Mimu

Raskausdiabetes

1095 posts in this topic

Moikka! Kyselen nyt vähän tyhmiä...

mulla on sokerirasitus vasta ensi viikolla, mutta huomasin kun kävin ennen raskautta otettuja verikokeiden tuloksia läpi että mulla on jo sillon ollut paastoverensokeri 5,6, voiko tuo nyt tarkoittaa sitä että mulla on radi sit joka tapauksessa? :(

Sanna81, ei kai, en kyllä yhtään tiedä noista?

Miten teille on määrätty insuliinit, monenko ylityksen jälkeen ja millä viikoilla? Mulle tuli tänään ylitys, enne iltaruokaa. Syynä oli kyllä liian pitkä paasto ja sitä ennen vielä "liian kevyt" päiväruoka (salaatti).

Minulla oli kolme ylitystä viimeviikolla eikä neuvolassa oikein sanottu mitään. Sain kyllä itse arvot taas kuosiin pienellä ruokavaliomuutoksella. Tosin näissä voi olla kyllä paikkakuntakohtaisia erojakin. Sain tänään uuden mittarin kun tuohon vanhaan ei saa enää liuskoja. Tällä meilläpäin ei onneksi niistä pihistellä!

Marietta - minulle laitettiin kerran illassa pistettävä pitkävaikutteinen insuliini, kun olin reilu kuukauden päivät seuraillut sokereita kotona (2 x viikossa: 6 x päivässä) ja paastoarvo / aamuarvo oli väistämättä aina yli 5,5. Mittarin sain käyttööni joskus rv 16 kieppeillä ja insuliinille annoin periksi muistaakseni joskus rv 22-23. Insuliinin määrää olen joutunut omatoimisesti nostamaan balanssiin päästäkseni, nostot tapahtuneet kylläkin konsultoiden diabeteshoitajaa ja -lääkäriä.

Ennen insuliinia aamuarvot olivat olleet yleensä 5,7-6,3 ja insuliinin kanssa kellonajasta hieman riippuen 4,4-5,3. Itse en pahemmin ymmärrä, miten noin pieni heitto raja-arvoihin nähden voisi olla niiiiin tärkeä, että insuliinia pitää käyttää, mutta onpahan nyt ainakin hoidossa...

Voihan radi. Pitkään kesti niellä diagnoosi, mutta mittaustuloksia ei käy kieltämän. En muuten tiedäkään omia veriarvojani raskauden ulkopuoliselta ajalta, joten toivon todella ettei minulla olisi esim. orastavaa D2 :unsure: Sokerimittauksiin ja insuliinin pistämiseen rutinoituu kyllä, mutta ilman mieluummin olisin!

Kotimittausten avulla sain melko hyvän käsityksen siitä, mitä omalla kohdallani kärsii syödä ja mitä ei. Esim. riisi jäi kokonaan pois, pasta täysjyväksi ja sen kokonaismäärä vähentyi alle puoleen entisestä. Pääasiallisesti lihalla ja kasviksilla olen viimeiset kuukaudet elellyt. :) Viljoista kaura sopii, kuituinen kaurapala maistuu paahtoleipänä ja iltapalalla maitoon tehty kaurapuuro ei nostele sokereita.

Herkutta en ole täysin ollut, esim. pääsiäisenä söin kyllä suklaata ja arkenakin kehtaan ottaa jotain pientä. Tuollaiset makeat ajoitan aina pääruuan päätteeksi ja määrät pidän maltillisena. Kesän korvilla huomasin ilokseni, että suosikkijäätelöni (suklaa-mantelikuorrutettu jäätelöpuikko Lidlistä) ei nosta sokeria juuri ollenkaan; tunnin arvo on yleensä ollut siinä 5,6-5,8. Joten sellaisen olen hyvällä omallatunnolla ottanut jälkiruokana :P

