Guest Arska

Vanhat/retrot/tuunatut lelut

158 posts in this topic

^Tuo puhelin oli oma suosikkilelu lapsena. Sillä oli myös kiva jallittaa vanhemmat vastaamaan puhelimeen silloin kun lankapuhelimia oli. Lelupuhelimen ja oikean lankapuhelimen äänet olivat niin samanlaiset laugh.gif

 

PS. Suosittelen Toy Story 3:sta: loístava leffa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään löytyi kirppikseltä tällainen hymynaama. Onko kellään tietoa milloin näitä on ollut liikenteessä? Näyttää aika vanhalta ja väriyhdistelmäkin vaikuttaa suhteellisen harvinaiselta.

 

IMG_40101-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hymynaamojahan on ollut äitiyspakkauksessa monena vuonna ja eri väreissäkin ainakin jo 80-luvulla olemassa. Muistelisin itse tuon värisen joskus nähneeni, en nyt vaan millään muista missä. Luultavasti jonkun mun serkun kotona, ko serkut on syntyneet 80-luvulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis kääk,,,,Ihania ja niiiiiiiin tuttuja leluja!!!! Alkaa taas lapsettaa.... Meillä ei ollut hirveästi niitä tarvikkeita noille fabu hahmoille mutta niitä hahmoja sitäkin enemmän..monia vieläkin säästössä ja lapsilla leikeissä.

Siis tuo kassa ja puhelin on klassikkoja, meillä oli kassa valkoisena jotain vuosimallia 85-86, puhelin kai siskolla vieläkin.

Ja tuo omena soittorasia minulla oli aina mukana, nyt on jo ollut molemmilla lapsillakin käytössä.Siskolla oli sellainen vaalean sininen ja valkoinen kissan tai ketun pää soittorasia ja veikalla etana jossa oli myos kellotaulu siinä 'kotilon' kyljessä

 

Samainen kaksipuolinen barbien keittiö ostettiin aikoinaan siskon kanssa puokkiin ja hänelle(hänen tyttärelleen) sen annoin viime talvena, pienen putsaus ja kunnostusoperaation jälkeen. Tarrat kärsineet vintissä(kaikki osat tallessa,pienet aterimetkin, olen sellainen huolellinen valikoiva hamsteri). Samaten annoin myös, kesäreissulla puokkiin ostetun, rok'styles studion, sellainen pahvinen kaksipuoleinen esiintymislava rokkibarbeille tarvikkeineen.

 

Tuon my litle ponyn lastentarhan muistan parhaalla kaverillani olleen, sillä leikitiin usein!!! Itsellä on vieläkin nuo vaunut poni ja tarvikkeet, isoja poneja ja sitten yksi pikkuponi pyjamineen sängyksi avautuvassa laukussa.

Toisella kaverilla oli ne leikki-kangaspuut ja minä niin kadehdin, kun niillä sai tehtyä mattoja nukketaloon. Jokunen vuosi sitten ostin tyttärelle samanlaiset, eikä häntä voisi vähempää kiinnostaa!

 

Meillä oli ja on edelleen tallessa, yhdet DAISY nuket, paljon barbeja niiden huonekaluja,legoja, tedyjä ja aarikan sekä brion leluja.

Sen punaisen kiikkutuolin muistan niin hyvin, liekkö vielä vanhemmilla tallessa??

 

Minulla oli aikoinaan samantyyppiset Brion sametti vaunut, tumman viininpunaiset ja niissä poikavauva. Vaan äiti hyvä sydämmisyyttään(kysyi kyllä minulta ensin) antoi ne työkaverin lapselle, jolla ei oikein ollu paljon leluja. Ei se silloin haitannut kun en niillä enää leikkinyt (mitä nyt joskus Mikko-kissa raukan niihin pakotin, pakeni mokoma aina leivinuunin kohdalla pankolle, kun olin äidille menosa näyttämään. Äiti torui ettei kissiä saa kiusata ja minä häpesin joka kerta!!! Mutta nyt niitä on kaivannut. Jospa jostain vielä löytäisi samanlaiset.

