Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Mun itsekuri on ollut vähän niin ja näin viimeiset päivät, toki sekin vaikuttaa, että minulle järjestettiin yllätys babyshowerit perjantaina, ja siellähän oli "pakko" syödä pienen palan jälkiruokaa, lauantaina oli sitten kauan odotettu brunssi tyttöjen kanssa ja eilen muutama irtokarkki leffassa. Mutta nyt on uusi viikko meneillään ja uusia otteita. Mittailin vähän sokereita viikonloppunakin, oli noin 5,2-5,8 noin tunti syömisen jälkeen. Kerran mittasin reilun tunnin syömisen jälkeen, mutta kun mittari näytti 5,2 niin ajattelen että se ei voinut olla niin paljon korkeampi tasan tunti syömisen jälkeen...?

Tuntuu siltä, että sokerinsieto on vähän parantunut nyt loppuraskaudessa. Mutta sen enempää en aio sitä "testata".

 

Olen erittäin kiitollinen siitä, että tämä vauveli on vatsan ulkopuolella jouluna, koska aion kyllä silloin syödä paljon herkkuja :grin: tiedän, etten pystyisi olemaan ilman kaikki herkut sun muut... Mutta tsemppiä teille, varmaan parasta nyt jo kerätä itsekuria, kutan Mimu kirjoitit ;)

olen vähän sunnitellut niin, että saan syödä enemmän vapaasti kuukausi tai maksimissaan 2 synnytyksen jälkeen, ja sen jälkeen jatkan elämänremonttini. Painan tällä hetkellä noin 22kg vähemmän kuin tammikuussa ja 7-8 vähemmän kuin ensineuvolasta, rv 35+2 meneillään. Jännä nähdä, mitä vaaka näyttää synnytyksen jälkeen :)

 

Mulla on tästä radi-diagnoosista saakka ollut sellainen pelko, että vauva kasvaisi todella isoksi, ja olenkin puhunut siitä neuvolassa. Neuvolatäti pyysi ottamaan sen puheeks myös lääkäin kanssa, ja viime viikolla oli sitten neuvolalääkäri. sf-mitta on koko ajan seurannut oman käyränsä (hieman keskikäyrän yläpuolella), mutta näyttäisi nyt tasaantuvan hieman. Lääkärin mielestä vauva ei vaikuttanut mitenkään isolta, eli ei ole tarvetta kokoarvioon. Yritän nyt olla ajattelematta sitä, että mitä jos vauva kuitenkin kasvaa isokokoiseksi...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko te muut miettiny tulevaa joulua kaikkine herkkuineen(siis toki te joilla tämä piina vielä jatkuu yli vuodenvaihteen)?  Pitäiskö nyt jo alkaa kerätä sitä itsekuria tai jotain..? :ph34r:

 

 En oikein jaksa uskoa, että vauvalle tapahtuisi mitään isoa vahinkoa, jos jouluna syö yhdellä tai kahdella aterialla jotain perusruokavalioon kuulumatonta, mutta en kuitenkaan ajatellut mitään övereitä vetää. Juustoja voi ainakin syödä ihan huoletta, herkuttelen sitten niillä kun ei suklaata tai leivonnaisia voi syödä. Joulu ilman riisipuuroa ja perunalaatikkoa kieltämättä vähän kirpaisee, mutta onhan se joulu sitten ensi vuonnakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu yhtenä tai kahtena päivänä toki voikin varmasti syödä vapaammin, kun ei nuo suomalaisen joulupöydän ruuat nyt niiiin epäterveellisiä ole.. Mutta kun tulee kyläiltyä paljon ja on kaikenlaisia pikkujouluja joka ikisessä paikassa yms.. Vähintään on tarjolla glögiä ja pipareita, konvehtia ja suklaata ja ties mitä herkkua.. Kaupoissakin jo isot valikoimat konvehteja, mitä normaalisti ei saa mistään, huh huh että ahistaa jo valmiiks :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 38 viikolla on tullut ylityksiä. La KAKSI kertaa 7.8, eilen 8.3 ja tänään 8.4. En ole mielestäni lipsunut, voiko stressi vaikuttaa noin paljon? Viikon päästä olisi synnytyksen käynnistäminen, jos vauva ei ole syntynyt sitä ennen. Mutta pitänee olla yhteydessä neuvolaan noista ylityksistä? Mutta kyllä harmittaa että nyt on arvot vinksallaan. Tämän pvän arvot: 4, 5, 5, 4 & 8.4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 38 viikolla on tullut ylityksiä. La KAKSI kertaa 7.8, eilen 8.3 ja tänään 8.4. En ole mielestäni lipsunut, voiko stressi vaikuttaa noin paljon? Viikon päästä olisi synnytyksen käynnistäminen, jos vauva ei ole syntynyt sitä ennen. Mutta pitänee olla yhteydessä neuvolaan noista ylityksistä? Mutta kyllä harmittaa että nyt on arvot vinksallaan. Tämän pvän arvot: 4, 5, 5, 4 & 8.4.

