pom

Doppler

272 posts in this topic

Joo, kyllä se viuhuna oli ihan selkeästi nopea ja vauvan sykkeen vauhdissa. Kiva kuulla, että muillakin tuo laite sekoilee... tai no kiva ja kiva! :D Luin tämän ketjun läpi, ja ilmeisesti jotkut neuvolahenkilötkin tyytyvät tuohon viuhunaan, kun sydänääniä etsitään! Erikoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Angelsounds JPD-100A kotidoppleri ja kertaakaan en ole saanut näytölle oikeanlaisia sykkeitä. Yleensä on 50-60. Jympytys kyllä kuuluu hyvin ja on vauvan, mutta lukemat ei vaan tule oikein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tuo JPD-100B ja olin aluksi ihan hermona kun ne sykkeet näytöllä oli mitä sattuu. Nyt oon oppinut erottamaan millon ne pitää paikkaansa; jos esim. liikuttaa sitä päätä mahalla niin ne on heti mitä sattuu. Sitten kun löydän kunnollisen sykkeen äänen niin pidän sitä laitetta paikallaan pidemmän aikaa, jonka jälkeen näytölle tulee oikea syke. Alussa tuntui etten saa niitä ollenkaan oikein, mut nyt 18. viikolla ainakin ja oman opettelun ja totuttelun jälkeen homma toimii.

 

Kohinoitakaan ei oo enää ollenkaan niin paljon ja tulee kuunneltua heti oikeesta kohdasta. Niin vihanen olin kyllä alkuun laitteen "toimimattomuudesta" että meinasin jo lähettää takasin! Onneks en lähettänyt; on ollu todella tärkeä mulle saada millon vaan kuunnella sydänääniä ja muutenkin tuonut raskauteen konkreettisuutta ja ihania yhteisiä hetkiä miehen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillä geelillä on etenkin alkuraskaudessa myös paljon merkitystä tai ainakin itsellä oli. Käytössä oli sekä sitä oikeaa uä-geeliä että vesipohjaista liukuvoidetta ja vaikka liukuvoiteellakin toimi, paljon vähemmän rahinaa ym häiriötä uä-geelillä. Joskus kokeilin ihan jollain rasvalla kun ei muuta ollut ja meteli särki korvia ja sykkeitä oli tosi vaikeaa löytää. Eli suosittelen rasvatonta geeliä. Ja sitä kannattaa olla ihan riittävästi. :)

Hevosenlaukkaa en saanut kuulumaan kuin vasta joskus rv 25->, pikkuhiljaa niistä eri äänistä alkaa erottaa mikä viuhuna on syke, mikä istukan virtaud, mikä oman kropan isomman suonen virtaus, jne. Mulle oli alkuviikoilla vaikeaa uskoa, miten älyttömän alhaalta sitä sykettä piti hakea kun kohtu oli vielä suurelta osalta tuolla häpyluun alla.

Lukemat oli usein mitä sattuu ennen kuin tyyppi oli isompi ja onnistui löytämään sykkeen juuri oikeasta kohtaa ja anturi oikeassa kulmassa. Loppuviikoilla riitti jo että tuikkas anturin iholle.

 

Tsemppiä dopplerin kanssa taisteleville! Mulle tuo oli tärkeä vehje vielä ihan loppumetreille saakka, vaikka liikkeitä tuli niin jos kaveri sattui nukkumaan sikeämmin niin sai rauhan mielelle tuolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vinkeistä! Tänään saatiin kuulla laukkaakin vähän aikaa, vaimeana mutta ihan selvänä kuitenkin! Pikkutyyppi ui aika pian karkuun, mutta ei tuosta voinut kyllä erehtyä. Jee! <3

 

