pom

Doppler

272 posts in this topic

Oletteko ostaneet/vuokranneet dopplereita kotiin omaan kayttoon? Miehen mielesta se olisi hyva hankinta (totta kai mika vaan elektroniikka kelpaa :lol: ), itse en ole varma tulisiko sita kaytettya enemman kuin kerran. Tietty olisi hauskaa kuunnella pienen sydanaania, mutta luulen etta varsinkin myohaisemmassa raskaudessa saa tarpeeksi kontaktia lapselta jo tuntemalla potkut ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain edellisessä raskaudessa hirveät syytökset, kun edes ajattelin hankkivani moista laitetta. :rolleyes: On kuulemma ihan turha juttu, jos raskaus etenee normaalisti. Ja jotain tutkimuksia kai on, että noista voisi jotain haittaakin olla?!

 

Laitetta ei siis edellisessä raskaudessa tullut hankittua ja kun vauvan potkut alkoivat tuntua, niin laite olisikin tuntunut turhalta. Mitäpä niiden sydänäänten kuulemisella loppujen lopuksi tekeekään, kun vauvan tuntee muuten olevan elossa. :)

 

Mutta. En todellakaan halua syyllistää niitä, jotka tämän laitteen itselleen hankkivat. Toisille se voi todella olla tarpeen - meille ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole noista riskeista mitaan kuullutkaan. Pitaakin kayda tutkimassa asiaa enemman, on sitten esittaa miehelle faktoja. Ei silla etta asiaa vastaan olisin mitenkaan, mutta turhalta se tosiaan tuntuu. Enka haluaisi kylla ottaa mitaan turhia riskejakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni mielestä aivan turha kapistus! :lol: Ja itse olen vähän kahden vaiheilla.

Toisaalta doppler antaa mielenrauhan alkuraskauden alussa, jos sillä saa

sydänäänet kuuluviin, mutta toisaalta se voi aiheuttaa myös hirmuisen stressin

sillä että ei saakaan kuuluviin sydänääniä.. :unsure: Ja jos ei ole aikomassa hankkia kuin

yhden lapsen tai on ajatellut hankkia dopplerin viimeisen raskauden aikana,

niin silloin en kokisi ainakaan itse sitä tarpeelliseksi, koska tulevaisuudessa sille ei ole

käyttöä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dopplerin mahdollisista vaaroista mainitaan mm. Ultraääniseuran sivuilla. Mutta en sitten tiedä käyttääkö kotidoppler samaa tekniikkaa kuin neuvoloiden laitteet, vai onko se vain jonkinlainen stetoskooppi.

 

Mä harkitsin hetken, mutta sitten totesin, että ehkä vielä pari viikkoa kestän odottaa, ja sitten varmaan pitäisi alkaa tuntea liikkeitä, jolloin sydänäänten kuuntelu ei enää tuntuisi niin tähdelliseltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että vaikkei siitä olisikaan varsinaisia haittoja vauvalle, saattaa siitä maallikon käsissä aiheutua muunlaisia haittoja: Mitäs sitten, kun niitä sydänääniä ei kotona saakaan kuuluviin? Varsinkin alkuraskaudessa se voi olla neuvolaterkallekin etsimisen tulos, saati sitten kotona itse kokemattomana. Aiheuttaa turhaa huolta, ja pakkohan se tilanne on sitten lähteä tarkistuttamaan neuvolaan tai päivystykseen, luulen ettei kukaan uskalla ajatella, että äänet ei kuuluneet siksi, etten löytänyt niitä, vaan onhan se tarkistettava, kuuluuko niitä oikeasti.

 

Siksi en ostaisi kotikäyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lainassa tuo kotidoppler, ja ihan turha kapistus oli. Ehkä kerran tai kaksi kokeiltiin, mutta eipä sen enempää. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka vauva on mahassa todella rauhallinen tapaus eikä näin loppuraskaudestakaan (38+3) juuri liiku, joten voisi luulla, että sydänääniä tulisi sitten kuunneltua enemmän.

