Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Mulla kasvaa kikkeli jo otsaan siitä, että mun menee ruokavalio vissiin ihan uudeksi. Sain tänä aamuna jo kunnollisen aamupaastoarvon, mutta sitten söin kourallisen viinirypäleitä aamiaisella --> 8,3. Lounas ja päivällinen vähähiilihydraattisesti ok (paasto 4 - 5 ja tunnin arvo 6 - 7), mutta söin leipää ja taas niitä viinirypäleitä kourallisen (siis oikeasti ehkä 10 kpl) välipalaksi --> 8,9. Että ihan kiva, jos kaikki hedelmät tekee tuon. Tekisi ihan hulluna mieli jotain hedelmää! Ja siis tätä on takana nyt 2 päivää ja edessä ehkä 12 viikkoa! Kiva, jos mä en voi syödä kuin tyyliin lihaa ja kruunuvihanneksia.

 

Hedelmistä viinirypäleet ovat kaikista pahimpia verensokerin nostattajia, koska sisältävät fruktoosin lisäksi runsaasti myös "puhdasta" glukoosia. Myös banaania ja kaikkia kuivattua hedelmiä kannattaa välttää. Esimerkiksi Finelistä voi katsoa vähähiilihydraattisia hedelmiä ja testailla niiden vaikutusta verensokereihin. Itse olen pystynyt radista huolimatta syömään jonkin verran omenaa, kiiviä, vesimelonia ja sitrushedelmiä. Kaikista paras hedelmistä on avokado, jossa ei ole juuri ollenkaan hiilareita vaan hirveästi rasvaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräs nyrkkisääntö kasviksiin ja hedelmiin on olemassa. Punainen paha, vihreä hyvä :) Pari poikkeusta (tietysti) löytyy, porkkana alentaa ja vihreäkin viinirypäle nostaa. Päärynä on hyvä, paprika nostaa joillakin, varsinkin punainen. Viinirypäleistä mulle sanottiin, että max. kymmenen vuorokaudessa. Mansikka ei oo ihan niin paha, mutta niitäkin kannattaa rajoittaa. Pakastaminen vaikuttaa myös marjoihin.

 

edit. Näitä neuvoja en siis saanut neuvolasta tai äpolilta. Sukulaisella on 2. tyypin diabetes.

Edited by lilli*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, mä siis oikeasti söin sen kymmenen viinirypälettä. Muun ruuan ohessa. Ja tiesin kyllä, ettei ne ole hyvästä, mutta kuvittelin tuon kymmenen olevan aika kohtuullinen määrä... Nyt on hiukan tyhmä olo. Banaania mä joudun välttämään jo ummetuksenkin takia. :rolleyes: Mutta saapa nähdä, mä koitan tänään välipalaksi jugurtin kanssa jotain muita hedelmiä.

 

Ärsyttävää, kun syömisestäkin (joka on mulle muutenkin hiukan hankalaa, kun en vaan jaksaisi panostaa siihen -- mulle olisi ihan jees, että saisi kaikki ravintoaineet jostain pileristä eikä tarvisi syödä ruokaa koskaan) tulee ihan hirveä show ja taistelutanner ja on kauhea määrä rajoituksia. Ihan kuin elämä ei olisi muutenkin tarpeeksi hankalaa nyt.

 

Söin eilen illalla vielä kolme palaa 86-prosenttista tummaa suklaata kun vitutti. Ihan kiva, että nyt mä en sitten taas tiedä, johtuuko aamun korkea verensokeri siitä, vai liian kevyestä iltapalasta vai mistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas jatkoin vielä illan sitä "överiksi" vetelyä. Söin illalla pari jäysjyvä (vaaleeta) paahtoleipää juustolla NAM! ja päälle vielä kipollisen namia ja paasto paras ikinä 10 kymmenen tunnin jälkeen 4,5 :rolleyes: . tunnin arvoja en mitannut...... eli kun tekee niinku käsketään niin paastot 5,2-5,8 ja kun heität ranttaliks niin paastot paranee.......

