Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Ääh ei taida olla tuosta paastoajastakaan kiinni, eilen illalla söin ruispuuroa kymmenen aikoihin ja heräsin viideltä kun mies lähti töihin. Vs oli 5,7 ja tein aamupalaa ja mittailin uudestaan ja oli jo yli kuusi. Eli ei taida muakaan yöruisleipä pelastaa, mutta toisaalta mä tätä vähän pelkäsinkin, joten ei tullu niin iskuna vasten kasvoja.. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko käydä täällä ihmettelemässä ääneen, söin iltapalaksi mikrohampurilaisen ja ison palan jäätelöä. Aamusokeri silti vain 5.3. Nyt muutenkin tullut välillä mitattua arvoja sellasten mässäilyjen jälkeen ettei uskois(ovat pysyneet kurissa).. ei tää näkyy niin yksiselitteinen asia ole tämä radi. Mutta sillainhan se pitäis tehdä että pitää oikeasti ne hiilihydraatit kurissa. Loppua kohden se on vain niin haastavaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin muutama tunti sitten 2 tortillalättypohjaista pitsaa, tunti jälkeen verensokeri oli 6,2.. Tähän aikaan päivästä näköjään voi syödä melkeen mitä vaan.

 

Aloin tossa kans laskeskelee että mun on melkeen pakko saada ne insuliinit, jotta voin syödä tarpeeks hiilaria ja karppaava kaveri pelotteli että pitäis syödä enemmän mitä nyt syön.. Tossa äippäpolin esitteessäkin on että 200-240g pvässä ja mä syön ehkä 10-50g, riippuen mitä ruokaa on. Olinkin ennen tohon karppileipään tutustuessa ihan ummella (tää dieetti + rautalääke), mutta nyt mahakin toimii, tosin sokerit sitte paukkuukin koko ajan yli.

 

Joku myös vinkkas semmosesta että syö kourallisen "raakoja" maapähkinöitä aina ruuan päälle, sen pitäis kans hillitä verensokeria. Noh saa nähdä, mä jätän nyt hiilarit minimiin iltapalaltakin ja koitan syödä yöllä hapankorpun, katotaan mitä sitten tapahtuu aamuarvoille :)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, kuulun sitten minäkin tähän pinoon... Radi-tuomio napsahti tällä viikolla ja odotettavissa oli, kun alkuraskauden rasitus meni rimaa hipoen rajojen sisään ja radi diagnosoitiin myös esikoisesta. Nyt sillä erotuksella, että ongelmana 1h arvo, joka oli lievästi koholla, kun esikoisen aikaan paasto oli yhden pykälän yli sallitun rajan. Nyt myös paasto oli vain yhden pykälän päässä rajasta, joten tilanne on huonompi nyt ja selvästi mulla on sokerinsieto alentunut. Esikoisen aikaan laitoin paaston vielä sattuman piikkiin, kun arvot pysyivät hyvinä loppuun asti. Tosin meillä ei näissä lievissä tapauksissa saanut mittaria kotiin, vaan multa otettiin paasto joka neuvolakerran yhteydessä, joten ihan koko totuutta en tiedä.

 

Mulla ei ole ylipainoa, mutta voimakas sukurasite diabetekseen. Paino on tähän mennessä noussut n. 5kg eli hyvin maltillisesti. Esikoinen syntyi spontaanisti 37+6 mitoin 3375g/52cm eli pitkänä rimpulana, ei "sokerivauvana". Kuitenkin happisaturaatio ja sokerit oli hieman matalalla ja ekan vuorokauden vauva vietti lastenosastolla tarkkailussa ja sai lisämaitoa.

 

Nyt sain ohjeeksi jälleen, että tällä kertaa neuvolassa seurattaisiin tuota 1h arvoa. Mutta koska esikoisella oli noita sokruongelmia, päätin hommata oman mittarin ja olen sillä nyt pari päivää mittaillut saaden ihan hyviä arvoja. Yleensä protskupitoisen ruuan jälkeen arvo on n. 5, joskus jopa alle 5, mutta hiilaripitoisen jälkeen vähän yli 6.

 

Kerran on ateriaa edeltävä arvo ollut liian korkea 5.9 ja tuon aterian jälkeen sitten 7.7. Seuraavana päivänä ihan samanlaisesta ateriasta kuitenkin vain 6.4.

 

Kun sain ton korkean luvun, oli äärimmäisen stressantunut ja surullisessa mielentilassa ja mietinkin, voikohan stressihormonit nostaa sokereita hetkellisesti? Muuta selitystä en tohon keksi, kun sen jälkeen arvot on olleet hyviä ihan samanlaisesta ateriasta.