 

Dopplerilla sai myös kauan etsiä ääniä, ja kuuluessaankin sai olla aika epävarma siitä, että ovatko kuullut äänet varmasti sikiön sydänäänet. En kyllä kotikäyttöön kehoita hankkimaan, saahan niitä sydänääniä käydä neuvolassakin kuunteluttamassa jos epäilyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunniteltiin että ostettaisi, mutta ajattelin et sitten olisin kokoajan huolehtimassa ja hössöttämässä laitteen kanssa. Tarpeeksi oli että sain rv 12+0 hirveän hepulin kun sydänääniä ei kuulunut :rolleyes:

 

Olen samaa mieltä, että jos sikiön vointi huolettaa, niin neuvolaan vaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lainassa semmoinen "kuuntele vauvaa" sivuston dobbler ja muutaman kerran olen sitä käyttänyt tarkistaakseni sydänäänet. Tää tapaus on varsin rauhallinen ja on aktiivinen oikeastaan vain yöaikaan joten päivällä jos ei ole tuntunut oikein mitään niin varmistan yleensä illalla äänet.

 

Jos en saisi kotivehkeellä ääniä puolen tunnin etsimisen jälkeen kuulumaan, niin sen jälkeen soittaisin neuvolaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy jonkun puolustaakin laitetta ;)

 

Mulle oli "ehdoton" hankinta ja on suonut monet mielenrauhat. Varsinkin, kun ensimmäinen raskaus osoittautui np-ultrassa tuulimunaksi, olin alkuraskaudessa _hyvin_ hysteerinen. Alussa kuuntelin sydänääniä noin joka toinen tai kolmas päivä, nyt tietysti harvemmin kun liikkeitä tuntuu selvästi. Vieläkin kyllä varmistelen välillä dopplerilla jos liikkeitä ei jostain syystä ole jonain päivänä kuulunut.

 

Aikaisemmin mäkin kyllä olin sitä mieltä että hullua laittaa rahojaan tuollaseen turhakkeeseen... Keskenmeno valitettavasti opetti sen, että huono tuuri voi osua omallekin kohdalle. Ja varsinkin kun tämä on ensimmäinen lapsi ja lisää on suunnitteilla, tulee doppler useamman kerran käyttöön = ei ole suhteessa niin kallis.

 

Mä olen aina saanut äänet selvästi kuulumaan, ei ole ollut mitään hankaluuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekin ostettiin , tai siis minä; tuollaisen kotidopplerin. Toisinaan kuuntelen aktiivisesti ja toisinaan voi mennä viiko tai yli etten kuuntele ollenkaan. Kiva vehje se on mutta ei välttämätön. Mun mielestä on ollut kivaa antaa myös isosiskon kuunnella vauva tykytystä.

:)

Muutaman kuukauden päästä myyn pois kun ei enää vauvoja meille todennäköisesti tule. Ottakaahan kiinnostuneet sitten yhteyttä. :lol:

 

p.s. Mullakin takana tuulimuna ja se sai varmaan kanssa aikaan sen, että hankin dopplerin. Ja äänet saan kuuluviin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin tuo "kapistus" hankittiin ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Alkuraskaudessa oli sen verran epävarmuutta, että hankittiin se ihan mielen rauhoittamiseksi. Alkuun kuuntelin joka päivä (välillä useampaankin kertaan päivässä), mutta nyt kun liikkeet tuntuvat, niin kuuntelukerrat ovat harventuneet. Viimeksi tänään kuitenkin kuuntelin masuasukkia, kun hän oli viettänyt hiljaiseloa jo jonkin aikaa. Doppler on toiminut moitteettomasti ja mielestäni pikkuisen syke on erittäin helppo erottaa muusta kohinasta (esim. minun syke tai istukan virtaukset..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin hankittiin kotidoppler www.kuuntelevauvaa.fi -kaupasta. Minulla on istukka etuseinämässä ja ylimääräistä läskiä masussa, jonka johdosta vauvan liikkeet/potkut tunsin vasta rv 21 eteenpäin. Tätä ennen sain monta kertaa mielenrauhan ennen nukkumaan menoa, kun kuuntelin sydänääniä.

 

Nykyään käytän doppleria harvemmin, vain silloin jos vauva on ollut erityisen rauhallinen enkä ole esimerkiksi koko päivänä tuntenut potkuja.