 

No voihan möhnä, toisaalta sä oot jo niin loppusuoralla, että en usko että tekevät mitään noille ylityksille, mutta soittaa toki kannattaa! Korkeintaan käskevät vielä tiukentaa lisää syömisiä.. Siis mikäli ymmärsin oikein että lounaan jälkeisestä arvosta kyse, vai mistä kun noin monta arvoa jo tähän päivään oot ottanu, kun kuitenkin pariton luku ettei olis ateriapareja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo 7.8 oli lounaan ja päivällisen jälkeen ja kaksi päivällisarvoa. Olen nyt mittaillut useammin, nuo arvot oli korkeimmat. Eilen illalla sainkin sitten 5:n arvoja. Eilen söin tosi kevyesti päivälliseen saakka, ehkä siksi päivällisarvo sitten pomppasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :give_heart:

 

Mä ilmoitin radihoitajalle heti että jouluna en diettaa jos tämä sinne asti menee. Pikkujouluja en ole ajatellutkaan... Mutta itse näen tämän radin tarkkailun sellaisena hyvä tietää juttuna. Eli jos joskus joku arvo pokasahtaa, niin ei kaada maailmaa. Onkos se kaksi ylitystä viikossa se hälytysraja muutenkin. Jos siis lauantaina menee pikkujouluihin ja se päivällisarvo onkin koholla, niin ei kaada maailmaa. Eri asia tietysti jos niitä juhlia/ylityksiä on joka/joka toinen päivä. 

 

Mä olen nytkin kylässä olessa syönyt ihan normaalisti ja mitannut sen jälkeen arvoja. Mulla ne on onneksi pysyneet vielä heittämällä alle sallittujen. Toisaalta tykkään kuitenkin mitata niin tiedän jos jossain vaiheessa karkkikipolle ei olekaan asiaa...  :rolleyes: Varmaan siis jos arvot alkaisi nousta niin panostaisin enemmän tähän ruokavalioon. Nyt kun karkin jälkeiset arvot on alle 6 niin en jaksa stressata. Paastossa mulla on aika vakiona 4.7.

 

Neuvola ei osannut sanoa oikein mitään niihin mun mittauksiin. Vaihdoin noiden kummallisten mittausten jälkeen uuden liuskapurkin ja luvut on sen jälkeen olleet kunnossa, joten ehkä häikkä oli liuskoissa. Mene ja tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo 7.8 oli lounaan ja päivällisen jälkeen ja kaksi päivällisarvoa. Olen nyt mittaillut useammin, nuo arvot oli korkeimmat. Eilen illalla sainkin sitten 5:n arvoja. Eilen söin tosi kevyesti päivälliseen saakka, ehkä siksi päivällisarvo sitten pomppasi.

