nuupis

Päivähoitomaksut

35 posts in this topic

Katselin taas uutisia päivähoitomaksujen nousemisesta. Yksi jos toinen paikkakunta taa nostaa maksuja, mukaanlukien entinen kotikaupunkini Tampere.

 

Uutisissa haastateltiin naista, joka sanoi, että hyvähän vanhempia on rahastaa kun lapsi on pakko viedä hoitoon. Tottahan tuo, etenkin yli kolme vuotiaiden kohdalla, kun ei enää makseta mitään tukea kotihoitoon.

 

Keksin mielestäni hienon ajatuksen: Alle kolmevuotiaille korkeammat päivähoitomaksut kuin muille ja niillä rahoilla kustannettaisiin lisää kotihoidontukeen!

 

Muita joiden mielestä ajatus on hieno? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että aika älytöntä olisi :). Toki tuo maksujen korottaminen harmittaa, meillä se tulee näkymään maksimiplussana.

 

Mutta miksi tuo olisi älytöntä on se, että eipä ole kaikilla alle 3-vuotiaiden vanhemmillakaan muuta vaihtoehtoa. Ei se kotihoidontuelle jääminen ole kaikille vaihtoehto. (Esim. meillä minä töissä, mies opiskelija, jolla 2 vuotta aikaa valmistua, joten ei hänkään voi kotiin jäädä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä olisi juuri varaa jäädä kotiin jos saisi enemmän kotihoidontukea. Se on tietty eri asia jos ei halua olla kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno ajatus sinänsä, mutta käytännössä aika mahdoton. Tuen pitäisi olla sitten niin ältsin suuri, että sillä voisi oikeasti jäädä pitemmäksi ajaksi kotiin, etenkin jos toinen vanhemmista ei käy töissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hieno ajatus sinänsä, mutta käytännössä aika mahdoton. Tuen pitäisi olla sitten niin ältsin suuri, että sillä voisi oikeasti jäädä pitemmäksi ajaksi kotiin, etenkin jos toinen vanhemmista ei käy töissä..

 

Nimenomaan :). Mää en alle kolmen tonnin jäis kotiin eli aika hemmetisti sais periä alle kolmevuotiaiden vanhemmilta, että tuo onnistuisi ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuen pitäisi olla sitten niin ältsin suuri, että sillä voisi oikeasti jäädä pitemmäksi ajaksi kotiin, etenkin jos toinen vanhemmista ei käy töissä..

 

No kyllä nykyäänkin moni jää kotiin vaikka saa vain sen peruskotihoidontuen. En ajatellutkaan että jokaiselle annettaisiin tonnikaupalla rahaa vaan juuri ne pienituloiset lapsiperheet, jotka valitettavasti nyt ovat aika väliinputoajia, saisivat enemmän rahaa.

 

Kaikkia tuskin saa millään rahalla jäämään kotiin, mutta ne joille päätös kotiinjäämisestä saattaa olla satasista kiinni, voisivat jäädä kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika pieni saa kyllä palkka olla, että noin pienellä jäisi kotiin sittenkin, jos kerran on tarve töihin lähteä. Enpä usko, että kukaan (tai ainakaan kovin moni) äiti haluaa töihin ja laittaa alle vuoden ikäistä lasta hoitoon - kyllä se on aivan varmasti pakon sanelemaa. Kyllä minäkin jäisin kotiin, ilman muuta, jos se vaan olisi mitenkään mahdollista. Se ei vaan ole valitettavasti mahdollista. Joten näissä tilanteissa sitten pitäisi rankaista lisää, kääntää puukkoa haavassa, ja pitäisi maksaa extraa, kun vie pienen lapsen hoitoon, joopajoo :).

Mutta en kyllä yhtään ihmettelisi, jos tälläinen joskus menisi läpi - tämä tosin rankaisisi eniten niitä, jotka juuri ja juuri saavat käteen enemmän olemalla töissä sensijaan että olisivat kotona (vaikka tuli olisi satasen pari isompi).

