heko

Hoitaja kotona

40 posts in this topic

Onkos kellään kokemuksia hoitajasta omassa kodissa? Miten on järjestetty? Miksi päädyitte tähän valintaan? Onko hoitaja mahdollisesti sukulainen? Onko hoidossa muitakin kuin omia lapsia (esim naapurin lapsia)? (Mitä hoitajalle maksatte?)

 

Meillä olisi todennäköisesti yli-innokas mummu tulossa hoitajaksi, mahdollisesti, ehkä, toivottavasti, en tiedä vielä. Hän itse ehdotti. Moni asia mietityttää, joten kertokaa kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun äitini hoitaa meidän poikaa. Palasin töihini lastentarhanopettajaksi pojan ollessa 11kk viime syksynä. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska poika oli niin pieni palatessani töihin ja mummo innokas hoitamaan. Tänä syksynä poika täyttää 2v ja haimmekin alustavasti päiväkotipaikkaa, mutta mummo ilmoitti olevansa hyvin halukas jatkamaan hoitoa, joten mummon hoidossa on poika taas ollut, kun minulla pari viikkoa sitten työt jatkuivat. Vuoden päästä sitten ainakin menee päiväkotiin, kun täyttää jo 3v. (tosin pikkusisarus on kovasti toiveissa ja vuoden päästä toivottavasti olen äitiyslomalla ja esikoinenkin saa jatkaa kotihoidossa... :rolleyes: )

 

 

Käytännönjärjestelyistä: minulla työvuorot vaihtelevat klo 6.30-17.00 välillä ja miehellä on liukuva työaika. Kun minä menen aikaiseen vuoroon mies menee töihin myöhemmin ja toisinpäin. Näin mummonkaan päivät meillä eivät veny hirmuisen pitkiksi. Äitini tulee meille kotiin (ja hoitelee välillä vähän kotitöitäkin, vaikka olenkin sanonut, ettei tarvitse... ;) ) Kotihoidontuen olen laittanut äidilleni, korvaa vähän bensarahoja ym.

 

Erittäin tyytyväisiä ollaan oltu tähän järjestelyyn. Äitini on vielä "nuori" (50v) ja jaksaa touhuta pojan kanssa kaikenlaista. Hän pitää myös samanlaiset rajat pojalle kuin mekin, ja osaa tarvittaessa olla tiukka, eikä hemmottele pilalle... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hoiti mun sisko ensin 3 kuukautta tuota naperoa ja anoppi jatkaa ens vuoden alkuun tuon 1-vuotiaamme hoitoa meillä kotona. Mulle suurensuuri helpotus, kun tarhaan pitää viedä vasta sitten 1,5-vuotiaana tuon vuoden sijaan. Kummasti keventää äidin mieltä. Anoppi on lastentarhanopettaja ja toimii tasan varmasti myös meidän toiveiden mukaan. Eli ei pelkoa extraherkutteluista tai mummun-kanssa-saa-tehdä-mitä-vaan-toiminnasta vaan ihan varmaan pitää kiinni säännöllisestä rytmistä, meidän säännöistä ja terveellisestä ruuasta.

 

Mummusta siis riippuvaista, kuinka hyvin hoito homma toimii. Kyllä mua ois hieman mietityttänyt, jos mummu olisi juurikin sellainen, jonka mielestä oma lapsenlapsi saa tehdä tyyliin mitä vaan ja pitäähän sitä nyt karkkia lapsen saada jne. Siinä kohtaa olisin ehkä kuitenkin harkinnut muuta hoitoa, ainakin jos en toivo lapselleni sellaisia arkipäiviä. Siitä kun olisi varmaan aika hankala siirtyä sitten päiväkotiin tai muualle hoitoon, jossa on elettävä tiettyjen sääntöjen mukaan. :unsure:

 

Käytännössä me lähdetään miehen kanssa puoli kahdeksalta ja mummu tulee silloin meille. Kotiin me tullaan neljän nurkilla ja joskus pidempään mennessä ollaan etukäteen sovittu. Auto jätetään heille, jos tulee tarvetta turvaistuimelle. Kerran viikossa tulevat käymään muskarissa vähän muita lapsia tapaamassa ja muuten viettävät ihan normaalia arkea. Syövät, ulkoilevat, nukkuvat ja leikkivät. Meidän tapauksessa mummu on kova leikkimään ja napero nauttii ihan selvästi sen jutuista :) (Tekivät mm. pahvilaatikoista junan, jossa molemmat matkustivat ja lakanoista majan jne.) Mulle on hirveen tärkeetä, että hoitaja on sellainen, joka oikeesti pitää säännöistä kiinni, mutta myös leikkii lapsen kanssa ja pitää sylissä yms. En minä siis kaikkia sukulaisia hoitajiksi kelpuuttaisi.