 

Mulla ainakin tällä hetkellä maitorahka ja ruisleseet näyttäis toimivan tosi hyvin ja kun söin tuollaisen välipalan yhteydessä tänään n. 4 palaa suklaata, oli tunnin arvo vain 5 pintaan. :girl_crazy:

 

Jännityksellä odotan, miten arvot alkaa käyttäytyä loppua kohti ja joudunko insuliineille. En pidä niitäkään mitenkään peikkona, yritän nyt tehdä kaikkeni ettei vauva syntyisi jättiläisenä ja saisin pitää hänet heti alusta alkaen vierihoidossa. Voi kunpa se olisikin mahdollista... :girl_cry:

 

Kiva lukea täältä kokemuksia taudin kanssa pärjäämisestä, mun lähipiirin odottajilla kun moista ongelmaa ei ole ollut kellään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kans kiinnostais tietää että mikä kaikki muu, kuin ruoka vois vaikuttaa niihin sokereihin. Kun välillä hipoo pilviä ilman varsinaista syytä ja välillä samalla ruualla arvot on ihanteelliset. Kuullu juttua että ainakin huonot yöunet saattais sokereita nostaa, niitä täällä huushollissa riittää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimu, on kyllä tosi alhaalla sun hiilarit ollu, en kyllä ite pärjäis.. oon pyrkiny 70-100 paikkeille päivässä, silloin olo on paras. Äippäpolin ohjeilla ei pysy mikään arvo kohillaan, koska ne muodostu pelkistä hiilareista..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulle oli tosi yllätys että radin "hoitoon" tarkoitetut ruokavalio-ohjeet oli niin hiilaripitoisia. Itse oon syönyt nyt n.100-150g, en saa enempää kasaan millään syömättä vehnää ja sokeria.

 

Minä edelleen uskon ton mun rasituksessa olleen paastoarvon 5.4 olleen sattumaa, johtuneen huonosta nukkumisesta tms koska kotimittauksissa ei oo kertaakaan ollut paasto yli 5 eikä aterian jälkeinen yli 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä liityn oman radi-ahdistukseni tai paremminkin ärsytykseni kanssa tänne. Sokerirasituksessa ennen juhannusta jäin kiinni 2h arvon ollessa koholla. Siitä sitten juhannuksen jälkeisestä keskiviikosta asti olen mittaillut sokereita kotona. Ekan 6 päivän seurantajakson aikana 4/6 paastoarvoa meni yli ja 5/10 ruuan jälkeistä arvoa. Neuvolassa kävin näyttämässä tarkistuskäynnillä ja arvojen perusteella laitettiin viime keskiviikkona lähete äitiyspolille. Vielä sieltä ei ole kuulunut mitään, mutta kuulemma viikon sisään pitäisi tulla kutsua. Että tiedä sitten mitä siellä tehdään.

 

Mutta tosiaan ihan puskista tuli tämä diagnoosi, sillä kolmessa edellisessä raskaudessa ei ole ollut mitään ongelmia asian kanssa. Ja lapset ovat olleet ihan normaalikokoisia, syntyneet normaaleilla raskausviikoilla, sukurasitetta ja ylipainoa ei ole, ikäkin alle 30 (vielä hetken). Mutta jostain syystä tällainen muutos nyt kropassa on tullut. Huoh.

 

Mä olen yrittänyt syödä ohjeiden mukaan, mutta tällaisena herkkupeppuna se on tehnyt ihan törkeän tiukkaa. Ja en mä dietissä ole siksi pysynytkään täysin. Mutta noin niin kuin pääpiirteissään. Eniten mua tässä korpeaa se, että noilla sokeriarvoilla ei ole mitään logiikkaa syödyn ruuan kanssa vaan ovat ihan henkimaailman juttuja. Oikeesti. Melkeinpä niin päin, että mitä terveellisemmin ja ohjeiden mukaan syön, sitä enemmän arvot nousevat - ja päinvastoin. Ja että samaa ruokaa samalla aterialle syödessä arvot saattavat olla ihan tyystin erilaisia. Mä niin haluaisin jo pian päästä sinne äitiyspolille ja juttelemaan jonkun oikean asiantuntijan kanssa tästä tilanteesta. Joku muukin syy kuin ruuan laatu näille arvojen heittelemisille on pakko olla. Mun pää hajoo kohta, kun liikaa mietin ja tästä ruoka-asiasta on tullut ihan liian iso asia mulle.

 

Tässä joitain härskeimpiä esimerkkejä:

 

- Maanantaina ja perjantaina söin aamupalalla samanlaisen lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä. Maanantain paastoarvo ennen aamupalaa 5,7 ja tunti puuron jälkeen 5,3. Perjantaina samat lukemat ennen syömistä 5,3 ja syömisen jälkeen 8,0! Että näin.

