nuupis

Päivähoitomaksut

35 posts in this topic

No niin, mää palasin töihin tämän viikon alussa. Mies on nyt jäbän kanssa kotona isäkuukauden loppuun ja sitten jäbä menee hoitoon.

 

Minäkin palasin töihin tämän viikon alussa ja mies jäi kotiin hoitovapaalle vuoden loppuun asti. Kyllä mua hieman pelottaa, että miten me pärjätään mun pikkutuloilla :mellow: Toisaalta olen ottanut tämän haasteena eli tässä voi oppia elämään säästeliäämmin :)

Edited by sunnan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ähh..tehtiin tuossa laskelmia ja näyttäisi siltä että mun on palattava töihin kun vanhempainvapaa loppuu :( ja sehän tarkoittaisi maaliskuun alkua jollon kuopus on vasta 10kk :(:( meillä on onneksi aivan loistava hoitopaikka ihanine täteineen joten se ei huoleta. enemmänkin huolettaa miten sen kesän sitten saisi järjestymään koska mulla ei sitten vielä lomia olisi ja mies tuskin saa heinäkuuta lomaksi ainakaan kokonaan. voi huoli...

 

ja sitten itse asiaan...oisko kellään kokemusta lyhennetystä hoitoajasta? siis että hoitopäiviä on kuukaudessa vähemmän kun se tyypillinen 21? meillä miehellä vuorotyö ja hoitopäiviä ei tulisi kun ehkä 3 viikossa. kuinka paljon tämä pienentää maksuja? onko kuntakohtaista? millaisia sopimuksia voi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
se kotihoidontuki on ihan oikeasti huono vitsi. 300euroa on tänä päivänä niin yhtä tyhjän kanssa..jotain asialle pitäisi tehdä kyllä!

 

Nimenomaan. Mä olen valmis keskustelemaan hoitovapaalle jäämisen syistä siinä vaiheessa kun yhteiskunta oikeasti kannustaa jäämään kotiin. Tuolla parilla sadalla eurolla se ei tapahdu. Ja ihan turha nykypäivän elinkustannuksilla puhua rahanahneudesta. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja sitten itse asiaan...oisko kellään kokemusta lyhennetystä hoitoajasta? siis että hoitopäiviä on kuukaudessa vähemmän kun se tyypillinen 21? meillä miehellä vuorotyö ja hoitopäiviä ei tulisi kun ehkä 3 viikossa. kuinka paljon tämä pienentää maksuja? onko kuntakohtaista? millaisia sopimuksia voi tehdä?

 

Meillä on esikoinen päiväkodissa juuri tuon 3 päivää viikossa. En usko että kunnilla on tuossa eroja, sillä maksuthan on ymmärtääkseni joka kunnassa sama. Vai onko? Nyt en tiedä vielä noista korotetuista päivähoitomaksuista, mutta kun täysipäiväinen hoito maksoi sen 200 euroa kuussa, niin meillä maksaa 136 euroa. Eli lasketaan kai prosenteilla..

 

Esikoinen ehti olla kaksi kuukautta täysipäiväisesti, minkä jälkeen vähennettiin hoitopäiviä. Tuo muutos tehtiin ihan vain lomakkeella, joka palautettiin (muistaakseni) päiväkotiin. Älkää nirhatko jos muistan väärin - kannattaa vielä varmistaa. Päiväkodista sain kaiken infon, mitä tuolloin tarvitsin. Laskutus tehdään kuitenkin jälkikäteen (esim elokuun hoidosta tuli lasku syyskuussa), joten kauhean paljon aiemmin ei tarvinnut muutoskaavaketta laittaa eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja sitten itse asiaan...oisko kellään kokemusta lyhennetystä hoitoajasta? siis että hoitopäiviä on kuukaudessa vähemmän kun se tyypillinen 21? meillä miehellä vuorotyö ja hoitopäiviä ei tulisi kun ehkä 3 viikossa. kuinka paljon tämä pienentää maksuja? onko kuntakohtaista? millaisia sopimuksia voi tehdä?

 

Meillä oli poika kesän hoidossa 10 päivää/kk ja hoitomaksu oli silloin 50% pienempi kuin tuossa "täysipäiväisessä" systeemissä.

Syksystä alkaen hoitopäiviä kertyy 15/kk ja hoitomaksu on 75% normaalimaksusta.

Meilläkin mä teen vuorotyötä ja siksi ei poikaa oo pidetty kokopäivähoidossa nyt kun tuli tilaisuus tuohon toisenlaiseen systeemiin.

(Täällä mahdollisuus 15 päivää/kk hoitoon on tullut vasta nyt kesän aikana.)

 

Mekin kysyttiin noista hoitopäiväsysteemeistä päiväkodista ja saatiin sieltä lomake, joka täytettiin ja palautettiin hoitopaikkaan.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja sitten itse asiaan...oisko kellään kokemusta lyhennetystä hoitoajasta? siis että hoitopäiviä on kuukaudessa vähemmän kun se tyypillinen 21? meillä miehellä vuorotyö ja hoitopäiviä ei tulisi kun ehkä 3 viikossa. kuinka paljon tämä pienentää maksuja? onko kuntakohtaista? millaisia sopimuksia voi tehdä?

