Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Eilen oli kyllä ihan käsittämätön päivä taas sokereiden kanssa. Lounaalla söin paistetua perunaa ja halloumia, ja perunoita oli annoksessa kolme, sokeri ei noussut kuin viiden pintaan. Sitten välipalaksi söin kaksi tummaa hapanleipää ja nektariinin, niin tunnin päästä 7,9!. Iltaruoaksi oli lihapullia ja ranskiksia, niin sillä sokerit muka laski tunnissa 5,6 -> 4,9 ja kun mittasin heti uudestaan uudesta sormesta, niin näytti 4,6. Ja sitten söin eilisiltä vauvakutsuilta jäänyttä täytekakkua vähäsen iltapalaksi, niin sokerit pysyi 5,4:ssä. Ota näistä nyt selvää. Musta tuntuu että toi mittari näyttää ihan mitä sattuu ja tällä mittailulla ei ole mitään merkitystä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan aika samoilla viikoilla, mulla nyt 35+5. Mullakin ihan ihmeelliset noi sokerit. Eilen söin siis päivälliseks taas ranskiksia ja lihaa -> 5.4. Iltapalaksi lihapiirakan ja LASIN MAITOA (ihanaa) -> 5.9. Aamupaasto 5.5. Aamupala hapankorppu ja tavallinen jugurtti -> 7.4. Lounaalla söin ulkona, kana nachoja ->6.00 ja välipalaksi pehmiksen ->5.4 (1 h 10 min mittasin).

 

Ja kävin siis vikan kerran polilla tiistaina kun oli 35+2 ja siellä sanottiin, ettei enää sokerien vuoksi tarvi käydä. Sektio siis päivälle 39+4. Lääkäri tokaisi vain, että mittailet vielä ja jos alkaa kovin korkeita olla niin soita. Jatkoi vielä, että tosin insuliineja ei näillä viikoilla enää alotettaisi oli tilanne mikä vain. Että miksi niitä pitää vielä seurata, kun niille ei enää mitään tehtäisi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En kyllä ymmärrä tosiaan, miksi pitää seurata, jos sektiopäiväkin on jo sovittuna, niin eihän ne mittaukset tosiaan vaikuta enää mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka tarkkaa noiden sokerien pysyminen sen 5,5:n ja 7,8:n alla on? Kuinka suurilla ylityksillä on väliä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En kyllä ymmärrä tosiaan, miksi pitää seurata, jos sektiopäiväkin on jo sovittuna, niin eihän ne mittaukset tosiaan vaikuta enää mihinkään.

 

Paitsi mahdollisesti siihen, millaiset verensokerit vauvalla on, ja joutuuko hän lisämaidolle tai glukoosi-infuusioon syntymänsä jälkeen.

 

---

 

Pelkillä mittauksillahan tätä ei tietenkään estetä, mutta seuraamalla sokereita synnytykseen asti ja pyrkimällä välttämään pahimpia verensokeripiikkejä voi odottaja itse tehdä edes jotain asian hyväksi.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^niin no joo, totta.

 

Mulla on kyllä tosiaan loppua kohden helpottanut (joskaan mulla ei oo kyllä koko aikana tullut yhtään ylitystä, kesäkuun lopusta oon mittaillut kun diagnoosi tuli), tänään mm. söin lounaaksi kanaa hapanimeläkastikkeessa ja kaverina venhänuudeleita, jälkkäriksi kuusi palaa maraboun blueberry milk -suklaata - tunnin arvo 4.9. :grin:

 

Ei oo millään syömisillä mitään merkitystä, sokerit pysyy siinä 4.5-6.5 joista tietty alimmat paastoja ja ylimmät aterianjälkeisiä. Hyvä näin.