Ei jotain pahaa ettei hyvääkin. Todennäköisesti juuri radin ikeen alla olen pitänyt syömiseni sellaisessa kuosissa, että vielä näilläkin viikoilla (33+) paino on n. -1 kg lähtöpainosta. Minulla on myös mistä ottaa, joten sekä terkat/lääkärit ja minä olemme ihan iloisia, etten ole painoa kerryttänyt lisää.

sanna81 : tää nyt tulee varmaan jo vähän myöhässä, mutta ainakin täällä on ei raskaana olevien paasto raja jossain yli 6  eli täällä olis ainakin tuo sinun tulos alle rajan ei raskaana olevilla.

(.)  rasituksessa paasto oli 5.6 ja kotona oon nyt mittaillu muutaman viikon ja heti kun yskä-flunssa ja hammas ongelmat poistui tippui paastot alle 5.  eli uskon että ainakin tässä vaiheessa tuo ylitys tuossa sokerirasituksessa johtui tuosta kauheesta taudista ja monen viikon lääkekuureista kiitos kettuilevien viisureiden joita ei enää onneks ole.

rakenneultran yhteydessä mulla on kuitenki nyt diabetes hoitaja käynti ja ihan hyvä toisaalta koska kyllähän noi paastot tosta varmasti alkaa taas nousta jahka viikkoja tulee lisää, mut positiivistä että ainakaaan vielä ei tartte insuliinia ottaa kehiin.    muut arvot mulla on ihan priimaa ja rasituksessakin oli tosi nopsaan pudonnut sitten nuo sokrut ja kotimittauksissa myös huomaa, tuossa flunssa aikaankin jos eka oli 5.6 niin aamupalan jälkeinen oli jotain 5.0  :)

henkisesti varaudun kuitenkin että loppuajasta rampataan taas polilla ja ehkä tämäkin sitten päätetään käynnistää jos insuliinit tulee käyttöön...  ( koitan kaivaa positiivisiä puolia esille ja tuo käynnistys on kyllä iso positiivinen puoli t: äiti jonka viimesin synnytys kesti alle 2h ja meillä on sairaalaan yli 2h matka...)

mukavaa ja lämpöistä kesäkuuta kaikille ( voikun lämpeiskin ilmat)  ja haleja ja voimia kaikille joita ruokavalio yms muut " mukavat" jutut koettelee..

t : emmy ja hippunen 15+5

Ööö! Sain eilen neuvolasta näitä radiruokavaliolappusia ja täs yhdessä lukee et tavoittena on pitää sokeriarvot kokoajan välillä 3,0-5,0 :ph34r: Jos näin on niin kyllä glukoositippa niin kutsuu! Miten ihmeessä muka pyrkimyksenä voi olla noin alhaset lukemat, eikö alle nelosen verensokerit oo jo hypoglykeemisiä ja jos sikiöllä on sitten muutenkin verensokeri alempi mitä äidillä, niin miten muka sillä vois olla kaikki ok jollain jatkuvilla kolmosen sokereilla ? Tuli taas semmonen olo et parempi kun ei syö mitään. En ymmärrä. Tajuuko joku ?

Mulla ainakin alkaa heikottamaan jos sokerit on alle 4. Tosi omituinen ohje mun mielestä. :o

^^

Nyt kuulostaa kyllä tosi oudolle! Miten nää ohjeistukset voikin olla samassa maassa näin erilaisista, ihan vaan kaupungista ja kylästä riippuen...

Itteä edelleen vaivaa se vainoharha että niinä päivinä kun en mittaa, sokerit huitelis miten sattuu... (Mittapäivinä kuitenkin ihan just rajan alla)

Etenkin nyt kun on alkanut tulla noita "rajalla" arvoja niin pelottaa että onko resistenssi nyt sitten menossa huonommaksi... Typerä RaDi! Ääh.