 

Mites muuten sipuli? Mä syön melkein joka aterialla paistettua sipulia, 2 kpl. se on mun perunan/pastan korvaus ja tykkään paljon..... Onko yleisesti ottaen paha vai hyvä?

 

Täytyy ilmeisesti pyytää lisää niitä lansetteja, olenkin jo melkein kuukauden ollu samalla :blush: . Mulla on nyt viikkoja 32+6, huomenna taas poksuu ;) . Mulla on iso maha ja sf mitta jo 30 (ekassa myös yläkäyrällä, neiti oli 3,3 kg), mutta vauva ei tunnu käteen suurelta. Välillä kun olen selälleen ja vatsa siis ei ole kova ja pinkeä niin täytyy joskus jopa oikein etsiä vauva. Yleensä kyllä tunnen pepun tässä ylhäällä..... Olen niin iloinen tästä ketjusta, helpottaa omaa oloa kummasti kun saa vertaisutukea :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, mä siis oikeasti söin sen kymmenen viinirypälettä. Muun ruuan ohessa. Ja tiesin kyllä, ettei ne ole hyvästä, mutta kuvittelin tuon kymmenen olevan aika kohtuullinen määrä... Nyt on hiukan tyhmä olo. Banaania mä joudun välttämään jo ummetuksenkin takia. :rolleyes: Mutta saapa nähdä, mä koitan tänään välipalaksi jugurtin kanssa jotain muita hedelmiä.

 

Yksi viinirypäle painaa keskimäärin 10 g, joten kymmenen viinirypälettä on jo 100 g ja sisältää noin 7,5 g fruktoosia ja 7,5 g glukoosia eli melkoisen määrän nopeasti imeytyvää sokeria. Jos haluaisi syödä tuollaisen määrän rypäleitä jälkiruoaksi, pitäisi pääruoaksi syödä vaikkapa vihreää salaattia ja kinkkumunakas, jotta sokereiden imeytymistä olisi hidastamassa tarpeeksi kuitua, proteiinia ja rasvaa eikä kokonaishiilihydraattimäärä nousisi liian korkeaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari poikkeusta (tietysti) löytyy, porkkana alentaa --

 