 

Ja painoa on tällä hetkellä 3,8kg enemmän kuin raskauden alussa, eli hyvä senkin puolesta että syömisiä on kuitenki tullut seurattua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei vaan,

 

Tuon nyt niitä vauvauutisia tähänkin ketjuun. Eli pikkuherra syntyi viime viikon tiistai-iltana 25.9. pikatoimituksella ja ns. syöksysynnytyksellä. Ehdimme olla puolisen tuntia sairaalassa, kun pikkuinen mies näki päivänvalon. Kätilön mukaan mun kohdunsuu aukeni n. 5 kovalla supistuksella eli aika räjähdysmäisesti. Kivunlievityksiä en ehtinyt saamaan ja ponnistusvaihe kesti 5 minuuttia.

 

Kokoa meidän vesseli oli kerryttänyt viikkoihin nähden (38+1) ihan kivasti, koska painoa oli 3694g ja pituutta 51 cm. Eli pelkäämäni 4kg olisi varmaankin hieman ylittynyt, mikäli mies olisi pysytellyt masussa laskettuun aikaan. Näyttäisi kuitenkin siltä, että mun kantoaika on tuo 38 viikkoa, sillä esikoinen syntyi 37+6, joten ehkäpä mun uunini on astetta kuumempi, ja vauvat kypsyvät valmiiksi hieman aiemmin. Ainakin kumpikin lapsi on ollut hyvin valmiinoloinen syntyessään ja ovat molemmat saaneet hyvät pisteet (esikoinen 9/8, juniori 9/9). Sokerivauva pikkumiehemme ei nimittäin ollut. Eka sokeriarvo oli tosin inan verran liian matala, mutta pikkuinen korjasi ne hyvin ja sokeriseuranta lopetettiin aika nopeasti. Matala arvo johtui sekin tod. näk. hurjasta synnytyksestä, kun vauvalla oli niin paljon stressiä.

 

Lastenosastolle herra päätyi samasta syystä kuin esikoinen eli hänellä oli ns. kostean keuhkon oireyhtymä, joka on vastasyntyneen lievä sopeutumishäiriö. Mitä ilmeisemmin tuo häiriö johtuu kuitenkin mun nopeista synnytyksistä eikä sokereilla ole asian kanssa mitään tekemistä. Normaalisti lapsivesi puristuu synnytyksessä lapsen keuhkoista pois, mutta mun jälkikasvu on tullut maailmaan sen verran vauhdilla, että keuhkoihin on jäänyt kosteutta. Vaiva on yleinen myös keisarileikatuilla lapsilla. Esikoinen oirehti vaivasta heti synnyttyään ähkivällä hengityksellä, mutta meidän pikkuherran hengitys oli koko ajan helppoa ja siksi olikin yllätys, kun 2h syntymästä, juuri kun meitä oltiin siirtämässä jo vuodeosastolle, niin saturaatiomittari antoikin liian matalia lukemia ja hänet vietiinkin lastenosastolle...

 

Pikkumies tarvitsi pari vuorokautta hapetusta keuhkoihin, joita annettiin nenäviiksillä. Kolmannen vuorokauden vietti tarkkailussa ja seuraavana päivänä päästiin sitten kotiin.

 

Itseä on vaivannut kova synnytyksen jälkeinen turvotus, joten vaaka ei varmaan näytä vielä ihan todellisia lukemia. Niiden mukaan 2 raskauskiloa on jäljellä. Mullehan kiloja tuli kaiken kaikkiaan vain n. 6. Viime viikon herkuttelin surutta ja annoin itselleni luvan syödä kaikkea hyvää, sillä pidin tosi tiukan radi-dieetin loppuun asti. Nyt olis kyllä motivaatiota jatkaa vhh-linjalla ja katsoa, mitä vaaka näyttää parin viikon päästä.