Siskolla oli sellaiset korkeat vaunut, mutta siniset ja se vauva niissä oli minusta hirmu iso!! Ne kai myytiin??

 

 

Oi ja sellainen keltainen kuminen aasi, niitä kai oli ja on edelleen ainakin myös punaisena ja sinisenä.

 

Voi kettu minä kyllä löydän sen kameran tai ostan uuden. Tänne aarresaarelle pitää pistää kuvia !!

 

Minun rakkain leluni ja unikaverini 20v oli LEKSA, sitten hän pääsi ansaitulle eläkkeelle kunniapaikalle!

Sellainen naaras leijonan näköinen pehmo!! Siskollani on samanlainen, mutta hänen suosikkinsa oli samettinen, musta-ruskea, myyrän näköinen pehmo.

 

Muistaako joku LEKSAA???? Niitä valmistettiin KAI aika paljon ja kyseisen lelun nimi siis virallisesti oli Leksa( ruotsin sanasta leksak).

Entäs ne apinat, joilla oli vaatteet ja punainen peukku joka laitettiin sille suuhun? Niitä taisi olla siilejäkin?????

 

Tää ketju on helmi girl_in_love.gifgirl_haha.gifgirl_pinkglassesf.gif

Edited by Amaryll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs ne apinat, joilla oli vaatteet ja punainen peukku joka laitettiin sille suuhun?

 

Tarkoitatko Monchichi:ä? Mulla oli tommonen joskus 70-luvun lopussa/80-luvun ihan alussa. (kuva netistä, omasta apinasta ei taida kuvaa olla)

 

monchichi_41685859.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on tuollainen maalla ja se on hitti meidän lasten ja veljen lasten parissa, kun sen peukun voi laittaa suuhun :girl_haha: Muistan vielä sen piirretyn, joka tuli telkkarista, jossa noi seikkaili :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just tuollanen apina!! Miten mie muistin että se on peukku vaikka tuttihan se taitaa olla!! Minulla sillä on punaiset valkopilkulliset pöksyt ja myssykin kai vielä jossain ja muistan juu sen sarjankin!!

 

Muistaako kukaan muuten SINDYÄ?? Sellaista barbin tapaista(alussa onttoja nukeja). Yhdellä tytöllä meidän kylällä oli niitä massoittain, mutta mie ihailin vain sitä yhtä, millä oli se väriä vaihtava uimapuku. Vaihtoikohan sen tukkakin väriä? vai oliko se toinen, sellainen kampaus malli,missä oli tussit??? Siskolla oli myös pari(jotka kuulemma jo vauvana julmasti paloittelin).girl_to_take_umbrage2.gif

 

Sitä uudemman sindyn kannettavaa kotia myös ihailin kovin ja toivoin joulupukiltakin, vaan ei tainnut meidän leveyspiireiltä löytyä tai vanhemmat jo hommanneet lahjat etelänreissullaan syksyllä.

 

 

Sitten oli ne keiju- nuket, sellaiset pienet joiden vyötärö kääntyi/taittui sillälailla hassusti vinoon, mutta ihania niilä oli ne puvut... yhdet saatiin siskon kanssa, mummi osti, kesäreissulla ja itse sitten ostetiin niille yhdet lisämekot.(molemmat nukke raukat jo kadonneet)

 

 

Barbin joutsen-suihkukaappi/kylpyamme oli myös niitä ihailluimpia esineitä. Sisaren kaveri sellaisen jouluna sai ja voi se oli ihana, pumpulla toimiva suihku ja kaikkea....