 

- Tiistaina aamulla aamupalaksi 2 x 100% ruisleipäsiivu kinkulla ja kurkulla + 1dl maustamatonta jugua ja 1tl itse tehtyä mansikkahilloa + 1dl piimää, kahvi pienellä maitotilkalla --> arvo 9,3. Tänään taas aamupalalla 2 vehnäcroisanttia, vähän vajaa 0,5l mansikoita, iso cappucino, parin munan verran munakasta, hunajameloonia + ilmakuivattua kinkkua (n. 50g) --> arvo 7,6!

 

- Tai että laivalla aamupalabuffet suklaakakkuineen ja konvehteineen --> arvo 7,7. Verrokkina seuraava aamu 2 x 100% ruisleipäsiivu kinkulla ja kurkulla + Perinteinen-mansikkajugurtti 8,1.

 

- Lounas/päivällisarvot pysyvät loogisemmin kurissa kuin aamuarvot, mikäli vain tulee syötyä lautasmallin mukaisesti. Jos siitä lipsuu, niin paukkuu nekin arvot yli.

 

 

Mä olen niiiin kypsä tähän touhuun. Argh. Ja aamun paastoarvon kuriin saamiseen en ole keksinyt vielä mitään keinoa. Eilen söin iltapalaa puoliyhdentoista aikaan 2 x 100% ruisleipäsiivu kinkulla, juustolla, salaatilla ja kurkulla + rahkaa mansikoilla ja makeutusjauheella. Aamulla puoli ysiltä arvo oli 5,7. Että näin.

 

Millä perusteella niitä insuliineja määrätään?

Edited by Maitovalas

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Insuliinit taidetaan määrätä pääsääntöisesti verensokeriarvojen perusteella. Eli jos jatkuvasti rajat paukkuu, niin silloin todennäköisemmin saa insuliinit. Tietenkin ensin yritetään monesti ruokavaliota rukata, mutta jos siinä ei ole enää parannettavaa eikä kunnollista vs-tasapainoa meinaa millään löytyä, niin sitten sitä avustetaan lääkkein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä joitain härskeimpiä esimerkkejä:

 

Voisin muutamia valistuneita arvauksia heitellä noista verensokeriarvoistasi...

 

- Maanantaina ja perjantaina söin aamupalalla samanlaisen lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä. Maanantain paastoarvo ennen aamupalaa 5,7 ja tunti puuron jälkeen 5,3. Perjantaina samat lukemat ennen syömistä 5,3 ja syömisen jälkeen 8,0! Että näin.

 

Oliko maanantain aamiaista edeltänyt paasto pidempi kuin perjantain aamiaista edeltänyt? Jos paasto venyy pitkäksi, alkaa maksa kompensoida alentunutta verensokeria puskemalla elimistöön glukoosia, jolloin aamiaista edeltävä verensokeri nousee, vaikkei olisi syönyt yhtään mitään. Kompensaatiotilanteeseen viittaisi myös se, että aterian jälkeinen arvo on ollut matalampi. Entä miten aktiivinen olit noiden aamupalojen jälkeen? Pienikin liikunta nopeuttaa levon jälkeen glukoosiaineenvaihdunnan käynnistymistä, mikä vaikuttaa siis siihen aterian jälkeiseen arvoon. Itse en ole pystynyt syömään puuroja n. rv 20:n jälkeen ja muutenkin olen joutunut vetämään aamupäivisin todella vähähiilihydraattista linjaa, koska sokerinsieto on yön jälkeen huonoimmillaan.

 

- Tiistaina aamulla aamupalaksi 2 x 100% ruisleipäsiivu kinkulla ja kurkulla + 1dl maustamatonta jugua ja 1tl itse tehtyä mansikkahilloa + 1dl piimää, kahvi pienellä maitotilkalla --> arvo 9,3. Tänään taas aamupalalla 2 vehnäcroisanttia, vähän vajaa 0,5l mansikoita, iso cappucino, parin munan verran munakasta, hunajameloonia + ilmakuivattua kinkkua (n. 50g) --> arvo 7,6!

 

Minulle tuo 7,6:kin tuntuisi huonolta (lievältä sokerihumalalta), mutta veikkaan, että vehnästä huolimatta tuolla jälkimmäisellä aamiaisella verensokerisi pysyi paremmin hallinnassa runsaan rasva- ja proteiinimäärän (kananmunat, kinkku) ansiosta, ja esimerkiksi vehnäcroisantit ovat niin höttöisiä, että niissä on loppujen lopuksi vähemmän hiilareita kuin 100-prosenttisessa ruisleivässä. Muutenkin tuolla ensimmäisellä aamiaisella olet saanut aika reilusti nopeita hiilihydraatteja maitotaloustuotteista ja hillosta, mutta hidastavaa rasvaa ja proteiinia ei ole ollut kovinkaan paljoa mukana.