 

Aaah okei, mä olin vaan kuutamolla ku sanoit että "tän päivän arvoja" ja kun luin sitä, niin oli vasta aamupäivä et miten oot ehtiny jo noin monesti mittailee.. Enkä ees oo blondi :D

Mulla on ollu edelleen hyvät arvot, kun muistan syödä säännöllisesti ja muistan välttää naposteluja(siis muutakin ku herkkujen).. Ku usein tulee syötyä jotain esikoisen jämiä ja sit sekottaa mittaukset ja mulla on tällä hetkellä viikon päivämittaus jo kolme kertaa menny pieleen ton takia.. :D Eilen raastoin porkkanaa lounaan lisukkeeks ja söin siitä sitten ne jämät, tosin en tiiä olisko toi vaikuttanu miten arvoihin(ei taida olla kovin hiilarista, mut ainakin maultaan makeahkoa, että ei välttämättä ainakaan 100% todelista arvoa olis antanu ~15min sen syömisestä) mut kun tajusin sen niin en ees mitannut ja kirosin vaan että TAAS näin..

 

Tänään aamun paastoarvo oli 4,4 ja 1h aamiaisen jälkeen 7,2(söin patonkia, eli huonoa hiilaria kylläkin, mut toisaalta arvo sallitun rajoissa) ja äsken ennen lounasta piti ottaa paastoarvo niin näytti 6,1 vaikka aamiaisesta on jo reilusti yli 3h ja mulla oli sit jo nälkä! Joko mä oon taas napostellu jotain, mitä en kyllä muista, tai sit ~3h ruokailuväli ei kai sit kuitenkaan oo tarpeeks vähän.

Tuntuu vaan et älyttömän hitaasti laskenut tuo verensokeri, voikohan olla tottakaan.. Laps jo protestoi kun nälkä ja äiti vaan räpeltää mittareita ja itelläkin kurni maha, niin alettiin sit syömään, vaikka olis ehkä pitäny tehdä uus mittaus.. Enpä tiiä sitte, koitin kovin miettiä että oonko mä laittanu jotain suuhuni aamiaisen jälkeen, mutta mielestäni en kyllä ole.. AARGH! Pitää varmaan teipata suu umpeen :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi, mitäs teille kuuluu? Täällä sokeriarvot edelleen hyviä, tänään mitannut aamupaaston sekä aterioiden jälkeen. Aamulla oli 4,8, aamiaisen jälkeen 5,7, lounaan jälkeen 5,4 ja nyt illallisen jälkeen 5,0. Nyt alan uskoa että selviän tästä loppuraskaudesta :girl_crazy: Enää 3,5 vkoa laskettuun aikaan. Mutta tekee kyllä NIIIIIN paljon mieli syödä kaiken maailman herkkuja... Minkäslaisia keinoja teillä muilla on kun tekee mieli ja ei saisi syödä? Inspiraatiota ja itsekuria kaipaisin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan buenot arvot ollu itselläkin vielä, tuntuu ettei noissa mitään logiikkaa ees aina oo.. Esim ruisleipäaamupalan jälkeen 1h arvo voi olla vaikka 6,5 ja korvapuustilla pomppas 8, mutta isänpäivänä päätin repästä ja otin pienehkön palan mutakakkua aamiaisen lisäks(kun en juo kahvia kuin aamuisin) ja arvo oli alle 7 :huh: Hyvä toki niin, en tiiä oliko se sit vaan niin paljon rasvaisempaa, lisäks oon nyt käyttäny aamukahvissani kermaa ja tuntuu myös auttavan.

Mä oon aika hyvin pystyny skippaa vielä toistaiseksi kaikki suuremmat houkutukset, huomaa ku syö tasaisin väliajoin ettei tee ees mieli niin hirveesti mitä joskus ja aina helpottaa kun pääsee irti sokerikoukusta. Lisäks kunnon yöunet on pop, enkä i hmettele että tutkitustikin univaikeudet ja lihominen liittyy yhteen. Nukuttiin edellisyön huonosti ja esikoinen herätti eilen klo 4 ja koko päivän oli tosi kova herkkuhimo! Ruinasin illalla miehen suklaavarastosta yhden snickers minin (semmonen peukalon mittainen) ja onneks sit se kutakuinkin riitti. Tosin koko päivän mietin kaikkia erilaisia suklaita ja konvehteja ja roskaruokia yms.. :o Toisaalta mun arvot ollu vielä semmosia, että ennemminkin noi repsahdukset on henkisiä, kuin radiin liittyviä ongelmia, kun arvot ollu vielä hyvät muutamia lukuunottamatta. Jos on tehny mieli, niin oon ottanu jotain PIENTÄ herkkua ruuan yhteydessä ja ilta-aikaan, kun kroppa sietää paremmin. Ei olla myöskään käyty kaupassa nälkäisenä, että ei tartu niin hirveesti mitään ylimäärästä matkaan :lol:

Oon vaan ajatellut, että haluan päästä tähän sisään mahd pian, jotta ei tuu yhtä kovana "kulttuurishokkina", ku viime raskaudessa ku paheni niin nopeesti siitä diagnoosin saamisesta, kuitenkin vielä yli kolmasosa jäljellä..
Mulla oli viime raskaudessa niin pedantti asenne tähän, että koitan vähän rennommin ottaa, että pystyy raskaudesta ja elämästä nauttimaankin, kun edelliskerralla se oli niin kauheaa kaikkine ongelmineen muutenkin ja pelkkää itkemistä ja stressiä. Kuitenkin näillä näkymin tämän jälkeen meidän lapsiluku on täynnä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin arvot pysyny ihan hyvänä, lukuunottamatta aamuarvoa. Eilen se oli 5,0 mikä on matalin tähän asti saama(korkein 5,4). Vieläkin opettelen syömään iltapalaa myöhemmin ja heräämään aikaisemmin syömään. Mulla tahttoo helposti venyä iltapalan ja aamupalan väli 12-13 tuntiin. Nyt oon saanu pienennettyä väliä 10 tuntiin, vieläkin pitäisi vähän ottaa itseä niskasta kiinni ja herätä syömään yhtäaikaa miehen kanssa (herää ennen seiskaa navettaan)

 

Herkkuja oon silloin tällöin syönyt, siis ihan pieniä määriä. Vielä ainakin arvot on antaneet sille myötä, mutta kyllä mun herkkujen syönti on paljon vähentynyt nyt raskausaikana :) onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että teilläkin menee hyvin!

Luulen myös, kuten Mimu kirjotit, että toisessa raskaudessa on helpompi ottaa iisimpi kuin ekassa... Ainakin silloin kun sain diagnoosin luin kaikki mitä löyisin netistä siitä ja ajattelin vain mitä mä voisin syöda ja milloin jne... Kuten monessa asiassa on helmpomi olla stressaamatta toisessa raskaudessa.

Luulen, että mun keho kestäisi vähän herkuttelua, mutta en halua että paino alkaa nousemaan nyt lopussa. Vähän turvotusta on jaloissa, joten painoa on tullut siitä ihan vähän.

Miten teidän painon kanssa nyt tässä ja edellisessä raskaudessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeksi paino laski aluksi n.10 kiloa, mutta sitten kaikki vaan tuli takaisin, sairaalaan lähtiessä painoa oli tullut pari kiloa lähtöpainoon. Olin sairaalassa viikon ennen synnytystä ja siellä tuli turvotusta lisää. Harmittaa pirusti, kun en käynyt puntarilla viimeisinä päivinä... Mutta siis ihan päivässä turvotusta tuli ihan mahdottomasti, joka vessareissulla järkityin nähdessäni peilistä naaman. Mutta tuo turvotus ja painonnousu johtui luultavasti raskausmyrkytyksestä. Paino laski synnytyksen jälkeen hyvinkin nopeasti (alle viikko) tuonne -10kg lähtöpainosta. 