Paitsi keitetty/kypsennetty porkkana nostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ihan kamala nälkä!!! Laittakaa ruokaideoita ( ei perunoita, pastoja yms). Kasviksien ja vihannesten kanssa olen kranttu ja allergioita löytyy. Syön lähinnä kurkkua, paprikaa, salaattia ja sipulia lihan kanssa, Tympii niin!! raejuusto ja rahka tulee korvista, kananmunaa en saa enää menemään alas.... Hirvee morkkis viikonlopun herkutteluista+ vielä nälkä päälle niin ei hyvä yhdistelmä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt arvot viimesen neljän päivän aikana pysyny hyvinä ( 7.7 eli ei ainakaan yli :rolleyes: ) Sain nyt ajan äitipolille keskiviikoksi ja kätilö oli vahvasti sitä mieltä että kyllä ne insuliinit nyt tulee... vielä kuitenkin päätökseen vaikuttaa vauvan painoarvio. Mitä teillä on ollu painoarviot ( Mulla viikkoja nyt 29+4)? Ruokavalioon saa apuja ainakin hiilihydraattitaulukosta http://www.diabetes....draattitaulukko Mulla neuvola ohjeisti että hiilihydraatit jakautuis aamulla 45g, lounas 60g, välipala 30g, päivällinen 50g ja iltapala 25g. Ja hiilihydraattien vasta painoksi proteiinia ja kuituja paljon sekä rasvaa joka hidastaa. Kaikillahan tuo ei toimi... mut aina kannattaa kokeilla :) Mä oon kans testaillu todella ahkerasti kun en oo uskonu että arvot pysyy sallituissa :girl_haha: Ai niin..saunan vaikutus sokeriarvoon yllätti mut ihan täysin :o Söin ennen saunaan menoa pari ruisleipää ja kahvia sekä omenan niin saunan jälkeen arvo oli 4,2, et silleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei kestä syödä noin paljon hiilareita... menen karppauslinjalla :) . Tänään taas parempi fiilis, eilen olin tosi väsynyt ja turhautunut... Paastokin oli tänään 5.3, olen tyytyväinen, mulle riittää, että pysyy tuossa vaikka ihan rajalla.... Olen huomannut saman, sauna alentaa arvoja!! Miksi sulle annetaan insuliinit, jos arvot kerta sallittujen rajoissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni viikonloppu myös liian sokeripainotteiseksi, sen huomaa olossa, kun heti on pahoinvointia ja huimausta. Tosin arvot pysyi rajoissa, mutta liian huonosti söin kuitenkin. Mä toivoisin pääseväni jossain vaiheessa painoarvioon äitipolille. Mulla kahdessa viime raskaudessa, joissa radi oli niin painoarviot oli: 35+2 2,5kg ja 39+5 3,3kg ja syntymäpaino 40+1 4kg. Ja viimesimmässä painoarviot: 27+6 1297g, 32+6 2322g ja 38+0 3946g ja syntymäpaino 4kg. Ekassa raskaudessa, jossa ei ollut radia painoarvio oli 30+6 1673g, 36+6 2960g ja syntymäpaino silloin 4,3kg. En tiiä oliko noista apua, mutta näin mulla. :) Mä en laske hiilareita, syön vaan varoen ja sitten mittaan. Samanlainen ruokavalio mitä kahdessa aikasemmassa radi-raskaudessa pätee aika hyvin nytkin. Nyt vaan mittailen useammin ja testailen rohkeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hurja määrä hiilareita tuossa Lyllerön saamassa neuvolaohjeessa. :girl_impossible:

 

Minä syön n.150g tätä nykyä, aiemmin oli sadan gramman pintaan.

 

Olin nyt yli viikon mittaamatta sokereita, kun liuskat oli loppu ja en saanut ajoiksi hakea niitä lisää :blush: hups. Noh, syömiset merkkasin kalorilaskuriin kuten ennenkin ja en herkutellut, paino ei muuttunut joten enpä usko että sokeritkaan on heilahdelleet. Äsken ekan kerran mittasin sitten elokuun viimeisen päivän ja lounasta edeltävä arvo oli 4.8 eli se ainakin ihan ok..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mullakaan ei kyllä kestä tuota hiilarimäärää... Ainakaan aamulla ja illalla. Sen sijaan pitää kyllä syödä ihan reippaasti, mutta enemmän sitten rasvaa ja protskuja. Iltapalakaan ei voi olla mikään "pala" vaan on mätettävä maha ihan täyteen, jos haluaa, että aamulla sokerit on alle sen 5,3.

 

Nyt on kyllä sokerit pysyneet ihan jees tän muutaman päivän lukuunottamatta muutamaa arvoa, jotka on laitettava harjoittelun piikkiin. Mä toivon hartaasti, ettei mun tarvis alkaa piikittelemään. Mulla on torstaina aamulla neuvola asian tiimoilta, siellä sitten nähdään, keskitytäänkö enemmän noihin muutamaan liian korkeaan arvoon vai siihen, että pääasiallisesti arvot pysyy kurissa.

 

