Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Mulla oli eka viikko ihan puhdas testi viikko. Mittasin kaikki, mitä söin ja oppisin aika nopeesti, mikä nostaa ja mikä ei. Mulla nostaa viljat todella paljon, enemmän kuin muut. Jos erehdyn syömään edes täysruisleivän, niin rajat paukkuu heti. Pasta ja riisi on sama. Perunaa onneksi voin syödä. Mitata mun pitää 3 päivää viikossa ja silloin vain aamun paasto, aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeiset arvot. Mutta koska mä olen mä, mittaan ainakin kerran viikossa kaikki syömiset. Hysteerinen? Minäkö? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa vaan kaikille! Sain rd diagnoosin kaks viikkoa sitten kun rasituksessa paasto sekä 1h arvo olivat koholla ja etenkin tuo tunnin arvo joka oli 11.8 :girl_mad: Sain neuvolasta heti seraavana päivänä mittarin ja kaks ekaa päivää epäilin koko juttua kun arvot oli suorastaan loistavat... mutta sitten tein kokeilun ja söin kaksi vaaleaa leipää sekä normaalin maustetun jugurtin niin tunnin arvo pompsahti 9,4 :girl_cry: Sen jälkeen muissa arvoissa ei ole ollu häikkää mutta tuo aamiaisen jälkeinen arvo nousee joka päivä sinne 8.2-9.3 välille!!! Olen syönyt miten vaan niin aina se vaan nousee... paras oli kun söin yhden ruisleivän niin siltikin pomppas. Eilen sain sitten lähetteen äitipolille ja tänään sieltä jo soitettiinkin että vielä perjantaihin mittaillaan ja sitten saan ajan sinne. Käski kuitenkin mun varautua siihen että insuliini tulee kun noi ylitykset on noin "pahoja". Onko teillä muilla noussu vs noin korkeelle vai oonko ainut? Sen oon huomannu että monella on paasto arvojen nousua, mut entä ruokailun jälkeen? Mä sain myös eilen neuvolasta ohje lappusen jossa lukee hiilihydraattien määrä yms suositukset ja ajattelinkin että tänään sitten kokeilen mennä täysin ohjeistuksen mukaan... aamiaisella sitten söin puuroa,leipää,hedelmiä yms 40g/hh ja tunnin arvo oli 7,5 :girl_crazy: Nyt heitänkin sitten ilmaan kyssärin että onko mahdollista että ole aikaisemmin syönyt liian vähän? Vai oliko nyt ihan tuuripeliä taas kysymyksessä ja sokerit vaan pysy alle ... hmmm!?! Ja siis mittailen sen 4 kertaa/päivä eli paasto ja tunti aamiaisen,lounaan ja päivällisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^minä huomasin ainaki että kun lisäsin hiilarimäärän n.100g/pv --> n.150g/pv niin arvot pysyi vielä parempina (yleensä aterian jälkeinen aina alle 6) kuin tuolla pienemmällä hiilarimäärällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kävi päinvastoin. Kaikki hiilarit, jotka peräisin viljoista, nostaa mun arvot pilviin. Jätin viljat pois, ei ylityksiä. Pystyn syömään minimagnum-jäätelöpuikon, arvo alle 6, syön suositellun kaurapuuroannoksen, arvo yli 9. Aamupalan aika vaikuttaa mulla myös. Mitä myöhemmin syön, sitä parempi. Tosin, mulla ei ole koskaan ollut onglemia paastoarvojen, vaan aterian jälkeisten arvojen kanssa.

 

Onneksi äippäpolin lääkäri antaa mulle aika vapaat kädet, eikä vaadi mua syömään esim. ruisleipää, vaan hyväksyy karppileivän. Muuten olisin jo insuliineilla.