 

Nyt paino on laskenut 4-5 kiloa lähtöpainosta, ja paino on pysytellyt samassa toista kuukautta. Toivon todella, että pysyttäisiin tässä, tai ainakaan lähtöpainoa ei ylitettäisi kovin paljoa. Mulla kun tuota elopainoa on ihan liian paljon :/ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime raskaudessa paino pysy kutakuinkin samoissa, mitä nyt yhtenä viikonloppuna tuli useita kiloja lisää turvotusta. Synnäriltä ku pääsin kotio ja turvotukset lähti, niin oli lähteny liki 15kg yhteensä. Mulla siis todella runsaasti ylipainoa. Tähän mennessä 25+jotain, ei oo tullu vielä yhtään lisää, vajaa kilo ollan vielä miinuksella.
Turvotusta mulla ei vielä oo onneks tullut, tosin viimekskin se tuli ihan lopussa ja kauheella rytinällä. Ja oli kesä, nyt vähän vilposemmat ajat, meidän silloisessa autossa ei ollu ees ilmastointia niin oli mukavaa reissaamista :D

Tänne ei mitään uutta, arvot ollu tasasia, kunhan ei aamulla syö mitään sokerista ja muistaa pitää reilut ateriavälit, 3h on mulle liian vähän. Jostain syystä, vaikka 1h syömisen jälkeen arvo on tosi hyvä (alle 6,5), niin se tulee melko hitaasti alas. Tosin se on tietty vaan hyvä, ettei tuu mitään äkkijyrkkiä piikkejä ylös tai alas, mut tuntuu et voisin syödä päivällä vähän useamminkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mullekin terkka on koko ajan sanonut, että tärkeintä on, että sokeriarvot pysyisi mahdollisimman tasaisena. 

 

Mä en muista, oliko meillä terkan kanssa puhetta, mutta siis kuinka paljon arvo saa olla ennen ruokailua? Terkka ei edes käskenyt mitata arvoja ennen ruokaa, vain aamuarvon ja tunnin arvot. 

 

Aamuarvot alkaa huonontua :( Kohta itekettää, en haluaisi mitään insuliinihoitoa! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon matkalla sokerirasitukseen, saa nähdä kuinka tällä kertaa käy. Viimeksi napsahti paastoarvosta joka oli tasan raja-arvo.

 

Huh, onneksi tajusin illalla syödä puuroa ja ruisleipää, pitää muuten hyvin nälän pois vielä 12h jälkeenkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon matkalla sokerirasitukseen, saa nähdä kuinka tällä kertaa käy. Viimeksi napsahti paastoarvosta joka oli tasan raja-arvo.

 

Huh, onneksi tajusin illalla syödä puuroa ja ruisleipää, pitää muuten hyvin nälän pois vielä 12h jälkeenkin..

 

 

Mites kävi, vai saatko tulokset vasta myöhemmin?

 

Mulla on nyt uus ongelma, tai siis tästä päivän ruokailuväleistä tullu nyt isompi ongelma. Ennenkin käyny näin, mut oon luullu et ajatuksissani napsaissu yksin kotona ollessa jotain ohimennen suuhun, mut nyt oli mies kotona ku vkonloppu ja todisti mulle et tosiaankaan en tossa välillä mitään suuhuni pistäny ja olin satavarma itsekin. Lisäks kädet pesen aina ennen mittaamista ja mittasin kahdesti, ku vaikutti niin oudolta taas tulos..

 

En tiiä syönkö liian rasvaista ruokaa(et kropalla vie aikaa toi hiilarien käsittely), mut esim eilen oli mittauspäivä ja aamulla sokeri oli 4,9 ja ruuan jälkeen päälle kuus, tämä hyvä. "Lounaaseen" tulikin vähän isompi väli, ku oltiin kaupungilla asioilla, mut vs ennen lounasta oli tasan 4 ja 1h lounaan jälkeen 6,8. Tämäkin ookoo.

Mutta kun esikoinen ja ukko alko vaatia sapuskaa, oli kulunu 3,5h tosta lounaasta ja mittasin paastoarvon ennen päivällistä niin, se oli vielä tasan KUUS! Vitkastelin omaa syömistä ja mittasin vielä uudestaan kun oli lounaasta kulunu tasan 4h, niin arvo oli 5,1. Ei mikään alhainen sekään, yllättäen päivällisen jälkeen näytti 7,2, olikin sitte mun enkka siihen mennessä, vaikka rajoissa onkin, mut kuitenkin ottaen huomioon mitä mulla ollu, vuorokaudenajan ja mitä söin, ni oli vähän yllättävä tulos.