 

Kovasti tsemppiä kaikille sokereiden kanssa taisteleville! Itse tiedän nyt, että mulle kehittyy radi takuuvarmasti mahdollisessa seuraavassakin raskaudessa, vaikka olisin alipainoinen. Onneksi seuraava synnytys mulla joka tapauksessa käynnistettäisiin 38+-viikoilla, sillä kätilön mukaan mun ei kannata ottaa sitä riskiä, että vauva syntyisi kotiin tai matkalla sairaalaan. Papereissa siis leima syöksysynnyttäjä. :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kauan sokereita seurattiin vauvalta, kun niissä ei (tuon ekan jälkeen) ollut mitään ns.vialla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Olen käynyt lukemassa tätä ketjua raskausaikana ja nyt vielä raskauden jälkeenkin, mulla kun oli radi toisessa raskaudessa. Paasoarvo oli rasituksessa koholla (5,4) ja muutama paasto-arvon ylitys kolmen kuukauden aikana tuli mm. oksennustaudin aikana, ruoan jälkeiset arvot pysyivät aina hyvinä. Sokerit pysyivät kurissa makean ja vaalean viljan poisjättämisellä. Poika syntyi 41+2 ja painoi 3860g ja oli 51,5cm pitkä, eikä ollut sokerivauva. Aikalailla samankokoinen kuin esikoinenkin aikoinaan, jolloin ei radia ollut. Tohon sokereiden mittaamiseen vauvalla tulin kommentoimaan eli meillä seurattiin 2vrk ja sokerit olivat kokoajan hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli matalien verensokereiden ja huonosyöntisyyden vuoksi osastolla viisi vuorokautta, tämä kuopus taas syntymässä saadun keuhkoinfektion takia (veti mekoniumia sisältänyttä lapsivettä keuhkoihinsa) kolme vuorokautta. Kuopuksen verensokereita seurattiin radini takia tiheämmin kaksi vuorokautta ja vielä kolmantena vuorokautena ne katsottiin kertaalleen ennen kotiutuspäätöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jotakuta muuta kiinnostaa se, kuinka tarkasti verensokerien pitää olla viitearvoissa, niin mä osaan nyt kertoa, että mikään muu kuin 4,0 - alle 5,5 ei kelpaa paastoksi, eikä mikään yli 7,8:n tunnin arvoksi.

 

Lisäksi se ei todellakaan lopu synnytykseen, vaan todennäköisesti jatkuu kunnes kuolema korjaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin taidettiin seurata se 2vrk, vaikka joku henkilökunnasta mielestäni mainitsi, että jos kolme peräkkäistä arvoa ovat hyvät, seuranta lopetetaan. Muistaakseni meidän pojalta otettiin sokeri neljästi päivässä. Varmaan seurasivat sitten tuota sokeriakin, kun kerran vietti muutenkin aikaa lastenosastolla ja pojalta otettiin vähän väliä ties mitä arvoja (joka mun mielestä oli täysin tarpeetonta).

 

Synnyttäneiden vuodeosastolla sanoivatkin, että taisi olla lastenosastolla tällä kertaa rauhallista, kun niin pitkään täysin hyvävointisella pojalla siellä kesti. Ja kyllä munkin mielestä meidän vauva oli loppuajasta lastenosastolla enimmäkseen erikoistuvien lastenlääkäreiden harjoituskappaleena ja neulatyynynä, ja mä annoin tästä myös palautetta... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä pistän nyt yöksi pitkävaikutteista insuliinia, eli sitä täytyy sitten rukata. Mutta kyllä mulla ainakin alle neljän sokerit aiheuttaa jo kärttyisyyttä, eli sitten täytyy syödä jotain sokereita nostavaa. Mutta ei se kai haitaksi ole ennen kolmea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin hakua ja ei löytynyt kuin ikivanha lukossa oleva ketju aiheesta. Olis kiva saada pulinaa aikaiseksi, kun itellä tuo todettiin vajaa kk sitten ja koitan nyt tasapainolla dieetin ja mittauksien kanssa.

 

Aloitin vielä tossa joku aika sitten rautalääkityksen, joka veti mahan aivan jumiin ja söin eilen illalla 10kuivattua luumua, tämän aamun paastoarvo oli 6,8!! Normaalisti pysynyt sallitun rajoissa.. Mitähän tähän mahajumiin nyt keksis, en uskaltanut sitä arvoa ees kirjata tuohon seurantavihkoon kun tosiaan normaalisti aamun paastoarvot olleet 4,8-5,2 ja pelottaa miten helposti ne puuttuu tuohon äitiyspolilla, kun seurantakäynti taas muutaman viikon päästä..

