Sign in to follow this  
Followers 0
Mini-Me

3-pyöräiset v 4-pyöräiset vaunut?

9 posts in this topic

Eli ekaa haaveilemassa ollaan ja tässä yritän opetella alkeita. Jos tästä on jo keskusteltu, laittakaa veteraanit linkkejä kun mä en juniorina löytänyt.

 

Eli haluaisin kuulla kokemuksia 4-pyöräisistä ja 3-pyöräisistä vaunuista. Mun mielestä noi 3-pyöräiset näyttää lystikkäiltä ja ehkä semmoiset miellyttäisi enemmän mut onko kokemuksia kummat on paremmat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alunperin olin halunnut 3-pyöräiset vaunut, mutta koska joka paikassa pääsääntöisesti suositellaan nelipyöräisiä, niin päädyin sellaiset ostamaan. Meillä nelipyöräiset perusvaunut eivät osoittautuneet käytössä parhaiksi mahdollisiksi, koska isoa ja painavaa lasta liikutellessa ne olivat auttamattoman kömpelöt. Itse arvostan suuresti vaunujen ja rattaiden moitteetonta, kevyttä liikkumista ja loppupeleissä myös hyvää liikuteltavuutta yhdellä kädellä (ei toteutunut nelipyöräisillä vaunuilla meillä, kokemusta Emmaljungan City Crosseista). Vaihdettiin vaunut ensin Emmaljungan Cangaroo-malliin ja sen jälkeen nykyisiin Phil&Tedsin Explorereihin. En voisi olla tyytyväisempi, olisi vaan pitänyt jo alunperin ostaa kolmipyöräiset. Positiivista noissa on tosiaan kevyt liikuttelu ja käsittelyn yhdellä kädellä, minusta esteettisempi ulkomuoto. Vaikka molemmat kolmipyöräiset ovat olleet käytössä talviaikaan, en ole havainnut niiden olevan yhtään vähemmän tukevat taikka jotenkin kovin kiikkerät, vaikka täällä maalla asutaankin. Plussaa myös isommasta istuimen painorajasta nykyisissa rattaissa, vaikkei sinänsä tolla painorajalla olekaan merkitystä normikokoisten lasten kanssa (meidän puolitoistavuotiaamme on perus-kolmivuotiaan mitoissa ja ylittänyt jo 15 kg painorajan, joka on useimpien rattaiden max. painoraja).

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas oli alunperin 3-pyöräiset Teutoniat, alkuun oli niiden kannalla ne tuntuivat tosi ketteriltä liikkeessä. Mukavastihan niillä pääsi kauppohin yms., bussiin nousut koin hankalaksi kun piti paino laittaa yhden pyörän varaan. Jouduimme vaihtamaan vaunut pojan sairauden takia sellaisiin, joissa oli kuppimainen istuin. Meillä tuli iCandyn Applet. Ne on nelipyöräiset mutta edessä olevat pyörät ovat pienet ja liikkuvat (saa myös lukittua). Näistä olen tykännyt todella paljon. Yhtä kettärät kuin kolmipyöräiset mutta paljon vakaammat. Suuri plussa teleskooppi aisasta, sen myötä huomasimme, että perusaisat jäivät meille liian mataliksi ja teleskoopin kanssa sai säädettyä aisan juuri sopivaksi (minä 172cm, mies 191cm). Esim. tulevat tuplat ostamamme nelipyöräisinä, joissa teleskooppi aisa :)

 