 

Tosin, mä en kyllä tunne nälkääkään, ellei verensokeri oo alle 5, mutta hämää kun koko ajan toitotetaan että syö vähän, mutta usein ja välipaloja ja muuta, ni milläs hitolla mä syön, jos neljäki tuntia on vielä vähän liikaa aterioiden välille, hikisesesti ehtii syömään ne 2 lämmintä ateriaa päivässä ja sekin on sillä rajoilla kohta. Voikohan tohon ees mikään ateriainsuliini auttaa, kun toisaalta 1h arvo on kuitenkin reilusti alle rajan? Selkeesti jos arvo on yli 5 ennen ruokaa, niin heti tulee melko korkeaa arvoa ruuan jälkeenkin, ainakin näin oli myös viime raskaudessa ja niin näköjään nytkin..

 

Kun on tuo muksu, ni olis se ihan kiva syödä sen kaa samaan aikaan sillo ku ruoka lämmintä ja tuoretta, mutku se on vielä niin pieni että alkaa heti protestoida jos tulee jotain tämmösiä erikoisuuksia et äiti mussuttaakin yksin, vaikka hän oliski vasta itekin syönyt... Luulee että mulla jotain parempaa tai jotain :grin: Muutenkin tuntuu hankalalta että pitäis olla kahdet ruokailuajat..

 

Toisaalta sit taas hyvä et verensokeri pysyy tasaisena ja laskee rauhallisesti, mut jotenkin mulla on nyt semmonen fiilis että joku nyt mättää joko kropassa tai ruokavaliossa, mut en tiiä mikä. Viimeks ei ollu tämmösiä ongelmia, ku päinvastoin aamupaastot oli päin honkia ja ruokavaliolla sain muut arvot pysyy kondiksessa ja sain ennemminkin syödä vähän väliä et arvot pysy hyvinä, nyt tuntuu että "pitäis syödä", mut sit ku kattoo kelloo ni et joo emmä voi..

En tiä pitäiskö huomenna soittaa radi-kätilölle, tosin on mulla kyllä lääkärineuvolakin mut en usko että se on niin hyvä tässä asiassa.. :)

 

 

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä saan tulokset nlaan soittamalla, saa nähdö ehdinkö huomenna ku mulla on luento 1215-1345.. ja soittoaika siis 12-13.

Edited by Ekaterina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei RaDia! \o/ paasto 5.1, 1h ja 2h arvot molemmat 5.x eli erinomaiset! Jee! Rv26 paikkeilla sit toinen rasitus. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei RaDia! \o/ paasto 5.1, 1h ja 2h arvot molemmat 5.x eli erinomaiset! Jee! Rv26 paikkeilla sit toinen rasitus. :)

 

Jee, hyvähyvä! :)

 

Mulla oli tänään tosiaan se neuvolalääkäri, tuumi että kun ei kerran tuu mitään isoa piikkiä suuntaan tai toiseen, niin ei oo vielä syytä huolestua tosta paastoarvostakaan. Tosiaan arvelinkin, että liikaa rasvaa ja ohjeisti karsimaan sitä vielä, josko sit vähän nopeammin kroppa käsittelis niitä hiilareita ja jos sekään ei auta, niin sit äitipolin mielipidettä kysymään. Voi olla että joku päivä ihan piruuttani koitan mittailla 2h arvon, että jatkaako se nousua kuitenkin tossa välissä vai mitähän tapahtuu.

Kuitenkin se rasva tuntuu pitävän hirveen hyvin nälkää(enkä siis mitään oikeesti rasvamättöä ees syö, mut kohtuudella ja rasvaista kalaa yms), millaisia ateriavälejä te pidätte???.