Mulla oli tänään eka ultra radiin liittyen. Lääkäri sieltä ympyröi mun arvot jotka oli niiden "virallisten" arvojen rajalla, tosi oudolta kuulostaa tuo tossavaisen lappu? Onkohan siinä painovirhe?

Hirveän asiallisesti se lääkäri suhtautui ja totesi että jos "useampi" ylitys tulee niin sitten alkaa tablettihoito. Tiukkaa linjaa käski pitää kun sokerit näyttää helpolla pomppivan. Ja liikkua liikkua liikkua pitää. Onneksi mies oli mukana niin sekin kuuli sen ja tajusi että mun on oikeasti löydettävä siihen aikaa.

Freya, koita uskoa että kyllä niitä ylityksiä mittauapäivillekin tulisi jos ois tullakseen. Ja voisithan sä "vapaapäivänä" ottaa vaikka yhden mittauksen?

^ Pakko ollu juu tarkistella välillä. Etenkin huomenna aattelin ku tulee syötyä grilliruokia. Kuinkahan paljon niitäkin uskaltaa... ;)

Niin siis samat arvot 5.5 ja 7.8 ja niiden alle oltava - mut siis siinä lipareessa oli alkusanoina että noi ois niinku ne ihanteelliset mihin pyritään. Eihän mulla oo mitenkään päin noin alhasia, paastotkin taas päälle 5 aina.

Mä söin taas eilen töissä ruisleipää kun ei ollu mitään muuta valmiina ja ihan armoton nälkä ja hitto kun sokerit oli 7.9 kun kotia pääsin. Aattelin et se ois ollu pienin paha kun siinä oli reilusti kinkkua ja kanamunaa :( Ärsyttää! Nyt tekis muutenkin juhannuksen takia vedellä vaan jätskiä ja sipsejä ja herkkuja kun muutkin. Byhyy!

^ Kyllä tästä on taas itelleenki saanu uuden ahdistuksen aikaan....

Kun eihän omatkaan arvot oo mitään "ihanteita" lähelläkään. Vaan just hilppaa paastot siellä 5,0-5,3 välillä ja aterian jälkeiset 6,5-7,5. Kun KOKO ajan on noin rajalla niin tulee vaan pelko että saako lapsi kuitenkin sitten liikaa sitä sokeria ja sitten siitä kuitenkin tulee joku makrosominen tai tyyliin kuolee kohtuun tai jotain. :( Ei oo yhtään kivaa. Ja alkaa ihan oikeesti tympiä samojen ruokien puputtaminen.

Eilistä grilliruokaakaan en uskaltanu paljoa syödä ettei arvot nouse ja mittasin niin se aterian jälkeinen olikin sitten 7,9 :( ( Eli ei tosiaan rasvasta/tuhtia ruokaa minulle). Se on kai vaan noita vihanneksia ja puuroja syötävä sitten koko loppuaika. Maidosta en ole vielä luopunut. Terkkarikin sanoi ettei kannatakkaan jotta kalsiumia saan, mutta pelkään että se on sit just tuo maito joka pitää arvoja lähellä rajaa...

P*rkeleen radi, tänään tympii!

Musta tuntuu, että mulla on aika helppohoitonen tää radi, eilen söin lihiksen nakilla eikä arvot nousseet liikaa. Siitä muutaman tunnin päästä söin vielä vähän puuroa, ja arvot vaan tippui tunnin aikana.

Vähän komppaan urppista. Ei oo tarvinu luopua oikeastaan mistään toistaiseksi. Sen olen huomannut että leipä tahtoo nostaa lukemia yli 7 mutta esim tänä iltana näkkäri x2 päällisillä, sekä sokeroitu jogurtti mansikoilla ja mustilla viinimarjoilla plus lasi maitoa toi 1h arvoksi 4.5. Toistettuna :o   Odotin kyllä ylitystä päiväruokien jälkeisten lukemien perusteella (7.7 ja 7.3 mutta söin jälkkäriksi ihan perusrehellistä karkkia....)