 

- Tai että laivalla aamupalabuffet suklaakakkuineen ja konvehteineen --> arvo 7,7. Verrokkina seuraava aamu 2 x 100% ruisleipäsiivu kinkulla ja kurkulla + Perinteinen-mansikkajugurtti 8,1.

 

Tähän pätee sama kuin edelliseen, todennäköisesti buffetaamiaisella olet syönyt myös reilusti proteiinia ja rasvaa, jälkimmäisellä aamiaisella taas tuo mansikkajugurtti on ollut huono valinta, kun sokerin imeytymistä hidastavaa proteiinia on tullut lähinnä leivänpäällyskinkun muodossa.

 

- Lounas/päivällisarvot pysyvät loogisemmin kurissa kuin aamuarvot, mikäli vain tulee syötyä lautasmallin mukaisesti. Jos siitä lipsuu, niin paukkuu nekin arvot yli.

 

Aamut ovat siis yleensä vaikeimpia radin kanssa, myöhemmillä aterioilla taas voi syödä jopa normaalisti hiilihydraatteja, kunhan ateria sisältää niiden imeytymistä hidastavia kuituja, rasvaa ja proteiinia eli reilusti tuoreita kasviksia, lihaa/kalaa sekä kunnon rasvalisät (esim. öljyä kasviksilla). Itse en ole pitkään aikaan käyttänyt juuri muita viljatuotteita kuin vhh-leipiä, lounaalla ja päivällisellä tosin otan hieman lisukkeeksi esim. riisiä, perunaa tai pastaa, mutta silloin en syö edes vhh-leipää samalla aterialla, ja alle kiskaisen kunnon annoksen salaattia ja lihaa/kalaa.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso kiitos rouva Tossavaiselle vastauksesta! Sä selitit asioita yhdellä vastauksella paljon enemmän kuin neuvolan täti parilla eri neuvolakäynnillä. Noi maitotaloustuotteet mä olen nyt muutenkin yrittänyt vähentää minimiin, kun ne nostavat ihan selkeästi erittäin helposti mulla noita arvoja. Ja pitää ilmeisesti panostaa aamupalalla riittävään proteiinin ja rasvan saantiin, niin voi hiilareitakin syödä paremmin.

 

Minkälaisia aamu- ja iltapaloja teille muilla on? Mä en jotenkin keksi mitään järkevää ja näköjään riittävän proteiinipitoista.

 

Entäs noi yöpaastoajat? Kuinka pitkiä ne teillä on, että arvot pysyvät kunnossa?

 

Mulla alkaa olla uskonpuute itseeni tän koko radi-asian kanssa. Tai siis sen, että kykenen noudattamaan noita ruokavalioita. Millä ihmeen keinoilla te muut tsemppaatte itseänne pysymään kurissa syömisten suhteen? Vai oonko mä vaan tottunut niin epäterveelliseen ruokavalioon, että tää tuottaa mulle nyt vaan ihan erityisen kamalia ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kylla sa kykenet se vaan vaatii vahan harjoittelua, tsemppia!

 

Ma soin valipalaksi usein rahkaa ja marjoja tai hummukseen dipattuja kasviksia tai palan juustoa tai kourallisen pahkinoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia aamu- ja iltapaloja teille muilla on? Mä en jotenkin keksi mitään järkevää ja näköjään riittävän proteiinipitoista.

 

Entäs noi yöpaastoajat? Kuinka pitkiä ne teillä on, että arvot pysyvät kunnossa?

 

Mulla alkaa olla uskonpuute itseeni tän koko radi-asian kanssa. Tai siis sen, että kykenen noudattamaan noita ruokavalioita. Millä ihmeen keinoilla te muut tsemppaatte itseänne pysymään kurissa syömisten suhteen? Vai oonko mä vaan tottunut niin epäterveelliseen ruokavalioon, että tää tuottaa mulle nyt vaan ihan erityisen kamalia ongelmia.

 

Mä en osaa antaa yöpaastoon oikein ohjetta, paitsi että myöhäisaamupalan sanotaan auttavan, kantsii seurailla ja vaikka kirjottaa ylös niitä paaston pituuksia, jotta voi vertailla mikä on itelle se maksimi.