Edited by lilli*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas... Mitenköhän pitäis tulkita kun sama aamupala minkä eilen söin nosti tänään arvon 8.1 ja sitten piti sekoittaa omaa oloa sillä että mittasin toisen kerran toisesta sormesta ja arvo oli 7,7 eli rajalla? Eli lilli on täällä muitakin hysteerisiä :grin: Taidan merkata vihkoon molemmat luvut vaikka tekis mieli "huijata" itseään ja laitta ns. sallittu arvo :jere: Hitsi kun tää on niin hankalaa... :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt parina aamuna ollut aamupaasto alle 5, mitä ei ole vielä tähän asti ollut kertaakaan. Jospa mullakin alkaisi loppua kohden arvot hieman paranemaan, nyt siis 32+3. Mutta mutta.... sorruin tänään syömään yhden suklaapatukan ja join hieman light limua ja tunnin päästä arvo oli 8,1 :dash2: . No, oma moka joten täytyy taas skarpata. Kamalat liitoskivut ja synnytyspelko, joten ahdistaa ja repsahduksia kyllä tulee aika ajoin...... Eikä pitäis mennä nälkäsenä kauppaan ;) . Miten tätä jaksaa loppuun saakka, voi ahdistus sentään.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun tekis kanssa niii-in mieli suklaata :girl_in_love: Ei kait se pieni repsahdus nyt maailmoja kaada ja mulle ainakin sanottiin että on ihan sallittua syödä herkkuja mutta ne pitäis ajoittaa sinne ruoan jälkeen.

Auttakaapas nyt blondia hiukan... Jos Ruispala leivässä on 100g/hh 46g ja viipaleessa 13g niin tarkoittako tuo viipale yhtä puolikasta vai sitä koko ruispalaa??? Ei vaan ymmärrä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Yhtä puolikasta mun mielestä... Ja mä olen myös sitä mieltä, että välillä saa repsahtaa;) Tänään olin tosin hölmö ja söin suklaan yksinään. Saas nähdä mitä paastoarvo tykkää huomenna aamulla....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään mitään tietoa tai kokemusta siitä, kuinka paljon edellisen päivän ruokailut vaikuttaa seuraavan aamun paastoarvoon? Mulle on jäännyt vähän epäselväksi se, mikä paastoarvoon eniten vaikuttaa. Toisaalta puhutaan elämäntavoista, ruokavaliosta ja liikunnasta, toisaalta kuulostaisi siltä että ne edellisen päivän ruokailutkin voivat vaikuttaa.

 

Minä nimittäin söin edellisenä iltana ennen sokerirasituskokeen paastoa hampurilaisaterian: kerroshampurilainen ja ranskalaiset. Tarkoitus oli toki syödä jotain järkevää, mutta aikataulut petti, ja hirveällä kiireellä Hesburgerissa jotain ennen kuin 12 h paasto alkaa. Ei varmaankaan mikä paras veto.

 

Välistä tuntuvat ihan satunnaisilta nämä verensokeriarvot ja niihin vaikuttavat tekijät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siihen ei taida olla mitään yksiselitteistä vastausta. Periaatteessa kyse on usein ” aamunkoittoilmiöstä” eli maksa alkaa tuottaa sokeria noin kolmen neljän aikaan aamuyöllä kun ei saa sitä muualta. Mä esim mittaan välillä öisin ja se on usein matalampi kuin aamulla. Yöpala tai myöhäinen iltapala auttaa, koska kropalla on jotain mitä työstää yön aikana. Karppaajilla ilmiö on selvempi vähäisen hiilarimäärän takia. Toisilla siihen ei taas voi mitenkään vaikuttaa, toiset löytää "kikan" mikä toimii. Mulla vaikuttaa eniten edellispäivän herkuttelu eli silloin paasto korkeempi mutta jos se herkuttelu tapahtuu myöhään, voi paasto olla ihan hyvä. Et ei tässä paastoarvossa ole juuri logiikkaa. Huono yö yms. nostaa myös arvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oivoi. Mä niin toiveikkaana mittasin ekan aamupaastoarvon, ja olihan se 6,0. Tyhmää. Mä niiiiiin haluan, että noi sokerit nyt asettuu ruokavaliolla, ettei tarvi alkaa ravata äitiyspoliklinikalla. Koska yksi isoimmista stressin aiheista mulla oikeasti on tässä se, että koen töistä pois olemisen kauhean hankalaksi.

 

Terkka hiukan motkotti eilen, pitäisi kuulemma ensisijaisesti pitää huolta itsestään. Ja niinhän se kai onkin, mutta kun mä en oo ehtinyt olla edes kuukautta tuolla töissä...