oi oi oi ja sen talvi/lumihiutale Barbin muistan kuin eilisen, vuoden verran kyttäsin ihailin ja haaveilin siitä joka kerta kun citukkaan äidin kanssa pääsin. Samassa sarjassa myös joulupukuinen ja joku sinipukuinen, mutta se lumikuningattaren näköinen oli niin VAU! Maksoi vanhaa rahaa noin 90-100mk eli nykyisin alle 18e, mutta kerjääminen ei auttanut nukkea ei tullut koska se oli liian kallis!(nykyään tulee kai, niin itsellä kuin mummoillakin, ostettua kalliimpiakin lahjoja lapsille) Joulun jälkeen kaikki ne erikois-iltapuku barbit oli kaupasta hävinneet. Itku tuli sillä kauppa reissullagirl_cry.gif

 

Muistattekos Lady Lovely Locks:ia??(Sulokutri) Tätini lähetti sisarelleni ja minulle jouluksi sellaiset nuket USAsta, jo ennen kuin ne tuli suomessa markkinoille. Viime kesänä löysin sitten kirppikseltä niitä elokuvia.(niistä tyttäreni tykkää) Lapsena toivoin niin kovin sitä Korpinkutri-nukkea, vaikka se oli se pahis, kun itsekin haaveilin mustista hiuksista.

Sitten oli vielä niitä tosi kauniita ja siroja, melko pieniä, kovamuovisia poneja. Jossain minulla on se valeanpunainen jonka sain kun tyoivoin sitä Sulokutrin isoa hevosta(joka olisi käynyt barbeillekin).

 

Itse ostin valkoisen myös, sellaisen jolla oli se espanjalainen huntu ja hius-solki, mutta kurjuuksien kurjuus kotona paketin avattua havaitsin ponin rikkonaiseksi. Kauppa ei vaihtanut kun paketti oli avattu ja siellä se poni sitten jökötti, muutaman vuoden, isän turakaapin hyllyllä korjausta odottamassa. Ei siitä lopultakaan uudenveroista tullut ja taisi olla se muovikin jotenkin viallista/kärsinyt kun poni kutakuinkin hajosi leikkiessä käsiin. Se vaaleanpunainen kesti ja kestää yhä, esittää hienosti rooliaan tyttären keijuhevosen varsana.

 

Uuuu entäs Jem??!!! Siitä tuli se elokuva ja nukkekin. Yhden halinallen sain, samoin sisko, veli sai sen sinisen halipupun. Entä kuka muistaa tähtimaan asukkaat, ne tähden ja pilvien muotoiset pikku ukkelit??? Juu ja fraklit, rakastin niitä pikku duunareita!!!!

 

Juu ja kovasti fanitin vielä veikan kanssa turtleseja ja masters of the universe:ä, veljellä oli jonkin verran niitä hahmoja. Minä toivoin kovasti SOARIA, TEELAA ja EVILYNIÄ, niin ja sitä skeletorin pantteria. Ei tullut, oli kai jo leluja tarpeeksi. Mieheni säilöistä sitten sain GREYSKULL-linnan ja oi ja voi kun tuli nostalgia olo. Siis sellaisesta muovisesta pääkallo linnasta!!! Joka halloween laitan siihen vihreät ledit sisiään (ja hieman sopimattomasti Beastmanin ovelle).

Missä hitossa se kamera on???!!!girl_cry2.gif

 

Jotenkin on vähän harmittanut kun tenavia ei barbit kiinnosta. Meille ei bratseja ostettu vaikkei tyttö niitä kyllä halunnutkaan, noita petshoppeja vain, kaipa ne korvaa meidän litle ponyt vaikka niistäkin on jo lie mones uusinta malli menossa??? Voihan se olla että barbien aika vielä edessä?????