Tietääkö joku, mitä ainetta se "aito" ultrausgeeli on? Siis ihan ainesten sisällysluetteloa mietin, ja että mikähän käsikauppatavara olisi sitä lähinnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin Raskauskeijusta Angelsoundsin JPD-100S -dopplerin (eli sen halvimman, jossa ei ole mitään näyttöä) ja uä-geeliä. En kadu ostosta ollenkaan, ehdottomasti tarpeellinen mielenrauhan kannalta on ollut mulle! Sain viuh viuh -äänet kuuluviin pienen taistelun jälkeen jo rv 9+ ja vähän myöhemmin alkoi kuulua hevosenlaukkakin. Liikkeitä aloin tuntea rv 15+ ja pian siitä tuli jokapäiväinen ilo, mutta parina päivänä on pitänyt dopplerikin kaivaa laatikosta, jos liikkeitä ei olekaan tuntunut ollenkaan. Sykkeitä oon laskeskellut sitten vaan ihan kellon kanssa, jos tyyppi malttaa olla edes puolisen minuuttia paikoillaan ennen kuin karkaa anturin alta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ainesosaluetteloa en pullosta löytänyt mutta melkolaillahan nuo "vettä geelimuodossa". Apteekista taitaa saada myös uä-geeliä ja ainakin Basan geeliä (rasvaton).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös se halvin Angelsoundsin doppleri, ja geelinä tavallinen, joskin iki-ikivanha Durexin liukuvoide... :grin:  Hyvin toimii!

Itse sain sydänäänet kuuluviin jo viikolla 9+, ja olen siitä lähtien aina välillä ottanut yhteyden pikkuiseen, ja hymyillyt vaan kuulokkeet päässä. Ehdottomasti arvoisensa ostos, eihän tuo maksanut alennuksineen kuin 19,90€!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä angelsound sydänääni-dopplerin mutta möin jo pois sen, kun vaavi potkii jatkuvasti. oli iso apu sen tiedostamisessa että minusta on tulossa oikeasti äiti n 9+ viikoilta kuului äänet...edellisen kanssa doppler oli kans käytössä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin käytettynä täältä dopplerin (angelsound) ja sain sillä kerran sydänäänet kuulumaan. Sen jälkeen pelkkää kohinaa, oli geeli mikä tahansa, ei enää toimi.. Ei auta paikan vaihto, ei mikään, pelkkää korvia raastavaa kohinaa kuuluu :(

 

Eli, suosittelen, jos haluat dopplerin, osta uutena, ainakin saat takuun kaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla o kans kotidoppler. Kutosen aikaan tilattu.

Mä en nyt muista miten kutosesta äänet kuului, mut seiskasta jo 8+.

Tässä vielä ihan linkki videopätkään missä äänet kuuluu:-)

Silloin ei vielä näytölle tullut mitään, mut hyvin kuului.

 

ja tässä sut 10+ viikon äänet.

 

Aion kokeilla kyllä tästä tällä hetkellä masussa olevastakin jo joskus 8+. En toki huolestu, jos ei kuulu, koska huippu tuuri oli, että ne edelliseltä noin aikaisin löysin.

 

Alkuraskauden ultraan olen menossa kyllä tässä jossain vaiheessa.

Edited by PiipaKaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolalääkäri muuten varoitti, että tutkimusten mukaan dopplerin kotikäytöllä on todettu olevan pieni yhteys epämuodostumiin, että ihan joka päivä ei kannata kuunnella... Toisaalta taas monet tahot sanoo ettei riskiä ole, joten tiedä sitä sitten mitä uskoa. Mutta joka päivä en aio siis kuunnella! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mihinkähän tuon riskin oletetaan perustuvan ja mistä noihin tutkimuksiin pääsisi tutustumaan?

 

Itsellä on ko. laite ollut molemmista lapsista käytössä, tosin kuopusta odottaessa meni loppusuoralla rikki. Nyt olisi kyllä ajatuksissa hankkia uusi, joskin odottelen nyt ensin ar-ultran kuulumiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dopplerin sain kaverilta lainaan ja oli ihanaa kun rauhoitti hyvin kun oli "hiljaista" tai ei vielä tuntenut potkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin tuon Angelsound JPD-100S dopplerin.

Hyvin on toiminut ollakseen niin halpa!

 

Siinä on se äänitysominaisuus niin onko joku täällä koittanut äänittää sydämen ääniä?

