Guest Arska

Vanhat/retrot/tuunatut lelut

158 posts in this topic

Mun syntyessä vuonna 1990 on äitispakkauksessa ollut toi oranssi Jolly Dolly-helistin. Sisareni syntyessä vuonna 1994 pakkauksessa puolestaan on ollut karpalo.:on postauksen kuvassa oleva sininen helistin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mun Penny's Pony Club-talli joka on suvun pikkulasten ykköslelu.

 

:girl_cry2: MULLE! Meidän oma Penny-talli hävisi muutossa joskus 90-luvulla. Tuli ihan tippa linssiin kun näin nuo tutut hahmot! Vieläköhän noita jostais sais ostettua...?

Onko vielä sankot ja heinälaarit tallessa? :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan ne. Poika hoksasi viime viikolla mummilassa tuon tallin. Se oli niin söpö kun juotti miniämpäristä vettä pikkuponeille ja komensi mua laittamaan poneille loimia päälle (mun äiti neuloi niille poneille loimet aikaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi apua, Nalle-sarja vaan laajenee laajenemistaan! Vinkkejä saa edelleen heitellä jos kyseisiä keinuja tai riippukeinuja tulee eteen... On ne vaan ihania, tosi lujan tuntuista kangasta ja jos ovat jo 70-luvulta kestäneet, kestänevät varmaan vielä meilläkin. :lipsrsealed: Ei ole uudet tuotteet tuon kaltaisia, heti hajoavat :skilletgirl:

 

Ootko muuten löytänyt sen kiikun? Meillä on meinaan tuon Nalle-sarjan kattoon ripustettava keinu, sellainen kankainen laatikko puukehuksessä? Värinä on luonnonvalkoinen ja nallen pää on ruskea.

 

Itse haluan luopua keinusta koska tykkään uudemmasta kiikkumallista enemmän (saatiin tämä uudempi malli kaupan päälle kun ostettiin käytetty turvaistuin) on turvallisempi kun on paljon syvempi malliltaan, meillä on niin korkeat katot että kiikun alalaita on yli 1 m korkeudessa ja nykyisin 3-vuotias keskimmäinen tippui aikoinaan tuosta kun mies ei uskonut että pitää vahtia koko ajan. Kiikku on siis sen verran matala malliltaan että kun lapsi nojautuu liian eteen, se toimii kuin trapetsi, lapsi kiepahtaa yli etupienan ja kangaskori kääntyy ympäri - > lapsi tippuu pää edeltä lattiaan. Ei iso ongelma jos on matala katto ja kiikku lähellä maanrajaa.

 

Mutta sattuneesta syystä en itse enää tykkää keinusta, jos sen sattuu joku haluamaan niin mielellään luovun siitä postikulujen hinnalla!

 

Muoks. kysely kiikusta tullut -varattu-

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana nostalgia-ketju! :tender:

 

Hei muistaakseni tuo jolly dolly-helistin poistettiin ä-pakkauksesta, koska se katsottiin vaaralliseksi. Siellähän on helistin sisällä. Luulisi, että lähinnä esim. koira-perheessä tuollainen voisi olla vaarallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos siinä on tukehtumisvaara, että on sen verran pieni/lötkö että sen saa survottua suuhun muttei saa pois...? Mulla on mielikuva että oon joskus tuon suorakaiteen mallisen livenä nähnyt kokeillut mut ei mitään mielikuvaa millainen se oli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkinä, että Doublecheck -verkkokauppa myy vielä noita hymyhelistimiä, jos haluaa uutena ostaa omalle vauvalleen tai lahjaksi tms. smile.gif Siellä on myös joitain harvinaisempia värejä ja muita saman valmistajan helistimiä. Omalle tytsylle tuli noita aikoinaan tilattua enkä ole raaskinut myydä eteenpäin vaikka helistin-ikä on ohitettu jo tovi sitten biggrin.gif

 

Ja Takaintialaiselle tiedoksi, että tuollainen helistin on ollut äitiyspakkauksessa joskus 80- tai 90-luvulla.