 

Minusta tuo ei ole turha hankinta, maailmassa on paljon turhempiakin laitteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin löytyy kotidoppler. Oli todella tarpeellinen kapistus just alkuraskaudessa, kun liikkeitä ei vielä tuntunut. Silloin tuli kuunneltua muutaman kerran viikossa. Mieskin tasaisin väliajoin kysyi, olenko kuunnellut vauvoja. Loppuraskaudessa on tullut kuunneltua ehkä kerran parissa viikossa, kun on ollut hiljaisempia päiviä.

 

Mielestäni laitetta on todella helppo käyttää ja sydänäänet todellakin erottaa muista äänistä. Vaikkei se tietenkään keskenmenolta pelasta, niin mulle ainakin oli mielenrauhan arvoista että sain niitä kuunnella. Kynnys neuvolaan lähtemiseen olisi ollut paljon suurempi.

 

Todennäköisesti tämän raskauden jälkeen joko myyn sen eteenpäin tai lainaan kavereille, jos tarvetta ilmenee. Turhana en pitäisi missään nimessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ensin mietin, et hankkisinko, mut päädyin sitten siihen, että tarvittaessa voisin käydä neuvolassa tai äitiyspolilla kuuntelemassa ja näin olen tehnytkin. Jotenkin ajattelin, et jos kotona olisi moinen laite, niin olisin siihen pakkomielteisen kytkettynä 24/7. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hankin tuon kapistuksen ekassa raskaudessa, ja tulihan sitä käytettyä ehkäpä 5-8 kertaa. viimeisillä kerroilla vain, jotta sai tietokoneelle talteen vauvan sydänääniä, ihan vaan muistoksi.

 

nyt tokassa raskaudessa sain äänet kuuluviin rv 9+6, ja kyllähän tuo mieltä rauhoitti niin että tässä selvitään reilun kahden viikon päässä olevaan nt-ultraan asti. selvästi siis vauvan sydänäänet erotti oman kehon tuottamista äänistä. toisaalta nyt tiesinkin miltä vauvan sydänäänet kuulostavat, vaikkei niitä vielä neuvolassa ole kuunneltukaan.

 

kuten Annnoj sanoi: laite on kiva, muttei välttämätön. ;)

mutta minä liputan laitteen puolesta, jos joku miettii sen hankkimista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin dopplerin joskus viikolla 14 ja sitä tuli käytettyä aika usein siihen asti kunnes liikkeet alkoivat tuntua selvästi. Meistä oli mukava kuunnella iltaisin sitä jumpsutusta :D Koskaan ei ole tullut tilannetta että sydänääniä ei olisi dopplerilla löytynyt. Ostin dopplerin juuri tuolta kuuntelevauvaa.fi sivulta ja tuli kotiin muutamassa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ainakaan esikoisen aikana tuntenut tarvetta moiselle laitteelle...Mulle riitti hyvin että neuvolassa kuunneltiin :) Jos olis ollut tarvetta niin ois saanut neuvolastakin lainaksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin aluksi pitkään että onko ihan turha raskaana oleville kaupattava laite, ja mietin että hypinkö sitten seinille jos ääniä ei joskus kuulukaan. Mutta päätin laitteen kuitenkin netistä tilata (Saksasta) kun ei maksanut mielestäni kauheesti. Laite osottautui ihan älyttömän hyväksi ja oli tosi hauska kuunnella sydänääniä ja liikkeitä kotona. Välillä jos vaavilla oli hiljainen päivä, laite pelasti monelta huolelta! Eikä kertakaan käynyt niin että ääniä ei kuuluisi, joten laite on kyllä aika varma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pidin ihan hölynpölynä... kunnes! Itse olin raskaana ja tarvitsin ehdottomasti sellaisen :rolleyes: Tilasin jenkeistä.. On sitä turhempaankin rahaa laitettu. Miusta sen kanssa saa ihan kivan kontaktin vauvan kanssa ennenkun liikkeet tuntuu. Nyt kuuluu jo sellaista mylläämistä ja potkimista, että huh! Paniikkiin taipuvaisille en suosittele. Joka kerta en ole sydänääniä löytänyt, mutten ole huolestunut. Tiukkaa se tekee joskus neuvolatädeillekin. Mitenkään fanaattisesti en ole kuunnellut, alle kymmenen kertaa kaikenkaikkiaan. Rv:lla 10 kuului eka kerran kotosalla. Mie oon hyväksi havainnut.