 

Tänään ku syötiin tortillaa päivälliseks(eli melkoisen rasvatonta: hitosti kasviksia ja pieni nyyskäys jauhelihaa ja täysjyvälättyä), niin mulla oli jo 2h päästä ihan kiljuva nälkä ja mahan murina, en mitannu sokereita mut selkeesti oman kroppani tuntien oli varmasti jo alle 4,5. Vedin hevosmaisen iltapalan, kohta kelpaaki mennä taas sänkyyn, väsyttää niin hitosti, ku valvoskelin viimeyön, että meinasin jo sohvalle nukahtaa ku kateltiin telkkaa. Söin vielä leipää, pakastemarjoja ja ruis-pähkinäjugurttia niin tais tulla koko päivän hiilarit siinä samalla, ettei ainakaan yhtään auttanu tohon väsyyn :P

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä yritän syödä ehkä kolmen tunnin välein vähän, ettei tule semmoista "omg kuolen nälkään" -ahmimisia ja huono olo. Mä vedin rasitusta ed päivänä pitsaa ( :rolleyes: ), mut iltapalalla söin puuroa ja ruisleipää, ne piti tosi upeasti nälän poissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä olisi yksi uusi radilainen. Paastoarvo oli 5.4, muut ok. Ärsytti kyllä tosi paljon tuo radi-diagnoosi, mutta eihän tuolle mitään voi, rajat on rajoja. Ainakin tulee nyt automaattisesti tarkastettua omia syömisiä. En tiedä miten paljon tuohon mittaustulokseen on vaikuttanut edellinen yö, jolloin nukuin ainoastaan muutamia tunteja sairastavan kissan vuoksi. Lisäksi kissa jouduttiin lopettamaan tuolloin perjantaina, joten stressi oli aamusta asti melkoinen. :girl_to_take_umbrage2:  Niin tai näin, hyvä että kontrolloidaan. Ruokavalio mulla on ennestään jo melko radipainoitteinen, ainoastaan ajoittain tapahtuvaa herkuttelua täytyy nyt vähentää.

 

Miten muilla toimii tuo piikki ja mittauslaite? Mä olen eilen ja tänään rei'itellyt sormeni täyteen reikiä, kun en saa tarpeeksi syvää/isoa reikää aikaiseksi ja mittalaite näyttäää Err4, eli näytettä on vissiin liian vähän. Aamullakin meinasi hermo mennä, kun olin tuikkinut varmaan viisi reikää ennenkuin onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten muilla toimii tuo piikki ja mittauslaite? Mä olen eilen ja tänään rei'itellyt sormeni täyteen reikiä, kun en saa tarpeeksi syvää/isoa reikää aikaiseksi ja mittalaite näyttäää Err4, eli näytettä on vissiin liian vähän. Aamullakin meinasi hermo mennä, kun olin tuikkinut varmaan viisi reikää ennenkuin onnistui.

Tervetuloa mukaan, vaikka mukavampaahan se olis ilman tätä riesaa.. :)

Onko sulla siinä piikissä semmosta säätömahdollisuutta, että miten syvälle tuikkaa, vai millainen lansetti sulla on käytössä? Kylmät kädet? Entä ootko saanu kunnon opastuksen tuohon pistämiseen ja näytteen ottamiseen?

 

Mua niin sapettaa, mun mutsilla on 2. tyypin dm ollu jo monia vuosia ja selvis nyt vasta hiljattain, että ei se oo saanu mitään kunnon ohjeistusta näytteenottoon. Likistää ja lypsää ja puristelee sormea ku viimestä päivää, niin että varmaan 50% siitä veritipasta on silkkaa kudosnestettä, eikä pyyhkäissy sitä ekaa pisaraakaan pois.. Nyt ku ton huomasin ja ohjeistin uudestaan, niin kuulemma nyt on tullu jotain tolkkua niihin mittaustuloksiinkin, ku osaa ottaa oikein tuon näytteen, kun aiemmin oli lääkärikin jo ihmeissään et miten sen arvot voi heitellä lääkkeestä ja inskasta huolimatta ihan laidasta laitaan ilman mitään järkeä. Ihmettelin sitäkin ku valitteli aina että sormet on kipeet mittaamisesta, ku tuikannu vielä aina ihan keskelle sormea, auts. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monisaa lanseteissa saa tosiaan sitä neulaa syvemmälle/matalammalle kääntämällä jotain osaa ssiitä, siinä on joku piikin kuva joka indikoi eri pituuksia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now