 

Isona plussana on ruoka-asiat. Anoppi on kova laittamaan ruokaa ja meillä tulee joka päivä lämmin ruoka/salaatti valmiina pöytään, vaikkei todellakaan sitä olla pyydetty. Mutta en valitakaan, koska en todellakaan oo mikään ruuanlaittaja. Ainakaan työpäivän jälkeen. Maksua hän ei halua, mutta kodinhoidontukea edes yritin tyrkyttää ja kyllä sen nyt ainakin annan. Sille se nyt oikeesti kuuluu! Siskolleni taas maksoin naperon hoidosta pimeenä palkkaa, johon oltiin molemmat tyytyväisiä. Ruuat olen myös ostanut ja niitä syö siis hoitajatkin! Eli ruokapalkalla raataa :P Mutta korostan siis, että omasta halustaan!!

 

Ainoa huono puoli on kodin sekaisuus. Mä oon kova siivoamaan ja ymmärrettävästi enemmän sotkua tulee, kun lasta hoitaa joku kotona kuin että se olisi tarhassa. Jonkun verran enemmän siis sellasta siivous/järjestelyhommaa on illoissa, kuin mitä muuten ois. Ei nyt mitään maailmoja mullistavaa vaan ihan normaalia elämisenjälkeä...

 

Mutta ehdottomasti suosittelen kotihoitoa, kunhan hoitaja on sopiva ja jutuista sovittu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin vuosia sitten hoitamassa pientä 1,5-vuotiasta poikaa ja sain palkaksi kelan kotihoidontuen (vai mikä se oli?!). Työtä oli vaihtelevasti eri päivinä 4-8 tunnin verran, sillä perheen äiti oli vielä opiskelija. Mielestäni heidän ratkaisunsa vaikutti kivalta ja nyt olen itse alkanut pohtia samaa mahdollisuutta.

 

Opinnoistani puuttuu enää gradu, jota alan työstää ensi vuoden puolella. Kun vauvat ovat hieman päälle 1-vuotiaita, voisin gradunteon oheen etsiä osa-aikaista työtä. Vauvat olisivat sitten kotona hoitajan kanssa max.8 tuntia päivässä. Tai oikeastaan hoitajaa ei tarvittaisi kuin muutamaksi tunniksi viikossa, sillä mieheni työajat ovat sen verran kätevät, että minun ollessa töissä/tehdessä gradua hän voisi hoitaa lapsia. Ainoastaan ne tunnit, jotka molemmat olisimme töissä, olisivat lastenhoitajan työtä. Palkkaus hoituisi varmaankin pääasiassa tuolla kotihoidontuella. Mielestäni siis melko kätevää! Ainoa ongelma on vain se, että mistä löytää sopivan "pätevä" henkilö hoitamaan, jolla olisi myös kokemusta kaksosista... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, asioista selvää ottaneena ja toivottavasti piirun verran viisaampana tulen jälleen kehaisemaan tätä "hoitaja kotiin"-systeemiä... ;)

 

Eli Kela maksaa yksityisen hoidon tukea, jos lapselle/lapsille on palkattu kotiin hoitaja. Tämä hoitaja voi olla tuttu (vaikka isoäiti) tai tuntematon, kunhan saa vain palkkaa työstään. Vanhemmat/vanhempi maksaa sitten työnantajana kaikki työnantajaverot sun muut... Ja toki voi muutenkin vaikuttaa hoitajan työnkuvaan ja hoitopäivän sisältöön.