 

Muoks. Jaa eipä se ollutkaan juuri tuollainen mitä muistelin vaan tämä tässä kuvassa näkyvä:

 

aitiyspakkaus.jpg

 

 

Mistä löysit tämän vanhan äitiyspakkauskuvan? Löytyisikö näitä vanhoja jostain lisää?? :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo löytyi ihan googlettamalla. Kelan sivuilta löytyy muutamia viime vuosien pakkauksia. Ja sitten esim. siiri.tampere.fi -tietokannasta löytyy ainakin kaikki äitiyspakkausten makuupussit kuvina :)

 

Muoks. Ja joskus olen nähnyt facebookissakin jonkun äitiyspakkauksille omistetun ryhmän.

Edited by karpalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noiden nimi on Atomic tai Atomix tai jotain muuta vastaavaa. Niillä hakemalla noita on ainakin löytynyt Huuto.netissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_1768.jpg

 

Kaivelin tuolta pojan lelukorista mun vanhat lelut kuvaan smile.gif Olen syntynyt 1981 ja nämä lelut on nyt olleet leikeissä molemmilla pojillani. Siinä on tuollainen eläinjuna, johon lisää vaunuja ja eläimiä on mummolassa, Brion kulkushelistin, ankkahelistin, kukan muotoisia "rakentelupalikoita", lintu-soittorasia, Osuuspankin kankainen kirja :girl_wink: sekä Aarikan vaunulelu.

 

Tietääkö joku mistä tuollaisen eläinjunan vielä löytäisi? Meillä siihen on tallessa kirahvi ja leijona, mutta vaunut ovat hävinneet :girl_mad: Ne ovat sellaista hyvää kovaa kumia, ja olleet meidän tytön suosiossa jo pitkään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kumielukat (varsinkin rullalliset sekä junanvaunut) on tosi kovassa huudossa tällä hetkellä :girl_sigh: Niille on ihan oma kirppisryhmänsäkin fb:ssä ja huutiksessa maksavat hunajaa. Jostakin livekirppiksiltä saattaa löytää vielä sopuhintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi apua, tää topic on aivan ihana!! :wub:

 

Muistuu mieleen omasta lapsuudesta tuttuja leluja + haluaisin omalle lapselle ihania "wanhan ajan kunnon leluja". :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oih, kiitos Cinna!

 

Haluttuja näyttävät olevan, taitaa jäädä kokoelma saamatta, en löydä mistään maailmaltakaan myynnistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana ketju! Onneksi äiti on saanut säästettyä mun hymy-helistimen mun esikoiselle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin kirppikseltä lisää perinteisiä palikoita (joissa kuvia, numeroita ja kirjaimia). Mun lapsuudesta näitä on säilynyt aika paljon, mutta oli mun pakko nämä ostaa pois.. Eli näitä oikealla olevia:

palikat.jpg

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oo! Meilläkin oli kotona noita palikoita kun olin pieni.. Pitääpä kysyä äidiltä, vieläkö ne on tallessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Siis nuohan ovat ihan tosi vanhoja palikoita, mieletön löytö!! Meillä on ihan saman sarjan puupalikat mun mummulassani ollut aina, ovat äitini vanhat 1950-luvulta.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_1768.jpg

 

Kaivelin tuolta pojan lelukorista mun vanhat lelut kuvaan smile.gif Olen syntynyt 1981 ja nämä lelut on nyt olleet leikeissä molemmilla pojillani.

 

Kasarin kanssalapset :D. Meillä kaivettiin mökin aitasta vanhoja lelujani (vm. 1982) ja samaiset "kukkarakennuspalikat" löytyivät. Myös vuotta nuorempi tuttavani on kaupannut niitä lapselleen ja hyvin ovat maistuneet, sekä katsellen että jyrsien...

 

Itselleni kova sana oli helistin, joka ei ollut se perinteinen kukkahymynaama, vaan samantyyppinen, mutta jossa oli kolme palloa kolmion muodossa (kelt. sin. pun.), eivät liikkuneet, mutta helisivät? En löytänyt kuvaa ja ko. härpäke on vanhemmillani. Sitä oma tirppakin jaksoi katsella innoissaan, vaikka itse helistimen toimivuus meneekin ohi hilseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo löytyi ihan googlettamalla. Kelan sivuilta löytyy muutamia viime vuosien pakkauksia. Ja sitten esim. siiri.tampere.fi -tietokannasta löytyy ainakin kaikki äitiyspakkausten makuupussit kuvina :)

 

Muoks. Ja joskus olen nähnyt facebookissakin jonkun äitiyspakkauksille omistetun ryhmän.

 

Tässä osoite FB:hen https://www.facebook.../aitiyspakkaus/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now