Guest ssfuseo

Hampaiden pesun aloitus

11 posts in this topic

Miten pitäisi aloittaa vauvan hampaiden pesu? Meillä vasta kaksi pientä hampaan alkua näkyvissä, ja 8 kk lapsi supervilkas ja eläväinen, joten en oikein tiedä miten hoitaa hampaiden pesu. Harjoitteluharja lapsella on, mutta tykkää itse vain järsiä sitä ikenillään, hampaiden harjauksesta ei tietenkään ole tietoakaan (se ei liene yhtä luonnollinen ja automaattinen sisäänrakennettu taito kuin tissin imeminen!). Onko harjaaminen syytä aloittaa heti ekojen hampaiden ilmestyttyä näkyviin, ja miten ihmeessä homma toimii vauvan kanssa, joka on joka hetki liikkeessä eikä suinkaan antaudu noin vaan hampaanharjaukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åaikallinen hammaslääkäri kertoi, että hampaiden pesu kannattaa aloittaa heti kun ensimmäiset hampaat puhkeavat. Muuta kikkaa en tiedä! Olisi hyvä kun alkaa olemaan itselläkin ajan kohtainen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alotettiin hampaiden harjaaminen 6kk iässä kun pojalla oli 2 hammasta. Ne oli alahampaat eli aluksi harjailtiin vaan niitä varovasti. Itse tein niin (koska meidänkin poika on vilkas eikä pysy paikallaan) että otan pojan syliin ja varovaisesti rapsuttelen alahampaita kun hän antaa. Hampaiden harjaamisen ei kuitenkaan tulisi olla pelottavaa. Aluksi se olikin sellainen pieni sipasu harjalla vaan, en niinkään välittänyt siitä kuinka ne hampaat harjautui vaan siitä että poika nätisti ja varovasti avasi suuta ja sain pikkaisen rapsuteltua hampaita harjoitus mielessä. Hammastahna vauvoille on älyttömän makeaa joten poju tykkää hampaiden harjaamisesta. Nyt kun takahampaita on tullut jo 1 niin harjaan varovasti myös syvemmältä mutta se on tällä hetkellä harjoittelussa eli en pidä harjaa siellä pitkään ja jos poika näyttää siltä että tuntuu ikävältä otan harjan heti pois. Hiljaa hyvä tulee. Etuhampaat meillä menee jo varsin mallikkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ymmärtääkseni ihan alussa ei ole tärkeintä saada niitä hampaanalkuja mitenkään perusteellisesti jynssättyä vaan pointti on enemmänkin se, että lapsi tottuu hammasharjaan ja saa hyviä kokemuksia siitä. Ei siis niin, että vauvalle tungetaan harjaa väkisin suuhun vaan mielummin antaa vauvan itse tutkailla harjaa, järsiä sitä jne. Me saatiin joskus vinkiksi hankkia vauvalle kaksi harjaa, joista toista vauva saa itse tutkia samalla kun vanhempi yrittää sillä toisella harjalla harjata niitä lapsen hampaita ja tuo toimi ainakin meillä ihan hyvin. Sellaista kikkaa olen kuullut myös käytettävän, että lapsi ja vanhempi harjaavat hampaita toisiltaan, ts. lapsi "harjaa" aikuisen hampaita ja samalla saa vähän vaivihkaa harjailtua vauvan hampaita. Ja ylipäänsä kannattaa antaa vauvan seurata omaa hampaidenharjausta, usein jossain vaiheessa lapsella tulee sen verran kova matkimisen halu, että omakin hampaiden harjaus alkaa kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun ymmärtääkseni ihan alussa ei ole tärkeintä saada niitä hampaanalkuja mitenkään perusteellisesti jynssättyä vaan pointti on enemmänkin se, että lapsi tottuu hammasharjaan ja saa hyviä kokemuksia siitä. Ei siis niin, että vauvalle tungetaan harjaa väkisin suuhun vaan mielummin antaa vauvan itse tutkailla harjaa, järsiä sitä jne.