 

Tein pieniä laskutoimituksia ja tulin siihen lopputulokseen, että yksityinen hoitaja kotiin olisi meille todella hyvä ja edullinen (!) ratkaisu. Kaksosille riittäisi vain yksi hoitaja, jonka palkka koostuisi kelan yksityisen hoidon tuesta + hoitolisästä + kuntalisästä PER LAPSI (jos siis ymmärsin oikein, että tuota kuntalisää saa per lapsi, eikä per perhe?...) = meillä olisi varaa palkata yksi kokopäiväinen hoitaja 5 päiväksi viikossa! :)

 

Nyt tässä asiassa onkin enää/vielä yksi mutta... Aion tarttua tulevana syksynä graduni kimppuun ja teen sitä kotona (rivarikolmio). Tarvitsen rauhaa ja hiljaisuutta saadakseni keskittyä kirjoitustyöhön. Ei taitaisi hoitaja + kaksoset olla kovin hyvä juttu tuossa työhuoneen oven takana... <_<:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän päivän hesarissa oli mielipideosastolla kirjoitus tästä aiheesta. Jutussa oli tarkemmin noita summia, koskien vain Helsinkiä kylläkin.. Helsinkihän korotti tuota yksityisen kodinhoidontukea niin että kahdella lapsella hoitaja kotona tulee enää muutaman kympin kalliimmaksi kuin kalleimmassa maksuluokassa päiväkodissa. Meille tuleekin näillä näkymin hoitaja kotiin loka-marraskuussa. Meillä kun on firma vielä samassa talossa missä asutaan niin olisi vähän järjenköyhää lähteä viemään lapsia mihinkään muualle hoitoon. Katsotaan sitten kun ikää on vähän enemmän, mutta nyt ainekin tuntuu tämä hoitaja kotiin parhaalta ratkaisulta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
...kahdella lapsella hoitaja kotona tulee enää muutaman kympin kalliimmaksi kuin kalleimmassa maksuluokassa päiväkodissa.

 

Miksi kalliimmaksi? :huh: Haluaisitko selventää vähän, kun en taas tyhmänä tajua... :P Siis eikö kotihoitajan palkkaaminen olekaan edullista? Kelahan sen palkan kuitenkin maksaa... :mellow: (Eroa taitaa olla tietty siinä palkassa eli onko palkannut pätevän ja "kalliin" hoitajan, jolloin kelan tuet ei yksin riitä palkanmaksuun, vai "epäpätevän" eli opiskelijan tms., jolloin kelan tuki riittää.)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun pitää käydä lukasemassa se juttu, koska siinä mainittiin aika tarkkaan ne summat ja juuri se että tarhahoito oli halvempi kuin hoitaja.. Tietty varmaan hoitajien palkoissa on isojakin eroja, mulla on ystävä jolla on hoitaja kotona 3 x 10 tuntia viikossa jolle hän itse maksaa 500 euroa vielä lisää. Mä ymmärsin ainekin sen jutun perusteella että itse joutuu kyllä vielä jotain maksamaan Kelan maksamien päälle, mutta palaan aiheeseen myöhemmin ja viisaampana! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis Kelan tuki ja kunnan maksama kuntalisä voi mun selvitysten mukaan olla vain hoitajalle maksettavaa palkkaa. Lisäksi pitää siis ainakin maksaa työnantajan sivukulut, mitä ne nyt sitten tekeekin.

 

Siinä olet kyllä Isabelleza oikeassa, että tuki maksetaan per lapsi, eli kaksosille hoitaja tulee halvemmaksi kuin yhdelle, tai sisaruksille yleensä, koska tuki laskee merkittävästi, kun lapsi täyttää kolme vuotta. Sisarusten kohdalla siis käytännössä aika maksimi korkeammalle tuelle on vuosi.

 

