Sign in to follow this  
Followers 0
Jenny-Maria

Lapsuuden pajunköydet vanhemmilta tai omille lapsillesi?

49 posts in this topic

Mummoni aina sanoi, että "pitää syödä illalla ettei kummitukset käy yöllä pelottelemaan".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mummo sanoi, että "Täytyy pitää peitto öisin päällä, ettei hiirulaiset nakerra pyllystä palaa pois." ja "Ei saa katsoa vessanpönttöön tarpeiden jälkeen, kun siellä on vessamörkö." :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli lapsena VTI-kierre ja voin kertoa, että lumessa istuminen voi laukaista pissatulehduksen, kuten myös takki auki pakksella ja uiminen liian kylmässä vedessä. Samoin tiedän pojan (tai siis nykyään aikuinen mies) jolta on leikattu purkkapallo pois suolistosta.

 

Isä sai minut uskomaan lapsena uskomaan, että heinäpaalit, jotka on kiedottu valkoiseen muoviin, olivat dinosauruksen munia, jotka eivät koskaan ehtineet kuoriutua. Jälkeenpäin ajatellen, en edes ihmetellyt, mihin ne munat häviää joka vuosi ja kuka ne kantaa taas seuraavana vuonna takaisin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yleisin oli että "ei saa irvistää, koska jos tuuli vaihtaa suuntaa niin naama jää sen näköiseksi". Ei kyllä toiminut kun aina piti tuulella kokeilla jääkö oikeasti :girl_crazy:

 

Meillä oli tämä ihan sama, eikä myöskään toiminut samasta syystä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, mäkin oon saanut virtsatulehduksen kun istuin liian kauan kylmällä. Ja ennen vanhaan toppavaatteet oli aika ohuita joten oli ihan aiheellinen varoitus lumessa istumisesta pitkään kun ei niissä itsetehdyissä ohuissa toppiksissa mitään vedensuojiakaan ollut 80-luvulla.

 

Mut joo, niitä uskotteluja:

 

hämärässä lukemalla tulee huono näkö ja joutuu hommaamaan lasit (kas, ei oo vieläkään tarvinnut vaikka opettaja näin väittikin hänelle käyneen)

omenan siemenistä kasvaa vatsassa omenapuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitä "uhkailtiin" pienenä, että jos ei ole kiltisti niin noita tulee kärryn kanssa keräämään tuhmat lapset. Ja meillehän myös näytettiin "mökki jossa noita asuu" (joku vanha perunakellari tms. :grin: ). Ei meitä kukaan kuitenkaan hakenut. ;)

 

Mutta samoja juttuja meillekin on kerrottu, mitä täällä jo mainittu esim. hammaspeikko tulee jos ei pese hampaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kans sepitettiin noita perus hammaspeikkotarinoita, samoin ku toi dinosauruksen muna-tarina ja että jos saunassa pierasee, tulee peräpukamia :D mut tää on jääny kyl parhaimpana linssiin viilauksena mieleen: Olin pienenä aika kova tyttö juomaan mehua, varsinkin sitä Mehukatin sekamehua tuli juotua välillä turhankin paljon. Olimme perheeni kanssa matkalla Lappiin ensimmäistä kertaa hiihtolomamatkalle ollessani noin 5-vuotias. En muista enää missä kohtaa Suomen maata oikein olimme, kun isäni sanoi yhtäkkiä, että täällä Lapissa ei sitten saa juoda mehua. Sitä ei kuulemma myydä missään kaupassa. Minulle iski pienoinen paniikki, mitäs minä sitten juon kun vesi on "pahaa" ja maitoa en voi juoda kun se pierettää :D Isäni vastasi sitten, että Lapissa juodaan vain ja ainoastaan poron verta koska siellä on niin paljon poroja. Menin tästä ihan shokkiin ja vaadin että auto on käännettävä ympäri! Minähän en tuollaiseen kammopaikkaan tule :D Oli siinä vanhemmilla naurussa pitelemistä kun yrittivät minua lopulta lohduttaa ettei siellä mitään poron verta juotu :D vielä tänä päivänä, tapauksesta on lähemmäs 30 vuotta, mulle naureskellaan kyseisestä asiasta, ja kyllä se nykyään naurattaakin. Itse todennäköisesti tulen käyttämään aika monia "uhkauksia" ja uskotteluja ainakin tiettyyn rajaan asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan näitä:

Jos saunassa pieree, tulee rupia naamaan. Myös saunassa viheltämisestä seurasi jotain kamalaa, mutta en nyt muista mitä.