Mukana ei tullut mitään ohjeita. Eli ihanko tietsikkaan kiinni ja jollain äänitysohjelmalla sitten nauhoitus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan taaksepäin kallistuneen kohdun omaava käyttänyt doppleria? Mulla lääkäri varoitti, ettei sydänäänet välttämättä kuulu neuvolassakaan kovin aikaisessa vaiheessa kohdun asennon takia, niin tuskinpa saisin niitä itsekään kuulumaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on voimakkaasti taaksepäin kallellaan oleva kohtu, ja molemmissa aiemmissa raskauksissa sain sydänäänet kuulumaan vasta np-ultran jälkeen, eli n. rv 11. Kovin aikaisin ei tosiaan kannata kokeilla, tulee vain turhaa huolta. Sain täältä muistaakseni vinkin, että kannattaa maata selällään sängyn reunalla niin, että jalat roikkuu reunan yli. Se kai nostaa kohtua parempaan asentoon tjsp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa taaksepäin kallistunut kohtu, ja sydänäänet saatiin vaivoin kuulumaan siinä 11-12 viikon paikkeilla molemmissa edellisissä raskauksissa. Ostin kotidopplerin toiseen raskauteen vasta 12 viikon jälkeen :P

 

Monet on puhuneet siitä ahdistusefektistä, mikä tulee, jos niitä ääniä ei löydäkään, ja sitten stressataan jne, eikä doppleria siksi kannata hankkia. Itsellähän kävi sinänsä tuuri, että huomasin nimenomaan kotidopplerilla meidän Iki-tytön olevan kuollut rv 19+. Vielä 18+6 sain sykkeet heikosti kuulumaan, seuraavina päivinä ei. Menin vasta 19+3 nlaan + ultraan jossa todettiin, että kuollut on. Jos doppleria ei olisi ollut, en olisi välttämättä saanut tietää kuin vasta seuraavalla viikolla rakenneultrassa, 1,5 viikkoa kuollutta lasta kantaneena.

 

Nyt doppler on "valmiudessa" :grin: , uusi paristo hankittu ja lasken viikkoja siihen, että kannattaa edes yrittää kokeilla. Aion kyllä säännöllisesti kuunnella, ainakin sen 12 viikon jälkeen kun itsekin saa hyvin kuuluviin. Ja lupaan olla panikoimatta jos ei heti kuulu :rolleyes: joskus joutui puolikin tuntia etsimään, ennen kuin kuulu muutaman hetken hevosenlaukka ja sitten taas katosi. Ikin kuoleman aikoihin etsin kolme päivää, kolme-viisi kertaa päivässä puoli tuntia - tunnin kerrallaan, eikä kuulunut, ja sitten vasta neuvolaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on myös kohtu taaksepäin kallellaan ja sain ensimmäisen kerran sykkeen kuuluviin päivää ennen nt-ultraa, eli viikolla 11+6. Tuon jälkeen on nyt miehen kanssa ihan omaksi iloksi kuunneltu kerta viikkoon Parasiitin sykettä. :)

 

Pari kertaa kokeiltiin aiemmin, muttei saatu kuuluviin kun minun oma syke. Ensimmäisellä onnistuneella kerralla kuunneltiin häpykarvoituksen kohdalta ja sieltä se löytyi, aiemmin etsittiin liian korkealta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin doppler hommattuna ihan mielenrauhan takia mutta tiiä sit.

Tähän asti syke on ollu aina aikailla tasainen siinä 143 paikkeilla. On siis tuommonen näytöllinen doppler. Nyt sitten onkin samalla kuuntelu kerralla vaihtelua. Esim tänään syke pyöri siinä 137-147 välillä ja vaihtelun huomas kyllä korvaankin ihan selvästi.

No se mielenrauha missä se on, onko moinen vaihtelu normaalia? Pikkunen oli kokoajan aikalailla paikoillaan viikot 20+6.

Edited by Tähtitomu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimenomaan vaihtelu on normaalia. Tasainen syke ei ole sikiöllä hyvä vaan sinne halutaan vaihteluja, osaa vaan on hyvin hankala korvaan kuulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin dopplerin ekassa raskaudessa ja on se ollut melkoisen hyvä mielen rauhoittaja. Laite on myös kiertänyt mun kaveripiirissä sellasta tahtia, että kyllä on rahalle tullut vastinetta.

Tässä tokassa raskaudessa liikkeet alkoi tuntua verrattaen myöhään, mutta dopplerin ansiosta ei ole tarvinnut turhaa ravata neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selkeät sydänäänet kuului rv11. Puksuttaa välillä kuin veturi ja välillä kuin hevosen laukka. Tiistaina olis nt ultra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kuului selkeät sydänäänet nyt rv 9+1 :) Tosin olen hoikka ja äänet kuuluivat ihan alhaalta. Kannattaa tutkia ihan sieltä häpyluun rajasta, sieltä minäkin ne äänet löysin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now