Hoitajan kotiin palkkaamiseen liittyvä suurin mutta on mun kokemuksen mukaan hyvän hoitajan löytäminen. Meillä oli kerran ilmoitus työkkärin sivuilla ja vähän joka paikassa muutenkin, ja hakijat olivat kauniisti sanottuna epäsopivia. :rolleyes: Anteeksi ikärasismi, mutta mun on vähän vaikea uskoa, että esim. eläkkeellä oleva 65-vuotias jaksaa 7-9-tuntisia päiviä 9-kuukautisen ja 2,5-vuotiaan lapsen kanssa asunnossa, joka sijaitsee kolmannessa kerroksessa talossa, jossa ei ole hissiä. Muutenkin hakemuksia tuli vain muutama. Liekö sitten ollut huono ajankohta, mutta ylipäätänsä tuntuu ainakin pk-seudulla olevan pula lastenhoitajista niin päiväkodeissa kuin lastenhoitoa tarjoavissa firmoissakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli juu, elokuusta alkaen kahdesta lapsesta saa Kelan tukea yhteensä 1255 euroa (ja sitten tulojen mukaan mahdollisesti hoitolisää), esimerkissä hoitajan palkka oli 1400 euroa jolloin työnantajamaksut (vakuutus, tel) olisi 200-300 euroa joka vähintään jää itselle maksettavaksi. Tämän esimerkin mukaan itselle jäi maksettavaksi 445 euroa, tietty siis hoitajan voi saada tuolla 1255 eurolla jolloin maksettavaksi itselle jää työnantajamaksut.

 

Mäkin luulen että suurin ongelma onkin juuri sopivan hoitajan löytäminen. Ja sitten tietty pitää olla hyvin selvillä noista työnantajan velvollisuuksista. Mä kanssa katselin työkkärin sivuilta jo nyt ja huomasin että aika erikoisia oli hakemukset kun ei edes nimeä tai puhelinnumeroa löytynyt.. :rolleyes: Mutta ehkä taantuma tuo mukanaan lisää työnhakijoita ja syksyllä meille löytyisi hyvä hoitaja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kyse on siis siitä, että onko hoitaja pätevä ja palkkakin sitten sen suuruinen, vai epäpätevä (esim. opiskelija tms.), jolle ei tarvitse maksaa niin paljoa... Ja onhan noissa kunnallisissa hoitomaksuissa varmaan pieniä paikkakuntakohtaisia erojakin?!

 

Itse hoidin siis muutama vuosi takaperin pikkaisen päälle 1-vuotiasta poikaa ja sain palkaksi vain kelan yksityisen hoidon tuen eli päälle 400e/kk. Töitä ei tosin ollut ihan joka arkipäivä ja työtunnitkin vaihtelivat kahdesta kahdeksaan tuntiin päivässä. Opiskelin siinä ohessa, eikä työ ollut rankkaa, joten mielestäni tuo saamani "palkka" oli ihan ok.

 

Jos siis ottaisin kotiini hoitajan kaksosilleni, niin kelpuuttaisin kyllä jonkun "vähemmän pätevän", kunhan hän tykkäisi lapsista ja omaisi edes jotain hoitokokemusta. Tietty hoitajan olisi hyvä olla muutenkin fiksu ja reipas, mielellään savutonkin... Hoitotyötä olisi meillä tarjolla juurikin vaihtelevasti/osa-aikaisesti, joten työ sopisi hyvin esim. opiskelijalle.

 

Itse löysin hoitotyön työkkärin sivuilta ja otin meilitse yhteyttä. Kävin myös tapaamassa perhettä ennen työpaikan saamista ja minun piti myös toimittaa heille virallinen selvitys taustastani (rikosrekisteriote tms. selvitykseksi siitä, että olen "sopiva" tekemään töitä lasten parissa). Jos hankkisin lapsilleni hoitajan kotiin, niin voisin harkita myöskin laittavani ilmoituksen työkkärin nettisivuille tai esim. hoitopaikka.net-sivuille.

 

Mutta joo, piti vain sanoa sitä, että tuo hoitaja kotona voisi tulla meille suht edulliseksi, sillä hän hoitaisi ns. kahta muksua yhdellä palkalla. Vielä kun löytäisi jostain "vähemmän pätevän" hoitajan, joka haluaisi tulla hoitamaan kahta vauvaa/taaperoa... :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä meillä oli kyllä ihan hyvin ilmoituksessa kerrottu, mitä odotetaan ja odotuksena oli vain lasten kanssa olemista ja lapsista huolehtimista. Emme siis odottaneet, että hoitaja esimerkiksi siivoaisi tai tekisi muita kodinhoidollisia töitä, paitsi mahdollisesti jos siitä olisi erikseen lisäksi sovittu ja maksettu. Me tosin haettiin hoitajaa alkuun osa-aikaiseksi pariksi kuukaudeksi ja lokakuun alusta lähes täyspäiväiseksi, eli ehkä tuollainen kesken kauden aloittaminen oli ongelma. Lisäksi saattoi olla, että oltiin vähän myöhään liikkeellä, eli jos syksyksi hakee hoitajaa, kannattaa varmaan pikkuhiljaa alkaa jo miettiä ilmoituksen laittamista. :)