 

Mutta tuosta dieetin noudattamisesta. Itellä painoindeksi on 50, joten voit uskoa että mä olen tottunut epäterveelliseen ruokavalioon!! Mutta yllättävän helposti tää on mennyt, kun jätti turhat höttöhiilarit pois ja mies on tukena, ei ole ollut lainkaan karkinhimo, vaikka ennen söin joka päivä jotain makeaa aika reilustikin(ja roskaruokaa) ja muutenkin oli tottunut syömään aika isoja annoksia ja napostelemaan vähän väliä. Vaikeinta on syödä säännöllisesti ja muistaa lopettaa ajoissa, ettei syö liikaa..

Ainoa mitä todella ikävöin on sekaleipä, kun jouduin vaihtaan aluksi tohon 100% ruisleipään, mutta nyt tuo karppileipä on korvannut sen ja maistuu! Suolapähkinöillä herkuttelen välillä ja nyt kesällä tuoreet mansikat ja muut marjat pelastaa napostelunhalun. Kiva kannustin myös se, että paino vaan hilautuu tasaisen hitaasti alaspäin ja olo on energinen ja hyvä, painan nyt vähemmän mitä plussatessa(32+1). Omatuntokin soimaa heti jos syön vähänkään epäterveellisesti, eilenkin sorruin anoppilassa syömään lettuja ja pienen lusikallisen hilloa ja ruuan kanssa NELJÄ pientä perunaa, voivoi sentään mua tuhmeliinia.. :blush: Noh, tänään oli aamun paastoarvo 6,2, iltapalakin jäi väliin kun oli niin ällö olo illalla ettei saanut mitään alas ja pelkäsin että oksennan.

 

Iltapalaksi/aamupalaksi oon nyt syöny turkkilaista jugurttia, rahkaa, munakasta/paistettua tai keitettyä munaa/munakokkelia, pekonia, karppileipää, leipäjuustoa, marjoja, juustoa ja leikkelettä ilman leipää, sokeritonta mehukeittoa, naposteluporkkanoita, viiliä kanelilla, pähkinöitä... Ruispuurokin sopi, mutta nyt tuntuu että siinäkin taitaa olla liikaa hiilaria, tai sitten oon tehnyt liian ison puuroannoksen. :)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa kiva että tätä ketjua on jatkettu, se vanha meni kiinni just kun olin saanut oman dg:n, enkä sit viitsinyt itse perustaa uutta!

 

Täällä siis melkein normaalipainoinen, painoindeksi ennen raskautta n 25 ja 27-v esikoisen odottaja. Sokerirasitukseen jouduin jo viikolla 12, koska isälläni on 2-tyypin diabetes. 2 h arvo oli 10,1, noussut vain lisää 1 h arvoon (8,9) verrattuna ja selkeästi yli rajan siis. Alkuvaiheessa todettu poikkeava tulos viittaa "vaikea-asteiseen häiriöön". Blaah.

 

Taustaksi ruokavalioasioista vielä sen verran, että minulla on keliakia ja sen vuoksi tietenkin tiukka gluteeniton ruokavalio. Sitten kun päälle tuli raskauteen liittyvät rajoitteet, tuntui syöminen entistä hankalammalta. Kun terkkari sitten soitti sokerirasituksen tuloksesta, tuntui siltä että mä siis lopetan syömisen kokonaan. Tästä ei tule yhtään mitään.

 

Jaksoin sitten kyllä tsempata, tutustuin ruokavalioon ja olin jo karsinutkin hiilareita melkoisesti ennen pääsyäni diabetesterkkarin vastaanotolle. Hän käski lisätä hiilareita pääaterioille! Arvot mulla on pysyneet toistaiseksi hyvinä, taitaa olla 1 raja-arvoinen aterianjälkeinen lukema koko reilun 10 viikon seuranta-aikana. Ruokavalio on kyllä lähtenyt lipsumaan, etenkin niinä päivinä, kun sokereita ei tarvitse mitata...

 

Tosi kiva on lukea muiden kokemuksia, varmasti on erityisen hyödyllistä tietää, milloin yleensä se tasapaino huonenee, eli dieettiä täytyy kiristää ja mitä ratkaisuja ruokailuun muut olette keksineet, vaikka esim ruisleseet ei mulle sovikaan.

