jännitti tuo vauvan koko, kun sf-mitta on ollut huomattavasti koreampi kuin esikoisen aikana. Esikoisen sf-mitta oli yläkäyrällä, nyt mennään reilusti sen yli. Silti esikoinen oli aika pieni syntyessään. Ultrissa kyllä esikoinenkin kasvoi keskikäyrällä. Vähän siis helpotti tuo ultran antama mitta, vaikka eihän ne aina pidä ollenkaan paikkaansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin hepatoosikontrollissa ja samalla ultras vauvan. Sikiön painoarvio oli 3,2kg ja jäi juuri yläkäyrälle. Vatsanympärys oli makrosomian puolella yläkäyrän päällä, mut otti multa synnytystapa-arvion ens viikolta pois ja sano että viimeistään la:na käynnistetään hepatoosin takia, kun ei ole makrosominen PAINOARVION mukaan(jäi siit reilu 100g varmaan vajaaksi, ettei olis ollu tuon maagisen rajan yli) ja sokeriarvot kunnossa.. Olin ihan kauhuissani et en mä mitään 4,5kg isomahaista radivauvaa synnytä alateitse, niin totes vaan että josko sitten pitäis miettiä sitä sektiota vaan, että onhan sekin epäluonnollista lähteä käynnistämään täysin epäkypsästä tilanteesta. Harmi ku en tajunnu kysyä että onko hänen mielestä sit sektio luonnollisempi vaihtoehto.... Luulen et yritti vaan piristää, ettei tarvii isoa vauvaa alateitse ahertaa, mut mä kun otan aina kaiken niin pilkuntarkasti ja näissä asioissa oon heti ihan hermoheikko..
Tuostakin totes että no ei sun esikoinenkaan ollu niin iso kuin arvioitu, mut hitto varmaan lohduttaa, kun heittoa arviossa voi olla myös toiseen suuntaan ja kun ollaan noin lähellä makrosomiarajaa!!

Eli ihan eri jutut mitä taas se lääkäri, joka ton synnytystapa-arvionkin ajan antoi.. Kun nimenomaan eivät sektiota todellakaan suosittele(JOKAINEN muu lääkäri ja kätilö hokenu tätä kun oon sanonu että viimeks sektio meni hyvin ja toivuin nopeesti), kun on niin isot riskit kuin alatiesynnytyksessä ja vielä mulla ylipainoa rutkasti, että toipuminenkin voi olla vaikeaa tällä kertaa. Ja oli nimenomaan sitä mieltä että pelkopolille jutteleen, koska käynnistys heti vauvan tultua täysaikaiseks on melko varmaa ja olisi luonnollisempi vaihtoehto kuin sektio ja nyt sit ei oo vaihtoehtoina ku sektio tai toivoa et tulis itsestään... Että onko sit ne pelkopolikäynnitki ollu ihan turhia..
Puhhuijaa mä sanon, toki vielä aikaista ottaa kantaa, mut olis sit ollu hiljaa! Selkeesti kuitenkin vauva vaan petraa kasvuaan, niin parempi olis olla joku fiksu lääkäri ens kerralla tai en suostu poistumaan sieltä!! :dash2: Onneks sit on jo täysaikainen, niin josko sitten joku jo oikeesti vois tehdäkin jotain päätöksiä. Pitää vaan kirjottaa lista noista mielessä pyörivistä asioista ja vaatia myös perusteluja ja vaatia myös jonkun toisen lääkärinmielipide(näin neuvoi sit kätilö ku itku kurkussa tuosta soitin ku pääsin kotiin..)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now