 

Muoks. Ja vielä tyhmempää, tunnin arvo 9,3. :dash2:

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tsemppiä Elkku, kannattaa vain sitkeästi kokeilla eri ruokien vaikutuksia verensokereihin, karsia tarvittaessa hiilareita sekä lisätä proteiinia ja rasvaa energiaksi ja hiilareiden hidastajiksi. Laskurin mukaan sinulla ovat menossa radin kannalta hankalimmat viikot, joten voi olla, että parin kuukauden kuluttua on jo helpompaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee selvisin sokerirasituksesta tällä kertaa puhtain paperein: 5,2, 6,1 ja 5,9. Paasto tosin siinä ja siinä, mutta johonkin se raja on vedettävä ja viime raskaudessa 5,3 paasto toi diagnoosin. Tällä kertaa se jäi alle! Uusiks sitten noin kymmenen viikon kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elkku, jos lohduttaa niin mulla ei oo ollut kotimittauksissa yhtäkään poikkeavaa arvoa ja meillä päin pitää silti ravata äitipolilla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sitten heitin aamun ennätyksen: 10,1 eli taitaa ne insuliinit nyt olla mulle ainut vaihtoehto :( Tsemppiä kaikille jotka tän sairauden kanssa painii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi on kurjaa, mutta mulle just terkka sanoi, että joillain tää vaan on niin hormonaalista, että ei oo mitään väliä, mitä tekee, sokerit on aina vaan korkealla. Ja silloin kuulemma ei kovasti saa itseään sättiä, jos näin käy.

 

Mulla sen sijaan päivä parani. Ennen lounasta sokerit oli 5,3. Tuli vähän parempi mieli. :) Lounas jäi kyllä hiukan mitättömäksi kun jouduin kaupasta hakemaan einestä. Mun teki mieli kaalikääryleitä (hh jotain 17 g) mutta hiilarinuukuuksissani otin HK:n (jos muistan oikein) jauheliha-kasvispaistoksen (hh jotain 4 g). VIRHE! Se oli ihan koiran oksennuksen näköinen ja enemmänkin jauheliha-rasvakeitos, jossa lillui muutama ylikypsä kasvis. Söin muutaman haarukallisen (kolmasosan?) ja jouduin loput laittaan pois. Nyt sitten tunnin arvo on 5,9.

 

Jo tällä kokemuksella, mä en ymmärrä, miten ihmeessä mun on tarkoitus malttaa olla mittaamatta joka aterialla. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on paastoarvo ollut aina tähän asti hyvä, että se toimii, mutta nyt saa kyllä tunnin arvojen kanssa olla tarkkana. Saan ne onneks toistaseks pysymään alle rajan pääasiassa. Mutta satunnaisetkin ylityksen mietityttää, kun täällä ei neuvola eikä neuvolalääkäri ota kokoa radia mitenkään vakavasti. Mulla vauvat ollut ilman radiakin nelikiloisia ja nyt saa pelätä,että minkä hirmun joutuu synnyttää, kun ei ole painoarviota näillä näkymin ollenkaan. Kukaan ei ole arvoja katsonut ja viime viikolla koitin lääkäriltä saada äitipolille lähetteen niin ei kirveelläkään, kun ei näe mitään syytä. No huh. Pitää tosi tiukasti koittaa olla dieetillä, että ei vaan vauva liho yhtään radin takia. :) Muuten kaikki on hienosti, se edes lohduttaa. :) tämä dieetillä olo vaan alkaa tympiä. :) Ja odotan sitä raskauden jälkeistä aikaa, kun joka leipäpalaa ei tarvi suunnitella ja miettiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ toi on ärsyttävää kun joka puolella on niin eri meininki tän radin kanssa. Jossain ollaan liiankin tarkkoja ja jossain ei välitetä juuri ollenkaan. Toinen lääkäri antaisi insuliinit jos paasto on 5,5 ja toinen sanoo, että kunhan ovat alle kuuden :angry: . Ja se, jos itseä huolettaa niin pitäisi mun mielestä päästä sitä lääkäriin kontrolloimaan. Eikun sitten polille kun "ei liikkeitä tunnu", ultraavat sen takia ja voi samalla pyytää painoarviota ;) .

 

Mäkin odotan kuin kuuta nousevaa sitä hetkeä, kun saa alkaa syömään normaalisti. Ja opikseni olen ottanut, aion muuttaa elämäntavat terveellisiksi (vaikka en mä itseäni täysin tästä syytä, vaikka lääkäri sanoi suoraan, että mitäs olet noin pullea. ja painoindeksi oli 27 eli ei hirveä. ihan normaaliksi itseni luokittelen). Ja terveellisellä tarkoitan ihan tavallista ruokaa, voi että kun saisi syödä kalan kanssa vaikka perunaa tai ruisleipää ja viikonloppuna vaikka patonkia. Karkkiakin olisi kiva syödä leffaa katsoessa ilman, että tarvii aamulla katsella huimia paastoarvoja. Kun mulla ainakin tämä dieetti on jo aika "epäinhimillinen" ja toki insuliineillä tätä voisi laajentaa, mutta mielummin nyt kärsin muutaman viikon vielä. Ja putoopahan paino, jos jotain hyvää tästä saa revittyä.... Kylläpä on raskauden jälkeen helppo keksiä ruuat,kun kaikki normaali on taas sallittua.

