Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Hormonaaliset muutokset imetyksen loputtua?

15 posts in this topic

Onko muilla tullut omituisia hormonaalisia muutoksia imetyksen loppuessa? Mä olen nyt jo jonkun aikaa imettänyt enää vain kerran päivässä. (Vauva 11kk) Menkat tulee aivan miten sattuu (alkoivatkin vasta kun vähensin imetystä) ja kestävät pit-käään.. Mulla ei oo ennen ollu mitään pms-oireita mutta nyt oon ollu välillä kiukkunen kun ampiainen, mut en ennen menkkoja vaan niiden aikana, niin no vaikee sanoo liittyykö ees niihin kun mokoma riesa on päällä melkein aina. angry.gif Syön cerazette-ehkäisypillereitä. Itkunenkin oon ja että risoo olla tällänen vollottava AKKA.. Prkl!

 

Auttaiskohan se jos lopettais vaan imetyksen kokonaan? Sen ainakin huomasin aiemmin, että jos välillä olin esim. päivän pois eli imetin vähemmän, niin menkat alko samantien.. Tasaantuuko se kierto vasta kun lopettaa kokonaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cerazetten kanssa ei välttämättä tasaannu ikinä :rolleyes: Muuta saahan sitä kokeilla.

 

Muoks. Tuli vähän töksähtävä vastaus :lol: Mutta en tosiaan itse ole missään Cerazette-fanikerhossa vaan sitä ennen vauvaa syödessäni oli lopulta joka päivä joko menkat tai välivuotoa, eikä muutenkaan ikinä tiennyt että missä mennään.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin no, toisaalta kun imetys nyt kerran on loppumassa, niin voisin kohta alkaa käyttämään jotain muuta pillerimerkkiä. Diane Nova on ollut mulla hyvä, mutta en tie suositellaanko sitä enää kun verenpaine oli raskausaikana ja pitkään sen jälkeenkin korkeella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä loppui imetys kokonaan vähän aikaa sitten ja olo on ollut sen jälkeen välillä aika kummallinen :blink:. Mullakaan ei ole koskaan aikaisemmin ollut PMS-oireita, mutta nyt olen usein tosi kiukkuinen ja stressinsietokyky on alhainen, menkat ei ole vielä kyllä alkaneet. Toivon todella että tämä pian tasaantuisi, kun itseänikin harmittaa oma olo :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostais kovasti, et onko muilla ollut jotain ihmetuntemuksia tai muuten muuttunut kovasti menkat tai niiden alku? Muutenkin kun noi PMS-oireet?

 

Mä oon lopettanut imetyksen jo 2kk sitten ja mä aloitin e-pillerit, joiden jälkeen tuli normaali tyhjennysvuoto. Jouduin kuitenkin heti lopettamaan ne sopimattomat pillerit ja nyt tässä ollaan oltu taas kuukausi ilman hormonaalista ehkäisyä. Eilisestä asti on tuntunut, et menkat alkaa ihan just. Tänään aamulla alkoi kovat alamahakivut, kohtuun polttaa, aivan kuten menkkojen aikaan. Mutta kun ikinä ennen mulla ei oo alkanut kivut ennen kun menkatkin alkaa ja nyt niitä ei vaan kuulu mut kivut on ihan sitä luokkaa kuin ois menkat menossa toista päivää (eli kovat kivut) :huh:

 

Mietityttää et onko omassa hormonitoiminnassa nyt raskauden (ja sen hetken imetyksen) jälkeen noin kovaa myrskyä et koko kroppa on sekasin? Mut ei mulla tällästä oo ollut tuohon 3,5 kk vaan nyt yhtäkkiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin imetyksen tuossa 3 viikkoa sitten (eli synnytyksestä reilut 8kk). Ei ole vieläkään menkkoja kuulunut. Kummallisinta on, että minä aloin kärsimään unettomuudesta! Minä, joka olen aina ollut "hyvä-uninen". Imetyksen loppumista lukuunottamatta elämässä ei ole ollut muutoksia, olo on iloinen ja pirteä (ei siis masenna), joskin nyt alkaa tämä väsymys rassata. Ihan kuin minun kehoni ei tarvitsisi unta, kun imetys loppui :o Onko kellään vastaavia kokemuksia? Vauva on jatkanut samanlaista unirtymiä, eli syö, kuten söi vielä imettäessäkin, kerran yössä.