Hämärässä lukemisesta tulee huono näkö. Silmät menevät pilalle myös tv:tä liian läheltä tuijottaessa.

Ei saa katsoa kieroon, kun silmät voivat jäädä siihen asentoon.

Jokirannassa oleva näkki vie mennessään, jos rantaan menee ilman aikuisia.

 

 

Kaikkia näistä piti tietysti kokeilla :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hyvin pitkälti samoja kuin Nukkeruusulla. Eli ei siis saanut katsoa kieroon, ei tuijottaa TV:tä liian läheltä tai mennä joenrantaan ettei näkki vie. Myös lumessa istumisesta ja lumen syömisestä oli meillä täysin saman uhkakuvat käytössä (lumensyönnin uhkakuvia tehostettiin koulussa näyttämällä kuva jostain mistälie mikroskooppisesta lumessa elävästä hyönteisestä). Näiden lisäksi oli, että peukalon imemisestä peukalo turpoaa ja jää sellaiseksi sekä hiusten imemisestä menee keuhkot ja vatsa täyteen irtohiuksia. Lumen syöntiin liittyvää uhkaa tulen varmasti jatkamaan, sen voin sanoa jo nyt :D

 

Lisäksi isoisälläni oli tapana sanoa saunaan mennessä kaiken laisia loruja ja lausahduksia, joista itselleni oli yksi jäänyt käyttöön. En sinänsä ehkä pelännyt, mutta vanhempani saivat monet hyvät naurut kun tosissani tolkutin, että pitää mennä saunaan ettei muutu ruotsalaiseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Meidän äiti valehteli mulle, että ei saa huutaa eikä riehua jos on leipomuksia uunissa. Että muuten ne ei nouse. Mulle selvis vasta aikuisena että ei se kakkutaikina laske vaikka kuinka huutais :lol:

- Älä syö omenan tms. siemeniä, muuten kasvaa puu mahaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pitäisköhän koittaa tuota! :girl_crazy:

 

Nämä samat kylmällä kivellä istumiset oli meilläkin. Kuten myös telkkarin liiasta tuijottamisesta muuttuu silmät neliskulmaisiksi. Ja ettei kannata irvistellä, jos tuuli muuttaa suuntaa juuri silloin jää naama sen näköiseksi. Noita telkkari- ja irvistelyjuttuja on tullut jo itsekin viljeltyä.

 

Mun isä tervehti aina mökille mennessä ensimmäiseksi "Pirtinhenkeä". Etenkin kevään eka reissulla se oli tärkeää. Taisin siihen henkeen pienenä uskoa, mutta se ei ollut pelottavaa kun ei se ollut pahantahtoinen henki. Mutta vielä nytkin mökille mennessäni kaipaan sitä että joku juhlallisesti tervehtii Pirtinhenkeä, se oli jotenkin spesiaalilta tuntuva rituaali. Niinpä olen aika monta kertaa tervehtinyt tuota henkeä itsekseni mökillä käydessäni. Taidan jatkaa tapaa omien lasteni huvitukseksi. Saunassa olen usein sanonut ettei saa meluta ettei saunatonttu suutu/lähde pois, sekin on perintöä edellisiltä sukupolvilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä äiti varoitteli, että liiasta telkkarin katsomisesta aivot muuttuu harmaiksi. (Tätä tuli bilsan tunnilla joskus naurettua, kun minulle selvisi että aivot ovat jo valmiiksi väriltään harmahtavat.) Mikroaaltouunin edessä seisomisesta sai syövän.

 

Lumen syönnistä ja madoista minua varoiteltiin, ja se kyllä oli tottakin, koska sain joskus kihomatoja lumen syönnin jälkeen. Ja ei todellakaan ollut kiva juttu.