Nyt kun lukee tätä juttua,,, kaiken toivomansa jos olisi saanut, olisi leluihin hukkunut ja vanhemmilta rahat loppuneet. Onneksi oli ystäviä ja haaveilu oli hauskaa, se lapsen uskolla ja inolla toivominengirl_pinkglassesf.gif

Edited by Amaryll

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä haaveilen et löytäis jostain semmoisen vanhan ajan puisen pianon tyttärelleni, ja punaisesta oon haaveillut... no johan selvis mistä haave on tullut minulla on itellä ollut semmoinen lapsena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just tuollanen apina!! Miten mie muistin että se on peukku vaikka tuttihan se taitaa olla!! Minulla sillä on punaiset valkopilkulliset pöksyt ja myssykin kai vielä jossain ja muistan juu sen sarjankin!!

Osalla on tutti ja osalla "vain" peukku, jonka saa suuhun ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_1768.jpg

 

Kaivelin tuolta pojan lelukorista mun vanhat lelut kuvaan :) Olen syntynyt 1981 ja nämä lelut on nyt olleet leikeissä molemmilla pojillani. Siinä on tuollainen eläinjuna, johon lisää vaunuja ja eläimiä on mummolassa, Brion kulkushelistin, ankkahelistin, kukan muotoisia "rakentelupalikoita", lintu-soittorasia, Osuuspankin kankainen kirja :girl_wink: sekä Aarikan vaunulelu.

 

 

Huh, tulipas voimakas flashback tuosta oranssista lintu-soittorasiasta. Voi, kunpa saisin metsästettyä itselleni sellaisen jostain! Minulla ei ole mitään vauva-ajan leluja enää tallessa, tiedä mihin ovat ajan saatossa joutuneet. Muita lapsuuden leluja (barbeja, poneja, pehmoleluja, kirjoja jne.) on sitten sitäkin enemmän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan nyt täällä retroilun luvatussa maassa eli mummilassa :D Poika vetelee tällä hetkellä sikeitä Monchichi-lakanoissa ja ukkeli pitäisi käydä hakemassa kellarista.. Lisäksi täältä lyötyy Tupperwaren lajittelupallo, kaikki mun ja veljen vanhat legot, alkuperäisiä Sylvanian familyleluja ja mun Penny's Pony Club-talli joka on suvun pikkulasten ykköslelu.

 

Siis näitä:

 

001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämmöisen löysin kirppikseltä tänään, hintaa 5€. Tuosta saa noi kuusi Duplo-palikkaa irti ja niitä voi sitten käyttää rakenteluleikeissä muiden Duplojen kanssa. Ja kun tuon kääntää ympäri, takapuolella on levy, jonka päälle voi rakentaa. Ja jokaisessa palikassa on jotain liikkuvaa, eli noita osia voi pyörittää, nappuloita painella ja käännellä jne.

 

Kuinkakohan vanha tuo on? 80-luvulta vai peräti 70-luvulta?

 

post-3-128283046298_thumb.jpg

 

 

Edit. Sain vastauksen toisaalta, on vuodelta 1987.

 

Mää löysin tänään myös tällaisen kirpputorilta, tosin maksoin enemmän. Oli kuitenkin pakko ostaa kun oli niin hauska!

 

 

Muoks. Ja noista peukkua imevistä apinoista tuli mieleen, että mulla oli lapsena äidin ompelemat nuken peitto ja tyyny tuota apinakuosia :lipsrsealed: Äidillä taitaa olla vieläkin ne tallessa! Ja taisi mulla olla tuollainen apinalelukin, mutta sitä ei varmaan enää ole tallessa.

Edited by marinkainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin elokuussa Miljoona kirpputorilta tälläset lelut tytölle, mutta onko kellään tietoa kenen valmistamat nämä on?