Mulla tahtoo kans unohtua nää mittailut, ei oo ees mitään opiskelua tai työjuttuja syynä. En vaan muista. Mutta nyt on pakko skarpata parin viikon aikana jotta olisi pari vrk-käyrää tulkittavana. Minähän soitan siis suoraan diabeteshoitajalle, jolla piti käydä kun radi napsahti. Nyt pitää vaan toivoa ettei ruokailujen jälkeinen arvotrendi tästä enää juuri nousisi, en kyllä haluaisi mitään tabletti tai insuliinihoitoja tähän liittää. Mutta koska aamupaastot koko ajan 4.3-4.9 niin uskon että pienillä ruokavaliopetrauksilla pystyisin vielä tovin pelaamaan näiden sokereiden kanssa.... Vielä kun kaikenmaailman säryiltä ja kivuilta saisi liikuttua...

// 29 + 1 //

Heips!

Tulin vaan kertoilemaan kuulumisia. Eli meidän synnytys käynnistettiin 10.6. aamulla kalvojen puhkaisulla, ja tyttö syntyikin vauhdilla maailmaan! Synnytyksen kokonaiskestoksi on merkattu 2h, mikä on ihan arvottu aika kun oikeastaan ensin ei tapahtunut mitään ja sitten kaikki tapahtui puolessa tunnissa.
meidän "sokerivauva" oli syntyessään 38+6 pituudeltaan 51cm ja 3025g ja sokerit pitivät hyvin koko sen kahden vuorokauden tarkkailujakson ajan! :)

Eli meillä ainakin riitti se, että ruuan jälkeiset arvot pysyivät sen suositellun 7,8:n alla insuliinien avulla. :) Pari aamupalan jälkeistä ylitystä tuli n. viikkoa ennen synnytystä ja loppuajan aamupalan jälkeiset arvot olivat hilkusti laillisia.

Omat sokeritkin laskivat hyvin, jo sairaalassa tuli sairaalan aamupalahiilaritarjottimen kanssa kuuden pintaan arvoja. Ennen synnytystä ois samoilla safkoilla tullut insuliinien aknssa varmaan viidentoista luokkaa. Seuraava etappi meillä on sokerirasitus vajaan kuukauden päästä, josta tiedän kyllä pääseväni puhtailla papereilla koska mulla ei ole koskaan mitään ongelmia ollut paaston tai kahden tunnin arvojen kanssa. Tunnin arvoahan siinä ei ees oteta (jota ihmettelen edelleen kun se on se ainoa joka mulla ollut huono).

Tsemmpiä teille muille radin kanssa painiville, odotus palkitaan lopulta! :)

Saanuska ja tyttö 1vko 5pv

Ps. ...Oon nyt synnytyksen jälkeen aika huolella herkutellut kaikkea mahdollista jota ei saanut vajaaseen puoleen vuoteen syödä. Paino alkaa varmaan pian vauhdilla nousemaan. :D

Oi onnea Saanuska pienestä!

(Ja siitä että sokeriarvokikkailut on ohi). :) :)

Oon ehkä jo vähän kade kun sait pienokaisen jo syliin! (Ja siitä että oot voinu jo herkutella ;) )

Onnea Saanuska ihanaa!!!!

Mä edelleen märehdin noita Tossavaisen lappusen tietoja ja selasin läpi kaikki omat saamani laput eikä missään mainittu noin alhaisia arvoja, hassua!

tietääkö muuten joku, onko se edelleen niin että saa synnyttää "missä vaan" jos on ruokavaliolla hoidettu radi mutta jos lääkkeet niin sitten yliopistollisessa?

Mä tajusin tänään että mun arvot nostaa lähelle rajoja mun syömä määrä! Siis syön ihan liian isoja annoksia. Miten ihmeessä pääsis tohon oikeaan rytmiin?!