Kuinkahan vaarallista on satunnainen verensokerin nousu muuten? Siis jos esim. jossain erityistilanteessa tietoisesti syö "väärin", meneekö vauva kerrasta pilalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mene vauva kerrasta pilalle. Mä olen joka radi raskaudessa pitänyt silloin tällöin herkuttelupäivän tai lähinnä hetken. :) Ja esim. edellinen syntyi tammikuussa ja tietoisesti jouluna kolmen päivän ajan söin mitä mieliteki ja miten paljon tahansa. Sokereita en mittaillut. Vauva syntyi sitten kuukautta myöhemmin ja oli kyllä nelikiloinen, mutta vatsan ympärys oli samassa suhteessa muun kropan kanssa ja myös sokerit olivat vauvalla todella hyvät. Ei tietoakaan sokerivauvasta. Mulla vauvat olleet kaikki nelikiloisia ja se on geneettistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä tietää. Enkä mä täällä mitään sokeriövereitä suunnittele, mutta tulossa on buffettiruokailu, jossa olisi kiva syödä muutakin kuin kananmunaa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radissa (ja muissakin diabeteksissä) tärkeintä on tasainen, normaali verensokeri. Vaikka ne korkeat verensokerit on pahempia kuin matalat, niin silti heilahteluja suuntaan tai toiseen ei saisi olla. Satunnaiset heilahtelut ei haittaa, jos muuten ruokavalio ja sitä myöten vs on kunnossa. Jos jatkuvasti on vs koholla, niin se alkaa olla haitaksi. Kyllä mullakin on joka raskauteen mahtunut ainakin yksi kunnon ravintola-ateriointi jälkiruokineen, jolloin vs ei varmasti ole ollut enää lähelläkään viitearvoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kaikkein vaarallisisimpia arvoja vauvalle ovat todella alhaiset arvot, eli se hypoglykemia. Liian alhaiset arvot ovat vauvalle hengenvaarallisia, korkeat ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin voisin taas hiljaiselon jälkeen kirjoitella tähän ketjuun. Mä oon edelleen pitänyt tosi tiukkaa radi-dieettiä ja alan olla siihen niin turtunut ja ehdollistunut, etten osaa varmaan enää ikinä mitään muuta syödään kuin:

 

Aamiaiseksi: 2 palaa ruiskarppileipää juustolla ja leikkeleellä + kasviksia

Lounaaksi/päivälliseki: uunikalaa/ kanaa/tonnikalaa/vähärasvaista nautaa ja salaattia + öljyä ja lasi proteiinipitosta plus-piimää

välipalaksi/iltapalaksi: maitorahkaa, hieman sokeroimatonta piltti-sosetta (joskus marjoja) ja ruisleseitä + porkkanaa

 

Perunaa, pastaa, riisiä, hedelmiä tai MITÄÄN herkkuja en ole syönyt yhtään! Ihmettelen itsekin omaa itsekuriani... Ainoa herkkuni on vaniljakahvi, jota juon kupillisen kerran päivässä. Paino on noussut kaiken kaikkiaan nyt n. 6 kg ja lähtöpaino oli normalipainoindeksin rajoissa.

 

Arvot ovat kyllä pysyneet tosi hyvinä ja nyt näillä viikoilla selvästi vielä parantuneet. Paastot alkaa nykyään aina nelosella ja aterianjälkeisetkin ovat olleet nyt alle 6. Hieman olen kyllä mittauksia höllentänyt ja muutamana päivänä jättänyt kokonaan mittaamatta. aterianjälkeinenkin mittaus on ollut n. 1-1,5 tuntia syönnin jälkeen eli enää en ole laittanut kännykän ajastinta piippaamaan ruokailun lopetettuani.

 

Sairaalakassiin ajattelin pakata kaikkia ihania herkkuja ja haaveilen mm. kunnon irtokarkkipussista ja Ben&jerry's-jäätelöstä! Mies nauraakin, että joudun varmaan synnytyksen jälkeen teholle - en synnytyksen vaan sen jälkeisen syömisen takia! :)

 

Toisaalta olis kyllä motivaatiota jatkaa tätä vhh-dieettiä ja katsoa, miten alas oma paino putoaa. Mullakin kuitenkin on varaa muutaman kilon pudottamiseen, vaikka normaalipainoinen olenkin ollut ennen raskautta.