Gäägs. Vasta alkuraskaudessa menen, ja raskausdiabetestä olen tässä eniten pelännyt, mutta viestistäsi muistui mieleen tuokin, kun rautalääke pistää mahan jumiin. Mulla siis ainut toimiva rautalääke on Obsidan, ja sen kanssa on pakko ottaa Laxoberon tippoja. Muuten ei suoli toimi ollenkaan.

 

Onkohan täällä ketää, jo aikaisemmin raskausdiabeteksen kokeneita, joiden ei ole tarvinnut rasituksessa käydä, vaan on suoraan voinut aloittaa kotimittaukset? Minä olen jo toisen kerran kerjännyt neuvolasta vapautuksen sokerirasituksesta sillä perusteella, että ennenpitkää ne paastosokerit alkaa kuitenkin nousemaan. Aluksi olen mittaillut harvakseltaan, en edes joka viikko, mutta kun jokin arvo, yleensä se paastoarvo, on ollut ekan kerran lähellä raja-arvoa, olen alkanut mittaamaan neuvolan ohjeen mukaan.

 

Ruokavaliohoidolla olen pärjännyt, aikaisemmissa raskauksissa. Kaikki naposteltavat aterioiden välillä on pitänyt jättää pois, samoin puurot ja myslit. Leipää voi syödä, kunhan siinä on kunnon päälysteet, leikkelettä, juustoa ja vihanneksia. Tosin edellisessä raskaudessa teki tiukkaa sokereiden kanssa, kun jouduin vatsavaivojen vuoksi jättämään kaikki maitotuotteet, myös juustot, pois ruokavaliosta. Herkkujakin olen voinut syödä, esim, pienen palan tummaa suklaata aterian jälkiruoaksi. Ja se myös on nostanut sokereita, jos olen syönyt mahan ihan täyteen. Lautasmallin suhteen kannattaa olla tarkka, eli puolet rehuja, ja toinen puoli sitten saman verran hiilaria ja proteiineja. Jos makkaraa syö, kannattaa tarkistaa sen proteiini- ja hiilaripitoisuus. Jos on kovin vähälihaista makkaraa, jossa on paljon hiilareita, voi se täyttää yhtälailla hiilariosuutta kuin proteiiniosuuttakin. Jos leipää syö, pitää se laskea mukaan siihen hiilarineljännekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä pistän nyt yöksi pitkävaikutteista insuliinia, eli sitä täytyy sitten rukata. Mutta kyllä mulla ainakin alle neljän sokerit aiheuttaa jo kärttyisyyttä, eli sitten täytyy syödä jotain sokereita nostavaa. Mutta ei se kai haitaksi ole ennen kolmea.

 

Aaa, niin sulla oli insuliinit. Niiden kanssa lienee sitten arvojen kanssa tarkempaa? Mulla on ollu joitain kertoja paasto alle neljän, mutta ei siitä oo kukaan mitään sanonut, kysyneet vaan että onko ollut oireita matalista sokereista mutta ei oo ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei tuolla pitkävaikutteisella kuulemma voi saada verensokereita liian alas (ja oon mäkin saanut alle neljän paastoarvoja esim. ennen päivällistä ihan ilman insuliinia mutta sen tosiaan huomaa suhteellisen jyrkästä v-käyrästä). Ja joka tapauksessa, ylöspäin edes raja-arvot ei ole hyväksyttäviä vaan ne on hoidettava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jotakuta muuta kiinnostaa se, kuinka tarkasti verensokerien pitää olla viitearvoissa, niin mä osaan nyt kertoa, että mikään muu kuin 4,0 - alle 5,5 ei kelpaa paastoksi, eikä mikään yli 7,8:n tunnin arvoksi.