 

--

 

OT-osuus:

Ja kun kattoo, minkälaisia tuloverohelpotuksia on tulossa (aika pieniä mun silmään) ja paljonko se tekee valtion tasolla (tosi iso luku), niin saa kyllä korottaa päivähoitomaksuja aika pirusti, että saataisiin kasvattetua tuota tukea edes satasella kuussa. Pari kymppiäkin on valtion tasolla jo tosi iso luku. Eli tuolla tavalla kerättynä eli alle 3-vuotiaiden vanhemmilta ei kyllä korotuksia heruisi, niin että olisi mitään merkitystä. Saati että saataisiin rahaa myös kotona hoidettavien vanhempien lasten vanhemmille.

 

--

 

Että sinällään ihana idea, että tukea saisi pitempään. En niinkään lämpene tuen kasvattamiselle. Mutta ei sitä pidä kerätä eriarvoistamalla ihmisiä - niitä joiden todentotta on pakko viedä se lapsi hoitoon. Parempi näin eli kukin maksaa kykyjensä mukaan - toiset sen 240e ja toiset 0e - ei lisää rankaisukertoimia ;). Kyllä työnteostakin pitää palkita ja siitä pitää jäädä jotain omaan käteenkin :). (Ei, en omista Kokoomuksen jäsenkirjaa enkä ole Kataisen serkku tms :D :D) Työtä tekevä äiti on kuitenkin hyvä veronmaksaja! Ei siitä pidä rangaista rankalla kädellä. Ei tästä mitään tulisi, jos se olisi kannattavampaa istua kotona kuin olla töissä ja maksaa veroa :P. Eli ei ihmisiä saa myöskään pakottaa jäämään kotiin - parempi se on pakottaa töihin :).

 

Itse tulen tuon maksimin maksamaan ja ei, en minä tuohon korotukseen kuole, vaikka ilman muuta kaikki korotukset aina harmittavat. (Ja helpotukset on aina liian pieniä :D).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Niinpä niin, kannattavuutta voi laskea muuten muullakin tavalla kuin rahalla. Viis lapsen edusta kunhan rahaa vaan tulee ja elintaso säilyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei se nyt ole kovin järkevää lähteä esimerkiksi muuttamaan sen takia, että jää lapsen kanssa kotiin. Kyllä sitä moni joutuu luopumaan asioista lapsen synnyttyä, mekin. Mutta asuntoa ei todellakaan lähdetä sen takia vaihtamaan pienempään, johon ei kohta enää mahduttaisikaan. Vaihtoehdot kun on muuttaminen ja töihin palaaminen. Kyllä annan mieluummin lapselle oman huoneen ja vien sen hoitoon. En laskisi miellyttävää, tilavaa, asuntoa elintasoksi, jos kyse on tavallisesta rivarikämpästä eikä mistään kartanosta :D. Nimim. -91 auto ja polkupyörällä töihin, mikä ihmeen elintaso :D. Niin että tässä vain esimerkki. En usko, että olen ainoa, jonka on pakko mennä lainojen takia töihin ja niillä lainoilla ei tasan tarkkaan olla mitään elintasoa nostamassa. Näilläkin koroilla oma kämppä tulee kyllä edullisemmaksi kuin vuokrakämppä.

 

Asia olisi täysin erilainen, jos mies olisi valmistunut ja vakitöissä. Sitten ei todellakaan menisi 9kk-ikäinen lapsi hoitoon :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies opiskelee, asumme vuokra-asunnossa ja lapsella on oma huone ja meillä on lainoja joista olemme sopineet, että maksamme hoitovapaan aikana vain korot. En siis tarvitse kolmea tonnia jäädäkseni kotiin, ihan kotihoidontuki riittää. Jos kerta teilläkin on omistusasunto vuokra-asuntoa edullisempi niin onnistuu varmaan teilläki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä mies opiskelee, asumme vuokra-asunnossa ja lapsella on oma huone ja meillä on lainoja joista olemme sopineet, että maksamme hoitovapaan aikana vain korot. En siis tarvitse kolmea tonnia jäädäkseni kotiin, ihan kotihoidontuki riittää. Jos kerta teilläkin on omistusasunto vuokra-asuntoa edullisempi niin onnistuu varmaan teilläki.