 

Munkin neuvolassa on sokereihin aika hällä väliä -asenne, tosin tietävät oman korkean motivaationi niin eivät varmaan koe tarvetta kuumotella sen enempää. Viimeinen lääkärikäynti oli viime viikolla enkä saanut lähetettä kokoarvioon. Lääkärin mukaan vauva tuntuu käteen normaalikokoiselta ja sf kasvaa tasaisesti omaa yläkäyrää. Maha on kuulemma ennemminkin pieni kuin iso ja korkea sf johtuu vain mun kohdun muodosta, joka on pitkä ja soikea.

 

Tiedä sitten. Oma arvaus on, että vauva on laskettuna aikana kuitenkin lähemmäs nelikiloinen ellei jopa yli ja synnytys hieman pelottaa... Etenkin kun kaverilla ei tunnu olevan kiire laskeutua ja tuskin tulee siis etuajassa, kuten esikoinen.

 

Esikoinen syntyi spontaanisti 37+6 mittoinaan 3375g ja 52 cm eli pitkä ruipelo ja painoltaan viikkoihin nähden aika keskivertokokoinen. Ja tuossakin raskaudessa mulla oli radi.

 

Tsemppiä kaikille! Omaan synnytykseen ei ole enää kauhean pitkä, tulen sit kertomaan, millainen mötkäle tuli!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin just aamulla huvikseni puntarilla, edellisestä kerrasta oli tasan kaks viikkoa, paino oli tippunut 300g, eli siihen nähden myös näyttäs dieetti toimivan ja painoa tullut nyt 4,7kg, joista 4kg tuli ennen viikkoa 25, jolloin radi otti harppauksen pahempaan ja jouduin sitä dieettiä kiristää paljon. Nyt viikkoja on 29+4 ja tiedän, että painoa ei juurikaan tule kun tätä dieettiä noudatan, ei luulisi vauvankaan silloin mikään 5kilonen olevan. Sen 4kg synnytän ihan mielelläni kunha ei mene sen yli. Mutta on se vähän karua, että joutuu synnytystä jännittää vauvan painon takia, jos painoarvioon ei pääse. Osa neuvoloista sanoo, että kaikilla radilaisilla on loppuraskaudesta automaattisesti yks äitipoli, mutta tuntuu sekin vaihtelevan tosi paljon. Kvenjan dieetti on ollut kyllä tosi tiukka. Itse onnks ei ihan noin tiukkaa tarvitse pitää ainakaan toistaseksi ja jos samat merkit pitää paikkansa kuin muissakin radi raskauksissa niin tämä nyt ylläpitämäni dieetti pitäs riittää loppuun asti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia painoarvioista! Huomenna sitten saa tietää mikä on meidän vaavin arvio... jännittää ihan älyttömästi :grin: Tänään on taas aivan paska päivä! Eka kerran paasto arvo oli koholla 5,7 ja aamiaisen jälkeenkin arvo nousi 8.3 ja just kun eilen hehkuttelin miten on arvot pysyny. Herättelin jo toiveita että insuliinilta säästyisin kun olen "löytänyt" ruokavalioni. Omakin paino jännittää... mulla on koko raskauden aikana tullu 2,9 kg painoa ja huomenna sitten saa nähdä miten radi ruokavalio on sitä muuttanu. Ennestään mulla on ollu liikapainoa joten ei tarttis tulla enää lisää, ainakaan paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä noista äitiyspoili käynneistä... mun mielestä JOKAISELLA tulis olla oikeus käydä raskauden loppupuolella painoarviossa oli sitten radi tai ei!!! Ärsyttää miks toisaalla ollaan niin tarkkoja ja toisaalla on hälläväliä meininki... taas jotakin säästöä, Pah!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kaikkein vaarallisisimpia arvoja vauvalle ovat todella alhaiset arvot, eli se hypoglykemia. Liian alhaiset arvot ovat vauvalle hengenvaarallisia, korkeat ei...

 

Niinkö? Mihin tämä perustuu? Ketoosiinko, joka voi joskus olla seurausta alhaisistakin verensokeriarvoista?