 

Lisäksi se ei todellakaan lopu synnytykseen, vaan todennäköisesti jatkuu kunnes kuolema korjaa.

 

En nyt sanoisi näinkään, ainakin itselläni on kummassakin raskaudessa glukoosinsieto parantunut lähelle normaalia aivan raskauden lopussa eikä synnytyksen jälkeen ole ollut enää mitään häikkää verensokereissa, söin sitten mitä tahansa. Olen normaalipainoinen, liikun päivittäin ja ruokavalioni on perusterveellinen, mutta muulloin kuin raskausaikana minun ei erityisemmin tarvitse rajoittaa hiilihydraatteja. Jos minulle alkaisi kertyä ylipainoa ja liikkumiseni vähenisi huomattavasti, olisi minulla toki riski sairastua kakkostyypin diabetekseen, mutta ainakaan toistaiseksi minun ei ole tarvinnut noudattaa mitään erityisempää vhh-ruokavaliota pysyäkseni normaalipainoisena ja -sokerisena. Mutta näin siis ruokavaliohoitoisen radin kaksi kertaa poteneena...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, toi nyt perustui siihen, että eilen äitiyspolilla oli ihan hirveää ja kamalaa kun mulla oli niin monta aamupaastoa liian korkealla (5,5 - 5,7 ja kaksi isompaa ylitystä) ja ruuan jälkeenkin muutaman kerran 7,8 (ja hui kamalaa, kerran 8,1 kun söin typerän aamupalan). Lääkärin mukaan mulla todennäköisesti jo on kakkostyypin diabetes kun mulla on niin huonot noi sokeriarvot. Muutenkin jäi sellainen olo, että ei noihin raja-arvoihin pääseminen riitä, pitäisi olla vielä alhaisemmat sokerit.

 

Mä en ikinä, koskaan enää pysty syömään ilman huonoa omaatuntoa. Tai venyttämään ateriaväliä. Mä oon nyt illan tehnyt töitä sen kanssa, että mun loppuelämän suurimmat herkut on maustamaton jogurtti ja puolukat. Jipii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa niissä lääkäreissäkin eroja. Mäkin kävin eilen äitipolilla painoarviossa ja muutamista satunnaisista ylityksistä nimenomaan Radiin erikoistunut lääkäri sanoi, että ei merkitystä. Kokeilla saa ja pitäkin mitä pystyy syödä. Vauvan paino arvio 32+4 oli 2kg,, normaali painoinen vauva tulossa eikä mitään merkkejä radista. Jos arvot pysyy ruokavaliolla kunnossa niin vasta 38+3 synnytystapaarvio, mutta jos tulee heittoja paljon niin sitten yhteys äitipolille.

 

Mulla myös jo kaksi radia takana ja synnytyksen jälkeen ei ole tarvinnut dieetillä olla ja sokerit on palautunut normaaliin. Tosin riski tietenkin on siihen kakkostyyppiin, mutta pysymällä hoikkana ja syömällä normaalin terveellisesti sekä liikkumalla sekin saattaa jäädä tulematta. Edellisessä jälkitarkstuksessa lääkäri sanoi, että jos musta tulee ylipainoinen vanhus niin takuulla on kakkostyypin diabetes. Kumpikin aiempi radi-vauva ei ole ollut kuitenkaan sokerivauva, eli keskivartalo pysynyt normaalina ja sokerit synnytyksen jälkeen hyvinä. Syntymä painoltaa laskettuna aikana olleet sen 4kg niin kuin kaksi aiempaakin ei radivauvaa. Satunnaiset tunnin arvojen ylityksen ei ole mulla ainakaan vauvoihin vaikuttanut. Ja lääkäri painottikin eilen, että se on se sokeritasapaino mikä ratkaisee ei ne satunnaiset ylitykset. Näin siis mulla. :)

 

Mulla paastot olut pääasiassa alle neljän ja nyt on alkanut olemaan 4,0 tai 4,1, mutta ei niistä ole ikinä sanottu mitään. Huomaan olossa jos paastot on alle kolmen tai just siinä kolmen päälle.