 

312205_260488023973179_100000359497477_868057_4863141_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, Penny's Pony Club, mä olin ihan unohtanut nuo! :girl_in_love: Noita Monchhichi (olipa vaikea saada kirjoitettua oikein!) apinoita myy esim. lekmer.fi, ite oon traumatisoitunut varmaan ikuisiksi ajoiksi, kun jouduin pienenä lahjoittamaan osan leluistani johonkin Afrikkakeräykseen ja jouduin sen apinaraukan ihan itse tipauttamaan lelukeräyslaatikkoon :girl_sigh: Yhtään en muista mitä muita leluja sinne meni, mutta apina jäi surettamaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti on kans säästänyt aika paljonkin mun ja pikkusiskon vanhoja leluja. Toivottavasti saatas ne vielä joku päivä käyttöön. girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, mitä ihania muistoja täällä tulvikaan mieleen! Meilläkin on pienenä leikitty monilla tässä ketjussa esitellyillä leluilla. :lipsrsealed:

 

Mua harmittaa aivan suunnattomasti, että äiti ei ole samanlainen keräilijäluonne kuin minä, eli suurin osa leluista on uudempien tieltä jossain vaiheessa annettu kiertoon sukulaisille ja ystäville, ja ihan pahimmillaan ilmaiseksi kierrätykseen Pelastusarmeijalle yms. taholle. Nyt kotoa löytyy vain pikkusisarusten muovihärpäkkeitä. Pannua äitille. Toisaalta meidän tapauksessa jollain tapaa ymmärrettävää tietenkin, että ihan kaikkea ei ole voitu säästää ja osa on leikin tiimellyksessä hajonnutkin, kun lapsia on siis mun jälkeen syntynyt vielä viisi. Silti arvostaisin, jos esimerkiksi Fabulantit eivät olisi uudempien Legovillitysten tieltä joutuneet kierrätykseen. Itsehän leikin niillä vielä sujuvasti reilu 10-vuotiaanakin. :grin::lipsrsealed: Nyt sitten yritänkin haalia Fabulantteja kirppareilta ja erilaisilta nettisaiteilta. Legoa voisi myös pommittaa palautteella; miksi ihmeessä menivät lopettamaan kyseisen aivan mahtavan sarjan!? Nykyäänhän monet vanhat lasten tv-suosikit ovat ilmestyneet uudelleen dvd-muodossa, miksei yhtälailla suosikkileluja voisi ottaa uudelleen tuotantoon? Itse asiassa ainakin Sylvanian Families (onko tää Pikkaraiset?) on tullut uudelleen myyntiin (vai onko niitä koko ajan ollutkin?) ja Brio on tuonut vanhoja malleja myös uudelleen kauppoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään löytyi kirppikseltä tällainen hymynaama. Onko kellään tietoa milloin näitä on ollut liikenteessä? Näyttää aika vanhalta ja väriyhdistelmäkin vaikuttaa suhteellisen harvinaiselta.

 

IMG_40101-1.jpg

 

Meidän vanhoja hymynaamahelistimiä ei taida olla tallessa, mutta ollaan muisteltu, että meillä on kotona ollut juuri tuommoinen punainen keltaisilla silmillä. Ollaan siskon kanssa synnytty 80-luvun loppupuoliskolla, silloin olleet siis pakkauksessa nuo. En tiedä, että oliko molemmilla tuo vai vaan toisella. Oman lapsen pakkauksessa ei enää tuota helistintä ollut, niin pitihän se sitten ihan ostaa. :girl_in_love:

 

 

Tallessa meillä on vanhoista leluista nyt tytön leikeissä puupalikoita (perusvärikkäitä ja Jukan kirjainpalikoita), junarataa, Dubloja ja muoviastioita. Osa meillä kotona, osa mummoloissa. Ihana kyllä, kun nuo perusjutut kestää aikaa niin hyvin. :lipsrsealed: Tulevaisuutta varten löytyy myös iso kasa barbeja ja jonkun verran Legoja.

 

Oi, muistui vielä mieleen, että onhan meilläkin 80-luvun nukenvaunutkin tallessa! :girl_in_love: Tyyliltään jotain noiden Arskan laittamien välimaastosta, tuskin yhtä hyväkuntoiset, mutta varmasti kelpaavat meille hyvin!