 

Ps. Olen pakannut synnytyskassin, jossa tosin ei vielä ole muuta kuin suklaalevy ja karkkipussi ja vauvan vaatteet :lipsrsealed: . ehkä olen ne synnytyksen jälkeen ansainnut.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne kanssa irtokarkkeja synnytyksen jälkeen ja suklaata ehkä myös, tosin se on osalla lapsista aiheuttanut mahavaivoja, se voi jäädä syömättä. :) Mulla radi tulee sukurasituksesta. Painoindeksi oli ennen raskautta 20 ja painoa sais tulla hieman nytkin, mutta nyt viimeset kolme-neljä viikkoa kun on joutunut olemaan tiukalla dieetillä niin eipä se paino juurikaan nouse. Toisaalta hyvä :) Kylläpä se vauva ottaa kaiken tarvitsemansa. Mukava kyllä kun täällä on kohtalon tovereita, jotka tietää just ne tuntemukset tän radin takia. :) Helpottaa omaakin ärsytystä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis miksi nämä repsahdukset pitää vetää aina ihan överiksi...... :dash2: No ei auta kuin aina vaan suunnata taas ylöspäin (viikoksi ;) ). Välipalalla meni suklaata ja päivällisen jälkeen karkkia puol pussia. en viitsi edes mitata.... voi voi sentään... mitäs muille kuuluu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muuten sokrut pysynyt hyvinä, mutta tänään vedin kans puolipussia karkkia ja sokerit 11,6. Apuva. No sitten parin tunnin päästä mittasin paastoarvon kun oli niin heikko olo niin se oli 2,6. Ei kun äkkiä kunnon ruisleipää naamariin, niin johan olo koheni. :)

Edellinen överi repsahdus oli viime edellisviikon tiistaina neuvolan jälkeen, että sinänsä ihan ok, että n. kerta viikkoon vetää jotain oikeen hyvää sokereista viis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole muuten koskaan vaihtanut sitä piikkiä, lansettia? pitääkö se vaihtaa kuin usein :blush: ? Olen jotenkin ajatellut, että se vaihdetaan sitten kun se "piikki loppuu".... voi nolo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä se täytyy silloin tällöin vaihtaa, ihan jo senkin takia, että se piikki tylsyy.

 

Mulla kasvaa kikkeli jo otsaan siitä, että mun menee ruokavalio vissiin ihan uudeksi. Sain tänä aamuna jo kunnollisen aamupaastoarvon, mutta sitten söin kourallisen viinirypäleitä aamiaisella --> 8,3. Lounas ja päivällinen vähähiilihydraattisesti ok (paasto 4 - 5 ja tunnin arvo 6 - 7), mutta söin leipää ja taas niitä viinirypäleitä kourallisen (siis oikeasti ehkä 10 kpl) välipalaksi --> 8,9. Että ihan kiva, jos kaikki hedelmät tekee tuon. Tekisi ihan hulluna mieli jotain hedelmää! Ja siis tätä on takana nyt 2 päivää ja edessä ehkä 12 viikkoa! Kiva, jos mä en voi syödä kuin tyyliin lihaa ja kruunuvihanneksia.

 

Lisäksi nyt on vähän ilmassa sellaista, että en voi syödä mitään ellen mittaa myös sokereita. Kun en tosiaan tiedä, miten mikäkin vaikuttaa. Sormenpäät kiittää...

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kyllä se tosiaan pitää vaihtaa. Ja hygieniasyistäkin. Minä vaihdoin muistaakseni päivittäin, että yhden päivän mittaukset aina yhdellä terällä. Tosin mulle niitä lansetteja annettiin pussitolkulla mukaan, niin oli mistä vaihtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^minäki vaihdan päivittäin ja näin ohjeistettiin neuvolasta. Mukaan sain semmosen jättipakkauksen, vissiin 500kpl ja eri väreissä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now