 

Luulisi näin hämärän aikaa nimenomaan nukuttavan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuonpa tämän kirjoitukseni tuolta Synnytyksen jälkeen-osiosta myös tänne...

 

Mulla alkoi menkat 6 kk synnytyksestä ja ekat kolme kiertoa olivat todella säännölliset (29-30 päivää). Edellisistä menkoista on nyt reilu 2 viikkoa, mutta eilen löysin pikkareista taas yllätyksekseni hieman veristä vuotoa. :mellow: En osannut odottaa menkkoja taas näin pian uudelleen, vaikka olihan mulla särkenyt päätä jo pari päivää ja olokin oli kiukkuinen. Manasin myös toissapäivänä turvonnutta pömppömahaani, mutta syytin siitä suurta herkkuani eli tuoretta ruisleipää... :rolleyes: Nyt oloni on samanlainen (ts. kireä ja väsynyt ja alavatsaa särkee) kuten menkkojen aikana, mutta tuota vuotoapa ei enää tulekaan! :huh: Pari pientä hailakkaa hyytymää on ollut vessapaperissa, mutta siinä kaikki. Olen ihan ihmeissäni, että mitä tämä nyt oikein on?! Ei kai mulla vaan ole kohdussa/munasarjoissa jotain häikkää? Vai onko tämä ihan normaalia hormoniheilahtelua (vaikka synnytyksen jälkeen kolmet menkat tulivatkin normaalisti)? Siis...? :mellow:

 

Huomasin, että Snazu oli kirjoittanut aikaisemmin jotain vastaavanlaista eli että on menkkakipuja, vaan ei menkkoja. Oliko kyse vain hormonien sekavuudesta raskauden jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kaipa mun kroppa vaan oli sit loppu hormonimyräkän keskellä. Tuota jatkui vielä jonkin aikaa, mutta nyt ei ole moneen kuukauteen enää ollut samanlaista. Menkkatuntemukset ja -kivut on vain kun menkat on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännityksellä odotan. Imetyksen lopettamisesta on nyt reilu 3 viikkoa, ja viikko sitten taisin elämässäni ensimmäistä kertaa bongata oviksen. Aiemminkin se on luonnollisesti todistettavasti ainakin kolme kertaa tapahtunut, mutta mulla ei ole ollut mitään oireita, ja yhdessä kierrossa, kun olen sitä yrittänyt testailla, en koskaan saanut positiivista tulosta. Nyt siis sekä oireita, että osin huvin vuoksi, osin tietääkseni, missä mennään, testailin ja onnistuin positiivisen tuloksen saamaan. Nyt siis sit vain odotellaan, kuinka pitkään menee, et vuoto alkaa.

 

Esikoisen imetyksen loputtua mulla lyheni kierto. Ennen oli kyllä ollutkin ensin hieman epäsäännöllinen, ja kun jo 16-vuotiaana aloin syödä pillereitä, ei tietenkään voi ihan tarkkaan sanoa, oisko kierto muutoinkin tasaantunut tohon noin 30 päivään. Menkat oli myös sekä niukemmat, lyhyemmät ja kivuttomammat kuin aikaisemmin. Tervetulleita muutoksia siis. :D Kakkosen ja kolmosen välissä mulla ei ehtinyt kierto kunnolla käynnistyäkään. Tammikuussa oli yksi vuoto, ja maaliskuun alkupuolella tulinkin raskaaksi.