 

Mäkin oisin toivonut, että hoitaja olisi ollut opiskelija, jolla olisi käytännön kokemusta pienistä lapsista. Kaikki hakijat olivat jotain muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, kyse on siis siitä, että onko hoitaja pätevä ja palkkakin sitten sen suuruinen, vai epäpätevä (esim. opiskelija tms.), jolle ei tarvitse maksaa niin paljoa... Ja onhan noissa kunnallisissa hoitomaksuissa varmaan pieniä paikkakuntakohtaisia erojakin?!

 

Tuethan menevät niin, että yksityisen hoidon tukea Kelasta voi saada, jos lasta hoitaa työsopimuksella joku muu kuin oman perheen jäsen.

 

Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on 160 euroa kuukaudessa lasta kohti. Hoitolisä maksetaan perheen tulojen perusteella, ja se on enintään 134,55 euroa kuukaudessa lasta kohti. Hoitoraha ja -lisä maksetaan erikseen jokaisesta lapsesta, jolla on oikeus tukeen. Kahdesta lapsesta tukea voi siis saada maksimissaan 589,10 euroa kuussa.

 

Lisäksi kunta saattaa maksaa kuntalisää, joka käsittääkseni aina haetaan kuitenkin samalla hakemuksella kuin Kelan tuki. Esimerkiksi Espoo maksaa yksityisen hoidon kuntalisää melko avokätisesti. Tuki on ainakin aikaisemmin ollut huomattavasti suurempi alle 3-vuotiaille, kuin 3 vuotta jo täyttäneille. Yleensä myös kuntalisää maksetaan per lapsi, kun kyse on yksityisen hoidon tukemisesta. Mur, en voi tarkastaa tarkkoja määriä Espoon sivuilta, koska tässä mun macissä ei oo wordia, niin docit ei aukea.

 

Kunnallisessa hoidossa hoitomaksu määräytyy kokopäivähoidossa samalla tavalla koko maassa, maksimimaksuhan on luokkaa 200 euroa per lapsi, ja sisarusalennus on luokkaa 20 euroa. Tosin kunnallisessa hoidossa voi saada hoitoa myös täysin ilmaiseksi, jos esim. molemmat vanhemmat ovat opiskelijoita, joilla ei ole tuloja.

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis tosiaan nämä maksuthan on niin perhe- ja paikkakuntakohtaisia etten voikaan sanoa yleispäteväksi sitä mitä tukia me saadaan / joudutaan maksamaan. Meillä hoitaja olisi 5 päivää viikossa, 8 tuntia per päivä ja toivon hoitajalta jonkin sortin ammattitaitoa, mutta ennenkaikkea luonnetta sekä reipasta asennetta! Mä olisin itse "seinän takana" töissä että päivisin pääsisin kyllä kyttäämään jos jotain epäilyttävää alkaisi ilmetä.. :P Onhan näitä kauhujuttuja kännäävistä lastenhoitajista lukenut, mutta sekaan mahtuu varmaan aina joku mätämuna. Sekin olisi perin ärsyttävää jos hoitaja lopettaisi työsuhteen lyhyeen ja joutuisi itse jäämään kotiin taas kunnes saisi uuden hoitajan. Oletteko muuten laatineet ihan irtisanomisajan työsopimukseen, entä koeaika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuollainen kirjallinen sopimus on varmasti hyvä tehdä ja määritellä siihen sekä koeaika että irtisanomisaika. Ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä, kun hoitaja yhtäkkiä vaan häipyy kuvioista tai osoittautuu täyshulttioksi! ;) Itselläni ei tainnut aikanaan olla tuollaista sopimusta, joku epämääräinen lappu vain... Mutta me tutustuttiinkin sen perheen kanssa melko hyvin puolin ja toisin ennen hoitotyön aloittamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjallinen työsopimus on käsittääkseni edellytys sille, että Kela maksaa yksityisen hoidon tukea ylipäätään. Meidän kunnassa olis ainakin pitänyt vielä hyväksyttää sopimus ja hoitaja alueen vastaavalla henkilöllä. Sitä varten tarvitsee myös sen rikosrekisteriotteen hoitajalta.