 

Marjakeittoja pohtineelle tiedoksi, että jos on sitä ummetusta, niin ne voivat sitä pahentaa! Itse käytän ummetukseen apteekin imeytymätöntä kuituvalmistetta nimeltä Agiocur. Ei nosta sokereita ja huolehtii luonnollisesti vatsan toiminnasta. 2 iltana kun jäi välistä, ummetti koko viikon ennen kuin taas tasaantui. Ja tuo on siis raskauden aikana turvallista, ei imeydy lainkaan ja on ensisijainen lääkkeellinen hoitomuoto raskauden aikaiseen ummetukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisiin arvoihin olette ns. tyytyväisiä? Riittääkö teille, etä aterianjälkeinen on alle 7.8, vai tavoitteletteko jotain tiettyjä ihannearvoja? Mä olen jonkinasteinen perfektionisti luonteeltani ja olen jotenkin ajatellut, että aterianjälkeiset arvot pitäis saada alle 6. Että niillä olisi sitten varaa hieman noustakin loppua kohden. (Mulla tulee huomenna vasta 27 vka täyteen).

 

Eilisillasta asti kaikki aterianjälkeiset ovat olleet yli 6 (alle 7 kuitenkin reilusti) ja oon jotenkin masentunut, että nytkö nää arvot sit jo lähti huononemaan... Tiedän, että ihan typerää ajattelua, mutta en vain voi itselleni mitään. Ja ihan samoista aterioista tulleet noi kutoset, joista aiemmin tuli vitosia...

 

Oon ehkä syönyt hiukan reippaampia annoksia ja tänään en ole niin paljon liikkunut (eilen kävin esim. tunnin spinningissä), joten lieneekö vaikutusta tuolla vai onko tänään nyt vain tällainen "kutosen päivä." :D

 

Kiitos muuten rouva Tossavaiselle noista erittäin pätevistä analyyseista! Tuntuu, että neuvolassa on aivan yhtä tyhjän kanssa keskustella näistä radi-asioista, kun itsellä tuntuu olevan joka tapauksessa asiasta paaaljon enemmän tietoa... (kiitos mm. tämän foorumin!) :D

 

Muoks. Rouva H:lle piti kommentoida, että mulla esikoisen aikaan todettiin myös radi jo rv14, kun juduin rasitukseen niin ikään isäni diabeteksen takia. Paasto oli silloin inasen poikkeava. Seuraavassa rasituksessa rv27 paasto oli edelleen sama, mutta muut arvot parantuneet selvästi! Esim. 2h arvo laski muistaakseni 6.8 --> 4.8. Eli se siitä vaikea-asteisesta häiriöstä! Nyt pääsin eka rasituksesta rimaa hipoen läpi, mutta siinäkin 1h arvo oli jo reilusti huonompi kuin esikoisen aikaan. Ja tää tän raskauden toka rasitus oli nyt historiani huonoin, vaikka edelleen vain yksi arvo on poikkeava. Eli ei se ekan rasituksen huono tulos aina välttämättä ole tuomio vaikea-asteisesta häiriöstä, vaikka tosin hyvin tyypillistä onkin, että arvot huononevat loppua kohti eivätkä parane kuten minulla kävi esikoisen aikaan.

Edited by Kvenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja sitäkin piti vielä kysymäni, että oletteko huomanneet, että nestetankkaus vaikuttaisi arvoihin? Musta tuntuu, että mun keho on aika kuiva (hemoglobiini tosi korkea ja verenpaine tosi matala), ja äitipuoleni, joka on sh, sanoi että kehon kuivuus voi myös nostaa sokereita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa nyt mennä vähän usko tähän radi-"tuomiooni". Mm. eilen söin 200g viinirypäleitä välipalaksi - siis tosi paljon. Tunti sen jälkeen 5.0???!!?! Illalla mittasin ennen iltapalaa(no iltaruokaa kun grillattiin :D ) kun en eilen muistanut mitata kuin paaston ja tuon välipalan jälkeisen ja piti saada neljä täyteen.... oli huikeat 3.8! Tunti iltapalan jälkeen 4.7. Söin grillipihvin, puolikkaan "porsaan ohut leike" -pihvin, pari herkkusientä sekä raejuustolla höystettyä salaattia.

 

Nyt pelkään ettei terkkari usko noita mittauksia kun pe on neuvola.

Edited by zinae

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla Zinae ongelma taitaa olla enemmän siinä, että maksa saattaa yön aikana kehittää sokeria, jolloin aamupaasto voi olla korkea. Tähän yleensä auttaa se, että ei päästä yöpaastoa liian pitkäksi, vaan syö iltapalan suht myöhään. Sen sijaan sulla haima ja insuliinintuotanto toimii normaalisti eli aterianjälkeiset arvot laskevat aina hyvin alas.

 

Tohon paastoon vaikuttaa kovin paljon satunnaistekijät, joten se voi olla vaan monien sattumien summa, että sulla juuri rasituksessa nousi tuo paasto himpun liian korkeaksi.