 

Ehkä meillä on sitten vaan enemmän sitä lainaa, että ei 300e riitä korkoihin ja ruokaan :). Mää maksan vanhempainvapaallakin pelkkiä korkoja ja tiukkaa tekee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kannata ideaa, että päivähoitomaksuja nostettaisiin. Jonkun aikaa aion olla kotona hoitamassa lapsia kotihoidontuella, mutta en usko että kolmevuotiaaksi olisi mahdollisuutta hoitaa lapsia kotona. Joskus sinne töihin on kuitenkin mentävä ja useamman lapsen kohdalla on aina enemmän hoitomaksuja maksettavana, etenkin jos hoitomaksut vaan nousisivat. Nautin lasten kanssa kotona olosta, mutta nautin myös työstäni ja jollain se asuntolainakin on maksettava. Ja mistään suurista rahoista ei meidän perheessä ole kyse mun töihin mennessä, joten nuupiksen on turha tässä vedota elintason säilyttämiseen välittämättä lapsen edusta. Ihan vaan siitä, että olis ruokaa pöydässä ja katto pään päällä. ;)

Elämä vaan on useassa perheessä sellaista, että töihin on mentävä...

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elintason säilyttämisestä... Minusta se, ettei 3 henkinen pienen lapsen perhe koe tulevansa toimeen alta 3000 euron kuulostaa aika oudolta. En tiedä ollaanko me koko palstan "köyhä" perhe, mutta meidän tulot on kolmanneksen tuosta ja pärjätään ihan kivasti. Kyllä minä ainakin sanon, että jos se, että ruokaa pöydässä ja katon pään päälle vaatii tuon 3000 euroa niin ehkä silloin on jossain vikaa pahasti, sillä kyllä suurin osa perheistä pärjää vähemmällä. Oikeesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä vois keskustella ikuisuuksiin. Kyllä sitä ihminen pärjää pienissä asunnoissa ja pienillä tuloilla, mutta eiköhän jokainen itse saa päättää millaista elintasoa haluaa pitää yllä. Alle 3000 euron tuloilla varmasti pärjää. (Itsellä on kokemusta tästä, kun itse ollessani äitiyslomalla mies irtisanottiin töistä kun firma irtisanoi porukkaa ja asuntolaina oli maksettavana.. Kyllä sitä pärjää..)

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että hoitomaksut pitäisi säilyttää sellaisina että ne jotka lapsilleen hoitoa tarvitsevat, voivat viedä lapsensa hoitoon ilman älyttömiä maksujen korotuksia.

Kotihoidontuen korotukset ja kuntalisät ovat hieno asia ja musta olisi hyvä, että ihmisillä olisi mahdollisuus valita miten lapsensa hoitavat.

Jos joku haluaa hoitaa lapsensa kotona, hatunnosto hänelle, mutta en mä olisi tuomitsemassa ketään joka lapsensa hoitoon vie mennessään itse töihin.

Jokaisen elämä on erilainen ja elämäntilanteet erilaisia ja kenenkään puolesta on paha mennä sanomaan...

 

Itse siis kuulun niihin, jotka aikovat hyödyntää kotihoidontukea ja kuntalisää jonkun aikaa, mutta tuskin siihen asti kuitenkaan kun nuorin täyttää 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elintason säilyttämisestä... Minusta se, ettei 3 henkinen pienen lapsen perhe koe tulevansa toimeen alta 3000 euron kuulostaa aika oudolta. En tiedä ollaanko me koko palstan "köyhä" perhe, mutta meidän tulot on kolmanneksen tuosta ja pärjätään ihan kivasti. Kyllä minä ainakin sanon, että jos se, että ruokaa pöydässä ja katon pään päälle vaatii tuon 3000 euroa niin ehkä silloin on jossain vikaa pahasti, sillä kyllä suurin osa perheistä pärjää vähemmällä. Oikeesti.