 

Näin. :) Ja kannattaa se harjaaminen sijoittaa aina samaan aikaan päivästä, jolloin pienempikin natiainen helposti oppii sen osaksi päivärutiineja.

 

Meillä on tällä nuorimmaisella käytössä (Tupperwaren) sormiharja eli sellainen silikonituppelo, jonka aikuinen laittaa sormeensa ja työntää lapsen suuhun. Kiinnostaa ainakin meidän 7-kuista tosi paljon. :) Siinä on toisella puolella nystyjä ja toisella puolella pienet harjakset. Myös apteekeista saa sormiharjoja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans aloitettiin hampaiden pesu aamuisin muutama päivä sitten, kun on nuo alahampaat jo kunnolla tulleet näkyviin. Tai eihän niitä sen kummemmin jynssätä, vaan just niin, että tottuu hammasharjaan. Hyvin on vielä antanut harjata sen muutaman sipaisun ja suu auki jo odottaa kun näkee harjan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on jotenkin oppinut sietämään tuota hampaanpesua. Hän saa ensin itse harjata (imeskellä) vedellä kasteltua hammasharjalla. Sitten laitetaan tahnaa ja äiti/isi hoitaa varsinaisen harjauksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alotettiin harjaamaan pojan hampaita pari viikkoa takaperin, eli n. 5,5 kk ikäsenä, kun kaksi alahammasta olivat tulleet selvästi esiin. Ostin sen vauvaharjan ja apteekista mautonta ja vaahtoamatonta hammastahnaa, jota käytetään ehkä joka toinen, joka kolmas kerta. No, hampaiden pesu on meidän pikku-ukon illan kohokohta, kun näkeekin harjan, avaa suunsa apposen ammolleen ja alkaa nauraa, ihan alusta asti on tykännyt hampaiden harjauksesta ja tykkää itsekin "harjailla" hampaitaan. Toivottavasti tykkää touhusta jatkossakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin "hampaiden harjaus" (=ikenien harjaus) osaksi vauvan aamu- ja iltarutiineja vauvan ollessa 6kk vaikkei yhtään hammasta ollut vielä puhjennut. Ihan vaan vedellä kevyesti harjattiin ikeniä, että vauva tottuisi hammasharjaan. Tosi hienosti vauva tottui tuohon ja aina suu auki odotti harjaa suhunsa :lipsrsealed: ja sai itsekkin pidellä harjaa ja heilutella sitä suussaan. Mutta kun suuhun puhkesi 4 hammasta ja alettiin käyttää vauvojen hammastahnaa, niin enäänpä ei suu aukea vaan on tiukkana viivana, eikä vauva meinaa millään antaa harjata hampaitaan :girl_sad: Ollaan kokeiltu harjaamista eri asennoissa, hammasharjaa/tahnatuubia vauvan kädessä... Millähän tuon saisi taas tykkäämään tuosta harjaamisesta? Auttaisikohan toisenlaisen harjan kokeilu (nyt ollaan käytetty sitä ÄP-pakkauksen rupuharhaa... ehkä se tuntuu vauvasta liian kovalta???)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alotettiin hampaiden harjaus jo paljon ennen hampaiden puhkeamista, kun ikenet sopivasti kutisi. Vauva rakasti sitä! Nyt "harjaa" itse, kun hampaat ovat puhjenneet, ja vanhemmat lisäksi. Sellaista leikkiä kai tuo vielä on, saa nähdä loppuuko innostus jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan harjailtu hampaita ehkä kuukauden päivät eli 9kk iässä aloitettiin ja homma alkoi sujua heti hienosti. Tytöllä on oma harja jota järsii ja välillä avaa suunsa että nyt sun vuoro! Hammastahnaa ei olekaan vielä hoksattu kokeilla. Meillä on tytön harjana sellainen missä toinen pää on purulelu. Helppo pitää pienessä kädessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now