 

Suurempi ongelma on meillä, joilla ei tahdo tuo oma insuliinintuotanto oikein käynnistyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös tuollainen 3,8 sokeriarvo etenkin illalla ole aika matala? Normaali paastoarvohan on 4-6mmol, eikä terveellä ihmisellä pitäisi juuri tuon 4mmol alle tippua.

Edited by Perho

Share this post


Link to post
Share on other sites

^niin minäkin oon ymmärtänyt, ja olin 3h aiemmin syönyt eli ei ollut mitenkään älyttömän pitkä ateriavälikään.

 

Mitä sille paastosokerin kohoamiselle sitten voi tehdä? Siinä ei vissiin insuliinin kanssa siis ole mitään tekoa eli ei ole siitä pelkoa? Mitataanko vauvan sokereita kuitenkin syntymän jälkeen? Ja kun nuo aterianjälkeiset sokerit (ja näköjään illalla ateriaa edeltävät) on aika matalia, niin mitäs sille sitten voi tehdä vai ei mitään?

 

Noh, joka tapauksessa vaikka tässä ei ongelmaa näytä sokereiden kanssa olevan niin ei tällanen 1800kcal vehnä- ja sokerimäärältään mahdollisimman pieni ruokavalio pahaa tee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa nyt mennä vähän usko tähän radi-"tuomiooni". Mm. eilen söin 200g viinirypäleitä välipalaksi - siis tosi paljon. Tunti sen jälkeen 5.0???!!?! Illalla mittasin ennen iltapalaa(no iltaruokaa kun grillattiin :D ) kun en eilen muistanut mitata kuin paaston ja tuon välipalan jälkeisen ja piti saada neljä täyteen.... oli huikeat 3.8! Tunti iltapalan jälkeen 4.7. Söin grillipihvin, puolikkaan "porsaan ohut leike" -pihvin, pari herkkusientä sekä raejuustolla höystettyä salaattia.

 

Nyt pelkään ettei terkkari usko noita mittauksia kun pe on neuvola.

 

Toi iltaruoka oli ainakin vähähiilarinen, etten ihmettelekään että arvo oli noin hyvä. 200g viinirypäleitä = ~30g hiilaria, eli ei sekään mikään mahdoton määrä, monet sietää myös hedelmäsokeria paljon paremmin kuin toiset. Mäkin rv30 asti pystyin syömään melkein mitä vaan ilman että näkyi arvoissa, mun syntymäpäivänä söin mm karkkia ja prinsessakakkuakin ja arvot oli ihanteelliset. Nyt onkin sitten menny jo hankalammaksi tuon iltapalan ja aamun suhteen..

Raskausdiabetekseen kuuluu myös tyypillisesti tuo, että aamuisin arvot ja hiilarin sieto huonot ja illemmalla voi syödä mitä vain, itsekin sain ohjeen äippäpolilta keskittää päivän hiilarit illemmalle ja syödä mahd niukasti aamuisin, kun sillon kroppa vielä "unessa", eikä tunnu insuliini oikein heruvan.

 

Eilen "unohdin" iltapalan, eli nukahdin vatsakivuissa(luulin jo että nyt on tosi kyseessä!!) aikaisin illalla, eikä mies hennonut herättää syömään. Aamulla vs oli 6,2 ja parin karppileivän jälkeen 5,7. Kiitos tänne vinkistä, toi leipä on vielä tosi maukastakin(verrattuna ruisleipään) ja vatsa toimii paremmin, luulen että tuun syömään sitä synnytyksen jälkeenkin! :)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Oon ymmärtänyt, että taipumus siihen, että maksa tuottaa herkästi paaston aikana sokeria saattaa viittata siihen, että sokeriaineenvaihdunnassa voi olla pientä alkavaa häikkää. Näinhän siis mullakin oli eka raskaudessa ja nyt sitten tilanne on pahempi. :( Jos paastosokeri on jatkuvasti koholla, sitäkin voidaan hoitaa iltainsuliineilla, mutta jotkuthan heräävät ennemmin vaikka yöllä syömään, mikäli siitä on heille apua. Tuskinpa sulla tulee kuitenkaan tätä ongelmaa olemaan.