 

Sinänsä ei paljon auta, vaikka ois sopimus irtisanomisajasta, jos hoitaja osoittautuu holtittomaksi tai muuten vaan kyllästyy. En nimittäin omia pieniä lapsiani haluaisi enää sellaiselle henkilölle jättää hoidettavaksi. Uskoisin, että hyvin harvassa ovat kuitenkin tällä tavalla käyttäytyvät hoitajat. Pienenä kuriositeettina mainittakoon, että meitä on pienenä hoitanut mm. alkoholisti, jonka omat lapset oli otettu huostaan ja parikymppinen nainen, joka esim. vei meidät vanhemmat puistoon ja kävi kuopuksen kans hoitamassa omia ja vankilassa olevan poikaystävänsä asioita. ;) Kai nuokin ihan hyvin meitä hoitivat, tai en ainakaan muista, että mitään ongelmia olisi ollut. Nämä taustat olen siis saanut tietää vasta nyt aikuisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kirjallinen työsopimus on käsittääkseni edellytys sille, että Kela maksaa yksityisen hoidon tukea ylipäätään. Meidän kunnassa olis ainakin pitänyt vielä hyväksyttää sopimus ja hoitaja alueen vastaavalla henkilöllä. Sitä varten tarvitsee myös sen rikosrekisteriotteen hoitajalta.

 

Tässä taitaa sitten olla paikkakuntakohtaisia eroja tai muistan vain huonosti... Mulla se "kirjallinen sopimus" oli tosiaan ns. paperilappu, jossa luki työaika n. tuntia viikossa ja "palkka" sekä nimet ja olisko ollut vielä muuta... Ehkä perheen äiti veikin lapun jollekin hoitoasioista vastaavalle?!

 

Eikö sen irtisanomisajan voisi määritellä itse, esim. pari päivää? Etenkin, jos hoitaja ei ole ammattilainen vaan "epäpätevä", eikä palkkakaan ole minkään tes:n mukainen?...

 

(Aika p***a tuuri saa muuten kyllä olla, että sattuu tuollaisia hoitajia kohdalle, kuin Miakan tekstissä... Huh!)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nuo meidän hoitajat olivat 80-luvulla. Silloin ei ilmeisesti kaikilla ollut oikeutta saada lasta kunnalliseen päivähoitoon, ja siis mun vanhemmilla oli liian korkeat tulot. Hoitajia oli ilmeisesti muutenkin vaikea saada, eikä kai mun vanhemmilla ollut kuitenkaan ihan hirveästi varaa maksaa palkkaa. Mutta kuten sanoin, en itse muista, että ongelmia olisi ollut enkä ole jälkikäteenkään kuullut ongelmista varsinaisessa työssä. Sen sijaan eräs hoitaja kyllä vaihtoi meidän säästöpossuista vitoset pienimpiin kolikoihin ja äiti käytti kerran yhtä hoitajaa töissä ja ompeli "pyörällä kaatuessa" päähän tulleen haavan. Mä kuitenkin muistan hoitajat mukavina täteinä. ;)

 

Yksityisen hoidon tuen saaminen edellyttää aina, että lapsen hoitaja

 

- ei ole saman perheen jäsen

- on yksityishenkilö, jonka kanssa perhe on tehnyt vähintään 1 kuukauden työsopimuksen ja jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi tai

- on muu päivähoidon tuottaja (henkilö tai yhteisö), jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi.

 

lähde: kela.fi.

 