 

Vinkki: Tuosta menee kivasti jo veroakin :) En tarkoittanut suinkaan verotonta määrää :) HelmiQ puhuu asiaa tuossa yllä :).

 

Ei se töihinmeno ole minullakaan pelkästä elintasosta kiinni. Toki se on tärkeää, että pääsee lyhentämään lainaa, mutta mulla painaa kupissa myös nopeesti kehittyvällä alalla urakehitys ja siinä sivulla tietenkin eläkkeen kertyminen (mikä tosin ei ole mikään oleellinen syy, mutta mukava etu sekin). Ja tää on jo niin offtopic, että perustin aiheelle tuossa uuden ketjun :). Kyllä sitä on aiemmin tultu varsin pienellä toimeen - opiskelin yliopistossa ilman sukulaisten minkäänlaista tukea ja penniäkään ei ole opintolainaa. Ja mä voin kuvitella, miten joku pääkaupunkiseudulla asuva hyvin tienaava nainen ei jäis kotiin edes kolmella tonnilla, koska se ei riitä :).

Edited by heko

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uhrauksista ja rahan/lapsen edun ajattelemisesta: Onko tosiaan niin, että nainen menettää kaikki entiset kiinnostuksen ja kunnianhimon kohteensa, kun tulee äidiksi? Työ/ura ei enää kiinnosta, vaan siitä tulee pelkkä (vastenmielinen) väline tienata rahaa?

 

Itselläni olisi taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin vaikka kokonaan kotiäidiksi, mutta en todellakaan meinaa. Nyt olen ollut kahden lapsen kanssa reilun kaksi vuotta kotona, ja alkaa kyllä suoraan sanottuna pää hajota aikalailla. Eli lapseni menevät 2v4kk sekä 1v3kk ikäisinä päiväkotiin, jotta minä pääsen pariksi kuukaudeksi töihin ennen kolmannen syntymistä ja jälleen kotiin jäämistä. Enkä sitä kolmattakaan aio vuositolkulla kotona hoitaa, vaan palata sopivassa kohtaa töihin.

 

Enkä allekirjoita sitä, että olisin rahakeskeinen, pelkkää rahaa ajatteleva. Syyt töihin menolle ovat ensisijaisesti muut kuin raha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julia Just tuohon "miksi takaisin töihin" keskusteluun kirjoitin samasta asiasta mitä tuohon ylle kirjoitit. :) Samaa mieltä olen kanssasi. Sitä jaksaa kotonakin ihan eri tavalla kun pääsee hetkeksi pois siitä kotiympäristöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raha nyt on nykypäivänä pakollinen juttu. Sitä tarvitsee elämiseen.

 

Itse todella ymmärrän hyvin vanhempia jotka laittavat hyvinkin pienenä lapset hoitoon. Ja todellakin olen sitä mieltä, että lasten on varmasti paljon parempi olla hoidossa kuin että on kotona vanhemman kanssa joka kokee lapsen vain vievän elämästä ne itselle tärkeät asiat ja tuovan tilalle vain inhottavan urakehitystä haittaavan kotiäitiyden. Taatusti hoidossa lapsi saa parempaa huolenpitoa.

 

Kotiäitiys tuntuu monelle olevan hirveää pakkopullaa ja melkein kirosana. Tyhmät ja köyhät vaan ovat kotiäitejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos minun viestistäni sain yllämainitun laisen kuvan, niin voin sanoa, etten todellakaan sitä tarkoittanut.

 

Ensinnäkin se raha: Juu tarttee, mutta me pärjäämme miehenikin palkalla, eli MOLEMPIEN ei tarvitsisi olla töissä.