 

Eihän tästä mukavaa saa tekemälläkään, mutta onneksi kaikki toistaseksi hyvin ja maks 7 viikkoa jäljellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Elkku, sinulla ovat nyt menossa kaikista vaikeimmat viikot (toisen kolmanneksen lopusta viimeisen kolmanneksen alkuun) ja voi hyvinkin olla, että kuukauden kuluttua samoilla syömisillä verensokerisi ovat paljon matalammat. Tietysti kannattaa pyrkiä korjaamaan ruokavaliota, jos se ennen raskautta on ollut aivan pielessä, muttei kannata ajautua ajattelemaan niinkään, että loppuelämä olisi spartalaisen kurinalaista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No siis kun mulla kakkostyypin diabetes kerran lääkärin mukaan jo on (sukurasitettakin löytyy ihan omiksi tarpeiksi), niin kyllähän se loppuelämä aika spartalaista on, jos haluaa lapsensa nähdä esim. täysi-ikäistyvän. Ihan sama, mitkä viikot nyt on menossa. Ei riitä, ei kelpaa. Huono ihminen olen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden jälkeen se selviää jääkö diabetes vai ei. Todennäköisesti ei. On mullakin sukurasitus joka suunnasta, minkä takia mulla tuo rd onkin jo kolmatta kertaa. Muista kyllä oleeni eka kerralla tosi maassa sen takia, mutta nyt siihen osaa jo suhtautua ja olen saanut asiantuntevalta lääkäriltä apua ja neuvoja ja hyvää palautetta niin on auttanut mulla tosi paljon. Tosin neuvolalääkäri ei tiennyt rd:stä yhtään mitään. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipä hei. Eilen kävin äitipolilla opettelemassa insuliinin pistämistä ja nyt sitten on iltaisin pitkävaikutteinen insuliini käytössä (alkuun 12 yksikköä) pelkästään ja jos ylityksiä tulee niin sitten vielä lyhyt vaikutteinen siihen päälle. Huoh :girl_cry: ! Hirveä shokkihan tuo on aloittaa inskat mutta mitäpä sitä ei tekis että omalla lapsella olis kaikki hyvin... Tiedän että parhaani yritin ruokavaliolla mutta kun ei vaan elimistö toimi oikein niin ei voi mitään!

 

Positiivisella mielellä vaan eteenpäin Elkku, ei se yhden lääkärin mielipide sun loppuelämää kerro... Jokainen hoitohenkilökuntaan kuuluva kenet oon tavannu on suhtautunu asiaan eritavalla kuin toinen. Sulle on vaan sattunu sellanen lääkäri joka on ollut tota mieltä! Mulle kanssa yksi kätilö totesi että kyllä sulla on puhjennut kakkostyypin diabetes kun noi arvot noin heittelee... toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Seuraavalla kerralla lääkäri kehu että kuinka hienosti on arvot pysyny kohdillan kun vaan muutama ylitys tullut ja nyt sitten ne insuliinit kuitenkin aloitettiin...ja sinne saliin ne sitten kuitenkin suurimmalla osalla jää!

 

Enään ei oo pitkä matka synnytykseen :)

 

Lyllerö 32+6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoisin, että kun kerran lääkärin mielestä mun sokeriarvot on niin huonot, että mulla se diabetes on jo oltava, niin en jaksa kamalan positiivisesti suhtautua. Mä oon nyt viimeiset kaksi vuotta toipunut milloin mistäkin jutusta (viimeksi maaliskuussa yhden operaation jäljiltä meni ihoa kuolioon ja kahden viikon paranemisajasta tuli yli kahden kuukauden paranemisaika), että siihen samaan syssyynhän tää menee. Turha sitä on ajatella, että raskauden jälkeen sen sitten näkee, kun kaikki todennäköisyydet on sen puolella, että se diabetes on. Mitäs oon lihava, laiska ja tyhmä. Oma moka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now