 

Pelkäsin kamalasti, kun mummo sanoi että "sata syntiä sillä, joka saunassa pieree", kun olen herkkävatsainen, ja ollut lapsesta asti aikamoinen pierumoottori. Joskus kun vahingossa pääsi pieru saunassa, aloin itkeä, kun luulin että nyt joudun helvettiin kun pieraisin saunassa. Se sanonta oli mennyt pieneen uskovaiseen aivooni vähän liian syvälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin aina että "Varo nyt kun sitä naamaas vääntelet, että jos tuuli kääntyy, se jää tuohon asentoon" ja "Ei kannata juoda kahvia kun alkaa parta kasvamaan" ja sit myös noista omenan siemenistä sanottiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tukka muuttui mustaksi jos kahvia juo..

Jos katsoo kieroon silmät jää kieroon, jos irvistää niin naama saattaa jäädä sellaiseksi.

Näkö huononee kun telkkaria liian läheltä katsoo ja mikron vahtaamisesta saattaa tulla syöpä.

Mökin kaivon lähelle eikä järvelle ei saanut mennä kun näkki tulee ja vie pois.

Piti kulkea vanhempien lähellä sillä muuten saattoi tulla mustalainen ja viedä mukaansa mustalaisten maahan.

Sit tietysti hammaspeikot tulee jos ei pese hampaita.

Joulupukki tuo risuja jos on tuhma.

 

Ei nämä saaneet aikaan traumoja ja toimi ihan hyvin, ja jotain varmasti voisin käyttää omille lapsillekkin. Eihän lapset ymmärrä välttämättä sitä oikeaa vaaraa, siksi on helpompi kertoa ne vaarat mielikuvituksen kautta jolloin lastenkin on helpompi tajuta tilanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos saunaan menee kuivilla hiuksilla, tulee kaljuksi. Niin oli käynyt Kekkoselle. (joo, sen verran ikää löytyy, että Urho Kekkosella pystyttiin pakottamaan lapsi suihkuun :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sanottiin, että tulee näärännäppy silmään, jos esim. saunassa katselee toisen pyllyä. :girl_haha:

 

Juttuja, mitä olen laittanut omille lapsille eteenpäin:

- Näkki asuu isommissa vesipaikoissa, joten niiden luo ei saa mennä ilman aikuisia, ettei näkki vie.

- Saunassa asuu saunatonttu, joka potkii kiuasta, silloin kun kiukaasta kuuluu paukahtelu.

 

Muutenkin oli monella tuttuja juttuja, mitä itsekin on lapsena kuullut. Hauskoja ja joissain tilanteissa hyödyllisiäkin juksauksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on koitettu hillitä tuota saunassa piereksimistä sellaisella tarinalla, että saunatonttu tuikkaa kuumalla kivellä pyllyyn piereksijää. Tämä lähinnä naurattaa meidän poitsua, ei siis toimi kovin hyvänä pelotteena (mikä on toisaalta hyväkin, ei ole tarkoitus että lapsi pelkäisi saunassa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi kappas, meilläkin oli hieman vastaava, meillä vain hiukset rupeaa palamaan jos kuivalla tukalla saunaan menee..

 

Toi et saunatonttu potkii kiuasta kun kiuas metelöi, aijon ottaa käyttöön..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Maikki, jos lapsi on arka, kannattaa harkita tuota saunatonttu-juttua. Itse sanoin tuon jutun aremmalle siskonpojalle ja hän ei sen jälkeen tahtonut uskaltaa olla saunassa. :blush: Omat lapset ei tuollaisia juttuja pelästy, joten heille saunatontusta juttelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui kauhia kun kaivossa asuva Näkki oli muuten pelottava otus! :grin:

 

Meillä isä uhkaili jos oltiin kurittomia että "jos ette nyt tottele niin isä suuttuu ja mustaksi muuttuu". Se oli jotenkin niin kammottava ja mahdoton uhkaus että silloin piti aina totella.

 

Lisäksi äitini jaksaa aina mulle muistuttaa että pitäisi vähän kuitenkin varoa mitä lapselle huijaa. Äidin työkaveri oli nimittäin lapselleen huijannut, että taajamakyltti tarkoittaa jotain, en nyt muista mitä mutta sanotaan vaikka että isoja taloja. Lapsi oli aikuisiälle asti luullut sen niin olevan, kunnes oli sitten autokoulussa joutunut noloon tilanteeseen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0