Kuten edelliset vastaajatkin ovat kertoneet, kyllä se tehokkaasti pienentää maksuja. Meillä tytöille oli laskettu päiväkodissa 8 vapaapäivää kuukaudessa, ja täällä Helsingissä (kunnallisessa) yksi vapaapäivä pienentää maksua 4 %. Meillä siis maksut pienenivät yhteensä 32 %. Me tehtiin ihan normaali hakemus, jossa kerroin, että vapaapäiviä tulee olemaan 8 kuukaudessa. Ja meidän pk:n johtaja sanoi, että sitä vapaapäivien lukumäärää voi kyllä muuttaa, jos on tarve. Meillä myös mies vuorotyössä, ja mä aina veinkin etukäteen lasten hoitoajat, jotta osaavat päiväkodissa varautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen vein hoitoon kun äitiysloma loppui sillä tuo kotihoidon tuki on todella niin pieni, ettei

realistista mahdollisuutta kotiin jäämiselle vain ollut. Kun jäin kakkosesta äitiyslomalle jäi esikkokin kotiin

kokonaan. Taas kun äippäloma loppui, niin taas vietiin 11kk:n ikäinen lapsi hoitoon.

Mä laskin tuolloin todella tarkkaan vaihtoehtoni ja kyllä se vain niin on, että taas oli vaan lähdettävä töihin.

 

Mä en oikein ole koskaan käsittänyt miksi me naiset /äidit juuri luomme tätä kuilua kotiäitien ja työssäkäyvien äitien väliin. Eikö meidän juuri pitäisi olla niitä jotka pidämme toistemme puolia ja tuemme ratkaisuissa, oli se sitten työssäkäynti tai kotona lasten kanssa oleminen?

Sillä mä en ole ihan oikeasti törmännyt vielä yhteenkään mieheen, joka olisi näitä kahta vaihtoehtoa kyseenalaistanut suuntaan taikka toiseen.

Kyllä tässä maailmassa lasten edun vastaista on niin moni muu asia, että äidin työssäkäyntiä en

kyllä niihin laskisi.

 

Meni kai vähän ohi aiheen :rolleyes:

 

Niin ja alkuperäiseen vastaisin, että mun mielestä päivähoito maksu on nyt mikä on ja sitä en lähtisi muuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin niin mielelläni jäänyt kotiin hoitamaan tyttöä. Mutta taloudellisesti aivan mahdotonta. Kotihoidontuki on niin onneton, että ei meidän perhe ainakaan tulisi sillä toimeen. Lainaa on sen verran maksettavana, että yhden palkka menee melkein siihen. Joten meillä tyttö meni 1v 1kk iässä hoitoon. 4 kk kituuttelimme kotihoidontuella.

 

Jotenkin tuntuisi kohtuulliselta että tukea maksettaisiin edes saman verran kuin on alhaisin peruspäiväraha. Tietenkin kotiin jääminen on usein omasta tahdosta tapahtuvaa toisin kuin työttömyys (vaikka kai niitäkin on jo melko paljon jotka mielummin päivärahoilla mielummin kotona kuin töissä).

 

Ja mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin en kannata. Päivähoitomaksut ovat jo nyt ihan riittävän korkeat. Ja jotenkin minusta tuntuu kohtuuttomalta että meidän perhe maksaa lapsen päivähoidosta aivan saman verran kuin esim. Katainen, joka niin hyvin jossain sanoi, että kyllä MINULLA on ainakin ministerin palkalla varaa maksaa ko. päivähoitomaksu. Jepujee, mutta kun saman maksun maksaa sellaisetkin jotka tienaa murto-osan mitä ko. herra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
esim. Katainen, joka niin hyvin jossain sanoi, että kyllä MINULLA on ainakin ministerin palkalla varaa maksaa ko. päivähoitomaksu. Jepujee, mutta kun saman maksun maksaa sellaisetkin jotka tienaa murto-osan mitä ko. herra.

 

Minusta tuo Kataisen kommentti oli SDPn ilmaista päivähoitoa vastaan. Hän vaan kommentillaan korosti sitä, että ei ilmaista päivähoitoa kaikille.

 

Kyllä kotihoidon tukea saisi ilman muuta nostaa. Tämän hetkinen summa ei millään muotoa kannusta tai tue lasten kotihoitoon.

 

Hoitomaksuja ei minusta pitäisi nostaa. Palveluista olen valmis maksamaan, mutta en ihan mitä tahansa. Isoimmat hoitomaksut maksetaan periaatteessa aina kun molemmat vanhemmat käyvät kokopäivätyössä. Eli kuussa kahden lapsen hoito lohkaisee jo melkein 450 euroa. Se on minusta jo tosi paljon.

 

Minä olen ollut hoitovapaalla neljä kuukautta. Taloudellisesti olisi ehkä ollut mahdollista olla vielä pidempäänkin, mutta itse haluan jo töihin. Lapsi jää vielä pariksi kuukaudeksi minun töihin paluun jälkeen kotiin. Meille tämä ratkaisu on paras. Lapsen paikka on kotona, pitää paikkansa. Minusta hoitoon vieminen ei vähennä kodin merkitystä ja tärkeyttä millään tavalla. Päin vastoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa mieleen että jos päivähoito olisi ilmaista, niin tuskinpa siellä olisi niin asiansa osaavia hoitajia (omalle kohdalle on sellaisia osunut) jne. Kyllä siellä sitten olisi sitä epäpätevää sijaista ja varmaan tingittäisiin muustakin.

 

Mutta taas maksun korotusidea on minusta älytön, koska kaikki vain eivät viihdy kotona. Minä en jaksa olla kotiäiti, ja meidän perhe voi paremmin kun nyt jo 2v. poika meni alle vuoden vanhana hoitoon. En perustele valintaa sillä mitä lapsi tarvitsee, vaan sillä mitä minä tarvitsin. Kyllä äidin pitää voida ajatella myös omaa etuaan, koska meillä ainakin se oli myös samalla koko perheen hyvinnoin kannalta hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti olisin voinut olla kotona, mutta en vain halunnut.

 

Vanha ketju mutta oli aika mielenkiintoinen aihe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now