Oisitkohan Isabelleza ollut hoitajana hieman harmaasti? Meilläkin oli joskus mun kahta nuorimpaa sisarusta hoitamassa muutaman kuukauden ajan eräs työtön tutuntuttu parikymppinen keittäjä. Mun vanhemmat maksoivat siis tälle kotihoidontuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitajan palkkaamisesta kotiin löytyy tietoa mm. jos googlettaa esim. kotitalous työnantajana tai hoitajan palkaaminen kotiin. Perhe tekee työsopimuksen, ottaa vakuutukset, huolehtii ennakopidätyksestä, palkanmaksusta kuukausittain jne. Hoitajaa ei ole meillä ollut kotona, mutta palkkasimme muuhun tehtävään tässä äskettäin henkilön ja tuli selviteltyä byrokratiaa. Palkka.fi sivuilta löytyy ohjelma, joka osaa automaattisesti laskea tarvittavat pidätykset ja sillä pystyy tekemään esim. verottajan vuosi-ilmoitukset sekä saa tilinauhan tulostettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei oo hoitajaa kotona (ainakaan vielä), mutta juuri eilen juttelin erään tutun kanssa, jolla oli hoitaja kotona ja heillä oli lisäksi toisen perheen lapsi siellä hoidettavana. Näin se tuli molemmille perheille suht halvaksi. Siinä on kuitenkin sellaiset ongelmat, että byrokratiaa on jonkin verran ja jossain vaiheessa Kela on jopa muuttanu tukien määrää ilmoittamatta asiasta ja sit tulee maksettua vääriä summia yms. Mutta muuten ovat olleet hyvin tyytyväisiä. Hoitajan löysivät tuolta jonkin mainitsemasta hoitopaikka.net -sivustolta, jos oikein muistan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oisitkohan Isabelleza ollut hoitajana hieman harmaasti? Meilläkin oli joskus mun kahta nuorimpaa sisarusta hoitamassa muutaman kuukauden ajan eräs työtön tutuntuttu parikymppinen keittäjä. Mun vanhemmat maksoivat siis tälle kotihoidontuen.

 

Paljon mahdollista, että näin on ollut... Puhetta oli kyllä silloin, että perheen äiti olisi maksanut kaikki työnantajamaksut ja muut, mutta mistäpäs minä tiedän koko totuutta?! ;) Tuosta hoitohommasta on jo muutama vuosi aikaa, enkä enää muista kovin hyvin niitä silloisia kuvioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen tutustumaan sivustoon http://hoitopaikka.net/v2/Default.aspx Sieltä löytyy kaikki tarvittava tieto hoitajan palkkaamiseen!

 

Meillä oli 10kk hoitaja kotona. Maksettiin 7e/tunti, lisäksi hän sai Kelan tuen ja kuntalisän (En usko, että moni on valmis tulemaan vain Kelan tuella...). Meille tuli maksettavaksi työnantajamaksut eli paljon :P Hoitaja löytyi, kun pantiin työkkärin sivuille oma ilmotus. Hakemuksia tuli varmaan 20, joista noin 10 haastateltiin. Paljon oli omituisia hakijoita, jotka heti haastattelussa julisti, kuinka peruskoulun päästötodistus oli niiiin huono, ettei sillä päässy mihinkään :rolleyes: Lisäks oli hakemuksissa niitä, jotka olis ottanu meidän esikoisen hoitoon oman lapsen ohella. Näitä ei edes haastateltu, kun tuntu siltä, että toinen menis siinä sivussa. Ja sitten kun hoitaja tai sen lapsi olis ollu kipeä, niin siinähän oltais sit oltu! Muutama loistava hakijakin oli. Palkattiin lopulta lapsiin erikoistunut lähihoitaja, aivan ihana tyyppi! Ei edellytetty sinänsä mitään koulutusta, mutta eipä siitä haittaakaan ollu. Hoitaja oli ihana ja joustava nuori tyttö. Työajat vaihteli noin 4h-10h päivässä ja esikoinen alkukankeuden jälkeen tuli tosi hyvin toimeen hänen kanssaan.

 

Me tehtiin kirjallinen työsopimus, joka muistaakseni piti tosiaan toimittaa Kelaan. Työsopimuksessa määriteltiin työtehtävät (meillä hoitaja myös imuroi kerran viikossa) ja työajat. Lisäks joka kuukausi piti muistaa maksaa eläkemaksut ja ennakonpidätykset yms ja vuoden lopussa toimittaa verottajalle lomake maksetuista ennakonpidätyksistä. Lomarahat yms, pitää tietenkin kans muistaa.

 

Rahaa meni ihan sairaasti, mutta mä sain vähän vahingossa töitä ja kokemusta tarvin, niin tehtiin sitten tällänen ratkasu. Ja jäi mulle vielä käteen vähän enemmän kun pelkkä kotihoidontuki olis ollu :) Näin jälkeenpäin olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen!

Edited by Lilli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now