 

Mulla oli siis esikoisen kanssa hyvin samanlainen tilanne kuin sulla ja kyllä niitä sokereita heti mitattiin ja meidän tytöllä ne myös oli matalia, samoin happisaturaatio. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, mä en missään vaiheessa seurannut edellisessä raskaudessa tuota aterianjälkeistä arvoa, kun täällä meidän kunnassa niin ei ohjeistettu. Näin jälkeenpäin kyllä harmittaa, etten joutunut heti tiukempaan syyniin, jos sillä olisi voitu välttää tytön lastenosastolle joutuminen. Jotenkin tuli tosi huono omatunto, kun kaikissa niissä lastenosaston papereissa oli koodit ja luki "gestaatiodiabeetikon lapsi". Tuli sellainen fiilis, että olen tieten tahtoen omalla toiminnallani saattanut lapsemme ko. tilaan, vaikka ei siis hänellä mitään hätää ollut ja oli ainoastaan tarkkailussa. Ei siis tarvinnut sokeritippaa, lisämaidolla selvittiin. Happisaturaatiokin nousi itsestään, eikä lisahappea tarvinnut antaa kuin kerran aika pian heti syntymän jälkeen kun hengittämisen huomattiin olevan hieman ähkivää. Sairaalassa meidän ei tarvinnut olla yhtään ylimääräistä päivää, vaan päästiin pois kolmantena päivänä synnytyksestä, kuten esikoisen synnyttäneet normaalistikin.

 

Elin myös tämän raskauden alun siinä uskossa, että esikoisen Radi-tuomio oli vain sattumaa ja alhaiset sokrut ja saturaatio saattoi johtua esim. suht varhaisista viikoista. Nyt kun totuus on mulle valjennut, mua harmittaa etten ole jo aiemmin aloittanut tätä seurantaa ja mittailua. Vaikka ei mun ruokavalio kyllä ole juurikaan vielä muuttunut, olen kuitenkin pyrkinyt syömään terveellisesti koko ajan ja liikkumaan paljon. Oon mä kuitenkin välillä herkutellutkin ja varmaan esim. hedelmiä on tullut syötyä liian paljon... No mut täytyy toivoa, ettei vielä ole liian myöhäistä.

 

Joten siinä mielessä voit olla hyvillä mielin, että nyt ainakin varmasti tiedät, millä tasolla verensokerisi on ja voit seurannalla välttää mahdolliset ongelmat synnytyksessä. Ja kuten kirjoitit, ei tosta Radi-ruokavaliosta varmasti kellekään mitään haittaa ole. Ärsyttäähän se olla jollain tapaa "leimattu", mutta onneksi tämä on raskauskomplikaatioista (jos radia nyt voi sellaiseksi kutsua) sieltä lievimmästä päästä). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja liikuntahan olis mitä mainion keino vaikuttaa verensokereihin, itellä vaan alkaa olee jo niin raskas olo ja hirveet liitoskivut yms, että tosiaan autolla prismaan ja kauppareissu kärryihin nojaten on jo niin uuvuttava, että 1g panadol kotona naamaan ja sänkyyn itkemään. Jalatkin on helteestä niin turvoksissa että mun entinen 38-39 jalkani ei mee ku appiukon koon 42 crocseihin ja käveleminen kiristää ja sattuu! Mutta pienikin aktiviteetti auttaa ja oon yrittäny joka päivä ees jotain tehdä, sais vaan nyt vähän viilentyä, ulkona ihan törkeän kosteaa ja painostavaa kuumuuden lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin ja luin jostain että Martina Aitolehdelläkin on raskausdiabetes. Eikä varmasti ole hällä liikapainoa tai kovin huonoja elämäntapojakaan, kropan perusteella luulisin. Että ne geenit, geenit.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^eihän se ylipainosta olekaan kiinni aina, vaikka se altistava tekijä onkin. Muistan jostain lukeneeni että oliko jopa melkein puolet raskausdiabeetikoista sellaisia, joilla altistavia tekijöitä (ylipaino, sukurasite, mitä niitä on..) ei ole ollenkaan.

 

Mulla toistaiseksi on siis ihan sama mihin aikaan hiilarini syön, aina on siinä viiden molemmin puolin aterian jälkeiset arvot. Aamupala sisältää n.30-40g hiilaria, lounas tai päivällinen yleensä salaatti+liha eli hiilareita yleensä alle 15g, toisella yleensä enemmän eli 50-70g. Ja vielä ainakaan ei ole ajankohta vaikuttanut, saa nähdä kun viikot kasvaa.

 

Paastotkin on olleet alle viiden kotimittauksessa koko ajan, toivottavasti pysyvätkin.

 

Käly on kätilö ja suositteli pyytämään uutta sokerirasitusta näiden kotimittausten perusteella kun ei poikkeavia arvoja ole ollut, että vältyttäisiin siltä vauvan sokerien mittailulta. Kovasti kritisoi heidän käytäntöjään, ei siis väliä onko "paha" radi vai tällainen kun mulla, vauvalle aina samat mittailut. Ja mittarit on sellaisia että pari peräkkäistä mittausta voi antaa ihan erilaiset tulokset.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now