 

 

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Minun rakkain leluni ja unikaverini 20v oli LEKSA, sitten hän pääsi ansaitulle eläkkeelle kunniapaikalle!

Sellainen naaras leijonan näköinen pehmo!! Siskollani on samanlainen, mutta hänen suosikkinsa oli samettinen, musta-ruskea, myyrän näköinen pehmo.

 

Muistaako joku LEKSAA???? Niitä valmistettiin KAI aika paljon ja kyseisen lelun nimi siis virallisesti oli Leksa( ruotsin sanasta leksak).

 

 

Vähän vanhaa viestiä kommentoin, mutta meilläkin oli veljen kanssa naarasleijona pehmot! Niiden nimi ei tosin ollut leksa vaan Elsa-leijona, sen ajan kirja- ja elokuvasarjan mukaan (Elsa - vapaana syntynyt tjs). Voisikohan tuo olla sama? Muistan, että äiti tai isä toi ne oikein Helsingistä girl_haha.gif Mun Elsa köllöttää tuolla lastenhuoneessa, pitäisköhän valokuvata oikein...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse halusin lapsena Kaalimaan Kakarat -nukkea, jota en kuitenkaan saanut girl_cry2.gif. Tein kovan työn, kun etsin tyttärelleni yksivuotis lahjaksi kyseisen nuken girl_haha.gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin oli naarasleijonapehmo, jonka sain isän työmatkatuliaisena. Se oli vuosia suosikkileluni. kunnes siitä tuli meidän silloisen kissamme keinoemo. Tässä keinoemotehtävässä lelu on palvellut sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tästä ketjusta mieleen, että minulla on ollut lapsena tällainen helistin, sen nimi on kai Jolly Dolly?? Onko se tullut äitiyspakkauksesta? Koska miehelläni on kuulemma ollut samanlainen ja se on syntynyt samana vuonna kun minä. (Tosin, kyllähän silti nyt samanlaisia leluja voi olla ilman äitiyspakkausta. grin.gif)

 

 

71aa8b154c34eff2aef904dc405e7-medium.jpg8574620.t.jpg

 

 

Voi toivon niin paljon, ettei äitini ole laittanut sitä minnekään hukkaan!

 

Ja samoin toivon, että on tallessa mun (tai veljeni) vanha hymyhelistin. Se on keltainen ja sillä on siniset silmät ja suu! girl_sigh.gif Mutta miksei ole enää äitiyspakkauksessa hymyhelistintä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkinä, että Doublecheck -verkkokauppa myy vielä noita hymyhelistimiä, jos haluaa uutena ostaa omalle vauvalleen tai lahjaksi tms. :) Siellä on myös joitain harvinaisempia värejä ja muita saman valmistajan helistimiä. Omalle tytsylle tuli noita aikoinaan tilattua enkä ole raaskinut myydä eteenpäin vaikka helistin-ikä on ohitettu jo tovi sitten :D

 

Ja Takaintialaiselle tiedoksi, että tuollainen helistin on ollut äitiyspakkauksessa joskus 80- tai 90-luvulla.

 

Muoks. Jaa eipä se ollutkaan juuri tuollainen mitä muistelin vaan tämä tässä kuvassa näkyvä:

 

aitiyspakkaus.jpg

Edited by karpalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska sen valmistus on lopetettu. :(

 

Ihan tyhmää. girl_to_take_umbrage2.gif

 

Ja selvisikin kun soittelin äitini kanssa, että se onkin laittanu tuon ihanan keltaisen pehmohelistimen keräykseen. girl_to_take_umbrage2.gif Voi miksi yksi pieni lelu surettaa näin kovasti? girl_crazy.gif

 

Edit. karpalo. tuo kyllä on ollut myöskin tuo pelkkä keltainen äitiyspakkauksessa ainakin 1991, tarkistin äidiltä. girl_crazy.gif

Edited by Takaintialainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now