Kannattaa avoimesti käydä kokeilemassa erilaisia vaunuja ja malleja, jotta löytyisi teille sopivat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ensin nelipyöräiset yhdistelmät, mutta vaihdoin sitten ratasaikana kolmipyöräisiin. Vaikka mulla oli tosi kapeat kolmipyöräiset (Hauck Viper, Carena Swing), niin ikinä ei ollut kaatuminen lähelläkään. Juoksinkin usein noiden rattaiden ja koiran kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alusta alkean kolmipyöräiset ja ehdottomasti samoja käytetään tulevallakin vauvalla. Oli niin paljon näppärämmät kuin kavereiden nelipyöräiset vankkurit, että en myynyt heti pois vauva-ajan jälkeen vaan säilytin seuraavaa lasta varten. Hyvät lenkkeillessä ja shoppaillessa, ei minusta ollenkaan kiikkerät kun niiden kanssa oppi operoimaan. Meillä on siis Bebe Confortin High Trekit, niitä ei nykyisin enää näköjään Suomesta saa. Silloin kun me ne hankittiin, niin jälleenmyyjä taisi olla Tampereella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi tännehän oli tullu hurjasti vastauksia. Kiitos kovasti kaikille! Ymmärrän hyvin et kaikille ei kaikki sovi mut tuntuu siltä ettei ainakaan ihan huonoja noi 3-pyöräset oo eli voi huoletta unelmoida ja kuolata moisten perään. Toi ketteryys ois mulle tosi tärkeetä kun kuitenkin tulen liikkumaan yksin kaupungilla paljon kun toinen on töissä. Pitääpi muistaa kysyä ja testata kaupassa tosta tasapainottelusta yhden pyörän varassa...nyt mun pitää alkaa listaamaan ja vertailemaan kaikkia tarjolla olevia :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jo kolmipyöräiset on, mutta ei vielä kokemusta pihalla työntelyjä enempää. Liikkeessä kun kävimme kokeilemassa ihastuin täysin, olivat juuri sellaiset kuin olin ajatellutkin. Ainoa mikä itseäkin mietityttää on rappusten ylös meneminen jos vaunuille on kaksi luiskaa, mutta niitä tilanteita tuskin paljon tulee. Meillä on kuitenkin auto joten tarvittaessa loppumatkan voi mennä kaukalolla/kantorepulla kun suht lähelle kuitenkin päästään aina. Normaalissa elämässä ei tule heti mieleen missä tuollaisia olisi tullut eteen....joten kai niitä kohta tulee vastaan senkin edestä kun kärryillä liikkuu. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin mennä sellaiset rappuset, missä on kaksi luiskaa, peruuttamalla. Siinä on sekin hyöty, että saa oven avattua, jos ylhäällä on naftisti tilaa. Joskus luiskat on ihan asiallisesti, mutta monesti esteettömyys päättyy siihen ja ovi aukeaakin "väärään suuntaan" ja rappusten yläpäässä ei ole kunnolla tilaa... Aina ei auta edes peruuttaminen, yhdessä ravintolassa muistan, että mun piti mennä ensin sisälle pyytämään henkilökuntaa avaamaan mulle oven, koska muuten ei kertakaikkiaan olisi päässyt sisälle ovien oudon aukeamisen ja luiskien suunnan takia... (kummasti vähensi käyntiä tässä ravintolassa rattaiden kanssa, vaikka ruoka oli hyvää ja henkilökuntakin ihan mielellään auttoi ovien kanssa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo kaksiosaiset luiskat eivät muuten sovellu kaikille nelipyöräisillekään vaunuille. Meidän yhdistelmät ovat 58 cm kapeat takaa ja edestä vielä kapeammat - etupyörät ovat pienet ja kääntyvät ja jostain syystä lähempänä toisiaan kuin takapyörät (tämä on aika tyypillistä muissakin malleissa). Joten luiskat ovat liian kaukana toisistaan etupyörille. Takapyörien varassa olen joskus vetänyt mutta pääasiassa yritän luiskia vältellä.

 

Olisinpa tämän tiennyt etukäteen, sillä silloin kun mietimme kolmi- ja nelipyöräisten välillä, ajattelin juuri luiskalla kulkemista ja niinpä kolmipyöräiset tippuivat pois vertailusta... Nyt kun on enemmän kokemusta ja olen kolmipyöräisiäkin kokeillut, ostaisin kolmipyöräiset mutta en niistäkään ihan mitä tahansa. Esim Teutonian ja Gessleinin malleissa eturengas on ikään kuin vaunujen "alla", mikä varmasti tekee niistä kiikkerämmät. Itse ostaisin Phil&teds -tyyppiset kolmipyöräiset, koska niissä eturengas on reilusti edempänä ja painopiste on eri kohdassa. Näistä olen paljon hyvää kuullutkin, on kuulemma helppo nousta bussin kyytiin ja talvella on helppo työnnellä. Jälkimmäisiä voi tarvittaessa työntää kuin kottikärryjä vain sen etupyörän varassa. Kätevää jos tulee kapea polku vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0