Saanuskalle onnea vauvasta! Saako kysyä miksi synnytys käynnistettiin noin aikaisin vaikka vauva oli noinkin pieni? Ihanaa että teillä kuitenkin kaikki meni hyvin sokereiden kanssa! :)

Mitä ihme lappuja Tossavainen on oikein saanut? Tavoite 3-5?!? Mä en ole ikänä saanut yhtään kolmosella alkavaa arvoa. Ja oliko aterian jälkeisetkin arvot tarkoitus mahtua noihin lukemiin?!

Täytyy sanoa että juhannus oli kyllä harvinaisen ankea niin säiden kuin syömistenkin osalta. Oltiin mun vanhempien mökillä ja aikamoista sumplimista ruokien kanssa: "Niin sähän et voi syödä uusia perunoita. Ota broilerkeittoa, siinä ei ole perunaa." "Ai kiva! Mitä siinä sit on?" "Makaroonia." Hmmm...söin sitten pääasiassa salaattia ja kananmunaa.

Olen kyllä varustellut sairaalakassin aika huolellisesti. Mukaan "sujahti" mm. sen kokoluokan Toblerone-patukka että sillä saisi tarvittaessa hengiltä jonkun :D.

Tää on joku diabetesliiton raskausdiabetes-vihkonen. Tääl lukee sivulla 8 "Tavoitteena on verensokeritaso 3-5 millimoolia litrassa. Jos verensokeri pysyy tällä tasolla, mittauksia voi tehdä esimerkiksi kahtena tai kolmena päivänä viikossa. Myös aterioiden jälkeiset verensokeriarvot ovat hyödyllisiä seurannan kannalta. Kaksi tuntia aterian jälkeen vs. tavoitetaso on alle 7 mmol/l".  Eli joo nyt kun tavaan tota niin siis puhe on paastoista. Mut harvemmin mulla ollu alle 5 silti paastotkaan, enkä oo koskaan mitannu 2 h ruuan jälkeen. Onkohan tää joku sata vuotta vanha lappu ?

Pöh, käytiin anopilla ja söin ihan pienen pienen jätskipalan mansikoiden kanssa. Mittasin äsken sokerit - 8.6 ! Voi vattu, se oli varmaan pistäny sokeria niihin mansikoihin :dash2: Taidan vetää ihan lekkeriksi loppuillan ja syödä parit leivät ja yhen nektariinin, ketuttaa aika rankasti. Menis samalla vahingolla <_<

Tänään tuli Tyksiin kutsu ilm. tän radin takia. Miten siinä lapussa ei vaan lukenu mitään minne pitäs mennä, oli vaan kellon aika ja päivä. Niin ja puhelinnumero et saa peruuttaa sen ajan. Tietääks joku mihkä siel kuuluis mennä ? Kun turkulaisia oli muutama tääl kirjottamassa...

Edited by tossavainen

woooot!?! Söin ne kaks leipää, maidolla ja yhen nektariinin ja tunnin päästä 6.9 ???????!!! Siis oikeesti mitä ihmettä ! Mulla kun oli valmiiks jo päälle kasin sokerit, sit kun lyön siihe lissää kakkaa päälle niin ne ei nousekaan, vaan laskee ? Wou!

^ Joo tuntuu olevan välillä henkimaailman juttuja nää. Söin nalle neljänviljan puuroa tänään. Ennen sitä paastoarvo 5,0, tunti syönnin jälkeen (iso annos puuroa ja siihen sekaan luonnonjogurttia) niin aterian jälkeinen arvo 4,3. Kyllähän puurossa on hyviä hiilareita juu, mutta että noin hyviä...

Sitten taas välillä ihan ihme pikkujutuista nousee arvot. En kohta enää tajuu tätä touhuu ollenkaan.