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun imetys loppui 2-3 viikkoa sitten, ja piti tulla täältä lukemaan, millaisia "oireita" muilla on ollut. Itse törmäsin tiiliseinään, kun raskauden 2. kolmanneksesta melkein näihin päiviin asti nautin suunnattomasti ihoni sileydestä... Oon siis koko aikuisikäni kärsinyt aknesta, ja raskauden alkuvaiheen jälkeen se katosi ja pysyi poissa yli vuoden. Nyt imetyksen loputtua on taas finni poikineen ihon alla tulossa, kipeitä pahkuroita jotka kohta puhkeavat ah, niin kauniiksi finneiksi :( Luulin, että homma olisi loppunut lopullisesti, kuten kuulemma äidilläni oli käynyt. Voi paska!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kiroan Cerazetten alimpaan maanrakoon. Aloitin Cerazettet, kun synnytyksestä oli kulunut n. 3,5kk. Koko käytön ajan oli joko menkat tai tiputteli ja päätin niistä luopua parin kuukauden käytön jälkeen. Imetys alkoi pian tuon jälkeen vedellä viimeisiään, kun poika ei enää tissiä huolinut (ei koskaan oltu täysimetyksellä vaikean alun vuoksi) ja kun ensimmäiset luomumenkat alkoivat n.3vk cerazettejen lopettamisen jälkeen, aloitin tutut ja turvalliset Melianet. MUTTA nytpä kuukautiset ovatkin kestäneet ihanat 12 päivää eikä loppua tunnu näkyvän. En sitten tiedä onko vika Cerazeteissä, imetyksen lopettamisessa vai onko joku oikeasti vialla. Täytyy maanantaina soitella lääkäriin ja kysyä mitä mieltä ovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vetää ylimääräisiä hormoneja kehoon, niin miten vielä kehtaa ihmetellä miksi kroppa on sekaisin? Eihän psyykelääkkeitäkään lopeteta kerrasta, ettei mene nuppi uudestaan sekaisin. E-pillerit on nykyisin joku automaatio, joita muijat vetää ihan surutta kaksin käsin ja sitten ihmetellään miksi masentaa. Ja sitten otetaan seuraavaksi masennuslääkkeet. Ne e-pilleritkin on hormoneja ja hormonit vaikuttavat mielialaan ja KAIKKEEN meidän toimintaamme!

Onko niin tärkeää päästä vetämään paljaalla, että myrkyttää itsensä tuollaisilla keinohormoneilla.... Huh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo hormoonin hormoonia syönyt reiluun 8 vuoteen, että ei liittyne mihinkään ylimääräisiin hormooneihin. Mullakin on nyt ilmestynyt akne, alakuloisuus, kärttyisyys ja piiiiitkät menkat kun oon lähes kahden kuukauden verran imettänyt enää vain 1-2krt vuorokaudessa. Menkat siis alkoi samalla ja ollut kahdesti ja kestänyt 2 vikkoa putkeen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyihän täältä tällainenkin ketju. :) 

Itse just lopettelen imetystä ja oireita on vaikka muille jakaa. Oon nyt noin kuukauden ajan imettänyt vain kerran vuorokaudessa (sitä ennen vaikka kuinka paljon, varsinkin öisin) ja oireita on mm. kauhea turvotus varsinkin sormissa ja mahassa, (em. syystä) puntari näyttää suuria lukemia, huimausta, huonoihoisuutta, hajuaistin herkistymistä ja huonoa oloa. Jostain luinkin, että imetyksen lopettamisen aiheuttamat oireet voi olla samanlaisia, kuin alkuraskauden oireet. Mulla kyllä pitää paikkaansa tämä. Ihana saada omat hormonit reilu viiden vuoden tauon jälkeen takaisin (kaksi raskaus- ja imetysaikaa ihan peräkkäin)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mullakin tuli varmaan kaikki raskausoireet kahden vuoden imetyksen lopuksi. Muistaakseni meni vähän kuin raskaus lopusta alkuun pikavauhtia, alkaen liitoskivuista ja turvotuksesta, närästyksen kautta ällötykseen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0