 

Hypoglykemia taitaa kuitenkin olla todella harvinaista radilaisilla ja silloinhan vs on niin alhaalla, että varmasti olossakin huomaa. Radilaisilta ei kuitenkaan (aina joka paikassa) rutiinisti näitä tsekata, joten todellinen vaara radissa on varmaan kuitenkin nimenomaan ne korkeat verensokerit, eikö?

 

Muoks. Vai tarkoitatko vauvaa syntymän jälkeen, et siis sikiötä? Äidin hypoglykemia ei tietääkseni ole sikiölle vaarallinen, mutta äidin korkeasta verensokerista voi vauvan vs olla matala syntymän jälkeen ja se on vauvalle haitaksi.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hypoglykemia tosiaan on sikiölle vaarallinen, siis silloin, kun se on vielä masussa. Äidin hypogykemiassa sikiön hapen saanti vaarantuu. Mulle ainakin lääkäri sanoi, noista insuliineista, että mielummin (kun ongelmaa vain lievästi paastoissa) yöllä himpun verran kohollaan, kuin että jos menee liian alas. Mulla meinaa arvot käyvät kyllä alhaalla yöllä,mutta alkavat aamuyöstä nousta taas reilu viiteen. Insuliineilla voisi siis mennä liian alas. Ja vastasyntyneen hypoglykemia on yleisempää insuliinihoitoisilla, kuin ruokavaliolla hoidettujen, vaikka insuliineilla saataisiin pidettyä arvot kurissa. Olen lukenut sille selityksenkin, en vain nyt heti sitä löytänyt. Tästä lukee myös käypä hoidon sivuilla. Monestihan insuliineilla olleiden vauvat viedään "varuiksi" lastenosastolle, mutta ruokavaliohoitoisten vain jos siihen on tarvetta, vaikka arvot olisivatkin hieman heitelleet raskausaikana. Mutta se fakta on tullut lääkäriltä (usealta) että hypoglykemia on vaarallisempaa (välittömät seuraukset) kuin korkeat arvot.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ärsyttävää, kun syömisestäkin (joka on mulle muutenkin hiukan hankalaa, kun en vaan jaksaisi panostaa siihen -- mulle olisi ihan jees, että saisi kaikki ravintoaineet jostain pileristä eikä tarvisi syödä ruokaa koskaan) tulee ihan hirveä show ja taistelutanner ja on kauhea määrä rajoituksia. Ihan kuin elämä ei olisi muutenkin tarpeeksi hankalaa nyt.

Mä oon kanssa tällainen normaalisti, eli kauhee nälkä ois, mutta mitään ei tee mieli syödä. Ja tää keliakia + raskausruokavalio + raskausdiabetes välillä tuntuu siltä, et miks mulle piti tulla kaikki nää (pelkkä raskaus-rv riittäis)?

 

Korkeista ja matalista sokereista olen huomannut, niin kuin muutama muukin, että herkuttelu nostaa sokerit nopeasti, mut ne myös laskee silloin jo ennen seuraavaa ateriaa, ja sillai olen saanutkin muutaman hypon (2,9-3,1), joihin liittyi siis tosi huono olokin.

 

"Satunnaisia" herkutteluja mulle on kyllä tullut kesän aikana aika paljonkin, kun on ollut neljät häät ja yksi väitöskaronkka ja ravintoloissa on tullut muutenkin syötyä. Mulle kun on aina varattuna se oma gluteeniton jälkkäri juhlissa, niin totta hemmetissä mä sen syön! Tänään aattelin ruveta leipomaan kaverille synttärikakkua, ja kyllä mä sitäkin aion maistaa...

 

Ja tosiaan kuulun kanssa niihin, jotka ei saa missään vaiheessa UÄ-painoarviota, jos sokerit pysyy ruokavaliolla ok:na...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla samat valiot... Että I feel your pain!

 

Mulla ei oo edes nälkä useinkaan. Mua ei vaan jaksa kiiinnostaa syöminen ja sitten syön ihan paskasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now