Edited by jenskajadobe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tilasin tuon esikoista odottaessa ja se takasi monet mielenrauhat ennenkuin liikket alkoivat tuntua. Loppuraskaudessa kuuntelin jos vauvalla oli ollut hiljaisempi päivä. rv 40+3 ei ollut juuri liikkeitä tuntunut ja kuunnellessa sikiön sydänäänet olivat todella oudot. Mies pakotti lähtemään synnärille näytille ja sikiöllä todettiin sydämen rytmihäiriö ja synnytystä alettiin samantein käynnistellä. Neuvolassa tuo rytmihäiriö ei ollut koskaan jäänyt kiinni kuunnellessa. Eli meille tuo laite oli aivan ehdoton hankinta ja lopulta takasi sen että saimme vauvan nopeasti ulos masusta ja vauvalle lääkitys kuntoon.

 

Koskaan ei ole ollut tilannetta että en olisi kuullut sydämenääniä enkä ole koskaan sekoittanut omiin kehon ääniin, ne erottaa kyllä todella selvästi.

 

Nyt kakkosesta kuuntelin ensimmäisen kerran joskus rv10 ja hienosti jumpsutti.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin laitteen huutonetin kautta, kun oli siellä uutena halvempi kuin "kuuntelevauvaa" -saitin kautta.. (+en ikinä saanut noilta sivuilta ees maililla vastausta).

Doppleria ollaan vähän väliä testailtu, mutta ääniä ei ole kuulunut.. Kunnes eilen. Oli kyllä todella suuri helpotus, sillä mulla oli ollut pitkästä aikaa vuotoa aamulla ja sydän sykkyrällä, itku kurkussa mietin, että onkohan nytten kaikki hyvin :unsure: mies sitten halusi kokeilla doppleria ja löysi selvän sykkeen ( päälle 170krt/min).

Helpotus oli kyllä todella suuri ja luotan, että laite tulee oleen aktiivisessa käytössä koko raskauden ajan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei laitetta hankittu. Esikoisen aikaan mietin kyllä, mutta se tuntui aika hintavalta. Puolivälissä raskautta näin jenkeissä käydessäni laitteita siellä noin 20 dollarilla, joka olisikin ollut jo ihan sopiva hinta. Mutta viikkoja oli sitten jo niin paljon, että tunsin liikkeet joka päivä, enkä kokenut tarpeelliseksi laitetta ostaa.

 

Tätä toista odottaessa olen ollut niin kiireinen esikoista paimentaessa, etten ole ehtinyt miettiä raskautta sen enempää, ja nyt ollaankin jo puolivälin paikkeilla ja liikkeet alkavat taas tuntua säännöllisesti. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa löytyy moinen ja pari kertaa sillä on saanut rauhoitettua olo, kun vatsa on ollut täysin "hiljaa" vai normaalisti lähes hyperaktiivinen liikkuja. En koe, että rahani olisivat menneet lainkaan hukkaan.

 

Olen kysellyt niistä haitoista ja näissä kotiversioissa ei ole riskiä, että vauvaa voi niillä vahingoittaa. Ainoa, minkä kanssa ehkä vähän voi olla epäilyksiä on jos liian aikaisin raskaudessa etsii ääniä. Itselläni ei ole kertaakaan ollut vaikeuksia löytää sykettä. Ekan kerran kuuntelin kotona sykettä viikolla n. 16 ja hyvin kuului.

 

kirjoitusvirheitä tuntuu tulevan kaikkialle....

Edited by Santtu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turha kapine. Itse ei välttämättä löydä sikiön sydänääniä joka kerta kun se on välillä ammattilaisellekin vaikeaa. Tulee turhia huolenaiheita ja turhia neuvolakäyntejä kun käydään sitten siellä itkeskelemässä ja sydänäänet kuitenkin kuuluu ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now