Ja joo. Kyläillessä aiheuttaa päänvaivaa tää sokruttomuus myös. Anoppi keitti heillä kyläillessä aamupuuroa (juuri edellisenä iltana oli keskusteltu radi:sta oikein huolella ja tämä anoppi on itse vielä lähihoitaja eli terveydenhuoltoalalla)

Sitten siinä puuroa syödessä maistelin että ompas makeaa... No hän oli sitten vanhan kansan tyyliin lisänny keittovaiheessa oikein huolella sokeria ja voipalasen sekaan. Tjuuh. "Ku pitäähän sitä makua olla".

Tää samainen anoppi (muutoin oikein ihana ihminen) myös on pahimman tyylin tuputtaja joten pelkään että jos meidän lapsi joskus menee mummolaan kylään, vyöryy se sieltä läskipallona takaisin kotiin. (Mm. koiralle antaa suoraan pöydästä tyyliin mustikkapiirakat vaniljakastikkeella "kun se näyttää niin surulliselta jos ei saa".) :/

saanuskalle onnittelut!

Omaan eloon ja oloon ei erityistä.... teetä join yksi aamu (+sokeria pitää laittaa) niin se nosti vs 1h arvon siihen 7.1 lukemaan. Sitten sama ruoka iltapalalla ilman teetä niin arvo oli 4.5 (kaksi kertaa piti mitata kun luulin leivän nostavan sokeria, mutta näkkäri ei näköjään oo nostava tekijä)

Muutamille läheisille oon kertonut radista, en jaksa alkaa säätämään outojen kanssa asian suhteen. Syön omantunnon mukaan sen mitä pystyy. Saa nähdä mikä on lopputulema kun tuntuu että joihinkin teihin nähden oma työ asian eteen on aika huoletonta. (morkkis) Tokikaan kertaakaan ylityksiä ei ole tullut ja lähelle 1h lukemia pääsin ruuan jälkeisellä karkinsyönnillä. Huomenna olisi taas vrk-käyrän vuoro *puree kynnet jo valmiiksi*

(Mm. koiralle antaa suoraan pöydästä tyyliin mustikkapiirakat vaniljakastikkeella "kun se näyttää niin surulliselta jos ei saa".) :/

:girl_crazy::grin::girl_haha::huh::(:ph34r:

^ No sanoppa muuta. Ollaan miehen kanssa ihan sumeilematta kyllä syyllistetty tuosta ja sanottu että hänen lellikkikoira on aina sen grillimakkaran, sokeripiirakan ja millon minkäkin pöydästä annetun IHMISEN ruoan verran vähemmän aikaa hänen seuranaan. (Ja jos tuputtaa liikaa herkkuja meidän lapselle vaikka kielletty on niin siitä se sota vasta nousee.) Huh ;)

Tarvis varmaan uus ketju perustaa kun maksimisivumäärä on jo ylittynyt melkoisesti... :grin:

Tyksissä mennään radin seurannassa yleensä sinne äippäpolille, U-sairaalan eka kerros. Päädystä sisään, samasta ovesta kuin synnärillekin. Siellä mä ravasin yli puolet raskausajasta.
Mulla käynnistettiin synnytys viikoilla 38+6 tuon insuliinihoitoisen radin takia (käypähoitosuosituksen mukaan ois hyvä käynnistää silloin 38-40viikoilla jos on lääkitys) ja lisänä mulla oli paineet vähän korkealla ja vauvan syketasokin oli melko korkea. Pääsyy oli tosiaan tuo isn. hoitoinen radi. Viimeistä edellisellä polikäynnillä (edeltävänä torstaina) sanottiin että jos mulla on sillä käynnillä kaikki ok niin käynnistellään seuraavan viikon alkupuolella. Tiistaina sit käynnistettiin ja syntyi. En tiedä vaikuttiko siihen se, että mulla ois ollut LA juhannusviikon keskiviikkona... Että halusivatko he hoitaa sen reilusti ennen juhannusta vai muuten vaan niin aikaisin. Viimeinen painoarvio vauvan koosta oli n. 3400g. Vähän pienempi sieltä sitten tuli. :)