 

Sitten tuo, että vanhempi "kokee lapsen vievän itseltään ne tärkeän asiat jne", on (mikäli sillä minun viestiini sekä HelmiQ:n viestiin viitattiin) melko loukkaavasti sanottu. En minä ainakaan noin kirjoittanut (saati tarkoittanut), vaan että elämässä on muitaKIN tärkeitä asioita kuin lapsi/lapset. Ei kai meilläkään esim olisi kahta lasta vuoden ikäerolla, jos ajattelisin noin.

 

Ja että "taatusti hoidassa lapsi saa parempaa huolenpitoa" on myös melko rankasti ilmaistu. Melko suoraanhan tässä sanotaan, että vanhemmat, jotka töihin haluavat palata, eivät ole hyviä vanhempia lapsilleen.

 

Jotenkin tuntuu, että taas kaipaisin sellaista kultaista keskitietä - ettei automaattisesti ole olemassa vain jompaa kumpaa ääripäätä. (Lapsiaan rakastava kotiäiti vs. kylmä uraohjusäiti). Ja tähän kohtaa voisi myös heittää ilmoille kysymyksen, miksi ÄITEJÄ syyllistetään näin kovasti töihin menosta Suomessa, miksei isäkin yhtä hyvin voisi saada kulla samoja luonnehdintoja itsestään koska on töissä ja pienet lapset tarhassa...? Ruotsissa on yleistä, että isät jäävät vanhempainvapaalle.

 

Ja lopuksi, että "vain tyhmät ja köyhät ovat kotiäitejä" menee taas yli minun logiikkani. Eikös tässkin useimmilla ole töihin menon syynä nimenomaan raha? Eli paremmin voisi sanoa, että tyhmät ja rikkaat ovat kotiäitejä? Ja sitten, miksi tyhmät, mistä se tähän keskusteluun putkahti mukaan?

 

(Sori jos oli kärkäs vastaus, mutta jotenkin tuollaiset yleistävät luonnehdinnat ihmisistä, jotka tekevät/eivät tee tiettyjä asioita,s aavat niskakarvani nousemaan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poistin muutamia viestejä tästä ketjusta ja muokkasin muutamia. Yritetäänkö keskustella tästäkin asiasta provosoitumatta ja menemättä henkilökohtaisuuksiin? Jokainen meistä joutuu tekemään valintoja sen suhteen kauanko voi tai haluaa olla lapsen kanssa kotona. On mielenkiintoista lukea toisten tekemistä ratkaisuista, jokainenhan meistä on vähän eri taloudellisessa tai muussa elämäntilanteessa. Varmasti jokainen yrittää tehdä oman lapsensa ja perheensä kannalta parhaan valinnan, jotkut taas kokevat, että ei ole vaihtoehtoja. Minusta tämä ei ole semmoinen aihe, johon kannattaa kerätä vain yhden puolen mielipiteitä. Eikös keskustelu ole paljon mielenkiintoisempaa, jos siinä on eri kannan omaavia ihmisiä? Mutta tosiaan koitetaan olla menemättä henkilökohtaisuuksiin tai syyttelemättä toisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilulta tuntuisi se, että kotihoidosta maksettaisiin saman verran, kuin minkä hoitopaikka kustantaa kunnalle. Musta se olisi tasa-arvoista kaikkia kohtaan. Vähän niin kuin annettaisiin palveluseteli, "käytä miten käytät". Olen ymmärtänyt, että nyt hoitopaikan hinta on parikin kertaa kotihoidontuen arvoinen.

 

Mielelläni jäisin aikanaan kotiin pidemmäksi aikaa kuin äitiyslomaksi. Talous toivottavasti joustaa, ja mun "urani" ei ole mitenkään niin ihmeellinen, ettenkö sen puolesta voisi olla hyvin pidempään pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

se kotihoidontuki on ihan oikeasti huono vitsi. 300euroa on tänä päivänä niin yhtä tyhjän kanssa..jotain asialle pitäisi tehdä kyllä!

 

mä lähden töihin kun kuopus on reilun vuoden. syynä on raha mutta myös urakehitys ja MINÄ itse ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloituksen ehdotuksessa on sellainen ongelma, että siinä taas pyritään karsinoimaan kaikki äidit tekemään jollain tietyllä tavalla. Että kotihoitoon kaikki alle 3-vuotiaat, kun siihen suuntaan taloudellisesti ohjailtaisiin. Demarit sitä vastoin väläyttelee tällä hetkellä ilmaista päivähoitoa, mikä taas on minusta myös typeristä typerintä, koska se taas johtaisi siihen että ohjailtaisiin kaikki vanhemmat laittamaan lapsensa aina heti päivähoitoon. Kyllähän palveluista pitää jotan maksaa. <_<

 

Oikeudenmukaista olisi, että naisilla ja miehillä olisi oikeasti aito valinnanvapaus valita perheelleen sopiva hoitomuoto. Nykyinen kotihoidontuki ei sitä valinnan mahdollisuutta suo kaikille, joten kyllä sitä pitäisi jonkin verran nostaa. Mutta minusta kotiäitiys/isyys-valinta myös sisältää sen että perhe valitsee pärjäävänsä jonkin aikaa pienemmillä tuloilla, sillä ei omien lasten hoitamista nyt pitäisi täysin palkkatyöhön rinnastaa. (Enkä tällä pyri mitenkään vähättelemään kotona olemisen työmäärää.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, mää palasin töihin tämän viikon alussa. Mies on nyt jäbän kanssa kotona isäkuukauden loppuun ja sitten jäbä menee hoitoon. Tätä valintaa on nyt sitten jotkut päivitelleet ja ihmetelleet. Perusteita ratkaisulle: mieskin pääsee hoitamaan kokonaisvaltaisemmin lasta, kun alkuun näki lasta viikolla n. 2h/vrk. Saadaan isäkuukausi, jolloin poika saa olla senkin kaksi viikkoa lisää kotona. Mun töihinpaluu sujuu töidenkin kannalta parhaiten juuri tässä vaiheessa ja näin kumpikaan ei putoa työkuvioistaan pahasti pihalle.

 

Vaikka hoitovapaa tuntuu olevan se de facto-valinta, jota äidiltä odotetaan, mulle ja meille se ei ole vaihtoehto. Meillä on iso asuntolaina, jolloin pelkkien korkojen maksaminenkin tekisi tosi tiukkaa taloudellisesti ja korkojen ollessa nousussa kasvattaisi tulevaisuudessa lainakuluja. Tätä taloa tarvitsee myös tulevina vuosina remontoida rankalla kädellä eikä se ole ilmaista. Tottakai olisi hienoa voida hoitaa poikaa kotona edes vuoden ikään asti, mutta 300 eurolla kuussa ei vaan kykene.

 

Päivähoitomaksujen korottaminen juuri alle kolmevuotiailta rankaisisi kaltaisiamme perheitä ja lisäksi antaisi kotiäitiyttävän yhteiskunnallisen signaalin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja koska moni ihminen on juuri tuossa samassa tilanteessa kuin Drusilla ettei perheen talous mahdollista lasten kotihoitoa, olisi ihan hyvä että Suomessa luovuttaisiin tästä kotiäiti/uraäiti -vastakkainasettelusta ja keskityttäisiin huolehtimaan siitä että mikä tahansa hoitoratkaisu olisi lapsen kannalta mahdollisimman hyvä. Sit monissa maissa, esim. käsittääkseni Briteissä äiti palaa aiemmin töihin mut osa-aikatyö on tosi yleinen ratkaisu. Luin vasta kaksplussasta jutun tutkijasta, joka oli sitä mieltä että ei pitäisi väitellä siitä iästä milloin lapsi viedään hoitoon vaan keskittyä siihen, että lasten hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyitä, hänen mielestään 6 tuntia olisi sopiva pituus. Suomessa vain se osa-aikatyö tuntuu olevan edelleen marginaaliratkaisu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now